امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری


 

 

 

تاريخ انتشار: 21 آبان 1402 ساعت 01:23:43
حجت الاسلام ابطحی: مسجد پایگاه مبارزه با حکومت نیست، اما ستاد تبلیغاتی حکومت هم نیست/ مساجد فعال بسیار اندک شده است

محمدعلی ابطحی فعال سیاسی گفت: بارها به مسوولین امنیتی و مسوولین عقیدتی گفته‌ام که مساجد در ایران بالاخره هر کس در مسجد حضور پیدا کند به نوعی با دین پیوند برقرار کرده است. به همین دلیل نباید مساجد را خیلی محدود کرد.

قبل از انقلاب مساجد هر کدامشان گرایش خاصی داشتند؛ آدمهای ویژه‌های در هر مسجد امامت می‌کرد. بالاخره هر کسی از اقشار متدین جامعه برای خودش یک مسجدی، پایگاهی پیدا می‌کرد که حضورش را نشان دهد. اما این یک‌دست شدن باعث شده که نه امام جماعت انگیزه فعالیت دارند نه اطرافیانشان انگیزه فعالیت دارند.

ماهنامه خیمه نوشت: در شماره پیشین این مجله به موضوع کم‌رونقی مساجد پرداختیم و با اندیشمندانی گفت‌وگو کردیم که همچون طیف گسترده‌ای از مردم بر این باور بودند که مساجد از رونق افتاده‌اند.

در ادامه این سلسله گزارش‌ها با اندیشمندانی دیگر گفت‌وگو کرده‌ایم که هم در میدان سیاست نامدار بود و هم در عرصه فرهنگ موثر بود؛ سیاست‌مردی کارکشته اما ناکام در رسیدن به برخی اهدافش: سید محمدعلی ابطحی.

در کارنامه پربار سیاسی او دین و دین‌داری نقش مهمی داشته است. اما کم‌رونقی این روزهای مساجد را این‌گونه برایم شرح داد: «دین‌داری از چند جهت باید مورد توجه قرار بگیرد در جهان معاصر.

از یک بعد، کم‌رنگ شدن دین در سطح بین‌المللی است. یک سری علوم در جامعه به وجود آمد و رشد کرد و آنها در بسیاری از حوزه‌ها جایگزین دین شدند یا لااقل نقش دین را به عهده گرفتند.

مانند روانشانسی. مثل مباحث علوم اجتماعی. اینها بسیاری از حوزه‌هایی را که تصور می‌شد کار خدا و دین باشد را پوشش دادند و وقتی جامعه دید که آن پوشش توسط آن علوم می‌تواند شکل بگیرد کمی فاصله گرفت از دین.

در همین ارتباط، فضای مجازی و انتقال واقعیت‌ها و پرسشگری جامعه در حوزه دین هم دلیل دیگری بود که در بسیاری از موارد باعث شد که به رئالیته واقعی جامعه رو بیاورند و از آنچه که دین به صورت پنهان یا معنوی ویا ماورایی ازش یاد می‌کرد، ازش فاصله بگیرند تا حدودی. این هم دلیل دوم می‌تواند باشد.

در گذشته‌های نه چندان دور البته، کمتر ادیان و یا رهبران ادیان در حوزه دینی مورد پرسش قرار می‌گرفتند اما الآن این پرسش‌ها در فضای مجازی وجود دارد و چون وجود دارد پاسخ نیاز دارد.

در بسیاری از موارد کار رهبران دینی سخت شده است که پاسخ بدهند.  و چون پاسخی ارائه نمی‌کنند یا ندارند، بسیاری از پرسشگران نجات یا راهبرد خودشان را دیگر در دین نمی‌بینند. این عوامل در سطح جهانی تأثیرگذار بوده.

عدم جذابیت کلیساها و حرف‌های تکراری و به روز نشدنشان در خیلی از موارد آن هم در این بی‌رغبتی جهانی در نسل جوان به دین تأثیرگذار بوده است.

در ادامه این نکته را یادآور شدم که حاکمیت در ایران به شکل دینی اداره می‌شود و شاید همین أمر وجه تمایز ما با سایر نقاط دنیا باشد.

از ابطحی پرسیدم که وضعیت مناسکی مانند نماز به صورت ویژه در ایران با چه آسیب‌هایی روبه‌روست؟ در پاسخ به این پرسش گفت: «در ایران مسأله شکل متفاوتی پیدا کرده؛ در ایران اصل حکومتی بودن دین نکته بسیار پراهمیتی است.

وقتی که سال‌ها پیش تبلیغ می‌کردیم که دین یعنی حکومت و حکومت یعنی دین مفهومش این است که اگر حکومت بحران پیدا کرد اگر عدم رضایت از حکومت وجود داشت همه اینها به صورت طبیعی نسبت به دین هم این اتفاقات بود. نکته دوم حضور و صدای بلند جریان‌های خرافه‌گرا در حوزه دین است.

دیدگاه‌ههای آنها مورد پذیرش متوسط جامعه حداقل قرار نمی‌گرفت. این دیدگاه‌های خرافی به عنوان دین اصیل ازش یاد شد و در بسیاری از موارد به اختلاف بین مذاهب انجامید. به دور شدن فکری جامعه از دین انجامید. به خصوص که صاحبان این حرف‌ها هم صاحبان قدرت بودند؛ در بخشی از موارد.

در بخشی از موارد هم نه، روحانیون سنتی بودند. اینها به دلیل وجود فضای مجازی صدایشان بلند شد. شاید سابق در بین یک جمع خوش‌باوری از این حرفها زد و مخاطبان را هم به بهجت و شادابی آورد اما وقتی که این صدا بلند شد و همه این صدا را شنیدند طبیعی بود که در معرض قضاوت جامعه قرار گیرد.

و این قضاوت، قضاوتی بود که انسانها را از جامعه دور می‌کرد به همین دلیل هم مناسکی که مذهبی است و سعی شده در ارتباط با مناسک مذهبی که حکومت هم در آنها مطرح شده دچار بحران جدی شده است. مساجد فعال بسیار اندک شده است. مساجد غیرفعال زیاد شده است. البته بخش دیگر مسأله به مدیریت این فضاها برمی‌گردد.

این مدیریت مساجد باید در اختیار خود مردم باشد، خود محلات باشد. متدینین و معتمدین محل باشد.

حضور یک دستگاه مدیریتی برای مساجد آن هم مدیریتی که به حکومت وصل است و مدیون حکومت است و وفا دار به حکومت است خودش دلیل بزرگی می‌تواند باشد برای عدم حضور در این محافل و مساجد.

مثلا وقتی که مسجد می‌خواهید بروید و بخش‌هایی از شعارهایتان باید شعارهای حکومت باشد یا پیش‌نماز آنجا یا نیروهای بسیج تحمیل‌هایی می‌کنند که ممکن است در زندگی روزمره مخالف آن تحمیلها نباشند اما ان تحمیلها باعث می‌شود که به امر اختیاری را خیلی مراجعه نشود.

این تسلط سیستم حاکمیتی بر مساجد به نظر من خیلی تأثیرگذار است بر کم شدن جمعیت مساجد و خود همین باعث می‌شود که یک سری  نوآوری‌ها از بین بروند.

بارها به مسوولین امنیتی و مسوولین عقیدتی گفته‌ام که مساجد در ایران بالاخره هر کس در مسجد حضور پیدا کند به نوعی با دین پیوند برقرار کرده است. به همین دلیل نباید مساجد را خیلی محدود کرد.

قبل از انقلاب مساجد هر کدامشان گرایش خاصی داشتند؛ آدمهای ویژه‌های در هر مسجد امامت می‌کرد.

بالاخره هر کسی از اقشار متدین جامعه برای خودش یک مسجدی، پایگاهی پیدا می‌کرد که حضورش را نشان دهد. اما این یک‌دست شدن باعث شده که نه امام جماعت انگیزه فعالیت دارند نه اطرافیانشان انگیزه فعالیت دارند. نه کسانی که مسوول فعالیتهای مساجد هستند مثل بسیج.

حوزه کار اینها حوزه کار مسجد است. من خیلی باور دارم که اگر همین الآن آدمهای مختلف فکری، روحانیون مختلف فکری هر کدامشان در یک مسجد نماز می‌خواندند نه از نظر امنیتی برای سیستم مشکلی پیدا می‌شد، حتی مخالفینشان و نه از نظر سیاسی به خاطر اینکه آن حرف‌هایی که در خانه‌ها زده می‌شد در مسجد زده می‌شد و مخاطبان خودشان را پیدا می‌کردند.

آدمهای نامدار صاحب فکر در حوزه‌های مختلف هر کدامشان اگر مسجدی داشتند خیلی در رشد مساجد تأثیر داشت و مسجد می‌توانست محل انتخاب نسل جوان باشد که متاسفانه نشده.

من توصیه می‌کنم که مساجد و مراکز دینی را از دو قید رها کنند؛ یکی از قید خرافه‌گرایان و دیگری از قید همه‌چیزطلبان یا حکومت‌طلبانی که فقط حکومت را در مسجد می‌بینند. البته مسجد پایگاه مبارزه با حکومت نیست اما مسجد ستاد تبلیغاتی حکومت هم نیست.»

*جماران





  تعداد بازديدها: 234


 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
دیدار رئیس جمهور کوبا با رهبر معظم انقلاب اسلامی
پس از ۱۰ سال کشمکش؛‌ سرانجام یادداشت‌های جلال آل‌احمد منتشر می‌شود
۵ کارخانه تولید اقلام تزریقی تعطیل شد
توضیح قوه‌قضاییه درباره بازداشت مدیرعامل پیام‌رسان سروش
آمارها درباره علل آلودگی هوا متناقض است، اما رشد مازوت‌سوزی قطعی است
کیفرخواست آلودگی؛ ۶۱ درصد خودرو، ۳۴ درصد صنایع + نمودار
امام جمعه یاسوج : وضع معیشت طلاب خوب نیست، دولت عملی حمایت کند
واکنش رشیدی کوچی به ماجرای اختلاس واردات چای
بی اطلاعی وزیر ارتباطات از VPN فروشان غیرقابل باور است!
در نشست مجلس و قوه قضائیه؛
رییس قوه قضاییه: امروز جمع قابل توجهی از مردم از لحاظ معیشت امورات روزمره تحت فشار هستند/ انتخابات تمام می‌شود اما در نهایت بداخلاقی‌ها می‌ماند!/ به تخلف دستگاه حکومتی باید جدی تر رسیدگی کنیم
عضو اتاق بازرگانی :دولت رئیسی جراحی اقتصادی انجام داد ولی یادش رفت شکم بیمار را بدوزد
از سوی معاون استان یزد؛
ادعای آتش زدن منازل برخی از اتباع در شهرستان میبد تکذیب شد
مرجعیت خبری صدا و سیما در مرحله هشدار
درخواست جامعه جهانی برای توقف حملات رژیم صهیونیستی به غزه
چرا طالبان یار و زمین بازی تروریست‌ها تلقی می‌شوند؟
افغانستان بهشت امن داعش و القاعده
راغفر، استاد اقتصاد:
فروش نفت خارج از مسیر وزارت تبدیل به فساد شد
یادداشتی از: روزنامه جمهوری اسلامی
سرانجامِ فرزندان دروغِ هولوکاست
دو بیتی "جوهر غیرت" سروده ی علی اکبر پورسلطان (مهاجر)
گزارشی از نشست های مخالفان طالبان در ده روز اخیر
بازی جدید با طالبان در مسکو و دوشنبه
ناصر ایمانی فعال اصولگرا:
آنقدر روی امنیت تکیه نکنیم، مردم رفاه و امید هم می‌خواهند/ برخی جریان‌ها به رضایت مردم اعتقادی ندارند
شیخ نعیم قاسم: نتایج جنگ غزه ضد اسرائیل خواهد بود/ مقاومت پیروز میدان است

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
گفتاری از استاد شهید علامه شیخ مرتضی مطهری
قیمت بلیت قطار ایران - کربلا اعلام شد / آغاز سفر ریلی به عراق از فردا
شیخ زکزاکی با سید حسن خمینی دیدار کرد
یادداشتی از: حجت الاسلام والمسلمین محمدکاظم تقوی
چرا کتاب البیع امام خمینی(ره) در میان آثار ایشان فوق العاده مهم است؟
آیت الله آملی لاریجانی: جوانان را از دین فراری ندهیم
اختصاصی
یا فاطمه زهرا(س) پوستری آیینی از خانم شیرین نوشیروان
یادداشتی از: حجت الاسلام والمسلمین هادی سروش
در حاشیه اظهارات امام جمعه مشهد/ گر تو قرآن بر این نمط خوانی ببری رونق مسلمانی!
یادداشتی از: مرتضی نجفی قدسی
از بسته بودن و خلوتی مساجد بترسیم!
عکس:
اقتصاد فیلترینگ اینترنت در ایران چقدر می شود؟
انتقاد مسیح مهاجری به دولت و مجلس: از مشکلات معیشت مردم خبر ندارید؟ یا خبر دارید و نمی توانید کاری کنید؟/چرا مالیات را بالا می برید؟
امام جمعه شیراز: در دین ما، پزشک محرم نیست
یادداشتی از: حجت الاسلام والمسلمین سید ناصر قوامی*
پروپاگاندای رسانه‌ای
فرماندهان نیروی دریایی ارتش با رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کردند
رئیس جمهور الجزایر: شورای امنیت فلج شده و اسرائیل توجهی به سازمان ملل نمی‌کند
رژیم صهیونیستی اعلام کرد؛
ممنوعیت مصاحبه اسرای آزاد شده صهیونیستی
یادداشتی از: علی بیگدلی استاد دانشگاه
آینده غزه به چه سمتی می رود؟
اطلاعیه بزرگداشت و تسلیت
زنده یاد آقای مهدی علیزاده به دیدار معبود شتافت
ما باید خودروسازی را باید به سمت شرایط رقابتی ببریم
وزیر صمت: به جای خودروسازی، خودروبازی می‌کنیم
تحلیل یک اقتصاددان از لایحه بودجه ۱۴۰۳ و آثار آن بر مردم
جامعه ایرانی بین دو سنگ آسیاب تورم و مالیات
یادداشتی از: حجت الاسلام والمسلمین هادی سروش
مقام بلند فاطمه زهرا(س) در شهود دو عارف معاصر


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 2385
تعداد بازدید دیروز: 22165
بازدید کل: 61547137
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.