امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری


 

 

 

تاريخ انتشار: 31 فروردين 1400 ساعت 23:16:54
یادداشتی از: محمد رجائی نژاد
امام(س) به کدام شاعر علاقه‌ای ویژه داشت؟

یکی از ابعاد ناشناخته و یا کمتر شناخته شدۀ بزرگ فقیه و مرجع شیعه، امام خمینی(س)، بُعد ادبی و ارتباط و علاقۀ ایشان به شعر و شاعران بزرگ ایران زمین است. از مولوی گرفته تا سعدی و حافظ و... اما آثار او نشان می‌دهد از میان همۀ آنها به شیخ مصلح‌الدین سعدی شیرازی علاقۀ ویژه‌ای داشته است.

جماران، چون اول اریبهشت یادروز سعدی شیرازی‌ست، نگاهی خواهم داشت بر علاقۀ امام خمینی نسبت به سعدی شیرازی و چرایی آن.

از شاگردان حضرت امام، حجت‌الاسلام عبدالکریم بی‌آزار شیرازی در بیان خاطره‌ای می‌گوید: به یاد دارم چند ماه پیش از رحلت امام خمینی، یک روز صبح حجت‌الاسلام رسولی محلاتی، رئیس‌دفتر حضرت امام، به بنده زنگ زد و گفت: حضرت امام خواستار دیوان سه جلدی سعدی هستند، شما می‌توانید برایشان پیدا کنید؟ گفتم با کمال میل. اما چرا سه جلدی، نه تک جلدی؟ اظهار داشت که امام می‌خواهند مجلدات کم حجم باشد تا بتوانند در قدم زدن‌های روزانه آن را با خود ببرند و به آسانی آن‌ها را مطالعه کنند. همان روز برایشان تهیه کردم و فرستادم. (حکومتی بر اساس اخلاق، ص 195)

آیا این درخواست نشانۀ آشنایی تازۀ امام خمینی با آثار سعدی شیرازی‌ست؟

اما، خوانش و بررسی زندگی حضرت امام معرف این نیست! بلکه نشانگر اوج علاقۀ ایشان به آثار حضرت سعدی است. چرا که حضرت امام در خمین از همان کودکی و نوجوانی نزد استاد ادبیات «ملا ابوالقاسم» به فراگیری گلستان و بوستان سعدی و چند کتاب ادبی دیگر پرداخته بودند. (سبحانی، مجلۀ حوزه، ش 32، ص 114؛ خاطرات پسندیده، ص 216؛ امام خمینی، صحیفه، ج9، ص 426 و 427) همچنین مراجعه به نوشته‌های حضرت امام نشان می‌دهد که ایشان در کتاب‌های خود، به‌ویژه آثار عرفانی و اخلاقی، از ‌اشعار سعدی استفاده بسیار کرده‌اند، و به‌خوبی می‌توان دریافت که تا چه اندازه در دوران جوانی نیز از سعدی درس گرفته‌اند و حال در دوران پیری در پی بازخوانی و بهرۀ بهینه و عمیق از اشعار سعدی هستند. به گونه‌ای که سال 1365ش. در پاسخ به درخواست عروس خود برای سفارش‌های اخلاقی و عرفانی و سرودن شعر، می‌نویسند:

«شاعر اگر سعدی شیرازی است

بافته‌های من و تو بازی است» (امام خمینی، صحیفه امام، ج 20، ص 166)

آیا تنها آموزش و آشنایی دوران کودکی امام خمینی و علاقۀ ایشان به عرفان و اخلاق و ادبیات دلیل گرایش ایشان به سعدی بوده است؟

باز با خوانش و دقت در بازتاب اشعار و ادبیات سعدی در آثار امام خمینی، نشان می‌دهد که تنها اخلاق، عرفان و بعد فلسفی و تعبدی سعدی، و یا زیبایی‌های ادبی و هنری او در شعر، تنها دلیل گرایش نبوده است. بلکه کنشگری اجتماعی و روحیۀ انقلابی‌گری و اعتراضی سعدی به وضعیت زمانۀ خود که از محتوای آثارش هویداست، راز ارادت و تعلق خاطر امام خمینی به او بوده است.

به نوعی می‌توان گفت هم وجود رگه‌های معرفتی و عرفانی در تمامی آثار سعدی، اعم از گلستان، بوستان و غزلیات او، و هم به‌خاطر انطباق آثار منظوم و منثور سعدی با منظومۀ سیاسی و اجتماعی اسلام از دلایل اصلی بوده است. سعدی شاعری معنوی و اخلاق‌گراست که حاکمان را در کشورداری به «عدالت» و «مردم‌داری» توصیه می‌کند. حضرت امام نیز همواره بر این گزاره پای می‌فشرد که حکومت اسلامی، حکومتی اخلاقی و عدالت‌گراست. حکومتی که دولتمردان آن باید خود و مردم را به «مکارم اخلاق» فرا بخوانند و این دقیقا همان چیزی است که سعدی در قالب حکایت‌های بوستان و گلستان با بیانی شیرین و تاثیرگذار به آن پرداخته است.

در بیشتر آثار سعدی رویکردهای اخلاقی و عرفانی وجود دارد که این‌ها را در خدمت به اجتماع درآورده است. یعنی سعدی عرفان و اخلاق را در خدمت به جامعه، به‌صورت کاربردی ارزشمند می‌داند؛ نه در انزوا و گوشه‌گیری و عرفان تک‌بُعدی و تک‌نفره! سعدی با عالم و عارف و صوفی که در گوشه و خلوتی بنشیند و تنها در پی نجات خود باشد، موافق نیست؛ سعدی کسانی را دوست می‌دارد و سفارش می‌کند که در خدمت اجتماع و در صدد اصلاح جامعه باشند. این روحیه و دیدگاه، منطبق با روحیه و علاقۀ امام خمینی است. لذا امام خمینی در طرح منظومهٔ عرفانی و اخلاقی خود، از کلام سعدی مدد بسیار گرفته و از اشعار سعدی استفاده کرده است. (آداب الصلاة، ص ۱۰۹، 169؛ تقریرات فلسفه، ج ۱، ص ۲۰۷ و ج ۳، ص ۶۱۱؛ شرح حدیث جنود عقل و جهل، ص ۱۶۹؛ سر الصلوة ص ۱۱۵ و...)

همانگونه که اشاره شد از دیگر دلایل علاقۀ حضرت امام به سعدی، روحیه و چهرۀ مردمی و اصلاح‌گری و انقلابی سعدی است. چند باب گلستان سعدی دربارۀ سیرت پادشاهان و حاکمان عادل و ظالم و دیکتاتورمآب، اخلاق درویشان و مستضعفان در برابر پادشاهان و حاکمان زورگو و... است (باب اول و دوم گلستان) و خوانش این متون هر انسانی را آگاه ساخته و تشویق به مطالبه‌گری اجتماعی و سیاسی می‌کند. سعدی با تجربه‌هایی که از هجرت و سفرهای گوناگون داشته، نقش مهمی در بیداری مردمان مستضعف، پند و اندرز به ستمکاران توأم با آرامش و سکینه دارد و مانند امام خمینی طوفانی است در اقیانوس آرام. (حکومتی بر اساس اخلاق، ص 203)

از دیگر دلایل توجه و علاقه حضرت امام به سعدی، نگاه ابزاری هر دو بر شعر و ادبیات است. در نگاه سعدی، شعر رسانه‌ای برای ترویج فضیلت‌های انسانی و اخلاقی است. او رسانه شعر را رسانه‌ای قدرتمند برای ترویج فضایل اخلاقی و اجتماعی می‌داند و در قالب شعر آموزه‌های اخلاقی، دینی و کرامات انسانی و... را به تصویر می‌کشد. سعدی با توانمندی آموزه‌های دینی و اخلاقی را در قالب حکایت‌های شیرین و شنیدنی به نظم درآورد. در آیینه اشعار سعدی به روشنی می‌توان سیمای قرآن و عترت را به تماشا نشست و به نوعی سروده‌های وی تجلی‌گاه آیات قرانی، روایات و احادیث است.

شعر برای حضرت امام نیز دریچه‌ای بود که می‌توانست از آن به عالم و آدم بنگرد و یا تماشاگران را از این دریچه به دنیای عرفانی و اشراقی خود راه دهد. شعر امام بازترین پنجره رو به دنیای عرفانی امام است. امام در نثر و نطق، مفاهیم و مسائل عرفانی را بسیار مطرح کرده‌اند.

نتیجه آن‌که امام خمینی پیوندی گرم و ماندگار با آثار سعدی داشته است. از کودکی تا دوران کهن‌سالی با آنها انس گرفته و بارها مطالعه کرده‌اند. به گونه‌ای که رگه‌هایی از پندار و گفتار و رفتار سعدی در بیشتر آثار عرفانی و اخلاقی و حرکت اجتماعی و انقلابی او دیده می‌شود.





  تعداد بازديدها: 1936


 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
سقوط دستمزد دلاری کارگران ایرانی از ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۳
موافقت کابینه امنیتی نتانیاهو با آتش‌بس؛ نخست‌وزبر اسرائیل: بر تهدید ایران متمرکز می‌شویم
خاموشی‌ها به پایان رسید؟
تلاش دولت آینده ترامپ برای متوقف کردن خرید نفت ایران توسط چین
پایان جنگ حزب الله لبنان - اسرائیل با میانجیگری امریکا و فرانسه / آتش بس از ساعت 4 بامداد چهارشنبه / متن توافق : عقب نشینی حزب الله از جنوب لبنان / نظارت کمیته آمریکایی بر آتش بس / نتانیاهو : آتش بس را قبول می کنیم تا بر ایران متمرکز شویم
یادداشتی از: جعفر محمدی
آقای قالیباف! ما را به یاد خرزوخان شب های برره انداختید / می دانید با 8 میلیارد دلار چند خودروی روز دنیا می شد وارد کر
یادداشتی از: مهرداد خدیر
آیت الله موسوی اردبیلی؛ 20 نکته در هشتمین سال‌گرد/ سید مفید با دانشگاه مفید/ دانشگاهی که شبیه "امام صادق" نیست
درباره قطعنامه 1701 که مبنای مذاکرات آتش بس لبنان و رژیم اسرائیل است، چه می دانیم؟
بمناسبت فرا رسیدن هفته بسیج
مثنوی "جان به کف" سروده ی علی اکبر پورسلطان(مهاجر) در توصیف بسیجی
اجرای طرح اندیشه‌های رهبر معظم انقلاب در مدارس علمیه
اعضای جدید شورای عالی حوزه انتخاب شدند + اسامی
به بهانه ی درگذشت والد گرامی، حاج حسن پورسلطان
قصیده ی " پدر " سروده ی علی اکبر پورسلطان(مهاجر)
گزارش تصویری:
برگزاری کلاس درس نهج البلاغه توسط استاد حاج بهرام رحیمی در هیئت انصارالخمینی (ره) حسینیه ی آل یاسین (ع) 1403/9/5
خبر مهم سخنگوی دولت از اینترنت/ مهاجرانی: بر سر رفع فیلترینگ به وفاق رسیده‌ایم/ برای چگونگی رفع فیلتر هنوز جمع‌بندی نهایی حاصل نشده است
یادداشتی از: رضا غبیشاوی
8 نکته درباره سخنان جدید لاریجانی / منتظر " برجام ترامپی " باشیم؟
عارف : اگر حملات غیرمنصفانه ادامه یابد، به مردم اطلاع خواهیم داد چه تحویل گرفته‌ایم / «آگاهانه» سکوت کرده‌ایم
کابینه نتانیاهو بودجه روزنامه هاآرتص را به دلیل نشر مطالب ضد خود قطع کرد.
به مناسبت هفته‌ی بسیج مستضعفان(۱)
بیانات مقام معظم رهبری در دیدار بسیجیان
غزه گورستان بزرگ کودکان / هر 30دقیقه یک کودک شهید می‌شود
به مناسبت هفته‌ی بسیج مستضعفان(۱)
بیانات مقام معظم رهبری در دیدار بسیجیان

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
پیام شفاهی رهبر معظم انقلاب اسلامی به مردم مقاوم لبنان
در همایش بین‌المللی داوری؛
انصاری، معاون حقوقی رئیس‌جمهور: هدایت و راهبری جامعه حقوقی به ویژه حقوقدانان بین‌الملل در جلوگیری از تحمیل هزینه به کشور در معاهدات بین‌المللی بسیار موثر است/ برای ممانعت از تکرار آسیبهای حقوقی باید از معاضدت‌های حقوقی بخش دولتی و خصوصی بهره بگیریم
یادداشتی از: جعفر گلابي
فشار انبوه روي اعصاب مردم
گزارش تصویری:
برگزاری کلاس درس نهج البلاغه توسط استاد حاج بهرام رحیمی در هیئت انصارالخمینی (ره) حسینیه ی آل یاسین (ع) 1403/8/28
دیدار سفیر جانباز ایران در لبنان با رهبر معظم انقلاب
همایش بین‌المللی «دیوان داوری دعاوی ایران، ایالات متحده»؛
مجید انصاری: چهار هزار پرونده در دیوان داوری دعاوی ایران و آمریکا حل و فصل شده است/ همچنان آمریکا و همراهان او سر آشتی با ملت ما را ندارند/ ما سر جنگ با هیچ کشوری نداریم/ اگر آمریکا آماده رابطه قانونمند و به دور از تحکم باشد، جمهوری اسلامی آماده است
یادداشتی از: حجت الاسلام والمسلمین هادی سروش
مسئله حجاب با کلینیک حل نمی‌شود
تصاویری از رزمنده ی بسیجی مرحوم مغفور حاج حسن پورسلطان در دوران دفاع مقدس
اطلاعیه هیئت انصارالخمینی (ره)
در پی درگذشت مرحوم مغفور حاج حسن پورسلطان
بررسی تبعات سیاست‌های اقتصادی ترامپ از نگاه اکونومیست
برندگان و بازندگانِ "ترامپونومیکز"/ مکزیک، قربانی اول
نويسندگان ادبي مطبوعات از مشكلات روزنامه‌نويسي و نقد ادبي در ايران مي‌گويند
صبحانه انسان مدرن يا عصرانه‌اي با اشباح؟
پوستر:
اطلاعیه درگذشت حاج حسن پورسلطان پدر شهید علی اصغر
یادداشتی از: روزنامه جمهوری اسلامی
اسلام دین بلاتکلیفی نیست
ناصر ایمانی
عده‌ای نمی‌خواهند ظریف در مسئولیت معاونت راهبردی باشد
یادداشتی از: مهرداد خدیر
ترامپ، کوبایی‌تبار را وزیر خارجه می‌کند، در مجلس ایران گیر داده‌اند به ظریف به خاطر محل تولد فرزند!
یادداشتی از: عباس عبدي
دست و پا زدن در بن‌بست
شباهت غزه با هیروشیما/اسرائیل تاکنون معادل 6 بمب اتمی بر روی غزه بمب ریخته است
یادداشتی از: روزنامه جمهوری اسلامی
عقبه امنیتی کشور را حفظ کنیم
عضو شورای عالی فضای مجازی:
تقی‌پور: همان‌ها که فیلترشکن می‌فروشند جلوی اجرای قانون را هم گرفته‌اند
نماینده مجلس در واکنش به رد فوریت اصلاح قانون دوتابعیتی‌ها:
مجلس محل تسویه حساب شخصی با افراد نیست


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 10812
تعداد بازدید دیروز: 24496
بازدید کل: 72618332
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.