امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری


 

 

 

تاريخ انتشار: 11 دي 1394 ساعت 23:27:41
"حق الناس" نه "توجیه" پذیر است ونه "توبه" پذیر
انتخابات ،تکلیف بر مردم است یا حق آنان؟

در حکومت دینی اگر همة مشروعیت نظام به حاکمیت الهی باشد،بدین معنا که مردم و انتخاب آنان بی اثر باشد،نتیجتا انتخابات یک "تکلیف" است و صرفا برای اظهار وفاداری یا نمایش قدرت برگزار میگردد ، امّا اگر مشروعیت دینی نظام به حاکمیت الهی ـ مردمی (یعنی حکم خدا و رضایت مردم باشد) انتخابات یک حق است و طبعاً رأی مردم می شود «حق الناس» و شهروندان صاحبان حق خواهند بود.
اعتدال، حجت الاسلام هادی سروش* ورود «حق الناس» به بخش انتخابات و رأی همانطوری که با تئوری «مردم سالاری» بسیار سازگار است ،حتی بر اساس دیدگاهی که رأی شهروندان را «تزیینی» می پندارد هم قابل جمع است ، چون همان رأی تزیینی بر اساس یک تعهّد حقوقی بنام قانون اساسی مورد پیمان طرفین (حاکمیت و مردم) قرار گرفته است و تضییع آن توسط برخی نهادها ، علاوه بر پیمان شکنی، حقوق الناس را هم در بر خواهد داشت. 

اما اکنون که مبنای متین و قوی جمهوری اسلامی بر حکومتی الهی ـ مردمی به نام «مردم سالاری دینی» است  در نتیجه ،احکام کلیه اسلام و قوانین الهی استحقاق حاکمیت داشته که اجرای آن بوسیله مردم و انتخاب آنان از صدر مسئولان تا پایین ترین مراتب قدرت، تحقق می یابد. در اینجاست که سخن از «حق الناس» بودن رأی و انتخاب مردم صد در صد صحیح و صواب است چرا که سرنوشت افراد دست خودشان قرار دارد و آن سرنوشت با «برگه رأی» مشخص می شود.
انتخابات ،تکلیف بر مردم است یا حق آنان؟
در حکومت دینی اگر همة مشروعیت نظام به حاکمیت الهی باشد،بدین معنا که مردم و انتخاب آنان بی اثر باشد،نتیجتا انتخابات یک "تکلیف" است و صرفا برای اظهار وفاداری یا نمایش قدرت برگزار میگردد ، امّا اگر مشروعیت دینی نظام به حاکمیت الهی ـ مردمی (یعنی حکم خدا و رضایت مردم باشد) انتخابات یک حق است و طبعاً رأی مردم می شود «حق الناس» و شهروندان صاحبان حق خواهند بود. 
فرمایشات حضرت امام و متفکران بزرگی چون استاد مطهری بر دیدگاه دوّم قرار گرفته است.
اوج فرمایش امام را در این دو جمله ببینید:
«از خدا بترسید با ملت شوخی نکنید رأی مردم را هیچ حساب نکنید ...» (صحیفه 8/183)
چون: «میزان رأی ملت است» (صحیفه 8/172) 
استدلال حضرت امام (ره) بر «صاحب حق» بودن ملت در این جمله خلاصه شده که: 
  «شما خون داده¬اید». (صحیفه 8/173) 
و البته استدلال استاد مطهری از راه دیگری است و آن اینکه:
 «ملت سرنوشت خود را در اختیار دارد و آن سرنوشت را در برگه رأی نمایان می کند». 
 منع ورود در "حق انتخاب" مردم 
 «رأی مردم»حق الناس بوده و بوضوح روشن است که هیچ یک از آحاد مسئولین حق دخالت در این «حق الناس» را ندارند، لذا حضرت امام (ره) که تئوری پرداز مباحث حوزه سیاسی اسلام است فرمود: 
«خدای تبارک تعالی به ما حق نداده است پیغمبر به ما حق نداده که ما به ملت مان یک چیزی را تحمیل بکنیم». (صحیفه 11/34)
و حتی اگر آرای مردم بر ضد منافع شان باشد هم حق دخالت وجود ندارد: 
«آرای ایشان معتبر است و لو بخلاف و به ضرر خودشان باشد، شما ولیّ آنها نیستید». (صحیفه 9/304) 
و گاهی هم امام (ره) نام «برترها» را می برد تا دیگران حساب کار خود را داشته باشند:
 «هر کس آزاد است همیشه به هر کسی که می خواهد رأی دهد و لو آنکه آقایان و علمای حوزه تهران یا قم معرفی نکرده باشند شما الزامی ندارید». (صحیفه 17/120)
و این حق دخالت نداشتن را امام بزرگوار مثال می زد که:
 «فردی فرزندش کشته و "ولی دم" است و دیگری بخواهند از خون مقتول بگذرد، چه ربطی به او دارد؟! (صحیفه 5/189)
 و تصریح می نمود:
 «خدا از حق الناس نمی گذرد» (صحیفه 5/89)
و در استفتائات حضرت امام ،این حقیقت به صراحت آمده:
 «شهید هم اگر حق الناس داشته باشد ساقط نمی شود» (2/283)

برای مبرهن شدن این مؤلفه های سیاسی ، باید نگاه به متون غنی دینی ، یعنی قرآن  و حدیث که در این بخش ،خود را در بحث های "فقهی" متبلور نموده ، داشته باشیم .
   اهمیت وخصوصیات "حق الناس"
1)  در بحث های فقهی "حق" در مقابل "تکلیف" است و تفاوتش در این است حق قابل اسقاط و نیز قابل انتقال به دیگری است بر خلاف تکلیف . پس اگر اظهار نظر مردم در یک موضوع اجتماعی –سیاسی "حق" نام گرفت ،  دیگر از سوی فرد یا نهادی قابل "اسقاط" نیست ، همانطوریکه قابل "دخالت" دیگری به بهانه اینکه به من "واگذار" شده یا "مصلحت " چنین اقتضاء میکند،نخواهد بود.
در بند چهارم توضیح بیشتری می آید.
2)  در مورد «اهمیت حق الناس» در قرآن  فرمود «ان ربک لبالمرصاد» (فجر/14) و امام صادق (ع) در تبیین آیه شریفه فرمود:
 خدای متعال از کنار حق ناحق شده نسبت به بندگانش گذر نمی کند چون قسم یاد کرده از ظلم ظالمی نگذرد؛
قد اقسم الله ان لایجوزه ظلم ظالم حتی یأخذ منه حق المظلوم (کافی 2/443) 

بر اساس اینچنین ادلّه ای فقیهان نام آوری ، فتوا به اعظم بودن «حق الناس» نسبت به «حق الله» داده-اند و می گویند در «حق الناس» چون علاوه بر تضییع حق فرد فرمان الهی هم زیر پا گذاشته شده از شدّت بیشتری از حیث معصیت و عواقب آن دارا می باشد و تصریح می کنند: 
«حق الناس هو الذی اعظم من حق الله» (ر.ک: مصباح الهدی 11/348)
و گاهی هم فتوا به تقدم «حق الناس» بر «حق الله» می دهند:
«حق الناس المقدم علی حق الله» (عروة الوثقی/ 416) 
و امام بزرگوار(ره) بر این مبنا ،یک اثر فقهی هم مترتب می سازد که اگرفردی بدهکار باشد، چون حق الناس به گردن دارد دیگرحج بر او واجب نمی شود: «لاهمیة حق الناس من حق الله» (حاشیه عروة الوثقی/ 712)
3)   در ضرورت رعایت موازین "حق الناس" بین افراد جامعه که دارای آئین یا سلیقه و گرایش های متفاوتی هستند ، تفاوتی نیست. یعنی همانطوری که حق هم دین خود، ویا هم فکر خویش را باید رعایت کرد، قطعا باید حق آن شخصی که مخالف دینی یا مخالف فکری ما هم می باشد ،باید رعایت شود.
از اینجاست که حقوق شهروندی یک غیرمسلمان مانند یک مسلمان باید مورد توجه باشد و سیره و دستورات ائمه اطهار (ع) بر این وزان صادر شده است.
امام صادق (ع) تصریح فرمود:
 که باید حقوق مخالفان استیفاء شود «ادّوا حقوقهم» (کافی 2/636) 
و حضرت امیر (ع) وقتی برخورد نمود به یک کافری که در مملکت اسلامی زندگی می کند و حقوقش مورد لحاظ قرار نگرفته در ضمن توبیخ کارگزاران خود، دستور به احقاق و رعایت حق آن کافر ذمی را صادر فرمود. (وسائل 15/66)
وقتی رعایت حق مخالف و معاند و کافر لازم الرعایه اعلام شده آیا تضییع حق الناس در رابطه با جائی که با سلیقه سیاسی، سازگار نیست، جایز است؟؟
4)   در «حق الناس» فقط و فقط خود «ذی حق» صاحب اختیار است و همانطوری که فقط او می تواند احقاق حقش کند همو می تواند از حق خود بگذرد و در این راستا ،مهم این است که حتی امام معصوم (ع) هم اختیار عبور از «حق الناس» ندارد چرا که در سطور قبل گذشت که بی اعتنائی به حق الناس ظلم است و ظلم با عصمت او هماهنگ نیست.
 امام صادق (ع) در روایتی که به سند صحیح به ما رسیده فرمود:
 صاحب حق می تواند از حق خود بگذرد ولی امام نمی تواند حق الناس را ببخشد. «حق الناس فلا بأس ان یعفی عنه ، دون الامام». (کافی 7/252 – فقیه 4/73 – استبصار 3/232)
لذا در مورد نماز بر میت ،که نماز به وسیله چه کسی اقامه شود؟ از آنجا که نماز، حق مسلم اولیاء میت است، امام (ع) نمی تواند بر خلاف نظر اولیاء میّت خود،اقامه نماز کند. (وسائل، ج3 / 114 حدیث 4)
همه تحلیل فقهی در این عبارت بلند امام صادق (ع) است که فرمود:
 «حق مردم فقط به خود ایشان باز می گردد و حق دخالتی کسی نیست»، «الحق اذا کان لله فالواجب علی الامام اقامة و اذا کان للناس فهو للناس» (کافی 7/264 – تهذیب 10/44 – استبصار 4/216)
  
5)  در صورت تضیع "حق الناس" ، برای ضایع کننده آن چیزی بنام «توبه و ندامتی» که جبران آن حق از دست رفته باشد،وجود ندارد.در نتیجه توبه در جریان «حق الناس» بی فائده است .
محقق اردبیلی تصریح کرده:
 «حق الناس لا یسقط بالتوبه» (زبدة البیان / 664) و همین حقیقت مهم را نیز شهید ثانی قبل ایشان و بعد هم علامه مجلسی اول اعتراف کرده¬اند. (ر.ک: مسالک 4/202 – لوامع 6/67).
 ومهم تر اینجاست که "صاحب کتاب جواهر" می‌نویسد:
در صورت تضیع حقی و عدم دسترسی به «ذی حق»وصاحبش،ابتهال به درگاه الهی و انابه هم نمیتواند جبران کننده حق ضایع  شده آن شخص مفقود یا معدوم ،باشد. (ر.ک:جواهر 41/115).
 و از این بالاتر، علامه طباطبائی با استفاده از آیات قرآن بهره می گیرد که:
 «کسی که حق الناس به عهده دارد مورد شفاعت شافعین هم قرار نمی گیرد» (المیزان 2/397).
 خروجی این نوشتار با همه براهین مطرح شده ،عبارت است از: 
اولاً:  هرگونه اعمال نفوذ از سوی هر شخصیت حقیقی یا حقوقی، دینی یا سیاسی ،منافات با رعایت حق الناس دارد. لذا دخالت و یا اعمال نفوذ به «بهانه های سیاسی» و یا «توجیهات دینی نما» مردود است.
ثانیا: قبل از انتخابات ،بستر سالم و وسیعی ترتیب داده شود تا آنان که اراده نامزدی دارند به این حق خود نائل گردند و در کمال اطمینان "ثبت نام" کنند و نیز آنان که فردی را منتخب خود قرار داده اند به "حق" خود نائل آیند.
و ثالثاً:  چنان موقعیت مناسبی در مرحله اخذ آراء پیش بینی شود که «صاحبان حق» بتوانند در کمال امنیت و آرامش ،حق خویش را، در برگزیدن "منتخب شان" اظهار نمایند. 
و رابعا: مجریان و ناظران باید نهایت "احتیاط" را در شمارش و انعکاس "امانت مردم" مبذول دارند چراکه در جریان «رأی مردم» جای هیچ گونه «توجیه» و یا وعده به خود که «توبه» می کنم و یا انشاء الله فلانی «شفاعتم» می کند ،نیست که نیست. جواب همه این پندارهای باطل این است که:
 «ما للظالمین من انصار» (بقره/270)
و از سوی دیگر چون در این مقام، سخن از ابراز "رأی" است که آن رای در سرنوشت یک فرد و جامعه تأثیرگذار است، همگان،ازافرادورسانه ها موظفند از این «حق الناس» غافل نشده و امکان هر گونه خیانتی را در آرای مردم و مسدود سازند.
لذا امام (ره) همگان را به پاسداری از رأی مردم فرا خوانده خصوصاً «جوانان غیور» را. (صحیفه 6/408)واگر احیانا تخلّف یا تقلّب در نتیجه انتخابات در به ریاست یا وکالت رسیدن شخصی شکل گرفته باشد، متخلّف؛ قطعاً نسبت به اعمال آن شخص قدرت یافته مسئول است و شرعاً ضامن می باشد. 
مهمترین برکات انتخابات سالم
اگر ذی نفوذان ،اعمال نفوذ نکنند، و بستر ثبت نام و زمینه اخذ رای و نیز شمارش آن در نهایت دقت ، در جهت حفظ و نگهبانی از آرای مردم صورت بگیرد ،بهترین اثر دینی و سیاسی خود را نمایان میکند و آن اثر را شهید استاد مطهری در «انتظام روابط مردم و عزت دین» دانسته است. (مجموعه آثار 16/433) که این دو همه سعادت دنیوی و اخروی است و طبعا همه  نقطه عطف¬ حاکمیت دینی در این دو چیز خلاصه می‌شود.





  تعداد بازديدها: 2281


 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
پروفسور جان میرشایمر: اسرائیل بدون حمایت آمریکا نمی‌تواند جنگ و نسل‌کشی را ادامه دهد
جلالی در گفت و گو با راشاتودی مطرح کرد
تناقض‌های آژانس: از سروصدا درباره نیروگاه زاپوریژیا و سکوت در حمله به ایران
یادداشتی از: کیاوش حافظی: 
آئینه عبرت/ احمدی نژاد عبرتی برای تاریخ؛ شعار بیشتر؛ عمل کمتر/ شعارهایی که برای «محمود» به تاریخ پیوسته‌اند
حکم دارالافتاء مصر درباره اقامه نماز در مساجد دارای ضریح
استاد ژئوپلیتیک دانشگاه تهران:
ترکیه از راه دالان زنگزور، وارد دریای کاسپین می‌شود | برای ترکیه، قطع ارتباط زمینی ایران با اروپا اهمیت زیادی دارد
نشنال اینترست: ایران و آمریکا باید جلوی اسرائیل را بگیرند/تهران و واشنگتن به توافق نرسند،درگیری جدید رخ خواهد داد و ایران سلاح هسته‌ای می‌سازد
هزینه سفرهای اربعین نسبت به سال گذشته چقدر افزایش یافته است؟
مسیح مهاجری: سپردن تریبون نمازجمعه به کسی که افکارعمومی خواهان کنارگذاشتن اوست، لجبازی با مردم است
آیت‌الله هاشمی از پذیرش قطعنامه به وسیله امام چه می‌گوید؟
گزارشی از: محسن صالحی‌خواه
قدم زدن روی اعصاب جامعه
فغانی با تصمیم مهندسی شده آمده بود و گرنه دهها داور بهتر از او وجود داشت
اخراج استاد دانشگاه "جورج تاون" آمریکا به خاطر نوشتن یک توییت درباره ایران
المیادین:
جولانی از دمشق فرار کرد؟/ المیادین: سه مقام ارشد دولت انتقالی سوریه ترور شدند
روزنامه اصولگرا: بسیاری از کارشناسان تلویزیون سطح بسیار نازلی دارند و عموما سفارشی و تکراری اند/ به همین دلیل مردم از تلویزیون دور شده اند
بیانات مقام معظم رهبری در دیدار رئیس و مسئولان قوه قضائیه
در گفت‌وگو با آیت‌الله سیدمحمد غروی بررسی شد:
جنگ تحمیلی ۱۲ روزه؛ دستاوردها، نقاط قوت و ضعف / پروژه تجزیه ایران چگونه شکست خورد؟
سخنگوی وزارت خارجه چین: چین از ایران در مسیر حفاظت از حاکمیت ملی و دفاع از حقوق و منافع مشروع خود حمایت می کند
به پزشکیان بنزین مخلوط شده با آب فروختند! جزییات اتفاق تاسف برانگیز در سفر رئیس جمهور قبل از تاسوعا از زبان بازرس ویژه ریاست‌جمهوری: پزشکیان با تاکسی به تبریز رفت
سازمان تروریستی آمریکایی متهم اصلی قتل افسر اطلاعاتی اوکراین
قدرت یک "پیرمرد ۹۵ ساله": سرنوشت کابینه نتانیاهو در دست داو لاندو (+عکس)

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
آیت‌الله ایازی: امام حسین(ع) با اهدافی منطقی و عقلایی نهضت خود را آغاز کرد
اطلاعیه:
برگزاری مراسم سوگواری حضرت ابا عبدالله و حضرت سجاد (علیهما السلام) در هیئت انصارالخمینی(ره)
مراسم عزاداری هیأت جامعه اسلامی ورزشکاران در حسینیه جماران؛
سید محمود علوی: مقاومت ملت ایران، هدایت هوشمندانه رهبری و عزت ملت ایران، ولوله‌ای در دنیا ایجاد کرده که اندازه ندارد/ ضربات کوبنده فرزندان ایران اسلامی تزلزل بر صهیونیست‌ها و ارباب‌های آنها انداخت
حضرت امام سختی‌های جنگ را چگونه فرماندهی می‌کردند؟/ روایت شهید صیاد شیرازی
یادداشتی از: حجت الاسلام مسیح مهاجری
مذاکره، مسير اعتدال
اطلاعیه تشییع ، مراسم و تسلیت:
پدرهمسرگرامی قاری ارجمند جناب آقای سعید علیزاده به دیدار دوست شتافت
گزارش تصویری:
برگزاری مراسم سوگواری حضرت ابا عبدالله و حضرت سجاد (علیهما السلام) در هیئت انصارالخمینی(ره) 1404/4/19
روایت آهنگران از اخطاری که از امام(ره) گرفت
تصاویر:
بیلبوردهای پاکستانی‌ها در همبستگی با ایران با جمله«اسرائیل فقط دشمن فلسطین نیست، دشمن جهان اسلام است»
محقق داماد و یک حقوق‌دان دیگر یادآور شدند
رجز خوانی، کوچک شماری خسارات، تحریک به ترور، تابلوی روزشمار و برخی برنامه‌های تلویزیونی خواسته یا ناخواسته به اسراییل سلاح حقوقی داد
در درس خارج فقه مطرح کرد؛
درخواست آیت الله سید علی محمد دستغیب از رهبر انقلاب برای آزادی زندانیان و رفع حصر: از این زندانیان خواهش می‌کنم درصورت آزادی حفظ وحدت را در نظر داشته باشند/ خدای تعالی عنایت کرد حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب به‌سلامتی از این وقایع گذشتند
در گفت‌وگو با آیت‌الله سیدمحمد غروی بررسی شد:
جنگ تحمیلی ۱۲ روزه؛ دستاوردها، نقاط قوت و ضعف / پروژه تجزیه ایران چگونه شکست خورد؟
راهپیمایی سی امین سالگرد کشتار "سربرنیتسا" در بوسنی و هرزگوین/ آسوشیتدپرس
بیانات مقام معظم رهبری در دیدار رئیس و مسئولان قوه قضائیه
عناصر الجولانی مناطق علوی‌نشین را به آتش کشیدند
جزئیات آمار جمعیت عربستان سعودی در سال ۲۰۲۴
دیدگاه صاحب‌نظر روس درباره پیشنهاد انتقال آب از دریای سیاه برای نجات خزر
افشای میانجیگری امارات برای مسلح کردن سوریه جهت درگیری با حزب‌الله لبنان
شمس‌الواعظین:حرف رهبر انقلاب درست از آب درآمد/ ما وقتی سوریه را از دست دادیم مجبور شدیم در تهران با اسرائیل بجنگیم
لبنان برای آزادی پسر قذافی شرط گذاشت؛ ارائه اطلاعاتی از امام موسی صدر


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 4307
تعداد بازدید دیروز: 11393
بازدید کل: 76274207
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.