امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری


 

 

 

تاريخ انتشار: 26 مرداد 1404 ساعت 23:02:07
یادداشتی از: عباس صفایی‌مهر
«گنجینه‌های ارزشمند ملت»؛ بازخوانی جایگاه اسرا در اندیشه امام خمینی(س)

نگاه امام خمینی(س) به آزادگان تنها به تجلیل از مقام معنوی آنان محدود نمی‌شد، بلکه ابعاد عملی و حمایتی گسترده‌ای داشت. ایشان در برابر «جانی‌ترین دژخیم زمان»، یعنی رژیم صدام، اسارت فرزندان انقلاب را به مثابه «گنجینه‌های ارزشمند» می‌دیدند و در تلاش بودند تا از هرگونه آزار و هتک حرمت نسبت به اسرای دشمن نیز جلوگیری کنند.

بیست و ششم مردادماه، هر سال یادآور بازگشت آزادگان سرافرازی است که سال‌ها در اردوگاه‌های رژیم بعث عراق، نماد استقامت و پایداری بودند. این بازگشت، صرفاً پایکوبی رویداد نظامی نبود، بلکه تبلورشعف پیوندی عمیق میان بنیان‌گذار جمهوری اسلامی، امام راحل و فرزندان معنوی‌اش بود؛ پیوندی که در اندیشه ایشان، اسارت را به یک فضیلت تبدیل کرد. تحلیل جایگاه آزادگان در منظومه فکری امام خمینی(س)، نیازمند فراتر رفتن از روایت‌های عاطفی و ورود به یک بررسی علمی و گفتمانی است. این جستار، بر آن است تا با استناد به منابع موجود و بررسی بیانات امام، ابعاد این نگاه را روشن ساخته و نشان دهد که چگونه اسارت در کلام ایشان، از یک شکست به یک پیروزی معنوی مبدل شد.

۱. تجلیل از اسارت، نه به مثابه انفعال، که به مثابه جهاد

در نگاه امام خمینی(س)، جنگ تحمیلی یک درگیری برای حفظ خاک و مرز صرف نبود، بلکه «جهاد فی سبیل الله» بود که در آن، هر رزمنده‌ای، چه در میدان نبرد و چه در بند اسارت، رسالتی الهی داشت. ایشان در توصیف مقام رزمندگان و آزادگان می‌فرمایند: «...ما را چه رسد که با این قلم‌های شکسته و بیان‌های نارسا در وصف شهیدان و جانبازان و مفقودین و اسیرانی که در جهاد فی سبیل‌الله جان خود را فدا کرده و یا سلامتی خود را از دست داده‌اند یا به دست دشمنان اسلام اسیر شده‌اند، مطلبی نوشته یا سخنی بگوییم؟» (صحیفه امام، ج ۱۹، ص ۴۱). این بیان، نشان می‌دهد که اسارت در نزد ایشان، نه پایانی بر جهاد، بلکه بخشی از آن است.

امام خمینی(س) اسارت را به یک عرصه مبارزه برای اثبات حقانیت انقلاب تبدیل کردند. ایشان در بیانات خود، اسرا را «گنجینه‌های ارزشمند» خواندند که هر روز اسارتشان، ضربه‌ای به دشمن و خدمتی به اسلام است. این نگاه به آزادگان هویتی فراتر از یک اسیر جنگی متعارف می‌بخشید و آنان را «سربازان امام زمان (عج)» و «شیرمردان در بند» می‌خواندند(پرتال امام خمینی). ایشان مقاومت آنها را به حدی مهم می‌دانستند که تصریح می‌کنند: «مقاومت آنها دنیا را شگفت‌زده کرده است»(صحیفه امام، ج ۱۸، ص ۳۴۸). این تحلیل، درونی‌ترین باور آزادگان را شکل داد و آنان در اردوگاه‌های دشمن نیز، خود را به عنوان «نمایندگان انقلاب» معرفی می‌کردند.

این تجلیل از مقام اسارت، ریشه در آموزه‌های عمیق شیعی داشت. در امام خمینی(س) که عارف والا مقام  بودند اشاره شده است که ایشان مقام آزادگان را با «پرستش و عبادت الهی» مقایسه کرده و آن را بالاترین عبادت دانسته‌اند که بر اساس حکمت ۲۳۷ نهج‌البلاغه، پرستش از سر سپاس است و نه از ترس و طمع(پرتال امام خمینی).

۲. اسارت درونی و اسارت بیرونی: از انزوا تا خودسازی

امام خمینی(س) بزرگوار و رهبر معظم انقلاب، اسارت را تنها در بند بودن فیزیکی نمی‌دانستند، بلکه «اسارت نفس» و «وابستگی فکری» را اصلی‌ترین نوع اسارت قلمداد می‌کردند(گنجینه معارف). در این دیدگاه، آزادگان با وجود اسارت بیرونی، از بند نفسانیات آزاد بودند و همین امر، رمز مقاومت آنها بود. این نگاه در عمل به آزادگان کمک کرد تا در شرایط سخت اردوگاه، به دنبال معنایی برای زندگی خود بگردند.

بر اساس خاطرات آزادگان، آنها با وجود فشارها و نبود امکانات، به فعالیت‌های فرهنگی و تحلیلی می‌پرداختند. یکی از آزادگان به نام مصطفی محمدی نجف‌آبادی نقل می‌کند که در اردوگاه‌ها «گروه‌های دونفری، سه نفری ... می‌نشستیم و درباره امام صحبت می‌کردیم و اندیشه‌های امام، هدف امام از انقلاب و هدف امام از ادامه جنگ را تحلیل می‌کردیم»(رنج غربت، داغ حسرت، ص ۲۵۱). این جلسات، نوعی «کلاس امام‌شناسی» بود که به گفته وی، باعث می‌شد بچه‌ها «احساس نکنند اسیرند یا مثلاً در حبس به سر می‌برند»(همان، ص ۲۵۲). این تحلیل‌ها در واقع ترجمان گفتمان امام بود که در نبود ساختار رسمی و رسانه‌ای، توسط خود آزادگان بازتولید می‌شد.

همین قدرت معنابخشی درونی بود که افسران عراقی را در برابر آزادگان به حیرت وامی‌داشت. یکی از آزادگان نقل می‌کند که افسر عراقی پس از کتک زدن او می‌پرسد: «امام تو کجاست که تو را ببیند؟» و در پاسخ می‌شنود: «فکر کنم امام همین جا باشد.» با اشاره به سینه خود(همان، ص ۱۷۴). این پاسخ، نشان می‌دهد که آزادگان چگونه اندیشه و تصویر امام را در قلب خود جای داده بودند و این عشق، منبع اصلی پایداری و عزت آنان بود. این عشق به امام، به گفته یکی دیگر از آزادگان، «بسیار وحدت آفرین بود»(همان، ص ۹۱) و رمز موفقیت آنها در اسارت به شمار می‌رفت.

۳. پیام امام خمینی(س) و بازگشت به وطن: تبدیل مصیبت به موهبت

نگاه امام خمینی(س) به آزادگان تنها به تجلیل از مقام معنوی آنان محدود نمی‌شد، بلکه ابعاد عملی و حمایتی گسترده‌ای داشت. ایشان در برابر «جانی‌ترین دژخیم زمان»، یعنی رژیم صدام، اسارت فرزندان انقلاب را به مثابه «گنجینه‌های ارزشمند» می‌دیدند و در تلاش بودند تا از هرگونه آزار و هتک حرمت نسبت به اسرای دشمن نیز جلوگیری کنند. این نگاه، در دستورالعمل‌های ایشان به رزمندگان نیز منعکس شده است که آنان را به رفتار «انسانی اسلامی» با اسرای عراقی دعوت می‌کردند.

امام خمینی(س) در طول سال‌های اسارت، ارتباط معنوی خود را با آزادگان حفظ کردند. نمونه‌ای از این ارتباط، در نامه‌ای به یکی از اسرا در سال ۱۳۶۵ منعکس شده است که در آن، با لحنی پدرانه و دلسوزانه، ناراحتی خود را از رنج آنان ابراز داشته و ایشان را به صبر و استقامت دعوت می‌کنند. ایشان در این نامه، اسارت آزادگان را به دوران سخت زندان رفتن امام موسی کاظم(ع) تشبیه می‌کنند تا آنان را تسلی داده و به پایداری بیشتر تشویق نمایند.

بزرگترین تجلی این نگاه در روز بازگشت آزادگان رخ داد. امام خمینی(س)، اگرچه در زمان بازگشت آنان در قید حیات نبودند، اما نگاه و اندیشه ایشان، هویت بازگشت‌کنندگان را شکل داد. آزادگان، پس از سال‌ها دوری از وطن، نه به عنوان اسرا، بلکه به عنوان «گنجینه‌های ملت»، «رسولان انقلاب» و «عابدان عرصه ایثار» مورد استقبال قرار گرفتند. آنها نیز به نوبه خود، با وفاداری به عهد خود با امام، بر این پیوند معنوی تأکید کردند. این رابطه دو سویه بود؛ از یک سو، امام خمینی(س) مقام آزادگان را به عالی‌ترین درجات معنوی ارتقاء دادند و از سوی دیگر، آزادگان با پایداری خود، حقانیت گفتمان ایشان را اثبات نمودند.

در نهایت، بازخوانی دیدگاه امام خمینی(س) نسبت به اسرا نشان می‌دهد که ایشان، با یک «منظومه معنایی نوین»، مصیبت اسارت را به یک موهبت تبدیل کردند. در این منظومه، «اسارت» به «آزادی»، «بند» به «جهاد»، و «اسیر» به «آزاده» تغییر هویت داد. این نگاه، نه تنها به آزادگان در دوران سخت اسارت کمک کرد، بلکه پس از بازگشت نیز، به آنها هویتی ماندگار و ارزشمند بخشید که تا امروز نیز الهام‌بخش است.

خمینی، روح‌الله؛ (۱۳۷۹). صحیفه امام. تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی.

پرتال امام خمینی(س). (تاریخ درج: ۱۳۹۶/۰۵/۲۴).

آزادگان در کلام امام خمینی (ره).

پرتال امام خمینی(س). (تاریخ درج: ۱۳۹۸/۰۷/۰۲). گوشه‌ای از خاطرات آزادگان از دوران اسارت.

مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س). (۱۳۹۶). رنج غربت، داغ حسرت: خاطرات آزادگان از دوران اسارت. (بی‌جا: بی‌نا).

دفاع‌پرس. (۱۳۹۴/۰۳/۲۳). آزادگان؛ مفسران گفتمان امام خمینی(س) در غیاب ساختار رسمی. (کد خبر: ۷۵۳۶۷۲) .

دانشگاه فرهنگیان. (۱۳۹۹). رهایی یا اسارت: بازنمایی بر ساخت دانش آموزان از معنای مدرسه. فصلنامه آموزش پژوهی، دوره ۶، شماره ۲۱.

English as a Foreign Language (EFL) in Captivity: The case of Iranian prisoners of war in the Iraq-Iran war. .Journal of Prison Education and Reentry, 5(2), 157-170





  تعداد بازديدها: 8


 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
یادداشتی از: عباس صفایی‌مهر
«گنجینه‌های ارزشمند ملت»؛ بازخوانی جایگاه اسرا در اندیشه امام خمینی(س)
گزارشگر ویژه سازمان ملل: حماس یک جریان سیاسی است که پس از پیروزی در «دموکراتیک‌ترین انتخابات»، قدرت را در دست گرفت
یادداشتی از: محمدكاظم انبارلويی
امپریالیسم تو کیست؟!
زیاده عرضی نیست!
کی به کی شبیه است؟ پزشکیان به بنی صدر یا خودتان به کشمیری؟
واکاوی ابعاد فنی توافق ارمنستان-آذربایجان؛ ابهامات و چالش ها
باهنر: ۸۵ درصد مردم می خواهند زندگی کنند و نمی توانند مثل حزب اللهی ها فکر کنند/ بعضی‌ها می‌گویند شورای نگهبان پیامبر را هم شاید رد صلاحیت کند
پاسخ دفتر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به یک استفتاء | قرض را باید براساس تورم پس بدهیم یا نه؟
راه برون‌رفت نوحه‌خوانی از موقعیت نامناسب کنونی؛ رویکرد به گذشته برای پل زدن به آینده
واکنش مطهری به اظهارات استاندار مازندران؛ او دولت پزشکیان را با یک دولت سکولار اشتباه گرفته است
محمد مهاجری: احمدی نژاد در سال1382 حتی قبل از اینکه شهردار شود، خود را رئیس جمهور بعدی می دانست/ او برحلاف تصوری که ایجاد شده بود تندخو و بددهن بود
اختصاصی:
حسبنا الله و نعم الوکیل ... "با خطاطی اقای محمد مسلم خانی"
المانیتور:
چرا ایران برای مقابله با کریدور زنگزور روی کمک پوتین نمی‌تواند حساب باز کند؟ / منبع روس: مسکو فعلا اهرم فشار ندارد / «مسیر ترامپ» بدترین سناریو است که منجر به جدایی ایروان از تهران می‌شود / اگر ارمنی‌ها به سمت غرب بچرخند و از کریدور شمال - جنوب چشم بپوشد، ممکن است ایران محاصره شود
مقام حزب‌الله: شیخ نعیم قاسم تهدید نکرد؛ بلکه گفت اگر مجبور شویم، آماده نبردی کربلایی هستیم / سلاح‌های خود را تسلیم نخواهیم کرد / دولت لبنان در حال خدمت به پروژه اسرائیلی است
توافق مصر و آلمان بر سر خطر شدید اظهارات و سیاست‌های مربوط به «اسرائیل بزرگ»
اخطار ستاد کل نیروهای مسلح ایران به آمریکا و رژیم صهیونیستی: در صورت هرگونه اقدام شیطانی، دیگر خویشتن‌داری نمی‌کنیم
یادداشتی از: مهرداد خدیر
خاتمی و روحانی بنی‌صدر نشدند حالا پزشکیان!/ عشق مفرط رادیکال‌ها به تبدیل استثنا به قاعده
یادداشتی از: مسعود کاظمیان*
حق‌الناس و کرامت انسانی در مکتب عاشورا؛ تأملی بر حق‌الناس سیاسی و حقوق بشر معاصر
موافقت دادگاه امریکا با محاکمه مقام ارشد ساواک
یادداشتی از: رضا غبیشاوی
آیا پزشکیان نباید واقعیت را می گفت؟
اختصاصی:
فَلَعَنَ اللَّهُ مَنْ قَتَلَکَ وَ ... با خطاطی آقای محمد مسلم خانی

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
اولین اتاق جنگ در کجا و با حضور چه کسانی تشکیل شد؟/ هاشمی رفسنجانی روایت کرده
انتصاب آقای لاریجانی به نمایندگی رهبری در شورای عالی امنیت ملی و آقایان احمدیان و شمخانی به نمایندگی رهبری در شورای دفاع
آیت الله باغانی از بازماندگان حادثه 7 تیر 1360 درگذشت + سوابق
پزشکیان: می‌خواهید بجنگید؟ خب آمد زد؛ دوباره درست کنیم باز هم می‌آید می‌زند / این مسائل، مسائلی نیست که احساسی بشود برخورد کرد / اینکه برویم برای حرف زدن بدین معنی نیست که می خواهیم تسلیم شویم / بدون رضایت رهبری هیچ کاری نخواهیم کرد؛ حتی اگر مخالف نظر خودم باشد
یادداشتی از: رضا میرحسین
اربعینی‌ها جای کسی را تنگ نمی‌کنند
پزشکیان:
وزیر خارجه امروز درباره کریدور زنگزور گزارش دادند و قرار شد گفت‌و‌گو کنند؛ کریدور زنگزور آن چیزی نیست که در خبر‌ها بزرگش کردند/ خواسته‌های جمهوری اسلامی درباره مسیر زنگزور را همه طرف‌ها مراعات کردند/ چارچوب تمامیت ارضی و بسته نشدن راه ما به اروپا هم در آن دیده شده / تمام دغدغه ما این است که شرکت آمریکایی می‌خواهد این کریدور را راه بیندازد
یادداشتی از: حجت الاسلام والمسلمین هادی سروش
درباره زندگی و سیاست ورزیِ با تعصب وتوهّم، و زندگی وسیاست ورزیِ با تعقل
در مراسم چهل و پنجمین سالروز تأسیس جهاد دانشگاهی؛
سید حسن خمینی: از انسجام پاسداری کنیم/ اتحاد به این معنی نیست که همه جمع شویم تا یک جریان خاص سر کار باشد/ هر گروهی که وطن فروش نیست باید بتواند در هرم منزلت های سیاسی و اجتماعی صعود کند/ در برخی جراید زبان گزنده، تلخ و تندی استفاده می شود
پیام فرزند آیت الله جوادی آملی به لاریجانی
وداع با استاد رنگ‌ها / محمود فرشچیان ، مینیاتوریستی که برای مینیاتور زندگی کرد
اختصاصی:
دو اثر آیینی بمناسبت اربعین حسینی "با خطاطی آقای محمد مسلم خانی"
آیت الله احمد بهشتی، عضو مجلس خبرگان رهبری: اثر سوء لغزش معممین، بر روحیه مردم بسیار زیاد است
دبیرکل مجلس علمای هند: اعطای نوبل صلح به ترامپ، پاداش به قاتلان و دشمنان ملت‌ها است
عکس:
شرکت در راهپیمایی اربعین به نیابت از شهید علی اصغر پورسلطان
یادداشتی از: ابوالفضل فاتح
اربعین انسانیت؛ اپیزود دوم عاشورا، زیست انسانی، راهبرد جهانی سازی تشیع
انتقاد حجت الاسلام والمسلمین منتجب نیا: برخی از مسئولین طلبکارانه درباره کمبودها به مردم می‌گویند «نخورید و ریاضت بکشید»!
یادداشتی از: مسعود کاظمیان*
حق‌الناس و کرامت انسانی در مکتب عاشورا؛ تأملی بر حق‌الناس سیاسی و حقوق بشر معاصر
اختصاصی:
دو اثر آیینی با خطاطی آقای محمد مسلم خانی
غروب دوشنبه؛‌ شبی که اسراییل کار را تمام شده می‌دانست/ تحلیل حسن روحانی از جنگ ۱۲ روزه/ جلوگیری از جنگی دیگر با تغییر استراتژی و نه شعار
اختصاصی:
دو تصویر از راهپیمایی اربعین حسینی


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 1087
تعداد بازدید دیروز: 8290
بازدید کل: 76553620
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.