امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری


 

 

 

تاريخ انتشار: 20 مهر 1395 ساعت 15:36:03
سروش محلاتی: امام حسین (ع) مقدسات را برای خودش خرج نکرد/ در دین تحت هیچ شرایطی دعوای قدرت نداریم

یک استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر اینکه امام حسین (ع) مقدسات را برای خودش خرج نکرد، گفت: اولین مسأله ای که نشان می دهد یک قیام، «لنفس» است سهم خواهی است.

به گزارش جماران، حجت الاسلام و المسلمین محمد سروش محلاتی در مراسم عزاداری شب تاسوعای حسینیه دارالزهراء گفت: معمولا در تحلیل و بررسی قیام ها اهداف قیام ها مدنظر قرار می گیرد یا در مورد زمینه های نهضت و قیام بحث می شود. این گونه بحث ها مفید است. اما نگاه قرآن عمیق تر است و آن بررسی قیام ها بر اساس انگیزه ها است که پایه هر نهضت را تشکیل می دهد.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه انگیزه قیام ها و بلکه همه رفتار انسانی یا خدایی و یا نفسانی است، تصریح کرد: بر همین اساس نهضت ها و انقلاب ها دو گونه هستند. افرادی هم که در قیام ها هستند در همین دو گروه قرار می گیرند. در آیه قرآن آمده است که «قل انما اعظکم بواحده ان تقوموا لله» بقیه آیه در ماهیت موعظه دخالتی ندارد بلکه تصریح به امری شده است که از خود آیه هم قابل استفاده است. اینجا هم «انما» برای تأکید آمده و هم «واحده» اضافه شده که موعظه دوم و سومی در کار نیست. اول و آخرش قیام لله است و معرف این قیام هم همان انگیزه ها قرار گرفته است.

وی افزود: به تفاسیر این آیه که مراجعه می کنیم خیلی بحث جدی نمی بینیم؛ چون مفهوم آیه ابهام و اجمالی ندارد که مفسرین به کنکاش بپردازند؛ از آیاتی هم نیست که مفسرین در ضمن آیات دیگر مورد استناد زیادی قرار داده باشند. اما در سوره سباء آمده است که خدا پیامبر(ص) را مأمور می کند که بگو همه پیام من در این یک مسأله خلاصه می شود. این موضوع نشان می دهد که مسأله قابل تأمل است.

سروش محلاتی ادامه داد: فقط یک شخصیت اعتنای زیادی به این آیه دارد و او امام خمینی (س) است. امام در سخنرانی های خود کمتر استناد به متون و آیات می کردند. ولی در همین استنادات بیشتر استناد به این آیه است. اولین سند مکتوبی که از امام خمینی (س) در اختیار ما است که در کتابخانه وزیری یزد مرقوم کردند، امام در سال 1323 این کتابخانه را بازدید کردند و این آیه را نوشتند و بحث آسیب شناسی سیاسی و اجتماعی کردند که چرا جامعه ما در چنین وضعی قرار گرفته است و تحلیل می کنند که چون این آیه در زندگی ما وجود ندارد. همچنین وقتی نامه ای به فرزندشان، حاج احمد آقا، نوشتند بعد از 40 سال این آیه را ذکر کردند و در تفسیر سوره حمد و چند سخنرانی دیگر آن را به کار بردند. من کس دیگری را سراغ ندارم که انقدر روحش با این آیه پیوند خورده باشد.

وی در مورد مخاطب این آیه نیز گفت: در آیات دیگر مشخص است که پیامبر(ص) چه کسی را مورد خطاب قرار می دهد. نکته ای را امام خمینی (س) دارند که چون دعوت به قیام و برخاستن است به تناسب موضوع مشخص می شود که مخاطبش کیست. ایشان استفاده می کنند که مخاطب کسانی هستند که دچار سکون شده و حرکت خود را از دست داده اند.

این پژوهشگر مسائل دینی اظهار داشت: نکته دوم این است که برای چه باید قیام کرد؟ در این آیه تصریح نشده که برای چه، فقط این نکته مورد تأکید قرار گرفته که برای خدا؛ از این می شود استفاده کرد که در همه چیز. نوع قیام مهم نیست بلکه مهم این است که نیت الهی باشد. مهم در مسائل اجتماعی این است که چگونه می توان دنیای سیاست را با دنیای اخلاق تطبیق داد. در جامعه و حکومت کار دشوار فهمیدن انگیزه های افراد است.

وی ادامه داد: اباعبدالله (ع) وقتی می خواست حرکت کند سخنی را فرمودند. به نقل از تحف العقول آن سخن این است که «خدایا تو آگاهی آنچه از ما اتفاق می افتد حضور در مسابقه قدرت نیست؛ برای مسائل دنیایی هم نیست.» حسین بن علی (ع) می تواند خدا را شاهد بگیرد اما دیگران چگونه می توانند اظهار نظر کنند؟ در ماجرای عاشورا دو طرف با انگیزه متفاوت در مقابل هم قرار گرفتند. یک طرف امام حسین (ع) است که می گوید دنبال مسابقه قدرت نیستم و طرف دیگر عمر سعد است و او انگیزه ای نداشت جز اینکه به او گفتند حکم حکومت ری را برای تو آماده کردیم و او آمد که از این طریق به حکومت برسد.

سروش محلاتی یادآور شد: گاهی اوقات تشخیص کار سختی نیست. ماجرای عمر سعد را همه گفتند و نوشتند و فهمیدن آن هوش زیادی نمی خواهد. ولی گاهی کسی وارد مبارزه می شود که آدم نمی تواند تشخیص دهد؛ اینجاست که باید واکاوی صورت بگیرد. تفاوت اصلی قیام لله و لنفس این است که در قیام لله دعوت از سوی قیام کننده به سوی خدا و در قیام به نفس دعوت به خود است. این هم در سوره صف و هم در آل عمران آمده است.

وی تصریح کرد: لازم نیست انسان از کلام بگوید. گاهی افراد با زبان بی زبانی دعوت به خود می کنند. یعنی همه دستگاه او یک آهنگ و تصویر را به ذهن ها متبادر می کند و همه متوجه یک چیز می شوند. قرآن هم به انبیاء و هم مردم هشدار می دهد که انصار الله باشید. هیچ انسانی به مقام نبوت نمی رسد که بگوید سمت من بیایید؛ باید الهی شوید. پیامبر می گوید که من مقصد نیستم و سمت و سوی را نشان می دهم. مسأله نشان دادن یک هدف مقدس و خطری که در عوام الناس زیاد اتفاق می افتد یعنی اشتباه گرفتن راه و مقصد است.

این استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: نکته دوم این است که برای تفکیک بین قیام لله و لنفس باید بررسی کرد کسی که قیام می کند می خواهد برای خدا کار کند و یا دین را به خدمت خود کند. امام حسین (ع) از بیعت با یزید امتناع کرد و عبدالله زبیر هم امتناع کرد. تفاوت یک جایی خود را نشان می دهد و هشیاری مردم این است که این را حس کنند و آن جایی است که خطر برای خانه خدا و شخص پیش می آید. امام حسین (ع) می گوید من از این خانه می روم تا حرمت این خانه حفظ شود. امام حسین (ع) مقدسات را برای خودش خرج نکرد. اما عبدالله زبیر برعکس بود. او در کعبه ماند و کعبه را سپر خود قرار داد و برای اینکه او را بکشند به خانه خدا حمله کردند و آن را آتش زدند. این دو نوع قدرت است. اینجا باید تشخص داد کسی که قیام می کند در صدد حفظ چیست؟ خودش؟ این قیام لنفس است.

وی با اشاره به فرمان امام علی (ع) به مالک اشتر، یادآور شد: علی (ع) به مالک می گوید برای عهد و پیمان خود را سپر قرار بده. اگر آسیبی به تو می رسد هم عهد و پیما را حفظ کن. آسیب ها را به خود بپذیر اما اجازه نده پیمان ها شکسته شود. علی (ع) در مورد عبدالله زبیر می گوید که عبدالله زبیر دین را ابزار صید قرار می دهد برای اینکه به دنیای بیشتر برسد. یعنی مردم را با دین صید می کند تا بتواند بر آنها مسلط شود.

سروش محلاتی سومین تفاوت قیام لله و لنفس را خداپرستی و خود پرستی دانست و تصریح کرد: همین که برای خود خط قرمزهایی قرار می دهند که مقدس هستند. این مقدسات را از کجا آورده ای؟ برای دین است؟ بعضی چیزها به اختیار انسان نیست؛ ولی بعضی چیزها به اختیار است. امام حسن (ع) نجنگید و امام حسین (ع) جنگید. هرکدام به اقتضای مسائل می تواند انجام شود. امام اقتضائات کشور را می سنجد. این معلوم می شود که منیت وجود ندارد.

وی ادامه داد: اصلا فرق امامیه و زیدیه چیست؟ آنها می گویند امام کسی است که اهل مبارزه باشد. حرف ما این است که بستگی به شرایط دارد. ما قیام به شمشیر را جزو بت هایی که باید تابع آن باشیم نمی دانیم. پیامبر (ص) فرمود که حسن و حسین (علیهم السلام) قیام کنند و نکنند امام هستند. شرط امام بودند قیام به شمشیر نیست. به امام صادق (ع) می گویند زیدیه را تحویل بگیرید؛ حضرت فرمودند اینها دیوانه هستند. کسی که می گوید همیشه باید درگیر بود و مصالح را نمی سنجد می خواهند علم و دانش ما را هم برای خودشان به کار گیرند.

این پژوهشگر مسائل دینی با تأکید بر اینکه باید تشخیص داد که انسان خداپرست هست یا نیست، گفت: قبل از انقلاب اسلامی پرچم مبارزه با امپریالیسم را کمونیست ها برداشتند و حقیقت مطلق نزد آنها مبارزه کردن بود. برای همین شهید مطهری فرمود اسلام شیوه های مختلفی دارد.

وی یکی دیگر از تفاوت های قیام لله و لنفس را ریاست گریز بودن کسی که برای خدا قیام می کند دانست و افزود: ما در دین تحت هیچ شرایطی دعوای قدرت نداریم؛ اگر مردم کسی را به عنوان پیشوای خود پذیرفتند قبول مسئولیت می کند. از دعواهای بر قدرت می شود این موضوع را تشخیص داد. جریان جمل عجیب است. اولین مشکل این بود که طلحه و زبیر هر دو مدعی ریاست بودند و کار به بن بست رسید و دعوا بالا گرفت. امام خمینی (س) در تحریر الوسیله مسأله ای دارند که اگر چنین اتفاقی افتاد پشت سر هیچ کدام نمی شود نماز خواند چون هیچ کس برای ثواب دعوا نمی کند.

سروش محلاتی تأکید کرد: اولین مسأله ای که نشان می دهد یک قیام «لنفس» است، سهم خواهی است. قیام لله این مشکلات را ندارد. لذا خطبه 948 نهج البلاغه می گوید «هرکدام از طلحه و زبیر دنبال قدرت خودشان هستند. هرکدام از اینها در واقع کینه دیگری را در دل دارد. خیلی زود است که پرده های نیرنگ بین آنها می افتد. اگر روزی به قدرت برسند اولین کاری که می کنند این است که سر هم را می برند.»

وی افزود: در مسابقه قدرت این سر زیر آب کردن هست؛ ولی در قیام لله نیست. همان چیزی که امام خمینی (س) گفت که «اگر همه پیامبران زیر یک سقف جمع شوند مشکلی نخواهند داشت.» آنچه برای یک انقلاب ارزش است انگیزه های الهی است.





  تعداد بازديدها: 1550


 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
جروسالم پست:
منابع اطلاعاتی غربی می‌گویند ترکیه در تلاش برای استقرار رادار در خاک سوریه است؛ این می‌تواند توان اسرائیل برای حمله به اهدافی در ایران را تضعیف کند
ماجرای عکاس اهوازی که سرباز روس‌ها در جنگ شد / «در خیابان با یک پلیس روس درگیر شدم، بازداشتم کردند و گفتند یا باید ۵ سال زندان بروی یا یک سال به جنگ اوکراین»
انتشار اسناد تازه در آرشیو امنیت ملی آمریکا؛
بوش به پوتین، سال ۸۷: به همه می‌گویم نمونه همکاری من با پوتین، مسئله ایران است؛ تو در این حوزه پیش‌قدم شدی و من دنبالت آمدم/ طرح تو هوشمندانه بود؛ ایران می‌گوید برق هسته‌ای می‌خواهد، روسیه هم می‌گوید، «بفرمایید سوخت، بنابراین غنی‌سازی نیاز ندارید» / پوتین: همین‌ها را به ایران گفتم
توصیه امام صادق(ع):
دعای بعد از فرایض در ماه رجب
بیانات مقام معظم رهبری در دیدار اعضای ستاد برگزاری کنگره بزرگداشت آیت‌الله العظمی سید محمدهادی میلانی
یادداشتی از: مهرداد خدیر
الهام کلیسای روم از میترای ایرانی برای تعیین زادروز مسیح
رسانه صهیونیستی فاش کرد؛
پیام ریاض به واشنگتن: تل‌آویو مانع اصلی هرگونه صلحی است
کامروا استاد ایرانی در قطر:
اگر با یک فرد عادی در خیابان صحبت کنید،می‌گوید ایران بزرگ‌ترین تهدید ماست/در نگاه قطری‌ها حمله اسرائیل حمله به حماس بود اما حمله ایران حمله به کشورشان
گزارش اندیشکده اسرائیلی از شکست دکترین رژیم در حمله به ایران
یادداشتی از: محمود عارفی قوچانی
بازگشت به اخلاق و مردم؛ تأملی در جهانی‌بودن اندیشه امام خمینی (ره)
احمد زیدآبادی:
این "آقا صادق" واقعا از غیب و آینده خبر دارد؟
انصاری: امنیت کشور در معرض خطر است اما مرغ عده‌ای یک پا دارد
جنگ دوازده روزه رژیم اسرائیل با ایران از لنز تحلیلگر مطرح آمریکایی؛
مرشایمر: ترامپ برای اعلام آتش‌بس با ایران به‌شدت دستپاچه شد
علم الهدی: رئیسی توسط اسرائیل ترور شده است
اختصاصی:
عکس: چایخانه حضرت رضا (ع) امشب 1404/10/2
شبکه اسرائیلی: خسارت‌های حملات موشکی ایران فراتر از آمارهای رسمی بود
در پیام تسلیتی مطرح شد؛
سید حسن خمینی: حجت الاسلام والمسلمین صالحی منش از اوان جوانی جزو مبارزان نهضت امام خمینی(س) بود/ مرحوم صالحی‌منش از دوستان باصفا و دلسوز و از معتمدان خاص و امین بیت امام بود که با شجاعت در برابر همه آزارها ایستاد و به عهد خود با امام وفا نمود
رئیس دیوان عالی کشور: بیش از ۳۰ نفر از متهمان و محکومان پرونده چای دبش از جمله وزرای سابق و اسبق، از چندی قبل، درخواست اعاده دادرسی کرده بودند/ رسیدگی به این پرونده، طی هفته گذشته به اتمام رسید و کلیه درخواست‌های اعاده دادرسی، رد شدند
اختصاصی:
دو تصویر از حرم مطهر حضرت ثامن الحجج (ع) امشب 1404/10/1
اطلاعیه بزرگداشت و تسلیت:
برگزاری چهلمین روز درگذشت والده ی ماجده ی اخوان صابری پور

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
اطلاعیه:
مراسم نکوداشت همشیره ی مکرمه ی اخوان گُلی
رهبر علویان سوریه: رژیم کنونی در انجام ابتدایی‌ترین وظایفش شکست خورد
مراسم نخستین دوره اعطای جایزه جهانی امام خمینی (ره)/ سید حسن خمینی: اگر تذکر و توجه رهبرانقلاب نبود، خیلی‌ها می‌خواستند نام امام نباشد/ پزشکیان: امام خمینی (ره) فرمودند اگر مردم از ما رو برگردانند، از انقلاب و دین چیزی نخواهد ماند
نشست هم‌اندیشی دستگاه‌ها و نهادهای متولی حقوق شهروندی؛
مجید انصاری: از نظر حقوقی موتورسواری زنان خلاف قانون نیست/ بنای ما پاسخگویی دستگاه‌ها در خصوص اجرای حقوق شهروندی است/ بهروز‌آذر: در موضوعاتی مانند موتورسیکلت‌سواری زنان باید واقع‌بین باشیم
صحن حضرت زهرا(س) در حرم علوی به بهره‌برداری رسید/ جلوه‌ای از شکوه هنر و ایمان ایرانی
گزارش تصویری/ بزرگداشت شهادت حضرت علی بن محمدالباقر(ع)و شهدای منطقه مشهد اردهال با سخنرانی سید علی خمینی
در دیدار دست‌اندرکاران کنگره بزرگداشت شهدای استان البرز؛
رهبر معظم انقلاب: به‌رغم مشکلات، نقاط مثبت در کشور زیاد است/ جوانان ما جوانان خوبی هستند؛ لزوم تبیین هنرمندانه ارزش‌های دفاع مقدس برای آنان/ گلایه رهبر انقلاب از برخی دستگاه‌های فرهنگی: همت و تلاش لازم را ندارند
رئیس مجمع علمای اهل بیت(ع) ترکیه: اندیشه‌های امام خمینی(س) تحولات عظیمی را در جهان اسلام به وجود آورد
یادداشتی از: حسن ظهوری
بحرین چگونه از ایران جدا شد ؟ نزدیک به ۲۰۰ سال کشمکش ؛ از مرگ کریم‌خان زند تا مصاحبه عجیب شاه / وقتی شاه نگران جزایر سه‌گانه بود
دو فروند هواپیمایی که اخیرا خریداری شد را بازداشت کردند
نماینده تندرو مجلس: خشکسالی بخاطر گناهانی است که پزشکیان انجام داد و قانون حجاب را اجرا نکرد!
مراسم بزرگداشت سالروز شهادت شهید آیت‌الله سید محمدباقر حکیم / سید عمار حکیم: عراق با وحدت داخلی می‌تواند از زلزله ژئوپلیتیک منطقه عبور کند/ عراق نه میدان جنگ دیگران خواهد بود، نه صندوق پیام و نه خط تماس به نیابت از دیگران +تصاویر
خط ونشان مزدوران امارات برای ریاض
امام جمعه بغداد:
در ایران نظامی وجود دارد که برای خود و ملت خویش احترام قائل است اما ما هنوز ساده‌ترین نیازهای خود را وارد می‌کنیم ...
یادداشتی از: محمد مهاجری
می‌شود هم علم‌الهدی بود، هم خوب بود!
گزارشی از: فاطمه صادقی
سرنوشت هواپیماهای خط‌شکن برجامی
پاسخ فوری و شدیداللحن ایران به درخواست هسته‌ای گروسی؛ آژانس حق ندارد...
فؤاد حسین: ایران جنگ طلب نیست/ ادامه تهدیدات اسرائیل علیه عراق
حمید ابوطالبی:
«چرا چین به خطوط قرمز ایران احترام نمی‌گذارد؟ جسارتِ میانجیِ سلطه‌گر و بحرانِ هزینه»
عراق مقصران اقدام علیه حزب‌الله و انصارالله را توبیخ کرد


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 5867
تعداد بازدید دیروز: 16633
بازدید کل: 78004618
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.