امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری


 

 

 

تاريخ انتشار: 18 دي 1391 ساعت 01:00:44
10 ميليارد دلار خسارت آلودگي هوا

مديرعامل شركت كنترل هواي تهران در گفت وگو با «روزنامه اعتماد» مطرح كرد : 10 ميليارد دلار خسارت آلودگي هوا
[caption id="attachment_33322" align="alignleft" width="205" caption="طرح:فيروزه مظفري"][/caption]

گروه اقتصادي|گفته شده است كه ميزان خسارت آلودگي هوا در كلانشهرها 10 ميليارد دلار و در شهر تهران سه ميليارد و 300 ميليون دلار برآورد شده است. اين هزينه يا به عبارتي خسارت، 20 درصد توليد ناخالص داخلي را به خود اختصاص مي دهد و البته در كنار آن، هزينه هايي هم وجود دارد كه هر يك روز تعطيلي ناشي از آلودگي هوا به اقتصاد تحميل مي كند و به طور قطع در اين آمار وجود ندارد. اما آيا برآورد جديدي از ميزان خسارت هاي آلودگي هوا وجود دارد؟ اين موضوع، سبب شد تا «اعتماد» به گفت وگو با يوسف رشيدي، مديرعامل شركت كنترل و كيفيت هواي تهران بپردازد و وي از عوامل موثر در اين موضوع بگويد.

جناب رشيدي آيا برآورد جديدي از خسارت آلودگي هوا داريد؟ خير، متاسفانه آمار به روز نشده است. آخرين آماري كه داريم مربوط به 2 سال پيش است كه بانك جهاني داده كه خسارت كلانشهرها را 10 ميليارد دلار و تهران را 3/3 ميليارد دلار برآورد كرده است. چراكه ما بايد خودمان اين آمار را به روز كنيم. اما آمار موجود را شما مي توانيد از وزارت بهداشت راجع به مرگ و ميرها بگيريد كه مرتبط با تهران و شهرهاي بزرگ است.

يعني شما هيچ گزارش جديدي نداريد؟ متاسفانه بله، اگر آماري وجود داشت، حتما ارائه مي كردم. ما دستگاهي هستيم كه كار اصلي مان سنجش آلودگي است. بخشي كه مرتبط با خسارت است را بايد بخش هاي اقتصادي كشور برآورد كنند و اين اطلاعات را با همكاري بخش هاي بهداشتي به دست آورند: يعني آمار مرگ و مير و مشكلاتي كه بيماري ها ايجاد مي كنند. اين آمارها را بايد اين بخش ها ارائه كنند.

موضوع آلودگي هواي تهران مساله كم اهميتي نيست، چرا نبايد برآورد جديدي وجود داشته باشد؟ اين كار در توان و تخصص ما نيست. اين موضوع را بايد از سازمان محيط زيست و وزارت بهداشت سوال كنيد.

با توجه به برآوردهايي كه به طور قطع در سازمان شما وجود دارد، سهم بنزين را در آلودگي هوا چند درصد مي دانيد؟ اين طوري نمي شود جواب سوال را داد. الان مي گويم چرا نمي شود همين طوري به شما پاسخ بدهم: شما فرض كنيد بنزين بسيار مرغوب توليد كنيد و بنزين را در خودرويي كه استاندارد نباشد، بريزيد. به طور قطع اين خودرو آلودگي هوا ايجاد مي كند و هيچ ربطي هم به بنزين ندارد.

[caption id="attachment_33323" align="alignleft" width="256" caption="عكس: مريم مجد"][/caption]

بالاخره الان اصلابنزين پاك در جايگاه ها عرضه نمي شود. اصلابنزين پاكي در دنيا وجود ندارد. بنزين مجموعه يي از هيدروكربن است كه اگر به صورت نسوخته وارد هوا شود، مي تواند آلودگي ايجاد كند. بنزين حتما بايد در موتور خودروها به صورت كامل بسوزد و اگر يك مقداري باقي بماند، در كاتاليست ها تبديل به مواد بي اثر شود.

شما به نقش خودرو در آلودگي هوا اشاره كرديد. سهم خودروها در آلودگي هوا چند درصد است؟ سهم خودروها در آلودگي هواي تهران بين 70 تا 80 درصد است.

اين اتفاق فقط به خودروهاي توليد داخل مربوط مي شود؟ خير، بالاخره مجموعه خودروها اين سهم را دارند، اما خودروهاي توليد داخل به خاطر اينكه استانداردهاي سطح پايين دارند، موتورهايشان از تكنولوژي پايين برخوردار است و كاتاليست هايشان زودبازده مي شود. به همين دليل، خودروهاي توليد داخل بيشترين سهم را در آلودگي هوا دارند. از سوي ديگر، موتوسيكلت ها هم بي تاثير نيستند، چراكه سيستم سوخت رساني موتوسيكلت ها كاربراتوري است و هيچ گونه سيستم كنترلي براي آلاينده ها مثل كاتاليست ندارند، بنابراين آنها هم سهم قابل توجهي در ابعاد ديگر به خود اختصاص مي دهند.

تاثير كارخانه ها و واحدهاي صنعتي را در آلودگي هوا چقدر مي دانيد؟ ببينيد در تهران كه كارخانه يي نداريم، يعني اصلاتعداد محدودي واحد صنعتي اطراف تهران هست كه اين كارخانه ها به اضافه منابع خانگي، 20 تا 30 درصد از كل آلودگي هوا در تهران را به خود اختصاص مي دهند.

در سال هاي گذشته تنها راهكار و تدبيري كه براي جلوگيري از آلودگي هوا در پيش گرفته شده، فقط تعطيلي بوده است. هر يك روز تعطيلي، هزينه سنگيني را به اقتصاد تحميل مي كند. بهتر نيست اين هزينه را صرف بهينه سازي بخش هاي مختلفي كنيم كه در آلودگي هوا نقش دارند؟ شما كاملادرست مي گوييد. يعني از نگاه كارشناسي، علمي و منطقي بهترين كار اين است كه هزينه هاي هر يك روز تعطيلي را صرف بهينه سازي بخش هاي مختلف كنيم. ما در مواقع اضطراري مجبور مي شويم تعطيل كنيم، ولي اينكه در دنياي امروز بگوييم تهران به خاطر آلودگي هوا تعطيل شد، غيرقابل قبول است. حرف شما كاملامنطقي است و هيچ گونه خللي در آن وارد نيست. متاسفانه اين هزينه هاي ناشي از تعطيلي ديده نمي شود، بنابراين شايد به اين شكل با موضوع آلودگي هوا برخورد مي شود.

آيا شما پيشنهادي در اين رابطه تاكنون داشته ايد؟ ما هميشه مي گوييم كه تعطيلي يك راهكار درست نيست. اين هزينه بايد صرف زيرساخت ها، توسعه حمل ونقل عمومي و زيرساخت هاي مرتبط با آن، ارتقاي استانداردها و ارتقاي ناوگان خودروها شود.

ولي در نهايت نخستين و آخرين راهكار تعطيلي ها اعلام مي شود. متاسفانه همين طور است. تنها راهكار تعطيلي، اعمال طرح هاي زوج و فرد و محدوديت براي مردم است.

مي توانيم بگوييم كه در حال حاضر هيچ سياستي در جهت بهينه سازي ناوگان حمل ونقل وجود ندارد؟ سياست كه داريم. در رابطه با بنزين يكسري اقدامات انجام شده است، اما متاسفانه خيلي دير عمل كرديم. البته از قبل براي استانداردسازي بنزين اقدام كرده بودند، اما به نتيجه رسيدن آن امسال و سال آينده است. ولي در بحث خودرو متاسفانه يك مقداري عقب هستيم و عقبگرد داشته ايم.

يعني هيچ گونه حركت رو به جلويي در رابطه با بهينه سازي خودروها نداشتيم؟ نه اينكه رو به جلو نبوديم، اما درجا زديم. البته نسبت به زمان عقبگرد داشته ايم. هشت سال روي استاندارد يورو2 درجا زديم، از سال 84 تا به امروز.

چه زماني به استاندارد يورو 4 و 5 مي رسيم؟ سازمان محيط زيست اعلام كرده كه سال بعد به استاندارد يورو4 مي رسيم: البته طبق قوانين گذشته بايد سال قبل يورو3 و امسال يورو4 اتفاق مي افتاد، اما با يك مصوبه اين موضوع را به تاخير انداختند و دستيابي به استاندارد يورو4 هم به سال بعد موكول شد. اميدوارم خودروسازان به اين تعهد قانوني كه برايشان گذاشته شده است، عمل كنند.

شما فكر مي كنيد اين اتفاق بيفتد؟ راستش را بخواهيد، فكر نمي كنم. يعني با اين موتور پژو 1800 سي سي، موتور پيكاني كه روي پژو RD بستيم و با اين موتور پرايد، فكر نمي كنم اتفاقي بيفتد. حالااميدواريم كه به اين استانداردها برسيم.

چرا جلوي توليد خودروهاي غيراستاندارد گرفته نمي شود و تنها هدف فقط افزايش آمار توليد است؟ ببينيد، استاندارد وجود دارد، اما سطح استانداردها پايين است و استاندارد يورو2 است. به طور قطع اگر به سطح استاندارد يورو4 برسيم، تحول خوبي اتفاق مي افتد.

شما به بنزين اشاره كرديد و گفتيد سهم بالايي در آلودگي هوا ندارد. اما در حال حاضر اين شائبه وجود دارد كه از زماني كه واردات بنزين قطع شده و بنزين توليد داخل نيز استانداردهاي لازم را ندارد، به آلودگي هوا دامن زده شده است.

خير، اين طور نيست. بنزين ما مشكل خاصي ندارد و طبق استاندارد يورو2 توليد مي شود. درست است استاندارد يورو4 نيست، ولي استاندارد يورو2 را دارد. در حقيقت اين تصور را من به شخصه رد مي كنم. ما چند نمونه بنزين را آناليز كرده ايم و حتي به كشورهاي ديگر هم فرستاديم و مشخص شد بنزين توليد داخل با استاندارد يورو2 تفاوت فاحشي ندارد. تقريبا در حد همان استاندارد يورو2 است، ولي بالاخره طبق استاندارد بنزين يورو4 نيست و حتما بايد به اين استاندارد برسيم.







 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
مرجع تقلید متفاوت در نگاه آیت‌الله ایازی
یادداشتی از: رضا غبیشاوی
درباره خبر ترور فرمانده سابق پلیس افغانستان در تهران / سکوت سکوت سکوت
محمدابراهیم باستانی پاریزی؛ ادیبی که به درس خواندن علاقه نداشت
همدستی نفوذیهای لبنان با اسرائیل علیه روند بازسازی
حزب‌الله خطاب به مقامات لبنانی: مذاکره با دشمنی که به کشتار ادامه می‌دهد، چه ارزشی دارد؟
دبیرکل حزب وطن ترکیه: سردار سلیمانی متعلق به تمام بشریت است
جروسالم پست:
منابع اطلاعاتی غربی می‌گویند ترکیه در تلاش برای استقرار رادار در خاک سوریه است؛ این می‌تواند توان اسرائیل برای حمله به اهدافی در ایران را تضعیف کند
ماجرای عکاس اهوازی که سرباز روس‌ها در جنگ شد / «در خیابان با یک پلیس روس درگیر شدم، بازداشتم کردند و گفتند یا باید ۵ سال زندان بروی یا یک سال به جنگ اوکراین»
انتشار اسناد تازه در آرشیو امنیت ملی آمریکا؛
بوش به پوتین، سال ۸۷: به همه می‌گویم نمونه همکاری من با پوتین، مسئله ایران است؛ تو در این حوزه پیش‌قدم شدی و من دنبالت آمدم/ طرح تو هوشمندانه بود؛ ایران می‌گوید برق هسته‌ای می‌خواهد، روسیه هم می‌گوید، «بفرمایید سوخت، بنابراین غنی‌سازی نیاز ندارید» / پوتین: همین‌ها را به ایران گفتم
توصیه امام صادق(ع):
دعای بعد از فرایض در ماه رجب
بیانات مقام معظم رهبری در دیدار اعضای ستاد برگزاری کنگره بزرگداشت آیت‌الله العظمی سید محمدهادی میلانی
یادداشتی از: مهرداد خدیر
الهام کلیسای روم از میترای ایرانی برای تعیین زادروز مسیح
رسانه صهیونیستی فاش کرد؛
پیام ریاض به واشنگتن: تل‌آویو مانع اصلی هرگونه صلحی است
کامروا استاد ایرانی در قطر:
اگر با یک فرد عادی در خیابان صحبت کنید،می‌گوید ایران بزرگ‌ترین تهدید ماست/در نگاه قطری‌ها حمله اسرائیل حمله به حماس بود اما حمله ایران حمله به کشورشان
گزارش اندیشکده اسرائیلی از شکست دکترین رژیم در حمله به ایران
یادداشتی از: محمود عارفی قوچانی
بازگشت به اخلاق و مردم؛ تأملی در جهانی‌بودن اندیشه امام خمینی (ره)
احمد زیدآبادی:
این "آقا صادق" واقعا از غیب و آینده خبر دارد؟
انصاری: امنیت کشور در معرض خطر است اما مرغ عده‌ای یک پا دارد
جنگ دوازده روزه رژیم اسرائیل با ایران از لنز تحلیلگر مطرح آمریکایی؛
مرشایمر: ترامپ برای اعلام آتش‌بس با ایران به‌شدت دستپاچه شد
علم الهدی: رئیسی توسط اسرائیل ترور شده است

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
اطلاعیه:
مراسم نکوداشت همشیره ی مکرمه ی اخوان گُلی
مراسم نخستین دوره اعطای جایزه جهانی امام خمینی (ره)/ سید حسن خمینی: اگر تذکر و توجه رهبرانقلاب نبود، خیلی‌ها می‌خواستند نام امام نباشد/ پزشکیان: امام خمینی (ره) فرمودند اگر مردم از ما رو برگردانند، از انقلاب و دین چیزی نخواهد ماند
صحن حضرت زهرا(س) در حرم علوی به بهره‌برداری رسید/ جلوه‌ای از شکوه هنر و ایمان ایرانی
گزارش تصویری/ بزرگداشت شهادت حضرت علی بن محمدالباقر(ع)و شهدای منطقه مشهد اردهال با سخنرانی سید علی خمینی
رئیس مجمع علمای اهل بیت(ع) ترکیه: اندیشه‌های امام خمینی(س) تحولات عظیمی را در جهان اسلام به وجود آورد
امام جمعه بغداد:
در ایران نظامی وجود دارد که برای خود و ملت خویش احترام قائل است اما ما هنوز ساده‌ترین نیازهای خود را وارد می‌کنیم ...
مراسم بزرگداشت سالروز شهادت شهید آیت‌الله سید محمدباقر حکیم / سید عمار حکیم: عراق با وحدت داخلی می‌تواند از زلزله ژئوپلیتیک منطقه عبور کند/ عراق نه میدان جنگ دیگران خواهد بود، نه صندوق پیام و نه خط تماس به نیابت از دیگران +تصاویر
اطلاعیه بزرگداشت و تسلیت:
برگزاری چهلمین روز درگذشت والده ی ماجده ی اخوان صابری پور
اختصاصی:
دو تصویر از حرم مطهر حضرت ثامن الحجج (ع) امشب 1404/10/1
گزارشی از: فاطمه صادقی
سرنوشت هواپیماهای خط‌شکن برجامی
هشدار صریح ایران به اعراب خلیج فارس/ برای رسیدن به جزایر سه گانه باید از میان دریایی از خون عبور کنید!
رئیس دیوان عالی کشور: بیش از ۳۰ نفر از متهمان و محکومان پرونده چای دبش از جمله وزرای سابق و اسبق، از چندی قبل، درخواست اعاده دادرسی کرده بودند/ رسیدگی به این پرونده، طی هفته گذشته به اتمام رسید و کلیه درخواست‌های اعاده دادرسی، رد شدند
فؤاد حسین: ایران جنگ طلب نیست/ ادامه تهدیدات اسرائیل علیه عراق
قطعنامه ضدایرانی کانادا درسازمان ملل؛ آرای مخالف و ممتنع بیش از موافق
انصاری: امنیت کشور در معرض خطر است اما مرغ عده‌ای یک پا دارد
یادداشتی از: محمود عارفی قوچانی
بازگشت به اخلاق و مردم؛ تأملی در جهانی‌بودن اندیشه امام خمینی (ره)
امتیازدهی بلاعوض دولت لبنان به صهیونیست‌ها
در پیام تسلیتی مطرح شد؛
سید حسن خمینی: حجت الاسلام والمسلمین صالحی منش از اوان جوانی جزو مبارزان نهضت امام خمینی(س) بود/ مرحوم صالحی‌منش از دوستان باصفا و دلسوز و از معتمدان خاص و امین بیت امام بود که با شجاعت در برابر همه آزارها ایستاد و به عهد خود با امام وفا نمود
عراق مقصران اقدام علیه حزب‌الله و انصارالله را توبیخ کرد
حمید ابوطالبی:
«چرا چین به خطوط قرمز ایران احترام نمی‌گذارد؟ جسارتِ میانجیِ سلطه‌گر و بحرانِ هزینه»


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 12304
تعداد بازدید دیروز: 18273
بازدید کل: 78046434
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.