امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری


 

 

 

تاريخ انتشار: 01 مرداد 1393 ساعت 04:20:01
جایگاه و اهمیّت خانه داری در ایران

1.       «خانه‌داري» يكي از مهم‌ترين اشتغالات در ايران و اسلام است. بانوان خانه‌دار ركن اصلي قوام و دوام مناسبات خانوادگي و اصولاً خانواده در تاريخ ايران بوده‌اند. «خانه‌داران»، خصوصاً طي صد سال اخير، كه همواره با هجوم خشن و لاابالي گفتمان‌هاي غربي ضدخانواده مواجه شده‌اند، باشكوه‌ترين جلوه‌هاي مقاومت را بر فرهنگ خانه و خانواده به نمايش گذاشته‌اند. بخش عمده‌اي از قدرت مقاومت فرهنگي ايرانيان، برآمده از استحكامات نرم امّا نفوذناپذيري است كه بانوان خانه ايجاد كرده‌اند. آنها هستند كه در اين وانفساي جولان نيروهاي گريز از مركز، يك تنه، به مغناطيس انجذاب خانه و خانواده ايراني تبديل شده‌اند.

2.       «خانه‌داري» علي‌رغم همه اهميت راهبردي قرابت ديريني كه با فرهنگ ايراني – اسلامي دارد، چندان به چشم نمي‌آيد و يا مثل ساير اشتغالات خارج از خانه زنان ظهور چشمگير و پربسامدي ندارد. بخش مهمي از اين واقعيت، به نسبت وجودي «خانه‌داري» با «زندگي ايراني» بازمي‌گردد. «خانه‌داري» بقدري با زندگي ايراني درهم تنيده و يكي شده كه اصولاً انفكاك آن از زندگي قابل تصور نيست. خانه‌داري براي زندگي ايرانيان مثل آب براي حيات ماهي است. آب از بس با زندگي و پويايي ماهي گره خورده گويا ماهي بدون آب نه فقط قابل تصور نيست، بلكه اساساً وجود ندارد. نسبت «اين‌هماني» خانه‌داري و زندگي، گرچه اين اشتغال را به جوهر و زمينه اصلي زندگي تبديل مي‌كند، اما به همان ميزان نيز به عادي‌بودگي و طبيعت‌وارگي آن دامن مي‌زند. در اين شرايط، خانه‌داري به‌قدري با طبيعت زندگي يكي شده و به زمينه آن بدل گشته كه از انبوه تكاپوهاي زنانه، اتفاقاً هرآنچه «غير خانه‌دارانه» است، متفاوت، جديد و چشمگير به نظر مي‌رسد – بخوانيد اشتغال به نظر مي‌رسد - ؛ گويا خانه‌داري بُعد شغلي ندارد، بلكه عين زندگي و حيات است.

3.       بررسي اجمالي تاريخ سده اخير نشان مي‌دهد كه «خانه‌داران» - بخوانيد خزانه‌داران زندگي ايراني – فقط در شرايطي از «پس زمينه» اجتماعي خود به «پيش زمينه» جامعه وارد شده‌اند كه اصل زندگي و نظامات اساسي آن به خطر افتاده است. معدود بزنگاه‌هاي خروج خانه‌داري از عادي بودگي و طبيعت وارگي سنتي، در موقعيت‌هايي رخ داده كه كليّت زندگي ايراني و جوهره اسلامي نظم آن دچار اضطراب و ناامني شده باشد. قيام خانه‌داران، به مثابه قلب تپنده زندگي ايراني، يكي از آخرين و قومي‌ترين پادزهرهايي است كه حيات اسلامي ايرانيان را در طول تاريخ تضمين كرده است. عاملي كه سر بزنگاه خطر، خانواده و پيرو آن ساير بدنه‌هاي اجتماعي را در موقعيت دفاع و مقاومت قرار مي‌دهد «خانه‌داري» است. اساساً تداوم زندگي ايراني محصول تداوم خانواده و آن نيز مديون امانتداري و نگهداري «خانه‌داران» است. انقلاب اسلامي و پس از آن دفاع مقدس، آيينة كم‌نظيرترين خيزش‌هاي جمعي خانه‌داران در تاريخ ايران محسوب مي‌شوند. موقعيت انقلاب و جنگ فرصتي مهيا كرد تا عظمت و قدرت اين نيروي لايزال انساني در تحفظ از خودِ‍ اسلاميِ ايرانيان مشاهده و تجربه شود. برق تجلي انقلابي خانه‌داران چنان چشمگير و مؤثر بود كه انقلاب اسلامي را در سويه اجتماعي آن مي‌توان «انقلاب خانه‌داران» خواند. اين ظرفيت، يكبار ديگر در موقعيت جنگ جلوه كرد؛ آنجا كه خانه‌داران در قامت «مادران و همسران شهدا» به تأمين كننده تعيين كننده‌ترين منبع قدرت دفاعي ايران تبديل شدند، چنانچه قريب به اتفاق «مادران و همسران شهيد» از زناني بودند كه به خانه‌داري اشتغال داشتند.

4.       پس از جنگ و با آغاز دوران سازندگي، انتظار اين بود كه تقويت و توسعه خانه‌داري به يكي از اصيليترين رؤوس برنامه‌هاي پنج‌ساله توسعه تبديل شود. چه اينكه اندكي پيش از آن نسل‌هاي اول و حتي دوم انقلاب و انقلابيون دوبار در موقعيت‌هاي نادري از تاريخ تجلّي ظرفيت تمام كنندة خانه‌داران را در تحفظ از نظام اسلامي زندگي ايراني مشاهده كرده بودند. تجربه نيروي برانگيزاننده و تعيين كننده خانه‌داران در پيروزي انقلاب و پشتيباني از جنگ بقدري برجسته و خيره كننده بود كه اين – هماني «خانه‌داري» و «زندگي» ديگر نمي‌توانست مانع درك اهميت خانه‌داري شود. خانه‌داري حداقل براي 2بار از پس‎زمينه زندگي ايراني به پیش‎زمينه آن آمده بود و به صورت تمام عياري ديده شده بود. برخورداري از اين تجربيات تاريخي نادر و گرانسنگ، هر عقل برنامه‌ريز سليمي را به سوي تقويت و توسعه خانه‌داري به مثابه جوهرة قدرت ملّي سوق مي‌داد. از آن پس مي‌بايست همه ساختارهاي آموزشي، اداري، خدماتي، اقتصادي، بهداشتي و ... متناسب با اقتضائات خانه‌داري بازتعريف و سپس بازسازي مي‌شد و بدين ترتيب موانع ساختاري كه طي دوره پهلوي در جريان لطيف و اصيل زندگي خانواده مدار ايراني جاسازي شده بود به تدريج برطرف مي‌گشت. اين انتظار بديهي بارها و بارها مورد تصريح و تأكيد رهبري انقلاب نيز قرار گرفت. امّا جالب است كه جريان تمسّك به مدل‌هاي غربي توسعه كار خود را مي‌كرد. باور رأس جريان كارگزاري دولتي پس از جنگ به كارآمدي مدل‌هاي غربي و تعهّد به پياده سازي بي‌مهاباي آن كه در چارچوب برنامه‌هاي پنج‌ساله توسعه يكي پس از ديگري اعمال مي‌شد، روز به روز عرصه را بر خانه‌داري و خانه‌داران تنگ‌تر مي‌كرد. متأسفانه اين روند عمومي همچنان ادامه دارد و علي‌رغم برخي تكاپوهاي خانه‌دارانه در دولت‌هاي نهم و دهم، گفتمان برنامه‌ريزي و ادارة دولتي كشور همچنان در تقابل با خانه‌داري قرار دارد. جالب است كه به موازات پيشرفت كشور در اجراي مسلسل برنامه‌هاي توسعه، خانواده‌هاي ايراني و اساساً فرهنگ خانه‌داري بيش از قبل در معرض خطر قرار مي‌گيرد. بالارفتن سن ازدواج، افزايش طلاق، افول چشمگير فرزندآوري، افزايش چشمگير گرايش زنان به اشتغالات بيرون از خانه، نااميدي چندميليون دختر از ازدواج، سقوط آزاد بُعد خانوار، جهش بيماري‌هاي لاعلاج مقاربتي و .. را مي‌توان از نتايج اعمال مدل‌هاي توسعه ضدخانواده بر جامعه خانوادگي ايران دانست. طي اين سال‌ها اين مقاومت‌هاي حاكميتي رهبري و مقاومت‌هاي فرهنگي بدنه مردمي بود كه مانع تبديل شدن طوفان‌هاي توسعه به گردبادهاي فتنه مي‌شد. در سايه همين مقاومت رهبري – مردمي و به موازات تلفات سهمگين اجراي برنامه‌هاي توسعه، نسل‌هاي جديد و جواني از خانه‌داران متعهد و آگاه نيز شكوفا شده و به ميدان آمدند.

5.       در اين ميان وضعيت فضاي رسانه‌اي كشور، حتي رسانه ملي، بهتر از فضاي برنامه‌ريزانه دولتي نيست. زن تراز انقلاب اسلامي در رسانه ملّي همچنان زن غيرخانه‌دار است. رسانه ملي در تكاپوهاي پساانقلابي خود از بازنمايي زن موفق، با اينكه حجاب و تديّن را با آن همنشين كرده، امّا باز «زن محجبه غيرخانه‌دار» را به عنوان زن الگو معرفي مي‌كند و او را بر بانوي خانه‌دار ترجيح مي‌دهد. قريب به اتفاق برنامه‌هايي كه طي دو دهه اخير به معارفه زناني به مثابه زن موفّق پرداخته‌اند، ناظر به زنان شاغل ساخته شده است و زنان خانه‌دار معمولاً، شخصيت‌هايي فرودست، محتاج مشاوره، دچار مشكل، نيازمند و كم اطلاع نشان داده مي‌شوند. نمونه جالب بازنمايي سوگيرانه زن خانه‌دار در سنّت برنامه‌هاي صبحگاهي و عصرگاهي تلويزيون قابل ملاحظه است؛ آنجا كه زنان خانه‌دار سال‌هاست كه در حال طرح تلفني مشكلات خود و استمداد راه‌حل از هم‌جنسان غيرخانه‌دارشان هستند. تاكنون موردي يافت نشده كه زن خانه‌دار تجربيات و مهارت‌هاي راه‌گشاي خود را در اختيار ساير همجنسانش قرار دهد و متقابلاً زن شاغلي در تماس تلفني با كارشناس برنامه از او براي مديريت مشكلات اشتغال بيرون از خانه مشورت بطلبد.

6.       به نظر مي‌رسد كه پس از انقلاب و جنگ، «خانه‌داري» بار ديگر براي حفاظت از اساس زندگي ايراني به پيش‌زمينه اجتماعي وارد شده است. روشن است كه جامعه و خانوادة ايراني ديگر تاب اعمال استانداردهاي توسعه و پيشرفت ضدخانواده را ندارد و ظرفيت‌هاي اجتماعي بيش از اين ياراي انعطاف و اغماض نيست. ادامه اين روند به طور قطعي ساختار خانواده را در معرض خطرات جدّي قرار داده و اساس خانه‌داري را دچار تزلزل خواهد كرد. «خانه‌داري» اينبار در سويه‌اي سلبي خودنمايي مي‌كند؛ آنجا كه با سقوط ازاد نرخ رشد جمعيت و نرخ بُعد خانوار مصائب برآمده از ناديده انگاريش را به رُخ مي‌كشد. «خانه‌داري» با دلالت به پيرشدگي جمعيت ايران در آينده نزديك، پيامدهاي تلخ و نگران كننده تخريب خود را نشان مي‌دهد.  «خانه‌داري» در حال القاء اين مضمون است كه تخريب من در نسبت مساوي با تخريب بن‌مايه‌هاي زندگي قرار دارد. همين مقاومت منفي است كه طي يكسال اخير بسياري از نخبگان فرهنگي – مذهبي – مديريتي كشور را به تكاپو انداخته تا فكري به حال نزار خانوادة ايراني كنند.

7.       ارتقاء حيثيت تضعيف شده خانه‌داري در ايران تحت دو راهبرد اصلي ميسور است:

     الف) كنترل عوامل هجوم برنده به حوزه‌هاي استحفاظي خانه‌داري كه عرصه را بر خانه و خانواده تنگ مي‌كنند. مثلاً سياست‌هاي آموزشي و اقتصادي كه توسعه اشتغال بيرون از خانه زنان را به دنبال دارد. همچنين سياست‌هاي اداري و استخدامي كه به حضور حداقلي مرد در خانواده مي‌انجامد.

    ب) ايجاد زمينه‌هايي كه شأن خانه‌داري و شخصيت زن خانه را تقويت مي‌نمايند.

** ارسال کننده جناب آقای امیر شعبانجولا **





  تعداد بازديدها: 1970


 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
یادداشتی از: عباس صفایی‌مهر
«گنجینه‌های ارزشمند ملت»؛ بازخوانی جایگاه اسرا در اندیشه امام خمینی(س)
گزارشگر ویژه سازمان ملل: حماس یک جریان سیاسی است که پس از پیروزی در «دموکراتیک‌ترین انتخابات»، قدرت را در دست گرفت
یادداشتی از: محمدكاظم انبارلويی
امپریالیسم تو کیست؟!
زیاده عرضی نیست!
کی به کی شبیه است؟ پزشکیان به بنی صدر یا خودتان به کشمیری؟
واکاوی ابعاد فنی توافق ارمنستان-آذربایجان؛ ابهامات و چالش ها
باهنر: ۸۵ درصد مردم می خواهند زندگی کنند و نمی توانند مثل حزب اللهی ها فکر کنند/ بعضی‌ها می‌گویند شورای نگهبان پیامبر را هم شاید رد صلاحیت کند
پاسخ دفتر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به یک استفتاء | قرض را باید براساس تورم پس بدهیم یا نه؟
راه برون‌رفت نوحه‌خوانی از موقعیت نامناسب کنونی؛ رویکرد به گذشته برای پل زدن به آینده
واکنش مطهری به اظهارات استاندار مازندران؛ او دولت پزشکیان را با یک دولت سکولار اشتباه گرفته است
محمد مهاجری: احمدی نژاد در سال1382 حتی قبل از اینکه شهردار شود، خود را رئیس جمهور بعدی می دانست/ او برحلاف تصوری که ایجاد شده بود تندخو و بددهن بود
اختصاصی:
حسبنا الله و نعم الوکیل ... "با خطاطی اقای محمد مسلم خانی"
المانیتور:
چرا ایران برای مقابله با کریدور زنگزور روی کمک پوتین نمی‌تواند حساب باز کند؟ / منبع روس: مسکو فعلا اهرم فشار ندارد / «مسیر ترامپ» بدترین سناریو است که منجر به جدایی ایروان از تهران می‌شود / اگر ارمنی‌ها به سمت غرب بچرخند و از کریدور شمال - جنوب چشم بپوشد، ممکن است ایران محاصره شود
مقام حزب‌الله: شیخ نعیم قاسم تهدید نکرد؛ بلکه گفت اگر مجبور شویم، آماده نبردی کربلایی هستیم / سلاح‌های خود را تسلیم نخواهیم کرد / دولت لبنان در حال خدمت به پروژه اسرائیلی است
توافق مصر و آلمان بر سر خطر شدید اظهارات و سیاست‌های مربوط به «اسرائیل بزرگ»
اخطار ستاد کل نیروهای مسلح ایران به آمریکا و رژیم صهیونیستی: در صورت هرگونه اقدام شیطانی، دیگر خویشتن‌داری نمی‌کنیم
یادداشتی از: مهرداد خدیر
خاتمی و روحانی بنی‌صدر نشدند حالا پزشکیان!/ عشق مفرط رادیکال‌ها به تبدیل استثنا به قاعده
یادداشتی از: مسعود کاظمیان*
حق‌الناس و کرامت انسانی در مکتب عاشورا؛ تأملی بر حق‌الناس سیاسی و حقوق بشر معاصر
موافقت دادگاه امریکا با محاکمه مقام ارشد ساواک
یادداشتی از: رضا غبیشاوی
آیا پزشکیان نباید واقعیت را می گفت؟
اختصاصی:
فَلَعَنَ اللَّهُ مَنْ قَتَلَکَ وَ ... با خطاطی آقای محمد مسلم خانی

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
اولین اتاق جنگ در کجا و با حضور چه کسانی تشکیل شد؟/ هاشمی رفسنجانی روایت کرده
انتصاب آقای لاریجانی به نمایندگی رهبری در شورای عالی امنیت ملی و آقایان احمدیان و شمخانی به نمایندگی رهبری در شورای دفاع
آیت الله باغانی از بازماندگان حادثه 7 تیر 1360 درگذشت + سوابق
پزشکیان: می‌خواهید بجنگید؟ خب آمد زد؛ دوباره درست کنیم باز هم می‌آید می‌زند / این مسائل، مسائلی نیست که احساسی بشود برخورد کرد / اینکه برویم برای حرف زدن بدین معنی نیست که می خواهیم تسلیم شویم / بدون رضایت رهبری هیچ کاری نخواهیم کرد؛ حتی اگر مخالف نظر خودم باشد
یادداشتی از: رضا میرحسین
اربعینی‌ها جای کسی را تنگ نمی‌کنند
پزشکیان:
وزیر خارجه امروز درباره کریدور زنگزور گزارش دادند و قرار شد گفت‌و‌گو کنند؛ کریدور زنگزور آن چیزی نیست که در خبر‌ها بزرگش کردند/ خواسته‌های جمهوری اسلامی درباره مسیر زنگزور را همه طرف‌ها مراعات کردند/ چارچوب تمامیت ارضی و بسته نشدن راه ما به اروپا هم در آن دیده شده / تمام دغدغه ما این است که شرکت آمریکایی می‌خواهد این کریدور را راه بیندازد
یادداشتی از: حجت الاسلام والمسلمین هادی سروش
درباره زندگی و سیاست ورزیِ با تعصب وتوهّم، و زندگی وسیاست ورزیِ با تعقل
در مراسم چهل و پنجمین سالروز تأسیس جهاد دانشگاهی؛
سید حسن خمینی: از انسجام پاسداری کنیم/ اتحاد به این معنی نیست که همه جمع شویم تا یک جریان خاص سر کار باشد/ هر گروهی که وطن فروش نیست باید بتواند در هرم منزلت های سیاسی و اجتماعی صعود کند/ در برخی جراید زبان گزنده، تلخ و تندی استفاده می شود
پیام فرزند آیت الله جوادی آملی به لاریجانی
وداع با استاد رنگ‌ها / محمود فرشچیان ، مینیاتوریستی که برای مینیاتور زندگی کرد
اختصاصی:
دو اثر آیینی بمناسبت اربعین حسینی "با خطاطی آقای محمد مسلم خانی"
آیت الله احمد بهشتی، عضو مجلس خبرگان رهبری: اثر سوء لغزش معممین، بر روحیه مردم بسیار زیاد است
دبیرکل مجلس علمای هند: اعطای نوبل صلح به ترامپ، پاداش به قاتلان و دشمنان ملت‌ها است
عکس:
شرکت در راهپیمایی اربعین به نیابت از شهید علی اصغر پورسلطان
یادداشتی از: ابوالفضل فاتح
اربعین انسانیت؛ اپیزود دوم عاشورا، زیست انسانی، راهبرد جهانی سازی تشیع
انتقاد حجت الاسلام والمسلمین منتجب نیا: برخی از مسئولین طلبکارانه درباره کمبودها به مردم می‌گویند «نخورید و ریاضت بکشید»!
یادداشتی از: مسعود کاظمیان*
حق‌الناس و کرامت انسانی در مکتب عاشورا؛ تأملی بر حق‌الناس سیاسی و حقوق بشر معاصر
اختصاصی:
دو اثر آیینی با خطاطی آقای محمد مسلم خانی
غروب دوشنبه؛‌ شبی که اسراییل کار را تمام شده می‌دانست/ تحلیل حسن روحانی از جنگ ۱۲ روزه/ جلوگیری از جنگی دیگر با تغییر استراتژی و نه شعار
اعمال روز اربعین


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 2725
تعداد بازدید دیروز: 8290
بازدید کل: 76555258
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.