امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری


 

 

 

تاريخ انتشار: 18 شهريور 1403 ساعت 23:29:37
به بهانهٔ پنجاه‌ و‌ پنجمین سال مرگ تأثیر گذارترین نویسندهٔ معاصر
جلال آل‌احمد؛ بت جماعت اهل غضب با این که بت خود را شکست!

جلال ادای کسی را درنمی‌آورد و بر سر سفره بودجه عمومی هم ننشسته بود. اما این که ۵۵ سال گذشته باشد و عده‌ای بخواهند با ادبیات غضب‌‌ ناک خود را متعهد نشان بدهند اصالت فکر و اندیشه آل‌احمد را ندارد.

   عصر ایران؛ مهرداد خدیر- پنجاه‌و‌پنجمین سال‌مرگ جلال آل‌احمد - تأثیرگذارترین و ماندگارترین روشن‌فکر تاریخ معاصر-  بهانه‌ای است برای اشاره به موارد متنوع اما این نوشته در عین این یادآوری و گریزی گذرا به آن نکات بر یکی بیشتر انگشت می‌گذارد.

  به رغم نقش روشن‌فکران در سرنگونی حکومت شاه، جمهوری اسلامی با آنان بر سر مهر نبود زیرا اغلب آنها تفکری غیر مذهبی یا چپ داشتند و حکومت تازه بر پایه ایدیولوژی دینی و مشخصا اندیشه شیعی برپا شد با این حال جلال آل‌احمد که ۹ سال قبل از پیروزی انقلاب درگذشت همواره ستایش شده و حتی عنوان جایزه رسمی را گذاشته اند جلال آل احمد و در شهری که برای نام گذاری کوچه ای به اسم نویسنده‌ای بحث درمی گرفته و اگر شورای شهر دوره قبل و همت سترگ عضو آن (محمد جواد حق شناس) نبود اسامی نویسندگان بر معابر نمی نشست نام یک بزرگراه مهم و مشهور در تهران جلال‌ آل‌احمد است.

  همین ستایش‌های رسمی بعد از انقلاب باعث شد کسانی چون احمد شاملو شعر خود درباره او را پس بگیرند و حتی همسر او - سیمین دانشور- بر هویت خود اصرار ورزد تا این که در مراسمی که به نام جلال برگزار می‌شد شرکت کند.

   این که از بین تمام روشن‌فکران و حتی بیش از دکتر شریعتی از جلال آل‌احمد گفته شد دلایل متعددی دارد ولی هیچ یک قطعی نیست. از جمله این که مرگ او مشکوک تلقی می شد ولو سیمین دانشور با رد ادعای قتل به دست ساواک گفته باشد "سر او روی دامن من در اسالم بود و چشم از جهان بست؛ کدام قتل؟" ولی برادر جلال- شمس آل احمد- اصرار داشت که الا و بلا ساواک او را کشته و شهید است. لابد چون قصه غرق شدن صمد بهرنگی در رود ارس را در قالب قتل به دست ساواک جلال ساخته بود خود او به طریق اولی سزاوار بود که شهید خوانده شود و کار به جایی رسید که اخوان ثالث هم از او به عنوان شهید یاد کرد تا حق هم‌حزبی سابق را به جا آورده باشد!

به خاطر همین سیمین ناچار شد بگوید دلیل مرگ افراط  در حال‌و‌هوای ویلا/ کلبه در شمال بوده.همان خانه‌ای که چند سال قبل احمد زیدآبادی رفته بود تا از نزدیک ببیند و آنچه دید این بود که آن ویلا یا کلبه زیر آب رفته است.

 شاید راز علاقه نقش جلال در رواج اصطلاح «غرب‌زدگی» باشد یا این که تنهاروشن‌فکری بود که نقش روشن‌فکران در تأیید حکم اعدام شیخ فضل‌الله نوری را تقبیح می‌کرد و از نعش بر دارآویخته او به مثابه پرچم مقابله با غرب‌زدگی یاد کرده بود و همین کافی بود تا کاری به سفر او به اسراییل و سابقه عضویت و همکاری با حزب توده نداشته باشند یا این که در سلوک شخصی مذهبی نبود. چه در نوع پوشش همسر چه در نوشاک. (البته جلال نگفت رییس دادگاه شیخ فضل الله هم یک معمم بود: شیخ ابراهیم زنجانی).

  در این که مهارت او در ادبیات و شمایل روش‌نفکری او موجب ماندگاری او شده تردیدی نیست هم به خاطر نثر ویژه که الگوی بسیاری شد در نوع نوشتن و هم اثری چون «سنگی بر گوری»‌ که ما را به اندرونی روابط او می‌برد و شاید این گونه اتوبیوگرافی بی سابقه باشد و از جلال آل‌احمد شخصیتی چند وجهی می‌سازد که گرد فراموشی بر نام او ننشیند.

  برای آن که نشان دهیم آدمی چون جلال آل‌احمد هم گرفتار هیجان بوده و حس می‌کرده برای پایان دادن به رنج تاریخی ایرانیان به هر دری باید بزند تا راهکاری و مفری بیابد شاید هیچ سندی مانند نامه او به سید محمد علی جمال‌زاده -که داستان نویسی مدرن با او شروع می‌شود- گویا نباشد و نیز پاسخ غیر هیجانی جمال‌زاده از سر خردمندی که به کار امروز ما می‌آید و اول بار در مقاله ای بسیار شیرین و خواندنی از خسرو ناقد در "کتاب هفته نگاه پنج‌شنبه" ۱۰ سالی قبل تر با آن روبه‌رو شدم.

 قضیه از این قرار است که آل‌احمد به صرف این که  از داستان «صحرای محشر» خوشش نیامده به خود اجازه می‌دهد برای جمال‌زاده نامۀ تندی بنویسد و به بهانه این کتاب  بر او بتازد چرا که جمال‌زاده ایران را ترک کرده بود و در ژنو به زندگی آرامی مشغول است  در حالی که جلال روشن‌فکر را در میانه میدان می‌خواست. خطاب به جمال‌زاده می‌نویسد:

« چرا آدمی که ‌"یکی بود یکی نبود"را نوشته برمی‌دارد و مثلا "صحرای محشر" را می‌نویسد؟»

  مثل این است که به خود او می‌گفتند چرا آدمی که "مدیر مدرسه" را نوشته برداشته "سنگی بر گوری" را نوشته؟ خوب مگر قرار است تم یک نویسنده همیشه یک موضوع باشد؟  آل‌احمد با لحنی گزنده و شاید متأثر از ادبیات ایدیولوژیک خطاب به جمال‌زاده می‌نویسد:

   «شما با "یکی بود یکی نبود"تان مرا شیفته خود کرده بودید. با درددل "میرزا حسین علی" احساس کردم زه زده‌اید و چون در آن به جنگ کسی دیگر رفته بودید که می‌دیدید از خودتان کاری‌تر است. با "قلتشن دیوان" از شما دل‌زده شدم. چرا که به نرخ روز نان خورده بودید. در "تیمارستان" به آن دیگری [صادق هدایت] دهن‌کجی کردید که وقتی خودکشی کرد فراموش نکردید از آن ور دنیا در تقسیم میراث او با خانلری‌ها و و کمپانی [شرکا]‌شرکت کنید. یادتان هست با انتشار آن نامه‌ها چه افتخاراتی می‌فروختید؟ با "صحرای محشر" اما دلم از شما به هم خورد. حیف! حالا دیگر حرف‌های شما برای من کهنه شده است. درست شبیه نمایش‌های روحوضی.»

   می‌بینید لحن جلال آل‌احمد پر از انتظارات ایدیولوژیک است و ناخرسندی از این که جمال‌زده رفته آن ور دنیا. تفاوت دو دنیا کاملا مشخص است. جلال در یک محیط سنیت استبداد زده این نگاه را به ادبیات دارد و جمال زاده در محیط متساهل و لیبرال نگاهی دیگر را و بر این اساس ببینید واکنش  او چیست:

   «از کتاب "صحرای محشر" خوش‌تان نیامده. خیلی از هم‌وطنان، با شما هم عقیده‌اند. اما خودم از آن بدم نمی‌آید. نوشتن آن برای من تفریح بزرگی بود و سعی کردم چند مطلب را که در دل داشتم در آن بیان کنم.»

  ملاحظه می‌کنید؟ آل احمد به دنبال تعهد نویسنده بود و جمال زاده می‌گوید "نوشتن آن برای من تفریح بزرگی بود  و چند مطلب را که در دل داشته در آن آورده". گذر زمان اما نشان داد کدام نگاه به ادبیات بیشتر به سود جامعه است و خرد بیشتر به کارمان می آید یا هیجان ایدیولوژیک.

  شاهکار جمال‌زاده که برای امروز ما که خسته و آسیب‌دیده و زخم خورده از غضب و عضب‌ناکان‌ایم می‌آید به کار می آید اما بند پایانی پاسخ او به جلال است:

   «یقین دارم وقتی این مطالب را برای من نوشتید صورت‌تان گل انداخته بوده و در چشمان‌تان شراره غضب و عصبانیت شعله‌ور بوده ولی از همین راه دور از تماشای آن لذت بردم. لابد سواد [رونوشت] آن را که با ماشین نوشته‌اید دارید. استدعا دارم آن را جای مطمئن و محکمی بگذارید تا مفقود نشود و وقتی به ۵۰ سالگی رسیدید بار دیگر آن را بخوانید.»

   جلال آل‌احمد به ۵۰ سالگی نرسید و زودتر درگذشت اما جمال زاده ۱۰۰ سالگی را هم پشت سر گذاشت. در سیاست ایران اما این اتفاق افتاد و آدم‌هایی که بر مهندس بازرگان می‌تاختند وقتی 50 سالگی را پشت سر گذاشتند دانستند که شراره های غضب جوانی از خامی بوده است. آنان جلال‌های متعدد بودند و بازرگان همان جمال‌زاده. اگرچه بازرگان اهل ادبیات نبود اما هر دو دل باخته خردگرایی مشروطه بودند.

 جمال زاده می‌خواست بگوید به اقتضای جوانی خامی می‌کنی و هیجان داری. پخته‌تر که شوی گفتار و رفتارت تغییر می‌کند و در توضیح آورده بود: «خیلی غضب‌ناک هستید و جوانان انگلیسی را در نظر من آوردید که به آنها می‌گویند غضب‌ناک.»

    حسی که جمال‌زاده از خواندن نامه جلال آل‌احمد داشته و او را و نامه را غضب‌ناک دانسته و نه از سر دوراندیشی همان حس ماست وقتی نطق امیر حسین ثابتی در مجلس علیه کابینه وفاق پزشکیان را با مشتی شعار هزار بار تکرار شده شنیدیم و وقتی دوست داشت ادای عبدالحمید دیالمه نماینده مشهد در مجلس اول را درآورد.  یا حسی که به ما دست می‌دهد وقتی هیجان یا اداهای شهبازی مجری سفارشی و در مدار پاورقی را می‌بینیم یا نوشته های فلان روزنامه خاص را می‌خوانیم.

 با این همه غضب‌ناکی جلال آل‌احمد از سر درد و رنج و اصیل بود و نه مثل کودکان برای حفظ منصب و قدرت بلکه به خاطر احساس تعهد. در گفتمان غالب نیز همه به دنبال جامعه آرمانی بودند و از درک بسیاری واقعیت‌های جغرافیایی غافل. شوری بزرگ در سر داشتند و به دنبال منفعت شخصی نبودند و به خیر عمومی می‌اندیشیدند. جلال خودش بود با نثری منحصر به فرد که او را از حیث فرم جاودانه می‌کند. جماعت غضب روزگار ما اما نه ذوق جلال را دارند نه نثر و شیدایی او را ولی مدعی او شده‌اند.

   ادای کسی را درنمی‌آورد و بر سر سفره بودجه عمومی هم ننشسته بود.  اما اینکه ۵۵ سال گذشته باشد و عده‌ای بخواهند با ادبیات غضب‌ناک خود را متعهد نشان بدهند اصالت فکر و اندیشه جلال آل‌احمد را ندارد.

   خود او هم اگر بود چه بسا از آن حالت غضب‌ناکی فاصله می‌گرفت که تازه همیشگی نبود و مشخصا در آن نامه جلوه کرد.  نه علی شریعتی که در ۴۳ سالگی درگذشت و نه جلال که در ۴۸ سالگی فرصت عبور از ۵۰ سالگی را نیافتند تا مثل جمال‌زاده از غضب فاصله بگیرند.

   آنچه جامعه ایران را به حال و روز فعلی انداخته غضب‌ناکی است و این هرگز تقصیر جلال نیست. تقضیر ماست که نمی‌توانیم از این غضب عبور کنیم. همین غضب‌ناکی و توقف در گذشته مثل خوره به جان جامعه ما افتاده و منحصر به داخلی‌ها هم نیست. در انتخابات اخیر دیدید که مخالفان مشارکت چه با غیظ و غضب سخن می‌گفتند. تنها احمد خاتمی نیست که در خطبه‌های نماز جمعه با غیظ و غضب سخن می‌گوید آن طرف هم با خشم و کینه موضع می‌گیرند.

  جلال اگر زنده می‌ماند اما قطعا از لحن غضب فاصله می‌گرفت. بهترین گواه این که همسر او سیمین دانشور هیچ نسبتی با این لحن و ادبیات نداشت و قطعا بر او اثر می‌گذاشت.

   او چشمه‌ای جوشان بود که در هیچ ایستگاهی توقف نکرد. با این نگاه توقف در خود او بزرگ‌ترین جفاست در حق او و بیش از هر جفایی غفلت از این که یک منشور چند وجهی بود و خام‌اندیش‌های غضب‌آلود روزگار ما با «مدرک کُردانی» و «وام عشقی» و «رأی استصوابی» نمی‌توانند ادای او را درآورند که از خیر دکتری ادبیات گذشت چون دوست نداشت مثل دکتر خانلری به او بگویند دکتر آل‌احمد و مقدمه او را از کتاب خود برداشت چون معتقد بود روشن‌فکر نباید در خدمت قدرت باشد.

     اگر جمال‌زاده سنگی برگوری را خوانده بود شاید او را به خاطر لحن غضب‌ناک نامه می‌بخشود چون در سنگی بر گوری با یک نویسنده واقعی رو به روییم که هیچ شباهتی به چهره‌ای ندارد که تبلیغات رسمی اصرار دارد درباره او به ما قالب یا غالب کند.

   بانوی دانشور فقید - دکتر سیمین دانشور - درباره سنگی‌ بر‌ گوری که خصوصی‌ترین اسرار آن دو را روی دایره ریخته گفته بود: "جلال در این کتاب بت نفس خود را و اسطورۀ عشق مرا شکست." وقتی جلال بت نفس خود را و بت اسطوره عشق خود را شکست تا واقعیت عریان زخم‌های روح خود را پیش چشم ما و تاریخ بگذارد شگفتا که دیگرانی از سر غضب و در توجیه غضب‌ناکی و خشم و نفرت‌شان از عالَم و آدم از او بت می‌سازند و در واقع از افکار خودشان بت می‌سازند.





  تعداد بازديدها: 106


 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
عضو مجمع مدرسین قم: فضای مجازی مقصر انحراف جوانان است یا مشکلات معیشتی و ناامیدی؟/ فقر، گرسنگی و نادانی خطرناک است، نه فضای مجازی
وزیر ارتباطات: خسارت ۵۰ همتی فیلترینگ به کسب‌وکارها
زیاده عرضی نیست
مقایسه حرف رسایی با سخنان رهبری درباره ظریف
به دو راهی تاریخی و سرنوشت ساز رسیده اید
سخنی با مسؤولان : به این نمودارها نگاه کنید و بین "مردم" و " افراطیون" یکی را انتخاب کنید
استقبال آمریکا و تروئیکای اروپا از بیانیه شورای حکام علیه ایران: نگران واکنش ایران [به این قطعنامه] هستیم/ تهران موظف است به طور کامل با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری کند
یادداشتی از: حجت الاسلام عبدالرحیم اباذری
کرامت انسانی در اولین سفر استانی دکتر پزشکیان
اطلاعیه هیئت انصارالخمینی (ره)
در پی درگذشت مرحوم مغفور حاج حسن پورسلطان
تصاویری از رزمنده ی بسیجی مرحوم مغفور حاج حسن پورسلطان در دوران دفاع مقدس
پوستر:
اطلاعیه درگذشت حاج حسن پورسلطان پدر شهید علی اصغر
سفیر انگلیس در تل‌آویو:
برای دفاع از اسرائیل حاضریم خود را به خطر بیندازیم
عراقچی: رفتار متناقض اروپا و انگلیس، استاندارد‌های دوگانه آنها را در قبال حقوق بشر آشکار می‌کند
نماینده مجلس: کسی که برای خرید گوشی ۴۰ میلیون هزینه می‌کند باید مالیاتش را هم بدهد
در همایش بین‌المللی داوری؛
انصاری، معاون حقوقی رئیس‌جمهور: هدایت و راهبری جامعه حقوقی به ویژه حقوقدانان بین‌الملل در جلوگیری از تحمیل هزینه به کشور در معاهدات بین‌المللی بسیار موثر است/ برای ممانعت از تکرار آسیبهای حقوقی باید از معاضدت‌های حقوقی بخش دولتی و خصوصی بهره بگیریم
دستیار اجتماعی رییس جمهور: کاهش سن تمایل به مهاجرت به زیر ۱۸ سال
یادداشتی از: جعفر گلابي
فشار انبوه روي اعصاب مردم
پیام شفاهی رهبر معظم انقلاب اسلامی به مردم مقاوم لبنان
نماینده مجلس در واکنش به رد فوریت اصلاح قانون دوتابعیتی‌ها:
مجلس محل تسویه حساب شخصی با افراد نیست
شباهت غزه با هیروشیما/اسرائیل تاکنون معادل 6 بمب اتمی بر روی غزه بمب ریخته است
یادداشتی از: روزنامه جمهوری اسلامی
اسلام دین بلاتکلیفی نیست
یادداشتی از: مهرداد خدیر
ترامپ، کوبایی‌تبار را وزیر خارجه می‌کند، در مجلس ایران گیر داده‌اند به ظریف به خاطر محل تولد فرزند!

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
پیام شفاهی رهبر معظم انقلاب اسلامی به مردم مقاوم لبنان
پوستر:
والد گرامی حجت الاسلام اسماعیل نادری دعوت حق را لبیک گفت
یادداشتی از: جعفر گلابي
فشار انبوه روي اعصاب مردم
در همایش بین‌المللی داوری؛
انصاری، معاون حقوقی رئیس‌جمهور: هدایت و راهبری جامعه حقوقی به ویژه حقوقدانان بین‌الملل در جلوگیری از تحمیل هزینه به کشور در معاهدات بین‌المللی بسیار موثر است/ برای ممانعت از تکرار آسیبهای حقوقی باید از معاضدت‌های حقوقی بخش دولتی و خصوصی بهره بگیریم
روایت شیخ علی عراقچی از کلاس تفسیر علامه طباطبایی
امام راحل چگونه غائله‌ای را که علیه علامه طباطبایی راه افتاده بود، خواباند؟
یادداشتی از: حجت السلام احمد مازنی
آخرین گام امام خمینی(س) در شکل‌گیری جمهوری اسلامی
یادداشتی از: حجت الاسلام محمد علی خسروی
المیزان؛ تفسیری متفاوت
گزارش تصویری:
برگزاری کلاس درس نهج البلاغه توسط استاد حاج بهرام رحیمی در هیئت انصارالخمینی (ره) حسینیه ی آل یاسین (ع) 1403/8/28
دیدار سفیر جانباز ایران در لبنان با رهبر معظم انقلاب
همایش بین‌المللی «دیوان داوری دعاوی ایران، ایالات متحده»؛
مجید انصاری: چهار هزار پرونده در دیوان داوری دعاوی ایران و آمریکا حل و فصل شده است/ همچنان آمریکا و همراهان او سر آشتی با ملت ما را ندارند/ ما سر جنگ با هیچ کشوری نداریم/ اگر آمریکا آماده رابطه قانونمند و به دور از تحکم باشد، جمهوری اسلامی آماده است
یک نماینده مجلس:
هزینه آشکار و پنهان برای اتباع غیر مجاز در کشور توجیه پذیر نیست
تایید شهادت محمد عفیف مسئول رسانه‌ای حزب‌الله در بمباران امروز رژیم اسرائیل
یادداشتی از: حجت الاسلام هادی سروش
تبیینِ مقامِ "سِر مُستودَع" حضرت فاطمه (س) با استفاده از نظریه عرفانیِ امام خمینی در اسماء مستأثره
یادداشتی از: حجت الاسلام والمسلمین هادی سروش
مسئله حجاب با کلینیک حل نمی‌شود
وزیر ارتباطات:
مردم از کیفیت ارتباطات رضایت ندارند
بررسی تبعات سیاست‌های اقتصادی ترامپ از نگاه اکونومیست
برندگان و بازندگانِ "ترامپونومیکز"/ مکزیک، قربانی اول
تصاویری از رزمنده ی بسیجی مرحوم مغفور حاج حسن پورسلطان در دوران دفاع مقدس
نويسندگان ادبي مطبوعات از مشكلات روزنامه‌نويسي و نقد ادبي در ايران مي‌گويند
صبحانه انسان مدرن يا عصرانه‌اي با اشباح؟
یادداشتی از: روزنامه جمهوری اسلامی
دیپلماسی، کارآمدترین سلاح


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 4700
تعداد بازدید دیروز: 18229
بازدید کل: 72543637
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.