امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری


 

 

 

تاريخ انتشار: 13 ارديبهشت 1403 ساعت 12:24:48
یادداشتی از: حجت الاسلام قهرمانی نژاد*
حجاب،امر یا توصیه؟!

سلام بر حقیقت جویان.

این روزها برخی از اشخاص مدعی اطلاع از قرآن،ادعا کرده اند که آیات حجاب، امر نبوده و در حد توصیه است و مخاطب آن نیز فقط مومنین هستند نه همه مردم!

برای اثبات باطل بودن ادعای فوق، دلائل روشنی وجود دارد که عبارتند از:

۱.آیات امر و نهی در قرآن، در همه موارد،دلالت بر وجوب دارد و الا بایستی گفت تمامی واجبات در اسلام، توصیه بوده و اساسا حکم واجب و حرامی نداریم، آیا چنین چیزی را اساسا همین مدعیان، می پذیرند؟قطعا نه، پس چگونه چنین ادعای واضح البطلانی دارند؟

۲. ممکن است کسی بگوید، نخیر امر است و توصیه نیست اما اجبار در آن به دلالت آیه لااکراه فی الدین،در آیه الکرسی سوره بقره، ممنوع است و حجاب هم چون جزئی از دین می باشد، اکراه و اجباری در آن نیست،در جواب باید گفت: طبق نظر همه مفسرین به دلالت روایات و گواهی عقل، این آیه راجع به اصل پذیرش دین است، نه این که شما با قبول از روی اختیار دین، معتقد باشی بخشی را حق داری انجام ندهی.به بیان واضح تر، مانند این اشخاص در اشتغال یک مرکز، اداره و مشغول تحصیل شدن برای اصل شغل و محل تحصیل، اکراه و اجباری ندارند ولی پس از پذیرش آن، بایستی تمام قوانین آن را اجرا نمایند و این امری کاملا روشن است.

۳.اگر بگویند اگر حجاب اجباری است،چرا کیفری برای ترک آن در قرآن یا حدیث و منابع فقهی معتبر نیامده؟ در این خصوص، قبلا توضیح داده شد که در قرآن مخالفت با حکم خدا و رسول، گمراهی و مستوجب کیفر دنیا و آخرت است و چند آیه صریح در این جهت داریم،اما همانطوری که قرآن، بیان کلیات بوده و جزئیات مانند تعداد رکعات نماز،مبانی بسیاری از احکام، جزئیات قصاص، تعزیر و حدود مانند حد شرابخواری و مانند آن را در آیات و سوره ها نمی بینیم، به نوع و جزئیات کیفر بی حجابی نیز به صورت مصداقی ورود نشده اما از روایاتی که مبنای فقهی شده و در اغلب منابع اولیه و متقن وارد شده، این مهم، قابل رویت است.

از جمله مدارک آن را علاوه بر منابع و مدارک مفسرین اولیه شیعی ، مفسر بزرگ اهل سنت که همه عالمان سنی در تاریخ، قبولش دارند یعنی محمود بن عمر الزمخشری الخوارزمی است که این مطلب یعنی حجاب الزامی در زمان پیامبر ص را در الکشاف عن حقایق التنزیل و عیون الاقاویل فی وجوه التأویل، بیروت، دارالمعرفه، ج۳، ص۶۲ آورده است.

در روایت دیگری که در مشکاه الانوار فی در الاخبار.ج اول ص۵۰۱آمده، امیرمومنان ع حرکت بی مبالات و به دور از عفاف و حجاب زنان و دختران در بین مردان در بازار را منع اکید نمود ، همانطوری که در روايت ديگرى آمده است، مردى را نزد على عليه السّلام آوردند، كه در ماه رمضان، (روزه خواری علنی همراه) شرب خمر مرتکب شده بود، على عليه السّلام حدّ روزه خوارى را بر او جارى كرد، و براى اينكه احترام ماه رمضان را نيز شكسته بود، به او سى و نه ضربه شلّاق زد.

حال باید پرسید در کدام آیه برای شرابخواری و روزه خواری، حد و کیفر داریم؟ این حدیث را محدث نوری در مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل،انتشارات مؤسسه آل البیت لاحیاء التراث، ج‏۷، ص: ۴۰۱ آورده است.

۴. الزامات قرآنی،قطعا لازم المراعاه هستند و در صورت نبود کیفر متناسب، بدون تردید، سنگ روی سنگ، بند نخواهد شد. اصل وجوب حجاب، که برای جلوگیری از فساد و فحشا و تبعات آن مانند طلاق و ده ها مفسده دیگر، امری عبث بود و قطعا این معنا از خدای متعال، محال است.

ما در آیه ۱۹ سو ه نور ، کیفر و عذاب دنیوی و اخروی برای مروجین فحشا آورده و قطعا بی حجابی ، مقدمه فحشاست. امام در تحریر الوسیله ج ۲ ص۵۰۵، لزوم و امکان الزام و کیفر را برای حجاب را ذکر نموده و می فرماید: ولی امر و حاکم می تواند حد و کیفر برای ترک حجاب ، قرار دهد.

در بیان عالمان بزرگی مانند شهید اول در القواعد ج۲ ص۱۴۳،علامه حلی در تحریر الاحکام، ج۲ص۲۳۷، ابن ادریس در السرائر، ۵۳۴:۳،ابن زهره،در غنیه،ص۴۳۵،نجفی در جواهر الکلام، ۴۴۸:۴۱،خوانساری در جامع المدارک،۱۱۸:۲۷ و فقها عظام دیگر این مبنا را ذکر کرده اند (در این خصوص بنگرید به نقد و بررسی ادله فقهی الزام حکومتی حجاب، ایازی ، محمد علی، ۵۱:۷) ۵.این که گفته شود مخاطب آیات حجاب آن خود خانواده پیامبر ص یا مومنین هستند نه همه مردم، تناقضی بیش نیست چون مخاطب آیات احکام اگر چه آن حضرت است اما قطعا منظور همگان است و الا اساسا چرا آن حضرت به نبوت و خاتمیت برای همه انسان ها با کلمه الناس، مبعوث شده است؟

*دکتربهاالدین قهرمانی نژاد، مدرس حوزه و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران.





  تعداد بازديدها: 320


 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
وزیر خارجه عربستان: باید از جنگ بین ایران و اسرائیل و هرگونه جنگی در منطقه خود جلوگیری کنیم
در بازدید از نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاوردهای بخش خصوصی؛
رهبر معظم انقلاب اسلامی: تنها راه پیشبُرد کشور استفاده از توانمندی‌های بخش خصوصی است
یادداشتی از: مهرداد خدیر
چرا عبدخدایی به خاطر ترور فاطمی عذرخواهی نمی‌کند؟/ نواب صفوی و کودتای ۲۸ مرداد/ پیشنهاد شاه و زاهدی به نواب چه بود
یادداشتی از: مهرداد خدیر
چرا عبدخدایی به خاطر ترور فاطمی عذرخواهی نمی‌کند؟/ نواب صفوی و کودتای ۲۸ مرداد/ پیشنهاد شاه و زاهدی به نواب چه بود
یک کارشناس اقتصادی:
با نپیوستن به FATF اقشار ضعیف آسیب می‌بینند
یادداشتی از: روزنامه جمهوری اسلامی
سیاست خارجی از تئوری تا تجربه -2
اظهار نگرانی وزیر بهداشت از تاثیر منفی افزایش نرخ ارز بر درمان و سلامت مردم
صید ترال چینی‌ها به خلیج‌فارس باز می‌گردد؟
اظهارات طوفانی که مجری BBC را آچمز کرد / نتانیاهو عقب‌نشینی کرد، حماس باقی ماند
پزشکیان: با حقوق ۲۰-۲۵ تومان نمی‌شود در تهران زندگی کرد / امسال قرار بود مازوت نسوزانند اما گیر کردیم / هر کجا می‌خواهیم دست بزنیم می گویند دست نزن صدا در می‌آید
گزارشی از: حمید شجاعی
پشت پرده تحرکات احمدی نژادی ها
تل‌آویو در سودای تجزیه سوریه
وزیر ارتباطات:
هیچ سکوی اینترنتی از شمول رفع فیلترینگ خارج نیست
یادداشتی از: روزنامه جمهوری اسلامی
سیاست خارجی از تئوری تا تجربه -1
گزارشی از: مهراوه خوارزمی*
خسارت کارشکنی / ساختمان شرکت ملی نفت ایران در هلند به دلیل پرونده کرسنت توقیف شد
باهنر: باید با همه توان از پزشکیان حمایت کرد
پس‌از ۴۷۰ روز جنگ؛
آتش‌بس در غزه رسما آغاز شد
اقامه نماز رهبر انقلاب بر پیکر دو قاضی شهید
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس:
سیاست خارجی دولت نباید به خاطر وجود تندروها تحت الشعاع قرار بگیرد
پیام مقام معظم رهبری درپی شهادت دو تن از قضات برجسته قوه قضائیه، حجج‌اسلام رازینی و مقیسه

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
در آستانه ولادت حضرت علی (ع) انجام شد:
رونمایی از نسخه نفیس خطی “شرح دیوان” منسوب به حضرت علی (ع)
اطلاعیه هیئت انصارالخمینی(ره):
برگزاری مراسم جشن میلاد حضرت علی (علیه السلام)
قصیده ی " پدر " سروده ی علی اکبر پورسلطان(مهاجر)
یادداشتی از: حجت الاسلام هادی سروش
اهمیت ادعیه ائمه (ع) در نگاه امام خمینی و بلندای معارف دعای رجبیّه در بیان دو استاد بزرگ عرفان
گزارش تصویری:
برگزاری کلاس درس نهج البلاغه توسط استاد حاج بهرام رحیمی در هیئت انصارالخمینی (ره) حسینیه ی آل یاسین (ع) 1403/10/24
دوبیتی "روز پدر" سروده ی علی اکبر پورسلطان (مهاجر)
یادداشتی از: حجت الاسلام مسیح مهاجری
فاصله ما با فقه علوی
گزارش تصویری:
برگزاری مراسم جشن میلاد حضرت علی (علیه السلام) در هیئت انصارالخمینی (ره)، حسینیه آل یاسین (ع) 1403/10/25
آزادی شهروند ایرانی بازداشت شده در ایتالیا
یادداشتی از: حجت الاسلام یوسفی شیخ رباط
علی الگوی جاودانه برای حکومت‌ها
یادداشتی از: آیت الله سيد محمد هاشمی
علی مع الحق والحق مع علی یدور حیث مادار
سرگردانی ۲۵ میلیون بشکه نفت ایران در انبارهای چین/ ۴۵۰ میلیون دلار هم باید هزینه انبارداری بدهیم!
صهیونیست ها برنامه 100 روز اول دولت ترامپ علیه ایران را نوشتند
مجتبی خامنه ای ، عکس یک روزنامه داخلی / تهران تایمز : مخالفت قاطع آیت الله خامنه ای با جانشینی فرزندان / ادعاهای واشنگتن پست درباره بیماری آیت الله خامنه ای و انتخاب مجتبی خامنه ای برای جانشینی، بی اساس است
ایران همسایه اتحادیه اروپا می شود؟ / گام ارمنستان برای عضویت در اتحادیه اروپا / عصبانیت روسیه
محمد مهاجری : آقای رئیس‌جمهور ! نگذارید در مجمع تشخیص به سر FATF همان بیاید که بر سر فیلترینگ آمد/ مذاکرات و رای را علنی کنید
4 نکته درباره نماینده ای که در مجلس داد می زد: پفیوز!
به مناسبت 26 دیماه سالروز فرار شاه از کشور
ناگفته‌های سقوط شاه از دیدگاه وال استریت
برگزاری نشست حمایت از تروریستهای سوریه در ریاض
یادداشتی از: روزنامه جمهوری اسلامی
طرحی نو برای سیاست خارجی


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 1048
تعداد بازدید دیروز: 24409
بازدید کل: 74259096
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.