امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری


 

 

 

تاريخ انتشار: 18 شهريور 1395 ساعت 01:28:23
با مقدمه مدیر حوزه های علمیه و آیت الله آصفی(ره)
تاریخ حوزه های علمیه شیعه در ۶ جلد به زبان عربی منتشر شد

کتاب "تاریخ الحوزات العلمیه و المدارس الدینیة عند الشیعة الإمامية" اثر شیخ عدنان فرحان آل قاسم به زبان عربی در شش جلد به منظور معرفی تاریخ و ویژگی های حوزه های علمیه شیعه منتشر شد.

به گزارش «حوزه»، تاریخ اسلام و تشیع از زمان پیدایش تا کنون با یک حرکت علمی همراه بوده و دعوت به علم و علم آموزی و اهمیت دادن به دانش از توصیه های پیامبر و اهل بیت علیهم السلام بوده و از این رو شیعیان در هر دوره ای که فرصت فراهم بوده به یادگیری و نشر علوم اهل بیت(ع) پرداخته اند و در این راستا مدارس و حوزه های علمیه مهمی در جهان تشیع شکل گرفت که برخی از آنها در زمان ائمه و با محوریت وجود نورانی آنان و برخی دیگر پس از ائمه(ع) و با محوریت علما به حیات علمی خود ادامه دادند و علما، فقها، فلاسفه، متکلمین، محدثین و عرفای زیادی در این مدارس و حوزه ها رشد یافتند که در عصر غیبت و حتی حضور ائمه(ع) محل مراجعه و استفاده شیعیان بودند.

وجود این مدارس و حوزه ها در طول تاریخ تشیع و گسترده جغرافیایی جهان اسلام باعث شده بررسی این حوزه ها و تاریخ و جغرافیا و ویژگی های آنها به یکی از موضوعات مهم و قابل توجه در عرصه پژوهش برای محققان و مورخان اسلامی و علما تبدیل گردد.

یکی از آثار گرانبهای نگاشته شده در این زمینه کتاب "تاریخ الحوزات العلمیه و المدارس الدینیة عند الشیعة الإمامية" اثر شیخ عدنام فرحان آل قاسم به زبان عربی و در شش جلد است که به معرفی تاریخ و ویژگی های حوزه های علمیه شیعه می پردازد و توسط مرکز بین المللی نشر و ترجمه المصطفی چاپ و منتشر شده است.

حوزه های شیعه از زمان پیامبر(ص) تا عصر حاضر

مؤلف این پژوهش فاخر را در 6 جلد و بر اساس مدارس و حوزه های مهم شیعه تنظیم و تدوین کرده است:

جلد اول: مدرسه اهل بیت(ع) در مکه، مدینه و کوفه

جلد دوم: مدرسه اهل بیت(ع)  در بغداد و کاظمیه.

جلد سوم: مدرسه اهل بیت(ع)  در نجف اشرف.

جلد چهارم: مدرسه اهل بیت(ع)  در سامرا، حله و کربلا.

جلد پنجم: مدرسه اهل بیت(ع)  در بلاد شام و جبل عامل.

جلد ششم: مدرسه اهل بیت(ع)  در حوزه قم مقدس.

مؤلف در پرداختن به حوزه های شیعی در مورد هرکدام از حوزه های علمیه به تاریخ و چگونگی پیدایش و حتی شهر محل تاسیس آن می پردازد و در این زمینه به بیان سرنخ های تاریخی آغاز حرکت علمی شیعه در این شهرها می پردازد و همچنین نشانه های رشد علمی حوزه ها و مدارس را در دوره های مختلفی مانند، تولید، آغاز حرکت علمی، دوران شکوفایی و افول و فرود آن مورد توجه و کنکاش قرار داده است.

علاوه بر این به بیان ویژگی های هرکدام از این حوزه ها و معرفی علوم رایج در آن و علمای برجسته آن حوزه پرداخته است و بر این اساس ملاک تقسیم و بحث او در بررسی حوزه های علمیه، منطقه جغرافیایی و شهر پیدایش و قرار گرفتن حوزه است و ملاک های تاریخی و دوره های زمانی در این تقسیم بندی مورد توجه وی نبوده است، گرچه هرکدام از این حوزه ها را در دوره های مختلف مورد بررسی قرار می دهد.

نویسنده، آغاز جنبش علمی شیعی را مربوط به دوره پیامبر اسلام می داند و نخستین مرکز علمی و حوزه اسلامی را خانه پیامبر(ص) در مکه معرفی کرده است؛ مدرسه ای که شاگردانی جز علی علیه السلام و خدیجه همسر پیامبر نداشت و پس از آن بود که این حوزه به خانه های اصحاب گسترش یافت و شاگردان جدیدی پیدا کرد و سپس با مهاجرت پیامبر از مکه، این حوزه به مدینه منوره انتقال یافت.

مؤلف در مراحل بعد، حوزه مدینه را در دوره های مختلفی مانند دوره حسنین و امام سجاد علیهم السلام، دوره امام کاظم و امام رضا علیهما السلام و دوره امام جواد، امام هادی و امام عسکری علیهم السلام مورد تحقیق و تفحص قرار می دهد و علاوه بر آن به بررسی حرکت علمی مدینه پس از دوره ائمه(ع) نیز پرداخته است.

درنگی در حوزه علمیه امام چهارم

وی در بخشی از کتاب درباره حوزه علمیه مدینه در زمان امام زین العابدین(ع) چنین می گوید:

امام سجاد(ع) از مسجد پیامبر(ص) به عنوان مدرسه استفاده می کرد و در هر جمعه حضور چشمگیر مسلمانان در مسجد را مغتنم می شمرد و از آن برای ارشاد و موعظه استفاده می کرد. «سعید بن مسیب می گوید: علی بن حسین(ع) مردم را موعظه می کرد و آنها را هر جمعه در مسجد پیامبر(ص) به بی میلی به دنیا و پرداختن به آخرت دعوت می کرد». این موعظه ها تاثیر زیادی در شنوندگان داشت و احساسات آنها را تحریک می کرد به گونه ای که گریه تمام مجلس را فرا می گرفت.

به نظر می رسد امام سجاد(ع) بخش زیادی از وقت خود را برای آموزش به مردم در مسجد نبوی صرف می کرده به گونه ای که یزید بن حازم می گوید: علی بن حسین(ع) و سلیمان بن یسار را دیدم که در فاصله میان قبر و منبر پیامبر(ص) نشسته بودند و تا پاسی از روز به مباحثه مشغول بودند.

تاریخ ظهور حوزه علمیه

نویسنده در ادامه تحقیق خود درباره تاریخ ظهور حوزه های شیعه چنین می نویسد:

تاریخ ظهور حوزه علمیه به زمان صدر اسلام باز می گردد؛ حلقه های درس در خانه پیامبر(ص) و منازل برخی از صحابه تشکیل می شد و پس از هجرت هم این حلقه های درس در مسجد پیامبر(ص) در مدینه تشکیل شد، گرچه برخی محققان هم بر این باورند که اولین حوزه علمیه تاریخ اسلام، حوزه کوفه است که توسط امام صادق(ع) تشکیل شد و چهار هزار طلبه را تربیت کرد.

در این پژوهش بنا داریم درباره تاریخ پیدایش این مؤسسه علمی سخن بگوییم که در اصطلاح به آن «حوزه علمیه» گفته می شود و در بحث خود از مهم ترین حوزه های علمیه محدوده جغرافیایی مکه تا مدینه و کوفه و سرزمین های ری، قم، بغداد، نجف، حله، سامرا، جبل عامل، حلب، خراسان، ماوراء النهر، اصفهان و مراکز حوزوی شیعی دیگر در جهان اسلام سخن خواهیم گفت و در ادامه بحث به مراحل شکل گیری و دستاوردها و همچنین برجسته ترین علمای هرکدام از این حوزه ها اشاره خواهیم کرد.

اهمیت بحث درباره حوزه های شیعه

آل قاسم در بخش دیگر از کتاب خود درباره اهمیت پرداختن به تاریخ حوزه های علمیه چنین می گوید: «اهمیت بحث درباره حوزه های علمیه شیعه و معرفی آنها به جایگاه مهم حوزه برمی گردد؛ چراکه این حوزه ها همواره مورد اهتمام و توجه مراجع، علما، محققان و پژوهشگران بوده و بزرگان فقه، اصول، تفسیر، کلام، فلسفه و حکمت از این حوزه ها فارغ التحصیل شده اند.

وی می افزاید: جنبه دیگر اهمیت این بحث به جایگاه حوزه علمیه و موقعیت برجسته آن در دوره های مختلف تاریخ تشیع باز می گردد؛ چراکه حوزه ها در طول تاریخ به عنوان نهاد نماینده دینی، اجتماعی، سیاسی و فکری شیعه در برابر جریان های انحرافی و مخالف ایستاده است.

هدف از نگارش کتاب تاریخ حوزه های علمیه شیعه

این کتاب در خلال ابواب و فصل های خود هدف های زیر را دنبال می کند:

1. تدوین تاریخ و جغرافیای حوزه ها و مدارس علمیه شیعه از زمان آغاز پیدایش تا عصر حاضر.

2. آگاهی از نظام آموزشی، متون درسی و برجسته ترین رشته های تخصصی و ویژگی هایی که هرکدام این حوزه ها را از حوزه دیگر ممتاز می کند.

3. آشنایی با مؤسسان، بنیانگذاران و متولیان مدارس و حوزه های علمیه و علت نامگذاری آنها به نام هایی که به آن شناخته می شوند.

4. شناخت اساتید، علما و طلابی که در این حوزه ها درس خوانده و فارغ التحصیل شده اند و آشنایی با جایگاه دینی و اجتماعی و سیاسی و فکری آنها در جامعه.

5. آشنایی با برخی اتفاقات سیاسی، اجتماعی، فکری و فرهنگی هم زمان با این حوزه ها و میزان تاثیرگذاری و تاثیر پذیری این حوزه ها در آن حوادث.

6. آشنایی با میزان ارتباط حوزه های شیعه با مدارس ومراکز مذاهب دیگر در همان سرزمین با سرزمین های مجاور خود.

7. آشنایی میزان ارتباط حوزه های علمیه و علمای آن با حاکمان سرزمین هایی که حوزه در آن قرار دارد.

8. آشنایی با میراث مکتوب فقهی، اصولی، تفسیری، فلسفی و کلامی که این حوزه ها از خود به یادگار گذاشته اند و تاثیرات آشکاری بر حوزه های دیگر نیز برجای گذاشته اند.

9. آشنایی با نظام مالی، منابع مالی اساتید و طلاب این حوزه ها.

برخی ویژگی های تحقیق

* این کتاب به بررسی پیدایش حوزه های علمیه شیعه و تحولات تاریخی آن و جوانب علمی، فکری و فرهنگی و تاثیر پذیری و تاثیرگذاری حوزه ها در زمینه سیاسی و نقاط عطف و ح [طلاب حوزه علمیه قم] ساس امت اسلامی می پردازد.

* محدوده زمانی آغاز ظهور اسلام در مکه و مدینه تا عصر حاضر را پوشش می دهد و بیان می کند حوزه های علمیه در این دوره زمانی 14 قرن چه تحولاتی در زمینه های مختلف داشته و چگونه از سرزمینی به سرزمین دیگر و از یک جغرافیا به جغرافیای دیگر و از یک محیط به محیط دیگر انتقال یافته است و در واقع دو عنصر زمان و مکان دو عنصر مرتبط هستند چهارچوب کلی روش بحث را در بررسی تاریخ حوزه های علمیه تشکیل می دهند.

* کتاب پس از مقدمه و مدخل به ابواب و فصول و بخش های مختلف و اصلی تقسیم می شود که در آن از مهم ترین نشانه ها و ویژگی های حوزه ها صحبت خواهد شد.

* در نگارش این کتاب از دایره گسترده ای از منابع و مراجع دست اول و دست دوم و همچنین از تحقیقات و پژوهش های منتشر شده در دانشنامه ها و فصل نامه ها و مجلات تخصصی استفاده شده است.

نویسنده در این رابطه می گوید: از کتب تاریخی، تراجم و رجال که از قرن ها پیش به دست ما رسیده بهره برده شده، اما با این حال برخورد ما به این منابع و مطالب موجود به گونه ای نبوده که تمام آنها را مطالبی مسلّم و پذیرفته شده بدانیم، بلکه تلاش کرده ایم در حد توان به مطالب موثق استناد کنیم و متناسب با بحث به بررسی دقیق و تحلیل آن بپردازیم.

* این کتاب با اختصار فراوان به مباحث تاریخی مرتبط با حوزه های علمیه شیعه، حوادث سیاسی و علمی و اجتماعی همزمان با آنها پرداخته است؛ چراکه برخی از این حوادث به ویژه حوادث سیاسی ارتباط عمیقی با حوزه های علمیه عصر خود دارد.

* توجه نویسنده در این کتاب به حوزه های علمیه مذهب شیعه است و به حوزه های علمیه مذاهب دیگر نپرداخته مگر در موارد ضروری که شیوه بحث اقتضا کرده است مقایسه ای میان حوزه های علمیه شیعه با حوزه های معاصر خود از مذاهب دیگر صورت بگیرد.

مقدمه مرحوم آیت الله آصفی

آیت الله محمد مهدی آصفی در مقدمه ای که بر این کتاب نوشته ضمن اشاره به اهمیت پرداختن به بررسی تاریخ حوزه های علمیه در عصر ائمه(ع) و عصر غیبت، بر این باور است که دانستن تاریخ حوزه های علمیه شیعه و شرایط و ویژگی های هر حوزه در فهم بهتر روایات معصومین(ع) و حتی نظریات مختلف علما به ما کمک می کند. وی در این زمینه چنین می گوید: «ما نمی توانیم یک مساله فقهی موجود در منابع فقهی خود را درست بفهمیم، مگر اینکه شرایط صدور روایت معصوم علیه السلام یا صدور فتوا از سوی فقیه را بدانیم؛ چراکه به عنوان مثال برخی روایات معصومین علیهم السلام در شرایط تقیه صادر شده و از این رو می بینیم اهل بیت(ع) روایات متعدد و گاه متفاوتی در یک مساله دارند و تا زمانی که یک فقیه شرایط و تاریخ صدور این روایت و موضع گیری حکومت های اموی و عباسی معصر ائمه(ع) را درباره آن مساله نداند، نمی تواند حکم شرعی را در آن مساله استنباط کند و این دست از مسائل فراوان هستند و در این زمینه سید بروجردی(ره) از جمله شخصیت هایی است که در دروس خود توجه ویژه ای به شرایط و نکات پیرامون مساله و صدور روایت مربوط به آن داشت».

مقدمه مدیر حوزه های علمیه

آیت الله اعرافی در مقدمه خود بر این کتاب، ضمن اشاره به تاریخ درخشان و افتخار آمیز حوزه های علمیه ای همچون حوزه ری، قم، بغداد، حله، جبل عامل، نجف، مشهد، اصفهان و شیراز و ظهور علمایی همچون شیخ مفید، شیخ طوسی، محقق و علامه حلی، شهیدین، شیخ انصاری و ملاصدرا در بخشی از مقدمه خود چنین می نویسد:

شناخت تاریخ حوزه و چهره های برجسته علمی آن یک مسئولیت و تکلیف بر دوش هر طلبه است، اما باید به این نکته نیز توجه داشت که نباید به این تاریخ درخشان و گذشته بلند بسنده کنیم و فقط به این شخصیت های بزرگ که هویت ما را تشکیل داده اند و مایه سربلندی ما هستند افتخار کنیم، بلکه باید تلاش کنیم نوعی توازن و تناسب میان گذشته و حاضر خود ایجاد کنیم و برای رسیدن به این هدف از میراث عظیم حوزه های علمیه استفاده کنیم تا بتوانیم به رسالت خود در عصر حاضر عمل کنیم و البته این مسئولیتی است که از هر دوره دیگر سخت تر و سنگین تر است؛ چرا که شرایط امروز با گذشته قابل قیاس نیست.





  تعداد بازديدها: 2059


 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
یادداشتی از: محمود عارفی قوچانی
بازگشت به اخلاق و مردم؛ تأملی در جهانی‌بودن اندیشه امام خمینی (ره)
احمد زیدآبادی:
این "آقا صادق" واقعا از غیب و آینده خبر دارد؟
انصاری: امنیت کشور در معرض خطر است اما مرغ عده‌ای یک پا دارد
جنگ دوازده روزه رژیم اسرائیل با ایران از لنز تحلیلگر مطرح آمریکایی؛
مرشایمر: ترامپ برای اعلام آتش‌بس با ایران به‌شدت دستپاچه شد
علم الهدی: رئیسی توسط اسرائیل ترور شده است
اختصاصی:
عکس: چایخانه حضرت رضا (ع) امشب 1404/10/2
شبکه اسرائیلی: خسارت‌های حملات موشکی ایران فراتر از آمارهای رسمی بود
در پیام تسلیتی مطرح شد؛
سید حسن خمینی: حجت الاسلام والمسلمین صالحی منش از اوان جوانی جزو مبارزان نهضت امام خمینی(س) بود/ مرحوم صالحی‌منش از دوستان باصفا و دلسوز و از معتمدان خاص و امین بیت امام بود که با شجاعت در برابر همه آزارها ایستاد و به عهد خود با امام وفا نمود
رئیس دیوان عالی کشور: بیش از ۳۰ نفر از متهمان و محکومان پرونده چای دبش از جمله وزرای سابق و اسبق، از چندی قبل، درخواست اعاده دادرسی کرده بودند/ رسیدگی به این پرونده، طی هفته گذشته به اتمام رسید و کلیه درخواست‌های اعاده دادرسی، رد شدند
اختصاصی:
دو تصویر از حرم مطهر حضرت ثامن الحجج (ع) امشب 1404/10/1
اطلاعیه بزرگداشت و تسلیت:
برگزاری چهلمین روز درگذشت والده ی ماجده ی اخوان صابری پور
نشنال اینترست: آمریکا در ساخت این سلاح‌ به ایران متکی شد+ عکس | هشداری که باید جدی گرفت
نجات ۲هزار تبعه غیرمجاز در مرز افغانستان از برف و کولاک
چه مسائلی در دیدار علی امینی و امام مطرح شد؟
ظریف در مقاله جدیدش: رفتار اخیر اسرائیل فرصت تازه‌ای برای ایران ایجاد کرده است/ همکاری نزدیک با روسیه و هماهنگی با چین ضرورتی گریزناپذیر است/ مدیریت اختلافات با آمریکا ممکن است برای شکستن چرخه امنیتی‌سازی ضروری باشد
مدیریت گیاهی میگرن ؛ رقیبی طبیعی برای داروها با عوارض کمتر
نگرانی اسرائیل از جابجایی لانچرهای موشکی ایران؛ برای رزمایش یا حمله غافلگیرانه؟
قدردانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری از موضع آیت‌الله‌العظمی سیستانی
تحلیل خبرگزاری «یوپی‌آی» از جنگ رژیم اسرائیل با ایران و خاورمیانه پرآشوب در ۲۰۲۶؛
ایران نه تنها شکست نخورد که برای ضربه به اسرائیل و آمریکا هم آماده است
امام جمعه بغداد:
در ایران نظامی وجود دارد که برای خود و ملت خویش احترام قائل است اما ما هنوز ساده‌ترین نیازهای خود را وارد می‌کنیم ...

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
اطلاعیه:
مراسم نکوداشت همشیره ی مکرمه ی اخوان گُلی
روایت حاج احمدآقا از پیگیری‌های امام برای اجرایی شدن فرمان هشت ماده‌ای
رهبر علویان سوریه: رژیم کنونی در انجام ابتدایی‌ترین وظایفش شکست خورد
روایت حاج احمدآقا از پیگیری‌های امام برای اجرایی شدن فرمان هشت ماده‌ای
نشست هم‌اندیشی دستگاه‌ها و نهادهای متولی حقوق شهروندی؛
مجید انصاری: از نظر حقوقی موتورسواری زنان خلاف قانون نیست/ بنای ما پاسخگویی دستگاه‌ها در خصوص اجرای حقوق شهروندی است/ بهروز‌آذر: در موضوعاتی مانند موتورسیکلت‌سواری زنان باید واقع‌بین باشیم
مراسم نخستین دوره اعطای جایزه جهانی امام خمینی (ره)/ سید حسن خمینی: اگر تذکر و توجه رهبرانقلاب نبود، خیلی‌ها می‌خواستند نام امام نباشد/ پزشکیان: امام خمینی (ره) فرمودند اگر مردم از ما رو برگردانند، از انقلاب و دین چیزی نخواهد ماند
سخنگوی وزارت خارجه: ادعای بی‌اساس در مورد جزایر ایرانی در بیانیه سفر وزیر خارجه چین به امارات را محکوم می‌کنیم/ چنین ادعایی با اصل احترام به تمامیت ارضی کشور‌ها مغایر است
صحن حضرت زهرا(س) در حرم علوی به بهره‌برداری رسید/ جلوه‌ای از شکوه هنر و ایمان ایرانی
در دیدار دست‌اندرکاران کنگره بزرگداشت شهدای استان البرز؛
رهبر معظم انقلاب: به‌رغم مشکلات، نقاط مثبت در کشور زیاد است/ جوانان ما جوانان خوبی هستند؛ لزوم تبیین هنرمندانه ارزش‌های دفاع مقدس برای آنان/ گلایه رهبر انقلاب از برخی دستگاه‌های فرهنگی: همت و تلاش لازم را ندارند
گزارش تصویری/ بزرگداشت شهادت حضرت علی بن محمدالباقر(ع)و شهدای منطقه مشهد اردهال با سخنرانی سید علی خمینی
رئیس مجمع علمای اهل بیت(ع) ترکیه: اندیشه‌های امام خمینی(س) تحولات عظیمی را در جهان اسلام به وجود آورد
یادداشتی از: حسن ظهوری
بحرین چگونه از ایران جدا شد ؟ نزدیک به ۲۰۰ سال کشمکش ؛ از مرگ کریم‌خان زند تا مصاحبه عجیب شاه / وقتی شاه نگران جزایر سه‌گانه بود
دو فروند هواپیمایی که اخیرا خریداری شد را بازداشت کردند
نماینده تندرو مجلس: خشکسالی بخاطر گناهانی است که پزشکیان انجام داد و قانون حجاب را اجرا نکرد!
مراسم بزرگداشت سالروز شهادت شهید آیت‌الله سید محمدباقر حکیم / سید عمار حکیم: عراق با وحدت داخلی می‌تواند از زلزله ژئوپلیتیک منطقه عبور کند/ عراق نه میدان جنگ دیگران خواهد بود، نه صندوق پیام و نه خط تماس به نیابت از دیگران +تصاویر
خط ونشان مزدوران امارات برای ریاض
گزارشی از: فاطمه صادقی
سرنوشت هواپیماهای خط‌شکن برجامی
امام جمعه بغداد:
در ایران نظامی وجود دارد که برای خود و ملت خویش احترام قائل است اما ما هنوز ساده‌ترین نیازهای خود را وارد می‌کنیم ...
یادداشتی از: محمد مهاجری
می‌شود هم علم‌الهدی بود، هم خوب بود!
پاسخ فوری و شدیداللحن ایران به درخواست هسته‌ای گروسی؛ آژانس حق ندارد...


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 14266
تعداد بازدید دیروز: 13841
بازدید کل: 77996384
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.