امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری


 

 

 

تاريخ انتشار: 05 تير 1395 ساعت 23:19:09
میرموسوی: انقلابی بودن به این معناست که تحمل آراء مخالف را داشته باشیم

سید علی میرموسوی گفت: شرط اول انقلابی بودن این است که بپذیریم دیگران می توانند حرف مخالف شما را بزنند.

به گزارش جی پلاس، دکتر علی میرموسوی در مراسم شب احیای نوزدهم ماه رمضان در مدرسه اندیشه و قلم، طی سخنانی با موضوع «امام علی و ولایت بر بنیاد عدالت » افزود: یکی از باورهای مهم اهل تشیع اعتقاد به ولایت امیرمومنان حضرت علی(ع) است. ولایت دارای ابعاد گوناگونی است؛ بعد معنوی ولایت در حقیقت امری است که در پرتو مجاهده با نفس برای حضرت علی (ع) حاصل شده است. بعد مذهبی ولایت در واقع تبین و بیان احکام شریعت است و بعد سیاسی و اجتماعی که ولایت در حوزه عمومی است در واقع این بعد از ولایت می تواند به بیانی دیگر اقتدار سیاسی باشد.

میرموسوی بیان کرد: به اعتقاد شیعیان علی (ع) سزاوارترین فرد برای جانشینی حضرت پیامبر (ص) بوده است اما این بحث یک بعد تاریخی دارد که به نظر می رسد در شرایط کنونی تاریخ آن منقضی شده است و بحث کردن در این باب که چرا جانشینی به علی (ع) نرسید، نمی تواند به مسائل امروز جامعه خیلی مرتبط باشد.

مدیر گروه علوم سیاسی دانشگاه مفید ابراز کرد: یکی از مهم ترین ابعادی که در ولایت وجود دارد و به وضعیت نظام و جامعه امروز ایران مربوط می شود این است که از دید حضرت علی (ع) ولایت در حوزه عمومی و سیاسی چه معنایی داشته است؟ اساساً خاستگاه آن چه چیزی بود است؟ چه انتظاری از مردم در برابر ولایت داشته اند؟  قلمرو ولایت آیا مطلق بوده یا محدود؟ و از آن جایی که در نظام سیاسی ایران اعتقاد بر منطبق شدن حکومت با سیره و رفتار علی (ع) است بررسی و پاسخ دادن به این سوالات مهم است.

علی میرموسوی ادامه داد: در فلسفه سیاسی موضوعی تحت عنوان مشروعیت مطرح است به این معنا که حق فرمانروایی و اطاعت کردن از کجا نشأت می گیرد. در طول تاریخ دیدگاه های متفاوتی در این باب مطرح شده است. برخی پادشاهان خود را منصوب خداوند بر روی زمین، برخی بر اساس علم و قدرت و برخی هم بنا به خواست طبیعت فرمانروا دانسته اند.

وی گفت: نقطه مشترک باور های مطرح شده این است که حق فرمانروایی را به امری بیرون از اراده انسان و برداشتی غیر اختیارانه در برابر مشروعیت بر می گرداند اما در مقابل یک دیدگاه دیگری وجود دارد که حق فرمانروایی را به اختیار خود انسان ها می دهد و تنها کسانی حق فرمان دادن را دارند که حکومتشان مبتنی بر رضایت باشد بنابراین مشروعیت به اختیار مردم است. و پرسش اصلی این است که علی (ع) منشأ ولایت را به کدام یک از این پرسش ها بر می گرداند؟ به خواست خدا، برتری علمی خودشان یا رضایت مردم ؟

یکی از مشکلاتی که برای پاسخ دادن به این سوالات وجود دارد گرفتار شدن به دست ایدئولوژی های محافظه کارانه و یا اسیر شدن در زمان پریشی های تاریخی است.

عضو هیأت علمی دانشگاه مفید بیان کرد: در دورانی زندگی می کنیم که حاکمیت و اقتدار سیاسی تفاوت های بنیادینی با آنچه در زمان علی (ع) وجود داشته پیدا کرده است اما با پرهیز از آفات مطرح شده می توان به یک نگاه دقیق تر رسید.

در اندیشه علی (ع) به نظر می رسد یک نظریه ای در باب مشروعیت مطرح است که تنها رضایت را منبع مشروعیت نمی داند بلکه رضایت مندی را یکی از عناصر در کنار عدالت محوری می داند و این نظریه ای است که مشروعیت را بر مبنای عدالت استوار می کند.

اگر مجموعه سخنان علی (ع) را مورد بررسی قرار دهیم مشاهده می کنیم که در واقع ولایتی که ایشان در حوزه عمومی برای خودشان پذیرفته اند، ولایتی بر مبنای عدالت بوده است و صرف رضایت مردم را کافی نمی دانستند چرا که این رضایت امکان دارد از سر اضطرار بوده و گزینه دیگری وجود نداشته باشد. به عنوان مثال: امام علی (ع) بعد از ماجرای ثقیفه پذیرفتند که با خلفا بیعت کنند اما این رضایت آیا دلیلی برای مشروعیت خلفا بوده است؟! اگر بنا مشروعیت را تنها بر مبنای رضایت بگذاریم پس رضایت حضرت دلیلی برای خلافت خلفا بوده است اما یاد دارم که روزی از مرحوم آیت الله منتظری همین سوال را پرسیدم و ایشان فرمودند: خیر چرا که صرف رضایت دلیل مشروعیت نیست و این معنی را نمی دهد که حاکم حق پیدا می کند. صرف اینکه مردم آمدند و رأی دادند دلیل حقانیت نیست. بنابراین مشروعیتی که علی (ع) مقید آن بود بر اساس عدالت است.

میرموسوی ادامه داد: حقانیت علاوه بر رضایت نیاز به یک امر دیگری به نام عدالت دارد چون عدالت است که رضایت را با خاطری مطمئن همراه می سازد. بنابراین حضرت علی (ع) ولایتی را دنبال می کند که مبتنی بر رضایتی حقانی باشد و بر وجوه عدالت استوار شود. بنابراین اگر جامعه نپذیرد که حکومت عادلانه است این ولایت بر حق نیست.

حجت الاسلام میرموسوی گفت: درکلام امام صادق (ع) ولایت به دو قسم، ولایت عدل و ولایت جور تقسیم می شود و اگر حکومت ها را بر اساس عدل تقسیم کنیم باید از حکومت عدل تبعیت کرد، در کلام علی (ع) نیز هیچ وقت پیدا نشده که حکومت بر اساس دینی و غیر دینی بودن تقسیم شده باشد بلکه حکومت در اندیشه ایشان همیشه بر اساس حکومتی مبتنی بر عدالت و حکومتی مبتنی بر عدم عدالت تقسیم شده است.

وی تاکید کرد: عدالتی که حضرت علی (ع) مطرح می کند ُدرد عدالتُ است، علی نظریه پرداز عدالت نیست اما اگر نهج البلاغه را با این نگاه مرور کنیم در می یابیم که علی (ع) چه چیزی را عادلانه و چه چیزی را جاهلانه می داند و این مواردی است که عقل بشری هم روی آن دلالت و فهم مشترکی دارد.

میرموسوی گفت: علی (ع) وقتی در مقام تعریف از عدالت بر می آید از انواع جور نام می برد اما بدترین نوع جور را جوری می داند که در لباس عدل باشد یعنی کسانی در جامعه جور می کنند اما عمل خودشان را به لباس عدل اراسته می کنند.

عدلی که علی (ع)  مطرح می کند عدالت برای فقر زدایی است. از دید حضرت جامعه ای که فقر در آن به شکل فزاینده در حال افزایش است، این جامعه به شکل عادلانه اداره نمی شود. حکومتی که در آن فقر رو به افزایش است نمی تواند ادعای عادل بودن کند و بر عکس، اگر جامعه حرکتی در راستای کاهش فقر داشت آن جامعه عادل است و این چیزی است که وجدان مشترک بشری رو آن دلالت دارد.

علی میرموسوی ابراز کرد: معیار دیگر در برداشت علی (ع) از عدالت برابری در فرصت ها و منابع است. یکی از چالش های زمان حضرت، اشرافیت پروری ای بود که منجر به نابرابری زیادی در جامعه شده بود. در نامه ای به مالک اشتر حضرت از زبان پیامبر (ص) می فرمایند: جامعه به پاکی نمی رسد مگر روزی که ضعیف حق خود را از غنی بدون لکنت زبان بگیرد.

سید علی میرموسوی در حوزه سیاست و معیار های امام علی (ع) در این باب نیز گفت: حکومت در صورتی عادل است که منصب حکومت خود را امانتی از سوی جامعه قلمداد کند و آن را موهبت صرف الهی نداند. از این رو اگر حکومت را به مثابه امانت بدانیم دیگر مقدس نیست جرا که در معرض خطا، استبداد، خودکامگی و .. است.

در نگاه علی (ع) حکومتی که بر اساس تجاوز به امانت مردم تشکیل شده باشد یک حکومت مطلقه است. در فقهای معاصر نیز مرحوم نائینی می گوید ولایت یک امانت است و امکان دارد کسی در آن خیانت کند بنابراین باید آن را محدود کرد. حضرت علی (ع) نیز قدرت سیاسی را محدود می داند و می فرماید: یکی از بدترین حالت فرمانروایان نزد مردم این است که مردم گمان کنند حاکمان شیفته فخر فروشی هستند.

این استاد دانشگاه افزود: اگر حکومتی می خواهد مبتنی بر عدل باشد باید حق انتقاد را بپذیرد، حکومتی که حق اعتراض را نمی پذیرد حکومتی عادل نیست. حکومتی به انحراف می رود که انتقاد از حاکم ممنوع باشد.

میرموسوی ادامه داد: در فقه شیعه هیچ جایی سخن از انقلاب وجود ندارد اما در نهج البلاغه سخن از مقاومت است؛ آن کسانی که دائم حرف از انقلابی و انقلابی بودن می زنند باید بپذیرند که شرط اول انقلابی بودن این است که بپذیریم دیگران می توانند حرف مخالف شما را بزنند. انقلاب مبتنی بر این است که شما حق مقاومت را بپذیرید، حق مقاومت در صورتی است که شما حق انتقاد را بپذیرید بنابراین انتقاد کردن از حکومت با زبان رسا یکی از ویژگی هایی است که جضرت مطرح می کند و این اعتراض باید در معرض دید مردم باشد و فرد منتقد متهم به خروج نشود.

میرموسوی در خاتمه گفت: ولایت  مبتنی بر عدل از دید علی (ع) به دنبال این است که باری را از دوش جامعه بردارد و نقص ها را برطرف کند نه اینکه خود باری بر دوش جامعه شود. بنابراین دیگر تفاوت نمی کند که چه کسی و یا از چه صنفی حکومت کند مهم کیفیت و  حکومتی مبتنی بر عدالت است.





  تعداد بازديدها: 2022


 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
یادداشتی از: محمود عارفی قوچانی
بازگشت به اخلاق و مردم؛ تأملی در جهانی‌بودن اندیشه امام خمینی (ره)
احمد زیدآبادی:
این "آقا صادق" واقعا از غیب و آینده خبر دارد؟
انصاری: امنیت کشور در معرض خطر است اما مرغ عده‌ای یک پا دارد
جنگ دوازده روزه رژیم اسرائیل با ایران از لنز تحلیلگر مطرح آمریکایی؛
مرشایمر: ترامپ برای اعلام آتش‌بس با ایران به‌شدت دستپاچه شد
علم الهدی: رئیسی توسط اسرائیل ترور شده است
اختصاصی:
عکس: چایخانه حضرت رضا (ع) امشب 1404/10/2
شبکه اسرائیلی: خسارت‌های حملات موشکی ایران فراتر از آمارهای رسمی بود
در پیام تسلیتی مطرح شد؛
سید حسن خمینی: حجت الاسلام والمسلمین صالحی منش از اوان جوانی جزو مبارزان نهضت امام خمینی(س) بود/ مرحوم صالحی‌منش از دوستان باصفا و دلسوز و از معتمدان خاص و امین بیت امام بود که با شجاعت در برابر همه آزارها ایستاد و به عهد خود با امام وفا نمود
رئیس دیوان عالی کشور: بیش از ۳۰ نفر از متهمان و محکومان پرونده چای دبش از جمله وزرای سابق و اسبق، از چندی قبل، درخواست اعاده دادرسی کرده بودند/ رسیدگی به این پرونده، طی هفته گذشته به اتمام رسید و کلیه درخواست‌های اعاده دادرسی، رد شدند
اختصاصی:
دو تصویر از حرم مطهر حضرت ثامن الحجج (ع) امشب 1404/10/1
اطلاعیه بزرگداشت و تسلیت:
برگزاری چهلمین روز درگذشت والده ی ماجده ی اخوان صابری پور
نشنال اینترست: آمریکا در ساخت این سلاح‌ به ایران متکی شد+ عکس | هشداری که باید جدی گرفت
نجات ۲هزار تبعه غیرمجاز در مرز افغانستان از برف و کولاک
چه مسائلی در دیدار علی امینی و امام مطرح شد؟
ظریف در مقاله جدیدش: رفتار اخیر اسرائیل فرصت تازه‌ای برای ایران ایجاد کرده است/ همکاری نزدیک با روسیه و هماهنگی با چین ضرورتی گریزناپذیر است/ مدیریت اختلافات با آمریکا ممکن است برای شکستن چرخه امنیتی‌سازی ضروری باشد
مدیریت گیاهی میگرن ؛ رقیبی طبیعی برای داروها با عوارض کمتر
نگرانی اسرائیل از جابجایی لانچرهای موشکی ایران؛ برای رزمایش یا حمله غافلگیرانه؟
قدردانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری از موضع آیت‌الله‌العظمی سیستانی
تحلیل خبرگزاری «یوپی‌آی» از جنگ رژیم اسرائیل با ایران و خاورمیانه پرآشوب در ۲۰۲۶؛
ایران نه تنها شکست نخورد که برای ضربه به اسرائیل و آمریکا هم آماده است
امام جمعه بغداد:
در ایران نظامی وجود دارد که برای خود و ملت خویش احترام قائل است اما ما هنوز ساده‌ترین نیازهای خود را وارد می‌کنیم ...

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
اطلاعیه:
مراسم نکوداشت همشیره ی مکرمه ی اخوان گُلی
روایت حاج احمدآقا از پیگیری‌های امام برای اجرایی شدن فرمان هشت ماده‌ای
رهبر علویان سوریه: رژیم کنونی در انجام ابتدایی‌ترین وظایفش شکست خورد
روایت حاج احمدآقا از پیگیری‌های امام برای اجرایی شدن فرمان هشت ماده‌ای
مراسم نخستین دوره اعطای جایزه جهانی امام خمینی (ره)/ سید حسن خمینی: اگر تذکر و توجه رهبرانقلاب نبود، خیلی‌ها می‌خواستند نام امام نباشد/ پزشکیان: امام خمینی (ره) فرمودند اگر مردم از ما رو برگردانند، از انقلاب و دین چیزی نخواهد ماند
نشست هم‌اندیشی دستگاه‌ها و نهادهای متولی حقوق شهروندی؛
مجید انصاری: از نظر حقوقی موتورسواری زنان خلاف قانون نیست/ بنای ما پاسخگویی دستگاه‌ها در خصوص اجرای حقوق شهروندی است/ بهروز‌آذر: در موضوعاتی مانند موتورسیکلت‌سواری زنان باید واقع‌بین باشیم
سخنگوی وزارت خارجه: ادعای بی‌اساس در مورد جزایر ایرانی در بیانیه سفر وزیر خارجه چین به امارات را محکوم می‌کنیم/ چنین ادعایی با اصل احترام به تمامیت ارضی کشور‌ها مغایر است
صحن حضرت زهرا(س) در حرم علوی به بهره‌برداری رسید/ جلوه‌ای از شکوه هنر و ایمان ایرانی
در دیدار دست‌اندرکاران کنگره بزرگداشت شهدای استان البرز؛
رهبر معظم انقلاب: به‌رغم مشکلات، نقاط مثبت در کشور زیاد است/ جوانان ما جوانان خوبی هستند؛ لزوم تبیین هنرمندانه ارزش‌های دفاع مقدس برای آنان/ گلایه رهبر انقلاب از برخی دستگاه‌های فرهنگی: همت و تلاش لازم را ندارند
گزارش تصویری/ بزرگداشت شهادت حضرت علی بن محمدالباقر(ع)و شهدای منطقه مشهد اردهال با سخنرانی سید علی خمینی
یادداشتی از: حسن ظهوری
بحرین چگونه از ایران جدا شد ؟ نزدیک به ۲۰۰ سال کشمکش ؛ از مرگ کریم‌خان زند تا مصاحبه عجیب شاه / وقتی شاه نگران جزایر سه‌گانه بود
رئیس مجمع علمای اهل بیت(ع) ترکیه: اندیشه‌های امام خمینی(س) تحولات عظیمی را در جهان اسلام به وجود آورد
دو فروند هواپیمایی که اخیرا خریداری شد را بازداشت کردند
نماینده تندرو مجلس: خشکسالی بخاطر گناهانی است که پزشکیان انجام داد و قانون حجاب را اجرا نکرد!
خط ونشان مزدوران امارات برای ریاض
مراسم بزرگداشت سالروز شهادت شهید آیت‌الله سید محمدباقر حکیم / سید عمار حکیم: عراق با وحدت داخلی می‌تواند از زلزله ژئوپلیتیک منطقه عبور کند/ عراق نه میدان جنگ دیگران خواهد بود، نه صندوق پیام و نه خط تماس به نیابت از دیگران +تصاویر
گزارشی از: فاطمه صادقی
سرنوشت هواپیماهای خط‌شکن برجامی
امام جمعه بغداد:
در ایران نظامی وجود دارد که برای خود و ملت خویش احترام قائل است اما ما هنوز ساده‌ترین نیازهای خود را وارد می‌کنیم ...
پاسخ فوری و شدیداللحن ایران به درخواست هسته‌ای گروسی؛ آژانس حق ندارد...
یادداشتی از: محمد مهاجری
می‌شود هم علم‌الهدی بود، هم خوب بود!


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 6468
تعداد بازدید دیروز: 13841
بازدید کل: 77988586
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.