امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری


 

 

 

تاريخ انتشار: 15 شهريور 1391 ساعت 12:07:57
حکایت ورود مذهب حقه تشیع به کشور تایلند توسط دو برادر قمی

تشیع  از حدود چهارصد سال پیش توسط فردی به نام شیخ احمد قمی وارد تایلند شد. در قرن یازدهم هجری دو برادر به نام‌های شیخ احمد و شیخ سعید قمی به وسیله کشتی از طریق بندر مالاکا به آیوتایا، پایتخت سیام (نام سابق تایلند)، وارد شدند. در اینکه شیخ احمد، روحانی بوده یا نه، تردید وجود دارد و سندی دال بر اینکه او روحانی درس‌ خوانده‌ای از قم بوده، وجود ندارد. شیخ احمد برای تجارت به تایلند رفت؛ اما در امور فرهنگی و سیاسی از خود لیاقت نشان داد و موفق گردید تا از سوی پادشاه به مقام «چائوفا یاراج نایوک» که به معنای وزیر اعظم است، دست یابد.

جای تردید نیست که شیخ احمد فردی مذهبی با‌استعداد، دنیا‌دیده‌‌ و مدبر بود و اعتقاد داشت که باید برای شیعه کار کند. بیشتر اسناد به جای مانده نشان می‌دهد که وی در سن شصت سالگی به تایلند رفت و در کوران حوادث، سال‌ها در هند بود و مدتی  هم در میانمار به سربرد و دوباره به تایلند بازگشت.او حدود بیست سال، یعنی تا پایان عمرش در تایلند بود و با دختر پادشاه تایلند ازدواج کرد. یکی از مهم‌ترین کارهایی که شیخ احمد انجام داد، پایه‌گذاری بنیاد شیخ‌الاسلامی در تایلند است.

البته تایلند در آن زمان شیخ‌الاسلام داشت و شیخ احمد درواقع دومین شیخ‌الاسلام تایلند به‌شمار می‌آمد؛ولی اهمیت کار شیخ احمد در این بود که توانست نهاد شیخ‌الاسلامی، یعنی چیزی شبیه به وزارت اسلام که در سرزمین بودایی‌ تایلند سابقه نداشت را پایه‌گذاری کند که تا امروز هم وجود دارد. شایان ذکر است شیخ‌الاسلام فعلی تایلند هجدهمین شیخ‌الاسلام این کشور به‌شمار می‌آید که چهارده‌ نفر قبلی شیعه و از اعقاب شیخ احمد بودند و چهار نفر اخیر اهل سنت هستند.

به‌طور کلی شیعیان در تایلند که حدود ده هزار نفرند، در یک تقسیم‌بندی به دو بخش تقسیم می‌شوند: یک بخش که به آنها شیعیان قدیم می‌گویند، از اعقاب شیخ احمد به‌شمار می‌آیند. این گروه عمدتاً در محله «جاران پارت» سکنی گزیده و مساجدی را دراطراف خود بنا کرده‌اند که قدمت برخی از این مساجد به چهارصد سال می‌رسد. اما بخش دوم، شیعیان جدیدند که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به تشیع گرایش پیدا کردند.

شیخ احمد قمی سرسلسله یک خاندان بزرگ و مشهور تایلند است که به خاندان «بونارک» معروفند. اعقاب شیخ احمد هنوز در تایلند حضور دارند. از نسل سوم شیخ احمد یک گروه ‌ مسلمان و  گروه‌ دیگر بودایی شدند؛ گروه بودایی، اکنون از خانواده‌های بزرگ تایلند و معروف به بونارکند و با دستگاه سلطنت و دولت مرتبط بوده و معتقدند که خون ایرانی دارند.اعقاب مسلمان شیخ احمد هم از خانواده‌های بزرگ مسلمانان تایلندند؛ مانند خانواده‌ احمد جولای که خود او از طرفداران انقلاب اسلامی ایران بود و در زمینه تبلیغ و صدور انقلاب در تایلند بسیار تلاش کرد. کوکریت، نخست‌وزیر سابق تایلند و همچنین ماروت بونارک، رئیس قبلی پارلمان تایلند از خاندان بونارک هستند.

شیعه در تایلند بعد از شیخ احمد سه دوره را پشت سر گذاشت: دوره آیوتایا؛ آیوتایا پایتخت قدیم تایلند بود که شیخ احمد در آنجا منصب شیخ‌الاسلامی داشت. درواقع این دوره آغاز دوره تشیع است که شیعه در آن از نظر سیاسی بسیار رشد کرد. به‌طوری‌که در یک مقطع شیخ احمد توانست یک کودتا علیه پادشاه آن‌ زمان، یعنی نارای کبیر را خنثی کند.در این حادثه شیخ احمد و صد نفر شمشیرزن ایرانی دخالت و از یک کودتا جلوگیری کردند. جالب اینکه در کتب تاریخی آمده است که وقتی شمشیرزن‌ها با دشمنان پادشاه می‌جنگیدند، می‌گفتند: یاعلی(ع) و این پادشاه بودایی هم می‌گفت یاعلی(ع). ازاین‌رو این‌ واقعه یک موقعیت بسیار مناسبی را برای تشیع ایجاد ‌کرد.

دوره آیوتایا دوره خوب تشیع بود. اما بعد از اینکه برمه‌ای‌ها به آیوتایا حمله و آنجا را ویران ساختند، شیعیان منزوی شده و به جایی به نام تونبوری (اکنون نزدیک بانکوک است)مهاجرت کردند. درواقع دوره تونبوری که دوره دوم تشیع بعد از شیخ احمد است، دوره نقاهت تشیع به‌شمار می‌آید.شیعیان قدیم، مربوط به دوره آیوتایا و تونبوری و پیش از دوره بانکوک هستند.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران تحولات بسیاری در فرهنگ و اعتقادات شیعیان تایلند به وجود آمد و آنها را مقید به برخی تکالیف مذهبی، از‌جمله رعایت حجاب اسلامی نمود، که به ندرت در بین خانواده‌ها مرسوم بود. شیعیانی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی شیعه شدند به نام «جاران پارت» معروفند. این گروه جمعیتی حدود2 الی 3 هزار نفر را تشکیل می‌دهند که در ایام ماه مبارک رمضان، ماه محرم و میلاد ائمه اطهار(ع) برنامه‌های مختلفی را در مساجد تدارک می‌بینند.

اما دوره بانکوک که سومین دوره تشیع است، با پیروزی انقلاب اسلامی مقارن ‌گردید و آغاز دیگری برای حضور تشیع در تایلند به وجود آمد. در این دوره تشیع به شکل گسترده‌ای رواج یافت. به‌طوری‌که در بانکوک و جنوب تایلند در شهرهای ناخان و ساتون ــ که مسجد روح‌الله در این شهر است ــ شیعیان رشد چشم‌گیری ‌پیدا کردند. مسجد روح‌الله در زمینی ساخته شد که متعلق به مردی سنی بود و او زمین را برای این که  مسجدی برای شیعیان ساخته شود، اهداء نمود.

حتی نقل  است که اهالی یک دهکده‌ بودایی همگی شیعه ‌شدند. پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران تحولات بسیاری در فرهنگ و اعتقادات شیعیان تایلند به وجود آمد و آنها را مقید به برخی تکالیف مذهبی، از‌جمله رعایت حجاب اسلامی نمود، که به ندرت در بین خانواده‌ها مرسوم بود.

تفاوت میان شیعیان قدیمی و جدید تایلند این است که شیعیان جدید تایلند قدیمی بیشتر سنتی بوده و دیدگاه‌های آدابی خاص خودشان را دارند، اما شیعیان جدید که بعد از انقلاب اسلامی ایران به وجود آمدند، بیشتر انقلابی، سیاسی و به‌روز هستند.یک بخش از این شیعیان جدید تایلند در ایران تحصیل کرده‌اند. البته از شیعیان قدیم هم در ایران بوده‌اند، اما اکثر شیعیان جدید عمدتاً در ایران درس ‌خوانده‌‌اند.

بسیاری از زنان تایلندی که در ایران فارغ‌التحصیل شدند، پس از بازگشت به کشورشان، در زمینه‌های مختلف دینی و مذهبی فعالیت می‌کنند. در سال 1385 انجمن فارغ‌التحصیلان طلاب ایرانی در تایلند تأسیس شد و توانسته است به عنوان یک تشکل، ارتباط خوبی با مسلمانان و دولت این کشور داشته باشد.

مؤسسه قرآنی رسول اعظم(ص) که در تایلند تأسیس شده است  با خبرگزاری قرآن در ایران مرتبط است. در یکی از سمینارهای انجمن فارغ‌التحصیلان، بودایی‌ها بحث منجی را مطرح کرده و آن را با مهدویت مقایسه نمودند و اعلام کردند که نگاه اسلام به پایان تاریخ و ظهور منجی بسیار مترقی‌تر از نگاه ادیان و آیین‌های دیگر است.

همچنین مؤسسه قرآنی رسول اعظم(ص) نیز در تایلند تأسیس شده است که با خبرگزاری قرآن در ایران مرتبط است. در یکی از سمینارهای انجمن فارغ‌التحصیلان، بودایی‌ها بحث منجی را مطرح کرده و آن را با مهدویت مقایسه نمودند و اعلام کردند که نگاه اسلام به پایان تاریخ و ظهور منجی بسیار مترقی‌تر از نگاه ادیان و آیین‌های دیگر است.

ذکر این نکته خالی از لطف نیست که چون شیخ احمد قمی دارای مقام حکومتی بود، از همان زمان، مراسم عزاداری امام حسین(ع) به یک مراسم رسمی در تایلند تبدیل شد. به‌طوری‌که چند دهه پیش حتی پادشاه هم در این مراسم شرکت می‌کرد.البته به تدریج برخی آیین‌ها به مراسم افزوده شد که در زمان شیخ احمد وجود نداشت. مقبره شیخ احمد در دانشگاه تربیت معلم شهر آیوتیا قرار دارد و هر ساله به مناسبت سالگرد درگذشت وی مراسم باشکوهی در این دانشگاه برگزار می‌گردد.

زهرا صادقی /کارشناسی ارشد ادیان و عرفان

منبع: نشریه زمانه شماره 23،24







 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
عضو مجمع مدرسین قم: فضای مجازی مقصر انحراف جوانان است یا مشکلات معیشتی و ناامیدی؟/ فقر، گرسنگی و نادانی خطرناک است، نه فضای مجازی
وزیر ارتباطات: خسارت ۵۰ همتی فیلترینگ به کسب‌وکارها
زیاده عرضی نیست
مقایسه حرف رسایی با سخنان رهبری درباره ظریف
به دو راهی تاریخی و سرنوشت ساز رسیده اید
سخنی با مسؤولان : به این نمودارها نگاه کنید و بین "مردم" و " افراطیون" یکی را انتخاب کنید
استقبال آمریکا و تروئیکای اروپا از بیانیه شورای حکام علیه ایران: نگران واکنش ایران [به این قطعنامه] هستیم/ تهران موظف است به طور کامل با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری کند
یادداشتی از: حجت الاسلام عبدالرحیم اباذری
کرامت انسانی در اولین سفر استانی دکتر پزشکیان
اطلاعیه هیئت انصارالخمینی (ره)
در پی درگذشت مرحوم مغفور حاج حسن پورسلطان
تصاویری از رزمنده ی بسیجی مرحوم مغفور حاج حسن پورسلطان در دوران دفاع مقدس
پوستر:
اطلاعیه درگذشت حاج حسن پورسلطان پدر شهید علی اصغر
سفیر انگلیس در تل‌آویو:
برای دفاع از اسرائیل حاضریم خود را به خطر بیندازیم
عراقچی: رفتار متناقض اروپا و انگلیس، استاندارد‌های دوگانه آنها را در قبال حقوق بشر آشکار می‌کند
نماینده مجلس: کسی که برای خرید گوشی ۴۰ میلیون هزینه می‌کند باید مالیاتش را هم بدهد
در همایش بین‌المللی داوری؛
انصاری، معاون حقوقی رئیس‌جمهور: هدایت و راهبری جامعه حقوقی به ویژه حقوقدانان بین‌الملل در جلوگیری از تحمیل هزینه به کشور در معاهدات بین‌المللی بسیار موثر است/ برای ممانعت از تکرار آسیبهای حقوقی باید از معاضدت‌های حقوقی بخش دولتی و خصوصی بهره بگیریم
دستیار اجتماعی رییس جمهور: کاهش سن تمایل به مهاجرت به زیر ۱۸ سال
یادداشتی از: جعفر گلابي
فشار انبوه روي اعصاب مردم
پیام شفاهی رهبر معظم انقلاب اسلامی به مردم مقاوم لبنان
نماینده مجلس در واکنش به رد فوریت اصلاح قانون دوتابعیتی‌ها:
مجلس محل تسویه حساب شخصی با افراد نیست
شباهت غزه با هیروشیما/اسرائیل تاکنون معادل 6 بمب اتمی بر روی غزه بمب ریخته است
یادداشتی از: روزنامه جمهوری اسلامی
اسلام دین بلاتکلیفی نیست
یادداشتی از: مهرداد خدیر
ترامپ، کوبایی‌تبار را وزیر خارجه می‌کند، در مجلس ایران گیر داده‌اند به ظریف به خاطر محل تولد فرزند!

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
پیام شفاهی رهبر معظم انقلاب اسلامی به مردم مقاوم لبنان
در همایش بین‌المللی داوری؛
انصاری، معاون حقوقی رئیس‌جمهور: هدایت و راهبری جامعه حقوقی به ویژه حقوقدانان بین‌الملل در جلوگیری از تحمیل هزینه به کشور در معاهدات بین‌المللی بسیار موثر است/ برای ممانعت از تکرار آسیبهای حقوقی باید از معاضدت‌های حقوقی بخش دولتی و خصوصی بهره بگیریم
یادداشتی از: جعفر گلابي
فشار انبوه روي اعصاب مردم
یادداشتی از: حجت السلام احمد مازنی
آخرین گام امام خمینی(س) در شکل‌گیری جمهوری اسلامی
یادداشتی از: حجت الاسلام محمد علی خسروی
المیزان؛ تفسیری متفاوت
دیدار سفیر جانباز ایران در لبنان با رهبر معظم انقلاب
گزارش تصویری:
برگزاری کلاس درس نهج البلاغه توسط استاد حاج بهرام رحیمی در هیئت انصارالخمینی (ره) حسینیه ی آل یاسین (ع) 1403/8/28
همایش بین‌المللی «دیوان داوری دعاوی ایران، ایالات متحده»؛
مجید انصاری: چهار هزار پرونده در دیوان داوری دعاوی ایران و آمریکا حل و فصل شده است/ همچنان آمریکا و همراهان او سر آشتی با ملت ما را ندارند/ ما سر جنگ با هیچ کشوری نداریم/ اگر آمریکا آماده رابطه قانونمند و به دور از تحکم باشد، جمهوری اسلامی آماده است
تایید شهادت محمد عفیف مسئول رسانه‌ای حزب‌الله در بمباران امروز رژیم اسرائیل
یادداشتی از: حجت الاسلام والمسلمین هادی سروش
مسئله حجاب با کلینیک حل نمی‌شود
نويسندگان ادبي مطبوعات از مشكلات روزنامه‌نويسي و نقد ادبي در ايران مي‌گويند
صبحانه انسان مدرن يا عصرانه‌اي با اشباح؟
بررسی تبعات سیاست‌های اقتصادی ترامپ از نگاه اکونومیست
برندگان و بازندگانِ "ترامپونومیکز"/ مکزیک، قربانی اول
تصاویری از رزمنده ی بسیجی مرحوم مغفور حاج حسن پورسلطان در دوران دفاع مقدس
یادداشتی از: روزنامه جمهوری اسلامی
دیپلماسی، کارآمدترین سلاح
یادداشتی از: روزنامه جمهوری اسلامی
اسلام دین بلاتکلیفی نیست
یادداشتی از: عباس عبدي
دست و پا زدن در بن‌بست
ناصر ایمانی
عده‌ای نمی‌خواهند ظریف در مسئولیت معاونت راهبردی باشد
اطلاعیه هیئت انصارالخمینی (ره)
در پی درگذشت مرحوم مغفور حاج حسن پورسلطان
عضو شورای عالی فضای مجازی:
تقی‌پور: همان‌ها که فیلترشکن می‌فروشند جلوی اجرای قانون را هم گرفته‌اند
یادداشتی از: مهرداد خدیر
ترامپ، کوبایی‌تبار را وزیر خارجه می‌کند، در مجلس ایران گیر داده‌اند به ظریف به خاطر محل تولد فرزند!


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 3932
تعداد بازدید دیروز: 22259
بازدید کل: 72565128
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.