امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری


 

 

 

تاريخ انتشار: 18 شهريور 1390 ساعت 15:47:24
آسیب شناسی هیئت های مذهبی

بسم الله الرحمن الرحیم

آسیب شناسی هیئت های مذهبی

کلمه ی هیئت در لغت به معنای ( صورت ، حالت و شکل هر چیز ) است .

در واقع هیئت های مذهبی ،  فرهنگی نهادهایی هستند  که در کنار دیگر نهاد ها از استقلال درونی برخوردار می باشند ، هیئت مذهبی به تجمعی اطلاق می شود که جمعی از مؤمنان به منظور تعظیم شعایر الهی و احیای یاد و سیره  اهل بیت پیامبر(ص) در جامعه به تبلیغ ، تعلیم و تربیت دینی، اخلاقی اقدام به برگزاری جلسات مذهبی شامل قرائت قرآن، سخنرانی دینی و ذکر توسل اهل بیت عصمت و طهارت با محوریت عزاداری امام حسین(ع) می پردازند.

تاریخچه هیئت های مذهبی فرهنگی

آورده اند هیئت های مذهبی ، فرهنگی سازمانهایی هستند که به گونه ای تقریبا همیشگی در معرض دید ساکنان حوزه ی تمدنی –فرهنگی ایران قرار دارند، از ماوراء االنهر تا غرب قفقاز در شمال ،از دریای بالتیک تا غرب شبه جزیره عربستان و از آن جا تا  کشمیر در جنوب و از کشمیر تا ماوراء االنهر در مشرق ، گستره ی جغرافیایی دارند .

اما ظاهراً برای اولین بار حکومت آل بویه با گرامی داشت مقام امام حسین (ع) و سرگذشت شهادت ایشان به مراسم مزبور رسمیت داده است.

این سنت  در دوره صفوی احیاء شده ، هر چند سوگواری برای امام حسین(ع) از مدّت ها قبل کم و بیش به صورت پنهانی و نیمه پنهانی وجود داشته و به مرور زمان از دایره ی تنگ نوحه سرایی در خانه ها و مجالس خصوصی به بازار ها و خیابان ها و مراسم سینه زنی و مانند آن مبدل گردیده است. اما هیچ گاه تا پیش از روی کار آمدن صفویه به صورت یک نهاد اجتماعی قدرتمند رخ ننموده  ، سرانجام از اواسط دوره قاجار، بستر و چارچوب امروزین خود را به دست آورد و از اواخر عهد ناصری هیئت های مذهبی مستقل از دربار پدیدار و به سرعت روبه گسترش نهادند .

با تغییر سیاست حکومت های محلی، که در مناطق گوناگون ایران حاکمیّت داشتند ، تغییرات و دگرگونی هایی از نظر قوّت و ضعف ، در اقامه ی عزاداری امام حسین(ع) روی می داد ، با روی کارآمدن صفویه و تشکیل یک دولت مرکزی مقتدر واهتمام وکوششی که در برگزاری عزای حسینی در داخل و خارج، در خانه ها،مساجد، تکیه ها  و بازار داشتند موجب شد تا عزاداری امام حسین(ع) به صورت یک نهاد اجتماعی درآید ، به این معنا که پس از اضمحلال سلسله ی صفویه نه تنها این سنت از بین نرفت بلکه روز به روز باروتر و تنومندتر گردید.

گسترش هیئت های مذهبی در دوره ی پهلوی

واضح و مبرهن است که یکی از عمده ترین علل رشد و توسعه ی هیئت های مذهبی در دوره ی پهلوی  برخوردهای جابرانه با فعالان در مساجد بوده  و هنوز هم خاطرات تلخ آن  در حافظه ها باقیست ،  با نگاهی به اسناد بدست آمده از ساواک توجه و حساسیّت وافر آن حکومت ضد دین  نسبت به مساجد آشکارتر می گردد ، اگر چه علیرغم دستگیری و شکنجه ی ائمه ی جماعات و نمازگزاران توفیق چشمگیری بدست نیاوردند .(در این مورد نگاه کنید به : پایگاههای انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک – مساجد- شامل سه کتاب در چهار جلد : مسجد جلیلی تهران ؛ مسجد هدایت تهران ؛ مسجد ارک تهران ،مرکز بررسی اسناد تاریخی ؛ وتاریخ شفاهی همان مساجد از مرکز اسناد انقلاب اسلامی)

در واقع سازمان عریض و طویل اطلاعاتی پهلوی به علت گستردگی و کثرت و هم چنین سیّار بودن محل برگزاری جلسات هیئت ها ، نتوانست کمترین موفقیتی در این حوزه به دست آورد و اتّفاقا از همین ناحیه نیز ضربه ی مهلکی خورد ، چرا که در مبارزات حق طلبانه ی ملّت ایران ، هیئت ها به عنوان بازوان توانمند مساجد نقشی بیاد ماندنی ایفا نمودند و فراموش نکنیم که حرکت دستجات عزاداری در تاسوعا و عاشورای حسینی در محرم سال 1357 به سمت میدان آزادی به امر امام خمینی (ره) بود که طومار سلسله ی ستم شاهی را در هم پیچید .

نگاهی کوتاه به نقش هیئت های مذهبی در سایر بلاد

امروزه به تاسی از فعالیت همین هیئتها شاهد خیزش جنبش های  اسلامی شیعی در کشورهایی نظیر بحرین ، اندونزی ، تایلند ، مالزی ، آذربایجان ، پاکستان ، هندوستان ، افغانستان ، نیجریه و … با بهره منمدی از تشکیل هیئت های مذهبی به فراخور جوّ ایجاد شده توسط حاکمانشان می باشیم . در واقع این هیئت ها با گرفتن درس عبرت از واقعه ی جانگداز عاشورا در کربلا ی معلّا ، در عین عزاداری بر سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) به تطبیق و بیان شرایط جامعه ی خود پرداخته و به تکلیف خود نسبت به ظالم و مظلوم واقفند .

هیئت های مذهبی پس از پیروزی انقلاب اسلامی

هیئت های مذهبی پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی در تمامی مراحل از انجام وظایف الهی خود غفلت ننموده اند چرا که بسیاری جذب مساجد شده و با سبقه ی هیئت گردانی ، مسئولین آن  توانستند در هر چه فعالتر نمودن مساجد ، به یاری ائمه ی جماعات بشتابند و عمدتا همین اعضای هیئت ها بودند که در تشکیل پایگاههای مقاومت ،  بسیج اقتصادی ، انجمن های فرهنگی و …  موجب هر چه فشرده تر شدن صفوف اقامه ی نماز جماعت و بسط فرهنگ غنی اسلام  گردیده و تحوّلی نوین را در تاریخ انقلابمان رقم زدند .

هم اینک هیئت های مذهبی به دو صورت فصلی (این هیئت ها فقط در ایام محرم و صفر و دیگر ایّام به عزاداری  می پردازند)

ومستمر (که در طول  سال فعالیت می کنند و برنامه های گسترده تری را به جامعه ی شیعی ارایه می دهند )

بروز حاکمیت نگرشهای جناحی در مساجد و هیئت های مذهبی

بدیهی است وجود نگرشهای جناحی  در بین مردم امری طبیعی بوده و هست و نمی توان این واقعیت را کتمان نمود ، اتفاقا این تشدّد نظرات همواره منجر به رشد و بالندگی جامعه گردیده ، لکن بروز و تحمیل نگرش یک سویه دراکثر مساجد جذب ، حداکثری را تحت الشعاع خود قرار داده است .

فراموش نکنیم که قبل از انتخابات دوره ی چهارم مجلس شورای اسلامی این خصیصه چهره ای آشکار به خود گرفت  فلذا جماعتی که یا در مخالفت با جناحی شدن مساجد و یا عدم پذیرش دیدگاه جناح حاکم در آن مسجد مخالفت داشتند ، به صورت گروهی و یا رفته رفته اقدام به ترک مساجد نمودند ، ( ثلمه ای که هرگز مورد بازنگری و  آسیب شناسی  قرار نگرفت ) اگر چه تعدادی از این نیروهای ارزشی در قالب هیئت های مذهبی تشکل یافتند ، امّا متاسفانه عدّه ای هم حتّی جذب هیئتها نشدند و عطای فعالیت های فرهنگی اجتماعی را به لقایش بخشیدند .

مع الاسف امروزه  جمعی با همان نگاه ( بهره برداری جناحی ) سعی در تحمیل  فضایی یک سویه  در برخی  هیئتهای مذهبیِ فعال دارند ، دارندگان این تفکر به علت عدم شناخت کافی از فلسفه ی تشکیل هیئتهای مذهبی دانسته یا ندانسته همان راهی را می روند که آرزوی دیرین دشمنان دین و ملّت است .

تکرار تجربه ای ناموفق نمی تواند دلیل بر هوشمندی طراحان این قبیل جریانات باشد (اگر چه صاحبان این تفکر را چند صباحی به نان و نوایی برساند) و خلاصه بوی صداقت از این گونه رفتارها استشمام نمی شود چرا که اگر داعیه ی خدمت به دستگاه اهل بیت ( علیهم السلام ) مد نظر است ، در شرایطی که تشکیل  تجمعات غیر اخلاقی ، ایجاد کلیساهای خانگی ، ترویج مکتب ایرانی به جای مکتب اسلامی ، وجود بسیاری از جلساتی که با عنوان هیئت های عزاداری همه گونه انحراف به خورد اذهان پاک جوانان می دهند ، الاّ شناخت معرفتیِ فرهنگ عاشورا ، می بایست  در دستور کار قرار گیرد ، نه هیئتهایی که بدون هیچ چشم داشتی صرفا به خاطر عشق به اهل بیت نبی گرامی اسلام و انقلابی که بر پایه ی حاکمیّت ولایت فقیه که به گفته امام راحل استمرار حرکت انبیاست استوار است و به خدمت گذاری مشغولند مورد هجمه  واقع شود و صد البته  تن دادن به این قبیل نگرشهای احساسی حاصلی جز تفرقه  و تاراندن جوانان از هیئت ها و گسیل آنان به دامن نااهلان در پی نخواهد داشت .

شهرداری و مساعدت به هیئت ها

از دیگر مواردی که باید همواره به عنوان تهدید برشمرد ضعف و یا فقدان بودجه کافی در اداره هیئت هاست  و به همین جهت است که شهرداری در کنار کمک به مساجد و حسینیه ها ،  کمک به هیئتها را نیز در دستور کارخود قرار داده است ، با نگاهی خوشبینانه ، این حرکت وقتی ارزشمندارزیابی می گردد  که مایحتاج واقعی در هیئت ها توزیع گردد نه آن اقلام تکراری که همه ساله در نمایشگاه عطر سیب با  ارائه ی کارتهای هوشمند  توزیع می شود وعمدتا مسئولین هیئت ها  چاره ای جز دریافت آقلام غیر ضرور، بعضا نامرغوب و بنجل ندارند ، البته نباید همکاری ها ، حمایت ها و نقش مثبت شهرداری را به خصوص در شش سال اخیر از نظر دور داشت ، ( گر چه پیشتر نیز حمایت شهرداری از هیئت ها (مساجد و مدارس ) بمنظور بهره برداری جناحی صورت می گرفت !)

آفات رو به تزاید در هیئت ها

از مواردی که در برخی از هیئت ها منجر به اعتراض مراجع عالیقدر گردیده می توان به اختصار به موارد زیر اشاره کرد :

-          تکثیر و نصب تمثالهای غیر واقعی از اهل بیت ( علیهم السلام )

-          خواندن نوحه و اشعار غیر واقع بمنظور تشدید احساسات عزاداران

علامه  شهید مرتضی مطهري در کتاب «تحريف هاي عاشورا » می فرمایند : بايد بر اين تحريف هاي تاريخ کربلا گريست.»

«آنچه که من (مطهري) مي گويم همان هايي است که مرحوم حاجي نوري هم از آنها ناله کرده است حتي صريحا اين مرد بزرگ مي گويد امروز بايد عزاي حسين راگرفت اما براي حسين در عصر ما يک عزاي جدي است که درگذشته نبوده است و آن هم اين دروغ هايي است که درباره حادثه کربلا گفته مي شود هيچ کس جلوي اين دروغ ها را نمي گيرد و به اين مصيبت حسين بن علي (ع) بايد گريست.»

-          استفاده از آلات موسیقی در دستجات عزاداری

-          خواندن مرثیه با وزن و آهنگ های غنا ( حتّی کوچه بازاری دوره ی ستم شاهی )

-          ارائه ی سبک های موسیقی پاپ و … به جای عزاداری سنتی

-          استفاده از علامتها با نصب در مقابل خیمه و محل تشکیل هیئتها و به حرکت درآوردن پیشاپیش در دسته جات عزاداری

-          قمه زنی

-          عدم اشراف و حضور روحانیت متعهد ( در برخی از هیئتهای عزاداری در ماه محرم  به برخی دلایل حتّی در حدّ سخنران هم از حضرات بهره مند نمی شوند )

-           به وجود آمدن طبقه ی جدیدی از مداحان که از اطلاعات کافی در این زمینه برخوردار نبوده و از این رهگذر به نان و نوایی هم رسیده اند  ، وارد شدن برخی از این قشر به حوزه ی سیاست هم مزید بر علّت گردیده است !

والسلام

**  علی اکبر پورسلطان  **
استفاده با ذکر منبع www.fajr57.ir جایز است





 
نظرات خوانندگان:

21 آبان 1391   
خادم الرضا
salam doste aziz age ye lotfi koni esme weblage maro to saytt bezari be tofile shoma bazdid ma ham bala bere. agret ba emam reza..mamnon
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
برگزاری کلاس درس نهج البلاغه توسط استاد حاج بهرام رحیمی در هیئت انصارالخمینی (ره) حسینیه ی آل یاسین (ع) 1403/10/3
گزارش:
همنوایی تأمل برانگیز تندروهای داخلی و براندازان خارجی/ منشاء شایعه استعفای رئیس‌جمهور کجاست؟
یادداشتی از: محمدكاظم انبارلويی
بوی کباب در مشام سیا!
یادداشتی از: احسان اقبال سعید
اشکم ولی به پای عزیزان چکیده ام / در باب تَر دیدگی رئیس جمهور
روزنامه اعتماد بررسي كرد
تحولات شام يك معادله و چند مجهول
عارف: حق نداریم در زندگی مردم تجسس کنیم
دعوت رسمی جولانی از امیر قطر برای سفر به دمشق
یادداشتی از: حسین حقگو
وقتی نهادها درست کار نمی‌کنند
یادداشتی از:علی بیگدلی*
از لباس رزم تا کت‌وشلوار
حشمت‌ا... فلاحت‌پیشه:
فرصت ویژه احیای روابط با اعراب
آیت الله العظمی جوادی آملی
باید از نظر فکری یک خانه تکانی کنیم
یادداشتی از: روزنامه جمهوری اسلامی
شجاعت پرهیز از ظاهرسازی
یادداشتی از: احسان هوشمند
ترکیه با تأسیس شبکه فارسی‌زبان در پی چیست؟
اطلاعیه:
برگزاری مراسم چهلمین روز درگذشت شادروان حاج حسن پورسلطان
در جلسه معاونت تدوین، تنقیح و انتشار قوانین و مقررات؛
انصاری، معاون حقوقی رئیس‌جمهور: احترام به قانون باید از دوران کودکی آموزش داده شود/ بسیاری از مسائل فرهنگی باید در مدارس و دانشگاه‌ها مورد توجه قرار گیرد/ ارتقاء سطح دانش حقوقی شهروندان بر هیچکس پوشیده نیست؛این امر شرط لازم برای زیست قانونمند شهروندان است
یادداشتی از: مهرداد خدیر
نه خانم سخنگو! آقای پزشکیان اولین رییس جمهور عذرخواه ایران نیست
یادداشتی از: مرتضی نجفی قدسی
تأملی در ضایعه ی درگذشت آیت الله سید محمد علی شیرازی در مشهد
یادداشتی از: مهرداد خدیر
آقای علم‌الهدی! وارونه نگویید/ شکل فعلی حجاب در زمان دولت مرحوم رییسی رایج شد/ دولت پزشکیان زیر بار برخورد چماقی نرفته نه که آزاد کرده باشد
سقوط جنگنده «اف 18» آمریکایی بر فراز آب‌های یمن
نخستین جرقه‌های اعتراضات علیه جولانی با تظاهرات در ادلب و حلب

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
روزنامه اعتماد بررسي كرد
تحولات شام يك معادله و چند مجهول
اطلاعیه ی هیئت انصارالخمینی (ره) در خصوص مشارکت در پویش ایران همدل
نعیم قاسم: حزب‌الله به مقاومت ادامه می‌دهد/ اسرائیل در هدف خود برای شکست مقاومت موفق نشد/ امیدواریم حکومت جدید سوریه، اسرائیل را دشمن بداند
یاد باد آن روزگاران یاد باد
تصویری از حجت الاسلام حاج سید جلال محبی و ...
محتوای کتابی که امام (ره) به حاج احمدآقا اهدا کرد چه بود؟
دوبیتی " با دلی آرام" سروده ی علی اکبر پورسلطان (مهاجر) در رسای پدر عزیزشان زنده یاد حاج حسن پورسلطان و ملاحظه هوش مصنوعی
در دیدار جمعی از استانداران سابق؛
روحانی: وقایع سوریه از ماه‌ها قبل برنامه‌ریزی ‌شده بود/ باید استراتژی‌مان را تغییر دهیم و تصحیح و تکمیل کنیم/ اظهارنظرهای ناپخته درباره تغییر دکترین هسته‌ای به نفع تندروهای آمریکا و اسرائیل است/ مصوبه مجلس درباره حجاب با قرآن و قانون اساسی منطبق نیست
چرا امام راحل فرمان هشت ماده‌ای را صادر کرد؟/علت پی‌گیری مدام امام درباره اجرای این فرمان چه بود؟
یادداشتی از: حجت الاسلام هادی سروش
دوستانه و دینمدارانه درمورد قانون حجاب
پوستر:
اطلاعیه بسیج دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی(ره) جهت برگزاری جشن بزرگ شب یلدا و میلاد حضرت زهرا(س) در منطقه محروم ویره شهریار
بیانات مقام معظم رهبری در دیدار اقشار مختلف بانوان
حجت الاسلام مرتضوی لنگرودی، تولیت حوزه علمیه حاج ابوالفتح تهران:
مردم معتقدند، مسئولین به حرف ما وقعی نمی‌نهند/ می‌خواهند انتقاد کنند، ولی جای خاصی برای آن وجود ندارد/ از راه عدم رعایت حجاب، مخالفت‌شان را نشان می‌دهند
یاد باد آن روزگاران یاد باد
تصویری از شهید والامقام مهرداد بیات و... در مسجد امام خمینی (ره)
در دیدار با وزیر علوم؛
آیت‌الله العظمی جوادی آملی: اگر در کشور نجومی بگیر و اختلاسی نباشد مردم به قانون احترام می‌گذارند
وصیت‌ مهم امام(ره) به حاج احمدآقا چه بود؟
چراغ‌های حرم حضرت زینب (س) خاموش شد
محقق داماد: نمی‌توان حجاب را با چکش درست کرد
تصاویر هوایی از اردوگاه جبالیا در شمال غزه قبل و بعد از حملات
در یادداشتی به مناسبت سالروز فرمان هشت ماده‌ای امام خمینی؛
خانم سکینه سادات پاد: نقض کرامت و حریم خصوصی افراد و رفتارهای غیرمسؤولانه و خودسرانه در اندیشه امام، اسلامی و قانونی نیست/ جماعتی که خودسرانه حتی خود را متخصص در امور نظامی می‌دانند چه نسبتی با فرمان هشت ماده‌ای امام دارند؟!
اینفوگرافیک | نظر برخی از مراجع عظام تقلید و علما به اجرای قانون جدید عفاف و حجاب


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 23731
تعداد بازدید دیروز: 26510
بازدید کل: 73372786
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.