امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری


 

 

 

تاريخ انتشار: 15 ارديبهشت 1393 ساعت 13:34:45
چگونگی نهادینه کردن فرهنگ کتابخوانی در جامعه/ فرهنگسازی از بدو تولد و وظایف وزارتخانه ها

یک استاد دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی گفت: برای نهادینه کردن فرهنگ کتابخوانی در گام اول از خانواده ها باید شروع کرد. بعد از اینکه این فرهنگسازی از ابتدای تولد در خانواده شکل گرفت، می توان درمهدکودکها و پیش دبستانی هم و بعد از آن در مدارس و دانشگاه توسط معلمان و اساتید دلسوز، فرهنگ مطالعه را نهادینه کرد.

دكتر عين الله خادمي مدير گروه معارف اسلامي دانشگاه تربيت دبير شهيد رجايي در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد اینکه چرا با وجود سفارش اکید دین اسلام بر دانش و دانستن، مطالعه کردن را به صورت یک فرهنگ در نیاورده ایم و متوسط مطالعه مردم در جامعه ما کم است، گفت: برای اینکه فرهنگ مطالعه در جامعه تسری پیدا کند نیاز به عوامل مختلفی دارد. یکی از این عوامل مهم  همان طور که در سؤال گفتید دستورات دینی ما به یاد گرفتن و مطالعه است که با الفاظ مختلف در متون دینی ما از آن یاد شده است.

وی افزود: علاوه بر این سفارش اکید اسلام، عوامل مختلف خانوادگی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و آموزشی در آن دخالت دارد. به عنوان مثال  اگر در خانواده ای پدر و مادر بخواهند فرهنگ مطالعه را در فرزندانشان نهادینه کنند تنها با توصیه های لفظی نمی توانند این علاقمندی را در فرزندانشان ایجاد کنند. بنابراین زمینه های مطالعه را در خانواده ها باید فراهم کرد. به عنوان نمونه یکی از زمینه های بسیار مساعد این است که اگر پدر یا مادر یا هر دو علاقه مندیشان را به مطالعه در صحنه عمل نشان دهند قطعا بر فرزندانشان تأثیر بیشتری می گذارد. یا اگر والدین سعی کنند نحوه رفت و آمدها یا نحوه استفاده از زمان و  ویا دید و بازدید ها و میهمانی هایشان را به شکلی تنظیم کنند که به برنامه مطالعات بچه ها ضربه نزند می توانند در گسترش فرهنگ مطالعه  مؤثر تر باشند.

این محقق و پژوهشگر حوزه فلسفه و عرفان اسلامی تصریح کرد: علاوه بر این موارد، تهیه کتابهای خوب و متناسب با سن فرزندان (تأکید به متناسب بودن کتاب با سن فرزندان دارم زیرا کتاب خوب مطلق نداریم) ممکن است کتابی برای فرد یا افرادی در یک مقطع سنی با گرایشاتی خاص، مفید باشد، اما همان کتاب برای افراد یا مقاطع دیگر مناسب نباشد. این انتخاب در گام اول از خانواده شروع می شود و می تواند از همان ابتدای تولد این زمینه را برای فرزندان مهیا کنند.

خادمی یادآورشد: بعد از  اینکه این فرهنگسازی از ابتدای تولد در خانواده شکل گرفت می توان در مهدکودکها و پیش دبستانی هم  این فرهنگ را نهادینه کرد. بعد از آن در مدارس و دانشگاه  توسط معلمان و دبیران و اساتید می شود فرهنگ مطالعه را در دانش آموزان و یا دانشجویان نهادینه کرد.

وی در مورد اینکه چطور می توان سفارش دینی به مطالعه و دانستن آنرا وارد سبک زندگی مردم کنیم هم تأکید کرد: این مسئله ابعاد مختلفی دارد. یک بعد، بعد خانوادگی است که عرض کردم. یک بعد دیگر دستگاه هایی است که به نوعی در آموزش دخالت دارند مانند آموزش و پرورش یا وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، اینها با توجه به مخاطبانی که دارند با طراحی نظام آموزشی مناسب می توانند فرهنگ مطالعه را  در دانش آموزان و دانشجویان تسری بخشند. البته در این گام نقش معلمان و اساتید  بسیار ویژه است. زیرا آنها می توانند علاوه بر گفتارشان با کردارهایی که در کلاس انجام می دهند یعنی اینکه خودشان اهل مطالعه و تحقیق و پژوهش باشند و هم شیوه و روش پژوهش را به دانش آموزان و دانشجویان منتقل کنند وهم نظارتی بر آنها داشته باشند و هم جاذبه لازم را برای دانش آموزان و دانشجویان فراهم کنند می توانند در نهادینه شدن فرهنگ مطالعه قدم مؤثری بردارند.

وی افزود: بعد از این دو وزارتخانه، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می تواند با چاپ کتابهای مناسب و روزنامه ها و مهمتر از همه رسانه ملی با ساخت برنامه هایی در قالب فیلم و سریال و مستند  به صورت غیرمستقیم فرهنگ مطالعه را ترغیب کنند.  چرا که تبلیغات مستقیم کارایی کمتری دارد. رسانه ملی با ساخت فیلمهای از زندگی دانشمندان بزرگ و نشان دادن میزان علاقه مندی آنها به مطالعه که در دستیابی آنها به این مقام بسیار مؤثر بوده می تواند فرهنگ مطالعه را در جامعه ارتقا دهد.

این محقق و پژوهشگر حوزه فلسفه و عرفان اسلامی در مورد اینکه راهکار رشد فرهنگ مطالعه با توجه به شرایط کنونی جامعه ما چیست، عنوان کرد: در اینحا باید قایل به تفکیک شویم. نکته اول این است که هیچ کسی مسئولیت خودش را نباید فراموش کند. یکی از ضعفهای عمده ای که در جامعه ما وجود دارد وقتی که دنبال راه حلی می رویم خودمان یا نقش خودمان را فراموش می کنیم یا دنبال مشکل یابی که می رویم نقشی که خودمان در  ایجاد مشکل را داریم فراموش می کنیم. سعی می کنیم که کار را به دیگران واگذار کنیم و یا به دیگران نسبت دهیم.

خادمی تصریح کرد: اولین قدم برای توسعه فرهنگ مطالعه این است که هر کسی از خودش آغاز کند یعنی سعی کند در خودش این فرهنگ را قوی تر و جدی تر و نهادینه تر کند. بعد از خانواده اش شروع کند یعنی پدر یا مادر به همسر و فرزندان خود و فرزندان بزرگتر به خواهر برادر های کوچکتر از خود و سپس به دوستان و اطرافیان و آشنایان فرهنگ مطالعه را به عنوان  رسالت همگانی تشویق و ترغیب کنند. شاید یکی از مصادیق مهم این کار امر به معروف و نهی از منکر باشد. یعنی وقتی که افراد را تشویق به مطالعه کتب خوب و سودمند می کنیم امر به معروف کرده ایم و اگر آنها را از بطالت وقت نهی می کنیم نهی از منکر کرده ایم. یعنی یک جوان نباید انرژی و دوران پرافتخار عمرش را به بطالت سپری کند  که این موضوع پیوندی هم با عقاید دینی ما دارد.

وی در مورد اینکه توصیه شما برای مطالعه، چه کتابهایی است هم اظهارداشت: هر فردی با تناسب کار و حوزه ای که در آن مشغول است می تواند کتابهای مربوط به آن را مطالعه کند. برای مثال دانش آموزان کتابهای کمک درسی و دانشجویان کتابهای مازاد بر کتاب درسی در زمینه رشته تحصیلیشان را باید مطالعه کنند تا عمق بیشتری به دانششان بدهند. اما برای کسانی که در ابتدای راه هستند خواندن کتابهای ساده تر و جذابتر را توصیه می کنم. به عنوان نمونه کتب تاریخی یا ادبی جذابیت بیشتری دارند و طبقات و نسلهای مختلف با گرایشهای مختلف می توانند از این کتابها استفاده کنند.  افراد سعی کنند از این نوع کتابها شروع کنند و بعد به دنبال رشته های تخصصی تر و یا مطالعه به عنوان ابزاری برای پیدا کردن مشکلات و ارائه راه حل باشند.





  تعداد بازديدها: 1660


 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
یادداشتی از: مسعود کاظمیان*
حق‌الناس و کرامت انسانی در مکتب عاشورا؛ تأملی بر حق‌الناس سیاسی و حقوق بشر معاصر
موافقت دادگاه امریکا با محاکمه مقام ارشد ساواک
یادداشتی از: رضا غبیشاوی
آیا پزشکیان نباید واقعیت را می گفت؟
اختصاصی:
فَلَعَنَ اللَّهُ مَنْ قَتَلَکَ وَ ... با خطاطی آقای محمد مسلم خانی
افشاگری مشاور عراقچی درباره دلیل حملات اخیر تندروها به پزشکیان
یادداشتی از: خانم مهسا مژدهی
عراق بر لبه یک بحران فراگیر/ چه کسانی به دنبال خلع سلاح حشدالشعبی تا پیش از انتخابات آبان هستند؟ / آرایش سیاسی در عراق در آستانه انتخابات پارلمانی
موسوی سفیر پیشین ایران در جمهوری آذربایجان: باید در توافق ارمنستان و آذربایجان بازنگری صورت گیرد
داریوش صفرنژاد کارشناس ارشد قفقاز
ترکیه نقش پررنگی در کریدور زنگزور دارد
رئیس ستاد ارتش اسرائیل طرح اشغال غزه را برای اجرا امضا کرد
یادداشتی از جعفر محمدی*
سخنی با خانم سخنگو که پرسید: «کدام انزوا؟» / همانی که پزشکیان می گفت!
غروب دوشنبه؛‌ شبی که اسراییل کار را تمام شده می‌دانست/ تحلیل حسن روحانی از جنگ ۱۲ روزه/ جلوگیری از جنگی دیگر با تغییر استراتژی و نه شعار
اختصاصی:
دو اثر آیینی با خطاطی آقای محمد مسلم خانی
اعمال روز اربعین
اختصاصی:
دو تصویر از راهپیمایی اربعین حسینی
عکس:
شرکت در راهپیمایی اربعین به نیابت از شهید علی اصغر پورسلطان
وزیر دفاع ایتالیا: بررسی تحریم اسرائیل / می خواهیم مردم اسرائیل را از دولت بی عقلش نجات دهیم
یادداشتی از: حسین ربیعی*
خلع سلاح حزب‌الله و دگرگونی‌های ژئوپلیتیک منطقه‌ای
پنج کشور مسلمان که شریک اقتصادیِ قاتلان مردم غزه هستند
انتقاد حجت الاسلام والمسلمین منتجب نیا: برخی از مسئولین طلبکارانه درباره کمبودها به مردم می‌گویند «نخورید و ریاضت بکشید»!
اعلام آمادگی دولت نروژ برای بازداشت نتانیاهو

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
اختصاصی:
ما برای آنکه ایران خانه خوبان شود... "با خطاطی آقای محمد مسلم خانی"
آیت الله لائینی، نماینده ولی فقیه در مازندران: امام هم ملی‌گرا بود و هم اسلام‌گرا/ اگر مذاکرات عزتمندانه باشد، صحیح است/ باید بُعد پدافندی را تقویت کنیم
اختصاصی:
تصویری از حرم مطهر حضرت سید الشهداء(ع) امشب 1404/5/16
گزارش تصویری:
برگزاری کلاس درس نهج البلاغه در هیئت انصارالخمینی (ره) حسینیه ی آل یاسین (ع) 1404/5/13
اولین اتاق جنگ در کجا و با حضور چه کسانی تشکیل شد؟/ هاشمی رفسنجانی روایت کرده
آیت الله باغانی از بازماندگان حادثه 7 تیر 1360 درگذشت + سوابق
انتصاب آقای لاریجانی به نمایندگی رهبری در شورای عالی امنیت ملی و آقایان احمدیان و شمخانی به نمایندگی رهبری در شورای دفاع
وداع با استاد رنگ‌ها / محمود فرشچیان ، مینیاتوریستی که برای مینیاتور زندگی کرد
در مراسم چهل و پنجمین سالروز تأسیس جهاد دانشگاهی؛
سید حسن خمینی: از انسجام پاسداری کنیم/ اتحاد به این معنی نیست که همه جمع شویم تا یک جریان خاص سر کار باشد/ هر گروهی که وطن فروش نیست باید بتواند در هرم منزلت های سیاسی و اجتماعی صعود کند/ در برخی جراید زبان گزنده، تلخ و تندی استفاده می شود
پیام فرزند آیت الله جوادی آملی به لاریجانی
پزشکیان: می‌خواهید بجنگید؟ خب آمد زد؛ دوباره درست کنیم باز هم می‌آید می‌زند / این مسائل، مسائلی نیست که احساسی بشود برخورد کرد / اینکه برویم برای حرف زدن بدین معنی نیست که می خواهیم تسلیم شویم / بدون رضایت رهبری هیچ کاری نخواهیم کرد؛ حتی اگر مخالف نظر خودم باشد
پزشکیان:
وزیر خارجه امروز درباره کریدور زنگزور گزارش دادند و قرار شد گفت‌و‌گو کنند؛ کریدور زنگزور آن چیزی نیست که در خبر‌ها بزرگش کردند/ خواسته‌های جمهوری اسلامی درباره مسیر زنگزور را همه طرف‌ها مراعات کردند/ چارچوب تمامیت ارضی و بسته نشدن راه ما به اروپا هم در آن دیده شده / تمام دغدغه ما این است که شرکت آمریکایی می‌خواهد این کریدور را راه بیندازد
اختصاصی:
دو اثر آیینی بمناسبت اربعین حسینی "با خطاطی آقای محمد مسلم خانی"
یادداشتی از: رضا میرحسین
اربعینی‌ها جای کسی را تنگ نمی‌کنند
آیت الله احمد بهشتی، عضو مجلس خبرگان رهبری: اثر سوء لغزش معممین، بر روحیه مردم بسیار زیاد است
یادداشتی از: حجت الاسلام والمسلمین هادی سروش
درباره زندگی و سیاست ورزیِ با تعصب وتوهّم، و زندگی وسیاست ورزیِ با تعقل
دبیرکل مجلس علمای هند: اعطای نوبل صلح به ترامپ، پاداش به قاتلان و دشمنان ملت‌ها است
یادداشتی از: ابوالفضل فاتح
اربعین انسانیت؛ اپیزود دوم عاشورا، زیست انسانی، راهبرد جهانی سازی تشیع
عکس:
شرکت در راهپیمایی اربعین به نیابت از شهید علی اصغر پورسلطان
یادداشتی از عبدالرضا داوری
خوانشی هگلی از بازگشت لاریجانی


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 11551
تعداد بازدید دیروز: 9820
بازدید کل: 76531420
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.