امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری


 

 

 

تاريخ انتشار: 06 مرداد 1391 ساعت 19:20:25
نظم و مدیریت در آیینه قرآن و روایات با نگاهی به نمونه های غربی(1)

 پژوهش از : محسن رمضانی گل افزانی

 

 

مقدمه

 

مقوله مدیریت و نظم از جمله مواردی است که با وجود دستورات کاربردی دین مبین اسلام درباره آنها کمتر مورد توجه مسلمانان و به طور کلی جوامع اسلامی قرار گرفته است . توجه به این نکته ضروری است که در خصوص مدیریت بدون آشنایی با وظایف خاص افراد و شناخت ظرفیتها و تواناییهای موجود در مجموعه نمی توان شاهد رشد و شکوفایی آن مجموعه بود هم چنین اگر نظم خاصی در انجام امور وجود نداشته باشد حتی اگر در مدیریت قوی عمل کنیم نخواهیم توانست برنامه ها را به نحو احسن به مرحله اجرا در آوریم.

 

در این نوشته با برخی از دیدگاههای اسلامی در این دو حوزه که در واقع مکمل یک دیگرند آشنا خواهیم شد و به منظور شناخت تواناییهای دشمنان به نمونه های غربی که با بهره گیری از اصول اسلامی به مدیریت موفق در نظام جهانی می پردازند ،صرف نظر از باطل بودن اهداف آنان در بسیاری موارد، اشاره می نماییم.  

 

مبانی مدیریت صحیح

 

اداره هر مجموعه ای نیازمند رعایت اصولی است که با پای بندی به آنها شخص می تواند به مقاصد مدیریتی خود نایل آید. امیر المؤمنین (ع) در نامه ای که خطاب به مالک اشتر وی را به عنوان حاکم مصر منصوب می نمایند تمامی مبانی صحیح مدیریت و رهبری یک مجموعه را آموزش می دهند که به نظر بنده می بایست به عنوان منشوری برای اداره هرمجموعه کوچک و بزرگ در جامعه مورد استفاده قرار گیرد. در این مجال با توجه به محدودیت موجود به بیان بند هایی از این چشم انداز ارزشمند خواهیم پرداخت و در اثنای آن به الگوهای غربی و شرقی که ردپایی از عملیاتی شدن این فرمایشات گهربار در موفقیتهای آنان یافت می شود؛ اشاره می نماییم. 1

 

1-(از اميرالمؤمنين) به حاكم مصر دستور مى‏دهد كه در برابر تمايلات (و خواهشهاى نفس) خودشكن (و خويشتن‏دار) باشد كه نفس (همان سان كه يوسف زندانى در اين سرزمين گفته) فراوان به ناشايسته دستور دهد جز آن كه پروردگارم ترحم فرمايد كه خداى من آمرزنده و مهربان است. (مالك بايد) در موارد شبهه به كتاب خدا اعتماد كند، كه هر چيز در آن بيان گرديده و براى مردم با ايمان، رهبر و رحمت است، رضاى خدا را جويد، پيرامون غضب او نگردد، و به معصيتش اصرار نورزد كه به هيچ كجا از (عذاب) خدا نتوان پناه برد جز به درگاه خودش.

 

2- پس بدان مالك، ترا به كشورى مى‏فرستم كه پيش از تو زمامدارانى دادگر و بيدادگر بر آن حكومت كرده‏اند، و آن چنان كه تو در كار پيشوايان پيشين مى‏نگريستى اينك مردم در كار تو (دقيق) مى‏نگرند، و چنان كه تو در كارهاى آنان قضاوت مى‏كردى در باره تو قضاوت خواهند كرد. مردان صالح را از آن ستايشها كه خدا به زبان بندگانش جارى كند توان شناخت، پس بايد محبوبترين اندوخته در نظرت عمل صالح به ميانه‏روى در جمع مال، و اصلاح حال رعيت باشد. بر هوى و هوس مسلط باش، نفس را بخيلانه از ناروا باز دار كه بخل به نفس انصاف در باره آن است در آن چه دوست دارد يا ندارد (گاه مطلوب نفس به زيان است و نامطلوبش به سود، پس انصاف در حق او اين است كه در هر جا مصلحتش را رعايت كنى نه خواسته‏اش را) مهر و محبت، لطف و احسان برعيت را در دل بپرور، (تو كه در لباس چوپانى)، براى آنها درنده شكارى نباش كه خوردنشان را غنيمت دانى، آنها دو گروه بيش نيستند: يا با تو در دين برادرند، يا در خلقت برابر (يا مسلمانند و برادر دينى، يا غير مسلمان و داراى حقوق انسانى و در هر صورت آنها هم بشرند و به مقتضاى طبع بشرى) لغزشها از آنان سر مى‏زند، عذرها پيدا مى‏كنند، گاه به عمد يا خطا دست به نافرمانى مى‏زنند، تو بايد چندان كه از خدا اميد عفو و بخشش دارى در باره آنها گذشت داشته باشى چه تو بالا دست آنهائى، حاكم بر تو ما فوق توست و خدا از او بالاتر است.

 

3-  تو بايد آن كار را بيشتر دوست بدارى كه: به حق نزديكتر و عدلش همگاني تر باشد، و رعيت را بيشتر گرد آورد؛ چه خشم و نارضايتى عمومى، خشنودى و رضاى مشتى ويژگان و خاصان درگاه را خنثى و بى‏اثر سازد؛ چنان كه قهر نزديكان (و حاشيه‏نشينان مجلس) با رضامندى عموم بخشوده (و قابل اغماض) است، هيچ يك از رعايا براى والى در موقع رفاه پرخرج تر و در گرفتارى بى‏ثمرتر، و از انصاف گريزان تر، و در خواهش سمج تر، و به وقت عطا ناسپاس تر، و هنگام منع عذرناپذيرتر، و در حوادث بى‏صبرتر، از خاصگان و مقربان درگاه نيست، در صورتى كه تنها پايه دين و اكثريت مسلمين و ذخيره در برابر دشمن همان توده امتند، بايد هوا خواه آنها باشى و به آن كارها كه سودش همگاني تر، و فرجامش بهتر است بپردازى.

 

در این زمینه جا دارد از كونوسوكی ماتسوشیتا، مدیر موفق محصولات ناسیونال یاد کنیم که این فرمایش امیرالمؤمنین راسرلوحه فعالیتهای خویش قرار داد. وی در سال 1932 یعنی 38 سالگی همه كارمندانش را گرد آورد و فلسفه ی، هدف فعالیت كارخانه را تشریح كرد وی در آن اجتماع گفت « مأموریت صاحب یك صنعت آنست كه بر ناداری چیره شود و فقر را از جامعه دور سازد و راههای مناسب را برای كسب ثروت را پیشنهاد نماید. دادوستد و تولید تنها به این معنا نیست كه كارخانه ها  غنی و پرمایه شوند بلكه همه جامعه باید ثروتمند و غنی شوند. »

 

جامعه برای افزایش ثروت خود به پویایی و نشاط وسرزنده بودن بازرگانان و صاحبان صنایع نیاز دارد. تنها در پرتو چنین شرایطی است كه تولید تجارت رونق پیدا می كند، مأموریت واقعی ماتسوشیتا الكتریك، تولید تعداد پایان ناپذیری از فراورد هاست، تا از این راه بتواند صلح و نیك فرجامی را در سراسر زمین برقرار سازد. ماتسوشیتا، برای راهنمایی و هدایت فعالیت های روزانه و تشویق و پرانگیزه نمودن هر یك از اعضاء شركت از ایشان خواست تا كسب  ویژگی های زیر را و جهه ی همت خود قرار دهند:

 

1-   روحیه خدمت در صنعت

 2-روحیه انصاف و مروت

 3-روحیه همنوایی و همیاری

 4- روحیه كوشش برای پیشرفت

5- روحیه ادب و فروتنی

6- روحیه همسازی با قوانین طبیعی

 7- روحیه سپاس

 

وی هم چنین در همین راستا و با بسط این فرمایش داشتن هدفهای بزرگ برای اداره جامعه و روشن نمودن آن برای مردم را مهم دانسته و بیان می کند : آن چه مسلم است جهان بینی و نگرش افراد متفاوت است، بنابراین نمی توان گفت به ناچار یكی از آنها درست و بقیه نادرستند. صرف نظر از هر نگرشی كه داریم هرگز نباید در برابر مسائل اساسی تزلزل و تردید گرفتار شویم. وقتی مدیران بلندپایه در اندیشه و رفتار خود ثابت قدم باشند، طبقه زیر دست، به آن ها اعتماد و اطمینان پیدا می كنند و با یقین قلبی در فكر و رفتار ایشان پیروی خواهندكرد. اما در عین حال مدیران بزرگ به چیز دیگری غیر از فكر و كردار ثابت نیاز دارند و آن  دانستن آرمان ها و هدف های متوالی است. اگر طبقه زیردست آگاهی پیدا كنند كه تنها برای لقمه ای نان كار نمی كنند بلكه برای آماج بلند تلاش می كنند، برانگیخته خواهند شد تا به پیوستن به آرمان های مشترك همكاری صمیمانه تری را در حركت واحد صنعتی، خدماتی یا آموزشی، را سرعت بخشند. باری، آن چه یك كارمند نیاز دارد، فلسفه ای است كه به فكر، اندیشه و رفتار او غالب و جهت دهد و این سه را رهبری كند مدیران بلند پایه همیشه در این فكر هستند كه برای كارمندان خود فلسفه متعالی شركت را روشن كنند تا به رشد و پرورش شخصیت كارمندان خود كمك نمایند. 

 

4- بايد دورترين و مبغوض‏ترين كارگزاران در دستگاه تو، آنانى باشند كه عيب مردم بيشتر جويند، مردم البته عيبها دارند اما والى از همه به عيب‏پوشى سزاوارتر است، مبادا از آن عيبها كه بر تو پوشيده است پرده بردارى، تا توانى عيوب دگران را بپوش تا خدا عيوب ترا كه دوست دارى از نظرها مستور ماند، بپوشد، عقده وكينه را از دلها بگشا، ريشه دشمنى را برانداز و عذرپذير باش، حدود را با شبهه دفع كن (تا جرم صد در صد ثابت و روشن نباشد كسى را حد مزن)، هر چه را روشن نيست ناديده گير، سعايت گران سخن‏چين را زود تصديق مكن كه سخن‏چين خيانتگر است اگر چه در جامه نصيحتگوى خيرخواه در آيد.

 

5- در شوراى خود بخيلان را راه مده كه مانع احسان شوند و مدام به فقر تهديدت كنند و هم چنين افراد بزدل و ترسو را كه در هر كار ناتوانت جلوه دهند (و مانع اقدام شوند)، با آزمندان حريص مشورت نكن كه ترا به جمع مال از راه ستم تشويق كنند، بخل، ستم، و حرص غريزه‏هاى مختلفند و جميع بدگمانى به خداست كه در نهاد اشرار فراهم آمده (در نهج البلاغه به جاى «ستم» بزدلى آمده و كاملا مناسبتر است). به يقين دانسته باش كه بدترين وزرايت آنهايند كه سابقه وزارت در دستگاه اشرار دارند، با آنها در جنايتها شريك بوده‏اند و كارپرداز (و مجرى منويات شوم) آنها در كار بندگان خدا بوده‏اند، مبادا چنين كسان (ناپاك و بد سابقه) را محرم و رازدار خود كنى، و در امانت خويش (پست و مقامى كه به تو سپرده‏اند) شركت دهى چنان كه در حكومت ديگران شريك بوده‏اند، و آنان را به نابودى و پرتگاههاى بد كشانده‏اند، فريب ظاهرسازى و رياكارى آنها را مخور كه ياور گنهكارانند و برادر ستمكاران و مركز هر گونه طمع و دغلكارى، تو مى‏توانى بهترين جايگزين را براى آنها بيابى كسانى كه همان ادب و همان نفوذ را دارند، كار آزموده‏اند، با تجارب قبلى، زشتيها و ناروائيها را شناخته‏اند، اينان كم‏خرج تر و پرسودترند، با تو (از آنان) مهربانتر، و با دشمنان تو ناآشناترند، هم دست ستمگران (خون آشام) و گنهكاران (جنايتكار) نبوده‏اند، سابقه اجحاف و تجاوز به مسلمانان و هم پيمانان آنها در دولت ديگران را ندارند.

 

در اینجا ذکر این نکته ضروری است که تنبیه و مجازات مقوله ای است که باید به جا انجام پذیرد و قطعا منظور حضرت گذشتن همیشگی از خطاهای متعدد و عمدی نیست بلکه همان طور که در لابه لای سخن هم به آن اشاره شده حد ردن و مجازات هم در بسیاری از موارد می تواند به تربیت افراد کمک زیادی کند.

 

 خوزه مورینیو یکی از مربیان برتر فوتبال جهان که به مدیریت ویژه شهره است در جریان یکی از تمرینات تیم های خود با درایتی خاص توانست با تنبیه جالبی به تربیت یکی از شاگردان خود پردازد در این مجال به بیان این داستان که در کتاب مورینیو؛ رازهای موفقیت او آمده اشاره می کنیم :

 

مورینیو در آن روز برای جلسه تمرینی تیمش یک بازی فوتبال بین شاگردانش  ترتیب داده بود. مربی پرتغالی زمان کوتاهی بود که هدایت بنفیکا را درسال 2000 در دست گرفته بود. همه چیز به خوبی پیش می رفت تا این که دیوگو لوئیس، یکی از بازیکنان جوان تیم بی، توپ مانیش را غصب کرد. مانیش که آن موقع 22 ساله بود، عصبانی شد و با لگد به هم تیمی اش زد.

 
واکنش مورینیو که این بازی را از جایگاه تماشا می کرد جالب بود. مورینیو بلافاصله با موبایلش با کارلوس موزر،یکی از دستیارانش که در زمین چمن بود تماس گرفت و با لحنی دستوری گفت:« به او بگو تا زمانی که بازی تمام شود، باید بدود.» دستیار مورینیو پیغام را به مانیش منتقل کرد و مانیش از انجام این دستور سرباز زد.
  
 
دستیار مورینیو حدود ده دقیقه با مانیش سرو کله زد و به او گفت که مربی جدید تیم (مورینیو)، مثل مربیان قبلی تیم نیست. بالاخره مانیش دستور مربی تیم را به سبک و شیوه خودش پیاده کرد: او باسرعت کند و مضحکی ، در طول 45 دقیقه، تنها 2 دور ، دور زمین چرخید.
 
 
 
 

  

مورینیو در این زمان نت برداری می کرد و فردای آن روز نسبت به رفتار مانیش واکنش نشان داد.

 
در جلسه تمرینی بعدی، مورینیو به مانیش هشدار داد که از نظر شرایط فیزیکی در وضعیت خیلی بدی است. مانیش به مورینیو گفت:« آقا من اصلا بد نیستم!» مورینیو ادامه داد:« بازیکنی که در طول 45 دقیقه تنها 2 دور ، دور زمین می دود، نمی تواند بازی کند؛ این یعنی این/که او از نظر فیزیکی در شرایط بدی است .به همین خاطر از امروز به بعد ، درحوالی ظهر با موزر و ویلدا (مربی بدنساز تیم)به تمرین می پردازی تا به شرایط ایده آل برسی و بتوانی به رختکن تیم بازگردی 
 
  

 

بعد از آن، مانیش شروع به غر زدن به موزر کرد و موزر به او گفت:« من به تو گفتم که این مربی جدید مثل مربی های قبلی نیست و الان شرایط متفاوت است.» مانیش حدود یک هفته به تنهایی و با جدیتی که پیش از این ندیده بود به تمرین پرداخت.

 
 
هفته بعد مانیش با قیافه ای جدی و بدون آن که لبخندی بزند در جلسات تمرینی گروهی تیمش شرکت کرد. مورینیو نه تنهابرای بازی بعد او را در ترکیب تیمش قرار داد، بلکه بازوبند کاپیتانی را هم در اختیارش گذاشت. همین جا بود که مانیش متوجه شد که اشتباه کرده و از مربی اش درس گرفت. 

 
مورینیو در صحبتهایی درمورد اهمیت او که تنها بازیکن تیم که از تیم پایه ای به تیم اصلی آمده بود توضیح داد و به او درباره بار مسئولیتی که او به عنوان یک الگو برای بازیکنان جوان تر بردوش دارد گفت و به او یادآوری کرد که باید آخرین نفری باشد که جلسه تمرینی را ترک می کند. این صحبتها تاثیری انقلابی برروی مانیش داشت. مانیش بعدها دراین باره گفت:« آن تنبیه مرا به فکر کردن واداشت و از همان زمان بود که رفتارم را تغییر دادم. همین مسائل جزئی است که انسانها و بازیکنان بزرگ را می سازد 
موزر هم دراین باره گفتآن روزها همه مانیش را یک بازیکن دیوانه و مهارناپذیرو بی انضباط می دانستند ولی بعد از آن برخورد بودکه مانیش مبدل به یک ماشین رقابتی و توقف ناپذیر شد 
   

در طول همان یک هفته بود که مانیش جدیدی خلق شد؛ بازیکنی که تا زمانی که زیر نظر مورینیو بود، همواره می درخشید؛ مورینیو، مربی ای شد که روندزندگی مانیش را تغییر داد. 

 

6- بسيار با دانشمندان به گفتگو پرداز، با حكيمان هم نشينى كن و در اصلاح مردم آن سامان و بر پا داشتن عاداتى كه در گذشته موجب استقامت حال خلق بوده از آراء و افكار آنان مدد گير، اين رويه سبب پابرجائى حق، و نابودى باطل، و (براى تشخيص صلاح و فساد) راهنما و نمونه‏اى كافى است، زيرا عادتها و سنتهاى نيك همان راه اطاعت خداوند است.

 

7- «اى مالك» افسرى را انتخاب كن كه اصالت و نجابت خانوادگى، صلاحيت نژادى و حسن سابقه را درهم آميخته باشد، افسرى دلاور و شجاع، دست و دل باز و بخشنده كه اينان (ريشه) و مجموعه بزرگواری، و شاخه احسانند، مردم را به خدا خوشبين و به قضا و قدر مؤمن سازند. و اما (آنگاه كه افسرانى چنين لايق و شايسته يافتى) بايد هم چون پدرى مهربان به كارهايشان رسيدگى كنى، هرگز بودجه‏اى را كه در تقويت آنان صرف مى‏كنى (هر چه باشد) سنگين و زياده مشمار، و هر مهر و محبتى نثارشان كردى اگر چه اندك و ناچيز باشد سبك مگير، اين سيرت پدرانه آنها را در باره تو خيرخواه و خوشبين سازد، به اتكاى عنايتهاى بزرگ از تفقد نيازمنديهاى كوچك آنان غافل مشو كه هر يك موقعيتى جداگانه و خاص خود دارد، آن يك ضرورتهاى اوليه زندگى را تأمين كند، و اين يك رفاه و آسايش آنها را فراهم نمايد.

 

8- آن افسر را از همه بيشتر دوست دار كه با سپاهيان در حقوق خويش برادرى و برابرى كند (چون شكم خود را سير يافت زيردستان بينوا را از ياد نبرد)، در بذل و بخشش بر آنها مضايقه ننمايد، چندان كه‏ خود و خانواده‏هائى كه پشت سر نهاده‏اند در سعه و رفاه باشند و از غم زندگى آسوده، همى جز مبارزه با دشمن نداشته باشند، پياپى عواطف قلبى و مراقبتهاى خود را به آنها اعلام كن تا بدانند در پيشگاه تو ارجمند و عزيزند و مراقب گشايش زندگى آنها هستى (ولى به هوش باش كه اين دل جوئيها، سرگرميهاى بى‏اساس و نويدهاى فريبنده و توخالى نباشد). با حسن عمل، اكرام و عطوفت، صدق وعده‏هاى خود را به ثبوت رسان كه اگر (در عمل) از تو محبت ببينند قلوب ايشان به تو مى‏گرايد.

 

شاید بتوان این دو بند از کلام حضرت را تفسیر و شرحی برآیه : قالَتْ إِحْداهُما يا أَبَتِ اسْتَأْجِرْهُ إِنَّ خَيْرَ مَنِ اسْتَأْجَرْتَ الْقَوِيُّ الْأَمِين دانست چرا که در این آیه یکی از شرایط اساسی مدیریت صحیح را قدرت و امانتداری معرفی می کند.

 

بديهى است منظور از قدرت تنها قدرت جسمانى نيست، بلكه مراد قدرت و قوت بر انجام مسئوليت است.يك پزشك قوى و امين پزشكى است كه از كار خود آگاهى كافى و بر آن تسلط كامل داشته باشد.يك مدير قوى كسى است كه حوزه ماموريت خود را به  خوبى بشناسد، از" انگيزه‏ها" با خبر باشد، در" برنامه‏ريزى" مسلط و از ابتكار سهم كافى و در" تنظيم كارها" مهارت لازم داشته باشد،" هدفها را روشن كند" و نيروها را براى رسيدن به هدف" بسيج" نمايد.در عين حال دلسوز و خيرخواه و امين و درستكار باشد.آنها كه در سپردن مسئوليتها و كارها تنها به امانت و پاكى قناعت مى‏كنند. به همان اندازه در اشتباهند كه براى پذيرش مسئوليت داشتن تخصص را كافى بدانند.

 

" متخصصان خائن و آگاهان نادرست" همان ضربه را مى‏زنند كه" درستكاران ناآگاه و بى‏اطلاع"! اگر بخواهيم كشورى را تخريب كنيم بايد كارها را به دست يكى از اين دو گروه بسپاريم:

 

مديران خائن، و پاكان غير مدير

 

و نتيجه هر دو يكى است! منطق اسلام اين است كه هر كار بايد به دست افرادى نيرومند و توانا و امين باشد، تا نظام جامعه به سامان رسد، و اگر در علل زوال حكومتها در طول تاريخ بينديشيم مى‏بينيم عامل اصلى سپردن كار به دست يكى از دو گروه فوق بوده است.

 

جالب اين كه در برنامه‏هاى اسلامى در همه جا" علم" و" تقوا" در كنار هم قرار دارد، مرجع تقليد بايد" مجتهد" و" عادل" باشد، قاضى و رهبر بايد" مجتهد" و" عادل" باشد (البته در كنار اين دو شرط شرائط ديگرى نيز هست اما اساس و پايه، اين دو است" علم و آگاهى"، توام با" عدالت و تقوى").2

 

هم‌اکنون ولادیمیر پوتین 58 ساله، قدرتمندترین فرد روسیه است پوتین جودوکاری ماهر است و به شنا و بوکس و شکار علاقه دارد. او هم چنین توانایی هدایت لوکوموتیو، هواپیما و حتی زیر دریایی هسته‌ای را دارد و در عرصه سیاست نیز پرکار است.

 

 

                                                                                          ادامه دارد...

 

 

پا نوشتها :

 

 

*قرآن کریم

1- حسن بن على بن حسين بن شعبه حرانى،‏ابو محمد، تحف العقول ،ترجمه جنتى،ص193   2- مکارم شیرازی ،ناصر،تفسير نمونه، ج‏16، ص 66   * استفاده از اين مقاله بدون نام بردن از نويسنده و نشاني سايت جايز نيست *






 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
عضو مجمع مدرسین قم: فضای مجازی مقصر انحراف جوانان است یا مشکلات معیشتی و ناامیدی؟/ فقر، گرسنگی و نادانی خطرناک است، نه فضای مجازی
وزیر ارتباطات: خسارت ۵۰ همتی فیلترینگ به کسب‌وکارها
زیاده عرضی نیست
مقایسه حرف رسایی با سخنان رهبری درباره ظریف
به دو راهی تاریخی و سرنوشت ساز رسیده اید
سخنی با مسؤولان : به این نمودارها نگاه کنید و بین "مردم" و " افراطیون" یکی را انتخاب کنید
استقبال آمریکا و تروئیکای اروپا از بیانیه شورای حکام علیه ایران: نگران واکنش ایران [به این قطعنامه] هستیم/ تهران موظف است به طور کامل با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری کند
یادداشتی از: حجت الاسلام عبدالرحیم اباذری
کرامت انسانی در اولین سفر استانی دکتر پزشکیان
اطلاعیه هیئت انصارالخمینی (ره)
در پی درگذشت مرحوم مغفور حاج حسن پورسلطان
تصاویری از رزمنده ی بسیجی مرحوم مغفور حاج حسن پورسلطان در دوران دفاع مقدس
پوستر:
اطلاعیه درگذشت حاج حسن پورسلطان پدر شهید علی اصغر
سفیر انگلیس در تل‌آویو:
برای دفاع از اسرائیل حاضریم خود را به خطر بیندازیم
عراقچی: رفتار متناقض اروپا و انگلیس، استاندارد‌های دوگانه آنها را در قبال حقوق بشر آشکار می‌کند
نماینده مجلس: کسی که برای خرید گوشی ۴۰ میلیون هزینه می‌کند باید مالیاتش را هم بدهد
در همایش بین‌المللی داوری؛
انصاری، معاون حقوقی رئیس‌جمهور: هدایت و راهبری جامعه حقوقی به ویژه حقوقدانان بین‌الملل در جلوگیری از تحمیل هزینه به کشور در معاهدات بین‌المللی بسیار موثر است/ برای ممانعت از تکرار آسیبهای حقوقی باید از معاضدت‌های حقوقی بخش دولتی و خصوصی بهره بگیریم
دستیار اجتماعی رییس جمهور: کاهش سن تمایل به مهاجرت به زیر ۱۸ سال
یادداشتی از: جعفر گلابي
فشار انبوه روي اعصاب مردم
پیام شفاهی رهبر معظم انقلاب اسلامی به مردم مقاوم لبنان
نماینده مجلس در واکنش به رد فوریت اصلاح قانون دوتابعیتی‌ها:
مجلس محل تسویه حساب شخصی با افراد نیست
شباهت غزه با هیروشیما/اسرائیل تاکنون معادل 6 بمب اتمی بر روی غزه بمب ریخته است
یادداشتی از: روزنامه جمهوری اسلامی
اسلام دین بلاتکلیفی نیست
یادداشتی از: مهرداد خدیر
ترامپ، کوبایی‌تبار را وزیر خارجه می‌کند، در مجلس ایران گیر داده‌اند به ظریف به خاطر محل تولد فرزند!

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
پیام شفاهی رهبر معظم انقلاب اسلامی به مردم مقاوم لبنان
پوستر:
والد گرامی حجت الاسلام اسماعیل نادری دعوت حق را لبیک گفت
یادداشتی از: جعفر گلابي
فشار انبوه روي اعصاب مردم
روایت شیخ علی عراقچی از کلاس تفسیر علامه طباطبایی
در همایش بین‌المللی داوری؛
انصاری، معاون حقوقی رئیس‌جمهور: هدایت و راهبری جامعه حقوقی به ویژه حقوقدانان بین‌الملل در جلوگیری از تحمیل هزینه به کشور در معاهدات بین‌المللی بسیار موثر است/ برای ممانعت از تکرار آسیبهای حقوقی باید از معاضدت‌های حقوقی بخش دولتی و خصوصی بهره بگیریم
امام راحل چگونه غائله‌ای را که علیه علامه طباطبایی راه افتاده بود، خواباند؟
یادداشتی از: حجت السلام احمد مازنی
آخرین گام امام خمینی(س) در شکل‌گیری جمهوری اسلامی
یادداشتی از: حجت الاسلام محمد علی خسروی
المیزان؛ تفسیری متفاوت
گزارش تصویری:
برگزاری کلاس درس نهج البلاغه توسط استاد حاج بهرام رحیمی در هیئت انصارالخمینی (ره) حسینیه ی آل یاسین (ع) 1403/8/28
دیدار سفیر جانباز ایران در لبنان با رهبر معظم انقلاب
همایش بین‌المللی «دیوان داوری دعاوی ایران، ایالات متحده»؛
مجید انصاری: چهار هزار پرونده در دیوان داوری دعاوی ایران و آمریکا حل و فصل شده است/ همچنان آمریکا و همراهان او سر آشتی با ملت ما را ندارند/ ما سر جنگ با هیچ کشوری نداریم/ اگر آمریکا آماده رابطه قانونمند و به دور از تحکم باشد، جمهوری اسلامی آماده است
یک نماینده مجلس:
هزینه آشکار و پنهان برای اتباع غیر مجاز در کشور توجیه پذیر نیست
تایید شهادت محمد عفیف مسئول رسانه‌ای حزب‌الله در بمباران امروز رژیم اسرائیل
یادداشتی از: حجت الاسلام والمسلمین هادی سروش
مسئله حجاب با کلینیک حل نمی‌شود
یادداشتی از: حجت الاسلام هادی سروش
تبیینِ مقامِ "سِر مُستودَع" حضرت فاطمه (س) با استفاده از نظریه عرفانیِ امام خمینی در اسماء مستأثره
وزیر ارتباطات:
مردم از کیفیت ارتباطات رضایت ندارند
نويسندگان ادبي مطبوعات از مشكلات روزنامه‌نويسي و نقد ادبي در ايران مي‌گويند
صبحانه انسان مدرن يا عصرانه‌اي با اشباح؟
بررسی تبعات سیاست‌های اقتصادی ترامپ از نگاه اکونومیست
برندگان و بازندگانِ "ترامپونومیکز"/ مکزیک، قربانی اول
تصاویری از رزمنده ی بسیجی مرحوم مغفور حاج حسن پورسلطان در دوران دفاع مقدس
یادداشتی از: روزنامه جمهوری اسلامی
دیپلماسی، کارآمدترین سلاح


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 13234
تعداد بازدید دیروز: 18229
بازدید کل: 72552171
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.