امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری


 

 

 

تاريخ انتشار: 20 مهر 1402 ساعت 00:10:22
یادداشتی از: حجت الاسلام والمسلمین سید حسین حسینی
كافه‌ها تعطيل و دكان‌ها باز؟

هويت دانشگاه در دوره جديد و قرن معاصر، هويتي «مساله‌ساز» است و به بيان هيدگر «دانشگاه» پيش از هر چيز نام يك «مساله» است، مساله سنگ بناي نهادينه‌ساز علم (ر.ك: ويس، ژان ماري، 1400، واژه‌نامه هايدگر، ترجمه اوليايي، تهران، ققنوس، ص150). چنانچه تفكيك سه‌گانه بين «نهاد علم» و «سازمان علم» و «ساختار علم» را در استوانه «جامعه علمي» (scientific community) بپذيريم، دانشگاه در نقطه مركزي نهاد علم و در دل جامعه علمي قرار دارد (ر.ك: حسيني، سيدحسين، 1400، ساختار جامعه علمي، روزنامه همدلي، شماره 1697 و 1702). هويت جامعه علمي به حفظ هويت علمي اين سه قوه و نحوه تبادل و ارتباط نظام‌مند آنان است و نهايتا هويت نهاد علم به تمامه به حفظ هويت علمي دانشگاه وابسته و پيوسته شده است. از سوي ديگر اما، اگر جامعه علمي هويت خود را از دست بدهد يا به تزلزل افتاده و استواري لازم را نداشته باشد، طبيعتا هويت ملي جامعه عمومي (general) نيز به خطر خواهد افتاد. ترديدي نبايد روا داشت كه يكي از نشانه‌هاي خطر تجزيه دروني يك كشور (تجزيه فكري -  فرهنگي)، تزلزل در هويت جامعه علمي و از دست رفتن شكل و شاكله حقيقي آن است؛ امري كه برخي انديشمندان علوم انساني و اندكي خردمندان سياسي، بحق از آن واهمه دارند (ر.ك: هم او، 1401، خطر تجزيه فرهنگي، روزنامه آفتاب يزد، شماره 6374). حال پرسش اين است كه نقطه دال هويت دانشگاه چيست يا مولفه اصلي آن كدام است و چگونه مي‌توان يا بايد آن را حفظ کرد يا نشر داد؟ (در اين باره ر.ك: هم او، 1392، نهضت توليد علم و كرسي‌هاي نظريه‌پردازي، تهران، آواي نور، ص 151 و نيز: هم او، 1399، انقلاب تمدني و نظريه‌پردازي‌هاي علمي، قم، تمدن نوين اسلامي، ص107).  هگل در مقدمه كتاب «فلسفه حق» و در تعريف فلسفه مي‌گفت: فلسفه، زمانه خويش است كه به سطح تفكر بركشيده شده است (ر.ك: ردينگ، پل، 1393، هگل، ترجمه اردبيلي، تهران، ققنوس، ص20). اين سخن يا به اين معناست كه محتواي دانش فلسفي برآمده از محتواي فرهنگي‌ زمانه‌اش بوده كه به لحاظ تاريخي متغير است يا اينكه فلسفه نمي‌تواند از زمانه خودش بريده شود كه اگر چنين شود ديگر بر نمي‌كشد (آن هم بركشيدن از تجربه و رفتن تا سطوح تعقل بشري) و  در نتيجه كمكي به ارتقای سطح تفكر نكرده و در جمود و سكون و ركود خود، به داده‌هايي صُلب و بسته و بسيط فرو مي‌ماند. اگر در اين گزاره به جاي واژه فلسفه، واژه دانشگاه را قرار بدهيم چه لوازمي دارد؟ دانشگاه بريده از زمانه خويش، دانشگاهي است فرو غلتيده در چنگ حصار دروني خود كه نمي‌تواند سطح تفكر اجتماعي را پيش ببرد. به بياني ديگر، دانشگاه بريده از زمان و زمانه خود، دانشگاه معقول (به معناي عقلانيت اجتماعي) نخواهد بود چرا كه ضرب در نيازهاي متغير و متنوع جامعه خودش نشده و هر روز و هر آن دورتر و دورتر مي‌شود و زين پس، عنصري بريده از جامعه، عنصري زايد قلمداد خواهد شد كه رنج و بيماري و مرگ خود را به رنج و بيماري و مرگ جامعه به سرعت و شدت سرايت خواهد داد.
پرسش اين است كه نشانه‌هاي اين بريدگي چيست؟
اخيرا نامه‌اي از رييس دانشگاه تهران درخصوص تعطيلي كافه‌هاي اطراف دانشگاه در محافل عمومي منتشر شده كه باید آن را يكي از عجايب چندگانه در تاريخ ۱۰۰ ساله دانشگاه‌هاي ايران برشمرد. متاسفانه مفاد اين نامه چيزي جز پايان حيات بي‌رمق نهادي به نام دانشگاه نيست. وي در اين نامه وجود كافه‌هاي اطراف دانشگاه را مغاير با جهاد علمي دانشگاه قلمداد كرده است. پرسش اين است كه آيا اين گونه تصميمات به حيات دوباره دانشگاه منتهي مي‌شود؟ در شرايط كنوني جامعه ايران مهم‌ترين دغدغه رييس مهم‌ترين و معتبرترين دانشگاه كشور چه بايد باشد؟
پرسش اين است كه آيا كافه‌هاي اطراف دانشگاه تهران اعتبار علمي اين دانشگاه را مخدوش كرده‌اند ولي دكان‌هاي پر رونق رساله‌ساز و مقاله‌هاي پولي خير؟ چگونه دستور به تعطيلي كافه‌ها داده مي‌شود اما همزمان دستوري براي برخورد با دكان دزدان علم و باندهاي فساد و معامله‌گران مدارك دانشگاهي روبروي همين دانشگاه صادر نمي‌شود؟ پرسش اين است كه چرا براي رييس دانشگاه تهران، به جاي برخورد با كافه، مساله بحران علم و دزدان و دلالان علم و دكان‌هاي تجارت فساد علمي اولويت ندارد و اگر دارد آيا در اين فقره اقداماتي عملي و موثر صورت گرفته است؟ بر فرض پذيرش چنين تحليل ساده‌لوحانه‌اي، تعطيلي كافه‌ها‌ به چه ميزان به حل مساله كمك مي‌كند و آيا اين فقط پاك كردن صورت مساله نيست؟ پرسش اين است كه آيا ايشان از وضعيت مراكز و دانشگاه‌هاي معتبر جهاني خبر دارند؟ امروزه ساختمان‌ها و دپارتمان‌هاي بسياري از اين دانشگاه‌ها در كوچه و خيابان‌هاي شهر پراكنده‌اند و بدون گيت و حصار و سيم خاردار با بافت دروني شهر يكي شده‌اند. آيا به اين سبب، اعتبار علمي آنها از دانشگاه تهران كمتر شده است؟ و از همه مهم‌تر، آيا اين گونه تصميمات - كه نمونه‌هاي مشابه آن را در برخي دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌هاي بزرگ كشور هم مشاهده مي‌كنيم - به ارتقای هويت علمي دانشگاه و نهاد علم كمك مي‌كند؟ متاسفانه در اين سال‌ها دو بحران خانمان‌برانداز تبديل به نوعي اصل در برخي تصميمات و برنامه‌هاي دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌هاي كشور شده است: «ظاهرگرايي ديني» (ر.ك: حسيني، سيدحسين، 1400، آفت ظاهرگرايي ديني، روزنامه اعتماد، شماره 5053) و همچنين مبنا قرار دادن «كار سياسي و سياسي‌كاري در محيط علمي». معمولا هر مديري براي باقي ماندن در پُست خود به اين دو اصل تن مي‌دهد چه اينكه غالبا از ناحيه مديران بالادستی خريداران خوبي دارد. پرسش اما اين است كه آيا اين سياست رييس دانشگاه تهران به تقويت اين دو اصل مهلك ياري مي‌رساند يا در جهت ارتقای علمي دانشگاه قرار دارد؟ اگر اين پيش‌فرض را بپذيريم كه دانشگاه در قرن حاضر نقش قوه عاقله در جامعه را به عهده گرفته است، آيا با اين تصميمات مي‌توان چنين قوه‌اي را نمايندگي كرد؟ كارل ياسپرس در كتاب خواندني «ايده دانشگاه»، دانشگاه (university) را يك جهان (universe) دانسته كه همه اجزای آن بايد تشكيل‌ دهنده يك كل جدايي‌ناپذير باشند. وي بر مبناي ايده وحدت علوم هدف اصلي دانشگاه را سهيم كردن دانشجويان در معنايي از وحدت مي‌داند؛ هم در رشته خاص خود و هم در كل دانش (ر.ك: ياسپرس، كارل، 1394، ايده دانشگاه، ترجمه پارسا، تهران، ققنوس، ص73). اگر حتي ايده وحدت علوم را هم نپذيريم اما دانشگاه به عنوان نهاد علم و جزو مهمي از اركان جامعه علمي بايد منادي وحدت اجتماعي در جامعه باشد و هر آينه جامعه علمي ايران به چنين نگاه‌هاي وحدت بخش و كلي‌نگرانه به مفهوم دانشگاه نياز دارد. پرسش جدي اين است كه چگونه مي‌توان از نهاد دانشگاه به مثابه يك هويت كلي و وحدت بخش، صيانت نمود و آيا با نمونه سياست‌هاي تعطيلي كافه‌ها مي‌توان به حفظ هويت اين نهاد علمي اقدام كرد؟ چه جاي شك كه تعطيلي دست و پا شكسته چند كافه هيچ كمكي به حفظ هويت علمي دانشگاه نكرده كه هويت اجتماعي آن را هم بيش از پيش مي‌شكند و از ميان برمي‌دارد. از سوي ديگر ظاهرا فقدان اولويت و نداشتن برنامه جامع و موثر در مبارزه با فساد رايج علمي و اتفاقا گرفتار شدن در دام‌هايي از جنس ظاهرگرايي ديني يا سياسي‌كاري، جز آسيب افزون‌تر بر پيكره جامعه علمي و تشديد بحران‌هاي اجتماعي رهاورد ديگري نخواهد داشت. از تجمع افراد در كافه‌هاي اطراف دانشگاه نترسيد، از تجميع پول كثيف در دكان‌هاي فساد علمي اطراف دانشگاه سخت بترسيد!

*اعتماد





  تعداد بازديدها: 940


 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
اختصاصی:
إِنَّ إِلَىٰ رَبِّكَ ٱلرُّجۡعَىٰٓ - سوره علق آیه 8 " با 4 اثر قرآنی از آقای محمد مسلم خانی"
قطر شیوه پاسخ به حمله اسرائیل را اعلام کرد
هشدار فاضل میبدی درباره نقشه‌ای که تندروها برای دولت دارند/ آنها سعی می‌کنند دولت را به سمت اقدامات مخاطره‌آمیز سوق دهد؛ باید مانع از نفوذشان شد
جنگنده‌های اسرائیلی چگونه بدون مانع به دوحه قطر رسیدند؟
اصل و نسب پیامبر و ریشه قریش/محمد (ص) از پدر و مادر به ابراهیم (ع) می رسد
آیت‌الله فاضل لنکرانی: مذاکره باید در شرایطی مناسب انجام شود/ خاتمی علما و مراجع را تکریم می‌کرد، درست نقطه مقابل احمدی‌نژاد
تکرار ادعاهای شورای همکاری خلیج فارس درباره جزایر سه‌گانه ایران و میدان گازی آرش در حضور وزیر خارجه روسیه + عکس
شلیک به قلب جنبش حامیان ترامپ/ چارلی کرک که بود؟/ ترور او چه پیامی دارد؟
هاشمی طبا: احمدی‌نژاد هر کاری که از دست یک نفر برای تخریب در یک کشور برمی‌آمد انجام داد
تحلیل علی مطهری از ویژگی‌های نفوذی‌ها؛ بسیار مراقب ظاهر هستند/ گزینش‌ها و نظارت استصوابی به شکل غیرمستقیم در افزایش نفوذ تاثیرگذار است
اختصاصی:
دو اثر آیینی بمناسبت سالروز میلاد نبی مکرم اسلام "با خطاطی آقای محمد مسلم خانی"
چه شد که آیت‌الله طالقانی به امامت جمعه تهران انتخاب شد؟
در دیدار امام صادق(ع) و خضر نبی(ع) چه رقم خورد؟
در تجدیدمیثاق مهمانان سی و نهمین کنفرانس وحدت‌ اسلامی با آرمان‌های امام؛
سید حسن خمینی: بسیاری مواقع انسان از حکام مناطق اسلامی خجالت می کشد؛ چقدر دنیا ارزش دارد که آنها به خاطر متاع دنیا با یک رژیم جنایتکار رابطه‌ برقرار می‌کنند؟!/ اولین کار جمهوری اسلامی بستن سفارت آن رژیم و تأسیس سفارت فلسطین بود
حمله اسرائیل به قطر/ نجات سران حماس / حمله هنگام بررسی طرح ترامپ/ 15 جنگنده و شلیک 12 موشک / 6 کشته / تماس پزشکیان با امیر قطر / ترامپ: متاسفم ؛ تکرار نمی شود!!!
گزارش تصویری:
برگزاری مراسم جشن میلاد نبی مکرم اسلام (ص) و امام جعفر صادق (ع) در هیئت انصارالخمینی (ره) برگرفته شده از سایت انصارالخمینی (ره) 1404/6/18
اختصاصی:
تاج سر انبیا محمّد(ص) "با خطاطی آقای محمد مسلم خانی"
محمد مهاجری:
دولت پزشکیان با چنگ‌ودندان کشور را نگه داشته‌است
قوه قضاییه خبر داد: اعلام جرم علیه رئیس و برخی عوامل یک بیمارستان در تهران
رسانه عربی: وزیر خارجه مصر فردا پذیرای عراقچی و گروسی خواهد بود

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
اطلاعیه درگذشت و تسلیت
والده ی ماجده ی شهیدان اکبری به دیار معبود شتافت
اطلاعیه:
برگزاری مراسم تشییع، تدفین و بزرگداشت والده ی مکرمه ی شهیدان اکبری
پس از بازگشت از سفر؛
پزشکیان در تشریح دستاوردهای سفر چین: اجرای توافقات حاصل از اجلاس سازمان همکاری شانگهای چشم‌انداز مناسبی برای کشور ایجاد می‌کند/ با رئیس‌جمهور چین و رئیس‌جمهور ترکیه تصمیمات مهم و استراتژیکی اتخاذ شد/ گفت و گو با رئیس جمهور روسیه نزدیک به ۴ ساعت طول کشید
اطلاعیه:
برگزاری مراسم جشن میلاد نبی مکرم اسلام (ص) و امام جعفر صادق (ع) در هیئت انصارالخمینی (ره)
روایت مرحوم هاشمی از عنایتی که امام به شهید باهنر داشت
آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی:
هر یک از ابعاد شخصیت سلمان فارسی نیازمند بررسی دقیق و مستقل است
پزشکیان: بسیاری از اعتراضات به خاطر آن است که سهم افراد و گروه‌ها داده نشده/ از ابتدای دولت چهاردهم با تراکم بحران مواجه بوده‌ایم
مقام معظم رهبری در دیدار رئیس جمهوری و وزیران : روحیه کار و تلاش را بر حالت نه جنگ و نه صلح غلبه بدهیم / مسئولان راوی قدرت و قوت و امکانات کشور باشند و نه راوی ضعف‌ها / صاحبان قلم و بیان نقاط قوت را بیان کنند
اختصاصی:
تاج سر انبیا محمّد(ص) "با خطاطی آقای محمد مسلم خانی"
گزارش تصویری:
برگزاری مراسم جشن میلاد نبی مکرم اسلام (ص) و امام جعفر صادق (ع) در هیئت انصارالخمینی (ره) برگرفته شده از سایت انصارالخمینی (ره) 1404/6/18
چه شد که آیت‌الله طالقانی به امامت جمعه تهران انتخاب شد؟
حمله اسرائیل به قطر/ نجات سران حماس / حمله هنگام بررسی طرح ترامپ/ 15 جنگنده و شلیک 12 موشک / 6 کشته / تماس پزشکیان با امیر قطر / ترامپ: متاسفم ؛ تکرار نمی شود!!!
در تجدیدمیثاق مهمانان سی و نهمین کنفرانس وحدت‌ اسلامی با آرمان‌های امام؛
سید حسن خمینی: بسیاری مواقع انسان از حکام مناطق اسلامی خجالت می کشد؛ چقدر دنیا ارزش دارد که آنها به خاطر متاع دنیا با یک رژیم جنایتکار رابطه‌ برقرار می‌کنند؟!/ اولین کار جمهوری اسلامی بستن سفارت آن رژیم و تأسیس سفارت فلسطین بود
در دیدار امام صادق(ع) و خضر نبی(ع) چه رقم خورد؟
رسانه های اسرائیلی: اکثریت اسرائیلی‌ها از سفر به خارج وحشت دارند
مکانیسم ماشه و اتهامات ناروا؛ حملات غیرمنصفانه علیه تیم مذاکره‌کننده برجام
ادعای رئیس پیشین موساد درباره انفجار در نطنز: یک میز بالانس به ایران فروخته شد که در نهایت منفجر شد و تأسیسات آن‌ها را نابود کرد
علی مطهری: مخالفت‌ها با کنسرت شجریان جنبه سیاسی دارد/مخالفان انتظار دارند شجریان کنسرتی در مخالفت با نظام برگزار کند
بابک زنجانی این همه پول از کجا آورده است؟/ روزنامه جمهوری اسلامی خواستار اقناع افکار عمومی شد
نامه سرگشاده علی مطهری به رییس جمهور پزشکیان: با توجه به درخواست مذاکره وزیر خارجه آمریکا با ایران، جناب عالی به عنوان نماینده ملت و رئیس شورای عالی امنیت ملی ابتکار عمل را به دست گیرید و کشور را به ساحل نجات برسانید


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 5406
تعداد بازدید دیروز: 11234
بازدید کل: 76793177
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.