امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری


 

 

 

تاريخ انتشار: 14 آبان 1390 ساعت 23:56:42
آداب تعلّم در اسلام

نوشته : احمدعلي نيازي

  

مقدمه :

به علت اهمیت و تقدس علم از نظر اسلام آداب و ضوابط خاصی برای تحصیل علم معین شده است. به طور كلی در اسلام رسیدن به اهداف به هر اندازه هم كه مهم باشند، از هر راهی و با هر وسیلهای مجاز نیست. بلكه باید روش و ابزار رسیدن به هدف نیز پاك و فضیلت مندانه باشد. آداب آموزش در اسلام هم به جنبه اخلاقی و ارزشی تعلم و هم به شیوههای تسهیل آموختن و انتفاع بیشتر از عمر و كار علمی نظر دارد.

 

پیش از شروع به تحصیل برای متعلم پرسشهایی مطرح میشود كه پاسخ به آنها بسیار مهم است؛ زیرا نوع پاسخ به پرسشها در نتیجه كار تأثیر قاطع دارد. پرسشهای از این قبیل كه چه كتابی بخوانم؟ چگونه درس بخوانم؟ از كجا آغاز كنم؟ معلم شایسته چه خصوصیاتی دارد؟ چه اموری باعث سرعت و كیفیت تعلم میشود؟ شرایط و ضوابط دینی و اخلاقی تحصیل كدام است؟ ما در این نوشتار با بهرهگیری از آثار بزرگان و استفاده از منابع دینی به اختصار آداب و ضوابط تعلم را از نظر اسلام مورد بحث قرار میدهیم.

 

اول: انتخاب معلم شایسته

 

اگر چه در بینش اسلامی مومن حكمت را به سان گمشده خود نزد هر كس یافت اخذ میكند؛[1] ولی لازم است در مورد استاد رسمی سعی شود فرد شایستهای را برگزیند؛ زیرا اخلاق و روحیات استاد در شاگرد تأثیر عمیق دارد. در بعد علمی نیز به استادی ناشایسته اعتمادی نیست. علم غذای روح است، به دلیل اهمیت روح بیش از سلامت غذای جسم، تغذیه سالم و مناسب روح اهمیت دارد.[2] سفارش پیشوایان ما این است كه باید به نزد عالمانی برای كسب علم رفت كه انسان را از كبر به جانب تواضع، از سازش كاری به سوی اندرز گویی و از نادانی به دانش فرا خوانند[3] و از فراگیری دانش از مدعیانی كه از یقین به شك و از اخلاص به ریا، از فروتنی به تكبر، از نصیحت به دشمنی و از زهد به دنیا پرستی فرا میخواند نهی شده است.[4]

 

دوم : پرهیزگاری و تطهیر قلب

 

دانشی كه مایه هدایت و نجات باشد، بدون پرهیزگاری و پاكیزه نگهداشتن خود از آلودگیهای گناه میسر نمیشود. حضرت خضر ـ علیه السّلام ـ به حضرت موسی ـ علیه السّلام ـ سفارش میكند "بر دلت لباس پرهیزگاری بپوشان تا به دانش برسی"[5] و امیر مؤمنان حضرت علی ـ علیه السلام ـ دانش را به رنگ آمیزی تشبیه میكند كه بدون زدودن آلودگی، رنگ آمیزی صورت نمیگیرد.[6]

 

سوم : رعایت اولویتها

 

از آداب مهم در كسب دانش رعایت اولویتها است. هیچ عاقلی پیش از درمان مرض قلبی مهلك به علاج لكهای صورت نمیپردازد. پیش از معرفت كافی نسبت به اموری كه نجات از هلاكت ابدی و رسیدن به سعادت همیشگی در گرو آنست مانند شناخت اصول دین و وظائف اساسی دینی كه واجب عینیاند - پرداختن به این كه آیا در كره مریخ آب و حیات وجود دارد یا نه؟ امثال آن عین سفاهت است. امیر مؤمنان ـ علیه السلام ـ میفرماید : "عمر كوتاهتر از آنست كه همه آن چه دانستنش زیبنده تو است فراگیری، پس به ترتیب اهمیت بیاموز."[7]

 

چهارم : همت بلند

در اسلام بلند همتی صفتی پسندیده است؛ به ویژه در فراگیری دانش طالب علم نباید به اندك قانع شود؛ بلكه باید همواره در رسیدن به مراحل عالیتر بكوشد. در مثل است كه مرد با بال همتش پرواز میكند.[8] و از امام حسین ـ علیه السلام ـ روایت شده است كه فرمودند : از جهانیان در رسیدن به درجات عالی با دو چیز گوی سبقت را ربودم :

حسن خلق و علو همت.[9]

 

پنجم : شكیبایی

 

استقامت كلید پیروزی است. ضرورت صبر در كسب علم مضاعف است؛ زیرا تحصیل علم زمان بر و ملازم با دشواریها است. پیامبر اكرم ـ صلی الله علیه و آله ـ میفرماید : "هر كس ساعتی بر خواری تعلم صبر نكند تا ابد در ذلت جهل باقی خواهد ماند".[10]

و امیر مؤمنان سفارش میكند كه "بر دانشجو است كه خودش را به جستجو دانش عادت دهد و از فرا گرفتن آن ملول نگردد و آن چه را فرا گرفته است، بسیار نشمارد."[11]

 

ششم : تفكر

 

جایگاه والای تفكر در اسلام روشن است، تا آن جا كه "ساعتی اندیشیدن بهتر از عبادت شصت سال است"[12] شرط لازم اتقان علمی و درك عمیق اندیشیدن است. صرف اندوختن مطالب و گفتههای دیگران، جمود بر آراء گذشتگان شخصیت زدگی و مرعوب شدن نسبت به اسطوانههای علمی مانع رشد علمی است.

امیر مؤمنان ـ علیه السلام ـ فرمودند: "هر كس در آن چه فرا گرفته خوب بیاندیشد دانش او استوار گردد و آن چه را كه هنوز نفهمیده خواهد فهمید."[13]

 

هفتم : پرسش

 

كلید گنجینه دانش دیگران سؤال است. ممكن است كسی كه اهل علم است خود از حل مسائلی عاجز باشد و به راهنمایی دیگران نیاز داشته باشد، ولی حیاء بیمورد یا غرور و تكبر مانع شود كه از دانش دیگران بهره گیرد. اظهار نظر چنین كسانی گاهی باعث هلاك دیگران میشود. پیامبر خدا ـ صلی الله علیه و آله ـ درباره كسی كه به مجروحی دستور داده بود غسل جنابت كند و این غسل باعث مرگ او شده بود؛ فرمودند : "او را كشتند. خدا آنان را بكشد؛ دوای درد درماندگی پرسش است."[14]

 

هشتم : نگارش

 

آیت الله جوادی آملی - مدظله العالی - میگوید : اگر طلاب علوم دینی واقعاً بخواهند راه سلف صالح را بپیمایند باید تقریر نویسی كنند تقریر نویسی بسیار خوب است و در موفقیت علمی نقش به سزایی دارد. اصل تقریر نویسی از زمان رسول اكرم ـ صلی الله علیه و آله و سلّم - شروع شد. آن حضرت به یاران خود دستور داد برای استفاده بیشتر از سخنان او، از دست راست خود كمك بگیرند.[15] (بنویسند)

 

نهم : پنج عنصر در درس خواندن

 

1. محضر علماء را دیدن و چگونگی استدلال، ورود و خروج در مسائل را از بزرگان آموختن .

2. مكتب دیدن از طریق مراجعه به متون تا مبانی، لوازم و مقادنات یك نظریه درك شود این مطلوب در جلسه درس به دست نمیآید زیرا در جلسه درس فقط عصاره مطلب ارائه میشود .

3. مناظره و مباحثه با همتای خود برای كنكاش در آنچه از استاد فرا گرفته است .

4. تدریس، تاتوانایی تدقیق، تلطیف و تنزیل مطالب حاصل شود .

5. تضیف و تألیف كتاب.

بعضی فقط چند تا از این عنصرها را واجدند؛ اما بزرگانی چون مرحوم علامه طباطبایی، امام خمینی (قدس سره) و شهید مطهری همه این پنج عنصر را دارا بودند.[16]

 

دهم : پیش مطالعه

 

شیوه بزرگان در تحصیل پیش مطالعه و آماده شدن برای حضور در جلسه درس بوده است. آیه الله جوادی آملی میگوید : "غالب درسها را - الحمد الله - پیش مطالعه میكردیم؛ از این رو غالب عبادتها و مطالب كتب درسی با پیش مطالعه تقریباً برا ما حل میشد."[17]

 

یازدهم : امور دیگری كه در موفقیت تحصیل مؤثر است

 

الف) تقسیم و تنظیم اوقات به شیوه مناسب (برای حفظ سحرها، صبحگاهان برای درس، نوشتن در میان روز، و شبها برای مطالعه).[18]

ب)‌ آموختن شفاهی و حضوری به جای استفاده تنها از شرح، نوار، فیلم پیامبر ـ صلی الله علیه و آله ـ فرمودند : "دانش را از دهان افراد فرا گیرید."[19]

ج) شناخت آراء گوناگون و جمود نداشتن برای رأی فردی خاص : امیر مؤمنان ـ علیه السلام ـ فرمودند : هان! خردمند كسی است كه با اندیشه درست و نگاهی دور اندیش از آراء گوناگون استقبال كند."[20]

************************

فهرست منابع تحقیق:

1. كلینی، محمد بن یعقوب؛ الروضه من الكافی، ج 8، تهران: دارالكتب الاسلامیه، چاپ دوم (1348).

2. همان ج 1.

3. مجلسی، محمدباقر؛ بحارالانوار، ج 18، 69؛ تهران دارالكتب الاسلامیه. (بی تا).

4. همان، ج 44، (1393).

5. همان، ج 69، (1405).

6. شهید ثانی، شیخ زین الدین بن علی عاملی، منیه المرید فی ادب المفید و المستفید، قم دفتر تبلیغات اسلامی، چاپ دوم (1372).

7. محمدی ری شهری، محمد؛ علم و حكمت در قرآن و حدیث، ج 1 - 2. قم: دارالحدیث چاپ اول (1379).

8. مهر استاد (سیر علمی و عملی استاد جوادی آملی) تحقیق و تنظیم: مركز نشر اسراء ، قم: مركز نشر اسراء، چاپ اول .1381

 

--------------------------------------------------------------------------------

پاورقي ها :

[1] . كلینی، محمد بن یعقوب، الروضه من الكافی، ج 8، تهران: دارالكتب الاسلامیه، چاپ دوم (1348)، ص 167.

[2] . سوره عبس / 24.

[3] . محمدی ری شهری، محمد، علم و حكمت در قرآن و حدیث، ج 1، قم: دارالحدیث چاپ اول (13799 ص 334.

[4] . همان، ص 334، حدیث 924.

[5] . همان، ص 360، ح 1017.

[6] . همان، ص 360، ح 1014.

[7] . علم و حكمت در قرآن و حدیث، ج 1. همان، ص 338، ح 933.

[8] . مجلسی. محمدباقر؛ بحارالانوار، ج 18، تهران: دارالكتب الاسلامیه (بیتا).

[9] . همان، ج 44، ص 194.

[10] . علم و حكمت در قرآن و حدیث، ج 1، همان، ص 358، ح 1009.

[11] . علم و حكمت در قرآن و حدیث، ج 1، ح 1010.

[12] . مجلسی. محمدباقر؛ بحارالانوار، ج 69، تهران: المكتبه الاسلامیه، چاپ دوم (1405) ص 293.

[13] . علم و حكمت در قرآن و حدیث، ج 1. ص 346، ح 969.

[14] . كلینی، محمد بن یعقوب، همان، ج 1، ص 40.

[15]. مهر استاد، تحقیق و تنظیم: مركز نشر اسراء، قم، چاپ اول (1381).

[16] . مهر استاد، همان، ص 138 - 137.

[17] . همان، ص 58.

[18] . شهید ثانی، منیه المرید، ص 265.

[19] . علم و حكمت در قرآن و حدیث، ج 1، ص 340.

[20] . همان، ج 1، ص 348، ح 974.

 

ماخذ : نرم افزار علما وبزرگان شيعه ، مؤسسه نورالزهراء







 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
اختصاصی:
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِيِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا الْمُرْتَضَى "با خطاطی آقای محمد مسلم خانی"
چرا امام رضا(ع) ولایتعهدی را پذیرفتند؟
یادداشتی از: حجت الاسلام هادی سروش
امام هشتم شیعیان؛ امامی که...
طی سخنانی در مشهد مقدس؛
فرمانده کل سپاه: ایران سلاح هسته‌ای را از دکترین نظامی خود حذف کرده/ اسرائیل، آمریکا را به جنگ تحریک می‌کند، اما آمریکا می‌داند جنگ برای او خسارت‌بار است/ ملت ایران از منافع خویش دست نمی‌کشد/ در موضوع هسته‌ای اگر تهدید کنید، برای جنگ آماده‌ایم
یادداشتی از: علی نجومی
دکتر دونالد یا مستر ترامپ؟ مسأله این است
تهران هم پنجشنبه‌ها تعطیل شد؛ تغییر ساعات کاری ادارات پایتخت
یادداشتی از: مهرداد خدیر
آقای وزیر! نه معلم، چوپان است و نه بچه‌های ما گوسفند / حکایت زندگی است و مهارت، نه رعایت و رعیت
دعوت مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) از مردم برای بازدید از غرفه این موسسه در سی‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران
در دیدار رییس و امدادگران جمعیت هلال احمر؛
سید حسن خمینی: کسانی که بخواهند نام خلیج فارس را تغییر دهند خود را مضحکه کرده‌اند
صدر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام: تغییر نام خلیج فارس یک توطئه اسرائیلی است/ بعید می دانم ترامپ مرتکب چنین اشتباهی شود/ این کار بر مذاکرات اثر منفی می گذارد
پیام حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای (مدظله‌العالی) به همایش بین‌المللی یکصدمین سالگشت بازتأسیس حوزه‌ی علمیه‌ی قم
«حوزه پیشرو و سرآمد»
برگزاری جشن میلاد حضرت ثامن الحجج (ع) در هیئت انصارالخمینی (ره)
اطلاعیه تشییع و تسلیت:
برادر بسیجی آقای سعید دیناروند به دیار دوست شتافت
گزارش تصویری:
برگزاری کلاس درس نهج البلاغه در هیئت انصارالخمینی (ره) حسینیه ی آل یاسین (ع) 1404/2/15
پشت پرده گرانی ۲ برابری قیمت حبوبات/ چه کسی مقصر است؟
بنی اسرائیل به مکه و مدینه باز خواهد گشت؟/ بن سلمان، هرتزوگ و شهر نئوم اضلاع عادی سازی روابط
سومین جلسه ستاد مرکزی سی و ششمین سالگرد بزرگداشت امام خمینی(س)؛
محمدعلی انصاری: انقلاب امام انقلاب فرهنگی، معنوی و علمی است
یادداشتی از: محمد علی نورانی
خرابه‌ای بنام پایتخت مقاومت!
همزمان با تشدید حملات انصارالله به اسرائیل؛
ترامپ پایان حملات به یمنی‌ها را اعلام کرد!
یادداشتی از: خانم مهدیه ملک شیخی
تناقض عجیب؛ تبلیغ موتورسیکت زنانه!

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
حجت‌الاسلام والمسلمین عماد، مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت: نسل جوان، با مبانی فکری امام آشنایی چندانی ندارد/ جامعه از همراهی نهادهای حاکمیتی خوشحال می‌شود/ وضعیت معیشتی طلاب، حتی از پایین‌ترین طبقات اجتماعی کشور نیز سخت‌تر است
فاطمه معصومه(س)؛ بانویی که مژده آمدنش را داده بودند
اختصاصی:
بسم الله الرحمن الرحیم " به قلم آقای محمد مسلم خانی"
خاطرات یک عمر مبارزه، ایمان و امید حجت‌الاسلام رضا مطلبی
گزارش تصویری:
برگزاری کلاس درس نهج البلاغه در هیئت انصارالخمینی (ره) حسینیه ی آل یاسین (ع) 1404/2/8
یادداشتی از: حجت الاسلام هادی سروش
شناخت قدیس‌ها
بنر و پوستر:
بنر تسلیت هیئت انصارالخمینی (ره) در پی درگذشت والده ی مکرمه اخوان هاتفی
مسلمانان ویتنام... اقلیتی با ریشه های تاریخی و شعار تسامح
اختصاصی:
چون دوست دشمن است... "با خطاطی آقای محمد مسلم خانی"
اختصاصی:
بندر عباس تسلیت "پوستری از آقای علی اکبر میرزایی"
اطلاعیه بزرگداشت و تسلیت:
والده ی ماجده ی اخوان هاتفی دعوت حق را لبیک گفت
آغاز اعزام زائران حج از این تاریخ
اختصاصی:
5 حدیث آسمانی از امام رضا (ع) آثاری از خانم شیرین نوشیروان
در آستانه‌ی برگزاری کنگره عظیم حج ابراهیمی(۱)
مقام معظم رهبری: هیچ منفعتی برای دنیای اسلام بالاتر از اتحاد نیست
همایش «خلیج فارس در پرتو تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی»؛
ظریف: اینکه در آفریقا کسی نام کوچکش را «روح‌الله خمینی» می‌گذارد، این قدرت ماست/ مذاکره تهدید نیست/ ترامپ می‌گوید ایرانی‌ها سر کری را کلاه گذاشتند/ مهمترین سرمایه ما مغزها هستند/ چین و روسیه به خاطر منافع ما منافع خودشان را به خطر نخواهند انداخت
پزشکیان در نشست اعضای مجلس خبرگان رهبری: وحدت برای من اولویت دارد و هرگز کاری نمی‌کنم که وحدت ملی را خدشه‌دار کند/ اصلاح جامعه با دستور و اجبار ممکن نیست/ در برابر برهنگی و ساختارشکنی نیز بی‌تفاوت نخواهیم بود و حتماً اقدام مناسب صورت خواهد گرفت
گزارش تصویری:
برگزاری کلاس درس نهج البلاغه در هیئت انصارالخمینی (ره) حسینیه ی آل یاسین (ع) 1404/2/15
اطلاعیه تشییع و تسلیت:
برادر بسیجی آقای سعید دیناروند به دیار دوست شتافت
دروزی‌ها چه کسانی هستند؟ / دروزی‌ها چه می‌گویند و چه می‌خواهند؟
تصویری که در فضای مجازی بعنوان ورودی یک ایستگاه مترو در هندوستان در حال اننتشار است


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 14603
تعداد بازدید دیروز: 11599
بازدید کل: 75561599
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.