امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری


 

 

 

تاريخ انتشار: 09 مهر 1402 ساعت 23:38:32
یادداشتی از: رحیم عبادی
پویش مهر به جای پرسش مهر چرا؟

در آستانه شروع سال تحصیلی جدید اقای رئیسی رئیس جمهور در اقدامی نامتعارف پویش مهر را جایگزین پرسش مهر در آموزش وپرورش کرد و یک سنت حسنه تعلیم و تربیتی را که بیش از 26 سال سابقه طراحی و اجرا درآموز ش و پرورش داشته و دارای الزامات قانونی ازسوی شورای عالی اموزش وپرورش دارد کنار نهاد و یک مفهوم مبهم و جدیدی را به عنوان "پویش مهر" جایگزین آن نمود . 

اینجانب به عنوان طراح و بنیانگذار برنامه پرسش مهر در آموزش و پرورش نکات مهمی را لازم دیدم به استحضار ایشان و همه علاقه مندان به تعلیم و تربیت کشور بیان نمایم : 

1. پیشینه : پرسش از دانش آموزان برای نخستین بار توسط جناب آقای سید محمد خاتمی رئیس جمهور اسبق در آغاز سال تحصیلی 1376 در روستای بنمار استان اردبیل با دو پرسش مهم بنیان گذاشته شد و طی آن بیش از 6.5 میلیون دانش آموزش به سوالات ایشان پاسخ دادند و حاصل پرسشهای دانش آموزان در مراسمی با حضور جناب آقای خاتمی در یک مراسم 3 ساعته ارائه گردید و این طرح که ابتدا با نام طرح بنمار آغاز شده بود با تصویب شورای عالی آموزش وپرورش هرساله با عنوان پرسش مهر توسط روسای جمهور وقت از دانش آموزان و معلمان انجام می شده است و طی سالهای گذشته دستاورد های فراوان تربیتی ، آموزشی ، اجتماعی ،فرهنگی را برای آموزش و پرورش به همراه داشته است . 

2. قانون مصوب شورای عالی اموزش وپرورش : اجرای پرسش مهر یک تکلیف قانونی ازسوی شورای عالی آموزش وپرورش است که به منظور توسعه و تقویت فرهنگ پژوهش ، جستجوگری ، مشارکت جویی و ارتقای سطح بینش دانش آموزان و ایجاد شور و نشاط و شادابی در مدارس، در مراسم بازگشایی و سال تحصیلی ، پرسش هایی متناسب با شرایط زمانی و موقعیت اجتماعی توسط عالی ترین مقام اجرایی کشور( رییس جمهور) متناسب با مطالعات و پژوهش های دفتر رئیس جمهوری برای دانش آموزان و معلمان سراسر کشور مطرح و از آنان خواسته می شود در فرصت مقتضی پاسخ های لازم را ارایه نمایند. واین یک تخلف آشکار ازقوانین مصوب است .جالبه بیان شود که رئیس جمهور براساس قانون مصوب مجلس  رئیس شورای عالی آموزش وپرورش است!!

3. فلسفه پرسش مهر :  مهمترازالزام قانونی توجه به فلسفه پرسش مهر دربرنامه های آموزش وپرورش است .پرسش مهر با اهداف متعالی ازجمله : تقویت مهارت پرسشگری درمیان دانش آموزان ، ایجاد ارتباط وتعامل موثرمیان دانش آموزان ومعلمان ، ایجاد نشاط وشادابی وتحرک درمدارس ودانش آموزان برای انجام کارهای تحقیقاتی ، افزایش روحیه انجام کارگروهی وتقویت هویت اجتماعی دانش آموزان ، شناسایی وکشف وپرورش استعدادهای برتر دانش آموزان ، احترام به شخصیت واندیشه دانش آموزان وتربیت اجتماعی وسیاسی آنان و..بنیان گذاری شده است حذف آن موجب خسارت عظیمی دربعد تربیتی واجتماعی دانش آموزا ن به دنبال خواهدداشت .

4. نظام آموزش وپرورش دونقیصه اساسی درامورد دانش آموزی دارد که علیرغم همه تلاش های انجام شده تاکنون ازتوفیقات قابل قبولی برخوردارنگردیده است .نقیصه نخست :حافظه محوری ودرنتیجه عرضه محوربودن محتوی وبرنامه های آموزشی وپرورشی ا ست واین رویکرد موجب انتقال یک طرفه دانش به دانش آموزان  ورویکرد غیرفعال درتدریس بدون جلب مشارکت دانش آموزان درفرایند یاددهی یادگیری را بدنبال دارد . نقیصه دوم : رویکرد ابزاری به دانش آموزان درنظام آموزش وپرورش ونگاه ازبالا به پایین به دانش آموزان بدون درنظر گرفتن شخصیت واندیشه یادگیرندگان به عنوان رکن مهم دریادگیری است .حال آنکه درنظام های آموزش توسعه یافته دانش آموزان خود بخشی ازفرایند یادگیری ودارای منشور وحقوق معینی هستند.

 بنیاد پرسش مهر براین استوار بوده وهست که دانش اموزان دارای هویت مستقل وقابل اعتنا واحترام هستند درنتیجه چه دربهبود امور آموزش وپرورش وچه در حل مسائل اساسی کشور باید نظرات دانش آموزان را شنید وبه راه حل های آنان توجه نمود وبهبود وارتقاء وتوسعه وپیشرفت کشوررا با مشارکت دانش آموزان به عنوان آینده سازان ایران عزیزرقم زد واین مهم باید با تقویت مهارت پرسشگری ازدرون نطام تعلیم وتربیت آغازگردد زیرا منبای یادگیری وآموزش برپرسش وپرسشگری است وهرمیزان دانش آموزان به عنوان یادگیرندگان درفرایند آموزش وپرورش دغدغه مند گردند ضمن افزایش آگاهی ودانایی آنان ، خود بخشی از فرایند بهبود وارتقاء وپیشرفت خواهند بود وتعلق خاطر واحساس مسئولیت آنان مضاعف و به عنوان یک رفتار آموزشی پایدار وماندگار خواهدشد بعلاوه دانش آموزان دارای شخصیت آموزشی واجتماعی خواهند یافت ومشابه سایر ذینفعان درآموزش وپرورش از حقوق ومسئولیت های قانونی برخوردارمی گردند وروحیه دانش آموزمحوری تقویت وحقوق آنان رسمیت خواهد یافت .

 متاسفانه حذف پرسش مهر می تواند زمینه را برای بازگشت به گذشته های دور وسیاست های ناموفق گذشته برگرداند هرچند که دانش آموزان مسیرخودرا براساس تجارب سال های گذشته بخوبی انتخاب کرده وبه گذشته بازنخواهند گشت تحولات اجتماعی دهه های اخیر وحضور موثر وفعال وپرشور ونشاط نوجوانان وجوانان درعرصه های سیاسی واجتماعی واعتراضات مدنی توام با پرسشگری های ملی بخشی از این واقعیت هاست.  

4- پرسش مهر طی دودهه گذشته دستاوردهای فراوانی را درآموزش وپرورش به همراه داشته است ازجمله :

الف : منشور حقوق دانش آموزی:  ازنتایج مفید وموثر برنامه پرسش مهر به رسمیت شناختن حقوق دانش آموزان ( حقوق کودک ) درساختار آموزش وپرورش  وتصویب آن درشورای عالی آموزش وپرورش است امروز دانش آموزان دردرون مدرسه به استناد ائین نامه اجرایی مدارس ازارکان شورا ومدیریت مدرسه اند وضمن حضور درسطوح میانی تصمیم سازی ها ی مدیریتی درسطح  وزارت به عنوان مشاوران دانش آموزی وزیر درکنار مجلس دانش آموزی درعالیترین سطح تصمیم سازی وزارت آموزش وپرورش حضوردارند .  

ب : شوراهای دانش آموزی : یکی از دستاورهای پرسش مهر تشکیل وفعال سازی شوراهای دانش آموزی درمدارس است شوراهای دانش آموزی با هدف مشارکت حداکثری دانش آموزان درفرایند امورآموزشی وپرورشی طراحی واجرا شده اند شوراهای دانش آموزی گرچه با محدودیت های فراوانی مشابه همه نهادهای صنفی ومدنی درجامعه ایران ازآن برخوردارند اما طی سالهای گذشته توانسته است یک ظرفیت بی بدیلی رابرای حضور ومشارکت وفعالیت موثر دانش آموزان درمدارس فراهم آورند وهرمیزان زمینه برای توجه به نظران وخواسته های دانش اموزان درمحیط مدرس هموارگردد به همان میزان مسئولیت پذیری وهمراهی وهمکاری دانش آموزان درامورمدارس ارتقاء می یابد تاجائیکه خود برای اداره امور مدرسه پیشگام می شوند.

ب : مجلس دانش آموزی  : تاسیس وفعالیت مجلس دانش آموزی که نماینده آحاددانش آموزان درسطح کشور هستند محصول اندیشه دانش آموز محوری دربرنامه های اموزش وپرورش وبستر سازی برای تقویت روحیه پرسشگری دانش آموزان ازمسئولان درسطح ملی است .وچه زیبا جوانان دانش آموزما طی دودهه گذشته توانستند نمایندگان شایسته ای ازدانش آموزان باشند که با طرح پرسشهای فراوان همه مسئولان عالی کشوررا ملزم به پاسخگویی نمایند .

ج : سازمان دانش آموزی : تاسیس سازمان دانش آموزی نخستین ثمره پرسش مهر دانش آموزان درسال 1376 بود آنگاه که شوروشوق دانش آموزان با مشارکت گسترده آنان (بالای 6.5 میلیون نفر ) به سوالات رئیس جمهور خاتمی پاسخ دادند براساس درخواست مسئولان آموزش وپرورش وبا هدف گسترش مشارکت دانش آموزان دربرنامه های آموزشی وتربیتی ،سازمان دانش آموزان به عنوان یک نهاد ملی و پشتیبان فعالیت های دانش آموزی تصویب واجراشد وتوانست طی بیش از دودهه خدمات فراوانی را به جامعه دانش آموزی عرضه نماید.

5. اینک این پرسش مطرح است که علت حذف پرسش مهر ازبرنامه های سالانه آموزش وپرورش چیست ، وچرا جناب رئیس جمهور پویش مهر را جایگزین پرسش مهر نمود ؟

سه پاسخ قابل پیش بینی است نخست انکه حذف برنامه پرسش مهر یک اقدام ناشی از کم اطلاعی ازسوابق وبی تدبیری مشاوران رئیس جمهورووزارت آموزش وپرورش بوده که درچنین شرایطی می توان به جبران این اشتباه راهبردی امیدواربود.

- درحالت دوم : خرق عادت باشد بدین معنی چون گذشتگان یعنی روسای جمهورگذشته ( حداقل سه رئیس جمهور باگرایشهای متفاوت وبعضا" متضاد ) براین سنت تعلیمی و تربیتی پایبند بودند ایشان ترجیح دادند بعداز 26 سال اجرای پرسش مهر خرق عادت نمایند.

- درحالت سوم :  حذف پرسش مهر را بدلیل رویکردآگاهانه رئیس جمهور و وزارت آموزش و پرورش نسبت به تعطیلی  برنامه پرسشگری دانش آموزان  درامور آموزشی وپرورشی واموراجتماعی وسیاسی جامعه است رویکردی که مدت ها بخشی از حاکمیت برای تحقق آن مصمم هستند و همچنانکه درسطح آحاد جامعه و جوانان و دانشگاهها پرسشگری ممنوع و بعضا" موجب پیگیرد و برخوردهای قهری است محیط های دانش آموزی هم باید از پرسشگری حذف و به جای آن به تعریف وتمجید از پیشرفت ها و فتح قله ها 

و بیان دستاوردهای خیره کننده دولت ( پویش مهر ) اکتفا شود (دستاوردسازی). ازاین منظر دانش آموزان و معلمان نباید پرسشگر باشند زیرا لازمه پرسشگری پاسخگویی و مسئولیت پذیری و شفافیت و قانون مداری است امری که درحکمرانی فعلی درجمهوری اسلامی جایگاهی ندارد همچنانکه مشارکت در مردم در سرنوشت خود برای بخشی از حاکمیت بلاموضوع است مشارکت دانش آموزش آموزان ومعلمان برای اعلام نظر در مسائل اساسی خود امری غیر ضرور و باید نادیده گرفته شود.

امیداست مسئولان به عواقب تصمیمات خودبیاندیشند و جامعه، جوانان و معلمان را بیش از گذشته عصبانی و نادیده نیانگارند که این نوع تصمیم سازی ها خشم آنان را افزایش و شکاف بین ملت ودولت را روز به روز عمیق تر خواهد نمود .

*معاون اسبق وزارت آموزش وپرورش





  تعداد بازديدها: 532


 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
اختصاصی:
إِنَّ إِلَىٰ رَبِّكَ ٱلرُّجۡعَىٰٓ - سوره علق آیه 8 " با 4 اثر قرآنی از آقای محمد مسلم خانی"
قطر شیوه پاسخ به حمله اسرائیل را اعلام کرد
هشدار فاضل میبدی درباره نقشه‌ای که تندروها برای دولت دارند/ آنها سعی می‌کنند دولت را به سمت اقدامات مخاطره‌آمیز سوق دهد؛ باید مانع از نفوذشان شد
جنگنده‌های اسرائیلی چگونه بدون مانع به دوحه قطر رسیدند؟
اصل و نسب پیامبر و ریشه قریش/محمد (ص) از پدر و مادر به ابراهیم (ع) می رسد
آیت‌الله فاضل لنکرانی: مذاکره باید در شرایطی مناسب انجام شود/ خاتمی علما و مراجع را تکریم می‌کرد، درست نقطه مقابل احمدی‌نژاد
تکرار ادعاهای شورای همکاری خلیج فارس درباره جزایر سه‌گانه ایران و میدان گازی آرش در حضور وزیر خارجه روسیه + عکس
شلیک به قلب جنبش حامیان ترامپ/ چارلی کرک که بود؟/ ترور او چه پیامی دارد؟
هاشمی طبا: احمدی‌نژاد هر کاری که از دست یک نفر برای تخریب در یک کشور برمی‌آمد انجام داد
تحلیل علی مطهری از ویژگی‌های نفوذی‌ها؛ بسیار مراقب ظاهر هستند/ گزینش‌ها و نظارت استصوابی به شکل غیرمستقیم در افزایش نفوذ تاثیرگذار است
اختصاصی:
دو اثر آیینی بمناسبت سالروز میلاد نبی مکرم اسلام "با خطاطی آقای محمد مسلم خانی"
چه شد که آیت‌الله طالقانی به امامت جمعه تهران انتخاب شد؟
در دیدار امام صادق(ع) و خضر نبی(ع) چه رقم خورد؟
در تجدیدمیثاق مهمانان سی و نهمین کنفرانس وحدت‌ اسلامی با آرمان‌های امام؛
سید حسن خمینی: بسیاری مواقع انسان از حکام مناطق اسلامی خجالت می کشد؛ چقدر دنیا ارزش دارد که آنها به خاطر متاع دنیا با یک رژیم جنایتکار رابطه‌ برقرار می‌کنند؟!/ اولین کار جمهوری اسلامی بستن سفارت آن رژیم و تأسیس سفارت فلسطین بود
حمله اسرائیل به قطر/ نجات سران حماس / حمله هنگام بررسی طرح ترامپ/ 15 جنگنده و شلیک 12 موشک / 6 کشته / تماس پزشکیان با امیر قطر / ترامپ: متاسفم ؛ تکرار نمی شود!!!
گزارش تصویری:
برگزاری مراسم جشن میلاد نبی مکرم اسلام (ص) و امام جعفر صادق (ع) در هیئت انصارالخمینی (ره) برگرفته شده از سایت انصارالخمینی (ره) 1404/6/18
اختصاصی:
تاج سر انبیا محمّد(ص) "با خطاطی آقای محمد مسلم خانی"
محمد مهاجری:
دولت پزشکیان با چنگ‌ودندان کشور را نگه داشته‌است
قوه قضاییه خبر داد: اعلام جرم علیه رئیس و برخی عوامل یک بیمارستان در تهران
رسانه عربی: وزیر خارجه مصر فردا پذیرای عراقچی و گروسی خواهد بود

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
اطلاعیه درگذشت و تسلیت
والده ی ماجده ی شهیدان اکبری به دیار معبود شتافت
اطلاعیه:
برگزاری مراسم تشییع، تدفین و بزرگداشت والده ی مکرمه ی شهیدان اکبری
پس از بازگشت از سفر؛
پزشکیان در تشریح دستاوردهای سفر چین: اجرای توافقات حاصل از اجلاس سازمان همکاری شانگهای چشم‌انداز مناسبی برای کشور ایجاد می‌کند/ با رئیس‌جمهور چین و رئیس‌جمهور ترکیه تصمیمات مهم و استراتژیکی اتخاذ شد/ گفت و گو با رئیس جمهور روسیه نزدیک به ۴ ساعت طول کشید
اطلاعیه:
برگزاری مراسم جشن میلاد نبی مکرم اسلام (ص) و امام جعفر صادق (ع) در هیئت انصارالخمینی (ره)
روایت مرحوم هاشمی از عنایتی که امام به شهید باهنر داشت
آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی:
هر یک از ابعاد شخصیت سلمان فارسی نیازمند بررسی دقیق و مستقل است
پزشکیان: بسیاری از اعتراضات به خاطر آن است که سهم افراد و گروه‌ها داده نشده/ از ابتدای دولت چهاردهم با تراکم بحران مواجه بوده‌ایم
مقام معظم رهبری در دیدار رئیس جمهوری و وزیران : روحیه کار و تلاش را بر حالت نه جنگ و نه صلح غلبه بدهیم / مسئولان راوی قدرت و قوت و امکانات کشور باشند و نه راوی ضعف‌ها / صاحبان قلم و بیان نقاط قوت را بیان کنند
اختصاصی:
تاج سر انبیا محمّد(ص) "با خطاطی آقای محمد مسلم خانی"
گزارش تصویری:
برگزاری مراسم جشن میلاد نبی مکرم اسلام (ص) و امام جعفر صادق (ع) در هیئت انصارالخمینی (ره) برگرفته شده از سایت انصارالخمینی (ره) 1404/6/18
حمله اسرائیل به قطر/ نجات سران حماس / حمله هنگام بررسی طرح ترامپ/ 15 جنگنده و شلیک 12 موشک / 6 کشته / تماس پزشکیان با امیر قطر / ترامپ: متاسفم ؛ تکرار نمی شود!!!
در تجدیدمیثاق مهمانان سی و نهمین کنفرانس وحدت‌ اسلامی با آرمان‌های امام؛
سید حسن خمینی: بسیاری مواقع انسان از حکام مناطق اسلامی خجالت می کشد؛ چقدر دنیا ارزش دارد که آنها به خاطر متاع دنیا با یک رژیم جنایتکار رابطه‌ برقرار می‌کنند؟!/ اولین کار جمهوری اسلامی بستن سفارت آن رژیم و تأسیس سفارت فلسطین بود
چه شد که آیت‌الله طالقانی به امامت جمعه تهران انتخاب شد؟
در دیدار امام صادق(ع) و خضر نبی(ع) چه رقم خورد؟
رسانه های اسرائیلی: اکثریت اسرائیلی‌ها از سفر به خارج وحشت دارند
مکانیسم ماشه و اتهامات ناروا؛ حملات غیرمنصفانه علیه تیم مذاکره‌کننده برجام
ادعای رئیس پیشین موساد درباره انفجار در نطنز: یک میز بالانس به ایران فروخته شد که در نهایت منفجر شد و تأسیسات آن‌ها را نابود کرد
علی مطهری: مخالفت‌ها با کنسرت شجریان جنبه سیاسی دارد/مخالفان انتظار دارند شجریان کنسرتی در مخالفت با نظام برگزار کند
بابک زنجانی این همه پول از کجا آورده است؟/ روزنامه جمهوری اسلامی خواستار اقناع افکار عمومی شد
نامه سرگشاده علی مطهری به رییس جمهور پزشکیان: با توجه به درخواست مذاکره وزیر خارجه آمریکا با ایران، جناب عالی به عنوان نماینده ملت و رئیس شورای عالی امنیت ملی ابتکار عمل را به دست گیرید و کشور را به ساحل نجات برسانید


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 5967
تعداد بازدید دیروز: 11234
بازدید کل: 76793738
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.