امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری


 

 

 

تاريخ انتشار: 03 شهريور 1394 ساعت 10:07:19
اختصاصی/تدبّر در قرآن (16)

بِسْمِ اللَّـهِ الرَّ‌حْمَـٰنِ الرَّ‌حِيمِ

::درس شانزدهم  به تاریخ : 3 شهریور 94

::قرار چهل روزه : نماز اول وقت

::قرار روز : اللّهُ لا إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ

::هدیه به : حضرت خدیجه سلام الله علیها

تدبّر در : سوره مبارکه عادیات/بخش اول

اين سوره با توجه به سوگندهايي كه در صدر آن آمده است، مدني است، چون اين سوگندها ظهور در لشركشي رزمندگان اسلام دارد و مي‌دانيم كه جهاد بعد از هجرت آغاز شد. از اهل بيت عصمت و طهارت (ع) نيز رواياتي وارد شده است كه نشان مي‌دهد اين سوره در شأن علي (عليه السلام) سريه او در غزوه ذات السلاسل نازل شده است، برخي از روايات اهل سنت نيز اين مطلب را تاييد مي‌كند.

ابن عباس و قتاده نيز اين سوره را مدني دانسته‌اند و بر اساس جدول معتبر ترتيب نزول چهاردهمين سوره فرود آمده از آسمان وحي با 11 آیه است كه پيش از آن سوره عصر و پس از آن سوره كوثر نازل شده‌است؛

بِسمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ‏

       وَ الْعَدِيَتِ ضبْحاً(1) /  فَالْمُورِيَتِ قَدْحاً(2) /  فَالمُْغِيرَتِ صبْحاً(3) / فَأَثَرْنَ بِهِ نَقْعاً(4) / فَوَسطنَ بِهِ جَمْعاً(5) / إِنَّ الانسنَ لِرَبِّهِ لَكَنُودٌ(6) / وَ إِنَّهُ عَلى ذَلِك لَشهِيدٌ(7) / وَ إِنَّهُ لِحُب الْخَيرِ لَشدِيدٌ(8) / أَفَلَا يَعْلَمُ إِذَا بُعْثِرَ مَا فِي الْقُبُورِ(9) / وَ حُصلَ مَا فى الصدُورِ(10) / إِنَّ رَبهُم بهِمْ يَوْمَئذٍ لَّخَبِيرُ(11)

به نام خداوند رحمتگر مهربان‏

سوگند به ماديانهايى كه با همهمه تازانند! (آيه 1)

و با سمّ‏[هاى‏] خود برق [از سنگ‏] مى جهانند، (آيه 2)

و صبحگاهان هجوم آرند، (آيه 3)

 و با آن [يورش‏]، گَردى برانگيزند،(آيه 4)

 و بدان [هجوم‏]، در دل گروهى درآيند، (آيه 5)

كه انسان نسبت به پروردگارش سخت ناسپاس است، (آيه 6)

و او خود بر اين [امر]، نيك گواه است. (آيه 7)

و راستى او به خاطر حب مال سخت و بخيل است. (آيه 8)

كه چون آنچه در گورهاست بيرون ريخته گردد، (آيه 9)

و آنچه در سينه‏هاست فاش شود، (آيه 10)

 در چنان روزى پروردگارشان به [حال‏] ايشان نيك آگاه است؟ (آيه 11)

موضوعات، غرض، سير هدايتي سوره

علامه طباطبایی (ره) می­فرمایند: اين سوره بيانگر كفران انسان در مقابل نعم الهي و علاقه شديد او به مال است؛ آگاهي انسان از اين كفران حجتي عليه اوست و او به زودي بر اين امر محاسبه خواهد شد.

اين سوره با چند سوگند پر طنين، از ناسپاسي انسان در برابر پروردگار خبر داده است و پس از اينكه خود انسان را بر اين امر گواه دانسته، از مال دوستي او سخن گفته است تا بدانيم كه اين وصف ناپسند انسان، ريشه در دنياگرايي او دارد و در انتها با يادآوري بعث و آگاهي خدا از راز دلها، فهمانده است که غفلت از آگاهی خدای متعالی در قیامت موجب این دنیاگرایی و به دنبال آن ناسپاسی است. این آیات، به طور تلويحي انسان را از عذاب قيامت نیز ترسانده است.

بر اين اساس غرض اين سوره مباركه را مي‌توان به اين بيان نوشت: «غفلت از آگاهي خدا در معاد موجب ناسپاسي در مقابل پروردگار» پنج آيه نخست، سوگندي براي تاكيد اخبار از وصف ناسپاسی است و سه آيه آخر نيز، انذاري براي صاحبان آن؛

نکات آموزشی:

  • توجیه تقسیم این سوره به دو مطلب از این قرار است: آیه نخست، قسم است، آیه دوم عطف به آیه اول است و همینطور آیات سوم تا پنجم همه به آیه پیش از خود عطف شده­اند. آیه ششم سرآغاز جواب قسم است و آیه هفتم و هشتم به آیه ششم عطف شده­اند، بنابراین آیات 1 تا 8 در این سوره قسم و جواب قسم است، اما آیه نهم آغازگر محتوایی خارج از چارچوب قسم و جواب قسم است و به همین دلیل، سرآغاز مطلب جدید دانسته شده است؛ آیه دهم به شرط «بعثر ما فی القبور» در آیه نهم عطف شده است و آیه یازدهم، جواب شرط مطرح شده در آیه نهم و دهم است.
  • برای کشف غرض سوره ابتدا باید لب معنی هر قسمت از آن را بدست آوریم و سپس با توجه به هر دو قسمت غرض را مشخص کنیم:

برای فهم معنی اصلی در قسمت نخست اینگونه عمل می­کنیم: این قسمت متشکل از قسم و جواب قسم است و ما قبلا دانسته­ایم که از میان این دو اصل معنی در جواب قسم نهفته است. حال به بررسی جواب قسم می­پردازیم. این جواب از سه جمله اسمیه که هر سه با «إن» آغاز می­شود تشکیل شده است. جمله دوم به وسیله اسم اشاره «ذلک» و با توجه به محتوایی که دارد، متفرع بر جمله نخست است، بنابراین برای تشخیص اصل معنی باید به بررسی جمله نخست و سوم بپردازیم. محتوای جمله اول از ناسپاسی انسان خبر می­دهد و محتوای جمله سوم از دنیاگرایی او و رابطه میان این دو علت و معلولی است، بدین بیان که دنیاگرایی علت ناسپاسی است، اما پرسش اینجاست که آیا سوره قصد تاکید علت را دارد یا معلول؟ تقدیم ناسپاسی بر دنیاگرایی نشان می­دهد که سوره در مقام بررسی ناسپاسی انسان است و علت آن را در مقام ریشه­یابی مطرح کرده است، نه اینکه در مقام بررسی دنیاگرایی باشد و ناسپاسی را به عنوان نتیجه آن مطرح کند.

فهم معنی قسمت دوم سوره نیز بسیار ساده است. این قسمت با اسلوب «أفلا یعلم ...» می­فهماند که بی توجهی به آگاهی خدا از اعمال در قیامت (که موجب حسابرسی است) ریشه اصلی دنیاگرایی و آن هم مسبب ناسپاسی است.

اینک با نگرش مجموعی به محتوای دو قسمت سوره می­توانیم غرض آن را بیان کنیم و بگوییم سوره در مقام هشدر به این حقیقت است که: «غفلت از آگاهي خدا در معاد موجب ناسپاسي در مقابل پروردگار» است.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

ف - پورسلطان





  تعداد بازديدها: 5039


 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
ایران حمله در سیدنی استرالیا را محکوم کرد
در همایش علمی «جایگاه شناسی تقریب مذاهب در شرایط کنونی»؛
شهریاری، دبیر کل مجمع تقریب مذاهب: شیعه‌سازی پروژه جمهوری اسلامی نیست؛ سنی‌سازی هم نباید پروژه کشوری باشد/ بنا نیست که مذاهب یکی بشوند/ در جنگ تحمیلی ۱۲ روزه ثابت شد که اقوام و مذاهب مختلف کنار نظام جمهوری اسلامی ایستاده‌اند
یادداشتی از: صابر گُل‌عنبری
حمله سیدنی و پیامدش!
حمله مسلحانه به جشن یهودیان استرالیا: 12 كشته / 30 زخمی + تصاویر
بی‌هزینه‌بودن حملات اسرائیل و ناتوانی ارتش لبنان در دفاع پس از یک سال «آتش‌بس»
شکارچیان خاموش تسلیحات راهبردی دشمن
کارشناس مسائل غرب آسیا:
متهم اصلی حمله به یهودی‌ها در استرالیا، رژیم صهیونیستی است
یادداشتی از: کیاوش حافظی
مورد عجیب آمرین به معروفی که نیازمند نهی از منکر هستند/ طالبی دارستانی، معتقدتر از ولی فقیه به حجاب؟!
ادعا درباره تعلیق عمدی پذیرش سفیر ایران در لبنان
تایید رسمی شهادت طراح حمله ۷ اکتبر حماس به رژیم صهیونیستی
یادداشتی از: محمدمهدی سید ناصری
چرا امارات هیچ مبنای حقوقی معتبری درباره جزایر سه‌گانه ندارد؟
«اونیتا» متعلق به کجا بود و موضوع گفت‌و گویش با امام چه بود؟
شیخ نعیم قاسم: به آمریکا بگویید اگر آسمان به زمین بیاید، خلع‌ سلاح نمی‌شویم
طی سخنانی با عنوان «چگونه حرمت ولایت و حرمت حوزه را پاس بداریم؟»
آیت‌الله سروش محلاتی: باید از مبنای امامت و ولایت دفاع عالمانه و محقّقانه داشت و در عین‌حال مواظب شیادانی بود که از آن سوءاستفاده می‌کنند/ فاطمه‌ زهرا(س) با مرگ طبیعی از دنیا نرفته‌اند/ علما و بزرگان ما باید در بحث امامت ورود پیدا کنند
افشاگری جهرمی؛ مالک تلگرام به تهران آمد/ می‌خواستند تلگرام کلا بسته شود چون سیاسی بود، مسئله‌شان کانال کودک آزاری و ... نبود
طلا سقف تاریخی را شکست ؛ دلار در مرز 130 هزار تومان !
احسان محمدی
فاتحه برای املای فارسی!
یورونیوز:
میلیون‌ها نفر در اروپا در خانه‌های سرد زندگی می‌کنند: فقر انرژی کجا شدیدتر است؟
اختصاصی:
یک اثر قرآنی و یک اثر آیینی در مقام حضرت فاطمه (س) با خطاطی آقای محمد مسلم خانی
گزارش تصویری:
برگزاری سالگرد جشن میلاد حضرت زهرا (س) در هیئت انصارالخمینی (ره) در تاریخ 1404/9/21

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
اتمام حجت دبیرکل نجبا؛ اگر فرستاده ترامپ را ساکت نکنید ...
"هر چه کنی به خود کنی گر همه نیک و بد کنی" با خطاطی آقای محمد مسلم خانی
آیت‌الله العظمی سبحانی: نگذاریم اسلام با گذشت زمان همچون افسانه‌ای به غفلت سپرده شود/ حفظ بقاع و مکان‌های مذهبی نقشی اساسی در تداوم و نشر معارف اسلامی دارد/ در حوزه‌های اعتقادی و کلامی باید از افراد نخبه و توانمند بهره برد
هزینه حج تمتع ۱۴۰۵ اعلام شد
سیدمصطفی خمینی با ظاهر متفاوت در ایام تبعید در ترکیه
پوستر:
چهلمین روز درگذشت زنده یاد کربلایی حسین هاشم خانلو
یادداشتی از: حجت الاسلام حسن پویا
بزرگ بانوی اسلام و روز زن
اطلاعیه:
برگزاری سالگرد جشن میلاد حضرت زهرا (س)
چه نکته‌ای امام (ره) را بر آن می‌داشت که بر تقویت بنیه دفاعی کشور تاکید کنند؟
یادداشتی از: حجت الاسلام هادی سروش
شبهه آفرینی و نمک بر زخم دلِ جریحه دارِ شیعه
یادداشتی از: آیت‌الله سیدمحمد هاشمی اصفهانی
چند جمله در ردّ جسارت‌های بی‌اساس به امام جواد(ع)
اختصاصی:
"صلی الله علیک یا ام البنین" با خطاطی آقای محمد مسلم خانی
پاسخ وقیحانه نماینده اسرائیل به قطعنامه سازمان ملل
یادداشتی از: صابر گل عنبری، تحلیلگر ارشد امور خاورمیانه
عراق و چرایی یک تصمیم؟!
تصمیم جنجالی عراق؛ برچسب تروریست بر حزب الله و انصارالله
شهردار اسرائیلی: ایرانی‌ها به بات‌یام رسیدند و این شوخی نیست
بازگشایی حرم حضرت زینب(س) برای زیارت
فوری | تصمیم نهایی تعطیلی تهران سه‌شنبه ۱۸ آذر اعلام شد
وحشت اسراییل از احتمال آغاز جنگ با ایران
هشدار ظریف به نتانیاهو


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 16688
تعداد بازدید دیروز: 18258
بازدید کل: 77811785
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.