امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری


 

 

 

تاريخ انتشار: 17 آذر 1403 ساعت 23:13:14
یادداشتی از: حجت الاسلام حجت الاسلام سید حسین حسینی*
تنگ نظری و سیاسی کاری

هر کار علمی که به دست این دو جناح سیاسی افتاد و دچار سیاسی بازی شد، به آفت های گوناگونی مبتلا شده است. این دو جناح سیاسی راست و چپ در یک امر مشترک هستند و آن، از بین بردن ماهیت کارهای علمی است. سیاسی کاری، آفت کارها و مدیریت های علمی است. هیچ گاه کار علمی با سیاسی بازی و سیاسی گری جمع نمی شود. منظور از سیاسی بازی و سیاسی گری، نفس سیاسی بودن افراد نیست، بلکه منظور ترجیح دادن افراد جناح خود در برابر حق و حقیقت و اخلاق انسانی است.

متاسفانه مدیران کنونی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی از اتفاقاتی که سالیان گذشته در شورای بررسی متون افتاده، بی اطلاع هستند و این بی خبری ها مبنای تصمیم گیری شده است. نشانه هایی را به شما خواهم داد از بی اطلاعی از سوابق کار در شورای بررسی متون که به نظر من ریشه در تنگ نظری فکری دارد؛ اطلاعات و تصورات غلطی که مبدا تحلیل های غلط شده و متاسفانه حتی حاضر نشدند از افراد مطلع هم مشورت بگیرند تا از سوابق یک کار جمعی 30 ساله اطلاع پیدا کنند که چه امری را تحویل گرفتند تا بتوانند کار را به درستی پیش ببرند. چند نمونه از شواهد بی اطلاعی را بیان می کنم مانند اینکه گفته شده این شورا با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی تاسیس شده درحالی که چنین نبوده است. تنها چیزی که آن زمان ها پیدا کردیم و در کتاب اول معرفی شورا آوردم، نامه مقام معظم رهبری به وزیر علوم وقت دکتر معین است که دستور دادند از محصولات این شورا در دانشگاه ها استفاده کنید. این نامه در پی نامه دکتر گلشنی است و متن آن را در کتاب اول آوردم یا می گویند در دوره اول، کار به سمت متون درسی دانشگاهی متمرکز شد که تاحدودی درست است ولی چون این افراد از جریان مسائل شورا کاملا بی خبر هستند، نمی توانند دوره ها را تفکیک و متمایز کنند درحالی که ما در دوره دوم کار شورا این محدودیت را برداشتیم بنابراین به صورت کلی نمی توان گفت شورا قبل از دوره 1400، به متون درسی پرداخته است. ما دامنه نقد را به کل حوزه علوم انسانی سرایت دادیم تا کل رشته/ گرایش های مختلف را دربر گرفت و بسیار فراتر از کتاب های درسی دانشگاهی پیش رفتیم. در دوره اول (دکتر گلشنی)، ناچار بودند متمرکز در کتاب های درسی دانشگاهی شوند که درباره دلایل آن توضیح خواهم داد. یکی دیگر از شواهد بی اطلاعی مدیران فعلی پژوهشگاه علوم انسانی این است که گفته اند قبلا مجله علمی-پژوهشی وجود داشته درحالی که قبل از دوره دوم اصلا مجله علمی و پژوهشی وجود نداشت. تنها مجله نامه علوم انسانی بود که منتشر می شد و سابقه آن هم زیاد بود ولی نه پژوهشی بود نه ترویجی. در دوره دوم با تلاش بسیار زیاد این مجله را به نام پژوهش نامه انتقادی متون تغییر دادیم تا امتیاز پژوهشی گرفت و بعد از مجوز فصل نامه، آن را به ماهنامه تبدیل کردیم که این، امتیازی مضاعف بود (با کمال تعجب اخیرا مجله، این امتیاز را هم از دست داده است و این خود نشانه ای بر عدم حساسیت مدیران کنونی و عدم توان مدیریت است که امتیازات مجله یکی در پی دیگری از دست می رود). از شواهد دیگر مبنی بر عدم اطلاع مدیران فعلی این است که گفته شده در دوره دوم، مقالات با الگوی واحد و به صورت فرم محور، کتاب های دانشگاهی را مورد ارزیابی قرار می دادند. این حرف کاملا غلط و سخن ناروایی است. اولا در دوره دوم محور نقد، متمرکز در کتاب دانشگاهی نبود. ثانیا این دوره ها را باید از هم تفکیک کنید و نمی شود همه را یکپارچه درنظر بگیرید، چون سیاست مجله در دوره دوم با دوره سوم متفاوت است و نمی توان یک نظر کلی درباره آنها داد. ما سعی زیادی کردیم که در داوری های مقالات دقت شود، چون هدف، چاپ مقاله نقد بود نه مقالات عادی و نه صرف پژوهشی. هدف ما انتشار مقاله پژوهشی بود که به نقد علمی بپردازد یعنی می خواستیم موضوع مقاله نقد در دانشگاه ها و پژوهشگاه ها به جریان بیفتد، به همین دلیل اصول راهنمای تنظیم مقاله نقد را تنظیم کردم و این را به گروه ها سپردیم ولی در دوره سوم مسیر تغییر پیدا کرد و این شیوه نامه را کنار گذاشتند. بنابراین چنین نبود که با یک الگوی واحدی کار می شد. ثالثا ما دنبال ارایه یک الگوی علمی برای نقد بودیم. اگر بخواهید وارد حوزه نقد علمی شوید، ناچار هستید الگویی ارایه دهید والا دچار کارهای سلیقه ای و ژورنال می شوید. هدف از آن اصول راهنما هم همین بود که بنده پیشنهاد دادم اما دست نویسنده ها را نمی بستیم چون بسیاری از نویسنده ها این الگو را رعایت نمی کردند و کاملا هم طبیعی بود. هدف، انتشار مقاله نقد بود و به همین سبب برای آن چارچوبی طراحی شد ولی همه نویسندگان این چارچوب را رعایت نمی کردند و ما هم دست آنها را نمی بستیم. در کار علمی ناچار از ارایه الگوی پیشنهادی هستید والا کار به سمت محصولات عمومی و بازاری و ژورنالیستی و انتقادهای سیاسی و اجتماعی می رود و اصولا مرز کارهای علمی با کارهای عمومی همین است. کار علمی مبتنی بر ارایه و رعایت الگوهای متدیک علمی است و این بدین معنی است که حوزه های دانشی و گرایشی علوم، روش خاص خود و الگوی خاص خود را دارد، نقد علمی هم چنین است و الگوی ویژه خود را دارد. حتی نقد علمی یک کتاب با نقد مقاله، نقد پارادایم علمی، نقد یک نظریه علمی، یا نقد یک رویکرد متفاوت است و هر یک الگوی خاص خود را دارند. همه این شواهد نشان می دهد اطلاعات مدیران فعلی پژوهشگاه درخصوص مسائل این شورا بسیار خام و غلط است و متاسفانه نشانی هم مبنی بر رفع این مشکل ساده مشاهده نمی شود.

*استادیار فلسفه و روش شناسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

*اعتماد





  تعداد بازديدها: 163


 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
سفیر روسیه در اسرائیل: می‌خواهیم به ایران کمک کنیم/ابتکاراتمان را به مقامات تل‌آویو و تهران در میان می‌گذاریم
وزیر امنیت اسرائیل: توقف جنگ فرصت‌سوزی است باید کار را تمام کنیم!
شناسایی خانه تیمی موساد در تهران/ تعدادی ریزپرنده و پهپاد کشف شد
آن‌ها که لاریجانی و جهانگیری را رد کردند گیر نماینده تبریز با 100 هزار رأی بودند؟ / با این دست‌فرمان نمی‌شود ادامه داد
گزارش تصویری:
برگزاری کلاس درس نهج البلاغه در هیئت انصارالخمینی (ره) حسینیه ی آل یاسین (ع) 1404/5/27
اطلاعیه ی درگذشت و بزرگداشت پدر گرامی اخوان نجاتی
اختصاصی:
الله، محمد، علی، فاطمه، حسن و حسین علیهم السلام" "با خطاطی آقای محمد مسلم خانی"
المانیتور:
کریدور زنگزور یعنی دسترسی ترکیه به آسیای مرکزی بدون نیاز به ایران؟ / «اردوغان» در مورد این کریدور چه در ذهن دارد؟
ضربات مهلک ایران بر پیکر رژیم صهیونیستی
افشای نقشه سیاه نتانیاهو توسط شاهزاده سعودی!
یادداشتی از: سید علی حسینی
لبنان و خلع سلاح حزب‌الله؟!
عکس:
عیادت سید حسن خمینی از دکتر سید محمود علوی
روزنامه اسرائیلی: سیگنال آمادگی جنگ از سوی ایران
یادداشتی از: عباس صفایی‌مهر
«گنجینه‌های ارزشمند ملت»؛ بازخوانی جایگاه اسرا در اندیشه امام خمینی(س)
گزارشگر ویژه سازمان ملل: حماس یک جریان سیاسی است که پس از پیروزی در «دموکراتیک‌ترین انتخابات»، قدرت را در دست گرفت
یادداشتی از: محمدكاظم انبارلويی
امپریالیسم تو کیست؟!
زیاده عرضی نیست!
کی به کی شبیه است؟ پزشکیان به بنی صدر یا خودتان به کشمیری؟
واکاوی ابعاد فنی توافق ارمنستان-آذربایجان؛ ابهامات و چالش ها
باهنر: ۸۵ درصد مردم می خواهند زندگی کنند و نمی توانند مثل حزب اللهی ها فکر کنند/ بعضی‌ها می‌گویند شورای نگهبان پیامبر را هم شاید رد صلاحیت کند
پاسخ دفتر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به یک استفتاء | قرض را باید براساس تورم پس بدهیم یا نه؟

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
پزشکیان: می‌خواهید بجنگید؟ خب آمد زد؛ دوباره درست کنیم باز هم می‌آید می‌زند / این مسائل، مسائلی نیست که احساسی بشود برخورد کرد / اینکه برویم برای حرف زدن بدین معنی نیست که می خواهیم تسلیم شویم / بدون رضایت رهبری هیچ کاری نخواهیم کرد؛ حتی اگر مخالف نظر خودم باشد
اختصاصی:
دو اثر آیینی بمناسبت اربعین حسینی "با خطاطی آقای محمد مسلم خانی"
یادداشتی از: رضا میرحسین
اربعینی‌ها جای کسی را تنگ نمی‌کنند
پزشکیان:
وزیر خارجه امروز درباره کریدور زنگزور گزارش دادند و قرار شد گفت‌و‌گو کنند؛ کریدور زنگزور آن چیزی نیست که در خبر‌ها بزرگش کردند/ خواسته‌های جمهوری اسلامی درباره مسیر زنگزور را همه طرف‌ها مراعات کردند/ چارچوب تمامیت ارضی و بسته نشدن راه ما به اروپا هم در آن دیده شده / تمام دغدغه ما این است که شرکت آمریکایی می‌خواهد این کریدور را راه بیندازد
آیت الله احمد بهشتی، عضو مجلس خبرگان رهبری: اثر سوء لغزش معممین، بر روحیه مردم بسیار زیاد است
یادداشتی از: حجت الاسلام والمسلمین هادی سروش
درباره زندگی و سیاست ورزیِ با تعصب وتوهّم، و زندگی وسیاست ورزیِ با تعقل
دبیرکل مجلس علمای هند: اعطای نوبل صلح به ترامپ، پاداش به قاتلان و دشمنان ملت‌ها است
اختصاصی:
دو اثر آیینی با خطاطی آقای محمد مسلم خانی
عکس:
شرکت در راهپیمایی اربعین به نیابت از شهید علی اصغر پورسلطان
یادداشتی از: مسعود کاظمیان*
حق‌الناس و کرامت انسانی در مکتب عاشورا؛ تأملی بر حق‌الناس سیاسی و حقوق بشر معاصر
یادداشتی از: ابوالفضل فاتح
اربعین انسانیت؛ اپیزود دوم عاشورا، زیست انسانی، راهبرد جهانی سازی تشیع
غروب دوشنبه؛‌ شبی که اسراییل کار را تمام شده می‌دانست/ تحلیل حسن روحانی از جنگ ۱۲ روزه/ جلوگیری از جنگی دیگر با تغییر استراتژی و نه شعار
اعمال روز اربعین
انتقاد حجت الاسلام والمسلمین منتجب نیا: برخی از مسئولین طلبکارانه درباره کمبودها به مردم می‌گویند «نخورید و ریاضت بکشید»!
اختصاصی:
دو تصویر از راهپیمایی اربعین حسینی
اختصاصی:
فَلَعَنَ اللَّهُ مَنْ قَتَلَکَ وَ ... با خطاطی آقای محمد مسلم خانی
اختصاصی:
حسبنا الله و نعم الوکیل ... "با خطاطی اقای محمد مسلم خانی"
یادداشتی از: عباس صفایی‌مهر
«گنجینه‌های ارزشمند ملت»؛ بازخوانی جایگاه اسرا در اندیشه امام خمینی(س)
اخطار ستاد کل نیروهای مسلح ایران به آمریکا و رژیم صهیونیستی: در صورت هرگونه اقدام شیطانی، دیگر خویشتن‌داری نمی‌کنیم
پاسخ دفتر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به یک استفتاء | قرض را باید براساس تورم پس بدهیم یا نه؟


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 2070
تعداد بازدید دیروز: 7543
بازدید کل: 76568984
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.