امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری


 

 

 

تاريخ انتشار: 25 ارديبهشت 1404 ساعت 23:14:11
یادداشتی از: حجت الاسلام سید محمود صادقی
ملاقات دو نور

حجت‌الاسلام دکتر سید محمود صادقی عضو هیئت علمی پژوهشکده امام خمینی(س) و انقلاب اسلامی به بهانه ملاقات آیت‌ الله‌ العظمی سیستانی و آیت‌ الله العظمی جوادی آملی در نوشتاری آورده است: باید اذعان کرد که شخصیت‌هایی چون آیات حق جوادی آملی و سیستانی در زمره‌ نوادر فقیهان و اصولیان و متکلمان و… هستند و شاید در مجموعه‌ عالمان جهان تشیع، شمار فقیهانی چون این دو بسیار اندک باشد؛ ویژگی خاص این دو عالم بزرگ در نظر نگارنده این سطور، «آگاهی به زمان و هوشمندی» است؛ مسئله‌ «آگاهی به زمان» و «علم به اقتضائات عصر» گنجی است که هر عالمی آن را درنمی‌یابد.

۱) مَرَجَ‏ الْبَحْرَیْنِ یَلْتَقِیان‏؛ دو دریا به هم رسیده‌اند؛ این بهترین تعبیر، تفسیر یا ترجمه‌ای است که می‌توان از ملاقات حضرت آیت‌ الله جوادی آملی و آیت‌ الله‌ العظمی سیستانی نوشت. تصویر منتشر شده از این ملاقات شرحی ندارد؛ لیکن مگر می‌توان تصویر را دید و دست به قلم نبرد!

فیلسوفِ متألّه، عارف، مفسر و فقیه عالیقدر آیت‌ الله جوادی آملی با فقیه و اصولی بزرگ و مرجع اعلای شیعیان آیت به‌حق آیت‌ الله سیستانی کنار هم نشسته‌اند؛ یکی از حوزه‌ بزرگ و عظیم علمی قم، که عصاره‌ همه‌ی اساتید و اساتین خود است و راهی دراز را از حوزه‌ علمیه‌ آمل (با اساتیدی بزرگ در عصر خود که جملگی از دانش‌آموختگان حوزه‌ نجف و شاگردان مرحوم میرزای نائینی و آقاضیاء عراقی بوده‌اند) تا حوزه علمیه تهران (که شهر هزار حکیم خوانده می‌شد) و سپس حوزه‌ علمیه قم پیموده و اکنون بر قلّه‌ی علم و عمل ایستاده، و در همه‌ علوم حوزوی از فقه و اصول و تفسیر تا فلسفه، کلام، عرفان و… در زمره‌ سرآمدان است، و تنها یکی از باقیات‌الصالحات ایشان، تفسیر بزرگ تسنیم در هشتاد جلد است که به تازگی به پایان رسیده و منتشر شده است، و آن دیگر، فقیه و اصولی بزرگ و صاحب کرسی و نظر در قواعد و قوانین تحدیث، و مرجع اعلای شیعیان جهان که راه علم و عمل را از مشهد و حوزه عظیم خراسان و بارگاه قدس رضوی (علیه‌السلام) آغاز کرده، و تا حضور کوتاه در حوزه‌ علمیه قم، و سپس حوزه‌ بزرگ نجف اشرف و حضور در حائر علوی (علیه‌السلام) با اساتید بزرگ این سه مرکز علم و تقوا همراه بوده است، و اکنون در کانون اصلی مرجعیت شیعه استوار ایستاده است.

به قرار آگاهی اندک صاحب این قلم آیت‌ الله‌ العظمی سیستانی در همان زمان کوتاه حضور در حوزه‌ علمیه قم، افزون بر حضور در درس مرحوم آیت‌ الله بروجردی و حلقه شاگردان ایشان، به همراه آیت‌ الله شهید مطهری و برخی دیگر، در درس‌های امام‌خمینی (قدس‌سره) هم شرکت می‌کرده است (با تأسف بسیار باید اعتراف کرد که آگاهی و شناخت ما از حیات مادی آیت‌ الله‌ العظمی سیستانی بسیار اندک است).

۲) واقعیت این است که جهان تشیع در تاریخ پرفراز و نشیب خود فقیه، اصولی، مفسر، متکلم، فیلسوف و… بسیار داشته، که هریک نیز در عصر خود منشأ آثار بوده‌اند؛ لیکن باید اذعان کرد که شخصیت‌هایی چون آیات حق جوادی آملی و سیستانی در زمره‌ نوادر فقیهان و اصولیان و متکلمان و… هستند، و شاید در مجموعه‌ عالمان جهان تشیع، شمار فقیهانی چون این دو بسیار اندک باشد؛ ویژگی خاص این دو عالم بزرگ در نظر نگارنده این سطور، «آگاهی به زمان و هوشمندی» است؛ مسئله‌ «آگاهی به زمان» و «علم به اقتضائات عصر» گنجی است که هر عالمی آن را درنمی‌یابد، و این دو عالم که یکی در حوزه‌ قم و دیگری در حوزه‌ مقدس علوی (روحی‌له‌الفداء) نشو و نما یافته‌اند، به این ثروت و گنج زر دست یافته‌اند.

همین آگاهی و علم به اقتضائات موجب شده است که این دو عالم در موقعیت‌های پیش‌روی خود جهت‌یابی درستی داشته، و در طرف و سمت درست و لازم بایستند؛ مرور حوادث سال‌های اخیر در دو کشور شیعی ایران و عراق، و ارزیابی عملکرد این دو عالم عظیم‌الشأن، و بررسی موضع‌گیری‌های ایشان در این حوادث، درستی این ادعا را نمایان می‌سازد؛ افزون آثار و نوشته‌های این دو عالم، نیز نشان‌گر عمق راه‌بردی اندیشه این دو عالم برای پاسبانی حریم شیعه و پاسداری از میراث عظیم دو حوزه‌ علمی شیعی در ایران و عراق است.

۳) آیت‌ الله‌ العظمی سیستانی اگرچه به فقه و اصول اشتهار دارد؛ لیکن گستره‌ی مطالعات ایشان به کتاب‌های فقهی و اصولی محدود نبوده، و با همتی بلند به مطالعه‌ی دانش‌های مختلف و کتاب‌های مربوط به آن‌ها پرداخته‌اند؛ چنان‌که برخی خواص شاگردان ایشان در درس‌های خود بیان کرده‌اند، ایشان حتی مکاتب فلسفی و سیاسی غرب را مطالعه کرده و با کتاب‌هایی که در این زمینه منتشر شده است، آشنایی کامل داشته‌اند، و گاه در مباحث خود بدان توجه می‌داده‌اند.

نگارنده‌ این سطور به لطف بهره‌گیری از درس‌های مجازی یکی از شاگردان ایشان، تا اندازه‌ای از روش علمی و اجتهادی این فقیه بزرگ آگاهی دارد؛ آنچه این عالم بزرگ را در نظر جذاب می‌سازد؛ جامعیت علمی و روشی ایشان است.

آیت‌ الله سیستانی در نجف و در محضر اساتید و بزرگان آن حوزه رشد کرده، و طبعا باید در روش اجتهادی وابسته‌ی آن مکتب علمی باشد؛ لیکن به نظر می‌رسد، حضرت ایشان در روش اجتهادی خود، به صورتی جامع، از مکتب علمی نجف، و روش اجتهادی حاکم بر مکتب قم بهره می‌گیرند؛ به گمان نگارنده‌ی این سطور، آیت‌ الله سیستانی، به خصوص در قواعد و قوانین تحدیث، از مرحوم آیت‌ الله بروجردی و روش ایشان در جامع‌الأحادیث متأثر است.

افزون بر این سیره‌ عملی آیت‌ الله سیستانی در مرجعیت نیز با مرجعیت آیت‌ الله‌ العظمی بروجردی قابل مقایسه است. بررسی این مسئله البته به فرصتی فراخ نیازمند است؛ لیکن مواجهه ایشان با مسائل پیچیده‌ کشور عراق، و نفوذ بی‌بدیل ایشان در جامعه، و در میان مردم این کشور، یادآور مواجهه‌ی مرحوم آیت‌ الله بروجردی با حاکمان عصر ایران، و نفوذ آن جناب در مردم ایران عزیز است.

این همه به اضافه‌ شجاعت کم‌نظیر ایشان در دوره‌ی حضور سفاک بعثی بغداد، و از خودگذشتگی و ایثار ایشان در حضور در کنار شیعیان مظلوم عراق، و ایستادگی ایشان در استیفای حقوق حقه مردم این کشور، نام این فقیه بزرگ و دانشمند عظیم را تاریخ شیعه ماندگار ساخته است.

۴) خدمت به قرآن و حضور در محضر قرآن، و بهره‌گیری از خوان گسترده‌ی الهی در مصحف شریف، نعمتی است که آیت‌ الله جوادی آملی از آن بهره‌مند بوده و هستند، و چنان‌که گذشت، تفسیر بزرگ تسنیم، تنها یکی از برکات این هم‌صحبتی با کتاب خداست؛ این قلم افتخار داشته است که سال‌هایی نه چندان کوتاه در مجموعه‌ی مؤسسه‌ی اسراء خدمت‌گزاری کند که برکات آن البته در ذهن و زبان باقی است؛ این خدمت‌گزاری تا اندازه‌ای آشنایی با این عالم متخلّق را فراهم آورده است؛ بی‌شک آیت‌ الله جوادی آملی در وجوه مختلف -نه کم‌نظیر- که بی‌نظیر است؛ دقت علمی و تتبّع گسترده در مآثر گذشتگان، و وقوف به آراء و اندیشه‌های اندیشمندان در گستره‌ی دانش‌های عقلی و نقلی، تنها یکی از وجوه این نادره‌ی عصر ماست؛ تخلّق به اخلاق الهی و تأدّب به ادب اهل‌بیت(علیهم‌السلام)، به همراه آزادگی و حریّت، هم در بیان نظرات علمی، و هم در بیان مسائل و معضلات اجتماعی و سیاسی جناب ایشان را در عصر ما ممتاز می‌سازد.

افزون بر این مجاهدت علمی آیت‌ الله جوادی در تبیین و تشریح اصول و مبانی اندیشه‌ شیعی و پاسخ‌گویی به شبهات علمی در غالب نگارش صدها جلد کتاب با عناوین مختلف، در گرایش‌های متعدد کلامی، فلسفی، تفسیری، فقهی و… نام ایشان را در فهرست نوابغ عالمان و اندیشمندان جهان اسلام و تشیع جای داده است.

۵) ملاقات این دو عالم بزرگ، ملاقات و کنار هم نشستن دو حوزه‌ علمی با روش‌های مختلف در افق واحد است؛ چنان‌که گذشت، ویژگی هر دو عالم آگاهی به زمان و آشنایی با اقتضائات زمانه در بستر خاص دو کشور بزرگ شیعی است؛ به نظر می‌رسد این ملاقات فصل جدیدی را به روی عالمان و اندیشمندان حوزوی می‌گشاید؛ فصلی از تعامل برای رسیدن به آرمانی بزرگ!

ناگفته نیست که دوگانه‌ قم و بغداد، و در ادامه قم و نجف، همواره مطرح بوده است؛ گاه در جامه‌ی مباحث حدیثی، زمانی در لباس مسائل فقهی و اصولی، و موقعی در صورت مناقشات سیاسی و اجتماعی؛ حضور عالمی بزرگ و جامع در موقعیت آیت‌ الله جوادی آملی در عتبات عالیات، و زیارت اعتاب مقدسه‌ی نجف، کربلا، کاظمین، و سامراء، و در پناه آن حضور در حوزه‌ علمیه هزارساله‌ی آن، و دیدار با فضلا و طلاب این حوزه‌‌ مقدس، و در کنار آن ملاقات با مرجع اعلای شیعیان در این شهر، می‌تواند راه را برای تعاملات میان دو حوزه از دریچه ای غیر از فقه و اصول فراهم آورد؛ در حقیقت شخصیت جامع آیت‌الله جوادی آملی که افزون بر دو دانش فقه و اصول، در فلسفه، عرفان نظری و عملی، کلام و مباحث جدید آن، و البته تفسیر صاحب نظر و اثر است، می‌تواند رشد، ظهور و بروز دانش‌های یاد شده را در حوزه نجف موجب شود؛ به عبارت بهتر این حضور می‌تواند فرصتی برای ظهور ظرفیت‌های پنهان دو حوزه در سطحی فراتر را فراهم آورد.

به هر حال بررسی دیدارها و ملاقات‌های آیت‌ الله‌ العظمی سیستانی نمایه‌ بلندی از شخصیت‌های علمی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، دینی و… را نمایان می‌سازد؛ لیکن باید اذعان کرد که جایگاه آیت‌ الله جوادی آملی در این فهرست جایگاهی خاص و وصف‌ناشدنی است.

*شفقنا





  تعداد بازديدها: 131


 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
اختصاصی:
الله، محمد، علی، فاطمه، حسن و حسین علیهم السلام" "با خطاطی آقای محمد مسلم خانی"
المانیتور:
کریدور زنگزور یعنی دسترسی ترکیه به آسیای مرکزی بدون نیاز به ایران؟ / «اردوغان» در مورد این کریدور چه در ذهن دارد؟
ضربات مهلک ایران بر پیکر رژیم صهیونیستی
افشای نقشه سیاه نتانیاهو توسط شاهزاده سعودی!
یادداشتی از: سید علی حسینی
لبنان و خلع سلاح حزب‌الله؟!
عکس:
عیادت سید حسن خمینی از دکتر سید محمود علوی
روزنامه اسرائیلی: سیگنال آمادگی جنگ از سوی ایران
یادداشتی از: عباس صفایی‌مهر
«گنجینه‌های ارزشمند ملت»؛ بازخوانی جایگاه اسرا در اندیشه امام خمینی(س)
گزارشگر ویژه سازمان ملل: حماس یک جریان سیاسی است که پس از پیروزی در «دموکراتیک‌ترین انتخابات»، قدرت را در دست گرفت
یادداشتی از: محمدكاظم انبارلويی
امپریالیسم تو کیست؟!
زیاده عرضی نیست!
کی به کی شبیه است؟ پزشکیان به بنی صدر یا خودتان به کشمیری؟
واکاوی ابعاد فنی توافق ارمنستان-آذربایجان؛ ابهامات و چالش ها
باهنر: ۸۵ درصد مردم می خواهند زندگی کنند و نمی توانند مثل حزب اللهی ها فکر کنند/ بعضی‌ها می‌گویند شورای نگهبان پیامبر را هم شاید رد صلاحیت کند
پاسخ دفتر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به یک استفتاء | قرض را باید براساس تورم پس بدهیم یا نه؟
راه برون‌رفت نوحه‌خوانی از موقعیت نامناسب کنونی؛ رویکرد به گذشته برای پل زدن به آینده
واکنش مطهری به اظهارات استاندار مازندران؛ او دولت پزشکیان را با یک دولت سکولار اشتباه گرفته است
محمد مهاجری: احمدی نژاد در سال1382 حتی قبل از اینکه شهردار شود، خود را رئیس جمهور بعدی می دانست/ او برحلاف تصوری که ایجاد شده بود تندخو و بددهن بود
اختصاصی:
حسبنا الله و نعم الوکیل ... "با خطاطی اقای محمد مسلم خانی"
المانیتور:
چرا ایران برای مقابله با کریدور زنگزور روی کمک پوتین نمی‌تواند حساب باز کند؟ / منبع روس: مسکو فعلا اهرم فشار ندارد / «مسیر ترامپ» بدترین سناریو است که منجر به جدایی ایروان از تهران می‌شود / اگر ارمنی‌ها به سمت غرب بچرخند و از کریدور شمال - جنوب چشم بپوشد، ممکن است ایران محاصره شود
مقام حزب‌الله: شیخ نعیم قاسم تهدید نکرد؛ بلکه گفت اگر مجبور شویم، آماده نبردی کربلایی هستیم / سلاح‌های خود را تسلیم نخواهیم کرد / دولت لبنان در حال خدمت به پروژه اسرائیلی است

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
پزشکیان: می‌خواهید بجنگید؟ خب آمد زد؛ دوباره درست کنیم باز هم می‌آید می‌زند / این مسائل، مسائلی نیست که احساسی بشود برخورد کرد / اینکه برویم برای حرف زدن بدین معنی نیست که می خواهیم تسلیم شویم / بدون رضایت رهبری هیچ کاری نخواهیم کرد؛ حتی اگر مخالف نظر خودم باشد
یادداشتی از: رضا میرحسین
اربعینی‌ها جای کسی را تنگ نمی‌کنند
یادداشتی از: حجت الاسلام والمسلمین هادی سروش
درباره زندگی و سیاست ورزیِ با تعصب وتوهّم، و زندگی وسیاست ورزیِ با تعقل
پیام فرزند آیت الله جوادی آملی به لاریجانی
پزشکیان:
وزیر خارجه امروز درباره کریدور زنگزور گزارش دادند و قرار شد گفت‌و‌گو کنند؛ کریدور زنگزور آن چیزی نیست که در خبر‌ها بزرگش کردند/ خواسته‌های جمهوری اسلامی درباره مسیر زنگزور را همه طرف‌ها مراعات کردند/ چارچوب تمامیت ارضی و بسته نشدن راه ما به اروپا هم در آن دیده شده / تمام دغدغه ما این است که شرکت آمریکایی می‌خواهد این کریدور را راه بیندازد
اختصاصی:
دو اثر آیینی بمناسبت اربعین حسینی "با خطاطی آقای محمد مسلم خانی"
در مراسم چهل و پنجمین سالروز تأسیس جهاد دانشگاهی؛
سید حسن خمینی: از انسجام پاسداری کنیم/ اتحاد به این معنی نیست که همه جمع شویم تا یک جریان خاص سر کار باشد/ هر گروهی که وطن فروش نیست باید بتواند در هرم منزلت های سیاسی و اجتماعی صعود کند/ در برخی جراید زبان گزنده، تلخ و تندی استفاده می شود
آیت الله احمد بهشتی، عضو مجلس خبرگان رهبری: اثر سوء لغزش معممین، بر روحیه مردم بسیار زیاد است
وداع با استاد رنگ‌ها / محمود فرشچیان ، مینیاتوریستی که برای مینیاتور زندگی کرد
دبیرکل مجلس علمای هند: اعطای نوبل صلح به ترامپ، پاداش به قاتلان و دشمنان ملت‌ها است
عکس:
شرکت در راهپیمایی اربعین به نیابت از شهید علی اصغر پورسلطان
یادداشتی از: ابوالفضل فاتح
اربعین انسانیت؛ اپیزود دوم عاشورا، زیست انسانی، راهبرد جهانی سازی تشیع
غروب دوشنبه؛‌ شبی که اسراییل کار را تمام شده می‌دانست/ تحلیل حسن روحانی از جنگ ۱۲ روزه/ جلوگیری از جنگی دیگر با تغییر استراتژی و نه شعار
اختصاصی:
دو اثر آیینی با خطاطی آقای محمد مسلم خانی
انتقاد حجت الاسلام والمسلمین منتجب نیا: برخی از مسئولین طلبکارانه درباره کمبودها به مردم می‌گویند «نخورید و ریاضت بکشید»!
یادداشتی از: مسعود کاظمیان*
حق‌الناس و کرامت انسانی در مکتب عاشورا؛ تأملی بر حق‌الناس سیاسی و حقوق بشر معاصر
اعمال روز اربعین
اختصاصی:
دو تصویر از راهپیمایی اربعین حسینی
رئیس جهاد دانشگاهی: نگاه امام خمینی(س) به دانشگاه را بازخوانی و تکرار کنیم
اختصاصی:
فَلَعَنَ اللَّهُ مَنْ قَتَلَکَ وَ ... با خطاطی آقای محمد مسلم خانی


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 3174
تعداد بازدید دیروز: 6838
بازدید کل: 76562545
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.