استاد حوزه علمیه قم گفت: یکی از ثمرات حکمرانی متوهمانه، مقصرشمردن مردم و گناه آنها درباره بروز بلایای طبیعی و وضعیت ناهنجار محیط زیست و آب و هوا است.
استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه توصیه به صبر در امور ناصحیح مطلوب دین نیست، گفت: پایداری و صبر بر توهماتی که اساس و حقیقت دین را به انحراف میکشاند، امر مشروعی نیست گرچه در لفافهای از واژگان قدسی ارائه شود.
جماران، حجتالاسلام والمسلمین سید محمدحسین یثربی، طی سخنانی به مناسبت سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا(س)، با اشاره به وجوه مختلف صبر بنا بر آیات و روایات گفت: پایداری و صبر بر توهمات که اساس و حقیقت دین را به انحراف میکشاند، امر مشروعی نیست گرچه در لفافهای از واژگان قدسی ارائه شود.
استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر وجود بیش از صد آیه در قرآن مجید درباره صبر و مشتقات آن، یادآور شد: آنچه علمای اخلاق بر مبنای آیات و روایات از صبر به معنی استواری و تزلزل ناپذیری بیان کردهاند، عمده مصادق صبر درباره ادای واجبات و دوری از محرمات و گناهان و همچنین صبر در مصیبت است اما پرسش اینجا است که آیا صبر فی نفسه پسندیده و در همه امور توصیه شده است؟
وی با بیان اینکه، صبرِ پسندیده صرفا جایی است که درستی کاری معلوم باشد سپس انسان بدون تزلزل و با استواری بر آن عمل ثبات قدم داشته باشد، افزود: توصیه به صبر در امور ناصحیح، توصیه بر مطلوب دین نیست.
یثربی با اشاره به روایت امام صادق علیه السلام در اصول کافی ادامه داد: رسول خدا صلی الله علیه وآله با حال کسالت در آخرین سخنرانی خود در مسجد مدینه، با بیانی صریح و شفاف، کسانی که پس از ایشان زمامدار میشوند را خطاب قرار دادند که مبادا اندیشه و حکم و نظر شما به گونهای شود که مردم را به فقر بکشانید و تهیدستی آنان در نتیجه ظلم شما، آنان را به کفر و انکار خدا و خروج از دین بکشاند.
وی افزود: پایداری و صبر بر توهماتی که اساس و حقیقت دین را به انحراف میکشاند، امر مشروعی نیست گرچه در لفافهای از واژگان قدسی ارائه شود.
سخنران مجلس سوگواری سالروز شهادت حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها در کاشان با بیان اینکه یکی از ثمرات حکمرانی متوهمانه، مقصرشمردن مردم و گناه آنها درباره بروز بلایای طبیعی و وضعیت ناهنجار محیط زیست و آب و هوا است، افزود: چرا نمی گویید که حضرت امام رضا علیه السلام به نقل از عیون الاخبار فرمودند آنگاه که حاکمان به دروغگویی روی آورند بارش باران قطع میشود و چرا بیان نمیکنید کنید که حضرت امام صادق علیهالسلام فرمودند به خاطر حکمهای ناروا و خلاف عدالت عمل کردن، برکات آسمان و زمین قطع میشود؟
وی در بیان انحرافات حکمرانی پس از شهادت پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله، گفت: غاصبان خلافت با شنیعترین وجه مانند حمله به خانه آنانی که احتمال میدادند از دوستداران حضرت امیرالمومنین علیهالسلام باشند، و گرفتن بیعت اجباری و با ضرب و زور خشونت از آنان برای خویش مشروعیت ساختند، آنان حتی قبایلی که برای تهیه آذوقه به مدینه میآمدند را نیز با وعده مایحتاج رایگان در قبال بیعت با خلیفه مورد توافق در سقیفه، فریب دادند.
یثربی در ادامه این مبحث یادآور شد: علامه مجلسی در جلد 29 بحار، روایت میکنند که عمر بن خطاب به ابوبکر پس از رسیدن به خلافت توصیه کرد اگر دنبال تحکیم قدرت خود هستی فدک را از فاطمه و علی بگیر و عوایدش را به مردم بده چون مردم ذاتا دنبال پول هستند و با این روش عده بیشتری با تو بیعت خواهند کرد و از گرد اهل بیت علیهم السلام پراکنده خواهند شد.
وی ادامه داد: این در حالی است که حضرت امیرالمومنین علیه السلام، پس از 25 سال خانه نشینی وقتی به حکومت رسیدند ابدا و هیچگاه، با فریب مردم و فشار و تهدید و خشونت دنبال تحکیم قدرت و تثبیت منصب خویش نبودند و حتی در برابر خروج عدهای از مدینه مانند طلحه و زبیر به قصد تدارک سپاه برای جنگ و مقابله با ایشان، مماشات کردند اما مشی ظالمانه و مقابل این رفتار میگوید منتقدی که فقط زبان به انتقاد ساده میگشاید را کیفر و عذاب و حبس و زجر دهید و شغلاش را از او بگیرید و بیآبرویش کنید.
استاد حوزه علمیه قم در بیان نوع برخورد بدون تزلزل و مرابطه ( دفاع از حریم امام ) حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها پس از شهادت پدرشان با غصب خلافت، گفت: حضرت امیرالمومنین علیه السلام پس از ماجرای سقیفه، شبهای متوالی با حضرت صدیقه طاهره سلام و حسنین علیهم السلام خانه تک تک مهاجرین و انصار اهل بدر را کوبیدند و ماجرای غدیر و لزوم همراهی با حق را به آنان یادآور شدند اما از جمع 313 نفر مهاجرین و انصار، تنها 44 نفر ابراز همراهی کردند لیکن در موعد عمل به تکلیف بنا به اذعان سلمان تنها او، مقداد و ابوذر و زبیر از اهل مدینه پای کار حمایت از حضرت امیرالمومنین علیه السلام آمدند.
وی با تأکید بر اینکه مطالبه پسگرفتن فدک از سوی حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها نه یک امر مادی، بلکه برای اثبات رویکرد جاهلیت، دروغ و رویگردانی از قرآن توسط فرقه سقیفه بود، یادآور شد: حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها اما با تمام این فشارها و ظلمهای غاصبین خلافت و خیانت مهاجرین و انصار با صبر بر انجام وظیفه و عدم تزلزل در دفاع از امام زمان خویش به این فرقه تأکید کردند شمایی که نه به قرآن باور دارید، نه افراد صادقی هستید و برای تحکیم قدرت خود حدیث نیز جعل میکنید و حکم قرآن را نیز زیر پا میگذارید و احکام جاهلیت را اجرا میکنید، صلاحیت و شایستگی جانشینی رسول الله صلی الله علیه وآله را ندارید.