امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری


 

 

 

تاريخ انتشار: 24 شهريور 1402 ساعت 01:05:59
آیت‌الله العظمی جوادی آملی: انسانی که با رشوه و تهدید زود تسلیم می‌شود، ذلیل و فرومایه است/ عقل می شود مال را تهیه کرد ولی با مال نمی شود عقل را بدست آورد/ انسان باید کریمانه زندگی کند

آیت‌الله العظمی جوادی آملی گفت: انسانی که رشوه دادن یا تهدید کردن یا وعده های دیگر دادن در او اثر نمی کند که او از حق بگذرد یا باطلی را امضاء کند این می شود عزیز. انسانی که با یک مقدار رشوه یا یک مقدار تهدید یا یک مقدار وعده دیگری این زود تسلیم می شود این ذلیل است فرومایه است تسلیم پذیر است عزیز نیست.

به گزارش شفقنا، آیت الله العظمی جوادی آملی اظهار داشت:«یک وقت است که انسان به مستحبات زیاد می پردازد ولی فریضه ها و واجب های خود را خیلی رعایت نمی کند. بعضی از امور است که خیلی واجب است و ترک آنها محرّم است خیلی به سراغ آنها نمی رود. اما به مستحبات زیاد می پردازد می فرماید هیچ عبادتی به اندازه انجام واجبات نیست. واجب که انجام شد تکلیف عمل می شود حالا ولو انسان از بعضی از مستحبات بماند.»

آیت الله جوادی آملی در جلسه درس اخلاق هفتگی خود در دماوند به ادامه مبحث شرح نهج البلاغه ـ حکمت 113 ـ پرداخت.

متن سخنان این مرجع تقلید بدین شرح است:

وجود مبارک امیرالمومنین علیه السلام در حکمت 113 که در نهج البلاغه آمده است می فرماید: «لَا مَالَ أَعْوَدُ مِنَ الْعَقْلِ»

گرچه عقل عائدی دارد و مال هم قوام یک مملکت است اقتصاد مملکت به اوست ولی فائده و عائده عقل بیش از مال است، زیرا با عقل می شود مال را تهیه کرد ولی با مال نمی شود عقل را بدست آورد.

«وَ لَا وَحْدَةَ أَوْحَشُ مِنَ الْعُجْبِ»

تنهایی باعث وحشت است ولی یک وقتی کسی در بین جمع هست اما تنهاست، زیرا عضوی که دارد باعث می شود این خودبرتربینی او را تنها بگذارد، چون خود را برتر می بیند با آنها همکاری نمی کند با آنها مشورت نمی کند از فکر آنها کمک نمی گیرد از عمل آنها بهره نمی برد این عذر باعث تنهایی است و از هر تنهایی هم بدتر است.

«وَ لَا عَقْلَ کَالتَّدْبِیرِ وَ لَا کَرَمَ کَالتَّقْوَى»؛

انسان باید کریمانه زندگی کند اولین آیه ای که ذات اقدس الهی نازل کرده است در سوره مبارکه «علق» همان درس کرامت دادن است. فرمود: ﴿اقْرَأْ وَ رَبُّکَ الأکْرَمُ ٭ الَّذِی عَلَّمَ بِالْقَلَمِ﴾؛ اولین درسی که ذات اقدس الهی به جوامع بشری داد همان درس کرامت است و کرامت هم در تقوا است. تقوا آن است که انسان روح بلندی داشته باشد، نه به سراغ بدی برود و نه اجازه بدهد که بدی به سراغ او بیاید.

«وَ لَا قَرِینَ کَحُسْنِ الْخُلُقِ»؛

همان طوری که عُجب باعث تنهایی است، حُسن خلق باعث آن است که انسان همیشه باهم است با دیگری است، چون خیرخواه دیگران است، یک؛ نصایح دیگران را می پذیرد، دو؛ و اگر در بین دیگرها خلافی هست سعی می کند به وعاء تبدیل بکند، سه؛ او همواره با دیگران به سر می برد.

«وَ لَا مِیرَاثَ کَالْأَدَبِ»؛

در ارث مال شرطش مرگ مورث است. در ارث علم و ادب شرطش مرگ وارث است. در مال تا مورث نمیرد، مال به ورثه نمی رسد. در ارث فضائل تا وارث از هوس و از خودخواهی نمیرد این ارث نمی برد. اگر گفتند: «الْعُلَمَاءَ وَرَثَةُ الْأَنْبِیَاء» آن عالمی از پیامبر ارث می برد که خودخواهی را قبلاً قربانی کرده باشد. نفس پرستی را از بین برده باشد. غرض آن است که در ارث معرفت تا وارث نمیرد چیزی به او نمی رسد و در ارث مال تا مورث نمیرد چیزی به او نمی رسد.

«وَ لَا قَائِدَ کَالتَّوْفِیقِ»؛

یک وقت است رهبری علمی است یک وقت رهبری عملی است رهبری عملی آن کشش است یک وقت است که انسان یک مطلبی را می داند که فلان چیز خوب است یک وقتی می بیند نه، یک گرایشی پیدا می کند این گرایش مورد رهبر است راهنماست عنان او را گرفته دارد می برد. این بنام توفیق است. توفیق آن است که کار مطابق و وقف با هدف باشد. کار مطابق با کمال باشد کار وفق با مقصد نهایی باشد و مانند آن. این را توفیق می گویند.

«وَ لَا تِجَارَةَ کَالْعَمَلِ الصَّالِحِ»؛

اینکه در آیه فرمود: ﴿هَلْ أَدُلُّکُمْ عَلَی تِجَارَةٍ تُنجِیکُم﴾ آن عمل صالح است علم صائب و عمل صالح تجارت است این گروه کسانی اند که ﴿رَبِحَتْ تِجارَتُهُمْ﴾ اما یک عده ای دیگر هستند که نه آن علم صائب را دارند نه اگر هم داشته باشند توفیق عمل صالح را پیدا می کنند لذا ﴿فَما رَبِحَتْ تِجارَتُهُمْ﴾ دامنگیر آنها خواهد بود.

«وَ لَا [زَرْعَ‌] رِبْحَ کَالثَّوَابِ»؛

انسان می گوید من بهره بردم. بهره یک وقت بهره مالی است که این زودگذر است و لذائذ مادی را به همراه دارد؛ اما موفقیت های معنوی و کمالات الهی را در بر ندارد. آن سودی که کمالات الهی را به همراه دارد ثواب است یعنی کاری که مطابق با مقصد باشد. کاری که مطابق با مقصد نباشد و همسان با هدف نباشد آن ثواب نیست.

«وَ لَا وَرَعَ کَالْوُقُوفِ عِنْدَ الشُّبْهَةِ»؛

پرهیزکاری یک وقت است که انسان از حرام قطعی پرهیز می کند این یک مرحله است یک وقت است که نه، از حرام قطعی نیست ولی کار شبهه ناک است؛ یا این کار شبهه ناک است، یا آن غذا شبهه ناک است. این شبهه ناک در جایی است که انسان باشد احتیاط کند. احتیاط کردن یعنی دور دین را حائط و دیوار بکشد.

«وَ لَا زُهْدَ کَالزُّهْدِ فِی الْحَرَامِ»؛

یک وقت است از چیزهایی که طبع او مائل نیست بی رغبت است. یک وقت است که نه، معیار بی رغبتی او حرام و حلال بودن است. اگر چیزی حرام باشد او رغبت ندارد این یک زهد خوبی است زهد کاملی است.

«وَ لَا عِلْمَ کَالتَّفَکُّرِ»؛

یک وقت است که انسان عالم است از جای دیگر یاد گرفته مثل کسی است که استخر تهیه کرده از جاهای دیگر و وارد استخر منزل خودش آب می ریزد. این خیلی هنر نیست و کمال نیست. یک وقت است که نه، تلاش و کوشش کرده از درون منزل خودش یک چشمه ای جوشانده است. این چشمه جوشان است دست نخورده است در اختیار خود اوست. این را تفکر می گویند. اگر کسی مقلدانه چیزی را یاد بگیرد آن علم هست خوب هست ولی این علم مثل تفکر نیست که انسان فعلی ایجاد کند از مجهولی به معلوم برسد و معلوم برای او مجهولی را معلوم بکند و این می شود تفکر، این می شود چشمه.

«وَ لَا عِبَادَةَ کَأَدَاءِ الْفَرَائِضِ»؛

یک وقت است که انسان به مستحبات زیاد می پردازد ولی فریضه ها و واجب های خود را خیلی رعایت نمی کند. بعضی از امور است که خیلی واجب است و ترک آنها محرّم است خیلی به سراغ آنها نمی رود. اما به مستحبات زیاد می پردازد می فرماید هیچ عبادتی به اندازه انجام واجبات نیست. واجب که انجام شد تکلیف عمل می شود حالا ولو انسان از بعضی از مستحبات بماند.

«وَ لَا إِیمَانَ کَالْحَیَاءِ وَ الصَّبْرِ»؛

اگر کسی خدا را بشناسد حیاء دارد که به غیر خدا تکیه کند، یک؛ و در برابر دستورهای الهی کاملاً صابر و بردبار است، این دو. بردبار یعنی این باری را که دین به عهده او گذاشت این را به مقصد می رساند. چنین آدمی را می گویند بردبار؛ یعنی این بار اوست وظیفه اوست این تکلیف اوست باید این را به مقصد برساند و می رساند. انسان بردبار وظیفه شناس است.

«وَ لَا حَسَبَ کَالتَّوَاضُعِ»؛

یک وقت است که انسان شناسنامه ای افتخار می کند یک وقت است که نه، فرزند کمالات خودش است. این احترام متقابل و پرهیز از تفکر و نجات از غرور و خودخواهی، رهایی از بلندپروازی بیجا اینها نعمت خوبی است. اینها حسب انسان است شناسنامه انسان است نسب انسان است.

«وَ لَا شَرَفَ کَالْعِلْمِ»؛

همان طوری که هیچ علمی مثل تفکر نیست هیچ شرفی هم همانند علم نیست یک وقت است که انسان شناسنامه ای شریف است پسر کسی است برادر کسی است یک شرافت اضافه اعتباری دارد، ولی این شرف حقیقی نیست شرف حقیقی در سایه دانش است.

«وَ لَا عِزَّ کَالْحِلْمِ»؛

این انسان بردبار عزیز است. عزیز نفوذناپذیر است. این زمینی که کلنگ در او اثر نمی کند می گویند «ارض عزاز» نفوذناپذیر است. هر انسانی که رشوه دادن یا تهدید کردن یا وعده های دیگر دادن در او اثر نمی کند که او از حق بگذرد یا باطلی را امضاء کند این می شود عزیز. انسانی که با یک مقدار رشوه یا یک مقدار تهدید یا یک مقدار وعده دیگری این زود تسلیم می شود این ذلیل است فرومایه است تسلیم پذیر است عزیز نیست. فرمود عزت در سایه حلم و بردباری است که انسان حلیم را زود نمی شود عصبانی کرد. زود نمی شود از جا درآورد.

«وَ لَا مُظَاهَرَةَ أَوْثَقُ مِنَ الْمُشَاوَرَة»؛

مظاهره یعنی پشتیبان داری کردن. ظهیر یعنی پشتیبان. ظهر یعنی پشت. اینکه می گویند تظاهرات کردند، یعنی افراد پشتیبان یکدیگر شدند جمعاً پشتیبان یک مقصد هستند. این را می گویند ظهیر است. ظهیر از ظهر است، نه از ظهور. ظهر یعنی پشت. ظهیر یعنی پشتیبان. مظاهره و تظاهرات یعنی پشتیبانی کردن، پشتیبان یکدیگر شدن، پشتیبان نظام شدن. فرمود انسان اگر تنها باشد نمی تواند آن بار سنگین جامعه را ببرد، ولی پشتیبان داشته باشد پشت گرمی داشته باشد این قدرت را دارد. اگر کاری را می خواهد انجام بدهند با مشورت باشد همفکری باشد، این مظاهره است. دیگران که رأی خود را در اختیار او قرار می دهند پشتیبان او هستند آنها ظهیر این خواهد بود در جمع مظاهر یکدیگرند. فرمود هیچ مظاهره ای و پشتیبانی ای بالاتر از مشورت نیست.





  تعداد بازديدها: 783


 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
حزب‌الله با موشک‌های دقیق، صنایع نظامی اسرائیل را در تل‌آویو هدف قرار داد
دیدار دست‌اندرکاران برگزاری کنگره شهدای استان فارس با رهبر معظم انقلاب
سید هاشم صفی الدین که بود؟
حزب‌الله شهادت سید هاشم صفی‌الدین را تایید کرد
لغو پروازهای ترکیه، قطر و امارات به ایران! ماجرا چیست؟
کمیسراتحادیه اروپا: حملات اسرائیل در لبنان باید بلافاصله متوقف شود
کمبود سرایدار در مدارس/ نیاز به ۴۰۰۰۰ نیروی جدید
کیهان راه رائفی پور را بیراهه خواند / شریعتمداری : برای تأیید خود، از حضرت آقا آدرس غلط ندهید
4 سؤال از مراد جدید پایداری چی ها: جبهه و جهاد پیشکش! حاضرید از بودجه میلیاردی تان به نفع "جنگ مؤمنان علیه کافران" بگذرید؟
رایزنی های منطقه ای وزیر خارجه ایران پاسخ داد/ کشورهای عربی وارد یک دوره تعامل با تهران می شوند
یادداشتی از: حجت الاسلام هادی سروش
نگرانی شهید آیت الله بهشتی از طاغوت پروری و دگم اندیشی و عقب ماندگی از توسعه اسلام در دنیا
حجت الاسلام احمد مازنی:
مازنی: نگاه میرباقری به مساله آخرالزمانی انحرافی است /اصلاً و ابداً امام (ره) مقدمه ظهور را کشتار بیشتر ندانسته بود
یادداشتی از:خانم معصومه معظمي
تشديد خودنظارتي مجلس تضعيف دموكراسي است؟
عیسی کلانتری:
فشار نفاق بر وفاق
غلامعلی رجایی:
تنش‌های منطقه‌ای روی عملکرد دولت تأثیر گذاشته است
بررسی کودتای ژئوپلیتیکی اروپایی-عربی علیه ایران
آنچه در اطراف بیمارستان مفید تهران می‌گذرد
همراهان بی‌خانمان!
وقتی جزایر ایرانی را از انگلیس پس گرفتیم امارات وجود نداشت
مقاومت فلسطین: تظاهر به بی‌طرفی برخی شبکه‌های عربی در قبال کشتار فلسطینی‌ها شرم‌آور است
یادداشتی از: روزنامه جمهوری اسلامی
دیپلماسی خلیج فارس را فعال کنید

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
یادداشتی از: روزنامه جمهوری اسلامی
بی‌نظمی نوین جهانی
در سخنرانی امروز مطرح شد؛
شیخ نعیم قاسم: حزب‌الله اسرائیل را شکست خواهد داد/ ایران هم از فلسطین حمایت می‌کند تا آزاد شود/ با یک پروژه فلسطینی با حمایت ایران، یمن و نیروهای مقاومت برای آزادی فلسطین روبه‌رو هستیم
عکس:
تابلوی شام آخر اثر فاخر حزب الله لبنان!
یادداشتی از: حجت الاسلام محمد رضا یوسفی شیخ رباط
چرا کشورها شکست می خورند؟
تمهیدات ترافیکی تشییع پیکر شهید نیلفروشان در تهران
عکس:
یک قاب از چهار فرمانده شهید مقاومت
انتصاب حجت‌الاسلام حسینی به نمایندگی ولی فقیه و امامت جمعه زنجان
در پیامی به مناسبت مراسم تکریم دکتر زهرا مصطفوی؛
تجلیل رهبر معظم انقلاب از پایبندی و استقامت فرزند امام در خط امام
یادداشتی از: حجت الاسلام هادی سروش
در نقد تئوریزه کردن "کشته شدنِ نصف عالَم"!!
پیام رهبر انقلاب اسلامی در پی شهادت مجاهد قهرمان، فرمانده «یحیی السنوار»
واکنش مفتی عمان به توهین شبکۀ سعودی: تنها بی‌عقل‌ها شهدا را به سخره می‌گیرند
فهرستی برای عذرخواهی صدا و سیما : از صدای چند ثانیه ای خواننده زن تا انهدام چند ساله رسانه ملی
یادداشتی از: مهرداد خدیر
«بگم‌ بگم» آن هم از زبان منتقد بگم بگم؟!/ به بهانۀ نقد تند مسیح مهاجری بر سید حسن خمینی بر سر مهاجران
بیانیه الازهر درباره شهدای قهرمان مقاومت فلسطین
سایه سنگین مسکن بر زندگی اجاره نشین‌ها
قدرت خرید مسکن آب رفت
یک نهاد بین‌المللی: اوضاع غزه شبیه به اعماق جهنم است
اسرائیل با استقرار سامانه تاد، پای آمریکا را به جنگ با ایران باز کرد/ کشته شدن یک سرباز آمریکایی تیر خلاص به پیروزی کامالا هریس خواهد بود
یادداشتی از: مصطفی داننده
آقای پزشکیان! خیلی وقت نداری
واکنش ظریف به درخواست برخی برای تغییر دکترین هسته‌ای ایران: بحث جدیدی نیست/ تحولات اخیر ممکن است به این موضوع رونق بیشتری داده باشد/ این بحث برای نخستین بار در دهه ۷۰ و پس از آزمایش هسته‌ای هند و پاکستان در صداوسیما مطرح شد
محدود شدن گزینه های نتانیاهو برای حمله به ایران


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 7914
تعداد بازدید دیروز: 14491
بازدید کل: 71669471
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.