امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری


 

 

 

تاريخ انتشار: 30 شهريور 1402 ساعت 02:30:16
یادداشتی از آقای میکائیل جواهری
تهیدستی و ثروت باعث غربت در وطن و قرابت در غیر وطن است

وَ قَالَ علی عليه‌السلام: اَلْغِنَى فِي اَلْغُرْبَةِ وَطَنٌ وَ اَلْفَقْرُ فِي اَلْوَطَنِ غُرْبَةٌ. (نهج البلاغه،حکمت ۵۶) امام علی(ع)

فرمود: ثروتمندى در غربت چون در وطن بودن، و تهيدستى در وطن غربت است. مبنای سخن امام (ع) این است که اگر انسان، در غربت بی نیاز باشد، گویی در وطن مستقر است و اگر در وطن خود، فقیر باشد، گویی در غربت است. از این حدیث سه نکته می‌توان استفاده کرد: نکته‌ی اوّل: وطن به جایی گفته می‌شود که انسان در آن جا به دنیا آمده و مسکن اصلی او آن جاست. انسان در وطن دارای پیوندهایی است: اوّل، انسان با آب و خاک پیوند و سنخیت دارد که همان پیوند تکوینی است و این پیوند، جاده را برای زندگی او همواره می‌کند. دوم، پیوند با خویشاوندانی است که آن جا هستند و امکانات زندگی را برای او فراهم می‌کند. سوم، پیوند با جامعه و همسایگان و دوستان است. منشأ علاقه به وطن همین امور سه‌گانه است. امّا کسی که دور از وطن است، نه پیوند تکوینی دارد، نه عاطفی، نه فرهنگی و نه اقتصادی و طبعاً امکانات برای زیستن او کم است؛ لذا انسان ایامی که در غربت می‌ماند، خسته می‌شود و جاذبه وطن، او را به طرف خودش می‌کشاند. در عین حال گاهی اوقات شرایطی پیش می‌آید که برعکس این قضیه رخ می‌دهد؛ یعنی انسان در وطن خودش احساس غربت و عدم پیوند دارد و بالعکس، در غربت، احساس پیوند می‌کند. در واقع، امام (ع) در این حدیث این نکته را گوشزد می‌کند که گاهی مسائلی پیش می‌آید که تمام آن پیوندها تحت الشعاع آن جریان قرار می‌گیرد؛ به طوری که غربت برای او وطن و وطن برای او غربت می‌شود. یکی از مصادیق آن را امام، غنی و فقر عنوان می‌کند. اگر در وطن سکونت داری، ولی فقیر باشی؛ این فقر بر تمام آن پیوندها حاکم می‌شود، و اگر در غربت باشی و غنی باشی، آن غربت برای تو وطن می‌شود. نکته‌ی دوم: مسئله فقر و غنی از نظر اسلام، بسیار مهم است؛ چرا که مال و ثروت و بی نیازی می‌تواند منشأ بسیاری از موفقیت‌ها باشد؛ همان طور که فقر منشأ بسیاری از مفاسد محسوب می‌گردد و این که در حدیث آمده است: «اَلفَقرُ سَوادُ الوَجهِ فی الدَّارَینِ: فقر باعث سیاه‌رویی در دنیا و آخرت است»؛(۱) به یک معنی واقعیت دارد. تجربه نشان می‌دهد که ملّت‌های فقیر، خود به خود وابسته می‌شوند و وقتی از لحاظ اقتصادی وابسته شدند، از لحاظ فرهنگی هم وابسته می‌شوند و مفاسد فرهنگ کشورهای غنی به کشورهای فقیر سرایت می‌کند. این کشورها نمی‌توانند استقلال واقعی داشته باشند و به مرور زمان عزّت و آبروی آن‌ها خواهد رفت. بی تردید، بسیاری از بدبختی‌ها زاییده فقر است. ملّت مستقل و غنی، فرهنگ مستقل دارد؛ لذا اسلام طرفدار غنای جامعه است، نه فقر جامعه. جامعه اسلامی باید غنی باشد. از یک زاویه، برنامه‌های مالی اسلام، مثل زکات برای این است که جامعه اسلامی غنی بشود. لذا به این نکته بایستی توجّه داشت که اسلام به غنای جامعه ارزش قائل است؛ امّا این نکته یک امتیاز و یک ارزش است نه این که تمام ارزش‌ها در این نهفته باشد. در حقیقت، غنای جامعه، ابزاری است تا جامعه اسلامی راه به کمال ببرد. در جامعه اسلامی نباید حتی یک فقیر هم وجود داشته باشد. در این صورت است که می‌توان به ارتقای فرهنگی جامعه امید بست. اسلام، غنا و ثروت جامعه را به عنوان یک وسیله می‌بیند، نه هدف. اسلام غنا را برای این نکته می‌پسندد که جامعه مهذب و آبرومند و با شرافت باشد و مفاسد فقر، مثل دزدی، رشوه خواری، بیکاری و پیامدهای این گونه‌ای از جامعه کنده شود. نکته‌ی سوم: غنا و فقر در اسلام، دارای یک مفهوم عامی است که مهم‌ترین آن غنا و فقر روحی و اخلاقی است. غنای واقعی، غنای نفس است: «وَ لاَغِنی کَغَنَی النَّفس»(۲) روح انسان باید سیراب باشد؛ اگر روح شخص تشنه باشد، حتی اگر تمام دنیا را به او بدهید، باز به اموال دیگری چشم طمع دارد. پی‌نوشت‌ها: ۱. بحارالانوار، ج ۶۹، ص ۳۰. ۲. میزان الحکمه، ج ۷، ص ۵۱۰. منبع: گفتار معصومین (علیهم السلام)، جلد سوم (درس اخلاق آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی)، گردآوری: سید محمد عبدالله ‌زاده، قم: انتشارات امام علی بن ابی‌طالب (علیه السلام)، چاپ سوم (۱۳۹۴).





  تعداد بازديدها: 530


 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
دیدار رئیس جمهور کوبا با رهبر معظم انقلاب اسلامی
پس از ۱۰ سال کشمکش؛‌ سرانجام یادداشت‌های جلال آل‌احمد منتشر می‌شود
۵ کارخانه تولید اقلام تزریقی تعطیل شد
توضیح قوه‌قضاییه درباره بازداشت مدیرعامل پیام‌رسان سروش
آمارها درباره علل آلودگی هوا متناقض است، اما رشد مازوت‌سوزی قطعی است
کیفرخواست آلودگی؛ ۶۱ درصد خودرو، ۳۴ درصد صنایع + نمودار
امام جمعه یاسوج : وضع معیشت طلاب خوب نیست، دولت عملی حمایت کند
واکنش رشیدی کوچی به ماجرای اختلاس واردات چای
بی اطلاعی وزیر ارتباطات از VPN فروشان غیرقابل باور است!
در نشست مجلس و قوه قضائیه؛
رییس قوه قضاییه: امروز جمع قابل توجهی از مردم از لحاظ معیشت امورات روزمره تحت فشار هستند/ انتخابات تمام می‌شود اما در نهایت بداخلاقی‌ها می‌ماند!/ به تخلف دستگاه حکومتی باید جدی تر رسیدگی کنیم
عضو اتاق بازرگانی :دولت رئیسی جراحی اقتصادی انجام داد ولی یادش رفت شکم بیمار را بدوزد
از سوی معاون استان یزد؛
ادعای آتش زدن منازل برخی از اتباع در شهرستان میبد تکذیب شد
مرجعیت خبری صدا و سیما در مرحله هشدار
درخواست جامعه جهانی برای توقف حملات رژیم صهیونیستی به غزه
چرا طالبان یار و زمین بازی تروریست‌ها تلقی می‌شوند؟
افغانستان بهشت امن داعش و القاعده
راغفر، استاد اقتصاد:
فروش نفت خارج از مسیر وزارت تبدیل به فساد شد
یادداشتی از: روزنامه جمهوری اسلامی
سرانجامِ فرزندان دروغِ هولوکاست
دو بیتی "جوهر غیرت" سروده ی علی اکبر پورسلطان (مهاجر)
گزارشی از نشست های مخالفان طالبان در ده روز اخیر
بازی جدید با طالبان در مسکو و دوشنبه
ناصر ایمانی فعال اصولگرا:
آنقدر روی امنیت تکیه نکنیم، مردم رفاه و امید هم می‌خواهند/ برخی جریان‌ها به رضایت مردم اعتقادی ندارند
شیخ نعیم قاسم: نتایج جنگ غزه ضد اسرائیل خواهد بود/ مقاومت پیروز میدان است

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
گفتاری از استاد شهید علامه شیخ مرتضی مطهری
قیمت بلیت قطار ایران - کربلا اعلام شد / آغاز سفر ریلی به عراق از فردا
شیخ زکزاکی با سید حسن خمینی دیدار کرد
یادداشتی از: حجت الاسلام والمسلمین محمدکاظم تقوی
چرا کتاب البیع امام خمینی(ره) در میان آثار ایشان فوق العاده مهم است؟
آیت الله آملی لاریجانی: جوانان را از دین فراری ندهیم
اختصاصی
یا فاطمه زهرا(س) پوستری آیینی از خانم شیرین نوشیروان
یادداشتی از: حجت الاسلام والمسلمین هادی سروش
در حاشیه اظهارات امام جمعه مشهد/ گر تو قرآن بر این نمط خوانی ببری رونق مسلمانی!
یادداشتی از: مرتضی نجفی قدسی
از بسته بودن و خلوتی مساجد بترسیم!
عکس:
اقتصاد فیلترینگ اینترنت در ایران چقدر می شود؟
انتقاد مسیح مهاجری به دولت و مجلس: از مشکلات معیشت مردم خبر ندارید؟ یا خبر دارید و نمی توانید کاری کنید؟/چرا مالیات را بالا می برید؟
امام جمعه شیراز: در دین ما، پزشک محرم نیست
یادداشتی از: حجت الاسلام والمسلمین سید ناصر قوامی*
پروپاگاندای رسانه‌ای
فرماندهان نیروی دریایی ارتش با رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کردند
رئیس جمهور الجزایر: شورای امنیت فلج شده و اسرائیل توجهی به سازمان ملل نمی‌کند
رژیم صهیونیستی اعلام کرد؛
ممنوعیت مصاحبه اسرای آزاد شده صهیونیستی
یادداشتی از: علی بیگدلی استاد دانشگاه
آینده غزه به چه سمتی می رود؟
اطلاعیه بزرگداشت و تسلیت
زنده یاد آقای مهدی علیزاده به دیدار معبود شتافت
ما باید خودروسازی را باید به سمت شرایط رقابتی ببریم
وزیر صمت: به جای خودروسازی، خودروبازی می‌کنیم
تحلیل یک اقتصاددان از لایحه بودجه ۱۴۰۳ و آثار آن بر مردم
جامعه ایرانی بین دو سنگ آسیاب تورم و مالیات
یادداشتی از: حجت الاسلام والمسلمین هادی سروش
مقام بلند فاطمه زهرا(س) در شهود دو عارف معاصر


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 3301
تعداد بازدید دیروز: 22165
بازدید کل: 61548053
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.