امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری


 

 

 

تاريخ انتشار: 18 آذر 1394 ساعت 07:54:41
اختصاصی/تدّبر در قرآن (57)

بسم اللَّـهِ الرَّ‌حْمَـٰنِ الرَّ‌حِيمِ

::درس پنجاه و هفت به تاریخ:18  آذر 94

::قرار چهل روزه : ترک غیبت

::قرار روز : السلام علیک یا فاطمه الزهرا (س)

::هدیه به : حضرت زهرا (س)

::تدبر در سوره مبارکه :فجر/بخش ششم

پیام سوره:

تو بیخ و انذار نسبت به دنیا گرایی ، دلبستگی و حب شدید مال منشاء طغیان و ریشه ی شکست در امتحان الهی است مصداق اکمل نفس مطمئنه حضرت سید الشهداء(ع) است که در سخت ترین لحظات سختی ها و پشت کردن دنیا عرض کرد : الهی رضا برضاک لا معبود سواک .

امیر المؤمنین (ع) در خطبه ی 160 این سوال را مطرح می فرمایند : خداوند دنیا و زینتهای آن را از پیامبرش دریغ داشت آیا خداوند با این کار پیامبرش را گرامی داشت یا به او اهانت نمود ، اگر کسی بگوید : او را تحقیر کرد به خدا سوگند دروغی بزرگ گفته است و اکنون ما باید به او تأسی کنیم .

فلینظر ناظرٌ بعقله: اکرم الله محمداً بذالک أم اهانه ، فإن قال : أهانه فقد کذب و الله العظیم بذلک العظیم... خرج من الدنیا خمیصاً و ورد الاخره سلیماً،لم یضع حجراً علی حجر... فما اعظم منه الله عندنا حین انعم علینا به سلفاً نتّبعه...

نکته:

دنیا داری با دنیا گرایی متفاوت است ثروتمند ترین فرد روی زمین حضرت سلیمان (ع) است که هر گاه نعمتی را یاد آور می شود عرض می کند :"هذا من فضل ربی لیبلونی اشکر ام اکفر"

و ثروتمندی در قرآن مذمت شده که گفت: "انما اوتیته علی علم عندی" این مال و ثروتم بخاطر شایستگی و صلاحیت و تلاش و کاردانی خودم می باشد ، قطعاً قارون با این تفکر به فکر شکر گذاری نمی افتد ، چون آن را فضل الهی نمی بیند ، ابتلای الهی نمی داند ، با تفاخر و تکاثر در مقابل خدا قد علم می کند و به اندرز پیامبر زمان خویش گوش فرا نمی دهد و از بیچارگان غافل شده و عذاب دردناک الهی را می بیند و البته عذاب آخرت سخت تر است. در آن روزی که هر کسی را می خواند تا در حمل بارهایش و ثقل اوزارش او را مدد رساند  هیچکس به او یاری نمی رساند ،وان تدع مثقله الی حملها لا یحمل منه شیٌ و لو کان ذا قربی(فاطر/18)

آن روزی که او می توانست کسی را بیابد که زاد و توشه او را تا قیامت بر دوش گیرد و فردای قیامت در روز نیازش به او پس دهد او غافل بود،او می توانست سبکبار باشد، اینجا تحویل دهد و از گردنه های صعب العبور سبکبار عبور کند و آنجا تحویل بگیرد  ولی او در دنیای حب شدید مال بی توجه بود،اکنون در روز قیامت وعده حتمی الهی ، زندگی حقیقی آخرت را و در سالن امتحان بودن دنیا را در می یابد ، ولی چه سود و چه پر حسرت و بدون بازگشت و تخفیف .

تشخیص سیاقهای سوره:

این سوره مبارکه دارای چهار سیاق است: آیه 1 -5، آیه 6 – 14، آیه 15 – 26 و آیه 27 – 30.

وجه گسست سیاق دوم از سیاق نخست: فقدان اتصال ادبی و آغاز سیر جدید مفهومی (سرگذشت طغیانگران) در آیه ششم.

وجه گسست سیاق سوم از سیاق دوم: آغاز سیر مفهومی جدید (نگرش انسان به دارایی و نداری در دنیا) در آیه پانزدهم. گفتنی است که وجود «فاء» در ابتدای آیه شانزدهم مانع انفصال سیاقی نیست، زیرا این حرف قابلیت برقراری ارتباط بین دو کلمه، دو جمله و دو سیاق را دارد. در مواردی که انقطاع سیر مفهومی دال بر انفصال سیاقی است، «فاء» دلیل عطف دو سیاق خواهد بود.

وجه گسست سیاق چهارم از سیاق سوم: فقدان اتصال ادبی و شروع سیر مفهومی جدید با خطاب به نفس مطمئنه در آیه بیست و هفتم. گفتنی است که ظرف خطاب مذکور، روز قیامت است، اما این امر دلیل بر اتصال سیاقی نیست، زیرا پیش از این سخنی از نفس مطمئنه در میان نبوده است.

فضای سخن و جهت هدایتی سیاق نخست:

1. فضای سخن: فضای این آیات، نیاز به تأکید و دلیل آن، سوگند های مکرّر است.

2. جهت هدایتی: ذکر سوگند برای تأکید و اطمینان زایی در مخاطب نسبت به مطلب مورد نظر متکلم است. بنابراین هرگاه سوگندی یاد می شود، شنونده منتظر سخن مورد تأکید گوینده می ماند. از این رو در بیشتر موارد، بعد از ذکر قسم، جواب آن یا همان سخن مؤکّد بیان می شود. در این سوره مبارکه بعد از بیان قسمها و جمله (هل فی ذلک قسم لذی حجر) که تتمه قسم است، به جواب قسم تصریح نمی شود و ذهن شنونده بعد از اقرار به کفایت قسمهای مذکور (هل فی ذلک قسم لذی حجر: استفهام تقریری)، سخت منتظر جواب آن می ماند. این انتظار با محتوای بسیار بلند و غنی سوره پاسخ می گیرد.

بر این اساس، جهت هدایتی این آیات چنین خواهد بود: «سوگند برای تاکید جهت هدایتی سوره: سوگند به میـعادهـای دل بریدن از دنیا در راستای تأکید جهت هدایتی سوره».

فضای سخن و جهت هدایتی سیاق دوم:

1. فضای سخن: بجا بودن بیان عاقبت عاد، فرعون و ثمود با وصف طغیان و فساد و بجا بودن استفهام تقریری خطاب به پیامبر(ص) و همچنین تکیه بر اضافه «ربّ» به «کاف» خطاب: (ألم تر کیف فعل ربک بعاد... فصب علیهم ربک...)، شاهد آن است که طغیان دنیاگرایان، سدّ راه رسول اعظم(ص) شده است. قدرت و مکنت ایشان، گمان ایستادگی در برابر تعلیم دین را برایشان ایجاد کرده است.

2. جهت هدایتی: آیه ششم تا دوازدهم سؤال از عاقبت عاد و ثمود و فرعون است و در ضمن به توصیف آنها می­ پردازد. آیه سیزدهم از گرفتاری آنان به عذاب سخت پروردگار حکایت می کند و (ألم تر کیـف فـعل ربـک) را شـرح می دهد و در نهایت، آیه چهاردهم علت این سرنوشت دردناک را بیان می کند؛ بنابراین در آیات این سیاق، دو رکن اصلی وجود دارد:

‌أ. رکن نخست: عاد، ثمود، فرعون که در دو جنبه با یکدیگر مشترک اند:

· وصفی: برای هر سه اوصافی ذکر شده است که قدر جامع آن قدرت ظاهری دنیوی در نتیجه بهره مندی از نعمات و امکانات مادی است: (بعاد إرم ذات العماد التی لم یخلق مثلها فی البلاد)؛ (ثمود الذین جابواالصخر بالواد)؛ (فرعون ذی الاوتاد).

· فعلی: طغیان و فساد: (الذین طغوا فی البلاد فاکثروا فیها الفساد) آنان کسانی بودند که در شهرها سر به طغیان برداشتند و در نتیجه، در آنها فساد بسیار به بار آوردند.

بنابراین دنیازدگی و طغیانگری، دو جنبه مشترک عاد، ثمود و فرعون است.

‌ب. رکن دوم: (کیف فعل ربک) بیان اجمالی و (فصبّ علیهم ربک سوط عذاب إن ربک لبالمرصاد) بیان تفصیلی است.

در نهایت، جهت هدایتی سیاق از مجموع دو رکن استفاده می شود: «تهدید دنیاگرایان طغیانگر: عذاب سخت و دردناک، سرنوشتی است که پروردگار برای دنیازدگان طغیانگر رقم زده است؛ چرا که او در کمین گاه است».

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

ف - پورسلطان

 





  تعداد بازديدها: 4634


 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
یادداشتی از: محمود عارفی قوچانی
کربلا؛ عشق سرخ، وفاداری جاودان
یادداشتی از: رضا رئیسی
ناکامی جنگ‌سالاران با از سرگیری مذاکرات
در مصاحبه با پایگاه خبری محافظه‌کار «بریتبارت»؛
ویتکاف، فرستاده ویژه ترامپ: توافقی مانند برجام با ایران نمی‌خواهیم/ ایران باید برنامه هسته‌ای نظامی خود را به‌طور کامل کنار بگذارد؛ هرگونه غنی‌سازی باید متوقف شود/ سه سایت اصلی نطنز، فردو و اصفهان باید به‌طور کامل برچیده شوند
پلیس انگلیس از بازداشت یک ایرانی دیگر خبر داد
یادداشتی از: هومان دوراندیش
خلیج فارس و ترامپیست‌های ایرانی-آمریکایی/ کی باید از رأی خود شرمنده باشد؟
گزارش تصویری:
برگزاری جشن میلاد حضرت ثامن الحجج (ع) در هیئت انصارالخمینی (ره) 1404/2/18
اختصاصی:
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِيِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا الْمُرْتَضَى "با خطاطی آقای محمد مسلم خانی"
چرا امام رضا(ع) ولایتعهدی را پذیرفتند؟
یادداشتی از: حجت الاسلام هادی سروش
امام هشتم شیعیان؛ امامی که...
طی سخنانی در مشهد مقدس؛
فرمانده کل سپاه: ایران سلاح هسته‌ای را از دکترین نظامی خود حذف کرده/ اسرائیل، آمریکا را به جنگ تحریک می‌کند، اما آمریکا می‌داند جنگ برای او خسارت‌بار است/ ملت ایران از منافع خویش دست نمی‌کشد/ در موضوع هسته‌ای اگر تهدید کنید، برای جنگ آماده‌ایم
یادداشتی از: علی نجومی
دکتر دونالد یا مستر ترامپ؟ مسأله این است
تهران هم پنجشنبه‌ها تعطیل شد؛ تغییر ساعات کاری ادارات پایتخت
یادداشتی از: مهرداد خدیر
آقای وزیر! نه معلم، چوپان است و نه بچه‌های ما گوسفند / حکایت زندگی است و مهارت، نه رعایت و رعیت
دعوت مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) از مردم برای بازدید از غرفه این موسسه در سی‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران
در دیدار رییس و امدادگران جمعیت هلال احمر؛
سید حسن خمینی: کسانی که بخواهند نام خلیج فارس را تغییر دهند خود را مضحکه کرده‌اند
صدر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام: تغییر نام خلیج فارس یک توطئه اسرائیلی است/ بعید می دانم ترامپ مرتکب چنین اشتباهی شود/ این کار بر مذاکرات اثر منفی می گذارد
پیام حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای (مدظله‌العالی) به همایش بین‌المللی یکصدمین سالگشت بازتأسیس حوزه‌ی علمیه‌ی قم
«حوزه پیشرو و سرآمد»
برگزاری جشن میلاد حضرت ثامن الحجج (ع) در هیئت انصارالخمینی (ره)
اطلاعیه تشییع و تسلیت:
برادر بسیجی آقای سعید دیناروند به دیار دوست شتافت
گزارش تصویری:
برگزاری کلاس درس نهج البلاغه در هیئت انصارالخمینی (ره) حسینیه ی آل یاسین (ع) 1404/2/15

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
گزارش تصویری:
برگزاری کلاس درس نهج البلاغه در هیئت انصارالخمینی (ره) حسینیه ی آل یاسین (ع) 1404/2/8
خاطرات یک عمر مبارزه، ایمان و امید حجت‌الاسلام رضا مطلبی
مسلمانان ویتنام... اقلیتی با ریشه های تاریخی و شعار تسامح
اختصاصی:
چون دوست دشمن است... "با خطاطی آقای محمد مسلم خانی"
بنر و پوستر:
بنر تسلیت هیئت انصارالخمینی (ره) در پی درگذشت والده ی مکرمه اخوان هاتفی
اختصاصی:
بندر عباس تسلیت "پوستری از آقای علی اکبر میرزایی"
اطلاعیه بزرگداشت و تسلیت:
والده ی ماجده ی اخوان هاتفی دعوت حق را لبیک گفت
در آستانه‌ی برگزاری کنگره عظیم حج ابراهیمی(۱)
مقام معظم رهبری: هیچ منفعتی برای دنیای اسلام بالاتر از اتحاد نیست
اختصاصی:
5 حدیث آسمانی از امام رضا (ع) آثاری از خانم شیرین نوشیروان
آغاز اعزام زائران حج از این تاریخ
همایش «خلیج فارس در پرتو تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی»؛
ظریف: اینکه در آفریقا کسی نام کوچکش را «روح‌الله خمینی» می‌گذارد، این قدرت ماست/ مذاکره تهدید نیست/ ترامپ می‌گوید ایرانی‌ها سر کری را کلاه گذاشتند/ مهمترین سرمایه ما مغزها هستند/ چین و روسیه به خاطر منافع ما منافع خودشان را به خطر نخواهند انداخت
اطلاعیه تشییع و تسلیت:
برادر بسیجی آقای سعید دیناروند به دیار دوست شتافت
گزارش تصویری:
برگزاری کلاس درس نهج البلاغه در هیئت انصارالخمینی (ره) حسینیه ی آل یاسین (ع) 1404/2/15
فرمانده نیروی زمینی سپاه: دستگیری ۱۵۰ تروریست در سیستان و بلوچستان
پزشکیان در نشست اعضای مجلس خبرگان رهبری: وحدت برای من اولویت دارد و هرگز کاری نمی‌کنم که وحدت ملی را خدشه‌دار کند/ اصلاح جامعه با دستور و اجبار ممکن نیست/ در برابر برهنگی و ساختارشکنی نیز بی‌تفاوت نخواهیم بود و حتماً اقدام مناسب صورت خواهد گرفت
در چهارمین پاسداشت هنر و ادبیات انقلاب اسلامی؛
تقریظ رهبر معظم انقلاب اسلامی بر کتاب «روح‌الله» منتشر می‌شود
دروزی‌ها چه کسانی هستند؟ / دروزی‌ها چه می‌گویند و چه می‌خواهند؟
برگزاری جشن میلاد حضرت ثامن الحجج (ع) در هیئت انصارالخمینی (ره)
تصویری که در فضای مجازی بعنوان ورودی یک ایستگاه مترو در هندوستان در حال اننتشار است
سومین جلسه ستاد مرکزی سی و ششمین سالگرد بزرگداشت امام خمینی(س)؛
محمدعلی انصاری: انقلاب امام انقلاب فرهنگی، معنوی و علمی است


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 9177
تعداد بازدید دیروز: 20031
بازدید کل: 75576204
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.