امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری


 

 

 

تاريخ انتشار: 25 مرداد 1403 ساعت 01:21:27
یادداشتی از: رحيم عبادی*
راه توسعه آموزش و پرورش ایران

با آموزش و پرورش خوب می توان به منزلت اجتماعی خوب، مشارکت اجتماعی موثر و مفید و جامعه‌ای با نشاط و امیدوار رسید. تجربه ای که در آسیای جنوب شرقی همچون ژاپن، سنگاپور، کره جنوبی  و کشورهای اسکاندیناوی همچون فنلاند، نیوزلند، هلند و ... از طریق آموزش و پرورش خوب واصلاح شده بدان رسیدند. 

توسعه آموزش و پرورش در جهان امروز، محصول جامعه مدرن است. با وقوع انقلاب صنعتی در دنیا، آموزش و پرورش به عنوان یک حق همگانی رسمیت یافت و دولت ها موظف گردیدند که دسترسی آسان و عادلانه آموزش و پرورش را برای همه واجب التعلیم ها فراهم آورند. در ایران عزیزمان هم بعد از انقلاب مشروطه و تاسیس دارالفنون، توسعه همگانی آموزش و پرورش از وظایف دولت ها گردید و امروزه اصل 30 قانون اساسی متضمن تکلیف دولت در تامین آموزش و پرورش رایگان برای همه ملت است.

تا قبل از پیروزی انقلاب، الگوی توسعه آموزش و پرورش در ایران برگرفته از الگوهای متداول جهانی بود و نظام‌های سیاسی مستقر تلاش داشتند که همراه با قافله جهانی نسبت به توسعه همه جانبه آموزش و پرورش برنامه ریزی و اقدام نمایند. گرچه توفیقات فراوانی به همراه داشته اند؛ اما خالی از کاستی ها و نابرابری ها نبوده است. نابرابری‌ها جنسیتی، نابرابری های اجتماعی و آموزشی و ... از جمله این هاست.

 با پیروزی انقلاب در ایران، سه رویکرد و اندیشه، امور آموزش و پرورش را راهبری نموده است: 

رویکرد نخست، تلاش برای تغییر بنیادین نظام آموزش و پرورش و استقرار نظام آموزشی مبتنی بر تعلیم و تربیت اسلامی است که طی این 4 دهه همواره مورد توجه بخشی از دست اندرکاران و صاحب نظران تعلیم و تربیت و حمایت مدیران عالی کشور بوده و امروزه در قامت سند تحول آموزش و پرورش همچنان این مسیر را دنبال می نماید.

سند تحول گرچه از برنامه های جامع و مفیدی برای اعتلای نظام تعلیم و تربیت در ایران برخوردار است؛ اما از آنجائی که اهداف بلند پیش بینی شده برای نظام آموزشی (تحقق حیات طیبه برای دانش آموزان) غیرقابل دسترس و تحقق خواهد بود، تاکنون توفیق موثری به همراه نداشته است.   

بعلاوه این رویکرد (تحقق آموزش و پرورش آرمانی) با گفتمان حاکم در مدارس و محیط های آموزشی که گفتمان پیشرفت تحصیلی است، به دلیل فاصله معنی دار گسست و شکاف عمیقی را نیز ایجاد نموده و دو مسیر متفاوت را برای آموزش و پرورش ایران رقم زده است. 

رویکرد دوم تلاش برای حفظ وضع موجود آموزش و پرورش و طراحی برنامه ها و اقدامات مقطعی برای حفظ و بهبود امور تعلیم و تربیت دانش آموزان و معلمان بوده و هست. این رویکرد که به مرور زمان به دلیل تنگناهای مستمر و مزمن نظام آموزش و پرورش طی دهه های گذشته و برخوردار از حمایت نیروهای ستادی حافظ وضع موجود تبدیل به یک امر عادی و پذیرفته شده درآمده است و آموزش و پرورش را با همه نارسایی ها، به قول سخنگوی وزات آموزش و پرورش مثل یک دسته گل حفظ و تحویل می دهد!! و نتیجه اش قبول همه کاستی ها از جمله کسری بودجه به میزان 74 همت، کمبود نیروی انسانی به میزان 176 هزار نفر، مدارس فرسوده به میزان بیست هزار واحد آموزشی، فقدان سواد خواندن و نوشتن دانش آموزان ابتدایی به میزان 40 %، افت کیفیت آموزشی دانش آموزان در سال پایانی تحصیل با معدل ها بین 10 الی 14، عدم تناسب تدریس و تحصیل 30 تا 70 درصد معلمان و فقدان عدالت آموزشی به عنوان یک امر بدیهی و طبیعی است.

رویکرد سوم، رویکرد اصلاحی و تلاش تدریجی و مستمر برای بهبود وضع موجود آموزش وپرورش از طریق اصلاح در رویکردها، اصلاح در ساختارها و اصلاح در برنامه ها و محتوی وکیفیت یادگیری است.

در این رویکرد اصلاحی، تلاش برای تغییر ماهیت ماموریت آموزش و پرورش انجام خواهد شد و کارکرد آموزش و پرورش بر مبنای اصولی همچون کرامت انسانی، حقوق بنیادین کودک، انسجام اجتماعی و حفظ و تقویت هویت ملی و مدرسه کانونی برای زندگی اجتماعی و کسب مهارت های مورد نیاز برای زندگی در دنیای آینده و ...که تغییر دهنده رویکردها به دانش آموز، معلم، مدرسه، محتوی، سبک تحصیل و آموزش و ... خواهد بود، از تحکم و اجبار و تحقیر معلمان و دانش آموزان دست برمی دارد، استقلال آموزش و پرورش را محترم  می شمارد. از طبقاتی شدن آموزش و پرورش جلوگیری  می نماید. فرصت های برابر آموزشی را برای همگان فراهم می آورد و تلاش بر این است که یادگیری را لذت بخش و مدرسه را کانون مهر و دوستی و برادری و آموزش و پرورش را برای ساختن آینده ای بهتر و مفیدتر و اثربخش ترمهیا نماید که هم فقر و نابرابری را کاهش و از سوی دیگر فرصت عادلانه برای بهره مندی از منزلت، قدرت و ثروت را به او ارزانی نماید و با مجال یافتن در مشارکت اجتماعی، نقش بی بدیلی را برای بسط سرمایه اجتماعی فراهم آورد؛ زیرا آموزش و پرورش بن مایه سرمایه اجتماعی و پیشران توسعه پایدار و همه جانبه کشور است. با آموزش و پرورش خوب می توان به منزلت اجتماعی خوب، مشارکت اجتماعی موثر و مفید و جامعه‌ای با نشاط و امیدوار رسید. تجربه ای که در آسیای جنوب شرقی همچون ژاپن، سنگاپور، کره جنوبی  و کشورهای اسکاندیناوی همچون فنلاند، نیوزلند، هلند و ... از طریق آموزش و پرورش خوب واصلاح شده بدان رسیدند. 

حکمرانی در امر تعلیم و تربیت امروزه باید یکی از این سه رویکرد را برای آموزش و پرورش آینده برگزیند. راه توسعه آموزش و پرورش که  پیش نیاز راه توسعه کشور می باشد در این رویکردها نهفته است. در این رویکرد  افراد خیلی مهم نیستند؛ بلکه آنچه به قول آقای دکتر پزشکیان رئیس جمهور محترم مهمتر است، راه و مسیری است که باید بپیماید. رویکردها و راه ها مشخص و تجربه شده است و قرار نیست در آموزش و پرورش آزمون و خطا شود. باید انتخاب نمود و به الزامات آن پاینبد بود. نمی شود حرف از اصلاحات زد و حافظ وضع موجود بود و یا نمی توان پرچم اصلاحات همه جانبه  آموزش وپرورش را بلند نمود و زیر پرچم سند تحول سینه زد. آنچه این روزها موجب سرگردانی در راهبری آموزش و پرورش است، اختلاط این مسیرها و رویکردها با یکدیگر است و با کمال تاسف باید اذعان نمود که مدیران حافظ وضع موجود و بعضا"پیشکسوتان (بخوانید پدرخوانده ها) بیشترین نقش و تاثیر را بر این آشفتگی بر عهده دارند که متناسب با شرایط در گفتار خود را اهل تغییر و تحول و اصلاحات می دانند؛ اما در عمل پا همچنان بر روی همان درب می چرخد و تفاوتی در رویکردها، برنامه ها و عملکردها مشاهده نمی شود و همین امر موجب گردیده که نه تنها مسائل مزمن و چالش های اساسی آموزش و پرورش حل نشوند؛ بلکه در هم تنیده شده و در بسیاری از زمینه ها از جمله کیفیت یادگیری، عدالت آموزشی و مشروعیت آموزش و پرورش به بحران بدل شوند.

در نتیجه آن کس که امروز بنا دارد سکاندار آموزش و پرورش باشد، باید رویکردها و برنامه ها و راهکارهای خود را به طور شفاف بیان نماید. آیا به دنبال تغییر بنیادین نظام آموزش و پرورش است و یا حافظ وضع موجود و تقویت کننده و ادامه دهنده وضع فعلی است و یا آن که براساس خواست جامعه و مردم و وعده های رئیس جمهور محترم جناب آقای دکتر پزشکیان و انتخاب معنی دار ملت ، به دنبال اصلاحات در آموزش و پرورش است. برنامه های فعلی و عملکردهای گذشته افراد می تواند روشنگر راه آینده باشد. آیا آموزش‌ و پرورش در آینده کدام مسیر را انتخاب خواهد نمود؟

فراموش نشود وزیر آموزش و پرورش وزیری برای آموزش و پرورش آینده است و قرارنیست درگذشته بماند. باید همنوا با تجربۀ زیسته دانش‌آموزان بر ضرورت شنیده شدن صداهای آهسته؛ ولی عمیقاً وجودیِ نسل جدید و انتخاب‌ها و نیازهای نوپدیدشان در این جهان متحول در دولتی که با  ایده  «توافق» روی کار آمده است پافشاری نماید وبیش از آنکه بخواهد با گسیلِ بخشنامه و از پشت اتاق‌های دربسته، امر تعلیم و تربیت را پیش‌ برد، باید بتواند باب گفت‎ وگو و تعامل میانِ همۀ ذینفعان آموزش ‌و پرورش را بگشاید تا «همه» در یافتن مسائل اساسی و اقدام مشترک برای رفع آن ها سهیم شوند و دولت و ملت (دانش آموزان، معلمان، اولیاء) بر سر ماموریت آموزش و پرورش به توافق جمعی برسند. ان شاالله.

*عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان

*جماران





  تعداد بازديدها: 229


 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
اعتراف تل‌آویو؛ جنگ با ایران نزدیک‌تر از همیشه!
پیام تسلیت مقام معظم رهبری درپی درگذشت ستاره درخشان هنر ایرانی آقای محمود فرشچیان
پیام تسلیت مقام معظم رهبری درپی درگذشت برادر مبارز مؤمن صادق، آقای احمد توکلی
پیام تسلیت مقام معظم رهبری درپی درگذشت عالم مجاهد حجت‌الاسلام والمسلمین نعیم آبادی عضو مجلس خبرگان
تولید صدها موشک بالستیک جدید در ایران
مگ‌ گرگور از هدف آمریکا و انگلیس در جنگ اسرائیل علیه ایران و کشورهای عربی خاورمیانه پرده برداشت/ آنها چه خوابی برای ما دیده‌اند؟/جنگ اجتناب ناپذیر است
کرباسچی: پزشکیان صادق، پاک و منزه است و خیلی دلش می‌خواهد کار کند/ درگیری‌هایی که هر روز وزرا در مجلس دارند، یعنی هیچ خبری از وفاق نیست
در دیدار ایرانیان مقیم بلاروس؛
پزشکیان: اگر قدرت موشکی نداشتیم، امروز وضع‌مان مثل غزه بود/ ریاست جمهوری من با شهادت هنیه شروع شد و با دعوا و جنگ ادامه پیدا کرد/ خیلی از کشورها تازه به دنیا آمده اند اما ایران تاریخ هزاران ساله دارد
سفیر روسیه در اسرائیل: می‌خواهیم به ایران کمک کنیم/ابتکاراتمان را به مقامات تل‌آویو و تهران در میان می‌گذاریم
وزیر امنیت اسرائیل: توقف جنگ فرصت‌سوزی است باید کار را تمام کنیم!
شناسایی خانه تیمی موساد در تهران/ تعدادی ریزپرنده و پهپاد کشف شد
آن‌ها که لاریجانی و جهانگیری را رد کردند گیر نماینده تبریز با 100 هزار رأی بودند؟ / با این دست‌فرمان نمی‌شود ادامه داد
گزارش تصویری:
برگزاری کلاس درس نهج البلاغه در هیئت انصارالخمینی (ره) حسینیه ی آل یاسین (ع) 1404/5/27
اطلاعیه ی درگذشت و بزرگداشت پدر گرامی اخوان نجاتی
اختصاصی:
الله، محمد، علی، فاطمه، حسن و حسین علیهم السلام" "با خطاطی آقای محمد مسلم خانی"
المانیتور:
کریدور زنگزور یعنی دسترسی ترکیه به آسیای مرکزی بدون نیاز به ایران؟ / «اردوغان» در مورد این کریدور چه در ذهن دارد؟
ضربات مهلک ایران بر پیکر رژیم صهیونیستی
افشای نقشه سیاه نتانیاهو توسط شاهزاده سعودی!
یادداشتی از: سید علی حسینی
لبنان و خلع سلاح حزب‌الله؟!
عکس:
عیادت سید حسن خمینی از دکتر سید محمود علوی

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
دبیرکل مجلس علمای هند: اعطای نوبل صلح به ترامپ، پاداش به قاتلان و دشمنان ملت‌ها است
یادداشتی از: ابوالفضل فاتح
اربعین انسانیت؛ اپیزود دوم عاشورا، زیست انسانی، راهبرد جهانی سازی تشیع
عکس:
شرکت در راهپیمایی اربعین به نیابت از شهید علی اصغر پورسلطان
اختصاصی:
دو اثر آیینی با خطاطی آقای محمد مسلم خانی
غروب دوشنبه؛‌ شبی که اسراییل کار را تمام شده می‌دانست/ تحلیل حسن روحانی از جنگ ۱۲ روزه/ جلوگیری از جنگی دیگر با تغییر استراتژی و نه شعار
یادداشتی از: مسعود کاظمیان*
حق‌الناس و کرامت انسانی در مکتب عاشورا؛ تأملی بر حق‌الناس سیاسی و حقوق بشر معاصر
اعمال روز اربعین
انتقاد حجت الاسلام والمسلمین منتجب نیا: برخی از مسئولین طلبکارانه درباره کمبودها به مردم می‌گویند «نخورید و ریاضت بکشید»!
اختصاصی:
دو تصویر از راهپیمایی اربعین حسینی
اختصاصی:
فَلَعَنَ اللَّهُ مَنْ قَتَلَکَ وَ ... با خطاطی آقای محمد مسلم خانی
یادداشتی از: عباس صفایی‌مهر
«گنجینه‌های ارزشمند ملت»؛ بازخوانی جایگاه اسرا در اندیشه امام خمینی(س)
اختصاصی:
حسبنا الله و نعم الوکیل ... "با خطاطی اقای محمد مسلم خانی"
اخطار ستاد کل نیروهای مسلح ایران به آمریکا و رژیم صهیونیستی: در صورت هرگونه اقدام شیطانی، دیگر خویشتن‌داری نمی‌کنیم
پاسخ دفتر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به یک استفتاء | قرض را باید براساس تورم پس بدهیم یا نه؟
حضور لاریجانی در محل شهادت حاج قاسم سلیمانی و یاران شهیدش
عکس:
عیادت سید حسن خمینی از دکتر سید محمود علوی
اختصاصی:
الله، محمد، علی، فاطمه، حسن و حسین علیهم السلام" "با خطاطی آقای محمد مسلم خانی"
فلاحت‌پیشه: کریدور زنگزور نقض تمامیت ارضی ایران است/ روسیه پشتیبان راهبردی ایران نبوده و نخواهد بود
انتقادات صریح کرباسچی در گفت‌وگو با «انتخاب»:
گویا پزشکیان فقط با عارف وفاق کرده؛ دقیقا مخاطب شعار وفاق کیست؟/ مملکت را به جایی رسانده‌اند که اگر لاریجانی دبیر شورای عالی امنیت می‌شود، همه باید جشن بگیریم؟! / همان‌ جان‌فداهای دولت رئیسی اکنون در دولت پزشکیان نشسته‌اند و حكم معاونت و مشاور دارند؛ چه کسی می‌گوید حذف شده‌اند؟ / وضعیت رسانه‌ها به هیچ‌وجه نسبت به دوران رئیسی بهتر نشده، معلوم نیست این ده‌کوره رسانه چند کدخدا دارد
یادداشتی از جعفر محمدی*
سخنی با خانم سخنگو که پرسید: «کدام انزوا؟» / همانی که پزشکیان می گفت!


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 2238
تعداد بازدید دیروز: 7307
بازدید کل: 76576459
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.