امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری


 

 

 

تاريخ انتشار: 13 بهمن 1401 ساعت 00:52:18
نشست «اسلام و حکومت از دیدگاه امام خمینی(س)»؛
آیت‌الله فاضل لنکرانی: مسأله اعتقاد به ولایت فقیه در طول تاریخ فقها بوده است/ امام می‌خواهد بگوید دین به معنای حکومت است/ چرا آن طور که باید و شاید در حوزه‌ها روی مبانی امام کار پژوهشی و علمی انجام نمی‌شود؟

آیت‌الله فاضل لنکرانی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تأکید کرد: به نظر می رسد معنای «الاسلام هو الحکومه» هیچ کدام از این موارد نیست و ایشان می خواهند بفرمایند نگوییم حکومت یکی از احکام اولیه این دین، و مقدمه بر سایر احکام است؛ بلکه اصلا دین و اسلام به معنای حکومت است. یعنی جوهر اصلی دین حکومت است و انبیاء برای حکومت آمده اند؛ انبیاء نیامده اند بگویند ما دستوراتی از طرف خدا آورده ایم و هرکس بخواهد حکومت کند ما کاری به او نداریم.

نهمین نشست از سلسله نشست های تبیین مکتب امام خمینی(س) با عنوان «اسلام و حکومت از دیدگاه امام خمینی(س)»، شب گذشته(سه شنبه 11 بهمن ماه) توسط مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) قم برگزار شد.

جماران، حجت الاسلام و المسلمین محمدجواد فاضل لنکرانی در این نشست با تبریک ولادت امام جواد(ع) و ایام دهه فجر، گفت: این ایام دهه بسیار مهم و نقطه عطف تاریخ انقلاب و ایران هست. امیدوارم همه ما بتوانیم در خدمت به این نظام و امام، و شناخت نظام و امام بیش از گذشته موفق باشیم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در خصوص «نگاه امام خمینی(س) به حکومت» اظهار داشت: نسبت بین اسلام و حکومت یک موضوع بسیار ریشه ای، اساسی و مهم است. امام چه نگاهی به حکومت داشت؟ آیا این نگاه در میان فقهای گذشته بود یا نبود؟ این مسأله تاریخی است؛ ولایت فقیه مطرح می شود و فقها می گویند فی الجمله مسأله اعتقاد به ولایت فقیه در طول تاریخ فقها بوده است. یعنی ما فقیهی نداریم که بخواهد ولایت را برای فقیه، ولو فی الجمله، انکار کند؛ این مسأله سابقه داشته است.

وی تصریح کرد: بعضی ها مثل مرحوم نراقی قائل به اطلاق هم شده به همان نحوی که امام قائل شده اند، اما اصل مسأله مطرح بود. ولی به نظرم می رسد که نگاه امام به حکومت در اسلام هیچ سابقه نداشته و به هیچ نحوی در کتب فقها از قدما و متأخرین، من پیدا نکرده ام.

فاضل لنکرانی افزود: من یک وقتی فکر می کردم مهمترین مبنای امام در مباحث فقهی و اصولی «خطابات قانونیه» است. چون خطابات قانونیه خیلی فقه و اصول را زیر و رو می کند. به تعبیر مرحوم حاج آقا مصطفی(ره) از اول تا آخر فقه و همچنین بسیاری از مباحث اصول را متحول می کند. من یک وقتی این تعبیر را گفته بودم که نظریه خطابات قانونیه امام مثل نظریه حرکت جوهری ملاصدرا در فلسفه است؛ همین طور هم هست. در فقه بسیار تأثیرگذار است. مرحوم والد ما می فرمودند طبق این نظریه خطابات قانونیه، باید بسیاری از فتاوای امام تغییر پیدا کند. یعنی بعدا امام در طول مباحث اصولی به این نظریه رسیدند و در بعضی از جاها هم تطبیق دادند.

وی گفت: بعد که نظریه امام در مورد حکومت را دیدم و یک مقداری در مورد آن مطالعه و دقت کردم، دیدم که انصافا این تفوق بر آن نظریه دارد و بسیار گسترده تر و مهمتر از آن نظریه است. حق کتاب «البیع» امام واقعا  هنوز نه در حوزه علمیه قم و نه در حوزه علمیه نجف روشن نشده و مجهول است. چرا که مثلا با اینکه مرحوم آیت الله العظمی خویی شاگرد مرحوم محقق اصفهانی بوده، این مقدار که امام در فقه و اصول به نظریات مرحوم حاج شیخ پرداخته، مرحوم آقای خویی نپرداخته؛ از جمله در همین بحث کتاب البیع. یعنی قوت فقهی و احاطه علمی امام در فقه در کتاب البیع بیشتر روشن می شود.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) تأکید کرد: من مفصل در پنج جلد کتاب البیع دقت کرده ام و امام آنجا نظرات بدیعی دارد. در جلد دوم امام البیع امام ایتدا مسأله ضرورت حکومت اسلامی را مطرح می کند. ایشان می فرماید، هرکسی یک نظر اجمالی به احکام اسلام در عبادات، معاملات و سیاسیات داشته باشد، ضرورت حکومت را به راحتی می تواند بفهمد. مسأله را منتهی می کنند به اینکه عقل بدیهی مسأله حکومت را مطرح می کند. البته خیلی عبارات متقن، پر مطلب و پر نکته است و ای کاش در حوزه های علمیه حداقل همین را متن قرار بدهند. ما معتقدیم امام بعضی کتاب ها را اصلا به عنوان متن نوشته است؛ کتاب البیع این طور نیست اما مناهج این طور است.

وی افزود: من تردیدی ندارم در ذهن امام همین بوده که جای کفایه و یا بعد از کفایه کتابی قرار داده شود و انصافا قلم شان در مناهج با کتاب های دیگر هم فرق دارد. اگر این قسمت کتاب البیع جدا شود و گروه هایی روی آن کار کنند، تعلیقاتی بر آن نوشته و توضیحاتی داده شود، بسیار لازم است. امام در قسمت اول مسأله بداهت عقل و تمسک به بعضی از روایات را مطرح می کنند و در آخر می رسند به این عبارت که احکام هم قوانین این حکومت است. می فرمایند احکام وجوب نماز و روزه و این گونه اموری که به عنوان احکام و تشریع هست، مطلوب ثانوی هستند و مطلوب اولی مسأله حکومت است و اصلا اسلام را به معنای حکومت می گیرند.

امام می خواهد بگوید دین به معنای حکومت است

ادعای امام این است که از اول ارسال رسل و انزال کتب برای تشکیل حکومت بوده است

فاضل لنکرانی یادآور شد: امام چون این نگاه را به حکومت و دین داشت، این انقلاب را انجام داد. البته به نظر من وقتی انسان همه حرف های امام را ببیند، امام می خواهد بگوید دین به معنای حکومت است. یعنی تعبیر عینیت دین و سیاست در کلمات مرحوم مدرس بوده و نظر امام در خصوص «عینیت دین و حکومت» بسیار دقیق تر از آن است. یعنی ادعای امام این است که از اول ارسال رسل و انزال کتب برای تشکیل حکومت بوده است. چهار احتمال در این جمله وجود دارد. یکی اینکه بگوییم حکومت یکی از مقدمات عادی، عرفی و عقلایی برای اسلام است. احتمال دوم این است که حکومت مقدمه عقلی دین است. مثلا امام در بحث ولایت فقیه این تعبیر را دارند که برای اجرای احکام اسلام، حکومت لازم است. اما عقل هم حکم می کند که این احکام برای حفظ همه ابعاد زندگی شخصی و اجتماعی بشر است؛ پس حکومت لازم دارد.

وی ادامه داد: احتمال سوم این است که اصلا بگوییم حکومت یکی از اجزای دین است. یعنی نگوییم حکومت مقدمه و خارج از مرکب دین است، یکی از اجزا و آن هم مهمترین جزء، عبارت از «حکومت» است. یعنی حکومت هم بخشی از دین است. در نامه ای که به مقام معظم رهبری دارند می فرمایند حکومت شعبه ای از ولایت مطلقه رسول الله(ص) است؛ یکی از احکام اولیه اسلام و بر تمام احکام فرعیه حتی نماز و روزه مقدم است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تأکید کرد: به نظر می رسد معنای «الاسلام هو الحکومه» هیچ کدام از این موارد نیست و ایشان می خواهند بفرمایند نگوییم حکومت یکی از احکام اولیه این دین، و مقدمه بر سایر احکام است؛ بلکه اصلا دین و اسلام به معنای حکومت است. یعنی جوهر اصلی دین حکومت است و انبیاء برای حکومت آمده اند؛ انبیاء نیامده اند بگویند ما دستوراتی از طرف خدا آورده ایم و هرکس بخواهد حکومت کند ما کاری به او نداریم.

امام می خواهد بفرماید از اول وقتی خدا انبیاء را فرستاد، برای حکومت بوده است

وی افزود: این چه نگاه عمیقی بود که خدا به این فرد داد؟ من بدون هیچ گونه تعصبی عرض می کنم، این که عرض می کنم این مطلب را در کلام هیچ فقیهی ندیده ام، مقداری که ممکن بوده تتبع کرده ام. کدام فقیه این نگاه به دین را دارد؟! امام می خواهد بفرماید از اول وقتی خدا انبیاء را فرستاد، برای حکومت بوده؛ دین برای حکومت بوده است. چقدر آیات در قرآن داریم که تا حالا نه در تفاسیر و نه در کتب فقهی به آنها توجه نشده است. منظومه ای از آیات قرآن کریم در مورد حکومت داریم؛ آیاتی که مردم را از تحاکم به طاغوت منع می کند. اصلا «نقشه مهندسی حکومت در دین» را قرآن کاملا بیان کرده است.

فکر باطلی در حوزه های ما و برخی از مجموعه روشن فکرهای ما است که می گویند پیامبر(ص) می فرماید من فقط آمده ام انذار بدهم

فاضل لنکرانی افزود: فکر باطلی در حوزه های ما و برخی از مجموعه روشن فکرهای ما است و ظاهر برخی آیات قرآن تمسک می کنند و می گویند پیامبر(ص) می فرماید من فقط آمده ام انذار بدهم. می گوییم «اقیموا الدین» یعنی علاوه بر بلاغ و بیان، هم مرحوم علامه در المیزان و هم مرحوم طبرسی اقامه را به معنای «اجرای کامل دین» گرفته اند؛ که حکومت دین است. در قرآن آیات اجتماعی فراوان داریم که اصلا بدون حکومت نمی شود. آنچه امام برای ما آورد این نظریه بود که نگاه به حکومت و دین اینچنین است؛ که ریشه در آیات فراوان قرآن دارد.

وی یادآور شد: انسی که امام با قرآن داشته ایشان را به این نظریات منتهی کرده است. آن هم مثل یک شخص معمولی و من طلبه نبوده و قرآن را با تدبر می خوانده و هر وقتی می خوانده یک نکته ای از قرآن به دست می آورده است. من خواهش می کنم مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام بیشتر روی این ابداعات و ابتکارات امام کار کنند. بعد از 40 و چند سال باید لااقل ده ها شرح بر این قسمت از کتاب البیع نوشته شده باشد و مستندات قرآنی «الاسلام هو الحکومه» در بیاید؛ اگر افرادی هم نظر مخالف دارند به میدان بیایند.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) اظهار داشت: متأسفانه بعضی ها «الاسلام هو الحکومه» را «فقه حکومتی» معنا کرده اند؛ اصلا ربطی به فقه حکومتی ندارد. یک احتمالات بسیار دور از فرمایشات امام در آن مطرح کرده اند؛ اینها نیست. باید اظهار تأسف کنیم از اینکه رسانه ها و مخصوصا رسانه ملی ما، این مبانی فقهی محکم امام را درست تبیین نکرده اند. من چند روز پیش در جلسه ای با اهل سنت پاکستان گفتم امام این فکر را دارد که بشر باید تحت حکومت خدا باشد و این فکر ریشه قرآنی هم دارد.

وی افزود: ما معتقدیم پیامبر اکرم(ص) در غدیر تکلیف حکومت تا روز قیامت را مشخص کرد. گفتم اتفاقا یکی از حرف های نابی که امام ما در بیان غدیر دارد این است که در غدیر بحث حکومت باطنیه و ولایت باطنیه و قلبیه بشر به ائمه(ع) مطرح نبوده و بحث این بوده که امیرالمؤمنین(ع) باید حاکم بر شما باشد. به یکی از علمای اهل سنت پاکستان گفتم شما جواب بدهید که الآن دستور دین برای حکومت چیست؟ قبول هم کرد.

در این دهه فجر امام را بشناسیم

چرا آن طور که باید و شاید در حوزه ها روی مبانی امام کار پژوهشی و علمی انجام نمی شود؟

فاضل لنکرانی تأکید کرد: در این دهه فجر امام را بشناسیم؛ و این مبانی فقهی که از عمق جان به آنها اعتقاد داشت. مرحوم والد ما می فرمود از لحظه ای که امام فریاد انقلاب را سر داد، ما به امام معتقد بودیم و منلحظه ای در ضرورت کار امام تردید نکردم. امام خیلی بر ما و دین حق دارد؛ او این بُعد دین را احیا کرد. چرا اینها برای نسل امروز ما بیان نشده است؟ چرا حتی برای نسل حوزوی های ما بیان نشده است؟ چرا آن طور که باید و شاید در حوزه ها روی مبانی امام کار پژوهشی و علمی انجام نمی شود؟





  تعداد بازديدها: 1438


 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
یادداشتی از: سرکار خانم معصومه نصیری
اهمیت وحدت در اندیشه امام خمینی(س)
آیت‌الله‌العظمی بیات‌زنجانی درگذشت حجت‌الاسلام والمسلمین جماعتی را تسلیت گفت
در حاشیه تعطیلی مجلس: بررسی پر حاشیه توافق با گروسی در کمیسیون خارجی و امنیت ملی/ محسنی ثانی: متن توافقنامه با آژانس منطق با مصوبه مجلس است/ تلاش می‌کنیم زمینه مذاکرات را فراهم کنیم تا اسنپ بک صورت نگیرد
وزیر انرژی اسرائیل: رهبران حماس را بار دیگر هدف قرار می دهیم/ هر یک از رهبران حماس می‌دانند که ساعتی شنی بالای سرشان قرار دارد
معاون وزیر کشور: برپایی تجمعات در قالب طرح جدید به مجوز نیاز ندارد
راه حل اینشتین برای حل مسألۀ فلسطین؛ فراتر از تصورات رایج
مجمع عمومی سازمان ملل : تصویب طرح حمایت از شناسایی دولت فلسطین و خلع سلاح حماس / ایران در رای گیری حاضر نشد
اختصاصی:
إِنَّ إِلَىٰ رَبِّكَ ٱلرُّجۡعَىٰٓ - سوره علق آیه 8 " با 4 اثر قرآنی از آقای محمد مسلم خانی"
قطر شیوه پاسخ به حمله اسرائیل را اعلام کرد
هشدار فاضل میبدی درباره نقشه‌ای که تندروها برای دولت دارند/ آنها سعی می‌کنند دولت را به سمت اقدامات مخاطره‌آمیز سوق دهد؛ باید مانع از نفوذشان شد
جنگنده‌های اسرائیلی چگونه بدون مانع به دوحه قطر رسیدند؟
اصل و نسب پیامبر و ریشه قریش/محمد (ص) از پدر و مادر به ابراهیم (ع) می رسد
آیت‌الله فاضل لنکرانی: مذاکره باید در شرایطی مناسب انجام شود/ خاتمی علما و مراجع را تکریم می‌کرد، درست نقطه مقابل احمدی‌نژاد
تکرار ادعاهای شورای همکاری خلیج فارس درباره جزایر سه‌گانه ایران و میدان گازی آرش در حضور وزیر خارجه روسیه + عکس
شلیک به قلب جنبش حامیان ترامپ/ چارلی کرک که بود؟/ ترور او چه پیامی دارد؟
هاشمی طبا: احمدی‌نژاد هر کاری که از دست یک نفر برای تخریب در یک کشور برمی‌آمد انجام داد
تحلیل علی مطهری از ویژگی‌های نفوذی‌ها؛ بسیار مراقب ظاهر هستند/ گزینش‌ها و نظارت استصوابی به شکل غیرمستقیم در افزایش نفوذ تاثیرگذار است
اختصاصی:
دو اثر آیینی بمناسبت سالروز میلاد نبی مکرم اسلام "با خطاطی آقای محمد مسلم خانی"
چه شد که آیت‌الله طالقانی به امامت جمعه تهران انتخاب شد؟
در دیدار امام صادق(ع) و خضر نبی(ع) چه رقم خورد؟

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
اطلاعیه:
برگزاری مراسم تشییع، تدفین و بزرگداشت والده ی مکرمه ی شهیدان اکبری
پس از بازگشت از سفر؛
پزشکیان در تشریح دستاوردهای سفر چین: اجرای توافقات حاصل از اجلاس سازمان همکاری شانگهای چشم‌انداز مناسبی برای کشور ایجاد می‌کند/ با رئیس‌جمهور چین و رئیس‌جمهور ترکیه تصمیمات مهم و استراتژیکی اتخاذ شد/ گفت و گو با رئیس جمهور روسیه نزدیک به ۴ ساعت طول کشید
اطلاعیه:
برگزاری مراسم جشن میلاد نبی مکرم اسلام (ص) و امام جعفر صادق (ع) در هیئت انصارالخمینی (ره)
روایت مرحوم هاشمی از عنایتی که امام به شهید باهنر داشت
آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی:
هر یک از ابعاد شخصیت سلمان فارسی نیازمند بررسی دقیق و مستقل است
پزشکیان: بسیاری از اعتراضات به خاطر آن است که سهم افراد و گروه‌ها داده نشده/ از ابتدای دولت چهاردهم با تراکم بحران مواجه بوده‌ایم
مقام معظم رهبری در دیدار رئیس جمهوری و وزیران : روحیه کار و تلاش را بر حالت نه جنگ و نه صلح غلبه بدهیم / مسئولان راوی قدرت و قوت و امکانات کشور باشند و نه راوی ضعف‌ها / صاحبان قلم و بیان نقاط قوت را بیان کنند
اختصاصی:
تاج سر انبیا محمّد(ص) "با خطاطی آقای محمد مسلم خانی"
حمله اسرائیل به قطر/ نجات سران حماس / حمله هنگام بررسی طرح ترامپ/ 15 جنگنده و شلیک 12 موشک / 6 کشته / تماس پزشکیان با امیر قطر / ترامپ: متاسفم ؛ تکرار نمی شود!!!
گزارش تصویری:
برگزاری مراسم جشن میلاد نبی مکرم اسلام (ص) و امام جعفر صادق (ع) در هیئت انصارالخمینی (ره) برگرفته شده از سایت انصارالخمینی (ره) 1404/6/18
در تجدیدمیثاق مهمانان سی و نهمین کنفرانس وحدت‌ اسلامی با آرمان‌های امام؛
سید حسن خمینی: بسیاری مواقع انسان از حکام مناطق اسلامی خجالت می کشد؛ چقدر دنیا ارزش دارد که آنها به خاطر متاع دنیا با یک رژیم جنایتکار رابطه‌ برقرار می‌کنند؟!/ اولین کار جمهوری اسلامی بستن سفارت آن رژیم و تأسیس سفارت فلسطین بود
چه شد که آیت‌الله طالقانی به امامت جمعه تهران انتخاب شد؟
در دیدار امام صادق(ع) و خضر نبی(ع) چه رقم خورد؟
انتقاد روزنامه جمهوری اسلامی از حضور افغان ها مقابل پلیس مهاجرت/ ماجرای تمدید اقامت یکساله چیست؟
رسانه های اسرائیلی: اکثریت اسرائیلی‌ها از سفر به خارج وحشت دارند
گزارش خبرنگار نیویورک تایمز از وضعیت تهران پس از جنگ 12 روزه
مکانیسم ماشه و اتهامات ناروا؛ حملات غیرمنصفانه علیه تیم مذاکره‌کننده برجام
اختصاصی:
دو اثر آیینی بمناسبت سالروز میلاد نبی مکرم اسلام "با خطاطی آقای محمد مسلم خانی"
ادعای رئیس پیشین موساد درباره انفجار در نطنز: یک میز بالانس به ایران فروخته شد که در نهایت منفجر شد و تأسیسات آن‌ها را نابود کرد
نامه سرگشاده علی مطهری به رییس جمهور پزشکیان: با توجه به درخواست مذاکره وزیر خارجه آمریکا با ایران، جناب عالی به عنوان نماینده ملت و رئیس شورای عالی امنیت ملی ابتکار عمل را به دست گیرید و کشور را به ساحل نجات برسانید


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 6339
تعداد بازدید دیروز: 9328
بازدید کل: 76803438
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.