امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری


 

 

 

تاريخ انتشار: 09 مهر 1401 ساعت 00:39:24
دیدگاه امام (ره) درباره مفسد فی الارض چیست؟/پاسخ امام به درخواست موسوی اردبیلی/روایت موسوی بجنوردی از ارجاع امام به فتوای آیت الله منتظری

اینکه مفسد فی الارض کیست و چه حکمی دارد، از پرسش های مهمی است که در نظرات امام چه در تحریر الوسیله چه استفتائات می توان به پاسخش رسید. حکمی که امام خمینی در نهم مهر ماه سال 66 به درخواست مرحوم آیت الله موسوی اردبیلی، رئیس وقت دیوان عالی کشور درباره مجازات اعدام برای مفسدان فی الارض دادند، یکی از همین پاسخ‌هاست.

جی پلاس، مفسد فی الارض، اصطلاحی در فقه و حقوق است و به کسی یا کسانی گفته می‌ شود که با انجام برخی گناهان و انحرافات، مسیر عادی و سلامت جامعه را بر هم می‌ زنند، به نحوی که به سبب آن، بسیاری از مواهب و امور مطلوب یک جامعه سالم مثل آزادی، امنیت، عدالت و آرامش عمومی تباه می‌ شود.

این اصطلاح برگرفته از قرآن است. عده‌ ای از فقها با توجه به آیه محاربه عنوان مفسد فی الارض را مستقل از محاربه دانسته و مجازات قتل را برای آن در نظر گرفته‌ اند. گروهی دیگر این دو عنوان را یکی دانسته و همان مجازات‌ های محاربه را برای آن بر شمرده‌ اند.

در منابع روایی و فقهی شیعه بخش مستقلی با عنوان «مفسد فی الارض» تدوین نشده و مطالب مربوط به آن در ضمن ابواب مختلفی نظیر قصاص، حدود و دیات گردآوری شده است. فقیهان شیعه اموری از قبیل آدم‌ربایی، عادت داشتن به کشتن اهل ذمه، عادت داشتن به کفن‌دزدی، سِحر و تکرار محرمات را از مصادیق افساد فی الارض دانسته اند.

در 49 آیه از آیات قرآن کریم مشتقات واژة «فسد» استعمال شده است که نشانه اهمیت این موضوع است. فساد به معنای نقیض صلاح و ضد صلاح به کار رفته است؛ همچنین واژه «فسد» و «فساد» به معنای زوال صورت از مادّه، تغییر، بطلان و اضمحلال، لهو و لعب، قحط و خشکی و گرفتن مال به صورت ظالمانه به کار رفته است که همگی این معانی را می‌ توان از مصادیق معنای نخست (ضد صلاح) برشمرد. راغب، فساد را به معنای خارج شدن شیء از حالت اعتدال دانسته و می‌ نویسد:

الفساد خروج الشی عن الاعتدال، قلیلاً کان الخروج عنه او کثیراً و یضاده الصلاح و یستعمل ذلک فی النفس و البدن و الاشیاء الخارجة عن الاستقامة (راغب، 1412: 636).

تعریفی که راغب از فساد ارائه می‌ دهد، به نظر می‌ رسد تعریف جامعی است که مصادیق دیگر فساد را نیز در خود جای می‌ دهد. تتبع در آیات قرآن نیز مؤید کلام راغب است؛ زیرا به رغم آنکه فساد در آیه «ظهر الفساد فی البر و البحر بما کسبت ایدی الناس» (روم: 41) به معنای قحط وخشکی و در آیه «للذین لا یریدون علواً فی‌الارض و لا فساداً» (قصص: 83) به معنای گرفتن مال دیگری به قهر و غلبه و به صورت ظالمانه و در آیه «لو کان فیهما الهة الا الله لفسدتا» (انبیا: 121) به معنای بطلان و اضمحلال به کار رفته است، لیکن قدر جامع همگی آنها تحقق امری بر ضد صلاح و خارج شدن امر از حالت اعتدال است.

در یکی از احکام امام در تحریر الوسیله چنین آمده است:

«المحارب: هو کلّ من جرّد سلاحه او جهّزه لاخافة الناّس و ارادة الافساد فی ‌الارض؛ فی برٍّ کان او فی بحر، فی ‌مصر او غیره، لیلاً او نهاراً»؛ ( تحریر الوسیله «دوجلد در یک جلد»، ص889، مسأله 1) این حکم امام حکایت از این دارد که عنوان مفسد فی‌ الارض به خودی خود، عنوان مجرمانه‌ ای که مستحق اعدام باشد، نیست.

سال 66 مرحوم آیت الله العظمی سید عبدالکریم موسوی اردبیلی (رئیس وقت دیوان عالی کشور) در نامه ای خطاب به امام خمینی (س) از ایشان اجازه خواستند تا درباره شخص مفسد طبق نظر مرحوم آیت الله العظمی حسینعلی منتظری رفتار شود. متن درخواست و پاسخ امام که در نهم مهرماه سال 66 مطابق با هفتم صفر 1408 صادر شده به شرح زیر است:

‌‌ [‌‌بسمه تعالی. حضرت آیت الله العظمی امام خمینی ـ دام عزه‌

‌‌     اعدام شخص مفسد که در نظر مبارک مورد احتیاط است به نظر آیت الله منتظری جایز است و این‌‎ ‎‌مسئله در محاکم قضایی مورد احتیاج است. اگر اجازه می فرمایید در مراجع قضایی طبق نظر ایشان عمل‌‎ ‎‌شود. ادام الله عمرکم الشریف.‌

‌‌9 / 7 / 66 ـ عبدالکریم موسوی‌‌]‌

‌‌بسمه تعالی‌

‌‌     مجازید بر طبق نظر شریف ایشان عمل نمایید.‌‎[1]‎

‌‌9 / 7 / 66‌

‌‌روح الله الموسوی الخمینی‌"

‌‎صحیفه امام؛ ج 20، ص 397

در گفت و گویی که سایت جماران در راستای صحیفه خوانی با آیت الله سید محمد موسوی بجنوردی که در زمان حیات امام، از مردان تصمیم گیرنده در سیستم قضایی کشور بوده، داشته است، وی در پاسخ به پرسشی درباره حکم نهم مهر ماه سال 66 امام که به شرح زیر مطرح شده: "در آن دوران شما رئیس دادگاه عالی و عضو شورای عالی قضایی بودید؛ از این منظر بر احکام اعدام در زمان حیات امام خمینی نظارت داشتید؛ در دادگاه عالی، بر اساس کدام رأی فقهی عمل می‌ کردید؟ آقای منتظری یا امام خمینی؟" اینگونه گفته است:

اصلا امام حکم اعدام برای مفسد فی‌ الارض را قبول نداشت. نظر ایشان در این باره این بود که عنوان مفسد فی‌ الارض به خودی خود، عنوان مجرمانه‌ ای که مستحق اعدام باشد نیست. در کتاب «تحریر الوسیله»، ایشان می‌ نویسند که: «المحارب: هو کلّ من جرّد سلاحه او جهّزه لاخافة الناّس و ارادة الافساد فی ‌الارض؛ فی برٍّ کان او فی بحر، فی ‌مصر او غیره، لیلاً او نهاراً»؛ (تحریر الوسیله «دو جلد در یک جلد»، ص889، مسأله 1) در این جمله «و» عطف آمده، یعنی در این جا موضوع مرکب از حمل اسلحه، شرارت و فساد است و نفس افساد فی‌ الارض، موضوع نیست. من شخصا از ایشان برای دادگاه عالی  قضات استفتاء کردم که آیا قاچاقچیان مواد مخدر مستحق اعدام هستند یا خیر؟ که ایشان فرمودند: «چنان‌چه حمل اسلحه، شرارت و فساد کنند.» یعنی ایشان، نفس مفسد را به تنهایی به عنوان یک جرم مستقل [با مجازات اعدام] قبول نداشتند.

در«تحریر الوسیله» آمده این گونه است که فردی اسلحه بکشد، در جامعه ایجاد رعب و وحشت کند و در زمین فساد کند. در قرآن هم که از همه مهم تر است این‌گونه آمده: «إنما جزاء الذین یحاربون الله و رسوله و یسعون فی الأرض فسادا» در این جا هم «و» واو عطف است. «یحاربون الله و رسوله» را فقها همان «جرّد سلاحه او جهّزه لاخافة الناّس»، معنا می‌ کنند. بنابراین حضرت امام، حکم اعدام برای مفسد را قبول نداشت و در این 9 سالی که من در شورای عالی قضایی بودم، احکام اعدام را هم بعد از این که مراحل آن در دادگستری انجام می‌ شد، نظارت می‌ کردم تا ببینم با اصول مطابقت دارد یا خیر که در خیلی از موارد هم می‌ شد، ایراد  می‌ گرفتم و به دیوان عالی کشور بر می‌‌ گرداندم تا مجددا رسیدگی کنند. در آنجا هیچ وقت یادم نمی‌ آید که حکمی را که به عنوان مفسد فی الارض باشد، امضا کرده باشیم. چون دادگاه‌ ها موظف بودند طبق «تحریر الوسیله» عمل کنند. اما چون اصرار برخی از بزرگان این بود که برخی که مستحق اعدام هستند، اعدام شوند، امام به فتوای آقای منتظری ارجاع می‌ دادند.

1ـ بر اساس نظر امام خمینی، از سوی رئیس دیوان عالی کشور، بخشنامه ای به شمارۀ 64 / 11 ب ـ ش مورخ 20 / 8 / 1364 به دادگاه ها صادر شد. و در تاریخ 9 / 7 / 1366 نیز ریاست دیوان عالی کشور در مورد مرتکبین جرایم مواد مخدر، موضوع را طی بخشنامه ای به دادگاه ها و دادسراهای انقلاب اسلامی سراسر کشور ابلاغ کرد.





  تعداد بازديدها: 1741


 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
حضرت امام سختی‌های جنگ را چگونه فرماندهی می‌کردند؟/ روایت شهید صیاد شیرازی
آیت‌الله ایازی: امام حسین(ع) با اهدافی منطقی و عقلایی نهضت خود را آغاز کرد
مراسم عزاداری هیأت جامعه اسلامی ورزشکاران در حسینیه جماران؛
سید محمود علوی: مقاومت ملت ایران، هدایت هوشمندانه رهبری و عزت ملت ایران، ولوله‌ای در دنیا ایجاد کرده که اندازه ندارد/ ضربات کوبنده فرزندان ایران اسلامی تزلزل بر صهیونیست‌ها و ارباب‌های آنها انداخت
اطلاعیه:
برگزاری مراسم سوگواری حضرت ابا عبدالله و حضرت سجاد (علیهما السلام) در هیئت انصارالخمینی(ره)
تصویر کمتر دیده شده از دو شهید موشکی ایران در جوانی روی کشتی؛ شهیدان حاجی‌زاده و طهرانی مقدم
دعوت رئیس‌جمهور کلمبیا برای اقدام بین‌المللی علیه رژیم صهیونیستی
پروژه پدافندی «ایمان» چگونه دشمن را فریب داد؟
یادداشتی از: مهرداد خدیر
با سعید جلیلی مصاحبه کنید تا پزشکیان پاسخ دادن را یاد بگیرد!
هشدار صریح گروه هکری حنظله: عقب نمی‌نشینیم، افشا می‌کنیم
حضور کاترین شکدم به عنوان نفوذی برایمان عبرت نشد/ سرزنش دولت سیزدهم برای فرصت دادن به طالبان برای جاسوسی در ایران
سرویس اطلاعاتی فرانسه: برنامه هسته‌ای ایران حداکثر چندین ماه عقب افتاده است؛ عمده ذخایر اورانیوم دست‌نخورده مانده
سفارت چین در تل آویو: به ایران موشک و پدافند هوایی ندادیم
یادداشتی از: سید عبدالجواد موسوی
معترضان به پزشکیان از سفیر اسرائیل تا حسین شریعتمداری
مشاور فرمانده کل سپاه: اگر دشمن به کشورمان حمله کند آن روز تماشایی خواهد بود/ جبهه مقاومت هم به میدان می‌آید
یادداشتی از: مهرداد خدیر
تفکیک هوش‌مندانۀ نتانیاهو از ترامپ در مصاحبۀ پزشکیان با روزنامه‌نگار آمریکایی/ تندروها از جیب خود هزینه کنند نه از جان مردم
یادداشتی از: حجت الاسلام احمد مازنی
سنت بنیان‌گذار در مورد آتش‌بس و خاتمه جنگ
برچیدن غنی‌سازی، عزت ملی را پامال و باب تحمیل‌های بیشتر را باز می‌کند
صدور گذرنامه زائران اربعین در کمترین زمان ممکن
تحلیلگر یهودی: مردم نمی‌دانند چه بلایی بر سر پایگاه‌های اسرائیل آمده/ سربازان ارتش تا سر حد مرگ ترسیده‌اند/ جنگ ادامه می‌یافت، اسرائیل به فروپاشی کامل می‌رسید
هیل: ایران در مسیر تبدیل‌شدن به بزرگ‌ترین تولیدکننده موشک در جهان است

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
گزارش تصویری:
برگزاری شب نهم مراسم سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در هیئت انصارالخمینی (ره) 1404/4/13
گزارش تصویری:
برگزاری شب هفتم مراسم سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در هیئت انصارالخمینی (ره) 1404/4/11
آیت الله مسعودی خمینی: به‌عنوان یک طلبه کوچک از مقام معظم رهبری تقاضا دارم که عفو عمومی اعلام بفرمایند
یادداشتی از: زنده یاد حجت الاسلام داود فیرحی
اباعبدالله(س) در آستانه سرنوشت
گزارش تصویری:
برگزاری شب پنجم مراسم سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در هیئت انصارالخمینی (ره) 1404/4/9
گزارش تصویری:
برگزاری شب دهم مراسم سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در هیئت انصارالخمینی (ره) 1404/4/14
عملیات سپاه علیه پنج جاسوس رژیم صهیونیستی در خاش
گزارش تصویری:
برگزاری شب ششم مراسم سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در هیئت انصارالخمینی (ره) 1404/4/10
اختصاصی:
3 اثر عاشورایی با خطاطی آقای محمد مسلم خانی
یادداشتی از: مصطفی خورسندی*
وحدت‌آفرینی در هیئت‌ها
اختصاصی:
آزادگان عالم در خیمه حسینند "پوستری عاشورایی از خانم شیرین نوشیروان"
شیخ نعیم قاسم: دفاع از وطن نیاز به اجازه گرفتن ندارد
اختصاصی:
اللهم اجعل محیای محیامحمد و آل محمد "با خطاطی آقای محمد مسلم خانی"
آیا قصاص قبل از جنایت می‌شود کرد؟/علامه جعفری پاسخ داده
گزارش تصویری:
برگزاری مراسم سوگواری شب شام غریبان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در هیئت انصارالخمینی (ره) 1404/4/15
یادداشتی از: حجت الاسلام سید محمود صادقی
هشدارهای پنهان و آشکار زیارت عاشورا
گزارش تصویری:
برگزاری مراسم سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) هیئت انصارالخمینی (ره) در روز عاشورا 1404/4/15
روز عاشورا امام چگونه عزاداری می‌کردند؟
یادداشتی از: نوید احمدپور
چرا روس ها هواپیماهای سوخو 35 را به ایران نمی دهند | آیا ایران ناخواسته تبدیل به کارت بازی برای روسیه نشده است
هاآرتص: ایران قلب تحقیقات علمی اسرائیل را زد


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 3781
تعداد بازدید دیروز: 7393
بازدید کل: 76201383
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.