امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری


 

 

 

تاريخ انتشار: 19 خرداد 1403 ساعت 23:54:25
صنعت خودرو از دهه ۹۰ گرفتار سیاسیون شد

تسنیم/ مدیرعامل اسبق سایپا روند صنعت خودرو طی دهه‌های ۶۰ تا ۹۰ را به شکل مختصر بررسی کرد و گفت: دهه ۹۰ آغاز دخالت گسترده سیاست و سیاسیون در صنعت خودرو بود به شکلی که روند نزولی را در صنعت خودرو احساس کردیم و این صنعت دچار بحران شد.

چرا صنعت خودرو در دهه ۹۰ پا نگرفت؟

سعید مدنی با اشاره به اینکه بعد از جنگ تحمیلی عملاً شرکت‌های خودروسازی بسیاری از فعالیت‌های خود را در خدمت جنگ گذاشتند و تولید خودرو کاهش و دچار وابستگی خیلی شدید شد، گفت: در آن زمان وزارت صنایع سنگین تشکیل شد و خودروسازی‌ها زیر مجموعه وزارت صنایع سنگین قرار گرفت و یک برنامه سه ماده ای برای تغییر وضعیت صنعت خودروسازی ابلاغ شد. براساس این برنامه افزایش تولید، افزایش درصد ساخت داخل و ارتقاء کیفیت محور فعالیت صنعت خودرو قرار گرفت و برنامه‌ها توسط سازمان گسترش پایش و پیگیری می‌شد.

وی افزود: متأسفانه به خاطر جنگ و گرفتاری‌هایی که در آن زمان وجود داشت بخشی از افزایش تولید اتفاق افتاد ولی نه در حد ظرفیت های تعریف شده زیرا زیرساخت‌ها وجود نداشت. البته در بخش ساخت داخل تولید موتور خودرو راه اندازی شد و بخشی از قطعات ساخت داخل از وابستگی خارج شدند. در حوزه کیفیت هم تا حد قابل قبولی خوب پیش رفتیم اما به هر حال صنعت خودروی ما در دهه 60 به جایی نرسید و عملاً درجا زدیم.

*دهه 80 برای تمام خودروهای تولیدی مشتری نبود

مدنی با اعلام اینکه در دهه 70 با قانون خودرویی که در مجلس تصویب شد وزیر وقت صنعت تمام مدیرعامل شرکت‌های خودروسازی، شرکت‌های زنجیره‌ای تامین مثل ساپکو و سازه گستر را جمع و یک چشم اندازی را برای این شرکتها ترسیم کرد، تصریح کرد: همانجا بود که قرار شد پیکان از رده خارج شود. نژاد حسینیان دستور داد شرکت های طراحی مهندسی، شرکت های طراحی مونتاژ و شرکت های کیفیت ایجاد شوند. البته قرار شد زیرساخت‌های شرکت‌های خودروسازی هم تقویت شوند. روی هم رفته در کنار قانون خودرو پیشرفت در دهه 80 به وجود آمد که نتیجه فعالیت‌های دهه 70 بود. در دهه 80 شرکت‌های خودروسازی با گماردن نیروهای قدیمی خودروسازی و مدیرعامل‌های قوی که وجود داشتند یک روند رو به توسعه را ایجاد کردند. از نظر کیفیت، توسعه ساخت داخل و  تیراژ، ما هر سال بین 20 تا 30 درصد نسبت به سال قبل افزایش تولید داشتیم.

وی اضافه کرد: خطوط رنگ در کارخانجات خودروسازی ما ایجاد شد که نبود آن یکی از نقاط ضعف شرکت های خودروسازی بود و به یک تولید نسبتا معقولی رسیدیم به طوری که شاید برای تمام این تولیدات در اواخر دهه 80 حتی ما مشتری هم نداشتیم به همین خاطر شرکت‌های لیزینگ راه اندازی شدند تا با کمک بانک‌ها بتوانند مردم خریدهای خودرو خود را انجام دهند. در عین حال فعالیت های طراحی، تحقیقات و توسعه هم در حال انجام بود. پلتفرم هایی را هم شروع به طراحی کردیم که پلتفرم‌ سمند همان زمان طراحی شد.  

وی در پاسخ به این پرسش که در آن مقطع همکاری‌های بین‌المللی به چه صورت بود؟، گفت: دهه 60 دهه خوبی نبود من یادم هست اصلا آنها گشایش اعتبار را قبول نداشتند، بانک مرکزی را قبول نداشتند و ما از طریق اظهارنامه های صادرات فرش که می خریدیم  به ازای آنها کالا می آوردیم. حتی گاهاً برای اینکه خریدهای خارجی انجام دهیم مجبور بودیم دلار را در چمدان بگذاریم و به صورت حضوری تحویل بدهیم.

*ماجرای دخالت رئیس جمهور در امور خودروسازی ها

مدنی اضافه کرد: در دهه 70 اوضاع کمی بهتر شد زیرا  توانستیم زیرساخت‌ها را در خودروسازی‌ها ایجاد کنیم، دهه 80 دهه ثمردهی فعالیت های موثر برای صنعت خودرو بود. اما مشکلی که در اواخر دهه 80 اتفاق افتاد دخالت رئیس جمهور در امور خودروسازی‌ها بود.  تا آن زمان تنها یک بخش امور خودروسازی‌ها را اداره می کرد  و همه کارها با او بود، از مسائل قیمت تا نحوه فروش ، تعرفه ها در یک بخش انجام می شد. اما بعد از اینکه رئیس دولت نهم و دهم گفتند خودروسازی باید تحت کنترل ما  باشد دیگر هم وزیر و هم مدیر کل درگیر شد.

وی افزود: حتی معاونهای وزیر و سازمان‌های مختلف هم درگیر شدند و از آنجا به بعد دیگر خودروسازی از آن حالت یک بنگاه اقتصادی محض که کاری به سیاست نداشت به خودروسازی سیاسی و  آدم های سیاسی تبدیل شد که بر اساس ارتباطات سیاسی رفت و آمد ها در این صنعت انجام می‌شد.  همه اینها باعث شد نفراتی که انتخاب می شدند تحت تاثیرمسائل سیاسی باشند. دهه 90 دقیقاً شروع همین داستان بود  به هر حال وقتی یک بنگاه بزرگ اقتصادی تحت تاثیر موضوعات سیاسی قرار می گیرد دچار بحران خواهد شد. ما از اواخر دهه 90 روند نزولی را در صنعت خودرو احساس کردیم ولی هنوز وضعیت تولید خوب بود، تصمیمات اشتباهی آن زمان گرفته شد که روند توسعه این صنعت را مختل کرد.

وی در خصوص تعامل قطعه سازان با خودروساز در آن مقطع گفت: در آن سال‌ها شرکت‌های تودلی خودروساز آمدند و سهام دار شرکت اصلی و مادر شدند که این موضوع هزار و یک مسئله سیاسی و نظارتی ایجاد کرد و بعد از آن همین قضیه باعث شد که سایپا بدون بررسی های دقیق 12 درصد از سهام ایران خودرو را بخرد خوب به طبع می بایست پول بدهد، شرکت سایپا مست از سودهای خیلی خوبی که در سالهای گذشته از برکت تولیدات قبلی کسب کرده بود فکر می‌کرد این کار را راحت می‌تواند انجام بدهد غافل از اینکه 12 درصد سهام ایران خودرو رقم کمی نبود و مجبور بود بخشی از سود خود را صرف خرید سهام کند. از آن طرف قضیه نقدینگی کاهش و مطالبات قطعه سازان در زمان مقرر پرداخت نشد به نوعی تامین قطعه برای خودروسازها هم دچار مشکل شد.

*چرا برنامه های توسعه ای در صنعت خودرو متوقف شد؟

مدیر عامل اسبق سایپا با اشاره به اینکه در سال 91 وضعیت کاملاً مشهود شد که قطعه سازان نمی‌توانند قطعه به خط تولید برسانند و متأثر از این موضوع خودروسازان دچار مشکل شدند، گفت:  نهایتاً وزیر وقت صنعت تصمیم گرفت یک تصمیم عاجل برای این قضیه بگیرد و مدیرعامل دو شرکت را عوض کرد.در سال 91 در واقع بزرگترین مشکلی که ما داشتیم همین پرداخت بدهی‌های شرکت‌های خودروسازی بود، خوشبختانه با سیاست‌هایی که آقای وزیر در آن زمان اعمال کرد به تدریج این بیمار از بستر بلند شد.

مدنی اضافه کرد: در دهه 90  در سایپا حدود 3 پروژه‌ای که به خاطر کمبود نقدینگی متوقف شده بود، مانند پراید وانت ، کوییک، تیبا 2 و ساینا مجدداً با دستور وزارتخانه فعال شد، از آن طرف مذاکره با شرکت‌های خارجی هم آغاز و از 91 تا 94 حدود 9 محصول جدید به سبد خودروهای سایپا اضافه شد که در طول تاریخ خودروسازی ما بی سابقه بود.

وی در خصوص افزایش مشارکت خودروسازان داخلی با چینی‌ها، گفت: علت اینکه ما سراغ چینی‌ها رفتیم این بود که همکاری ما با رنو و سیتروئن ادامه داشت اما شرکت های دیگر نمی آمدند ما با چینی ها قرارداد بستیم. از سال 91 تا سال 94 ما 4 خط  در سایپا و پارس خودرو برای برلیانس طراحی کردیم . عملاً قرار داد تولید 14 محصول ظرف سه سال بسته شد همه هم به مرحله تولید رسیدند.اما در سال 94 به بعد عملاً تغییر مدیرعامل اتفاق افتاد و در ادامه آن برنامه های توسعه ای دیگر امکان پذیر نشد.

این کارشناس صنعت خودرو در ادامه صحبت های خود به سازوکار قیمت گذاری خودرو در دهه 90 پرداخت و افزود: من به عنوان مدیر عامل سایپا شاید 40 درصد وقتم فقط صرف مذاکره با نهادهای مختلف، سازمان حمایت، شورای رقابت، ستاد تدابیر ویژه،  شورای امنیت ملی، هیئت دولت بر سر قیمت خودرو بود. در آن مقطع قیمت پراید در کارخانه حدود 9 میلیون تومان و در بازار 22 میلیون تومان بود این خیلی فاجعه بود از یک طرف ما ضرر می کردیم  و نمی توانستیم توسعه محصول دهیم.

وی اضافه کرد: مسئولین با مشاهده این وضعیت در یک جلسه با گرفتن تعهد از من و آقای نجم الدین برای افزایش تولید در ایران خودرو و سایپا، قیمت ها را آزاد کردند. تقریباً یکی دو ماهه توانستیم قیمت پراید را به 18 و نیم میلیون تومان در بازار برسانیم و به مرور بازار هم اشباع شد و کم کم مردم روند ثبت نام خودرو را انجام می دادند و هیچ مشکلی هم نبود؛ چون قیمت بازار آزاد پایین آمده بود.برخلاف آن چیزی که الان کارشناسان خودروسازی می‌گویند اگر کارخانه قیمت ها را بالا ببرد بازار هم بالا خواهد رفت این موضوع به وجود نیامد.

این کارشناس صنعت خودرو، افزود: وقتی قیمت آزاد می‌شود اختلاف میان کارخانه و قیمت بازار آزاد کم می شود سرمایه های مازادی که سوداگری می کردند خارج می شوند و قیمت پایین می آید. ما 2 ماه این کار را کردیم تا اینکه جمله معروف رئیس دولت نهم که آقا پراید کیلویی چند؟ پیش آمد و دوباره ما دچار بحران شدیم .  

*صف های طولانی مردم برای گرفتن پول خود از خودروسازان

وی با اشاره به اینکه بعد از اظهارات رئیس دولت نهم افزایش قیمتی اتفاق نیفتاد، گفت: وقتی قیمت گذاری به دست شورای رقابت و  سازمان حمایت افتاد بلاتکلیفی خودروسازان در قیمت خودروها هر روز شکل و شمایل متفاوتی داشت. غافل از اینکه بهترین مرجع برای اداره یک خودرو خود خودروسازی است. اگر خودرو زیاد تولید کند مجبور است با روش های مختلف محصولات را بفروشد و از اگر هم خریداری نباشد مجبور به کاهش قیمت می شود.

به گفته مدنی، متاسفانه بعد از این اتفاقات و گفتن پراید کیلویی چند! صف مردم برای انصراف از خرید بیشتر شد چراکه امید داشتند قیمت پراید با این صحبت ها کاهش پیدا می کند. اسفندماه آن سال خیلی وحشتناک بود همه پولهایشان را پس می‌گرفتند و قطعه سازها پول می‌خواستند و  حقوق و مزایا کارمندان پرداخت نشده بود.

مدیرعامل اسبق سایپا با اعلام اینکه بعد از سال 94 با تغییرات پی در پی مدیر عامل‌های شرکت های خودروسازی عملاً کسی فرصت پیگیری مسائل مربوط به طرح توسعه و افزایش تولید و این برنامه‌ها را نداشت و افزایش قیمت هم اجرایی نشد، اظهار داشت: متأسفانه دولت یازدهم و دوازدهم هم با شعار تورم را تک رقمی می می‌کنیم ضربه محکمی به صنعت خودرو زد که اثراتش را ما امروز می‌بینیم.

 وی با اشاره به اینکه بعد از برجام کارها خوب پیش می رفت و هر پروژه ای که در شرکت سایپا ما نتوانسته بودیم اجرا کنیم در مذاکرات مطرح و اجرای آنها را آغاز کردیم، گفت: گیربکس‌های اتومات یکی از حلقه های مفقوده صنعت خودروی ما بود که روند تولید آن در آن مقطع آغاز شد. شرکت‌های خارجی زیادی هجوم آورده بودند و  ما خیلی امیدوار بودیم اما با آمدن ترامپ همه چیز تعطیل شد و عملاً آن حرکتی که می‌توانست به ما در رشد صنعت خودرو خیلی کمک کند بلاتکلیف شد.

مدنی اضافه کرد: قرار بود براساس توافقات حدود 2000 خودروی سیتروئن در کشور تولید شود. علاوه بر این در توافق با رنو قرار بود 300 هزار خودرو تولید شود به نحوی که  150 هزار خودرو در ایران خودرو 150 هزار خودرو در سایپا در ایران تولید شود. بسیاری از موارد قرارداد رنو به تایید وزیر وقت صنعت رسیده بود و عملاً آنها داشتند در ایران شراکت می‌کردند.

به گفته مدنی، صنعت خودروی ما بعد از لغو برجام، مسائل تحریم و مشکلات داخلی شرایط خوبی نداشت و بین سالهای 94 تا سال 1400 تغییر مداوم مدیرعامل ها را هم شاهد بود.هر مدیر عاملی که می‌آمد پروژه ها معمولا برای مطالعه شش ماه می خوابید بعد دوباره راه می افتاد. حتی تغییر مدیرعامل ها به سه ماه هم رسید. 6 تا مدیر عامل ظرف پنج شش سال عوض شد. همزمان با این قضیه در وزارتخانه هم همین اتفاق افتاد یعنی شما پنج شش تا وزیر و سرپرست وزارتخانه طی همین سال‌ها تغییر کردند.در واقع ما در این سال‌ها اصولاً به خاطر همان داستانی که خود تحریم از یک طرف از طرف دیگر تغییرات پی در پی ناشی از دخالت سیاسیون در صنعت خودرو  داشتیم عملاً صنعت خودرو هیچ موقع نتوانست پا بگیرد.





  تعداد بازديدها: 106


 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
سخنرانی نتانیاهو در کنگره آمریکا/ توهین مهمان به میزبان (+ کارتون)
مقاله انتقادی جمال بومن عضو دموکرات مجلس نمایندگان در گاردین
جنایتکار جنگی را تشویق نکنید/ در تقبیح حضور بی‌شرمانۀ نتانیاهو در کنگره آمریکا
یادداشتی از: هادی سروش
افتضاح در تاریخ
توییت فوق‌العاده یک فعال حقوق بشر
در دیدار فعالان ستاد مرکزی؛
پزشکیان: مرا نقد کنید و اشکالات را بگویید/ ایرانی قادر است عزت را مجددا به این خاک برگرداند/ باید در داخل و خارج از حق دفاع کنیم/ اگر حضور مقام معظم رهبری نبود مطمئن باشید این اتفاقات شکل نمی گرفت؛ درایت ایشان بود که نگذاشتند مداخله کنند
رهبر انصارالله: گناه ایران این است که از عرب ها و فلسطین دفاع می کند
نتانیاهو: آیت الله خمینی وعده داده است که انقلاب اسلامی را به تمام جهان صادر کند و ایران در حال حرکت در این مسیر است
سخنی درس آموز از شهید عبدالحمید دیالمه
شهامت متفاوت بودن در دو قاب تاریخی
بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار با دست‌اندرکاران کنگره شهدای تهران
نصب سردیس شهید رئیسی در ایستگاه راه‌آهن مشهد +عکس
اختلال شدید در سامانهٔ ریلیِ فرانسه
آلمان پناهجویان افغان را اخراج می‌کند
عکس و مکث
هدیه ی خداوند به ما
گزیده ی یادداشتی از حاج حسن وفایی
هشدار جدی حکمرانی به دیگر جریانهای خودجوش
اختصاصی:
دو تصویر از حرم مطهر حضرت امام رضا علیه السلام
سردار رادان: پلیس به هیچ عنوان در مرز گذرنامه اربعین صادر نمی‌کند
شمس‌الواعظین: خروج مرجعیت رسانه‌ای از کشور برای امنیت ملی خطرناک است
سریال شهید رئیسی ساخته می‌شود؟
آلمان «مرکز اسلامی هامبورگ» را تعطیل کرد

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
پشت پرده شعار "ظریف گورتو گم کن" چه کسانی هستند؟
اطلاعیه :
برگزاری مراسم سوگواری شب سوم سالگرد شهادت حضرت سید الشهداء (ع) در هیئت انصارالخمینی (ره)
گزارش تصویری (قسمت دوم):
تلاش شبانه روزی گروه خادمین هیئت انصار الخمینی(ره) برای طبخ غذای نذری
گزارش تصویری:
برگزاری مراسم ظهر عاشورای حسینی در هیئت انصارالخمینی(ره) 1403/4/26
یادداشتی از: آیت‌الله سید عباس حسینی قائم مقامی
در نقدِ سخنان مطرح شده پیرامون حضرت امیر المومنین(ع) و حکومت ولائی در ایام سوگواری سالار شهیدان
نامه ای از محسن رنانی به سردار حمید هداوند فرمانده محترم انتظامی استان البرز و ملاحظه ما
به پیشواز عزاداری دختران نسل زد برویم
تسلیت سید حسن خمینی در پی درگذشت آیت الله حسین هاشمیان
گزارش تصویری (قسمت سوم):
تلاش شبانه روزی گروه خادمین هیئت انصار الخمینی(ره) برای طبخ غذای نذری
گزارش تصویری:
برگزاری مراسم عزاداری شام غریبان در هیئت انصارالخمینی(ره) 1403/4/26
امام سجاد(ع) چگونه هیمنه امویان را در هم پیچیدند؟
آیت الله سید اصغر ناظم زاده خطاب به استاد عالی :
کمی هم به فکر رفع مشکلات مردم باشید و دست از غلو بردارید
گزارش تصویری (قسمت پایانی):
تلاش شبانه روزی گروه خادمین هیئت انصار الخمینی(ره) برای طبخ غذای نذری
حجت الاسلام والمسلمین مسیح مهاجری: دولت سیزدهم، اقتصاد را به «انا لله و انا الیه راجعون» رساند
پاسخ به سه پرسش مهم در رفتارشناسی امام چهارم(ع)
چرا امام سجاد (ع) برای مرزبانان حکومت ظالم بنی امیه دعا می‌کرد؟
دلیل تفاوت روز عاشورای امسال در ایران و عراق!
گزارش تصویری:
مراسم سالگرد سومین شب شهادت امام حسین و سالگرد شهادت امام سجاد (علیهما السلام) در هیئت انصارالخمینی (ره) 1403/4/28
پزشکیان: در دوره جدید می‌خواهیم بر طبق شاخص ‌های تعریف شده افراد را انتخاب کنیم / اینکه برخی فکر کنند به بنده دیکته می‌کنند اشتباه است / بنده همین هستم اما آیا شما آن که می‌گویی هستی؟ / طرف می‌گفت بنده طلا می‌دهم یا زمین می‌دهم، از کجا می‌خواهید بدهید؟ چرا دروغ می‌گویید
اختصاصی:
"صلی الله علیک یا علی ابن حسین یا زین العابدین (ع)" با خطاطی آقای محمد مسلم خانی
امام جمعه اردبیل: اگر عزاداری به پارتی مختلط اشبه باشد آیا می توانیم بگوییم مراسم، مراسم دینی است؟
انتقاد ابطحی از رییس ستاد نماز جمعه: وقتی فحاشی به ظریف را دیدید، در موفقیت عملکرد نماز جمعه تردید نکردید؟


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 21515
تعداد بازدید دیروز: 38208
بازدید کل: 69504956
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.