امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری


 

 

 

تاريخ انتشار: 25 مهر 1395 ساعت 16:20:18
یادداشتی از احمد مسجدجامعی؛
حسین(ع)؛ اخلاق گرایی به جای دشنام

عاشورای ١٤٣٨ هجری هم گذشت اما مرام و پیام حسین(ع) تا همیشه تبیین و تشریح‌شدنی است. به‌ویژه اینکه در همین روزهای عزاداری، باز هم سخنانی خلاف آنچه در متن واقعه عاشورا ساری و جاری بود، از برخی تریبون‌ها شنیده شد که جای تأمل جدی دارد. از این رو بیان برخی زوایای این حرکت عظیم، ضروری به نظر می‌رسد. وقتی معاویه درگذشت، حاکم مدینه از امام برای حکومت یزید بیعت خواست. اتفاق عجیبی بود؛ چون از یک سو نخستین‌بار بود که در تاریخ اسلام حکومت از پدر به پسر به ارث می‌رسید و از سوی دیگر معاویه برخلاف صلح‌نامه با امام مجتبی (ع) باید براساس تعیین‌نکردن جانشین پس از خود، عمل می‌کرد. به علاوه یزید، کم‌سن‌وسال بود و از آن بدتر حتی در ظواهر هم رعایت مسلمانی را نمی‌کرد، چه برسد به آنکه خلیفه مسلمانان باشد. نکته‌ای که در این میان پنهان مانده، نارضایتی شدید شماری از بزرگان بنی‌امیه به‌خصوص مروان‌بن‌حکم، حاکم مدینه، از ولایت‌عهدی و خلافت یزید بود که برای اعتراض حتی به معاویه هم رجوع کرد و معاویه برای ساکت‌کردن او، وعده‌هایی داد. یعنی علاوه بر حسین‌بن علی (ع) گروه‌هایی دیگر از بزرگان آن روزگار خلافت یزید را برنمی‌تافتند و با بیعت همراهی نمی‌کردند. می‌توان دلیل مخالفت این گروه با یزید را هراس بزرگان حجاز و عراق از تسلط سران شام بر همه شئون خلافت اسلامی و برخورداری ایشان از مواهب آن دانست که موجب می‌شد آنها امتیازات کمتری داشته باشند. علاوه بر مروان از بنی‌امیه، عبدالله زبیر، عبدالله عمر، عبدالله عباس و گروه‌هایی از خوارج نیز از جمله معترضان بودند، اگرچه همراهی‌نکردن آنها هیچ نگرانی جدی‌ای برای حکومت ایجاد نمی‌کرد. به‌هرحال، به گواهی تاریخ، نپذیرفتن بیعت از سوی حضرت، خواسته یا ناخواسته بازتاب گسترده‌ای یافت و گروه‌هایی از مسلمانان را به این موضوع حساس کرد. در همین ‌راستا اهالی کوفه و بصره که در میانه جهان اسلام واقع شده بودند و بیش از سایر بلاد اسلامی وقایع را دنبال می‌کردند، درصدد برآمدند نقش فعال‌تری در این عرصه ایفا کنند. در این موضوع دست‌کم دو نکته حائز اهمیت وجود دارد: 

نخست آنکه شماری از اشراف و بزرگان عراق در بصره و کوفه تمایل بسیاری داشتند تا مرکز خلافت از شام به عراق بازگردد تا از امتیازات مرکز حکومت برخوردار باشند.  دیگر آنکه در این دوره کم‌کم شهرنشینی بر تعصبات قبیله‌ای رجحان می‌یافت. از این رو اهالی این دو شهر بزرگ، فارغ از وابستگی‌های قبیله‌ای، به دنبال ایفای نقش برجسته‌ای در حکومت بودند.  مستندات تاریخی بیانگر آن است که انبوهی از نامه‌ها از کوفه برای دعوت از حضرت ارسال شد. از بررسی محتوای این نامه‌ها چنین به نظر می‌رسد که نگارندگان دارای دیدگاه مشترکی نسبت به امام نبودند. رهبری گروهی را کسی مثل سلیمان‌بن صرد خزاعی، صحابی بزرگوار پیامبر-که بعدا رهبر توابین نیز شد- بر عهده داشت.  او درباره حکومت اموی در نامه‌اش واژگانی را مانند «جبار عنید، غاصب، خلافت غیرمقبول، جنایت‌کار حامی اشرار و...» به کار می‌گیرد. در این گروه کسانی مانند هانی‌بن عروه از شیوخ و اصحاب امیرالمؤمنین نیز هستند که قبل از واقعه کربلا در کوفه به دست عمال حکومت به شهادت رسیدند، اینها گروهی بودند که هم نامه دادند و هم تا پای جان بر بیعت خود استوار ماندند. هرچند برخی از آنها به دلایل مختلف فرصت حضور در کربلا را نیافتند، ولی بعدها بسیاری از اینها، همان گروه توابینی را تشکیل دادند که در قیامی به همین نام، در پیکار با قاتلان حضرت سیدالشهدا به شهادت رسیدند. گروه دوم نویسندگان نامه‌ها، از سوی مؤمنان و مسلمین به حضرت نامه نوشتند با این تعبیر که «حسین بن‌علی من شیعته». در نامه‌های این گروه که اشخاص سرشناسی بین آنها نبودند، چشم‌اندازی از گذشته و آینده نیست و فقط بر حضور امام در کوفه تأکید دارند و در این کار امام را دعوت به عجله و شتاب می‌کنند. بسیاری از این گروه، دوره امیرالمؤمنین را به یاد نداشتند و نیز بعدها هم در عرصه قیام و شهادت حضور مستمری نداشتند و نشانی از آنها در دست نیست. اما گروه سوم از نویسندگان نامه‌ها کسانی بودند که نه‌تنها به دعوت خود پشت کردند، بلکه در روز عاشورا در برابر امام ایستادند که از جمله آنها محمدبن اشعث، قیس‌بن اشعث از کنده و شبث‌بن ربعی از بنی‌تمیم بودند که امام در روز عاشورا به نامه‌های آنها با همان عبارات اشاره کرد. اما رفتار امام در برابر این درخواست و تقاضای عمومی باوجود تفاوت دیدگاه دعوت‌کنندگان دارای شباهت‌هایی بود؛ «من حسین بن علی‌ الی اهل‌الکوفه من‌المؤمنین‌و‌المسلمین». اما بعد دیگر نامه امام بسیار تأمل‌برانگیز است. ایشان در جواب نامه‌ها، حدود و ثغوری برای خود تعریف می‌کند که با فرض دراختیارگرفتن قدرت، او را در قبال مردم ملزم به پاسخ‌گویی می‌کرد. این برخلاف روال معمول خلفای قبلی بود که رفتار و عملکرد خود را ملاک و معیار می‌دانستند و رابطه‌شان با مردم یک‌سویه بود و فقط با اطاعت محض معنا می‌یافت. حضرت در تعریف جایگاه امامت می‌فرمایند: «امام کیست؟ امام کسی نیست جز بنیاد‌کننده کتاب و برپادارنده قسط و اداکننده حق و خویشتن‌دار در برابر امر الهی». این پاسخ کاملا براساس اصول اخلاقی پایه‌ریزی شده است. از کنار هم قراردادن نامه گروهی از کوفیان به حضرت که در آن از قتل نیکان، غصب مال آنها، بی‌بندوباری در قبال بیت‌المال و... از سوی دستگاه خلافت سخن گفته‌اند و از این پاسخ حضرت به‌خوبی بر‌می‌آید که ایشان به‌واقع خود را محدود و محصور در ضوابط و چارچوب‌هایی می‌دانند که در نامه به آن اشاره کرده‌اند، یعنی ایشان حتی در حوزه قدرت و سیاست که حوزه مبسوط‌الید‌بودن است، باز هم پایبند به اصلی اخلاقی هستند.  در برابر این نگاه با رویکرد خودمحورانه اموی روبه‌رو هستیم که مبنا و منشأ هر مشروعیتی را خواست و سلیقه خلیفه یا جانشینان او می‌دانند. در فرهنگ اموی منشأ رستگاری، بیعت و به‌ویژه سرسپردگی به شخص خلیفه (و نه حتی خلافت) است که نمونه‌های آن در رفتار حکومتگران و سرکردگان اموی از سوی مورخان گزارش شده است. شاید این گفته زیادبن‌ابیه، از حاکمان قدرتمند اموی، بیانگر این تفاوت دیدگاه باشد، آنجا که می‌گوید: «ایها الناس... فلنا علیکم السمع و الطاعه فی ما احببنا»،‌ ای مردم بر شماست بشنوید و گردن نهید و اطاعت کنید آنچه را ما دوست داریم. نمود این گفتار را در رفتار همین شخص در جریانی می‌بینیم که چنین گزارش شده است. در ماجرای شهادت حجربن‌عدی، زیادبن‌ابیه نظریه اطاعت از خلیفه و خروج از آن به مثابه کفر و بی‌دینی را آشکارا انجام داد و گناه اصلی حجر، که شیوخ کوفه به آن گواهی دادند، خروج بر خلیفه و ترک طاعت او و بدین سبب کفر او تلقی شد. حکم قاضی شریح از این هم شگفت‌تر بود، زیرا او در شرایطی بر حکم خود علیه حجر تأکید کرد که وی مسلمانی زاهد و باتقوا بود، اما خلیفه درباره ریختن خون او اختیار دارد. اساسا واقعه کربلا آوردگاه میان دو طرز تلقی متفاوت از مقولاتی مانند قدرت، عدالت، اخلاق و انسانیت است و موارد بسیاری را در همین واقعه می‌توان به‌عنوان شاهد مثال بیان کرد. یکی دیگر از رفتارهای خاندان پیامبر با مردم- که نقطه مقابل آن در چند سال قبل و در هنگام واقعه عاشورا در دستگاه اموی دیده شد- احترام به تأمین نیازهای اولیه انسانی بود. در جنگ خیبر زنی یهودی، برای گشودن این قلعه استوار پیشنهاد کرد لشکر اسلام راه‌های دسترسی یهودیان به آب را ببندد که با عکس‌العمل تند پیامبر مواجه شد. امیرالمؤمنین علی(ع) هم به همین شیوه عمل می‌کرد. در جنگ صفین سپاهیان معاویه ابتدا آب را به روی سپاه علی امیرالمؤمنین بستند، اما پس از بازپس‌گرفتن شریعه به وسیله سپاه اسلام، حضرت اجازه رفتار متقابل را نداد. این رفتار به نحو دیگری در سیره امام مجتبی(ع) مکرر روایت شده است. کسانی به نزد ایشان می‌رفتند و بدون هیچ مقدمه‌ای شروع به ناسزاگویی به ایشان می‌کردند، ولی امام نه‌تنها بی‌تفاوت نمی‌گذشت، بلکه شرایط پذیرایی از آنها را براساس نیازهای اولیه مثل خوراک، پوشاک و مسکن فراهم می‌کرد. یکی از نمودهای رفتارهای اخلاقی، توجه به انسان‌ها به‌ویژه کودکان است. در تاریخ آمده است که پیامبر هر روز در مسیر عبورومرور با کودکی برخورد می‌کرد. یکی، دو روز او را ندید. از احوال او جویا شد، گفتند پرنده‌ای داشته که مرده است و او محزون و اندوهگین این ماجراست. پیامبر با اصحاب به دیدن او رفت تا اندوه را از دل او بزداید. این در حالی است که در ماجرای کربلا نه‌فقط این شیوه‌ها رعایت نشد، بلکه آب را روی کودکان بستند تا جایی که آنها از تشنگی شکم خود را بر زمین نمناک خیمه‌ای که محل مشک‌های آب بود، قرار می‌دادند و ناله‌های ناشی از تشنگی و بی‌آبی همه‌جا را فرا گرفته بود. بنابراین برخلاف سخنان عجیب برخی تریبون‌ها که مدعی دشنام‌دادن امام حسین(ع) در واقعه عاشورا به لشکر عمر سعد بودند، پیام سرور آزادگان در عاشورا و کربلا بیش از هر چیز پایبندی به اصول اخلاقی و قسط و عدالت اسلامی است؛ همان مفهومی که در آیین اسلام و سیره و گفتار پیامبر و خاندان او بارهاوبارها بر آن تأکید شده است. در این برخورد، همه انسان‌ها شریک‌اند و این اصول اخلاقی و انسانی، استثنابردار و توجیه‌پذیر نیست. 

منبع: شرق





  تعداد بازديدها: 1731


 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
جروسالم پست:
منابع اطلاعاتی غربی می‌گویند ترکیه در تلاش برای استقرار رادار در خاک سوریه است؛ این می‌تواند توان اسرائیل برای حمله به اهدافی در ایران را تضعیف کند
ماجرای عکاس اهوازی که سرباز روس‌ها در جنگ شد / «در خیابان با یک پلیس روس درگیر شدم، بازداشتم کردند و گفتند یا باید ۵ سال زندان بروی یا یک سال به جنگ اوکراین»
انتشار اسناد تازه در آرشیو امنیت ملی آمریکا؛
بوش به پوتین، سال ۸۷: به همه می‌گویم نمونه همکاری من با پوتین، مسئله ایران است؛ تو در این حوزه پیش‌قدم شدی و من دنبالت آمدم/ طرح تو هوشمندانه بود؛ ایران می‌گوید برق هسته‌ای می‌خواهد، روسیه هم می‌گوید، «بفرمایید سوخت، بنابراین غنی‌سازی نیاز ندارید» / پوتین: همین‌ها را به ایران گفتم
توصیه امام صادق(ع):
دعای بعد از فرایض در ماه رجب
بیانات مقام معظم رهبری در دیدار اعضای ستاد برگزاری کنگره بزرگداشت آیت‌الله العظمی سید محمدهادی میلانی
یادداشتی از: مهرداد خدیر
الهام کلیسای روم از میترای ایرانی برای تعیین زادروز مسیح
رسانه صهیونیستی فاش کرد؛
پیام ریاض به واشنگتن: تل‌آویو مانع اصلی هرگونه صلحی است
کامروا استاد ایرانی در قطر:
اگر با یک فرد عادی در خیابان صحبت کنید،می‌گوید ایران بزرگ‌ترین تهدید ماست/در نگاه قطری‌ها حمله اسرائیل حمله به حماس بود اما حمله ایران حمله به کشورشان
گزارش اندیشکده اسرائیلی از شکست دکترین رژیم در حمله به ایران
یادداشتی از: محمود عارفی قوچانی
بازگشت به اخلاق و مردم؛ تأملی در جهانی‌بودن اندیشه امام خمینی (ره)
احمد زیدآبادی:
این "آقا صادق" واقعا از غیب و آینده خبر دارد؟
انصاری: امنیت کشور در معرض خطر است اما مرغ عده‌ای یک پا دارد
جنگ دوازده روزه رژیم اسرائیل با ایران از لنز تحلیلگر مطرح آمریکایی؛
مرشایمر: ترامپ برای اعلام آتش‌بس با ایران به‌شدت دستپاچه شد
علم الهدی: رئیسی توسط اسرائیل ترور شده است
اختصاصی:
عکس: چایخانه حضرت رضا (ع) امشب 1404/10/2
شبکه اسرائیلی: خسارت‌های حملات موشکی ایران فراتر از آمارهای رسمی بود
در پیام تسلیتی مطرح شد؛
سید حسن خمینی: حجت الاسلام والمسلمین صالحی منش از اوان جوانی جزو مبارزان نهضت امام خمینی(س) بود/ مرحوم صالحی‌منش از دوستان باصفا و دلسوز و از معتمدان خاص و امین بیت امام بود که با شجاعت در برابر همه آزارها ایستاد و به عهد خود با امام وفا نمود
رئیس دیوان عالی کشور: بیش از ۳۰ نفر از متهمان و محکومان پرونده چای دبش از جمله وزرای سابق و اسبق، از چندی قبل، درخواست اعاده دادرسی کرده بودند/ رسیدگی به این پرونده، طی هفته گذشته به اتمام رسید و کلیه درخواست‌های اعاده دادرسی، رد شدند
اختصاصی:
دو تصویر از حرم مطهر حضرت ثامن الحجج (ع) امشب 1404/10/1
اطلاعیه بزرگداشت و تسلیت:
برگزاری چهلمین روز درگذشت والده ی ماجده ی اخوان صابری پور

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
اطلاعیه:
مراسم نکوداشت همشیره ی مکرمه ی اخوان گُلی
رهبر علویان سوریه: رژیم کنونی در انجام ابتدایی‌ترین وظایفش شکست خورد
مراسم نخستین دوره اعطای جایزه جهانی امام خمینی (ره)/ سید حسن خمینی: اگر تذکر و توجه رهبرانقلاب نبود، خیلی‌ها می‌خواستند نام امام نباشد/ پزشکیان: امام خمینی (ره) فرمودند اگر مردم از ما رو برگردانند، از انقلاب و دین چیزی نخواهد ماند
نشست هم‌اندیشی دستگاه‌ها و نهادهای متولی حقوق شهروندی؛
مجید انصاری: از نظر حقوقی موتورسواری زنان خلاف قانون نیست/ بنای ما پاسخگویی دستگاه‌ها در خصوص اجرای حقوق شهروندی است/ بهروز‌آذر: در موضوعاتی مانند موتورسیکلت‌سواری زنان باید واقع‌بین باشیم
صحن حضرت زهرا(س) در حرم علوی به بهره‌برداری رسید/ جلوه‌ای از شکوه هنر و ایمان ایرانی
گزارش تصویری/ بزرگداشت شهادت حضرت علی بن محمدالباقر(ع)و شهدای منطقه مشهد اردهال با سخنرانی سید علی خمینی
در دیدار دست‌اندرکاران کنگره بزرگداشت شهدای استان البرز؛
رهبر معظم انقلاب: به‌رغم مشکلات، نقاط مثبت در کشور زیاد است/ جوانان ما جوانان خوبی هستند؛ لزوم تبیین هنرمندانه ارزش‌های دفاع مقدس برای آنان/ گلایه رهبر انقلاب از برخی دستگاه‌های فرهنگی: همت و تلاش لازم را ندارند
رئیس مجمع علمای اهل بیت(ع) ترکیه: اندیشه‌های امام خمینی(س) تحولات عظیمی را در جهان اسلام به وجود آورد
یادداشتی از: حسن ظهوری
بحرین چگونه از ایران جدا شد ؟ نزدیک به ۲۰۰ سال کشمکش ؛ از مرگ کریم‌خان زند تا مصاحبه عجیب شاه / وقتی شاه نگران جزایر سه‌گانه بود
دو فروند هواپیمایی که اخیرا خریداری شد را بازداشت کردند
نماینده تندرو مجلس: خشکسالی بخاطر گناهانی است که پزشکیان انجام داد و قانون حجاب را اجرا نکرد!
مراسم بزرگداشت سالروز شهادت شهید آیت‌الله سید محمدباقر حکیم / سید عمار حکیم: عراق با وحدت داخلی می‌تواند از زلزله ژئوپلیتیک منطقه عبور کند/ عراق نه میدان جنگ دیگران خواهد بود، نه صندوق پیام و نه خط تماس به نیابت از دیگران +تصاویر
خط ونشان مزدوران امارات برای ریاض
امام جمعه بغداد:
در ایران نظامی وجود دارد که برای خود و ملت خویش احترام قائل است اما ما هنوز ساده‌ترین نیازهای خود را وارد می‌کنیم ...
یادداشتی از: محمد مهاجری
می‌شود هم علم‌الهدی بود، هم خوب بود!
گزارشی از: فاطمه صادقی
سرنوشت هواپیماهای خط‌شکن برجامی
پاسخ فوری و شدیداللحن ایران به درخواست هسته‌ای گروسی؛ آژانس حق ندارد...
فؤاد حسین: ایران جنگ طلب نیست/ ادامه تهدیدات اسرائیل علیه عراق
حمید ابوطالبی:
«چرا چین به خطوط قرمز ایران احترام نمی‌گذارد؟ جسارتِ میانجیِ سلطه‌گر و بحرانِ هزینه»
اختصاصی:
دو تصویر از حرم مطهر حضرت ثامن الحجج (ع) امشب 1404/10/1


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 7008
تعداد بازدید دیروز: 16633
بازدید کل: 78005760
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.