امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری


 

 

 

تاريخ انتشار: 14 آبان 1390 ساعت 23:56:42
آداب تعلّم در اسلام

نوشته : احمدعلي نيازي

  

مقدمه :

به علت اهمیت و تقدس علم از نظر اسلام آداب و ضوابط خاصی برای تحصیل علم معین شده است. به طور كلی در اسلام رسیدن به اهداف به هر اندازه هم كه مهم باشند، از هر راهی و با هر وسیلهای مجاز نیست. بلكه باید روش و ابزار رسیدن به هدف نیز پاك و فضیلت مندانه باشد. آداب آموزش در اسلام هم به جنبه اخلاقی و ارزشی تعلم و هم به شیوههای تسهیل آموختن و انتفاع بیشتر از عمر و كار علمی نظر دارد.

 

پیش از شروع به تحصیل برای متعلم پرسشهایی مطرح میشود كه پاسخ به آنها بسیار مهم است؛ زیرا نوع پاسخ به پرسشها در نتیجه كار تأثیر قاطع دارد. پرسشهای از این قبیل كه چه كتابی بخوانم؟ چگونه درس بخوانم؟ از كجا آغاز كنم؟ معلم شایسته چه خصوصیاتی دارد؟ چه اموری باعث سرعت و كیفیت تعلم میشود؟ شرایط و ضوابط دینی و اخلاقی تحصیل كدام است؟ ما در این نوشتار با بهرهگیری از آثار بزرگان و استفاده از منابع دینی به اختصار آداب و ضوابط تعلم را از نظر اسلام مورد بحث قرار میدهیم.

 

اول: انتخاب معلم شایسته

 

اگر چه در بینش اسلامی مومن حكمت را به سان گمشده خود نزد هر كس یافت اخذ میكند؛[1] ولی لازم است در مورد استاد رسمی سعی شود فرد شایستهای را برگزیند؛ زیرا اخلاق و روحیات استاد در شاگرد تأثیر عمیق دارد. در بعد علمی نیز به استادی ناشایسته اعتمادی نیست. علم غذای روح است، به دلیل اهمیت روح بیش از سلامت غذای جسم، تغذیه سالم و مناسب روح اهمیت دارد.[2] سفارش پیشوایان ما این است كه باید به نزد عالمانی برای كسب علم رفت كه انسان را از كبر به جانب تواضع، از سازش كاری به سوی اندرز گویی و از نادانی به دانش فرا خوانند[3] و از فراگیری دانش از مدعیانی كه از یقین به شك و از اخلاص به ریا، از فروتنی به تكبر، از نصیحت به دشمنی و از زهد به دنیا پرستی فرا میخواند نهی شده است.[4]

 

دوم : پرهیزگاری و تطهیر قلب

 

دانشی كه مایه هدایت و نجات باشد، بدون پرهیزگاری و پاكیزه نگهداشتن خود از آلودگیهای گناه میسر نمیشود. حضرت خضر ـ علیه السّلام ـ به حضرت موسی ـ علیه السّلام ـ سفارش میكند "بر دلت لباس پرهیزگاری بپوشان تا به دانش برسی"[5] و امیر مؤمنان حضرت علی ـ علیه السلام ـ دانش را به رنگ آمیزی تشبیه میكند كه بدون زدودن آلودگی، رنگ آمیزی صورت نمیگیرد.[6]

 

سوم : رعایت اولویتها

 

از آداب مهم در كسب دانش رعایت اولویتها است. هیچ عاقلی پیش از درمان مرض قلبی مهلك به علاج لكهای صورت نمیپردازد. پیش از معرفت كافی نسبت به اموری كه نجات از هلاكت ابدی و رسیدن به سعادت همیشگی در گرو آنست مانند شناخت اصول دین و وظائف اساسی دینی كه واجب عینیاند - پرداختن به این كه آیا در كره مریخ آب و حیات وجود دارد یا نه؟ امثال آن عین سفاهت است. امیر مؤمنان ـ علیه السلام ـ میفرماید : "عمر كوتاهتر از آنست كه همه آن چه دانستنش زیبنده تو است فراگیری، پس به ترتیب اهمیت بیاموز."[7]

 

چهارم : همت بلند

در اسلام بلند همتی صفتی پسندیده است؛ به ویژه در فراگیری دانش طالب علم نباید به اندك قانع شود؛ بلكه باید همواره در رسیدن به مراحل عالیتر بكوشد. در مثل است كه مرد با بال همتش پرواز میكند.[8] و از امام حسین ـ علیه السلام ـ روایت شده است كه فرمودند : از جهانیان در رسیدن به درجات عالی با دو چیز گوی سبقت را ربودم :

حسن خلق و علو همت.[9]

 

پنجم : شكیبایی

 

استقامت كلید پیروزی است. ضرورت صبر در كسب علم مضاعف است؛ زیرا تحصیل علم زمان بر و ملازم با دشواریها است. پیامبر اكرم ـ صلی الله علیه و آله ـ میفرماید : "هر كس ساعتی بر خواری تعلم صبر نكند تا ابد در ذلت جهل باقی خواهد ماند".[10]

و امیر مؤمنان سفارش میكند كه "بر دانشجو است كه خودش را به جستجو دانش عادت دهد و از فرا گرفتن آن ملول نگردد و آن چه را فرا گرفته است، بسیار نشمارد."[11]

 

ششم : تفكر

 

جایگاه والای تفكر در اسلام روشن است، تا آن جا كه "ساعتی اندیشیدن بهتر از عبادت شصت سال است"[12] شرط لازم اتقان علمی و درك عمیق اندیشیدن است. صرف اندوختن مطالب و گفتههای دیگران، جمود بر آراء گذشتگان شخصیت زدگی و مرعوب شدن نسبت به اسطوانههای علمی مانع رشد علمی است.

امیر مؤمنان ـ علیه السلام ـ فرمودند: "هر كس در آن چه فرا گرفته خوب بیاندیشد دانش او استوار گردد و آن چه را كه هنوز نفهمیده خواهد فهمید."[13]

 

هفتم : پرسش

 

كلید گنجینه دانش دیگران سؤال است. ممكن است كسی كه اهل علم است خود از حل مسائلی عاجز باشد و به راهنمایی دیگران نیاز داشته باشد، ولی حیاء بیمورد یا غرور و تكبر مانع شود كه از دانش دیگران بهره گیرد. اظهار نظر چنین كسانی گاهی باعث هلاك دیگران میشود. پیامبر خدا ـ صلی الله علیه و آله ـ درباره كسی كه به مجروحی دستور داده بود غسل جنابت كند و این غسل باعث مرگ او شده بود؛ فرمودند : "او را كشتند. خدا آنان را بكشد؛ دوای درد درماندگی پرسش است."[14]

 

هشتم : نگارش

 

آیت الله جوادی آملی - مدظله العالی - میگوید : اگر طلاب علوم دینی واقعاً بخواهند راه سلف صالح را بپیمایند باید تقریر نویسی كنند تقریر نویسی بسیار خوب است و در موفقیت علمی نقش به سزایی دارد. اصل تقریر نویسی از زمان رسول اكرم ـ صلی الله علیه و آله و سلّم - شروع شد. آن حضرت به یاران خود دستور داد برای استفاده بیشتر از سخنان او، از دست راست خود كمك بگیرند.[15] (بنویسند)

 

نهم : پنج عنصر در درس خواندن

 

1. محضر علماء را دیدن و چگونگی استدلال، ورود و خروج در مسائل را از بزرگان آموختن .

2. مكتب دیدن از طریق مراجعه به متون تا مبانی، لوازم و مقادنات یك نظریه درك شود این مطلوب در جلسه درس به دست نمیآید زیرا در جلسه درس فقط عصاره مطلب ارائه میشود .

3. مناظره و مباحثه با همتای خود برای كنكاش در آنچه از استاد فرا گرفته است .

4. تدریس، تاتوانایی تدقیق، تلطیف و تنزیل مطالب حاصل شود .

5. تضیف و تألیف كتاب.

بعضی فقط چند تا از این عنصرها را واجدند؛ اما بزرگانی چون مرحوم علامه طباطبایی، امام خمینی (قدس سره) و شهید مطهری همه این پنج عنصر را دارا بودند.[16]

 

دهم : پیش مطالعه

 

شیوه بزرگان در تحصیل پیش مطالعه و آماده شدن برای حضور در جلسه درس بوده است. آیه الله جوادی آملی میگوید : "غالب درسها را - الحمد الله - پیش مطالعه میكردیم؛ از این رو غالب عبادتها و مطالب كتب درسی با پیش مطالعه تقریباً برا ما حل میشد."[17]

 

یازدهم : امور دیگری كه در موفقیت تحصیل مؤثر است

 

الف) تقسیم و تنظیم اوقات به شیوه مناسب (برای حفظ سحرها، صبحگاهان برای درس، نوشتن در میان روز، و شبها برای مطالعه).[18]

ب)‌ آموختن شفاهی و حضوری به جای استفاده تنها از شرح، نوار، فیلم پیامبر ـ صلی الله علیه و آله ـ فرمودند : "دانش را از دهان افراد فرا گیرید."[19]

ج) شناخت آراء گوناگون و جمود نداشتن برای رأی فردی خاص : امیر مؤمنان ـ علیه السلام ـ فرمودند : هان! خردمند كسی است كه با اندیشه درست و نگاهی دور اندیش از آراء گوناگون استقبال كند."[20]

************************

فهرست منابع تحقیق:

1. كلینی، محمد بن یعقوب؛ الروضه من الكافی، ج 8، تهران: دارالكتب الاسلامیه، چاپ دوم (1348).

2. همان ج 1.

3. مجلسی، محمدباقر؛ بحارالانوار، ج 18، 69؛ تهران دارالكتب الاسلامیه. (بی تا).

4. همان، ج 44، (1393).

5. همان، ج 69، (1405).

6. شهید ثانی، شیخ زین الدین بن علی عاملی، منیه المرید فی ادب المفید و المستفید، قم دفتر تبلیغات اسلامی، چاپ دوم (1372).

7. محمدی ری شهری، محمد؛ علم و حكمت در قرآن و حدیث، ج 1 - 2. قم: دارالحدیث چاپ اول (1379).

8. مهر استاد (سیر علمی و عملی استاد جوادی آملی) تحقیق و تنظیم: مركز نشر اسراء ، قم: مركز نشر اسراء، چاپ اول .1381

 

--------------------------------------------------------------------------------

پاورقي ها :

[1] . كلینی، محمد بن یعقوب، الروضه من الكافی، ج 8، تهران: دارالكتب الاسلامیه، چاپ دوم (1348)، ص 167.

[2] . سوره عبس / 24.

[3] . محمدی ری شهری، محمد، علم و حكمت در قرآن و حدیث، ج 1، قم: دارالحدیث چاپ اول (13799 ص 334.

[4] . همان، ص 334، حدیث 924.

[5] . همان، ص 360، ح 1017.

[6] . همان، ص 360، ح 1014.

[7] . علم و حكمت در قرآن و حدیث، ج 1. همان، ص 338، ح 933.

[8] . مجلسی. محمدباقر؛ بحارالانوار، ج 18، تهران: دارالكتب الاسلامیه (بیتا).

[9] . همان، ج 44، ص 194.

[10] . علم و حكمت در قرآن و حدیث، ج 1، همان، ص 358، ح 1009.

[11] . علم و حكمت در قرآن و حدیث، ج 1، ح 1010.

[12] . مجلسی. محمدباقر؛ بحارالانوار، ج 69، تهران: المكتبه الاسلامیه، چاپ دوم (1405) ص 293.

[13] . علم و حكمت در قرآن و حدیث، ج 1. ص 346، ح 969.

[14] . كلینی، محمد بن یعقوب، همان، ج 1، ص 40.

[15]. مهر استاد، تحقیق و تنظیم: مركز نشر اسراء، قم، چاپ اول (1381).

[16] . مهر استاد، همان، ص 138 - 137.

[17] . همان، ص 58.

[18] . شهید ثانی، منیه المرید، ص 265.

[19] . علم و حكمت در قرآن و حدیث، ج 1، ص 340.

[20] . همان، ج 1، ص 348، ح 974.

 

ماخذ : نرم افزار علما وبزرگان شيعه ، مؤسسه نورالزهراء







 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
معاون اسبق امور بین‌ الملل دفتر رهبری: در چند روز آینده نام‌نویسی برای اعزام نیروها به لبنان آغاز می‌شود؛ مردم ثبت‌نام کنند مسئولان هم قطعاً اجازه اعزام نیرو خواهند داد
یادداشتی از: خانم منصوره جاسبی
آشفتگی‌های ذهنی‌ام را ببخش سید حسن
نویسنده لبنانی:
جانشین سیدحسن نصرالله از او جدی تر و مصمم تر خواهد بود، این رسم مقاومت است
پیام پزشکیان در پی شهادت سید حسن نصرالله:
جهان فراموش نمی‌کند که فرمان این حمله تروریستی از نیویورک صادر شد
پیام تسلیت آیت الله سیستانی به مناسبت شهادت سید حسن نصرالله
پیام تسلیت مقام معظم رهبری به مناسبت شهادت جناب سیدحسن نصرالله رضوان‌الله‌علیه دبیرکل شهید حزب‌الله لبنان
در دیدار امام و سید حسن نصرالله چه گذشت؟
پیام سید حسن خمینی در پی شهادت سید حسن نصرالله: راه نصرالله ادامه دارد/ امروز دفع نفوذ دشمنان، پرهیز از تفرقه و چنددستگی های پوچ و وحدت حول محور رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خامنه ای؛ لازمه عبور سالم از این مرحله حساس است
پیام مهم رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره قضایای اخیر لبنان
سید حسن نصرالله به شهادت رسید
مثنوی "نصر نصرالله " سروده ی علی اکبر پورسلطان (مهاجر) تقدیم به سید حسن نصرالله و رزمندگان قهرمان حزب الله لبنان
یادداشتی از: رحيم عبادی*
حکمرانی اخلاقی در دولت پزشکیان/۴ مسئولیت پذیری
سیدحسن خمینی : برخی قربه‌الی‌الله یا برای حفظ نظام دروغ می‌گویند
دستگیری یک شبکه تبلیغ فرقه ضاله ی بهائیت توسط اطلاعات سپاه
حمله جدید اسرائیل به ضاحیه بیروت با هدف ترور نصرالله + تصاویر
یادداشت رسیده:
چرا دفاع مقدس مقدس است و آنرا پاس می داریم؟!
علی اکبر صالحی
فرضیه‌ای که روز به روز به واقعیت نزدیکتر می‌شود، اجتناب‌ناپذیری درگیری ایران با اسرائیل و غرب است / اگر اسرائیل بتواند ایران را با غرب در‌گیر کند، از دید خودش، حداقل برای چند دهه برایش مصونیت ایجاد خواهد شد / اگر ایران غافل یا منفعل باشد، طرف مقابل از اصل غافلگیری استفاده می‌کند؛ مانند حمله پیجری به لبنان / بهتر است ایران با تحلیل دقیق شرایط، نگذارد اسرائیل تعیین کننده زمین بازی باشد
قطری‌ها برای سفر به آمریکا از اخذ ویزا معاف شدند
محمد دادکان:
به من حکم بدهند تا فسادها را کف دست رئیس‌جمهور بگذارم
یادداشتی از: ناصر ذاکری
«تهران شده کابل»، «اصفهان شده قندهار»!

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
در تجدید میثاق مهمانان سی و هشتمین اجلاس وحدت اسلامی با آرمان‌های امام خمینی(س)؛
دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی: روح امام هنوز در انقلاب ما اثرگذار است/ پزشکیان را ذخیره انقلاب‌ می‌دانستیم و می‌دانیم/ امید در حال بازگشت‌ است/ بعد از شهادت شهید رئیسی چه کسی فکر می‌کرد یک آدم رد صلاحیت شده در انتخابات مجلس، رئیس‌جمهور ما شود؟!
با حکم مقام معظم رهبری
انتصاب حجت‌الاسلام فاطمی به نمایندگی ولی‌فقیه در استان چهارمحال و بختیاری و امامت جمعه شهرکرد
گزارش تصویری:
برگزاری کلاس درس نهج البلاغه توسط استاد حاج بهرام رحیمی در هیئت انصارالخمینی (ره) حسینیه ی آل یاسین (ع) 1403/6/26
اطلاعیه :
برگزاری مراسم جشن میلاد پیامبر اکرم و امام صادق (علیهما السلام) در هیئت انصارالخمینی (ره)
به میمنت سالروز میلاد با سعادت پیامبر گرامی اسلام (ص)
مثنوی "معجزه ی حق" سروده ی علی اکبر پورسلطان (مهاجر)
سیدحسن نصرالله:
منفجر کردن پیجرها حمله به امنیت و حاکمیت لبنان بود
در تجدید میثاق مهمانان سی و هشتمین اجلاس وحدت اسلامی با آرمان‌های امام خمینی(س)؛
سید حسن خمینی: بیخود می‌گوییم دعوای مذهبی داریم؛ دعوا برای خودمان‌ است! امام اگر توفیق داشت، به خاطر این است که پا روی نفس خودش گذاشت/ نگاه ما به بحث فلسطین باشد؛ وحدت بالاتر از این که امروز در جنوب لبنان‌ شیعیان به خاطر اهل سنت‌ کشته می‌شوند؟!
در پیام تجلیل امام راحل از هنرمندان مطرح شد؛
هنر در مدرسه عشق نشان‌دهنده نقاط کور و مبهم است/هنر در عرفان اسلامی ترسیم روشن عدالت است
گزارش تصویری:
برگزاری مراسم جشن میلاد پیامبر اکرم و امام صادق (علیهما السلام) در هیئت انصارالخمینی (ره) 1403/6/30
حمله بزرگ اسرائیل به جنوب لبنان/ فرمانده ارشد حزب الله هدف صهیونیست ها بود/ چند کودک شهید شدند
یادداشتی از: حجت الاسلام هادی سروش
پیامبر رحمةللعالمین (ص) پایه گذارِ برادریِ جهانی، سخن امام علی(ع) از برادری حتی در جنگ
سخنرانی در حضور رهبر انقلاب؛
پزشکیان خطاب به سفرای کشورهای اسلامی: در مقابل دشمنان ید واحد شویم/ کشورهای اسلامی می‌توانند با همدیگر اقتصاد و فرهنگشان و امنیت‌شان را حفظ کنند
یادداشتی از: حجت الاسلام عبدالرحیم اباذری
فتح الفتوح پیامبر
یادداشتی از: حجت الاسلام محمدرضا یوسفی شیخ‌رباط
ضرورت درس‌آموزی از حادثه طبس
اختصاصی:
تاج سر انبیاء محمد (ص) "با خطاطی آقای محمد مسلم خانی"
یادداشتی از: هومان دوراندیش
شاپور یکم و امپراتور روم؛ آنچه رهبری گفتند و تلویزیون نشنیده/ بی‌مهری به تاریخ ایران باستان در صدا و سیما
یادداشتی از: خانم سيما پروانه‌گهر
شورشي عليه دولت سايه يا ديپلمات محافظه‌كار
مصباحی مقدم: موضوع FATF در مجمع متوقف است / پزشکیان در مجمع از FATF دفاع خواهد کرد و مجمع هم آن را تصویب می‌کند
نگاهی به زندگی سراسر جهاد و مقاومت شهید «ابراهیم عقیل»
سخنان مقام معظم رهبری در دیدار مسئولان نظام، سفرای کشور‌های اسلامی و میهمانان کنفرانس وحدت اسلامی


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 454
تعداد بازدید دیروز: 20125
بازدید کل: 71178108
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.