امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری


 

 

 

تاريخ انتشار: 21 اسفند 1399 ساعت 22:00:04
یادداشتی از: حجت الاسلام و المسلمین محمدحسن معزالدینی
بعثت؛ نوری در دل، شوری در جان

این که کسی بتواند پراکندگی های اعتقادی را جمع کند و برای جامعه دین واحد به ارمغان بیاورد به گونه ای که باورهای پیشین منسوخ گردد و قلوب را تسخیر کند به گونه ای که نامش با عظمت برده شود، از شگفتی های بعثت است.

چیست این سقف بلند ساده بسیار نقش                زین معما هیچ دانا در جهان آگاه نیست

اگر سنجش پدیده ها و حوادث اجتماعی بر اساس میزان تأثیرگذاری و نحوه تحول آفرینی آن ها باشد، بی شک ارزشمندترین، تأثیرگذارترین و در عین حال شگفت انگیزترین حادثه در تاریخ بشر، رخداد «بعثت» رسول اکرم(ص) خواهد بود. شگفتی این واقعه از آن جهت است که جامعه هدف در این«انگیزش»، انسان است و ایجاد تحول در فکر و باروری اندیشه او.

گزاره های تاریخی که اوضاع جهان را عموماً و وضعیت زندگی در محیط بعثت را خصوصاً بیان می کنند، نمودار خوبی از آن روزگار ترسیم نکرده اند و تصویر جالبی از آن دوران ارائه نداده اند. اقلیمی که پیامبر در آن مبعوث گشت، فاقد ابتدائی ترین شاخصه«جامعه انسانی» بود. تنها یک ششم مردم عربستان شهرنشین بودند و بقیه چادر نشین و بیابان گرد، که آفتاب سوزان آن سرزمین خشک و ریگ های تفتیده بیابانش چونان تازیانه ای پیکر آن بادیه نشینان را می نواخت. فقدان پیشیه تمدّنی و نبود جاذبه طبیعی و عدم برخورداری از رویه انسانی، رغبتی برای نگاه از بیرون به آن منطقه ایجاد نمی کرد و ساکنان سرزمین های دیگر را به آن دیار نمی کشاند و هیچ فاتحی را به فکر تسخیر آن جا نمی انداخت؛ رئیس قبیله در سرزمینی که از بدو پیدایش منظره زیبا و حیات بخشی به خود ندیده است- سلطانی بود برای چادرهای کنارهم نشسته ای که برایش حکم یک کشور را داشتند و قبائل دیگر را بیگانه می-پنداشت.

سرگرمی روزمره ساکنان آن دیار چند «شین» بود: «شیر» می خوردند و بر «شتر» می نشستند و «شمشیر» به دست می گرفتند و «شر» به پا می کردند. آنان هر چند شجاع و مهمان نواز بودند و برای تفاخر اشعاری نیز می سرودند، ولی «غارت» و «چپاول» سکه رایج در میان آنان بود تا آن جا که «قُطامی» در شعر خود گفت:

 

« و أحیاناً علی بکر أخینا              إذا ما لم نجد إلّا أخانا »

 

[کار ما غارت گری است] و گاهی نیز بر «بکر» برادر خود- یورش می بریم و این زمانی است که برای غارت جز برادر خود را نیابیم. (الکامل فی اللغه والادب، مبرد)

 

کافی است سه واژه «بَسُوس»، «شَنفَری» و «فِجار» را در مدخل قاموس ها و دایرةالمعارف ها بنگرید تا اندکی از بسیارِ این غارت گری ها برای تان روایت شود؛ و چنان چه «بت پرستی»، «دخترکشی»، «میگساری»، «قمار» و «قطع رحم» بر آداب و رسوم اضافه گردد، «پازل» زندگی رقّت بار و نفرت انگیز جاهلی کامل خواهد شد. 

در سایر نقاط جهان هم اوضاع بهتر نبود. در یونان و ایران و اسپانیا و چین و آفریقا و نواحی مختلف اروپا آتش اختلافات زبانه می کشید و زد و خوردهای داخلی یا هجوم اجنبی و یا هردو، روابط اجتماعی را از هم گسیخته و رشته الفت را گسسته بود، در ظلمتکده و تاریکستان دنیا روح بشریت مرده بود، فرشته انسانیت ناپدید گشته بود و دیو سَبُعیّت و توحّش با تمام وجود خودنمائی می کرد، در آن وانفسای جان کندن تدریجی که نامش زندگی بود:

ستاره ای بدرخشید و ماه مجلس شد                      دل رمیده ما را رفیق و مونس شد

مردی از میان همان مردم برخاست تا رستاخیزی به پا کند و شورشی در جان ها بیفکند و افکار و اندیشه های ایستای رسوبی را روان سازد و ربوبی کند:

«فکر چون آب است تا باشد روان                            فیض ها یابند از او خلق جهان

چند روزی که کند یکجا درنگ                       گَنده و بی حاصل است و تیره رنگ»

او «نوحی» بود که ناخدائی کشتی رستگاری بشر را به عهده گرفت و آن را از امواج سهمگین و شکننده فتنه ها و آشوب ها به ساحل امن برد؛ «ابراهیمی» بود که در دل آتش جهل و تعصب رفت و نارستان سوزان نمرودیان جاهلی را «بَرد» و «سلام» کرد و به گلستان مبدّل ساخت؛ «یعقوبی» بود که در فراق یوسف انسانیت، دلی بریان و دیده ای گریان داشت و بیرون آمدن یوسف عقلانیت و خردورزی را از چاه جهالت و کینه توزی انتظار می کشید؛ «یوسف» عدالت و صفا بود که از قلیب جنایت و جفا بیرون آمد و بر قلب زلیخاهای خود نشست تا مصر قحطی زده زندگی بشر را مدیریت کند و از حاصل علم و عدالت پربار کند و سرشار سازد؛ «کلیمی» بود که با فرمان خدایش و کلام خدائی اش فرعون کبر و نخوت را به نیل کشاند؛ «عیسایی» بود که بر پیکر مرده انسانیت و فضیلت جانی تازه بخشید و کوران بت پرست را روشنایی دیده داد و خداپرست کرد؛ او «محمد(ص)» بود، قرآن مجسمی که سرفراز بر فراز جبال بشریت فرود آمد و جبلّت آنان را خاشع و متصدع ساخت، دفینه های عقلشان را بیرون ریخت و ظرفیت هایشان را نشانشان داد:

« نعره زد عشق که خونین جگری پیدا شد                  حُسن لرزید که صاحب نظری پیدا شد

آرزو بی خبر از خویش به آغوش حیات                       چشم وا کرد و جهان دگری پیدا شد

خبری رفت ز گردون به شبستان ازل                  حذر ای پردگیان پرده دری پیدا شد»

و چنین شد که «بعثت»، «منت» خوانده شد یعنی نعمت بزرگ، و چه نعمتی بزرگ تر از رهیدن از هوا و رسیدن به خدا؟!

او نزدیک به چهل سال به اصول دعوت انبیاء و مشترکات رسولان حق عمل می کرد، و با هدایت فرشته ای که از لحظه جداشدنش از شیرمادر با او بود و به او مکارم اخلاق و محاسن اعمال می آموخت، روزگار می گذراند. «وَ لَقَد قَرَنَ اللهُ بِه صلّی الله علیه و آله و سلّم مِن لَدُن أَن کَانَ فَطِیماً أَعظَمَ مَلَکٍ مِن مَلائِکَتِه یَسلُکُ بِه طَرِیقَ المَکَارِمِ وَ مَحَاسِنَ أَخلَاقِ العَالَمِ» (نهج البلاغه، خطبه 192 (قاصعه) ). در این دوران گاهی راهی بیابان ها می شد و متفکرانه به نظاره آیات الهی می نشست تا در فضیلت و وارستگی و پاکی شهره دیار شد. اینک در آستانه چهل سالگی با کوله باری از خردپیشگی و درایت، تفکر و عبادت، بازرگانی و تجارت، شبانی و رعایت و نشان پرافتخار«امانت»، برای ابلاغ رسالت در میان مردم ظاهر شد، شوری در جان ها ریخت و رستاخیزی به پا کرد. محمد(ص) برای این کار تدارک نظامی ندید و لشکرکشی نکرد، تنها سلاحش «شمشیر» بود که در دست دوست و دشمن بود؛ او با سرمایه«عقل» (ما أنت بنعمة ربک بمجنون) و جان مایه اخلاق (و إنک لعلی خلق عظیم) و بهره مندی از «رحمت» خداداد (فبما رحمة من الله لنت لهم) منشور آدمیت را مُهر کرد و خاتم زد. او با ندای جبرئیل مردم را حول محور «الله» و اسم «رب» جمع کرد؛ نظرهایی را که بر معبودهای خودساخته دوخته شده بود، به کانون علم و قدرت و حکمت متوجه ساخت و بدین سان افکار پراکنده یک جهتی گشت و اندیشه-های متشتّت توحیدی شد؛ نگاه هایی را که برای چراندن انعام به شتران و گوسفندان دوخته شده بود، به آسمان انداخت تا خورشید و ماه را رصد کنند و بر اوقات صلاة و صیام محافظت کنند و در کنار به  دست آوردن قوتی برای تن، به پالایش جان بپردازند. «عن بعض الصحابه: صرنا رعاةالشمس و القمر بعد ما کنّا رعاة الابل و الغنم و البقر» (بحارالانوار، جلد 79، صفحه 351) و این گونه عقول خفته را بیدار کرد.

 از گفتنی ها این که هر چند عقلِ کل بلکه کلِ عقل بود، هیچ-گاه با کُنه عقل خویش با مردم سخن نگفت: «ما کلّم رسول الله العباد بکنه عقله» (کافی، جلد 1، ص23) بلکه بر اساس عقل مخاطب و ظرفیت او با او به گفت وگو پرداخت و مأموریتش را در این زمینه به مردم یادآور شد: «إنا معاشرالأنبیاء امرنا أن نکلم الناس علی قدر عقولهم». و همین ظرفیت شناسی یکی از رموز موفقیت او بود. ساختارهای قبیله ای را فرو ریخت و «امّت» را شکل داد، آن هم بهترین امّت را «کنتم خیر امة اخرجت للناس».

در ظرف 23 سال اموری را سامان داد که به سامان رساندن هرکدام سال ها وقت می برد و روحیاتی متفاوت و بعضاً متضاد را می طلبید؛ دل های مردم را به یکدیگر مهربان کرد و کینه-هایشان نسبت به یکدیگر را زدود؛ «عُنف» آنان را به «لطف» و قهرشان را به «مهر» تبدیل کرد.

«دو قبیله کاوس و خزرج نام داشت           یک ز دیگر جام خون آشام داشت

کینه های کهنه شان از مصطفی            محو شد در نور اسلام و صفا»

این که کسی بتواند پراکندگی های اعتقادی را جمع کند و برای جامعه دین واحد به ارمغان بیاورد به گونه ای که باورهای پیشین منسوخ گردد و قلوب را تسخیر کند به گونه ای که نامش با عظمت برده شود، از شگفتی های بعثت است. او در قرآنش برای رسالتش اهدافی را مشخص کرد: 1-قیام انسان ها به عدالت 2-نشان دادن آیات الهی 3-تعلیم کتاب و تبیین واقعیات نظری عالم هستی 4- حکمت، که باید ها و نبایدها را در مسیر تکامل بشر و «شدن» او فرا روی او می نهد 5-امر به نیکی ها و نهی از بدی ها 6-برداشتن زنجیرهای گرانی که روان آدمی را آزار می دهد و بر او سنگینی می کند.

قانون مند کردن جامعه و همه را تحت برنامه واحد جمع کردن و به هرج و مرج در جامعه بحران زده پایان دادن، بخشی دیگر از کارنامه نورانی بعثت است.

او با این اهداف بلند، قومی را از یوغ بردگی و بندگی رهانید، آتش اختلافات را خاموش ساخت و با تفرعن های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی مبارزه کرد و نفی سلطه هوای نفس بر فرد و طرد تحکم طاغوت بر جامعه و حاکم کردن افراد بر سرنوشت خویش را دکترین خود قرار داد. «بعثت لاتمم مکارم الأخلاق» (بحارالأنوار، ج 16، ص210) «إن الله بعثنی أن اقتل ملوک الدنیا و أجُرَّ المُلک الیکم» (بحارالأنوار، ج 18، ص34)

و این ها همه دست آورد بعثت پیامبر امّی و نگار مکتب نرفته و درس ناخوانده ما است:

نگار من که به مکتب نرفت و خط ننوشت           به غمزه مسئله آموز صد مدرس شد

راستی چیست این سقف بلند (انسان والامرتبه) ساده(امّی) که بر بلندای تاریخ ایستاده و پرُنقش جلوه کرده و شورشی در عالم و آدم انداخته، و بنا دارد تا قیام قیامت دلربایی کند و جان مشتاقان را به سوی خود کشاند و به خدا برساند؟! 

آری او «محمد(ص)» است که پیش از آن که «رسول خدا» باشد، «امین خلق خدا» بود. اکسیر اعظمی که کیمیاگری کرد و از شوره زار عربستان بوستان «آدمیت» برآورد و تفسیر انسانیت را در دو کلمه قرار داد: «پرستش حق» و «پرستاری خلق»:

«فرمانبر خدا و نگهدار خلق باش                 این هر دو قرن اگر بگرفتی سکندری»

اینک ماییم و این میراث گرانبها و مسئولیت بس سنگین در پاسداشت آن:

«روزگاری شد و کس مرد ره عشق ندید          حالیا چشم جهانی نگران من و توست»

و السلام





  تعداد بازديدها: 1710


 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
سقوط دستمزد دلاری کارگران ایرانی از ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۳
موافقت کابینه امنیتی نتانیاهو با آتش‌بس؛ نخست‌وزبر اسرائیل: بر تهدید ایران متمرکز می‌شویم
خاموشی‌ها به پایان رسید؟
تلاش دولت آینده ترامپ برای متوقف کردن خرید نفت ایران توسط چین
پایان جنگ حزب الله لبنان - اسرائیل با میانجیگری امریکا و فرانسه / آتش بس از ساعت 4 بامداد چهارشنبه / متن توافق : عقب نشینی حزب الله از جنوب لبنان / نظارت کمیته آمریکایی بر آتش بس / نتانیاهو : آتش بس را قبول می کنیم تا بر ایران متمرکز شویم
یادداشتی از: جعفر محمدی
آقای قالیباف! ما را به یاد خرزوخان شب های برره انداختید / می دانید با 8 میلیارد دلار چند خودروی روز دنیا می شد وارد کر
یادداشتی از: مهرداد خدیر
آیت الله موسوی اردبیلی؛ 20 نکته در هشتمین سال‌گرد/ سید مفید با دانشگاه مفید/ دانشگاهی که شبیه "امام صادق" نیست
درباره قطعنامه 1701 که مبنای مذاکرات آتش بس لبنان و رژیم اسرائیل است، چه می دانیم؟
بمناسبت فرا رسیدن هفته بسیج
مثنوی "جان به کف" سروده ی علی اکبر پورسلطان(مهاجر) در توصیف بسیجی
اجرای طرح اندیشه‌های رهبر معظم انقلاب در مدارس علمیه
اعضای جدید شورای عالی حوزه انتخاب شدند + اسامی
به بهانه ی درگذشت والد گرامی، حاج حسن پورسلطان
قصیده ی " پدر " سروده ی علی اکبر پورسلطان(مهاجر)
گزارش تصویری:
برگزاری کلاس درس نهج البلاغه توسط استاد حاج بهرام رحیمی در هیئت انصارالخمینی (ره) حسینیه ی آل یاسین (ع) 1403/9/5
خبر مهم سخنگوی دولت از اینترنت/ مهاجرانی: بر سر رفع فیلترینگ به وفاق رسیده‌ایم/ برای چگونگی رفع فیلتر هنوز جمع‌بندی نهایی حاصل نشده است
یادداشتی از: رضا غبیشاوی
8 نکته درباره سخنان جدید لاریجانی / منتظر " برجام ترامپی " باشیم؟
عارف : اگر حملات غیرمنصفانه ادامه یابد، به مردم اطلاع خواهیم داد چه تحویل گرفته‌ایم / «آگاهانه» سکوت کرده‌ایم
کابینه نتانیاهو بودجه روزنامه هاآرتص را به دلیل نشر مطالب ضد خود قطع کرد.
به مناسبت هفته‌ی بسیج مستضعفان(۱)
بیانات مقام معظم رهبری در دیدار بسیجیان
غزه گورستان بزرگ کودکان / هر 30دقیقه یک کودک شهید می‌شود
به مناسبت هفته‌ی بسیج مستضعفان(۱)
بیانات مقام معظم رهبری در دیدار بسیجیان

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
پیام شفاهی رهبر معظم انقلاب اسلامی به مردم مقاوم لبنان
در همایش بین‌المللی داوری؛
انصاری، معاون حقوقی رئیس‌جمهور: هدایت و راهبری جامعه حقوقی به ویژه حقوقدانان بین‌الملل در جلوگیری از تحمیل هزینه به کشور در معاهدات بین‌المللی بسیار موثر است/ برای ممانعت از تکرار آسیبهای حقوقی باید از معاضدت‌های حقوقی بخش دولتی و خصوصی بهره بگیریم
یادداشتی از: جعفر گلابي
فشار انبوه روي اعصاب مردم
گزارش تصویری:
برگزاری کلاس درس نهج البلاغه توسط استاد حاج بهرام رحیمی در هیئت انصارالخمینی (ره) حسینیه ی آل یاسین (ع) 1403/8/28
دیدار سفیر جانباز ایران در لبنان با رهبر معظم انقلاب
همایش بین‌المللی «دیوان داوری دعاوی ایران، ایالات متحده»؛
مجید انصاری: چهار هزار پرونده در دیوان داوری دعاوی ایران و آمریکا حل و فصل شده است/ همچنان آمریکا و همراهان او سر آشتی با ملت ما را ندارند/ ما سر جنگ با هیچ کشوری نداریم/ اگر آمریکا آماده رابطه قانونمند و به دور از تحکم باشد، جمهوری اسلامی آماده است
یادداشتی از: حجت الاسلام والمسلمین هادی سروش
مسئله حجاب با کلینیک حل نمی‌شود
اطلاعیه هیئت انصارالخمینی (ره)
در پی درگذشت مرحوم مغفور حاج حسن پورسلطان
پوستر:
اطلاعیه درگذشت حاج حسن پورسلطان پدر شهید علی اصغر
بررسی تبعات سیاست‌های اقتصادی ترامپ از نگاه اکونومیست
برندگان و بازندگانِ "ترامپونومیکز"/ مکزیک، قربانی اول
تصاویری از رزمنده ی بسیجی مرحوم مغفور حاج حسن پورسلطان در دوران دفاع مقدس
نويسندگان ادبي مطبوعات از مشكلات روزنامه‌نويسي و نقد ادبي در ايران مي‌گويند
صبحانه انسان مدرن يا عصرانه‌اي با اشباح؟
یادداشتی از: روزنامه جمهوری اسلامی
اسلام دین بلاتکلیفی نیست
ناصر ایمانی
عده‌ای نمی‌خواهند ظریف در مسئولیت معاونت راهبردی باشد
یادداشتی از: مهرداد خدیر
ترامپ، کوبایی‌تبار را وزیر خارجه می‌کند، در مجلس ایران گیر داده‌اند به ظریف به خاطر محل تولد فرزند!
شباهت غزه با هیروشیما/اسرائیل تاکنون معادل 6 بمب اتمی بر روی غزه بمب ریخته است
یادداشتی از: عباس عبدي
دست و پا زدن در بن‌بست
نماینده مجلس در واکنش به رد فوریت اصلاح قانون دوتابعیتی‌ها:
مجلس محل تسویه حساب شخصی با افراد نیست
یادداشتی از: روزنامه جمهوری اسلامی
عقبه امنیتی کشور را حفظ کنیم
عضو شورای عالی فضای مجازی:
تقی‌پور: همان‌ها که فیلترشکن می‌فروشند جلوی اجرای قانون را هم گرفته‌اند


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 17739
تعداد بازدید دیروز: 24496
بازدید کل: 72625259
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.