امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری


 

 

 

تاريخ انتشار: 18 دي 1403 ساعت 22:16:34
طی سخنانی به مناسبت سالگرد رحلت حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی(ره)؛
خاطرات فرزند آیت‌الله العظمی صانعی از مسائل سال 88 در دفتر ایشان

حجت‌الاسلام و المسلمین فخرالدین صانعی طی سخنانی به مناسبت سالگرد رحلت حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی(ره)، به ذکر خاطراتی از مسائل سال 88 در دفتر ایشان و میانجی‌گری آیت‌الله العظمی صافی در آن مسائل پرداخت.

فرزند آیت‌الله العظمی صانعی با اشاره به اینکه حضرت امام قائل بودند همه دیدگاه‌ها و نظرات باید در اداره امور جامعه رعایت شود، به ذکر خاطراتی بیان نشده از مسائل سال 88 در دفتر آیت‌الله العظمی یوسف صانعی پرداخت.

جماران، حجت‌الاسلام و المسلمین فخرالدین صانعی طی سخنانی به مناسبت سالگرد رحلت حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی(ره)، گفت: در بحث انتخاب فقهای شورای نگهبان، حضرت امام با توجه به این‌که قائل بودند همه دیدگاه‌ها و نظرات باید در اداره امور جامعه، رعایت شود، از یک طرف، شاگرد خودشان را در شورای نگهبان، قرار دادند و از یک طرف، از حوزه قم و فقه سنتی، حضرت آقای صافی را بر گزیدند که هم شاگرد مبرّز حضرت آقای بروجردی بودند و هم با حضرت آیت الله العظمی گلپایگانی، ارتباط داشتند و جزء هیأت استفتای ایشان بودند و از یک جهت هم مروّج اندیشه‌های این دو بزرگوار، محسوب می‌شدند.

استاد حوزه علمیه قم افزود: حضرت امام می‌خواستند از نگاه سنتی حوزه هم، در احکام شریعت و تطابق مصوّبات مجلس با آن، استفاده کنند. اکنون که برخی از مجلدات آن مذاکرات، منتشر شده، نشان می‌دهد که اکثر این مباحث هم، جدا از بحث‌هایی که با حقوقدانان، صورت گرفته، از حیث فقهی، بین این دو بزرگوار - یعنی والد استاد و حضرت آقای صافی-، صورت گرفته که این هم ناشی از بزرگواری ایشان بوده که به آنچه والد استاد به‌رغم سن کمتری که نسبت به ایشان داشته‌اند و از حیث سِنی هم به نحوی، شاگرد ایشان محسوب می‌شده‌اند، عنایت می‌نموده‌اند.بارها هم والد استاد می‌فرمودند که وقتی من صحبتی می‌کردم، ایشان می‌فرمود الآن درباره مطلبی که می‌فرمایید، حضور ذهن ندارم، لذا سند آنچه را می‌فرمایید، بیاورید و در جلسه بعد هم بحث می‌شد.

وی تأکید کرد: این وضعیت شورای نگهبان بود که به شکل ساده‌ای اداره می‌شد. به یاد دارم که محل شورا ساختمانی بود که ظاهراً کاخ علیرضا پهلوی بود و در طبقه زیرزمین، یکی- دو نفر مشغول کار بودند و البته مدتی هم آبدارچی نداشت و والد استاد یکی از کسانی را که در نزدیکی خانه خواهرشان، کارگری و به باغ برخی از بازاریان، رسیدگی می‌کرد، برای این کار به شورای نگهبان آورد. کل تشکیلات شورای نگهبان به همین مقدار- با سه یا چهار نفر-، بسنده شده بود و تشکیلاتی آن‌چنانی نداشت، اما در مباحثی که مطرح می‌شد، علمیت لحاظ شده بود و از حوزه علمیه قم، آقایان دیگری در این شورا حضور داشتند. لطف، بزرگواری و صفای نفس ایشان در آنجا حاکم بود و در مقابل حرف علمی، نگاهشان از بالا به پایین نبود، بلکه اگر وجهی در مبحث علمی می‌دیدند، دقت می‌فرمودند و بزرگ آن جمع هم ایشان بودند.

صانعی در خصوص دورانی که هر دو این بزرگواران مقام رسمی نداشتند و در جایگاه مرجعیت بودند، اظهار داشت: در بحث فرزندخواندگی که از طرف والد استاد مطرح شد، هجمه‌ها فزونی یافت و دو نوع نگاه در حوزه، شکل گرفت؛ یک نوع نگاه، نگاهی بود که حضرت آقای فاضل داشتند و طبق نقل آقای دکتر باهر – که خود در آنجا حاضر بوده‌اند- زمانی که برای کوبیدن این نظریه به حضور ایشان رفته بودند، ایشان فرموده بود که آقای صانعی، فردی ملّاست و بی مبنا سخنی نمی‌گوید. آقای دکتر باهر می‌فرمودند که من هم به آقای فاضل گفتم که این فتوا، بسیاری از مشکلات روانی در جامعه را حل می‌کند و از نظر مسائل روانی هم توضیح دادم و حضرت آقای فاضل هم از این نظریه استقبال کردند.

وی یادآور شد: همین نگاه را حضرت آقای صافی هم داشتند. به یاد دارم که ایشان با والد استاد تماس گرفتند و گفتند که چنین مسأله‌ای را شنیده‌ام و اکنون می‌خواهم مبنایتان را در این فتوا بدانم. برایشان هم سؤال بود که مبنای والد استاد در این فتوا چیست. والد استاد که در حیاط منزل بودند، پاسخ ایشان را دادند و باب حرج را یادآور شدند و مثالی هم زدند که شما هم در فلان مسأله در شورای نگهبان، به حرج، تمسک کردید و ما هم با تمسک به آن در این مسأله، چنین فتوایی داده‌ایم. فارغ از این‌که حضرت آقای صافی، نظر والد استاد را پذیرفتند یا نه، نکته مهم آن بود که ایشان تماس گرفتند تا دلیل فتوا را بپرسند.

استاد حوزه علمیه قم افزود: در مقابل، عملی شکل گرفت که طبق آن، برخی از آقایان در جایی جمع شدند و شروع به نوشتن مطالبی و انتشار آن در سراسر حوزه‌های علمیه به عنوان رد این نظریه کردند، اما ردیه بر این نظریه نبود، بلکه بیشتر حالت مقابله و هوچی‌گری داشت. بعدها نیز برخی از همان آقایان، بر همین مبنا نظرشان قرار گرفت و نظرشان به شخصیت والد استاد هم تغییر کرد و حتی امروزه، بسیار روشنفکر دینی شده اند. این هم یک نوع برخورد بود که در بیت یکی از آقایان، اتفاق افتاد و می‌توان تفاوت را در نوع برخوردها نظاره‌گر بود.

وی تأکید کرد: یکی حضرت آقای صافی با آن پیشینه غیرقابل انکار علمی بود که تماس گرفتند و پرسیدند تا دلیل فتوا را بدانند؛ چون می‌دانستند که والد استاد بدون دلیل، نظری نمی‌دهند. یک‌سری هم بدون آن‌که جویا شوند، جلسه تشکیل می‌دادند و شب‌نامه نوشته و منتشر می‌کردند. این نگاهی است که وجود دارد و به شخصیت خود افراد بر می‌گردد.

صانعی با اشاره به مسائل سال 88، گفت: در آن سال و در میانه درگیری‌ها و اتفاقات و در فضایی که حق و باطل به هم در آمیخته بود و از دین برای ترویج قدرت، استفاده ابزاری می‌شد، آن اطلاعیه کذایی هم صادر شده بود و بعد از آن اطلاعیه، در یک روز جمعه، گروه‌هایی که در قم حضور داشتند، بیانیه دادند که بعد از نماز جمعه، قصد حمله به دفتر والد استاد را داریم تا آنجا را ببندیم. عموی بنده که در خبرها از این قصد، مطلع شده بود، بی آن‌که به ما اطلاع دهد، صبح زود به دفتر حضرت آقای صافی رفته بودند. والد استاد به این‌گونه مزاحمت‌ها اهمیتی نمی‌دادند و خود را به دست خدا می‌سپردند، ولی مرحوم عموی ما بی آن‌که به ما اطلاعی دهند و کسی را آگاه کنند، صبح زود از تهران به قم می‌آیند و حدود ساعت هفت صبح به خدمت آقای صافی می‌رسند.

وی ادامه داد: ایشان از قبل هم با حضرت آقای صافی، آشنا بودند. بعدها خودشان می‌گفتند که من راهی جز مراجعه به ایشان ندیدم و کسی را جز ایشان نیافتم که بتواند کاری انجام دهد و مانع این حرکت شود. لذا به خدمت ایشان رسیده و گفته بودند که توهین به اخوی، در اصل، توهین به امام، محسوب می‌شود؛ چون شاگرد ایشان بوده و شما هم به ایشان عنایت دارید. حضرت آقای صافی بسیار ناراحت شده و از همانجا با مسؤولان امنیتی، تماس می‌گیرند. هم‌زمان با آن، حدود ساعت ده صبح بود که حضرت آقای منتظری هم با این‌که خودشان هیچ‌گاه در این گونه مواقع از خانه بیرون نمی‌رفتند و در معرض هجمه بودند، ولی با والد استاد، تماس گرفتند و گفتند که دوست ندارم به شخصیت شما لطمه بخورد؛ لذا به شما پیشنهاد می‌کنم از خانه، خارج شوید. والد استاد پاسخ دادند که شما هم در این شرایط بوده‌اید و ما هم در خانه می‌مانیم و مشکلی ندارد؛ چون وقتی انسان کاری را شروع می‌کند، تا پایان کار باید بایستد.

استاد حوزه علمیه قم اظهار داشت: این مبنای کلی از والد استاد بود که همیشه می‌فرمودند به مقتضای «فتدبر عاقبته» همیشه وقتی می‌خواهید مبارزه یا هر کاری را آغاز کنید، عاقبت آن را بسنجید و با توجه به آن عاقبت‌اندیشی، دست به کار بزنید و در وسط کار، عقب ننشینید. ایشان طبق همین مبنا فرمودند که ما حرفی را زده‌ایم و کاری را شروع کردیم؛ لذا ایستادگی می‌کنیم، ولی حضرت آقای منتظری تقریباً با حالت آمرانه می‌خواستند که والد استاد منزل را ترک کنند. والد استاد با توجه به این که احترام ایشان را به شدت، رعایت می‌کردند؛ چون استاد ایشان بودند و حق استادی بر ایشان داشتند. پیشنهاد حضرت آقای منتظری، که حالتی شبیه به آمرانه داشت، والد استاد هم در آن روز با والده از منزل، بیرون رفتند اما حضرت آقای صافی، تماس گرفته بودند و بعد از تماس ایشان مقدماتی فراهم شد که این هجوم صورت نگیرد.

وی افزود: در آن زمان هم برخی از دوستان به دفتر آمدند و به حالت تحصن در دفتر ماندند که اگر به دفتر، حمله کردند، به دفاع بر خیزند. اما با توجه به تدبیری که ایشان اندیشیده بودند، آن اتفاق نیفتاد و این هم در آن زمان، قابل قدردانی بود و هم یک سیره عملی و درسی برای ماست. همان موقع، مشخص بود که این برخوردها از کجا سرچشمه می‌گیرد و به چه کیفیت است، و بعد از آن هم امکان دارد اگر کسی قصد حمایت داشته باشد، دچار مشکلاتی ‌شود؛ چنان‌که در سال‌های اخیر هم دیدیم که به خود ایشان هم حملاتی صورت می‌گرفت؛ چون دیگران بی‌کار نمی‌نشستند و می‌خواستند شخصیت ایشان را مخدوش کنند، اما ایشان به این مسائل، توجهی نداشت و صفا و صمیمیت، مردانگی و حسی که برای حفظ حوزه‌ها به صورت عملی داشتند، حفظ می‌فرمودند. امروز هم مدام از حفظ حوزه‌ها سخن گفته می‌شود، ولی در مرحله سخن، متوقف می‌شود، اما ایشان برای حفظ حوزه به این عنوان که حوزه جای این رجاله‌بازی‌ها نباشد، چنین اقدامی کردند.





  تعداد بازديدها: 28


 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
موسسات غیرمجاز؛ تله‌ای برای خالی کردن جیب دانشجویان
روایت حاج قاسم از گُلی که رزمنده‌ها در کربلای 5 زدند
گردهمایی علمی به مناسبت هفته پژوهش در پژوهشکده امام خمینی(س) و انقلاب اسلامی؛
سید حسن خمینی: اندیشه امام را یک مکتب بدانیم و در آن اجتهاد کنیم/ آیت‌الله هاشمی رفسنجانی یکی از مفاخر جهان اسلام بود
یادداشتی از: مهرداد خدیر
صراحت ستودنی خانم سخن‌گو و معاون رییس جمهور: اندک‌اندک می‌پرستان می‌رسند!
در سالروز قیام نوزدهم دی ۱۳۵۶
بیانات مقام معظم رهبری در دیدار مردم قم
دیدار نخست وزیر عراق با رهبر معظم انقلاب اسلامی
بررسی زير و بم تغيير پايتخت در گفت‌وگو با پيروز حناچي
زيان و فايده انتقال پايتخت از تهران
یادداشتی از: علی بختیاری
حنای بی‌رنگ آخرین فرصت
یک استاد دانشگاه:
طالبان می‌خواهد به ایران «آب» بفروشد!
یادداشتی از: حجت الاسلام مسیح مهاجری
جای خالی مرد مدیریت بحران‌ها
یادداشتی از :علی شمس اردکانی
داعش؛ تهدید جدی علیه منافع و تمامیت ایران
از تهران تا مکران ؛ سواحل سیستان و بلوچستان پایتخت جدید ایران؟!
طی سخنانی به مناسبت سالگرد رحلت حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی(ره)؛
خاطرات فرزند آیت‌الله العظمی صانعی از مسائل سال 88 در دفتر ایشان
یادداشتی از: رضا غبیشاوی
همسر عراقچی؛ خبر جعلی و چند نکته درباره زندگی خصوصی افراد مشهور
رییس کمیته اینترنت انجمن تجارت الکترونیک : وجود ۳۰ هزار مشترک استارلینگ در ایران / فیلترشکن‌های رایگان موبایل‌ها را به زامبی تبدیل می‌کنند
ایران در تحریم ۱۷ درصد سایتهای تخصصی دنیا
خارج کردن تروریستهای چندملیتی از اطراف حرم حضرت زینب(س)
موافقت ترامپ با توقف استرداد شهروند ایرانی از ایتالیا
آکسیوس : اروپا توافق جدید هسته‌ای با ایران می‌خواهد
برگزاری کلاس درس نهج البلاغه توسط استاد حاج بهرام رحیمی با حضور میهمانانی از خادمین حرم امام رضا(ع) در هیئت انصارالخمینی(ره) حسینیه ی آل یاسین (ع) 1403/10/17

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
محمد مهاجری و مینو خالقی در یادداشتی مشترک تحلیل کردند
جنگ‌هاي امروزي و فرار نخبگان تكنولوژي‌ساز
یادداشتی از: حجت الاسلام عبدالرحیم اباذری
افراطیون را مهار کنید
اطلاعیه ی برگزاری مراسم سالگرد درگذشت همسر مکرمه ی حاج حسین گلی «حاجیه خانم رشنیقی جوشقانی»
یادداشتی از: حجت الاسلام هادی سروش
به سوی گرامیداشت هشتمین سالگرد شناسنامه انقلاب
برگزاری کلاس درس نهج البلاغه توسط استاد حاج بهرام رحیمی در هیئت انصارالخمینی (ره) حسینیه ی آل یاسین (ع) 1403/10/10
پوستر و اطلاعیه تسلیت هیئت انصارالخمینی (ره):
مرحوم مغفور (کربلای حسین سلیمانی) عموی گرامی حاج ناصر سلیمانی به دیار معبود شتافت
دیدار و سخنرانی رهبر معظم انقلاب اسلامی به مناسبت پنجمین سالگرد شهادت شهید حاج قاسم سلیمانی
در صفحه اینستاگرام منتشر شد؛
تحلیل امیدوارانه سید حسن خمینی از روزهای دشوار کنونی با تشریح یکی از سخت‌ترین آیات قرآن
حداقل هزینه سفر به عتبات ۲.۵ میلیون
ناگفته‌های جنگ به روایت یک رزمنده دفاع مقدس/ سرباز شلیک کرد اما فشنگ او تمام شده بود/ ما را اسیر کردند اما تیر خلاص را به آن دو نفر دیگر زدند و شهیدشان کردند
یادداشتی از: روزنامه جمهوری اسلامی
به نظر کارشناسی مردم عمل کنید
حاج قاسم چگونه یک انقلابی شد؟
آیت الله جوادی آملی: خدا شاهد است این مردم خیلی خوبند؛ نظام جمهوری اسلامی را جزء ناموسمان بدانیم
پزشکیان: پایتخت باید به یک شهر در کنار دریا منتقل شود
یادداشتی از: حجت الاسلام محمدرضا یوسفی شیخ‌رباط
جمی نماد اخلاق و سیاست
یادداشتی از: حجت الاسلام هادی سروش
درسِ شجاعتِ علمی و سیاسی در مدرسه جهانیِ امام باقر (ع)
حسن روحانی: تا تحریم برداشته نشود، تا اف‌ای‌تی‌اف اجرا و روابط بانکی با دنیا برقرار نشود هیچ مشکلی حل نخواهد شد، چه پزشکیان باشد چه هر رئیس جمهور دیگری
انتقاد امام جمعه اردبیل از سخنان نامناسب یک مداح علیه الهام علی اف
گزارشی از: خانم سيما پروانه‌گهر
هوا را از من بگير، فيلترينگ را، نه
یادداشتی از: مهرداد خدیر
جیمی کارتر؛ نامی گره خورده با ایران و انقلاب ۵۷/ مرگ «گرگ تنها» در ۱۰۰ سالگی


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 3095
تعداد بازدید دیروز: 40602
بازدید کل: 73917428
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.