متاسفانه گویا مدیران صداو سیما در عصر حاضر به سر نمی برند و کوچکترین شناختی نسبت به مخاطب فعلی رسانه ندارند. در عصر انفجار اطلاعات که مخاطب دیگر مانند گذشته منفعل نیست و خود آگاهانه دست به انتخاب می زند. مخاطب امروزی دیگر از برنامه بی کیفیت ولو متنوع رنج می برد. عدم کیفیت برنامه ها و پخش تکرار آن ها حتی با افزایش تعداد شبکه ها نمی تواند مخاطب را به سوی رسانه ملی جذب نماید.
سازمان عریض و طویل صداوسیما، طی چند سال اخیر میل و رغبت زیادی برای توسعه کمی شبکههای تلویزیونی داشته است که این امر باعث ایجاد شبکههای جدیدی با رویکردهای متفاوتی شد. با وجود این که این شبکه ها از کیفیت لازم در جذب مخاطب برخوردار نبوده اما بار دیگر خبر تاسیس و راه اندازی شبکه ای دیگر به گوش می رسد، شبکه ای جدید به نام شبکه کشاورز.
متاسفانه گویا مدیران صداو سیما در عصر حاضر به سر نمی برند و کوچکترین شناختی نسبت به مخاطب فعلی رسانه ندارند. در عصر انفجار اطلاعات که مخاطب دیگر مانند گذشته منفعل نیست و خود آگاهانه دست به انتخاب می زند. مخاطب امروزی دیگر از برنامه بی کیفیت ولو متنوع رنج می برد. عدم کیفیت برنامه ها و پخش تکرار آن ها حتی با افزایش تعداد شبکه ها نمی تواند مخاطب را به سوی رسانه ملی جذب نماید.
رویکردی که در سالیان اخیر در سازمان صداوسیما مشاهده می گردد در راستای کاهش کیفیت و اتکا به افزایش کمی شبکه ها و برنامه ها بوده است. حال اگر این افزایش کمی منجر به افزایش تولیدات برنامه ای سازمان می گردید، مشاهده این وضعیت کمی قابل تحمل و اغماض می شد. اما متاسفانه این افزایش حتی کمی نیز منجر به افزایش برنامه های تولیدی نشده است و مدیریت این سازمان برای پر نمودن آنتن شبکه های بی ثمر خود به تکرار آرشیو خود روی آورده است.
در حال حاضر تکرار در برنامه های صداوسیما به قدری است که حتی مشاهده می شود یک برنامه از چندین شبکه در حال پخش است. گویا مسئولان سازمان صداوسیما فراموش کرده اند که لازمه افزایش شبکه افزایش تولیدات است و با همان میزان تولیدات سابق می خواهند شبکه های بیشتری را مدیریت و آنتن آنها را پر نمایند. گو اینکه تولیدات فعلی نیز کیفیت همان برنامه های سابق را نیز ندارند. امری که در نهایت منجر به فرار مخاطب از شبکه ملی و گرویدن به شبکه های ماهواره ای با کیفیت شده است.
شکی نیست که جدا از مسائل سیاسی، نحوه اداره صداوسیما و پخش برنامه های بی کیفیت و تکراری در سال های گذشته، در افزایش بیننده های شبکه های ماهواره ای تاثیر بسزایی داشته است. مسلم اینکه تاسیس شبکه های بی بازده و پرنمودن برنامه های این شبکه ها با فیلم ها و سریال های تکراری، آنونس ها و سکانس های آنها، پخش نماهنگ و موسیقی فیلم و سریال، رقیبی نیست که بتواند در مقابل شبکه های ماهواره ای با کیفیت و تنوع برنامه عرض اندام کند.
عملکرد صدا و سیما و بازخورد مردم در سال های اخیر نشان داده است که این رسانه و سیاست های افزایش شبکه ای آن در رقابت با شبکه های ماهواره کاملا نا موفق بوده است. حال مشخص نیست که ریاست این سازمان عریض و طویل به چه دلیلی به جای بالابردن کیفیت برنامه های خود، بار دیگر قصد ایجاد شبکه ای جدید دارد. شبکه ای که به احتمال زیاد همانند همتایان سابق خود تکرار فیلم ها سریال های بی محتوا و کیفیت و مستندهای تکراری را در راس برنامه های خود خواهد داشت.
این در حالیست که به گفته مسوولان، صدا و سیما از مشکل مالی شدیدی رنج می برد و همواره مسئولان این سازمان از بودجه اختصاصی به آن شکایت داشته اند و عدم تولید برنامه های با کیفیت را به عدم در اختیار داشتن بودجه کافی ربط داده و از آن راه گریزی برای خود ساخته اند. در سال ها و ماه های گذشته بارها مشاهده گردیده که آنتن رسانه ملی به بهانه بودجه و تامین آن در اختیار برنامه های مشارکتی و تبلیغاتی و به معنای واقعی آنتن فروشی قرار گرفته است.
اینکه چرا صدا وسیما پول ندارد و با داشتن این همه آگهی نمیتواند از پس هزینهها برآید؟ اینکه چرا سازمانی که پول ندارد پشت سرهم شبکه جدید افتتاح میکند و نگاه کمّی به موضوع توسعه دارد تا نگاه کیفی؟ اینکه چرا صدا و سیما در چند سال گذشته نتوانسته توجه مخاطبش را تامین کند؟ و ...این ها همه سوالاتی است که برای مخاطبان بی جواب مانده است.
سخن آخر اینکه از ریاست سازمان صداوسیما انتظار می رود که در شرایط کنونی صرفه جویی پیشه کرده و قبل از هر کاری، بدهی های خود را تسویه نماید. آقای ضرغامی در روزهای پایانی خود بر کرسی ریاست صداو سیما بهتر است به جای افزایش هزینه های سرسام آور و بدون بازده سازمان متبوع خود و مانع تراشی بر سر راه مدیران آینده سازمان صدا و سیما و تحویل ویرانه ای پرهزینه به آنان، راه را برای مدیران بعدی باز نموده و از تحمیل هزینه های بی مورد بر صدا و سیما و مدیر آتی آن خودداری نماید. منبع: اعتدال