امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری


 

 

 

تاريخ انتشار: 11 فروردين 1403 ساعت 17:23:05
تبیین احمد میدری از کتاب "تاریخ مختصر برابری" اثر توماس پیکتی
فقرا در ایران صدایی ندارند / آزادی، فساد را کاهش می دهد / جامعه مدنی باید پیشرو در آموزش باشد

اگر رسانه ها مستقل باشند، صدای فقرا شنیده می شود، بنابراین از این طریق نابرابری می تواند کاهش پیدا بکند. آزادی که باشد، فساد هم کاهش می یابد.

دکتر احمد میدری، استاد دانشگاه، با توجه به کتاب "تاریخ مختصر برابری" اثر "توماس پیکتی"، این سوال را مطرح می کند که چرا در جامعه نابرابری وجود دارد؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دولت روحانی، در ادامه از دلایل وجود نابرابری را شنیده نشدن صدای فقر می داند و می گوید: «اگر رسانه ها مستقل باشند، صدای فقرا شنیده می شود، بنابراین از این طریق نابرابری می تواند کاهش پیدا بکند. آزادی که باشد، فساد هم کاهش می یابد. من با این آموزه همراهم.» متن سخنان او در زیر از نظرتان می گذرد:

نابرابری در غرب

در کتاب "تاریخ مختصر برابری"، ما با یک موضوع اساسی مواجه ایم، این کتاب به ما بینشی می دهد که می گوید آزادی یک نوع برابری در برابر قانون است، به این معنا که همه حق برابر داشته باشند. این کتاب به شما می گوید که تاریخ برابری، تاریخ بسیار دشوار و سختی است، و به همین دلیل است که هنوز تلاش برابری ادامه دارد.

بر اساس آمار این کتاب، در فرانسه، اگر کسی ۵۰۰ هزار یورو ثروت داشته باشد، جزو ۱۰ درصد بالای جامعه است. ۵۰۰ هزار یورو، به پول ما، ۲۵ میلیارد تومان است. لازم به یادآوری است که سه دهک اول کشور فرانسه فاقد خانه هستند.

برای مثال برابری رای زنان، در سوئد، دهه ۱۹۶۰ رخ می دهد. در حوزه شرکت ها، پیکتی می گوید، شرکت های آلمانی ها خیلی جلو هستند، در شرکت های آلمانی، حق رای را فقط به سهامدار نمی دهند، کارگران هم از حق رای برخوردارند، ولی در فرانسه، یا انگلستان کارگران چنین حق رایی برخوردار نیستند. بعد آمارهایی می دهد که چگونه در فرانسه امروز، آزادی مذهب، واقعی نبوده و از چه نابرابری هایی برخوردار است.

براساس پژوهش های مختلف، این موضوع در اقتصاد رفتاری در فرانسه ثبت شده است؛ به این معنا که تعدادی اسم می دهند، که ابتدا مایکل، جرج، و سوزان و ... و بعد محمد و علی. که همگی با یک رزومه واحد هستند، سپس احتمال اشتغال این افراد را بررسی کرده است. بر اساس این پژوهش ها، کسانی که نام های محمد وعلی دارند، احتمال اشتغال به کارشان، به یک چهارم کاهش می یابد. یعنی به ۲۵ درصد تقلیل می یابد.

یا می گوید در فرانسه امروز معافیت مالیاتی، به شرطی مورد قبول واقع می شود که به مذاهب کمک بکنید، اما به شرط این که که مذهب مذکور، دارای سازمان رسمی قبل از دهه ۱۹۱۰ به این سوی باشد. این بدان معناست که شما تنها به مسیحیت می تواند کمک کنید. به عبارت دیگر، اگر فردی برود و به مسجد کمک بکند، معافیت مالیاتی ندارد.

از این رو پیکتی می گوید دنیای ما پر از نابرابری است. بنابراین تحقیقات پیکتی نشان می دهد که زیر پوسته جوامع کشورهای مستقر "شمال" چه نابرابری های عظیمی وجود دارد. این موضوع حتی در حوزه آموزش هم قابل مشاهده است. می گوید درست است که فرانسه ۲۰۲۰ با ۱۹۱۰ متفاوت است، ولی اگر اشتباه نکنم تنها ۴۰ درصد فرانسوی ها در ۱۹۱۰ به مدرسه می رفتند. الآن مانند ایران، ۹۰ درصدشان در دوره ابتدایی به مدرسه می روند.

ولی پیکتی می گوید پژوهش های انجام شده نشان می دهد که کیفیت تحصیل، بستگی به این دارد که دقیقا منزل شما کجای شهر و یا در کدام شهر باشد، و دیگر این که ثروت شما چقدر است. بنابراین در مکان های مناسب شهری، معلمان خوب زندگی می کنند و به طور طبیعی کیفیت آموزش در مناطق مختلف از منظر رفاه، دچار تفاوت می شود. بنابراین ما یعنی کشورهای اروپایی نتوانسته اند، برابری را در آموزش ایجاد کنند.

دستاورد دیدگاه های "پیگتی" برای ایران

ایران هم باید به موضوع برابر توجه جدی بکند. اما چگونه؟ به غیر از این که حکومت شعار برابری و عدالت را می دهد، آرمان انقلاب بوده و این آرمان، در قانون اساسی هم بر آن تاکید شده است، ضمن این که امری جهانی است، درعین حال باید گفت موتوری است که مابقی امور را پشت سر خودش به جهت مثبت به حرکت در می آورد. اما برای رفتن به سوی برابری و عدالت، ما به عنوان کشور ایران و ایرانیان از کجا باید آغاز کنیم؟

برای مثال در باره برابری در آموزش، های فراوانی صورت گرفته است. شعاری که از رهبر انقلاب گرفته تا بسیاری دیگر مطرح کرده اند. و ما می دانیم تا چه میزان در این حوزه نابرابری وجود دارد. اما اگر همین یک امر اجتماعی را سامان بدهید بسیاری از امور دیگر سامان می یابد.

اساسا پیشنهاد "پیکتی" این است که پروژه آموزش، پروژه ای است که باید اجتماعی باشد؛ جامعه مدنی باید آن را راه اندازی کند، سپس دولت ها با آن همراه شوند. دولت ها مجبورند همراه بشوند. ولی جامعه مدنی، حرف مشخص این حوزه را باید بزند. برای مثال "پیکتی" نشان می دهد که برده داری با شعارهای مشخص در آی. ال. او (ILO) (International Labour Organization) ، توسط نهادهای کارگری برداشته شد. برای مثال، فرانسه، هائیتی را نابود کرده بود، وقتی برده‌داری در این کشور رخت بربست، فرانسه قوانین مالیاتی را به گونه ای سامان دادد که باید همه درآمد کارگر، باید به دولت برگردانده می‌شد. به عبارت دیگر در لوای قوانین جدید برده‌داری احیا شد.

بنابراین، پروژه آموزش، باید پروژه جامعه مدنی باشد. در صفحه های آخر کتاب، عین جملات پیکتی این است، که جامعه مدنی، استادان دانشگاه‌ها، رسانه‌ها و احزاب، با موضوع برابری، چه می‌خواهند بکنند؟ از این رو در ایران مطابق قانون اساسی اگر برابری در حوزه آموزش، بخواهد اجرا بشود، معتقدم اساسا انضباط دولت باید تغییر کند.

مسئولان نمی‌توانند با این ساختار بی‌انضباط مالی، آموزش خوب به بچه ها ارائه بدهند. اساسا شدنی نیست. آمارها در این باره بسیار آشکار است که در منطقه ۳ تهران، به ازای هر ۵ دانش‌آموز، یک کارمند آموزش و پرورش وجود دارد. اما در خراسان جنوبی در ازای هر ۳۵ دانش‌آموز، یک کارمند وجود دارد.

سرانه کلاس، در هر منطقه از ایران متفاوت است. دلایل آن شامل عدم شفافیت، عدم اطلاعات و دخالت های نا به‌جا است. برای مثال نمایندگان مجلس، مدیران مدرسه، و ادارات کل را جابه‌جا می‌کنند. بنابراین سوال این است که آیا شما می‌توانید آموزش خوب داشته باشید، اما سیستم نخواهد حقوق کافی به معلم بدهد؟ یا جلوی این دست از مسایل را نگیرد؟ بنابراین مجبور است انضباط را برقرار بکند. این مسایل، موضوع نابرابری را در کشور به درستی نشان می‌دهد.

در حوزه بهداشت، بهداشت عمومی برابر، در ایران چگونه است؟ شناخت ما از نظام سرمایه داری بسیار نامطلوب است. در کشورهایی مانند انگلیس، فرانسه و آلمان، بهداشت با کیفیت برابر یک امر همگانی است. دراین کشورها اساسا اجازه ورود طبقات به این حوزه را نمی دهند که برای مثال شما بگویید رئیس جمهور، بیمارستان اش جدا است. این دسته از کشورها، دارای یک نظام ارجاع هستند و بر اساس آن سیستم، همگی شهروندان بدون هیچ فرقی، وارد سیستم درمان می شوند. ما در ایران نیازمند ایجاد چنین ساختارهایی هستیم.





  تعداد بازديدها: 251


 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
تذکر مهم رئیس دستگاه قضا به قضات؛‌ در مواردی که ضروری نیست برای یک متهم قرار بازداشت صادر نکنید
چشم‌انداز سیاست فشار حداکثری بر ایران
نقشه ترامپ برای ایران
یادداشتی از: حجت الاسلام احمد مازنی
انقلاب اسلامی زنده است؛ زنده باد انقلاب اسلامی!
علت تاکید علامه طهرانی بر توسل به سیدالشهدا(س) چیست؟
یادداشتی از: مازیار آقازاده
تنها چیزی که ترامپ جدیدا از ایران می خواهد و تنها چیزی که برجام داشت!
افشای طرح ترامپ برای کوچاندن اهالی غزه به ۳ منطقه آفریقایی
ظریف در عراق با عمار حکیم دیدار کرد
یادداشتی از: حجت الاسلام حسین بنیادی
انگاره‌های غلط درباره انقلاب اسلامی
در مراسم تجدید میثاق اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام با آرمان های امام؛
سید حسن خمینی: جمهوری اسلامی نیازمند خروج از روش‌های از پیش تعیین شده است/ امام در مواجهه با دشمن از رویه واحد استفاده نمی‌کردند
ترامپ دست روی غزه هم گذاشت: فلسطینی ها را بیرون می کنیم و منطقه ای توسعه یافته برای مردم جهان می سازیم
ضیف؛ فرماندهی که خواب را از چشمان صهیونیست‌ها ربود
نامه مشترک پنج کشور عربی به دولت آمریکا و اعلام مخالفت با طرح ترامپ برای انتقال فلسطینی ها
یادداشتی از: روزنامه جمهوری اسلامی
نبرد سخت علیه جنگ نرم
اطلاعیه درگذشت و تسلیت
حاج سید محمود صفائی ابوی بزرگوار آقای سید قربان صفائی به سرای باقی شتافت
جسد شارمهد به آلمان تحویل داده شد
دکتر مصطفی معین: بیش از ۸۰ درصد افراد جامعه نسبت به یکدیگر بی اعتمادند
هدیه نتانیاهو به ترامپ حاشیه‌ساز شد؛ واکنش جنجالی رئیس جمهور آمریکا
دبیر شورای عالی امنیت ملی : با کفار هم می‌شود مذاکره کرد /عقل آن چیزی است که بین دو ضرر، اقل الضررین را تشخیص دهد و بین دو نفع، اکثر النفعین را / اگر جایی که باید کوتاه بیاییم، سرسختی کنیم، آسیب می‌بینیم
یادداشتی از: مهرداد خدیر
امام (س) گفت از «مرگ‌آباد تحجر» بگویید یا «آبراهامیان و بشیریه» را بکوبید؟!
یادداشتی از: روزنامه جمهوری اسلامی
اف‌ای‌تی‌اف و عذر بدتر از گناه!

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
به مناسبت سالروز مبعث پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم)(۱)
بیانات مقام معظم رهبری در دیدار مسئولان نظام و سفرای کشورهای اسلامی
دبیرکل حزب‌الله لبنان: اسرائیل مجبور به پذیرش شروط ما برای آتش‌بس شد/ در مدت زمان کوتاهی، خلأ شهادت فرماندهان خود را پر کردیم/ اشراف اطلاعاتی و تسلط دشمن بر تماس‌های ما، هوش مصنوعی و نیروی هوایی اسرائیل از مهمترین عوامل مؤثر در ضربه به حزب‌الله بود
اختصاصی
بمناسبت عیدالاکبر مبعث، سه اثر خطاطی از آقای محمد مسلم خانی
نبوت ختمیه چیست؟ / پاسخ امام خمینی (ره) به این پرسش
خداحافظی نماینده ولی فقیه در استان از مردم قزوین
یادداشتی از: روزنامه جمهوری اسلامی
فاصله ما با انگیزه بعثت
یادداشتی از: حجت الاسلام مسیح مهاجری
سفر به کابل و جایگاه منافع ملی
گزارش تصویری:
برگزاری کلاس درس نهج البلاغه توسط استاد حاج بهرام رحیمی با مولودی خوانی حاج حیدر سوری بمناسبت عیدالاکبر مبعث در هیئت انصارالخمینی (ره) حسینیه ی آل یاسین (ع) 1403/11/8
شوک مالی ترامپ به براندازان در روز اول ورود به کاخ سفید / بودجه ضدانقلاب قطع شد!
در تجدیدمیثاق هیات دولت با آرمان‌های امام؛
سید حسن خمینی: انقلابی بودن به مفهوم دور ریختن خرد نیست/ شجاعت امام ایشان را از بقیه متمایز می‌کرد/ امام راحل در کارها به عقلانیت اعتقاد داشت
اطلاعیه:
برگزاری مراسم سالگرد جشن میلاد حضرت امام حسین، حضرت ابوالفضل و حضرت سجاد علیهم السلام در هیئت انصارالخمینی (ره)
علت غبطه شهدا در روز حشر به حضرت ابوفاضل(س) چیست؟
یادداشتی از: روزنامه جمهوری اسلامی
امام خمینی(ره) و اصالت دادن به مردم
مصطفی مولوی نماینده تام‌الاختیار رئیس‌جمهور در شورای سیاستگذاری راهیان نور شد + سوابق
اختصاصی:
"گردید عالمی همه پروانه حسین" با خطاطی آقای محمد مسلم خانی
بیانات مقام معظم رهبری در دیدار شرکت‌کنندگان در مسابقات بین‌المللی قرآن
بهره‌ای از کلام امام خمینی(ره)
انقلاب اسلامی ایران، از متن ملت برای تحقق آرمان‌های اسلامی بود
یادداشتی از: مهرداد خدیر
دبیر کل جدید مؤتلفه؛ راست سنتی از رادیکال‌های ضد پزشکیان فاصله می‌گیرد؟
روزگار دشوار شیعیان حمص؛ ایست و بازرسی برای تشخیص مذهب
پایان سه سال استراحت کفن‌پوشان/ باقری، مدیرکل وزارت کشور دولت خاتمی: تجمعات غیرقانونی تندروها، دهن‌کجی به قانون است/ نوروزی، حقوقدان: قانون فعلی تجمعات در تعارض با قانون اساسی است


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 12109
تعداد بازدید دیروز: 11304
بازدید کل: 74603188
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.