پژوهش از : محسن رمضانی گل افزانی
9- آنگاه حال نويسندگان (و دبيران) را باز پرس، نيازمنديهاى هر يك را بشناس، پايهها و درجات آنان را در نظر گير، آن را كه از همه بهتر است به سرپرستى كارها گمار، نامههاى محرمانه (و دائره رمز دبيرخانه) را به اديبهايى واگذار كه در ادبهاى شايسته گوناگون از همه جامعتر، و واجد صلاحيت تبادل نظر در كارهاى بزرگ باشد، صاحب نظر، خيرخواه و باهوش باشد، بيش از همه اسرار نهانى را نگه دارد، عزت و احترام سرمست و مغرورش نسازد، موقعيت و مقام چندان به او جرات ندهد كه در خلوت گستاخى كند، يا در جلوت توقع اظهار دليرى نمايد، در رساندن نامههاى اطراف به تو و فرستادن جوابهاى صحيح و دريافت و پرداخت از ناحيه تو غفلت نورزد، قراردادهائى را كه به سود تو مىبندد (و در سندها ثبت مىكند) سست تنظيم ننمايد، از حل پيمانهاى زيان بخش در نماند، قدر و قيمت خويش را در كارها بشناسد، چه آن كه به ارزش خود جاهل است به ارزش ديگران جاهلتر است.
از فرمایشات امام این نکته قابل استنباط است که یک مدیر می بایست آشنا به مهارتهای گوناگون باشد و یا حداقل اطلاعات جامعی از رشته های مختلف کسب نماید تا بتواند در زمینه های مختلف هم افراد توانا را بر سر کار بگذارد و هم براعمال آنان نظارت داشته باشد.
اهميت مسائل اقتصادى و مديريت
گر چه ما هرگز موافق مكتبهاى يك بعدى كه همه چيز را در بعد اقتصادى خلاصه مىكنند و انسان و ابعاد وجود او را نشناختهاند نيستيم، ولى با اين حال اهميت ويژه مسائل اقتصادى را در سرنوشت اجتماعات هرگز نمىتوان از نظر دور داشت، آيه : قالَ اجْعَلْنِي عَلى خَزائِنِ الْأَرْضِ إِنِّي حَفِيظٌ عَلِيمٌ نيز اشاره به همين حقيقت مىكند، چرا كه يوسف از ميان تمام پستها انگشت روى خزانه دارى گذاشت، زيرا مىدانست هر گاه به آن سر و سامان دهد قسمت عمده نابسامانيهاى كشور باستانى مصر، سامان خواهد يافت و از طريق عدالت اقتصادى مىتواند سازمانهاى ديگر را كنترل كند.
در روايات اسلامى نيز اهميت فوق العادهاى به اين موضوع داده شده است از جمله در حديث معروف على (ع) يكى از دو پايه اصلى زندگى مادى و معنوى مردم (قوام الدين و الدنيا) مسائل اقتصادى قرار داده شده است، در حالى كه پايه ديگر علم و دانش و آگاهى شمرده شده است.گر چه مسلمين تا كنون اهميتى را كه اسلام به اين بخش از زندگى فردى و اجتماعى داده ناديده گرفتهاند، و به همين دليل از دشمنان خود در اين قسمت عقب ماندهاند، اما بيدارى و آگاهى روز افزونى كه در قشرهاى جامعه اسلامى ديده مىشود، اين اميد را به وجود مىآورد كه در آينده كار و فعاليتهاى اقتصادى را به عنوان يك عبادت بزرگ اسلامى تعقيب كنند و با نظام صحيح و حساب شده عقبماندگى خود را از دشمنان بىرحم اسلام از اين نظر جبران نمايند.
ضمنا تعبير يوسف كه مىگويد" إِنِّي حَفِيظٌ عَلِيمٌ" دليل بر اهميت مديريت در كنار امانت است، و نشان مىدهد كه پاكى و امانت به تنهايى براى پذيرش يك پست حساس اجتماعى كافى نيست بلكه علاوه بر آن آگاهى و تخصص و مديريت نيز لازم است.
ما بسيار ديدهايم كه خطرهاى ناشى از عدم اطلاع و مديريت كمتر از خطرهاى ناشى از خيانت نيست بلكه گاهى از آن برتر و بيشتر است! با اين تعليمات روشن اسلامى نمىدانيم چرا بعضى مسلمانان به مساله مديريت و آگاهى هيچ اهميت نمىدهند و حد اكثر كشش فكر آنها در شرائط واگذارى پستها، همان مساله امانت و پاكى است با اين كه سيره پيامبر (ص) و على( ع) در دوران حكومتشان نشان مىدهد، آنها به مساله آگاهى و مديريت همانند امانت و درستكارى اهميت مىدادند.3
در این زمینه باید به پیتر دراکر پدر علم مدیریت نوین ، نویسنده، استاد دانشگاه و مشاور، در امر استراتژی و سیاستگذاری بر تجارب و بخشهای اجتماعی سازمانها اشاره کنیم که با دیدگاههای خود تحولی نو در مدیریت اقتصادی به وجود آورد.
وی در کتاب The End of Economic Man یا پایان مرد اقتصاد مدلهای سنتی و قدیمی اقتصاد را که در خدمت افزایش فاشیسم و سوسیالیسم ملی هستند را رد کرد.هم چنین در کتابش با عنوان آینده مرد صنعتی در خصوص توسعه جوامع در قرن بیستم صحبت نمود و به این نتیجه رسید که جوامع صنعتی تبدیل به جوامع سازمانی شده اند.
بخش قابل توجهی از موفقیت دراکر را باید در نوع برخورد اقتصادی او، ارتباط پایداری که بین بافت حیات بشری و داده های محکم اقتصادی و واقعیات حیات سازمانها و جریان سیاسی ممالک (که در دوران کودکی در ذهن او شکل گرفته) جستجو نمود. امروزه دراکر به عنوان پدرعلم مدیریت نوین و به عنوان بزرگترین مشاور تجاری جهان و کسی که مدیریت را معنا نمود شناخته می شود. او اعتقاد دارد که بسیاری از مدیران تشخیص نداده اند که آنان در حال اجرای علم مدیریت هستند.
به نظر می رسد همان طور که گفته شد هم چنان طبق قول سید جمال الدین اسدآبادی غرب در اجرای مبانی اسلامی پیشتاز است اما اگر کمی هم منصفانه به مسائل نگاه کنیم مدیران متعهدی را هم چون حضرت امام و رهبر معظم انقلاب می یابیم که بدون تملق مجری تمامی مبانی مدیریتی که امیرالمؤمنین به آنها فرمان داده اند؛ می باشند.
تقويم و نظام زندگى
زندگى فردى و اجتماعى، هيچ كدام بدون يك نظم صحيح به سامان نمىرسد، نظم در برنامهريزى و نظم در مديريت و اجرا و يك نگاه به عالم آفرينش از منظومههاى جهان بالا گرفته تا ساختمان بدن انسان و اعضاى مختلف آن براى پى بردن به اين اصل عمومى كه حاكم بر كل آفرينش است كافى به نظر مىرسد.
بر همين اساس خداوند، اسباب اين نظم را در اختيار انسان قرار داد و حركات منظم كره زمين به دور خود و به دور خورشيد و هم چنين گردش منظم ماه را وسيلهاى براى نظام زمانبندى قرار داده، تا برنامههاى زندگى اعم از مادى و معنوى، تحت نظام درآيد.
فكر كنيد اگر نظم معين روز و شب و خورشيد و ماه نبود و مقياسى براى سنجش زمان در دست نداشتيم چه آشفتگى در سراسر زندگى ما پيدا مىشد.4
با این توضیح به بیان مختصری درباره نظم و اهمیت رعایت آن می پردازیم:
نظم و مدیریت زمان
یکی از موارد مهمی که باعث نظم در امور می شود زمان بندی امور مختلف است امام موسی بن جعفر (ع) در این زمینه می فرمایند: بكوشيد كه وقت خود را چهار بخش كنيد: بخشى براى مناجات با خدا. ديگرى از براى امرار معاش. سوم براى معاشرت با برادران، و معتمدانى كه عيوبتان را معرفى كنند، و قلبا به شما اخلاص ورزند. چهارم براى لذتها و كاميابيهاى مشروع و با اين بخش است كه بر سه بخش ديگر نيرو مىگيريد (يعنى مايه تجديد حيات و شكفتن استعدادهاست).
نه فقر را به خود وعده دهيد، نه عمر دراز را كه هر كه از فقر ترسد بخل ورزد. و هر كه به عمر دراز اميد بندد حريص شود. سهمى از دنيا براى خود قرار دهيد، خواستههاى نفس را از راههائى كه شرف را خلل نرساند، و اسراف نباشد، به او برسانيد، و از اين راه بر كارهاى دينى كمك گيريد كه روايت شده، آن كه دنيا را براى دين وانهد، يا دين را براى دنيا، از ما نيست. 5
علی (ع) هم می فرمایند: شما را و تمام فرزندان و خاندانم را و كسانى را كه اين وصيّت به آنها مىرسد، به ترس از خدا و نظم در امور زندگى و ايجاد صلح و آشتى در ميانتان سفارش مىكنم، زيرا من از جدّ شما پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم شنيدم كه مىفرمود: اصلاح دادن بين مردم از نماز و روزه يك سال برتر است.6
انضباط در همه چيز و همه جا
مساله مديريت و فرماندهى بدون رعايت انضباط هرگز به سامان نمىرسد و اگر بخواهند كسانى كه تحت پوشش مديريت و رهبرى قرار دارند به طور خودسرانه عمل كنند شيرازه كارها به هم مىريزد، هر قدر هم رهبر و فرمانده لايق و شايسته باشند.
بسيارى از شكستها و ناكاميها كه دامنگير جمعيتها و گروهها و لشكرها شده از همين رهگذر بوده است و مسلمانان نيز طعم تلخ تخلف از اين دستور را بارها در زمان پيامبر( ص) يا بعد از او چشيدهاند كه روشنترين آنها داستان شكست احد به خاطر بى انضباطى گروه اندكى از جنگجويان بود.
قرآن مجيد اين مساله فوق العاده مهم را در عبارات كوتاه آيات فوق به صورت جامع و جالب مطرح ساخته، مىگويد: يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تُقَدِّمُوا بَيْنَ يَدَيِ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ.
وسعت مفهوم آيه چنان كه گفتيم به قدرى زياد است كه هر گونه" تقدم" و" تاخر" و گفتار و رفتار خودسرانه و خارج از دستور رهبرى را شامل مىشود.
مساله مهم اين جا است كه رعايت اين انضباط الهى و اسلامى نياز به روح تسليم كامل و پذيرش رهبرى در تمام شؤون زندگى و ايمان محكم به مقام شامخ رهبر دارد..7
پا نوشتها :
3- تفسير نمونه، ج10، ص 10
4- تفسير نمونه، ج2، ص 14
5- تحف العقول ، ترجمه جنتى ،ص 657
6- نهج البلاغه،ترجمه دشتی، نامه 47
7- تفسير نمونه، ج22، ص 149
8- اینترنت
' پايان'
* استفاده از این مقاله بدون نام بردن از نویسنده و نشانی سایت جایز نیست *