دکتر محمدحسین رجبی(دوانی) کارشناس تاریخ اسلام و معاون پژوهشی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه امام حسین(ع) در مورد محتوای خطابهها و مداحیهایی که در ماه محرم به مردم ارائه می شود به خبرنگار مهر گفت: به قول حضرت امام (ره) همین عزاداریها و همین شوری که در مردم در محرم و صفر است اسلام را زنده نگه داشته است و فرهنگ عاشورا را به ما منتقل کرده است.
از این جهت ما ممنون روضه خوانها و ذاکرین اهل بیت(ع) به خصوص در طول تاریخ هستیم. اما مردم در گذشته بیشتر با احساسات و عواطف ایمانی خود اعتقاداتشان را محکم میکردند. لذا با توجه به این گستردگی اطلاع رسانی به خصوص بعد از پیروزی انقلاب و تشکیل دولت اسلامی که دشمنان اسلام به شدت آسیب دیدند دشمنان برای سست کردن اعتقادات مردم شبهه های فراوانی مطرح و توطئه هایی را دنبال می کنند.
وی افزود: این مسئله را با سبک سابق نمیتوان پاسخ داد و مردم را مثل اعصار گذشته نسبت به ارزشها پای بند کرد. لذا لازمه آن بررسی تحلیلی و نگاه انتقادی به منابع و پذیرش نقلهای صحیح، هم برای تحریک عواطف و تهییج احساسات دینی و هم گرفتن پیامهای اساسی از انقلاب امام حسین(ع) است. یعنی حضرت فقط نیامد کشته بشود تا ما بگرییم و بدینوسیله به بهشت برویم بلکه مسیری را در برابر ما گشود که در شرایط هر زمان باید حسینی عمل کنیم. باید شبهه ها را پاسخ دهیم تا بتوانیم در نشر معارف مربوط به امام حسین (ع) بهتر از گذشته عمل کنیم.
این کارشناس تاریخ اسلام در مورد ارتباط مداحان با کارشناسان فن هم تصریح کرد: کسانی که مداحی میکنند خودشان متوجه هستند که بایستی با کارشناسان فن مشاوره کنند. اخیراً گروهی از مداحان از بنده و سایر اساتید دعوت به همفکری کردند. آنها داشته هایشان را با نظرات کارشناسان مقایسه میکنند و اگر در جایی ایرادی دارند اصلاح میکنند. منتها باید این کار سازمان یافته بشود. مثلاً سازمان تبلیغات اسلامی یا حوزه های علمیه کارشناسانی را برای مداحان معرفی بکنند و جامعه وعاظ و مداحین به اینها وصل باشند تا بتوانند در این خصوص یکپارچگی شان را حفظ بکنند تا مشکلی که طرح کردید به طور اساسی حل بشود.
رجبی در مورد تاریخ نگاری تاریخ اسلام هم اظهارداشت: انتظار میرفت که بعد از انقلاب کارهای اساسی در عرصه های مختلف معرفتی روی دهد. هر چند که در علوم و فنون مختلف دینی کارهایی صورت گرفته و در عرصه تاریخ نگاری هم کارهایی شده اما در خصوص تاریخ اسلام و شیعه هنوز یک متن مناسب بی نقص برای مطالعه عموم در دسترس موجود نیست.
وی افزود: این نشان میدهد که هنوز باید کار کرد. مرحوم پدرم که فرد ولایتمدار و دلسوخته انقلاب بود در سال 41 بعد از غائله انجمنهای ایالتی و ولایتی کتابی نوشت و تاریخ آن حرکت انقلابی که روحانیت ثبت کرد را نگاشت که البته مصون نماند و دستگیر و کتابها سوزانده شدند. وی بعد از انقلاب این کتاب را بسط داد و در مورد ریشه ها و زمینه های انقلاب هم دست به قلم شد که از این جهت حق تقدم دارند.
معاون پژوهشی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه امام حسین(ع) ادامه داد: ایشان بدون دسترسی به اسناد و مدارک کتابها را نوشت اما الان با اینهمه تشکیلات عریض و طویل و بودجههای آنچنانی چرا کار جامعی راجع به تاریخ انقلاب و تاریخ شیعه نشده است.
رجبی در مورد اینکه اگر مرحوم پدر (علامه دوانی) در قید حیات بودند در مورد وضع فرهنگی کنونی جامعه چه می گفتند تصریح کرد: ایشان سال 85 به رحمت خدا رفتند و وضع فرهنگی کشور از آن سال تا حالا بهتر که نشده بدتر هم شده است. ایشان در زمان طاغوت در زندان قصر به سرهنگ رژیم که سیگار میکشید و در ماه رمضان علناً روزه خواری میکرد اعتراض شدید کرد و به او سیلی زد و او را عمداً تحقیر کرد آن هم در زمانی که یک پاسبان هیبت زیادی داشت. اما در زمان حاضر نمیشود نهی از منکر کرد.
برای خودم وضعیتی پیش آمد که از نهی از منکرم دچار زیان و ضرر شدم و متهم شاکی شد و قانون هم به نفع ایشان رأی داد. افسار گسیختگی فرهنگی جامعه مایه رنج مرحوم پدرم بود. کاری کرده اند کسی جرأت نهی از منکر را ندارد. مسئولان در پیشگاه خداوند بایستی پاسخ دهند.
این استاد دانشگاه در پایان یادآورشد: نهی از منکر اگر مفسده برای شما ایجاد نکند واجب است و در غیر این صورت ساقط میشود؛ مفسده هم یعنی درد سر. این حق دینداران نیست که در انجام فریضه دینی دچار اذیت و آزار بشوند.