امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری


 

 

 

تاريخ انتشار: 25 مرداد 1403 ساعت 01:21:27
یادداشتی از: رحيم عبادی*
راه توسعه آموزش و پرورش ایران

با آموزش و پرورش خوب می توان به منزلت اجتماعی خوب، مشارکت اجتماعی موثر و مفید و جامعه‌ای با نشاط و امیدوار رسید. تجربه ای که در آسیای جنوب شرقی همچون ژاپن، سنگاپور، کره جنوبی  و کشورهای اسکاندیناوی همچون فنلاند، نیوزلند، هلند و ... از طریق آموزش و پرورش خوب واصلاح شده بدان رسیدند. 

توسعه آموزش و پرورش در جهان امروز، محصول جامعه مدرن است. با وقوع انقلاب صنعتی در دنیا، آموزش و پرورش به عنوان یک حق همگانی رسمیت یافت و دولت ها موظف گردیدند که دسترسی آسان و عادلانه آموزش و پرورش را برای همه واجب التعلیم ها فراهم آورند. در ایران عزیزمان هم بعد از انقلاب مشروطه و تاسیس دارالفنون، توسعه همگانی آموزش و پرورش از وظایف دولت ها گردید و امروزه اصل 30 قانون اساسی متضمن تکلیف دولت در تامین آموزش و پرورش رایگان برای همه ملت است.

تا قبل از پیروزی انقلاب، الگوی توسعه آموزش و پرورش در ایران برگرفته از الگوهای متداول جهانی بود و نظام‌های سیاسی مستقر تلاش داشتند که همراه با قافله جهانی نسبت به توسعه همه جانبه آموزش و پرورش برنامه ریزی و اقدام نمایند. گرچه توفیقات فراوانی به همراه داشته اند؛ اما خالی از کاستی ها و نابرابری ها نبوده است. نابرابری‌ها جنسیتی، نابرابری های اجتماعی و آموزشی و ... از جمله این هاست.

 با پیروزی انقلاب در ایران، سه رویکرد و اندیشه، امور آموزش و پرورش را راهبری نموده است: 

رویکرد نخست، تلاش برای تغییر بنیادین نظام آموزش و پرورش و استقرار نظام آموزشی مبتنی بر تعلیم و تربیت اسلامی است که طی این 4 دهه همواره مورد توجه بخشی از دست اندرکاران و صاحب نظران تعلیم و تربیت و حمایت مدیران عالی کشور بوده و امروزه در قامت سند تحول آموزش و پرورش همچنان این مسیر را دنبال می نماید.

سند تحول گرچه از برنامه های جامع و مفیدی برای اعتلای نظام تعلیم و تربیت در ایران برخوردار است؛ اما از آنجائی که اهداف بلند پیش بینی شده برای نظام آموزشی (تحقق حیات طیبه برای دانش آموزان) غیرقابل دسترس و تحقق خواهد بود، تاکنون توفیق موثری به همراه نداشته است.   

بعلاوه این رویکرد (تحقق آموزش و پرورش آرمانی) با گفتمان حاکم در مدارس و محیط های آموزشی که گفتمان پیشرفت تحصیلی است، به دلیل فاصله معنی دار گسست و شکاف عمیقی را نیز ایجاد نموده و دو مسیر متفاوت را برای آموزش و پرورش ایران رقم زده است. 

رویکرد دوم تلاش برای حفظ وضع موجود آموزش و پرورش و طراحی برنامه ها و اقدامات مقطعی برای حفظ و بهبود امور تعلیم و تربیت دانش آموزان و معلمان بوده و هست. این رویکرد که به مرور زمان به دلیل تنگناهای مستمر و مزمن نظام آموزش و پرورش طی دهه های گذشته و برخوردار از حمایت نیروهای ستادی حافظ وضع موجود تبدیل به یک امر عادی و پذیرفته شده درآمده است و آموزش و پرورش را با همه نارسایی ها، به قول سخنگوی وزات آموزش و پرورش مثل یک دسته گل حفظ و تحویل می دهد!! و نتیجه اش قبول همه کاستی ها از جمله کسری بودجه به میزان 74 همت، کمبود نیروی انسانی به میزان 176 هزار نفر، مدارس فرسوده به میزان بیست هزار واحد آموزشی، فقدان سواد خواندن و نوشتن دانش آموزان ابتدایی به میزان 40 %، افت کیفیت آموزشی دانش آموزان در سال پایانی تحصیل با معدل ها بین 10 الی 14، عدم تناسب تدریس و تحصیل 30 تا 70 درصد معلمان و فقدان عدالت آموزشی به عنوان یک امر بدیهی و طبیعی است.

رویکرد سوم، رویکرد اصلاحی و تلاش تدریجی و مستمر برای بهبود وضع موجود آموزش وپرورش از طریق اصلاح در رویکردها، اصلاح در ساختارها و اصلاح در برنامه ها و محتوی وکیفیت یادگیری است.

در این رویکرد اصلاحی، تلاش برای تغییر ماهیت ماموریت آموزش و پرورش انجام خواهد شد و کارکرد آموزش و پرورش بر مبنای اصولی همچون کرامت انسانی، حقوق بنیادین کودک، انسجام اجتماعی و حفظ و تقویت هویت ملی و مدرسه کانونی برای زندگی اجتماعی و کسب مهارت های مورد نیاز برای زندگی در دنیای آینده و ...که تغییر دهنده رویکردها به دانش آموز، معلم، مدرسه، محتوی، سبک تحصیل و آموزش و ... خواهد بود، از تحکم و اجبار و تحقیر معلمان و دانش آموزان دست برمی دارد، استقلال آموزش و پرورش را محترم  می شمارد. از طبقاتی شدن آموزش و پرورش جلوگیری  می نماید. فرصت های برابر آموزشی را برای همگان فراهم می آورد و تلاش بر این است که یادگیری را لذت بخش و مدرسه را کانون مهر و دوستی و برادری و آموزش و پرورش را برای ساختن آینده ای بهتر و مفیدتر و اثربخش ترمهیا نماید که هم فقر و نابرابری را کاهش و از سوی دیگر فرصت عادلانه برای بهره مندی از منزلت، قدرت و ثروت را به او ارزانی نماید و با مجال یافتن در مشارکت اجتماعی، نقش بی بدیلی را برای بسط سرمایه اجتماعی فراهم آورد؛ زیرا آموزش و پرورش بن مایه سرمایه اجتماعی و پیشران توسعه پایدار و همه جانبه کشور است. با آموزش و پرورش خوب می توان به منزلت اجتماعی خوب، مشارکت اجتماعی موثر و مفید و جامعه‌ای با نشاط و امیدوار رسید. تجربه ای که در آسیای جنوب شرقی همچون ژاپن، سنگاپور، کره جنوبی  و کشورهای اسکاندیناوی همچون فنلاند، نیوزلند، هلند و ... از طریق آموزش و پرورش خوب واصلاح شده بدان رسیدند. 

حکمرانی در امر تعلیم و تربیت امروزه باید یکی از این سه رویکرد را برای آموزش و پرورش آینده برگزیند. راه توسعه آموزش و پرورش که  پیش نیاز راه توسعه کشور می باشد در این رویکردها نهفته است. در این رویکرد  افراد خیلی مهم نیستند؛ بلکه آنچه به قول آقای دکتر پزشکیان رئیس جمهور محترم مهمتر است، راه و مسیری است که باید بپیماید. رویکردها و راه ها مشخص و تجربه شده است و قرار نیست در آموزش و پرورش آزمون و خطا شود. باید انتخاب نمود و به الزامات آن پاینبد بود. نمی شود حرف از اصلاحات زد و حافظ وضع موجود بود و یا نمی توان پرچم اصلاحات همه جانبه  آموزش وپرورش را بلند نمود و زیر پرچم سند تحول سینه زد. آنچه این روزها موجب سرگردانی در راهبری آموزش و پرورش است، اختلاط این مسیرها و رویکردها با یکدیگر است و با کمال تاسف باید اذعان نمود که مدیران حافظ وضع موجود و بعضا"پیشکسوتان (بخوانید پدرخوانده ها) بیشترین نقش و تاثیر را بر این آشفتگی بر عهده دارند که متناسب با شرایط در گفتار خود را اهل تغییر و تحول و اصلاحات می دانند؛ اما در عمل پا همچنان بر روی همان درب می چرخد و تفاوتی در رویکردها، برنامه ها و عملکردها مشاهده نمی شود و همین امر موجب گردیده که نه تنها مسائل مزمن و چالش های اساسی آموزش و پرورش حل نشوند؛ بلکه در هم تنیده شده و در بسیاری از زمینه ها از جمله کیفیت یادگیری، عدالت آموزشی و مشروعیت آموزش و پرورش به بحران بدل شوند.

در نتیجه آن کس که امروز بنا دارد سکاندار آموزش و پرورش باشد، باید رویکردها و برنامه ها و راهکارهای خود را به طور شفاف بیان نماید. آیا به دنبال تغییر بنیادین نظام آموزش و پرورش است و یا حافظ وضع موجود و تقویت کننده و ادامه دهنده وضع فعلی است و یا آن که براساس خواست جامعه و مردم و وعده های رئیس جمهور محترم جناب آقای دکتر پزشکیان و انتخاب معنی دار ملت ، به دنبال اصلاحات در آموزش و پرورش است. برنامه های فعلی و عملکردهای گذشته افراد می تواند روشنگر راه آینده باشد. آیا آموزش‌ و پرورش در آینده کدام مسیر را انتخاب خواهد نمود؟

فراموش نشود وزیر آموزش و پرورش وزیری برای آموزش و پرورش آینده است و قرارنیست درگذشته بماند. باید همنوا با تجربۀ زیسته دانش‌آموزان بر ضرورت شنیده شدن صداهای آهسته؛ ولی عمیقاً وجودیِ نسل جدید و انتخاب‌ها و نیازهای نوپدیدشان در این جهان متحول در دولتی که با  ایده  «توافق» روی کار آمده است پافشاری نماید وبیش از آنکه بخواهد با گسیلِ بخشنامه و از پشت اتاق‌های دربسته، امر تعلیم و تربیت را پیش‌ برد، باید بتواند باب گفت‎ وگو و تعامل میانِ همۀ ذینفعان آموزش ‌و پرورش را بگشاید تا «همه» در یافتن مسائل اساسی و اقدام مشترک برای رفع آن ها سهیم شوند و دولت و ملت (دانش آموزان، معلمان، اولیاء) بر سر ماموریت آموزش و پرورش به توافق جمعی برسند. ان شاالله.

*عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان

*جماران





  تعداد بازديدها: 138


 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
اطلاعیه هیئت انصارالخمینی (ره)
در پی درگذشت مرحوم مغفور حاج حسن پورسلطان
تصاویری از رزمنده ی بسیجی مرحوم مغفور حاج حسن پورسلطان در دوران دفاع مقدس
پوستر:
اطلاعیه درگذشت حاج حسن پورسلطان پدر شهید علی اصغر
سفیر انگلیس در تل‌آویو:
برای دفاع از اسرائیل حاضریم خود را به خطر بیندازیم
عراقچی: رفتار متناقض اروپا و انگلیس، استاندارد‌های دوگانه آنها را در قبال حقوق بشر آشکار می‌کند
نماینده مجلس: کسی که برای خرید گوشی ۴۰ میلیون هزینه می‌کند باید مالیاتش را هم بدهد
در همایش بین‌المللی داوری؛
انصاری، معاون حقوقی رئیس‌جمهور: هدایت و راهبری جامعه حقوقی به ویژه حقوقدانان بین‌الملل در جلوگیری از تحمیل هزینه به کشور در معاهدات بین‌المللی بسیار موثر است/ برای ممانعت از تکرار آسیبهای حقوقی باید از معاضدت‌های حقوقی بخش دولتی و خصوصی بهره بگیریم
دستیار اجتماعی رییس جمهور: کاهش سن تمایل به مهاجرت به زیر ۱۸ سال
یادداشتی از: جعفر گلابي
فشار انبوه روي اعصاب مردم
پیام شفاهی رهبر معظم انقلاب اسلامی به مردم مقاوم لبنان
نماینده مجلس در واکنش به رد فوریت اصلاح قانون دوتابعیتی‌ها:
مجلس محل تسویه حساب شخصی با افراد نیست
شباهت غزه با هیروشیما/اسرائیل تاکنون معادل 6 بمب اتمی بر روی غزه بمب ریخته است
یادداشتی از: روزنامه جمهوری اسلامی
اسلام دین بلاتکلیفی نیست
یادداشتی از: مهرداد خدیر
ترامپ، کوبایی‌تبار را وزیر خارجه می‌کند، در مجلس ایران گیر داده‌اند به ظریف به خاطر محل تولد فرزند!
ناصر ایمانی
عده‌ای نمی‌خواهند ظریف در مسئولیت معاونت راهبردی باشد
گزارش تصویری:
برگزاری کلاس درس نهج البلاغه توسط استاد حاج بهرام رحیمی در هیئت انصارالخمینی (ره) حسینیه ی آل یاسین (ع) 1403/8/28
پیام ظریف به یهودیان جهان: نتانیاهو و رژیم او، در کنار حامیان غربی‌اش ماشین آدم‌کشی و ویرانی را در منطقه راه انداخته‌اند/ صهیونیست‌ها به‌دروغ خود را نماینده و پناهگاه یهودیان جهان وانمود می‌کنند، در حالی که در عمل، بزرگترین دشمن اعتبار و امنیت آنان هستند
همایش بین‌المللی «دیوان داوری دعاوی ایران، ایالات متحده»؛
مجید انصاری: چهار هزار پرونده در دیوان داوری دعاوی ایران و آمریکا حل و فصل شده است/ همچنان آمریکا و همراهان او سر آشتی با ملت ما را ندارند/ ما سر جنگ با هیچ کشوری نداریم/ اگر آمریکا آماده رابطه قانونمند و به دور از تحکم باشد، جمهوری اسلامی آماده است
بررسی تبعات سیاست‌های اقتصادی ترامپ از نگاه اکونومیست
برندگان و بازندگانِ "ترامپونومیکز"/ مکزیک، قربانی اول
عضو شورای عالی فضای مجازی:
تقی‌پور: همان‌ها که فیلترشکن می‌فروشند جلوی اجرای قانون را هم گرفته‌اند

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
پوستر:
والد گرامی حجت الاسلام اسماعیل نادری دعوت حق را لبیک گفت
نگرانی دولت های عربی خلیج فارس از درگیری احتمالی ترامپ با ایران
یادداشتی از: مهندس سعید رحیمی
مترو خوب است !
گزارش تصویری:
برگزاری کلاس درس نهج البلاغه توسط استاد حاج بهرام رحیمی در هیئت انصارالخمینی (ره) حسینیه ی آل یاسین (ع) 1403/8/21
چه چیزی در مجلس حضرت زهرا(س) باعث عصبانیت امام (ره) شد؟
پزشکیان در جلسه شورای عالی فضای مجازی: ادامه فیلترینگ با توجه به ایجاد نارضایتی برای مردم قابل قبول نیست/ دستور تشکیل کارگروهی برای بررسی ابعاد مختلف رفع فیلترینگ و ارائه نتیجه نهایی به جلسه آتی شورا برای تصمیم‌گیری
پیام شفاهی رهبر معظم انقلاب اسلامی به مردم مقاوم لبنان
انتقاد سید حسن خمینی از سانسور کتاب ها : بحث بر سر فیلترینگ است اما در همین شرایط 50 میلیون نفر عضو تلگرام هستند
یادداشتی از: جعفر گلابي
فشار انبوه روي اعصاب مردم
دانشمندان در مطالعه‌ای جدید یک «حالت سوم» میان مرگ و زندگی را کشف کردند
روایت شیخ علی عراقچی از کلاس تفسیر علامه طباطبایی
زیاده عرضی نیست!
حلال مان کن آقای عبدالملکی!
امام راحل چگونه غائله‌ای را که علیه علامه طباطبایی راه افتاده بود، خواباند؟
یادداشتی از: حجت السلام احمد مازنی
آخرین گام امام خمینی(س) در شکل‌گیری جمهوری اسلامی
عکس/ دادگاه طالبان شهادت مردان با ریش کوتاه را نمی‌پذیرد
ماجرای کلینیک ترک حجاب در تهران چیست؟ زنان بدون حجاب بستری می‌شوند؟!
یادداشتی از: روزنامه جمهوری اسلامی
مجری «طرح ژنرال‌ها» کیست؟
یادداشتی از: حجت الاسلام محمد علی خسروی
المیزان؛ تفسیری متفاوت
یادداشتی از: ابوالفضل فاتح
دولت با نگاهی ملی، رسانه‌ها را به اهلش بسپارد
دیدار سفیر جانباز ایران در لبنان با رهبر معظم انقلاب


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 23491
تعداد بازدید دیروز: 33340
بازدید کل: 72487487
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.