امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری


 

 

 

تاريخ انتشار: 03 شهريور 1394 ساعت 10:07:19
اختصاصی/تدبّر در قرآن (16)

بِسْمِ اللَّـهِ الرَّ‌حْمَـٰنِ الرَّ‌حِيمِ

::درس شانزدهم  به تاریخ : 3 شهریور 94

::قرار چهل روزه : نماز اول وقت

::قرار روز : اللّهُ لا إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ

::هدیه به : حضرت خدیجه سلام الله علیها

تدبّر در : سوره مبارکه عادیات/بخش اول

اين سوره با توجه به سوگندهايي كه در صدر آن آمده است، مدني است، چون اين سوگندها ظهور در لشركشي رزمندگان اسلام دارد و مي‌دانيم كه جهاد بعد از هجرت آغاز شد. از اهل بيت عصمت و طهارت (ع) نيز رواياتي وارد شده است كه نشان مي‌دهد اين سوره در شأن علي (عليه السلام) سريه او در غزوه ذات السلاسل نازل شده است، برخي از روايات اهل سنت نيز اين مطلب را تاييد مي‌كند.

ابن عباس و قتاده نيز اين سوره را مدني دانسته‌اند و بر اساس جدول معتبر ترتيب نزول چهاردهمين سوره فرود آمده از آسمان وحي با 11 آیه است كه پيش از آن سوره عصر و پس از آن سوره كوثر نازل شده‌است؛

بِسمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ‏

       وَ الْعَدِيَتِ ضبْحاً(1) /  فَالْمُورِيَتِ قَدْحاً(2) /  فَالمُْغِيرَتِ صبْحاً(3) / فَأَثَرْنَ بِهِ نَقْعاً(4) / فَوَسطنَ بِهِ جَمْعاً(5) / إِنَّ الانسنَ لِرَبِّهِ لَكَنُودٌ(6) / وَ إِنَّهُ عَلى ذَلِك لَشهِيدٌ(7) / وَ إِنَّهُ لِحُب الْخَيرِ لَشدِيدٌ(8) / أَفَلَا يَعْلَمُ إِذَا بُعْثِرَ مَا فِي الْقُبُورِ(9) / وَ حُصلَ مَا فى الصدُورِ(10) / إِنَّ رَبهُم بهِمْ يَوْمَئذٍ لَّخَبِيرُ(11)

به نام خداوند رحمتگر مهربان‏

سوگند به ماديانهايى كه با همهمه تازانند! (آيه 1)

و با سمّ‏[هاى‏] خود برق [از سنگ‏] مى جهانند، (آيه 2)

و صبحگاهان هجوم آرند، (آيه 3)

 و با آن [يورش‏]، گَردى برانگيزند،(آيه 4)

 و بدان [هجوم‏]، در دل گروهى درآيند، (آيه 5)

كه انسان نسبت به پروردگارش سخت ناسپاس است، (آيه 6)

و او خود بر اين [امر]، نيك گواه است. (آيه 7)

و راستى او به خاطر حب مال سخت و بخيل است. (آيه 8)

كه چون آنچه در گورهاست بيرون ريخته گردد، (آيه 9)

و آنچه در سينه‏هاست فاش شود، (آيه 10)

 در چنان روزى پروردگارشان به [حال‏] ايشان نيك آگاه است؟ (آيه 11)

موضوعات، غرض، سير هدايتي سوره

علامه طباطبایی (ره) می­فرمایند: اين سوره بيانگر كفران انسان در مقابل نعم الهي و علاقه شديد او به مال است؛ آگاهي انسان از اين كفران حجتي عليه اوست و او به زودي بر اين امر محاسبه خواهد شد.

اين سوره با چند سوگند پر طنين، از ناسپاسي انسان در برابر پروردگار خبر داده است و پس از اينكه خود انسان را بر اين امر گواه دانسته، از مال دوستي او سخن گفته است تا بدانيم كه اين وصف ناپسند انسان، ريشه در دنياگرايي او دارد و در انتها با يادآوري بعث و آگاهي خدا از راز دلها، فهمانده است که غفلت از آگاهی خدای متعالی در قیامت موجب این دنیاگرایی و به دنبال آن ناسپاسی است. این آیات، به طور تلويحي انسان را از عذاب قيامت نیز ترسانده است.

بر اين اساس غرض اين سوره مباركه را مي‌توان به اين بيان نوشت: «غفلت از آگاهي خدا در معاد موجب ناسپاسي در مقابل پروردگار» پنج آيه نخست، سوگندي براي تاكيد اخبار از وصف ناسپاسی است و سه آيه آخر نيز، انذاري براي صاحبان آن؛

نکات آموزشی:

  • توجیه تقسیم این سوره به دو مطلب از این قرار است: آیه نخست، قسم است، آیه دوم عطف به آیه اول است و همینطور آیات سوم تا پنجم همه به آیه پیش از خود عطف شده­اند. آیه ششم سرآغاز جواب قسم است و آیه هفتم و هشتم به آیه ششم عطف شده­اند، بنابراین آیات 1 تا 8 در این سوره قسم و جواب قسم است، اما آیه نهم آغازگر محتوایی خارج از چارچوب قسم و جواب قسم است و به همین دلیل، سرآغاز مطلب جدید دانسته شده است؛ آیه دهم به شرط «بعثر ما فی القبور» در آیه نهم عطف شده است و آیه یازدهم، جواب شرط مطرح شده در آیه نهم و دهم است.
  • برای کشف غرض سوره ابتدا باید لب معنی هر قسمت از آن را بدست آوریم و سپس با توجه به هر دو قسمت غرض را مشخص کنیم:

برای فهم معنی اصلی در قسمت نخست اینگونه عمل می­کنیم: این قسمت متشکل از قسم و جواب قسم است و ما قبلا دانسته­ایم که از میان این دو اصل معنی در جواب قسم نهفته است. حال به بررسی جواب قسم می­پردازیم. این جواب از سه جمله اسمیه که هر سه با «إن» آغاز می­شود تشکیل شده است. جمله دوم به وسیله اسم اشاره «ذلک» و با توجه به محتوایی که دارد، متفرع بر جمله نخست است، بنابراین برای تشخیص اصل معنی باید به بررسی جمله نخست و سوم بپردازیم. محتوای جمله اول از ناسپاسی انسان خبر می­دهد و محتوای جمله سوم از دنیاگرایی او و رابطه میان این دو علت و معلولی است، بدین بیان که دنیاگرایی علت ناسپاسی است، اما پرسش اینجاست که آیا سوره قصد تاکید علت را دارد یا معلول؟ تقدیم ناسپاسی بر دنیاگرایی نشان می­دهد که سوره در مقام بررسی ناسپاسی انسان است و علت آن را در مقام ریشه­یابی مطرح کرده است، نه اینکه در مقام بررسی دنیاگرایی باشد و ناسپاسی را به عنوان نتیجه آن مطرح کند.

فهم معنی قسمت دوم سوره نیز بسیار ساده است. این قسمت با اسلوب «أفلا یعلم ...» می­فهماند که بی توجهی به آگاهی خدا از اعمال در قیامت (که موجب حسابرسی است) ریشه اصلی دنیاگرایی و آن هم مسبب ناسپاسی است.

اینک با نگرش مجموعی به محتوای دو قسمت سوره می­توانیم غرض آن را بیان کنیم و بگوییم سوره در مقام هشدر به این حقیقت است که: «غفلت از آگاهي خدا در معاد موجب ناسپاسي در مقابل پروردگار» است.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

ف - پورسلطان





  تعداد بازديدها: 4961


 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
آیا قصاص قبل از جنایت می‌شود کرد؟/علامه جعفری پاسخ داده
روز عاشورا امام چگونه عزاداری می‌کردند؟
در شبکه اجتماعی اکس نوشت؛
صالحی، وزیر فرهنگ: ‏تداوم همبستگی اجتماعی برای حفظ ایران و انقلاب، نیازمند «جذب حداکثری همه علاقه‌مندان ایران»، «تجدیدنظر در تنگ‌نظری‌های سلیقه‌ای و قانونی»، «بازنگری در شیوه اداره رسانه ملی»، «استمرار ملی‌گرایی و میهن‌دوستی» و «طرد قاطع تفرقه‌سازان» است
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به یک انبار در نزدیکی بندر چابهار یورش برد
تصویری از بانوان قره داغ در سوگ حضرت سیدالشهداء (ع)
روایت ظریف درباره غیبت تحمیلی از مراسم عزاداری سالار شهیدان/ با خود عهد کردم از هر کسی که هر ناسزایی به من گفته‌ است بگذرم
شیخ نعیم قاسم: دفاع از وطن نیاز به اجازه گرفتن ندارد
گزارش تصویری:
برگزاری شب نهم مراسم سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در هیئت انصارالخمینی (ره) 1404/4/13
اختصاصی:
آزادگان عالم در خیمه حسینند "پوستری عاشورایی از خانم شیرین نوشیروان"
اختصاصی:
3 اثر عاشورایی با خطاطی آقای محمد مسلم خانی
جان مرشمایر، نظریه‌پرداز برجسته روابط بین‌الملل مطرح کرد: آمریکا شریک نسل‌کشی شده؛ جنگ با ایران، پروژه‌ای اسرائیلی با هزینه‌ی واشنگتن/ نتانیاهو برای چاپلوسی نزد ترامپ راهی واشنگتن می‌شود/ پروژه اسرائیلی ها چیزی کمتر از نابودی ایران نیست
یک روزنامه بریتانیایی: ایران ۵ پایگاه نظامی اسرائیل را زد، اما سانسور شد
دستگیری فردی که در شبکه های اجتماعی وضعیت تل آویو را وخیم توصیف کرده بود
خشم و نگرانی مردم قبرس از موج مهاجرت صهیونیست‌ها به این کشور
رسوایی در بی‌بی‌سی: ۴۰۰ چهره خواستار اخراج عضو هیئت مدیره
۱۵ تا ۲۵ سال حبس برای ارسال‌کنندگان فیلم و تصویر به شبکه‌های معاند
طوفان رسانه‌ای در رم:
هاآرتص: ایران قلب تحقیقات علمی اسرائیل را زد
گزارش تصویری:
برگزاری شب هشتم مراسم سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در هیئت انصارالخمینی (ره) 1404/4/12
یادداشتی از: زنده یاد حجت الاسلام داود فیرحی
اباعبدالله(س) در آستانه سرنوشت

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
گزارش تصویری:
برگزاری شب دوم مراسم سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در هیئت انصارالخمینی (ره) 1404/4/6
گزارش تصویری:
برگزاری مراسم شب اول سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در هیئت انصارالخمینی (ره) 1404/4/5
سومین پیام تصویری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی خطاب به ملت عزیز و بزرگ ایران
اختصاصی:
ان معی ربی "با خطاطی آقای محمد مسلم خانی"
عکس:
هدیه متفاوت شهید شادمانی به یک آهنگساز
اختصاصی:
بازی خطرناک یک جوان با جان خود و دیگران در بزرگراه همت
۳۵ نفر از کارکنان پدافند هوایی ارتش شهید شدند
یک دانشمند هسته‌ای دیگر از دانشگاه علم و صنعت به شهادت رسید.
اختصاصی:
السلام علیک یا اباعبدالله " با خطاطی آقای محمد مسلم خانی"
تجمع مردمی اول محرم در بغداد؛
حکیم: نمی‌توان به سادگی از حمله اسرائیل و آمریکا به ایران گذشت
یادداشتی از: دکتر حسین علایی
سردار رشید، متفکری استراتژیست
دستورالعمل هیئت‌ها در محرم ۱۴۰۴ مشخص شد
گزارش تصویری:
برگزاری شب چهارم مراسم سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در هیئت انصارالخمینی (ره) 1404/4/8
گزارش تصویری:
برگزاری شب سوم مراسم سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در هیئت انصارالخمینی (ره) 1404/4/7
مراسم عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در حرم مطهر امام خمینی (س)
اختصاصی:
دو اثر عاشورایی با خطاطی آقای محمد مسلم خانی
حجت الاسلام والمسلمین فاضل میبدی: تندروها را مهار کنید تا به انسجام بعد از جنگ آسیب نرسانند
گزارش تصویری:
برگزاری شب هفتم مراسم سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در هیئت انصارالخمینی (ره) 1404/4/11
آیت الله مسعودی خمینی: به‌عنوان یک طلبه کوچک از مقام معظم رهبری تقاضا دارم که عفو عمومی اعلام بفرمایند
اسرائیل به دنبال لبنانیزه کردن ایران


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 2840
تعداد بازدید دیروز: 9144
بازدید کل: 76164141
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.