امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری


 

 

 

تاريخ انتشار: 13 ارديبهشت 1403 ساعت 12:24:48
یادداشتی از: حجت الاسلام قهرمانی نژاد*
حجاب،امر یا توصیه؟!

سلام بر حقیقت جویان.

این روزها برخی از اشخاص مدعی اطلاع از قرآن،ادعا کرده اند که آیات حجاب، امر نبوده و در حد توصیه است و مخاطب آن نیز فقط مومنین هستند نه همه مردم!

برای اثبات باطل بودن ادعای فوق، دلائل روشنی وجود دارد که عبارتند از:

۱.آیات امر و نهی در قرآن، در همه موارد،دلالت بر وجوب دارد و الا بایستی گفت تمامی واجبات در اسلام، توصیه بوده و اساسا حکم واجب و حرامی نداریم، آیا چنین چیزی را اساسا همین مدعیان، می پذیرند؟قطعا نه، پس چگونه چنین ادعای واضح البطلانی دارند؟

۲. ممکن است کسی بگوید، نخیر امر است و توصیه نیست اما اجبار در آن به دلالت آیه لااکراه فی الدین،در آیه الکرسی سوره بقره، ممنوع است و حجاب هم چون جزئی از دین می باشد، اکراه و اجباری در آن نیست،در جواب باید گفت: طبق نظر همه مفسرین به دلالت روایات و گواهی عقل، این آیه راجع به اصل پذیرش دین است، نه این که شما با قبول از روی اختیار دین، معتقد باشی بخشی را حق داری انجام ندهی.به بیان واضح تر، مانند این اشخاص در اشتغال یک مرکز، اداره و مشغول تحصیل شدن برای اصل شغل و محل تحصیل، اکراه و اجباری ندارند ولی پس از پذیرش آن، بایستی تمام قوانین آن را اجرا نمایند و این امری کاملا روشن است.

۳.اگر بگویند اگر حجاب اجباری است،چرا کیفری برای ترک آن در قرآن یا حدیث و منابع فقهی معتبر نیامده؟ در این خصوص، قبلا توضیح داده شد که در قرآن مخالفت با حکم خدا و رسول، گمراهی و مستوجب کیفر دنیا و آخرت است و چند آیه صریح در این جهت داریم،اما همانطوری که قرآن، بیان کلیات بوده و جزئیات مانند تعداد رکعات نماز،مبانی بسیاری از احکام، جزئیات قصاص، تعزیر و حدود مانند حد شرابخواری و مانند آن را در آیات و سوره ها نمی بینیم، به نوع و جزئیات کیفر بی حجابی نیز به صورت مصداقی ورود نشده اما از روایاتی که مبنای فقهی شده و در اغلب منابع اولیه و متقن وارد شده، این مهم، قابل رویت است.

از جمله مدارک آن را علاوه بر منابع و مدارک مفسرین اولیه شیعی ، مفسر بزرگ اهل سنت که همه عالمان سنی در تاریخ، قبولش دارند یعنی محمود بن عمر الزمخشری الخوارزمی است که این مطلب یعنی حجاب الزامی در زمان پیامبر ص را در الکشاف عن حقایق التنزیل و عیون الاقاویل فی وجوه التأویل، بیروت، دارالمعرفه، ج۳، ص۶۲ آورده است.

در روایت دیگری که در مشکاه الانوار فی در الاخبار.ج اول ص۵۰۱آمده، امیرمومنان ع حرکت بی مبالات و به دور از عفاف و حجاب زنان و دختران در بین مردان در بازار را منع اکید نمود ، همانطوری که در روايت ديگرى آمده است، مردى را نزد على عليه السّلام آوردند، كه در ماه رمضان، (روزه خواری علنی همراه) شرب خمر مرتکب شده بود، على عليه السّلام حدّ روزه خوارى را بر او جارى كرد، و براى اينكه احترام ماه رمضان را نيز شكسته بود، به او سى و نه ضربه شلّاق زد.

حال باید پرسید در کدام آیه برای شرابخواری و روزه خواری، حد و کیفر داریم؟ این حدیث را محدث نوری در مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل،انتشارات مؤسسه آل البیت لاحیاء التراث، ج‏۷، ص: ۴۰۱ آورده است.

۴. الزامات قرآنی،قطعا لازم المراعاه هستند و در صورت نبود کیفر متناسب، بدون تردید، سنگ روی سنگ، بند نخواهد شد. اصل وجوب حجاب، که برای جلوگیری از فساد و فحشا و تبعات آن مانند طلاق و ده ها مفسده دیگر، امری عبث بود و قطعا این معنا از خدای متعال، محال است.

ما در آیه ۱۹ سو ه نور ، کیفر و عذاب دنیوی و اخروی برای مروجین فحشا آورده و قطعا بی حجابی ، مقدمه فحشاست. امام در تحریر الوسیله ج ۲ ص۵۰۵، لزوم و امکان الزام و کیفر را برای حجاب را ذکر نموده و می فرماید: ولی امر و حاکم می تواند حد و کیفر برای ترک حجاب ، قرار دهد.

در بیان عالمان بزرگی مانند شهید اول در القواعد ج۲ ص۱۴۳،علامه حلی در تحریر الاحکام، ج۲ص۲۳۷، ابن ادریس در السرائر، ۵۳۴:۳،ابن زهره،در غنیه،ص۴۳۵،نجفی در جواهر الکلام، ۴۴۸:۴۱،خوانساری در جامع المدارک،۱۱۸:۲۷ و فقها عظام دیگر این مبنا را ذکر کرده اند (در این خصوص بنگرید به نقد و بررسی ادله فقهی الزام حکومتی حجاب، ایازی ، محمد علی، ۵۱:۷) ۵.این که گفته شود مخاطب آیات حجاب آن خود خانواده پیامبر ص یا مومنین هستند نه همه مردم، تناقضی بیش نیست چون مخاطب آیات احکام اگر چه آن حضرت است اما قطعا منظور همگان است و الا اساسا چرا آن حضرت به نبوت و خاتمیت برای همه انسان ها با کلمه الناس، مبعوث شده است؟

*دکتربهاالدین قهرمانی نژاد، مدرس حوزه و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران.





  تعداد بازديدها: 400


 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
«اونیتا» متعلق به کجا بود و موضوع گفت‌و گویش با امام چه بود؟
شیخ نعیم قاسم: به آمریکا بگویید اگر آسمان به زمین بیاید، خلع‌ سلاح نمی‌شویم
طی سخنانی با عنوان «چگونه حرمت ولایت و حرمت حوزه را پاس بداریم؟»
آیت‌الله سروش محلاتی: باید از مبنای امامت و ولایت دفاع عالمانه و محقّقانه داشت و در عین‌حال مواظب شیادانی بود که از آن سوءاستفاده می‌کنند/ فاطمه‌ زهرا(س) با مرگ طبیعی از دنیا نرفته‌اند/ علما و بزرگان ما باید در بحث امامت ورود پیدا کنند
فشاگری جهرمی؛ مالک تلگرام به تهران آمد/ می‌خواستند تلگرام کلا بسته شود چون سیاسی بود، مسئله‌شان کانال کودک آزاری و ... نبود
طلا سقف تاریخی را شکست ؛ دلار در مرز 130 هزار تومان !
احسان محمدی
فاتحه برای املای فارسی!
یورونیوز:
میلیون‌ها نفر در اروپا در خانه‌های سرد زندگی می‌کنند: فقر انرژی کجا شدیدتر است؟
اختصاصی:
یک اثر قرآنی و یک اثر آیینی در مقام حضرت فاطمه (س) با خطاطی آقای محمد مسلم خانی
گزارش تصویری:
برگزاری سالگرد جشن میلاد حضرت زهرا (س) در هیئت انصارالخمینی (ره) در تاریخ 1404/9/21
اختصاصی:
دو تصویر آسمانی از بارگاه ملکوتی حضرت علی علیه السلام " به همت آقای حاج حیدر سوری"
ترامپ خواستار بازگشت ایران به مذاکرات شد
اعتراض رسمی مصر به نام‌گذاری عجیب بازی با ایران
روایت یک رسانه صهیونیستی از جنگ ۱۲ روزه؛ «از ترس موشک‌های ایران خواب نداشتیم»
اختتامیه هفته فرهنگی «بر آستان آفتاب»؛
کمساری: هر قانون و سیاستگذاری بدون پیوست اندیشه امام ناقص و ابتر خواهد بود/ قاسمی: حفاظت از میراث فرهنگی و معنوی امام خمینی(ره) نیازمند تلاش جمعی جامعه است/ فرماندار خمین: وفاق ملی از اندیشه حضرت امام خمینی(ره) نشأت می‌گیرد
ورزشکار زن پناهنده «با حمایت رهبری» به ایران بازگشت + تصویر
یادداشتی از: سروش بامداد
تغییر ادبیات کیهان و پزشکیان در قبال هم/ خود رییس جمهور به جای مشاوران و ضمیر مخاطب به جای "ما"
گاو سنگی هخامنشی در شیکاگو است! + عکس
مراسم سه ساعته جشن میلاد حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها در حسینیه امام خمینی(ره) با حضور رهبر معظم انقلاب
جنگ عربستان و امارات اوج گرفت | این جنگ می‌تواند منجر به فروپاشی کامل دولت مزدور عدن شود
روزنامه جمهوری اسلامی: گرانی امان مردم را بریده است/ بابک زنجانی با آن همه فسادمالی الان به ریش مردم می خندند/ چرا مدیران بانک آینده بازداشت نمی‌شوند؟

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
اتمام حجت دبیرکل نجبا؛ اگر فرستاده ترامپ را ساکت نکنید ...
"هر چه کنی به خود کنی گر همه نیک و بد کنی" با خطاطی آقای محمد مسلم خانی
آیت‌الله العظمی سبحانی: نگذاریم اسلام با گذشت زمان همچون افسانه‌ای به غفلت سپرده شود/ حفظ بقاع و مکان‌های مذهبی نقشی اساسی در تداوم و نشر معارف اسلامی دارد/ در حوزه‌های اعتقادی و کلامی باید از افراد نخبه و توانمند بهره برد
هزینه حج تمتع ۱۴۰۵ اعلام شد
سیدمصطفی خمینی با ظاهر متفاوت در ایام تبعید در ترکیه
پوستر:
چهلمین روز درگذشت زنده یاد کربلایی حسین هاشم خانلو
یادداشتی از: حجت الاسلام حسن پویا
بزرگ بانوی اسلام و روز زن
چه نکته‌ای امام (ره) را بر آن می‌داشت که بر تقویت بنیه دفاعی کشور تاکید کنند؟
اطلاعیه:
برگزاری سالگرد جشن میلاد حضرت زهرا (س)
یادداشتی از: حجت الاسلام هادی سروش
شبهه آفرینی و نمک بر زخم دلِ جریحه دارِ شیعه
یادداشتی از: آیت‌الله سیدمحمد هاشمی اصفهانی
چند جمله در ردّ جسارت‌های بی‌اساس به امام جواد(ع)
اختصاصی:
"صلی الله علیک یا ام البنین" با خطاطی آقای محمد مسلم خانی
یادداشتی از: صابر گل عنبری، تحلیلگر ارشد امور خاورمیانه
عراق و چرایی یک تصمیم؟!
پاسخ وقیحانه نماینده اسرائیل به قطعنامه سازمان ملل
تصمیم جنجالی عراق؛ برچسب تروریست بر حزب الله و انصارالله
شهردار اسرائیلی: ایرانی‌ها به بات‌یام رسیدند و این شوخی نیست
بازگشایی حرم حضرت زینب(س) برای زیارت
هشدار ظریف به نتانیاهو
وحشت اسراییل از احتمال آغاز جنگ با ایران
یادداشتی از: محمود الهاشمی*
حساسیت صحنهٔ سیاسی عراق به قرار دادن «حزب‌الله» و «انصارالله» در فهرست سازمان‌های تروریستی


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 5801
تعداد بازدید دیروز: 18258
بازدید کل: 77800898
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.