امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری


 

 

 

تاريخ انتشار: 26 مرداد 1404 ساعت 23:02:07
یادداشتی از: عباس صفایی‌مهر
«گنجینه‌های ارزشمند ملت»؛ بازخوانی جایگاه اسرا در اندیشه امام خمینی(س)

نگاه امام خمینی(س) به آزادگان تنها به تجلیل از مقام معنوی آنان محدود نمی‌شد، بلکه ابعاد عملی و حمایتی گسترده‌ای داشت. ایشان در برابر «جانی‌ترین دژخیم زمان»، یعنی رژیم صدام، اسارت فرزندان انقلاب را به مثابه «گنجینه‌های ارزشمند» می‌دیدند و در تلاش بودند تا از هرگونه آزار و هتک حرمت نسبت به اسرای دشمن نیز جلوگیری کنند.

بیست و ششم مردادماه، هر سال یادآور بازگشت آزادگان سرافرازی است که سال‌ها در اردوگاه‌های رژیم بعث عراق، نماد استقامت و پایداری بودند. این بازگشت، صرفاً پایکوبی رویداد نظامی نبود، بلکه تبلورشعف پیوندی عمیق میان بنیان‌گذار جمهوری اسلامی، امام راحل و فرزندان معنوی‌اش بود؛ پیوندی که در اندیشه ایشان، اسارت را به یک فضیلت تبدیل کرد. تحلیل جایگاه آزادگان در منظومه فکری امام خمینی(س)، نیازمند فراتر رفتن از روایت‌های عاطفی و ورود به یک بررسی علمی و گفتمانی است. این جستار، بر آن است تا با استناد به منابع موجود و بررسی بیانات امام، ابعاد این نگاه را روشن ساخته و نشان دهد که چگونه اسارت در کلام ایشان، از یک شکست به یک پیروزی معنوی مبدل شد.

۱. تجلیل از اسارت، نه به مثابه انفعال، که به مثابه جهاد

در نگاه امام خمینی(س)، جنگ تحمیلی یک درگیری برای حفظ خاک و مرز صرف نبود، بلکه «جهاد فی سبیل الله» بود که در آن، هر رزمنده‌ای، چه در میدان نبرد و چه در بند اسارت، رسالتی الهی داشت. ایشان در توصیف مقام رزمندگان و آزادگان می‌فرمایند: «...ما را چه رسد که با این قلم‌های شکسته و بیان‌های نارسا در وصف شهیدان و جانبازان و مفقودین و اسیرانی که در جهاد فی سبیل‌الله جان خود را فدا کرده و یا سلامتی خود را از دست داده‌اند یا به دست دشمنان اسلام اسیر شده‌اند، مطلبی نوشته یا سخنی بگوییم؟» (صحیفه امام، ج ۱۹، ص ۴۱). این بیان، نشان می‌دهد که اسارت در نزد ایشان، نه پایانی بر جهاد، بلکه بخشی از آن است.

امام خمینی(س) اسارت را به یک عرصه مبارزه برای اثبات حقانیت انقلاب تبدیل کردند. ایشان در بیانات خود، اسرا را «گنجینه‌های ارزشمند» خواندند که هر روز اسارتشان، ضربه‌ای به دشمن و خدمتی به اسلام است. این نگاه به آزادگان هویتی فراتر از یک اسیر جنگی متعارف می‌بخشید و آنان را «سربازان امام زمان (عج)» و «شیرمردان در بند» می‌خواندند(پرتال امام خمینی). ایشان مقاومت آنها را به حدی مهم می‌دانستند که تصریح می‌کنند: «مقاومت آنها دنیا را شگفت‌زده کرده است»(صحیفه امام، ج ۱۸، ص ۳۴۸). این تحلیل، درونی‌ترین باور آزادگان را شکل داد و آنان در اردوگاه‌های دشمن نیز، خود را به عنوان «نمایندگان انقلاب» معرفی می‌کردند.

این تجلیل از مقام اسارت، ریشه در آموزه‌های عمیق شیعی داشت. در امام خمینی(س) که عارف والا مقام  بودند اشاره شده است که ایشان مقام آزادگان را با «پرستش و عبادت الهی» مقایسه کرده و آن را بالاترین عبادت دانسته‌اند که بر اساس حکمت ۲۳۷ نهج‌البلاغه، پرستش از سر سپاس است و نه از ترس و طمع(پرتال امام خمینی).

۲. اسارت درونی و اسارت بیرونی: از انزوا تا خودسازی

امام خمینی(س) بزرگوار و رهبر معظم انقلاب، اسارت را تنها در بند بودن فیزیکی نمی‌دانستند، بلکه «اسارت نفس» و «وابستگی فکری» را اصلی‌ترین نوع اسارت قلمداد می‌کردند(گنجینه معارف). در این دیدگاه، آزادگان با وجود اسارت بیرونی، از بند نفسانیات آزاد بودند و همین امر، رمز مقاومت آنها بود. این نگاه در عمل به آزادگان کمک کرد تا در شرایط سخت اردوگاه، به دنبال معنایی برای زندگی خود بگردند.

بر اساس خاطرات آزادگان، آنها با وجود فشارها و نبود امکانات، به فعالیت‌های فرهنگی و تحلیلی می‌پرداختند. یکی از آزادگان به نام مصطفی محمدی نجف‌آبادی نقل می‌کند که در اردوگاه‌ها «گروه‌های دونفری، سه نفری ... می‌نشستیم و درباره امام صحبت می‌کردیم و اندیشه‌های امام، هدف امام از انقلاب و هدف امام از ادامه جنگ را تحلیل می‌کردیم»(رنج غربت، داغ حسرت، ص ۲۵۱). این جلسات، نوعی «کلاس امام‌شناسی» بود که به گفته وی، باعث می‌شد بچه‌ها «احساس نکنند اسیرند یا مثلاً در حبس به سر می‌برند»(همان، ص ۲۵۲). این تحلیل‌ها در واقع ترجمان گفتمان امام بود که در نبود ساختار رسمی و رسانه‌ای، توسط خود آزادگان بازتولید می‌شد.

همین قدرت معنابخشی درونی بود که افسران عراقی را در برابر آزادگان به حیرت وامی‌داشت. یکی از آزادگان نقل می‌کند که افسر عراقی پس از کتک زدن او می‌پرسد: «امام تو کجاست که تو را ببیند؟» و در پاسخ می‌شنود: «فکر کنم امام همین جا باشد.» با اشاره به سینه خود(همان، ص ۱۷۴). این پاسخ، نشان می‌دهد که آزادگان چگونه اندیشه و تصویر امام را در قلب خود جای داده بودند و این عشق، منبع اصلی پایداری و عزت آنان بود. این عشق به امام، به گفته یکی دیگر از آزادگان، «بسیار وحدت آفرین بود»(همان، ص ۹۱) و رمز موفقیت آنها در اسارت به شمار می‌رفت.

۳. پیام امام خمینی(س) و بازگشت به وطن: تبدیل مصیبت به موهبت

نگاه امام خمینی(س) به آزادگان تنها به تجلیل از مقام معنوی آنان محدود نمی‌شد، بلکه ابعاد عملی و حمایتی گسترده‌ای داشت. ایشان در برابر «جانی‌ترین دژخیم زمان»، یعنی رژیم صدام، اسارت فرزندان انقلاب را به مثابه «گنجینه‌های ارزشمند» می‌دیدند و در تلاش بودند تا از هرگونه آزار و هتک حرمت نسبت به اسرای دشمن نیز جلوگیری کنند. این نگاه، در دستورالعمل‌های ایشان به رزمندگان نیز منعکس شده است که آنان را به رفتار «انسانی اسلامی» با اسرای عراقی دعوت می‌کردند.

امام خمینی(س) در طول سال‌های اسارت، ارتباط معنوی خود را با آزادگان حفظ کردند. نمونه‌ای از این ارتباط، در نامه‌ای به یکی از اسرا در سال ۱۳۶۵ منعکس شده است که در آن، با لحنی پدرانه و دلسوزانه، ناراحتی خود را از رنج آنان ابراز داشته و ایشان را به صبر و استقامت دعوت می‌کنند. ایشان در این نامه، اسارت آزادگان را به دوران سخت زندان رفتن امام موسی کاظم(ع) تشبیه می‌کنند تا آنان را تسلی داده و به پایداری بیشتر تشویق نمایند.

بزرگترین تجلی این نگاه در روز بازگشت آزادگان رخ داد. امام خمینی(س)، اگرچه در زمان بازگشت آنان در قید حیات نبودند، اما نگاه و اندیشه ایشان، هویت بازگشت‌کنندگان را شکل داد. آزادگان، پس از سال‌ها دوری از وطن، نه به عنوان اسرا، بلکه به عنوان «گنجینه‌های ملت»، «رسولان انقلاب» و «عابدان عرصه ایثار» مورد استقبال قرار گرفتند. آنها نیز به نوبه خود، با وفاداری به عهد خود با امام، بر این پیوند معنوی تأکید کردند. این رابطه دو سویه بود؛ از یک سو، امام خمینی(س) مقام آزادگان را به عالی‌ترین درجات معنوی ارتقاء دادند و از سوی دیگر، آزادگان با پایداری خود، حقانیت گفتمان ایشان را اثبات نمودند.

در نهایت، بازخوانی دیدگاه امام خمینی(س) نسبت به اسرا نشان می‌دهد که ایشان، با یک «منظومه معنایی نوین»، مصیبت اسارت را به یک موهبت تبدیل کردند. در این منظومه، «اسارت» به «آزادی»، «بند» به «جهاد»، و «اسیر» به «آزاده» تغییر هویت داد. این نگاه، نه تنها به آزادگان در دوران سخت اسارت کمک کرد، بلکه پس از بازگشت نیز، به آنها هویتی ماندگار و ارزشمند بخشید که تا امروز نیز الهام‌بخش است.

خمینی، روح‌الله؛ (۱۳۷۹). صحیفه امام. تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی.

پرتال امام خمینی(س). (تاریخ درج: ۱۳۹۶/۰۵/۲۴).

آزادگان در کلام امام خمینی (ره).

پرتال امام خمینی(س). (تاریخ درج: ۱۳۹۸/۰۷/۰۲). گوشه‌ای از خاطرات آزادگان از دوران اسارت.

مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س). (۱۳۹۶). رنج غربت، داغ حسرت: خاطرات آزادگان از دوران اسارت. (بی‌جا: بی‌نا).

دفاع‌پرس. (۱۳۹۴/۰۳/۲۳). آزادگان؛ مفسران گفتمان امام خمینی(س) در غیاب ساختار رسمی. (کد خبر: ۷۵۳۶۷۲) .

دانشگاه فرهنگیان. (۱۳۹۹). رهایی یا اسارت: بازنمایی بر ساخت دانش آموزان از معنای مدرسه. فصلنامه آموزش پژوهی، دوره ۶، شماره ۲۱.

English as a Foreign Language (EFL) in Captivity: The case of Iranian prisoners of war in the Iraq-Iran war. .Journal of Prison Education and Reentry, 5(2), 157-170





  تعداد بازديدها: 97


 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
در مصاحبه با گاردین؛
سخنگوی وزارت خارجه: اگر مجلس خروج از NPT را تصویب کند نمی‌توانیم مانع شویم/ ایران آماده است سطح غنای اورانیوم را به ۳.۶۷ درصد، سطح تعیین‌شده در توافق قدیمی، کاهش دهد، به شرطی که توافقی کلی به دست آید که حق غنی‌سازی داخلی ایران را حفظ کند
پزشکیان : آماده مذاکره با آمریکا هستیم / اردوغان : باز ماندن باب مذاکره ایران و آمریکا، نقشه‌های اسرائیل را خنثی می کند
نقدی بر سخنان اخیر رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس
«آدرس های غلط» ، خطرناک تر از جنگ 12 روزه : از ردیابی شخصیت ها توسط واتساپ تا ورود پهپادهای اسرائیلی از آذربایجان!
اختصاصی:
یا مهدی ادرکنی "با خطاطی آقای محمد مسلم خانی"
روزنامه‌هایی که یارانه می‌گیرند اما در دکه نیستند
بیانیه سران شانگهای: محکومیت حملات رژیم صهویونیستی و آمریکا به تأسیسات هسته‌ای ایران/ این اقدامات به امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی آسیب وارد می‌کند/ خواستار از سرگیری گفت‌وگوی سازنده میان طرف‌های ذی‌ربط هستیم
وزیر خارجه انگلیس: ماه آینده فلسطین را به رسمیت می‌شناسیم
همکاری اتباع با اسرائیل علیه ایران به وضوح تایید شد
مطهری: اگر غنی‌سازی صفر را هم می‌پذیرفتیم باز هم به کشور حمله می‌کردند/ بعید است اسرائیل بخواهد دوباره حمله کند
بیانیه پایانی نشست شورای همکاری خلیج فارس درباره ایران و کشورهای منطقه
خبر مهم گروسی درباره یک نشست با موضوع ایران
پزشکیان خطاب به دبیر کل سازمان ملل:
ایران به دنبال حل مسئله هسته‌ای از راه دیپلماتیک است
اطلاعیه:
تسلیت هیئت انصارالخمینی (ره) بمناسبت سالروز شهادت حضرت امام حسن عسکری «علیه السلام»
یادداشت رابرت آینهورن، مذاکره کننده ارشد سابق امریکا، در فارن افرز:
آمریکا پیشنهاد برنامه‌ی غنی‌سازی بسیار محدود و تعطیلی نطنز و فردو را بدهد / ایران همزمان تعهد دهد که موشک ها و فناوری خود را به حزب الله و حوثی ها منتقل نکند / در مقابل تحریم های اولیه و ثانویه کاهش یابد / توافق باید در قالب یک معاهده تنظیم و در سنا تصویب شود
شعارهای ضدصهیونیستی مردم سوریه در حضور «جولانی»
یادداشتی از: روزنامه جمهوری اسلامی
طغيان در برابر طغيان
پیام تبریک سید حسن خمینی به مناسبت قهرمانی تیم ملی والیبال جوانان ایران در مسابقات جهانی
پیام مقام معظم رهبری در پی قهرمانی مقتدرانه تیم ملی والیبال جوانان ایران در جهان
نخست‌وزیر یمن در حمله اسرائیل شهید شد
یادداشتی از: مهرداد خدیر
«نگفت»های پزشکیان مهم‌تر از «گفت»های او/ ابطحی فراتر از انتظار

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
اطلاعیه:
برگزاری مراسم سالگرد شهادت حضرت امام رضا (ع) در هیئت انصارالخمینی (ره)
یادداشتی از: حجت الاسلام احمد مازنی
شما چه طرحی برای عبور از بحران دارید؟
علی لاریجانی: جنگ ما هنوز خاتمه پیدا نکرده؛ جریان‌های سیاسی و افرادی که تریبون دارند توجه داشته باشند که در یک موقعیّت مهم هستیم/ خریداری تجهیزات جدید مطرح بوده است/ توصیه‌ی من همیشه این است که ایران هیچ وقت دیپلماسی را ترک نکند
گزارش تصویری:
برگزاری مراسم سالگرد شهادت حضرت امام رضا (ع) در هیئت انصارالخمینی (ره) 1404/6/1
اجماع جهانی بر سر فاجعه انسانی در غزه؛ سازمان‌های بین‌المللی خواستار اقدام فوری شدند/ آکسفام: قحطی با واقعیت میدانی مطابقت دارد/ سازمان جهانی بهداشت: پایان فاجعه در گرو اراده سیاسی است/ آنروا: "اسرائیل" باید انکار قحطی را متوقف کند/ برنامه جهانی غذا: این نخستین تأیید رسمی قحطی در خاورمیانه است
بیانات مقام معظم رهبری در مراسم عزاداری شهادت امام رضا علیه‌السلام
اختصاصی:
اللهم صلی علی علی بن موسی الرضا ... دو اثر آیینی با خطاطی آقای محمد مسلم خانی
قدردانی رئیس‌جمهور پزشکیان از بیانات امروز رهبر انقلاب + عکس
نعیم قاسم، دبیرکل حزب الله: هرگز از سلاح خود دست برنخواهیم داشت/ دولت لبنان تصمیم خود را پس بگیرد
گزارش تصویری:
برگزاری کلاس درس نهج البلاغه توسط حضرت حجت الاسلام ملا احمدی در هیئت انصارالخمینی (ره) حسینیه ی آل یاسین (ع) 1404/6/3
اختصاصی:
ان ربی معی - وانک لعلی خلق عظیم "با خطاطی آقای محمد مسلم خانی"
نظر آیت‌الله مکارم شیرازی درباره لزوم محاسبه تورم در رد مظالم
در ادعایی عجیب: حمید رسایی بعد از سخنرانی رهبر انقلاب درباره حمایت از رئیس جمهور، مسئله مشابهت سازی با بنی‌صدر را تکرار کرد + عکس
نامه عراقچی به مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مورد اسنپ بک: تلاش‌های احتمالی تروئیکا برای احیای قطعنامه‌های شورای امنیت فاقد اعتبار و بی‌اثر است/ ایران بار دیگر آمادگی خود را برای از سرگیری مذاکرات دیپلماتیک عادلانه و متوازن اعلام می‌کند
توزیع رایگان شاهنامه فردوسی بین خانواده‌ها در تاجیکستان + عکس ها
یادداشتی از: رسول مجیدی
جام‌جهانی آمریکا یا جام جهانی ترامپ؟
یادداشتی از: مهرداد خدیر
فکر نان باش که خربزه آب است!/ دربارۀ نقد صریح پزشکیان بر بودجه سازمان‌های غیر مولد
بیانیه شدیداللحن عربستان علیه اسرائیل
اختصاصی:
شش اثر قرآنی "با خطاطی آقای محمد مسلم خانی"
کشف جدید و خبر مهم در مبحث تغذیه سالمندان: راز کاهش التهاب مزمن پیری


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 6320
تعداد بازدید دیروز: 9894
بازدید کل: 76696878
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.