امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری


 

 

 

تاريخ انتشار: 26 آبان 1403 ساعت 22:35:32
یادداشتی از: حجت الاسلام محمد علی خسروی
المیزان؛ تفسیری متفاوت

تفسیر گرانقدر «المیزان» تألیف علامه آیت الله سید محمد حسین طباطبایی (ره) با اقتباس نور از مشکات روایات معصومین(ع) و بهره گیری از مصباح عقل و منطق، ابعاد تازه ای از حقایق و معارف قرآن کریم را در دوران کنونی به جامعه عرضه کرد، و با سنجه قرآن کریم و عیار فرقان عظیم میزان صحت و سقم اندیشه های بشری را در عرصه اخلاق، اجتماع و هستی شناسی، به نقد و چالش کشید.

رویکرد اصلی تفسیر «المیزان» تمرکز بر تربیت و تکامل روحی و رشد معنوی فرد و جامعه است.

تفسیر گرانقدر «المیزان» تألیف علامه آیت الله سید محمد حسین طباطبایی (ره) با اقتباس نور از مشکات روایات معصومین(ع) و بهره گیری از مصباح عقل و منطق، ابعاد تازه ای از حقایق و معارف قرآن کریم را در دوران کنونی به جامعه عرضه کرد، و با سنجه قرآن کریم و عیار فرقان عظیم میزان صحت و سقم اندیشه های بشری را در عرصه اخلاق، اجتماع و هستی شناسی، به نقد و چالش کشید.  

چه بسا بسیاری از مردم تصور کنند که چون نویسنده این تفسیر مرحوم علامه طباطبایی یک فیلسوف و استاد بزرگ در حوزه فلسفه و علوم عقلی است طبعا باید تفسیرشان از قرآن کریم ناظر به جنبه های علمی و فلسفی آیات بوده و صرفا با نگاه فلسفی قرآن را تفسیر کرده باشد. اما بر خلاف این تصور باید گفت که:

 اولا ـ این تفسیر در میان سایر تفاسیر از جامعیت کم نظیری برخوردار است. زیرا المیزان تفسیری است: 

1) ادبی؛ حاوی مباحث دقیق لغت شناسی ، اشارات لطیف بلاغی، طرح قواعد صرفی و نحوی.  

2) اجتماعی؛ شامل ده ها بحث نوظهور اجتماعی، ریشه یابی پدیده ها و تحولات جامعه در عصر حاضر، پاسخگویی به پرسشهای پیچیده اجتماعی در حوزه خانواده، فرهنگ، دین، عقیده، سیاست و اقتصاد. 

 3) تربیتی و اخلاقی ؛  با رویکرد تهذیب نفس و  حاکمیت عنصر اخلاق در زندگی فردی و اجتماعی. 

 4) عقلی و فلسفی؛ با طرح دقیق ترین مباحث فلسفی در ذیل آیات مربوط به خداشناسی و معاد و حتی نبوت و امامت. 

 5) روایی؛ طرح مباحث گسترده روایی در پایان هر بخش که نشانگر اعتقاد عمیق و بی شائبه علامه به جایگاه ویژه روایات معصومان (ع) در فهم صحیح قرآن است. ایشان در مواردی هم از جرح و تعدیل برخی روایات غافل نمانده و به مباحث فنی در حوزه حدیث شناسی پرداخته است.

ثانیا ـ این تفسیر در عین جامعیت و فراگیری موضوعات اعتقادی، اخلاقی، فقهی، سیاسی، حقوقی، تاریخی، ادبی و غیره، دارای یک رویکرد ویژه است، رویکردی که در تمام صفحات و در همه موضوعات خود را نشان می دهد. و آن عبارت است از تمرکز بر تربیت و تکامل روحی و رشد معنوی فرد و جامعه. به گونه ای که می توان گفت «المیزان» یک تفسیر تربیتی و اجتماعی است و صبغه انسان سازی آن بر سایر جنبه ها غلبه دارد. زیرا روح این تفسیر، اثبات ولایت حقه الهیه است و از هر فرصت برای بیان رموز خودسازی و تکامل نفس و تقرب به ذات حضرت باری، جلت عظمته، بهره گرفته است.  

به یک معنی تفسیر المیزان شرح اسماء و صفات ذات اقدس پروردگار است و گویی مؤلف محترم وظیفه و هدف خود را در این می دانسته که با توضیح معنای «ربوبیت» در ذیل تمامی آیه ها و سوره ها، خواننده را پله پله تا آسمان معرفت و توحید صفات و افعال بالا ببرد تا جایی که او را به این حقیقت نزدیک کند که همه چیز در برابر خدا هیچ است و هرچه هست همه اوست.  

نماد این حقیقت را در سوره یوسف می توان مشاهده کرد که علامه بزرگوار این سوره را سوره «ولایت» دانسته، زیرا این سوره داستان انسانی است که دست ولایت و سرپرستی خداوند او را از عمق چاه به مسند پادشاهی می رساند بدون اینکه اسباب جدیدی را به کار گرفته باشد. طرفه آنکه همان اسبابی را که موجب محرومیت، خواری و گرفتاری یوسف و یعقوب شده بود همان ها را وسیله عزت و چشم روشنی آنان قرار داد. و این معنی را هم به کمک روایات و هم با استفاده از منطوق و مفهوم آیات و هم به اتکاء قوانین ساری و جاری در خلقت و نگاه دقیق جهان شناسانه به اثبات رسانده است، با این بیان که سببیت همه اسباب و علل در عالم هستی به یک نقطه منتهی و تحت سیطره اوست. چه بسا خداوند سبب ساز، همان عاملی را که برای تحقیر و ذلت به کار گرفته شده است سبب ترفیع و عزت گرداند، و برای اثبات این معنی «عقل» و «نقل» و «حس» هر سه، گواهی می دهند. بنابراین اگر ادعا شود که هدف اصلی و مقصد اعلای تفسیر «المیزان» تبیین دو واژه «ربوبیت» و «ولایت» با رویکرد ساختن جامعه ای پویا، پیشرو، سالم، عدالت پیشه، کمال اندیش و حقمدار است ادعای گزافی نخواهد بود.

*جماران





  تعداد بازديدها: 182


 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
راهپیمایی سی امین سالگرد کشتار "سربرنیتسا" در بوسنی و هرزگوین/ آسوشیتدپرس
روایت آهنگران از اخطاری که از امام(ره) گرفت
۷ نکته درباره مسئله «نفوذ»
گزارش تصویری:
برگزاری مراسم سوگواری حضرت ابا عبدالله و حضرت سجاد (علیهما السلام) در هیئت انصارالخمینی(ره) 1404/4/19
حضرت امام سختی‌های جنگ را چگونه فرماندهی می‌کردند؟/ روایت شهید صیاد شیرازی
آیت‌الله ایازی: امام حسین(ع) با اهدافی منطقی و عقلایی نهضت خود را آغاز کرد
مراسم عزاداری هیأت جامعه اسلامی ورزشکاران در حسینیه جماران؛
سید محمود علوی: مقاومت ملت ایران، هدایت هوشمندانه رهبری و عزت ملت ایران، ولوله‌ای در دنیا ایجاد کرده که اندازه ندارد/ ضربات کوبنده فرزندان ایران اسلامی تزلزل بر صهیونیست‌ها و ارباب‌های آنها انداخت
اطلاعیه:
برگزاری مراسم سوگواری حضرت ابا عبدالله و حضرت سجاد (علیهما السلام) در هیئت انصارالخمینی(ره)
تصویر کمتر دیده شده از دو شهید موشکی ایران در جوانی روی کشتی؛ شهیدان حاجی‌زاده و طهرانی مقدم
دعوت رئیس‌جمهور کلمبیا برای اقدام بین‌المللی علیه رژیم صهیونیستی
پروژه پدافندی «ایمان» چگونه دشمن را فریب داد؟
یادداشتی از: مهرداد خدیر
با سعید جلیلی مصاحبه کنید تا پزشکیان پاسخ دادن را یاد بگیرد!
هشدار صریح گروه هکری حنظله: عقب نمی‌نشینیم، افشا می‌کنیم
حضور کاترین شکدم به عنوان نفوذی برایمان عبرت نشد/ سرزنش دولت سیزدهم برای فرصت دادن به طالبان برای جاسوسی در ایران
سرویس اطلاعاتی فرانسه: برنامه هسته‌ای ایران حداکثر چندین ماه عقب افتاده است؛ عمده ذخایر اورانیوم دست‌نخورده مانده
سفارت چین در تل آویو: به ایران موشک و پدافند هوایی ندادیم
یادداشتی از: سید عبدالجواد موسوی
معترضان به پزشکیان از سفیر اسرائیل تا حسین شریعتمداری
مشاور فرمانده کل سپاه: اگر دشمن به کشورمان حمله کند آن روز تماشایی خواهد بود/ جبهه مقاومت هم به میدان می‌آید
یادداشتی از: مهرداد خدیر
تفکیک هوش‌مندانۀ نتانیاهو از ترامپ در مصاحبۀ پزشکیان با روزنامه‌نگار آمریکایی/ تندروها از جیب خود هزینه کنند نه از جان مردم
یادداشتی از: حجت الاسلام احمد مازنی
سنت بنیان‌گذار در مورد آتش‌بس و خاتمه جنگ

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
گزارش تصویری:
برگزاری شب نهم مراسم سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در هیئت انصارالخمینی (ره) 1404/4/13
گزارش تصویری:
برگزاری شب پنجم مراسم سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در هیئت انصارالخمینی (ره) 1404/4/9
گزارش تصویری:
برگزاری شب هفتم مراسم سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در هیئت انصارالخمینی (ره) 1404/4/11
یادداشتی از: زنده یاد حجت الاسلام داود فیرحی
اباعبدالله(س) در آستانه سرنوشت
آیت الله مسعودی خمینی: به‌عنوان یک طلبه کوچک از مقام معظم رهبری تقاضا دارم که عفو عمومی اعلام بفرمایند
گزارش تصویری:
برگزاری شب دهم مراسم سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در هیئت انصارالخمینی (ره) 1404/4/14
یادداشتی از: مصطفی خورسندی*
وحدت‌آفرینی در هیئت‌ها
عملیات سپاه علیه پنج جاسوس رژیم صهیونیستی در خاش
اختصاصی:
3 اثر عاشورایی با خطاطی آقای محمد مسلم خانی
گزارش تصویری:
برگزاری شب ششم مراسم سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در هیئت انصارالخمینی (ره) 1404/4/10
اختصاصی:
آزادگان عالم در خیمه حسینند "پوستری عاشورایی از خانم شیرین نوشیروان"
شیخ نعیم قاسم: دفاع از وطن نیاز به اجازه گرفتن ندارد
آیا قصاص قبل از جنایت می‌شود کرد؟/علامه جعفری پاسخ داده
اختصاصی:
اللهم اجعل محیای محیامحمد و آل محمد "با خطاطی آقای محمد مسلم خانی"
یادداشتی از: حجت الاسلام سید محمود صادقی
هشدارهای پنهان و آشکار زیارت عاشورا
گزارش تصویری:
برگزاری مراسم سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) هیئت انصارالخمینی (ره) در روز عاشورا 1404/4/15
گزارش تصویری:
برگزاری مراسم سوگواری شب شام غریبان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در هیئت انصارالخمینی (ره) 1404/4/15
روز عاشورا امام چگونه عزاداری می‌کردند؟
برچیدن غنی‌سازی، عزت ملی را پامال و باب تحمیل‌های بیشتر را باز می‌کند
برگزاری کلاس درس نهج البلاغه در هیئت انصارالخمینی (ره) حسینیه ی آل یاسین (ع) 1404/4/16


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 2488
تعداد بازدید دیروز: 8318
بازدید کل: 76208408
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.