امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** امام شهید: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "امام شهید" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. امام شهید ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. امام شهید


 

 

 

 

تاريخ انتشار: 25 ارديبهشت 1403 ساعت 23:50:00
یادداشتی از: عباس عبدی
از اسب افتاده نه از اصل

اتفاق عجيب و جالبي در حال رخ دادن است. همه قواي رسمي كشور دست به دست يكديگر داده‌اند تا بلكه مساله فرزندآوري را حل كنند. نه تنها موفق نمي‌شوند، بلكه هر روز بيش از پيش درگير اين مساله مي‌شوند و در واقع خودشان را غرق اين سياستگذاري‌هاي نادرست مي‌كنند، و به‌طور معمول حرف ديگران را هم نمي‌شنوند تا شايد اين اندازه در اين گرداب فرو نروند. حتي در آخرين اظهارنظر يكي از طرفداران وضع موجود تعطيلي پنجشنبه هم به فرزندآوري ربط داده شده و گفته كه: «يكي از دلايل موافقان تعطيلي پنجشنبه‌ها افزايش نرخ جمعيت است!» ماجرا هنگامي جالب مي‌شود كه آقاي حداد عادل هم وارد موضوع مي‌شود، آن هم چند سال پس از تصويب و اجراي اين قانون بسيار پرهزينه و شكست خورده و مي‌گويند كه: «بحث توجه به جواني جمعيت مساله خيلي مهمي است، از جمله اموري كه تا دير نشده بايد نسبت به آن اقدام كنيم وگرنه براي هميشه دير مي‌شود... من توجه شما را جلب مي‌كنم به خبري كه همين روز گذشته در اخبار تلويزيون شنيدم مبني بر اينكه كره جنوبي با همه پيشرفتي كه در صنعت و رشد اقتصادي داشته، الان به‌شدت با گرفتاري رشد جمعيت روبه رو است و آنها تصميم گرفتند كه يك وزارتخانه براي رشد جمعيت خود ايجاد كنند... در عمل هم مي‌بينيم آنهايي كه فقيرتر هستند فرزندان بيشتري دارند و آنهايي كه داراتر هستند كمتر ازدواج مي‌كنند و فرزندآوري‌شان نيز نرخش پايين‌تر است.» اگر خوب دقت كنيم، جمعيت‌شناسان شناخته شده كشور از ورود به اين مساله پرهيز مي‌كنند. چرا كه مي‌دانند حرف علمي و كارشناسي اثري ندارد و مساله سياسي و غير علمي است و محل حضور آنان نيست. به همين دليل نيز عاقل‌ترين آقايان هم زحمت گرفتن يك مشاوره از جمعيت‌شناسان كشور را به خود نمي‌دهد و به اخبار شب گذشته تلويزيون استناد مي‌كند. آقايان مي‌گويند كه مشكل فرزندآوري فرهنگي است. اگر چنين است، چرا قانوني را تصويب مي‌كنند كه بار مالي وحشتناكي دارد و تورم‌زا است؟ با قياس‌هاي ساده‌اي كه با برخي كشورها مثل كره‌جنوبي مي‌كنند. نتايج نادرستي مي‌گيرند. در اين يادداشت سعي مي‌كنم خيلي خلاصه علل كاهش فرزندآوري را توضيح دهم. 

كاهش رشد جمعيت در اصل يك پديده اجتماعي است. پديده‌اي كه بسيار هم خوب و ضروري است. افزايش جمعيت در قديم به دليل مرگ و مير كنترل مي‌شد و اگر فراواني مرگ و مير نبود، امروز بايد ده‌ها ميليارد جمعيت در روي كره زمين مي‌داشتيم كه البته پيش از رسيدن به اين مرحله يكديگر را خورده بودند! در يك لحظه فرض كنيد كه رشد جمعيت ايران مثل همان دهه ۱۳6۵- ۱۳5۵ يعني 3/9  درصد در سال بود. در اين صورت جمعيت امروز ايران بيش از ۲۰۰ ميليون نفر بود، و تا ۱۴۳۰ به حدود ۶۰۰ ميليون نفر مي‌رسيديم، تهران هم بايد ۷۰ ميليون جمعيت مي‌داشت!! خوشبختانه هيچ‌ عقل سليمي اجازه بروز چنين فاجعه تمام‌عياري را نمي‌داد و ندادند. به همين علت است كه همه مسوولان كشور بدون استثنا در سال ۱۳۶۷ به اين نتيجه رسيدند كه اين رشد را كم كنند و حتي فتاواي لازم براي بستن لوله‌هاي زنان و مردان هم گرفته شد. بعدها كاهش رشد جمعيت ايران با چنان سرعتي رخ داد كه در جهان نمونه شد و وزير وقت بهداشت و درمان يعني آقاي دكتر مرندي از سياستمداران اصولگراي ايران با افتخار به جايزه سازمان ملل در اين زمينه نائل شدند. اين كاهش چند دليل داشت. اول از همه تناسب سياستگذاري با شرايط اجتماعي مردم؛ و دوم نيز اعتماد بالا ميان مردم و حكومت؛ و سوم متناسب بودن اين سياست با ديگر سياست‌هاي حكومت بود. تنها سياستي كه در ايران ابعاد جهاني پيدا كرد و خيلي هم موجب غرور شد، همين سياست بود. اين سياست در ادامه به ويژه در اواخر دهه ۱۳۸۰ دچار مشكل شد، دولت احمدي‌نژاد مساله جمعيت را سياسي كرد و بدين منظور پول‌پاشي هم كرد. ولي هيچ تصوري از علت كاهش طبيعي فرزندآوري نداشت شايد هم مي‌خواستند جلوي همان علت‌هاي طبيعي و پذيرفتني را بگيرند. اين امر موجب بدبيني جامعه و نخبگان شد و به‌طور طبيعي در برابر آن موضع گرفتند. چون آن سياست يك قدم به عقب و ارتجاعي و به‌علاوه برخلاف منطق اجتماعي بود، به همين علت نيز موفقيتي نداشت و شكست خورد. فراموش نكنيم رشد جمعيت در سال ۱۳۸۵، حدود 1/61 درصد بود كه رشد خوب و متعارفي بود. ولي در اواخر دوره احمدي‌نژاد يعني سال ۱۳۹۰ به 1/29 كاهش يافت، در حالي كه رشد جمعيت از سال ۱۳۷۵ تا ۱۳۸۵ افزايشي شده بود و در دولت اول اصولگرا  و طرفدار  رشد جمعيت، كاهشي شد.

اين نشان مي‌دهد كه برنامه‌ريزي جمعيتي دلبخواهي حكومت‌ها و اراده‌گرايانه نيست، بلكه بايد با مقتضيات جامعه نيز سازگار باشد. با آغاز دهه ۱۳۹۰ و تحريم‌ها و ايجاد حس نااميدي و مشكلات اقتصادي فرآيند مزبور تغيير كرد و با زايش دو باره اميد در سال ۱۳۹۲ روند افزايشي زاد و ولد نيز آغاز شد و دو باره از سال ۱۳۹۶ روند كاهشي پيدا كرد.
در واقع روند كلان زاد و ولد ناشي از دو دسته متغير است. متغيرهاي دسته اول اجتماعي است، كه مهم‌ترين آن افزايش هزينه فرزندآوري براي زن و مرد به ويژه زنان است. منظور از هزينه، فقط مادي نيست، بلكه هزينه فرصت است. نگاه كنيد! اغلب مسوولان جوان كشور بر خلاف مسوولان قديمي‌تر، فرزندان زيادي ندارند، چون هم خودشان و هم همسران‌شان حاضر نيستند ۶ يا ۷ فرزند به دنيا بياورند و كلي زحمت براي آنان بكشند و زندگي خودشان را قرباني فرزندان كنند. احساس مي‌كنند ۲ يا حداكثر ۳ فرزند كافي است. اين روند مثبت و قابل دفاع است. اگر ايران مطابق اين الگو حركت مي‌كرد كاهش فرزندآوري آن بسيار آرام مي‌بود و كم‌كم به تعادل مي‌رسيد. ولي مشكلات شديد اقتصادي سبب ايجاد تأثيرات جديدي در روند كاهش ازدواج و فرزندآوري شده است. آقاي حداد عادل درست مي‌گويند كه فقرا فرزندآوري بيشتري دارند، به اين دليل كه زن در گروه‌هاي فقير ضعيف‌ترين حلقه است و بار فرزند بر دوش نحيف اوست و فرزند نيز سرمايه است و از كودكي كار مي‌كند و كمتر براي خانواده هزينه است. ولي در طبقه متوسط فرزند، يعني هزينه كامل و هيچ نفع مادي براي خانواده و پدر و مادر جز هزينه مادي و هزينه فرصت ندارد. طبقه متوسط كاملا متوجه است كه فرزندآوري همراه است با حس مسووليت. فرزندآوري در اين طبقه يك انتخاب دقيق و مسوولانه و مبتني بر عقلانيت است و نه يك عمل طبيعي ناشي از رابطه زن و شوهر. پس هنگامي كه طبقه متوسط را به لحاظ اقتصادي ذليل كردند، انتظار نداشته باشند كه به لحاظ فكري هم خوار شود و فرزندآوري را مطابق الگوي مردم گذشته انجام بدهد و كودك ۵‌ساله‌اش را روانه چهار راه‌ها كند!! طبقه متوسط را از «اسب» زندگي و‌ معيشت انداختند ولي او را از «اصل» آزادي و فهم نمي‌توان انداخت. اين طبقه گدايي نخواهد كرد. اين طبقه گرسنگي هم بكشد بايد فرزندش را در رفاه و با آينده‌اي مطمئن و مبتني بر آموزش و سلامت بزرگ كند. اگر نتواند چنين كند قطعا، قيد فرزندآوري و حتي ازدواج را خواهد زد. اين يك ارزش وجودي براي طبقه متوسط است و نه ضعف. بسياري از آنان حسرت داشتن فرزند را دارند، ولي اقدامي نمي‌كنند، چون اميدي به آينده او ندارند. اين اصالت طبقه متوسط است كه سياست‌هاي فرزندآوري موجود در مقام گرفتنش از آنان است. تنها راه براي فرزندآوري اميدوار كردن مردم و طبقه متوسط به آينده خود و به ويژه فرزندان‌شان است. با صدقه وام ازدواج و فرزندآوري و امتيازات بي‌ربط و زيان‌بار نمي‌توانيد اين طبقه را به فرزندآوري كه در اين شرايط نوعي فرزندكشي  است  ترغيب كنيد

*اعتماد





  تعداد بازديدها: 285


 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
یادداشتی از: حجت الاسلام والمسلمین هادی سروش
امید و عبور از دوران سخت
یادداشتی از: علی مطهری
نکته‌ای درباره تشییع پیکر رهبر شهید
گزارش تصویری:
برگزاری مراسم شب نهم محرم الحرام در هیئت انصارالخمینی(ره) 1405/4/2
وزیر خارجه قطر: به خاتمه جنگ رسیدیم اما باید محتاط بود/ نتانیاهو عامل تشدید تنش
موضع صریح وزیر دفاع پاکستان درباره پیمان ابراهیم/حصول توافق میان ایران و آمریکا ممکن است به بازداشت نتانیاهو منجر شود
نشست «عاشورا در منظومه فکری امام خمینی(ره)»؛
نبوی، عضو مجمع تشخیص: امام خمینی با توسل به راهبردهای قیام امام حسین(ع)، خیلی سریع‌تر کشتی انقلاب را به سرمنزل مقصود رساند/ فوزی، استاد دانشگاه: امام خمینی مانند امام حسین(ع)، اصلاح جامعه را تکلیف خود می‌دانست
معاون وزیر خارجه ایران از توافق درخصوص ترتیبات مذاکرات آتی خبر داد/ مجوز فروش نفت ایران صادر شد و آزادسازی ۱۲ میلیارد دلار وارد مرحله اجرا می‌شود
یادداشتی از: رضا غبیشاوی
5 نکته درباره مذاکرات ایران و آمریکا در سوئیس / از سود تهران تا شهرت "بورگن اشتاک"
وزیر دفاع آلمان: ترامپ مقصر بسته شدن تنگه هرمز است
گزارش تصویری:
برگزاری مراسم شب هشتم محرم الحرام در هیئت انصارالخمینی(ره) 1405/4/1
المیادین: هیات ایرانی خواستار عذرخواهی ترامپ شد
افزایش خرید ریال ایران در سراسر پاکستان طی چهار روز اخیر
هیئت «متوسلین حضرت زینب حصارک»، نماد خدمت بی‌منت
آلمان: ایران، روسیه، چین و ترکیه فعال‌ترین سرویس‌های اطلاعاتی خارجی در برلین هستند
گزارش تصویری:
برگزاری مراسم شب هفتم محرم الحرام در هیئت انصارالخمینی(ره) 1405/3/31
در مراسم روز ملی بسیج اساتید؛
پزشکیان: کشور درگیر یک جنگ تمام‌عیار اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است/ اجازه ندهیم هیچ زن سرپرست خانواری گرسنه سر بر بالین بگذارد، هیچ کودک بیماری بدون دارو و حمایت بماند و هیچ جوانی نسبت به آینده خود ناامید شود
پیام امام راحل به مناسبت شهادت دکتر چمران؛
چمران در پیشگاه خدای بزرگ با آبرو رفت
پزشکیان: تمام مفاد تفاهم‌نامه به نغع ماست / نتانیاهو اولین ناراضی مذاکرات است / رهبری اختیار ادامه مذاکرات را به دولت داده‌اند
یادداشتی از: مهرداد خدیر
روح حسینیان در کالبد نبویان؛ مجری چرا حیران؟!/ 10 نکته دربارۀ سخنان جنجالی نمایندۀ پایداری
پس لرزه واکنش سخنگوی وزارت کشور به تهدید رئیس جمهور توسط یک مداح/ موسوی: از دل همین شوخی‌ها، قتل‌های زنجیره‌ای کرمان و اسیدپاشیِ اصفهان و خودسری‌هایِ خراسان و هزارجور مصیبت دیگر بیرون زده است

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
یادداشتی از: مسعود تهرانی
اتحاد ملی در اندیشه امام خمینی(ره)؛ سرمایه راهبردی ایران در گذر از بحران‌های امروز
جزئیات دقیق برگزاری مراسم وداع و تشییع رهبر شهید انقلاب اعلام شد
اطلاعیه:
برگزاری مراسم سوگواری دهه ی اول محرم الحرام در هیئت انصارالخمینی(ره)
در بیانیه‌ای؛
هشدار جدید قرارگاه خاتم‌الانبیا به اسرائیل: چنانچه ارتش کودک‌کش رژیم صهیونیستی به شرارت در جنوب لبنان پایان ندهد، باید منتظر پاسخ سخت نیروهای مسلح مقتدر جمهوری اسلامی ایران باشد
آیت‌الله سید حسن خمینی: در شرایط موجود از مسیر دعوا، اختلاف و سخنان تند به جایی نمی‌رسیم/ به خرد جمعی و تصمیمات کلان مسئولان عالی‌رتبه نظام اعتماد کنیم/ همه می‌توانند نظرات مشورتی خود را بیان کنند، اما از تصمیم نهایی باید تبعیت کرد/ رئیس جمهور اهل خودمحوری و منیّت نیست/ قالیباف در هر مسئولیتی که بوده‌، شناخت و عملکرد درستی داشته‌ است
پزشکیان: تصمیم‌گیری درباره جنگ و مذاکره بر عهده رهبری و شورای عالی امنیت ملی است
گزارش تصویری:
برگزاری مراسم شب اول محرم الحرام در هیئت انصارالخمینی(ره) 1405/3/25
گزارش تصویری:
برگزاری مراسم شب دوم محرم الحرام در هیئت انصارالخمینی(ره) 1405/3/26
روایتی از چگونگی اولین روز محرمی که امام در نوفل لوشاتو گذراند
اطلاعیه تشییع و تسلیت:
با کمال تالم و تاسف باطلاع میرساند: حاج محمد برزگر به دیار باقی شتافت
روایت محتشمی‌پور از برنامه ویژه امام در دهه اول محرم
محقق داماد: تفرقه و جنگ از نقاط تاریک ادیان است / «هم‌باوران»؛ بازخوانی پیوندهای فرهنگی، دینی و انسانی ایران و جهان مسیحی
برگزاری مراسم شب پنجم محرم الحرام در هیئت انصارالخمینی(ره) 1405/3/29
اکران سومین دیوارنگاره بزرگ کشور در قم
فاضل میبدی: هر کاری که سایه شوم جنگ را از کشور دور کند مبارک است/ امیدوارم آشتی ملی به تمام‌معنا بر این کشور حاکم گردد
متن تفاهم ایران و آمریکا منتشر شد
پیام حسن روحانی پس از امضای یادداشت تفاهم ایران و آمریکا: باید نسبت به توطئه و عهدشکنی دشمن هوشیار بود/ امروز هر ایرانی در هر گوشه دنیا، به ایرانی بودن خود می‌بالد/ رهبری نظام با صلابت و درایت و حکمت، انسجام ملت و نظام را مدیریت نمود
عمل مستحبی‌ای که امام در دهه اول محرم به آن مقید بودند، چه بود؟
در دیدار مدیران وزارت جهاد کشاورزی؛
آیت‌الله سیدحسن خمینی: ملت ایران پیروز مطلق جنگ اخیر بود/ ۳۹ روز جهاد اصغر بود، از امروز جهاد اکبر شروع می‌شود/ باید از نزاع‌های بی‌حاصل دست بکشیم/ اگر می‌خواهیم به پیروزی برسیم، باید یک جامعه استقامت کند
رئیس حزب اسلامی مالزی: دشمنان ایران، همان جبهه «مغضوب علیهم» در قرآن هستند


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 4378
تعداد بازدید دیروز: 12747
بازدید کل: 79037043
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.