امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری


 

 

 

تاريخ انتشار: 28 مهر 1404 ساعت 23:25:22
یادداشتی از: دکتر ناصر فکوهی
«رادیکالیسم‌ - تندروی» یا «اعتدال‌ - عقلانیت» در موقعیت بحران عمومی

نه ارائه راه‌حل‌های عملی، نه توصیه و هشداردادن‌های بیش از حد، تا زمانی که  تغییراتی اساسی در پارادایم‌های حاکمیتی  ایجاد نشود، هیچ گرهی را از گره‌های اساسی ما باز نخواهد کرد

   عصر ایران؛ در شرایط بسیارسختی که امروز کشور ما با آن روبروست، از جمله موقعیت بسیار وخیم اقتصادی، فساد گسترده، اختلافات میان مسؤولان، نبود استراتژی روشن برای حکم‌رانی مسائل اجتماعی، فشارهای اجتماعی، تنش‌ها و بی‌ثباتی میان مردم و میان مردم و دولت، تهدیدهای جهانی، پی‌آمدهای ویرانگر جنگ 12 روزه و خطر یک جنگ و ویرانی‌های جدید، تحریم‌های بین‌المللی و بی‌عدالتی گسترده‌ای که در سطح بین‌المللی شاهدش هستیم، یک پرسش دائم بر سر زبان‌هاست: چه باید کرد؟

    پرسشی که نه امروز، که سال‌های سال است همه از هم می‌پرسند، بی‌آنکه پاسخ هیچ‌کدام‌شان بتواند دیگری را قانع کند. اما پرسش دیگر و شاید مهم‌تر آن است که دست‌اندرکاران و مدیران و به یک عبارت کوتاه‌تر، صاحبان قدرت تصمیم‌گیری در همه رده‌ها، چه باید بکنند؟

    آنچه در زیرمی‌آید پاسخی به این پرسش در قالب یک پارادایم تحلیلی و نه مجموعه‌ای از راهکارهاست که بارها و بارها در مقالات بی‌شماری به آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

    در اینجا ادعای ما این نیست که این پاسخ، بهتر و تیزبینانه‌تر و کاراتر از پاسخ‌های دیگران و یا حتی پاسخ‌های پیشین خود نگارنده باشد. و تنها تفاوت در آن است که تلاش کرده‌ایم قالب آن را به تحلیل پارادیمی ببریم.

    به باور ما نه ارائه راه‌حل‌های عملی، نه توصیه و هشداردادن‌های بیش از حد، تا زمانی که  تغییراتی اساسی در پارادایم‌های حاکمیتی  ایجاد نشود، هیچ گرهی را از گره‌های اساسی ما باز نخواهد کرد و البته فراموش نکرده و نمی‌کنیم لزوم و ضرورت حاد خروج از انفعال و نداشتن چشم‌انداز تنها شامل مسئولان نمی‌شود بلکه مردم نیز در حد توانشان باید چنین کنند، اما بنا بر منطق، توان مردم عادی به دلیل در دست نداشتن اهرم‌های تصمیم‌گیری در مقاطع مهم، بسیار کمتر و غیر قابل مقایسه با کسانی است که به هر شکل و صورتی در این رده‌ها قرار دارند.

   مردم عمدتا تنها در چارجوب زندگی روزمره خود توان کنش دارند و آن هم در شرایطی که بحران به حدی نرسیده باشد - حال آن که  اکنون رسیده -. از این رو  اینکه امروز در این شرایط سخت و فشارهایی که از هر سو بر مردم وارد می‌شود، به جای تاکید بر نقاط کور و تیره‌ای که ریشه اصلی وضعیت موجود است، بازهم انگشت اتهام را به سوی آن‌ها بگیریم و از آن‌ها انتظار گره‌گشایی داشته باشیم، به نظر من کاملا نه تنها به دور از عقلانیت، بلکه حتی به دور از اخلاق است.

   اما برای آنکه بتوانیم نظر خود را درباره آنکه بهترین و عقلانی‌ترین اقدامات برای دست‌اندرکاران در شرایط کنونی و برای بهبود شرایط موجود (ولو به طور نسبی) به سود مردم و ایجاد احساس آرامش و دور کردن دغدغه‌های گوناگون از آن‌ها و زنده کردن امید در دلشان چه می‌تواند باشد، باید تاکیدمان را بر خلأی بگذاریم که در نبود یک استراتژی و گفتمان روشن و با چشم‌اندازی پراگماتیستی در زمینه سازمان اجتماعی  به دلیل سال‌های سال، بی‌توجهی در سطح تصمیم‌گیری با آن روبرو هستیم.

   بیائیم در ابتدا به دوگانه‌ای که در آغاز این یادداشت به آن اشاره کردیم، بازگردیم: در طول تاریخ معاصر و هر‌اندازه به دوران کنونی نزدیکتر شده‌ایم، دو رویکرد رادیکال و تندروانه از یک‌سو و معتقدل و عقلانیت یافته، از سوی دیگر از یکدیگر بیشتر فاصله‌گرفته‌اند. و شاید برای اکثریت مخاطبان ما روشن باشد که با وضعیتی که جهان کنونی در حال تجربه کردنش است، این فاصله گرفتن به سود سویه نخست (تندروی) بوده است. ولو آنکه در قالبی دروغین مدعی قرار داشتن در سویه دوم (عقلانیت) بوده است.

آرمانشهر رادیکال ها درقرن بیستم 

    مثالی بزنیم: گروه‌های رادیکال و انقلابی از یک سو و گروه‌های خشن نظامی و تروریست از سوی دیگر در تمام طول قرن بیستم زیر پوشش نوعی رادیکالیسم چپ یا راست، تلاش کردند چشم‌اندازهای جهانی بهتر و آرمانشهری را برای مردمشان ترسیم کنند و راه‌های طولانی و سخت رسیدن به آن جهان را، رفتارهای رادیکال، انقلابی و شورشی و غیره نشان دهند. بنا بر این ادعا، گفتمان، عملکرد و در یک کلام استراتژی و تاکتیک‌های تندروانه و چشم‌گیر لزوما ما را با سرعت و اطمینان بسیار به اهداف آرمانشهری رسانده و دوام آن آرمانشهر را نیز بیشتر خواهد کرد.

    بدین ترتیب بوده است که در قرن بیستم با پیدایش و رشد باورهایی استعلایی به مفاهیمی اسطوره‌ای، اما کاملا زمینی، همچون «پیشرفت»، «ملی‌گرایی»، «انقلاب»، «کودتا»، «جنبش‌های پیشرو»، «توطئه‌های سیاسی»، «تبلیغات سیاسی» و یا حتی رفتارهایی سرسختانه همچون «سرکوب» و «اختناق» و غیره در جهت رسیدن به «آرمانشهر»، ظاهر شدند. 

    این در حالی بود که در سویه دوم، یعنی اعتدال و عقلانیت، تنها برگونه‌ای «ذات‌گرایی» تاکید می‌‌شد، که لزوما سبب کنار رفتن اهداف نامناسب و زشت و خشونت‌آمیزوغیراخلاقی و جایگزینی آن‌ها با اهداف وعملکردهای اخلاقی، خوب و شایسته و انسانی خواهند شد: اینکه تصور کنیم اهداف اعلام شده و کنشگران اجراکننده آن‌ها چنانچه افرادی ذاتا خوب و شایسته باشند، نتایج نمی‌توانند جز  رسیدن خودکار به آرمانشهرها باشند.

 شکست هر دو گروه را امروز بعد از گذشت یک دوره حداقل صد‌ساله می‌توان مشاهده کرد: کودتاگران نظامی و سرکوبگران و توطئه‌گرانی که تصور می‌کردند همه چیز را می‌توانند با تکیه به ثروت و قدرت پلیسی و نظامی خود به پیش ببرند، هرچند توانسته‌اند به بهای کشتارهای گسترده و خونین، خاموش کردن مطالبات مشروع مردم از میان بردارند، خود بهتر از هر کسی می‌دانند که موقعیتی شکننده‌تر از همیشه دارند؛ وانقلابیون دیروز امروز تقریبا در همه جا در موقعیت زورگویان و سودجویان جدید و اغلب بی‌رحم‌تر از کسانی که علیه‌شان مبارزه می‌کردند، مشاهده می‌شوند.

شکست به گواه بیلان‌ها 

   بنابراین تندروی یا رادیکالیسم، به معنای استفاده از روش‌های سخت، خشونت‌های مدعی مشروعیت داشتن، میان‌بُرزدن، شتاب و از میان برداشتن همه موانع سر راه از طریق زور، توطئه یا ریاکاری و تطمیع تقریبا همیشه با شکست روبرو شده‌اند.
   بیلان دیکتاتورهای شکست‌خورده جهان سومی، و جنبش‌های انقلابی و حتی ضد‌استعماری که به قدرت‌های سرکوبگر و نوکران جدیدی برای استعمارگران تبدیل شده‌اند، نتایجی هستند که به باور ما هم بی‌پایه بودن نظریات انقلابی و هم بی‌فایده بودن نظریات ضد‌انقلابی را نشان می‌دهند: پوپولیسم چه در راست چه در چپ، چه در شرق و چه در غرب، چه با بهره برداری از پایه و چه با تکیه بر نخبگان با شکست مطلق و بحران جهان کنونی روبرو شده است.

اسطوره زدگی

    بنابراین برای پاسخ به پرسش بالا، می‌توان به صورت منطقی از این رویکرد واقع‌بینانه به نظام‌های سیاسی و کاربردهای  شکست‌خورده یا نسبتا موفق در آن‌ها حرکت کرد. این‌جاست که با یکی از مشکلات اساسی در کشور خود روبرو می‌شویم که عقل‌گرایی را به شدت به زیر یورش می‌برد: اسطوره‌زدگی نسبت به گذشته و آینده که عامل اصلی و اساسی، روان‌پریشی و زمان‌پریشی و بی‌خبری و ندانم‌کاری و کژرفتاری و فساد در زمان حال و احتمالا در چشم‌انداز کوتاه و میان مدت می‌شود.

    این اسطوره‌زدگی، یعنی به گونه‌ای خود را مرکز عالم تصور کردن، هزینه‌های سنگین و متعددی دارد که نخستین آن‌ها ندیده گرفتن یا ندیدن واقعیت‌های پیچیده جهان امروز است. جهانی که هر چه بیشتر و بیشتر در آن از وضعیت تک‌جهان‌روایی(universalism) گذرمی‌شود و به موقعیت چند‌جهان‌روایی(pluriversalism) و پیچیدگی سیستمیک(systemic complexity) رسیده و می‌رسیم. برای این کار مسئولان، دست‌اندرکاران و نخبگان ما باید هرچه بیشتر از حباب‌هایی که در گونه‌ای تخیل و گفتمان ِ«شبه‌واقعی» برای خود ساخته‌اند، به جسارت و پختگی و عقلانیتی برسند که مسائل را رودررو ببینند و برای مردم خود استراتژی و چشم‌اندازهای روشنی تدارک ببینند.  

  این «واقعیت واقعی» چیست که برغم همه آلترناتیوهای جعلی و توطئه‌ها و ریاکاری‌ها و نفوذها و داده‌های تصنعی، گزندی چندان نمی‌پذیرد: باید بگوییم بنا بر شهادت و تحلیل‌های گسترده و متعدد مهم‌ترین متخصصان مستقل علوم اجتماعی و سیاسی در سراسر جهان، آنچه امروز در جهان شاهدش هستیم، نه چند بحران محلی و منطقه‌ای کوچک و بزرگ، بلکه در مقیاس بزرگ و بی‌سابقه، مجوعه‌ای از درگیری‌ها، تنش‌ها، جنگ‌ها و توطئه‌های سیاسی، دخالت‌ها و ایجاد گاه حتی تصنعی و موقت ِموقعیت پیچیده ژئوپلیتیک بین‌المللی و ملی است. مقیاس‌هایی که مورد بحث ما هستند از پس از جنگ جهانی دوم تاکنون مشاهد نشده‌اند.

    به صورتی که در بسیاری موارد همچون در آمریکای ترامپ، اروپای غربی، روسیه پوتین و چین و هند، شرایط را با وضعیتی شبیه برهه زمانی فاصله دو جنگ جهانی قرن بیستم (1918تا 1940) مقایسه می‌کنند. جهان آبستن حوادث بزرگی است که پهنه آن‌ها برخلاف تصور بسیار فراتر از خاور‌میانه یا آسیای جنوب‌شرقی می‌روند. و این در موقعیتی اتفاق افتاده و ادامه دارد که رهبران قدرت‌های بزرگ جهانی و وابستگان آن‌ها در شرق و غرب از بی‌کفایت‌ترین، تبه‌کارترین و بی‌رحم‌ترین کنشگرانی هستند که انسانیت تا‌کنون به خود دیده‌ است.

   نتیجه نیز روشن است: این گروه با برتری دادن سیستماتیک به «اقتدارگرایی»، داروینیسم اجتماعی و نفرت‌پراکنی و دو یا چند قطبی کردن جوامع خود و ایجاد نفرت و دشمنی و تعارض میان این قطب‌ها، همه جا تلاش می‌کنند دموکراسی را بی‌کفایت نشان‌داده و جایگزنش را «اقتداگرایی فن‌سالارانه» معرفی‌کنند.

   بحثی که به آن باز خواهیم گشت و ریشه‌هایش را در فلسفه سیاسی جدید (کورتیس یاروین، نیک لند و روشنگر تیرگی یا جنبش ارتجاعی نو NRx) فیلسوفانی که آمریکای ترامپ و نولیبرالیسم بریتانیایی  را به سرمایه‌داری نولیبرال-فن‌سالار-حزبی ِ اقتدارگرای چین متصل می‌کنند، در مقاله‌ای دیگر به صورت مفصل خواهیم پرداخت.

    اما در اینجا همین اکتفا می‌کنیم که بگوییم: همه جا تلاش‌ می‌شود به جای دامن زدن و گستردن سیاست‌های هم‌‌افزایی، آشتی و رشد در تنوع، همیاری وهمزیستی میان فرهنگ‌ها و گروه‌های عقیدتی، نژادی، قومی، سیاسی و غیره، حرکت کنند و بدین ترتیب ما را در برابر یک فاجعه تمام‌عیار قرار‌دهند: جهان بر لبه پرتگاه خطرناک نه فقط یک مصیبت زیست‌بومی، بلکه همراه آ« و شاید پیش از آن، یک نوفاشیسم ِ الیگارشیک و پوپولیستی ِ سیاسی و یک جنگ سرد و زیر پوستی که هر آن ممکن است به جنگی گرم تا حد نابودی یا پسرفت اساسی کل بشریت پیش رود.

تلفن همراه، بخشی از بدن و ذهن

   برای ارائه نمونه‌ای در دسترس از این وضعیت می‌توانیم شبکه‌های اجتماعی را رصد کنیم که امروز در همه جا همه را درون خود فرو برده‌اند و تصویر بارز آن را در انسان‌هایی ببینیم که در تمام جهان، تلفن همراه به بخشی از بدنشان و در واقع ذهنشان افزوده شده است.
   این شبکه امروز به نوعی، زیستگاهی (معادل روستا در انقلاب کشاورزی و شهر در انقلاب صنعتی) برای کنشگران اجتماعی است. این کنشگران، چه بخواهند و چه نه، شکل و شیوه ارتباط و کنش سیاسی و اجتماعی، چاره‌ای جز گذر و حضور پیوسته و هرچه بیشتر در شبکه ندارند. و اینجاست که موقعیت و تصویر عمومی شبکه را می‌توان به مثابه نمونه‌ای آرمانی (در معنای وبری این واژه) از کل جامعه شمرد.

   هرکسی ولو با بدترین پیشینه سیاسی و اجتماعی، بدون کم‌ترین مشروعیتی، و حتی با کارنامه‌ای که از هر لحاظ  و در همه زمینه‌ها ورشکسته و غیر قابل قبول است، در حال نظر دادن روی پلتفرم‌هایی است که  نه کوچک بودنش معنایی دارد و نه میلیونی بودنش. و هم از این روست که این عرصه به  پهنه‌ای بزرگ برای همه دولت‌ها برای پیش بردن اهداف سیاست‌زده و منافع کوتاه مدتشان نیز بدل شده است.

   واقعیت امروز با آخرین فناوری‌های اطلاعاتی، خود بدل به یک امر به شدت قابل دستکاری شده و بنابراین ، اگر  نقاط شاخصی همچون «حقیقت» و «شواهد» و «اسناد»  تا همین سال‌های اخیر هنوز معنا و تاثیری داشتند امروز می‌بینیم که همه این شاخص‌ها در حال رنگ باختن هستند.
 جهان پیچیده‌ای با پیچیده‌ترین مسائل و درگیر بیشترین میزان دستکاری‌های نظام‌های سودجوی خصوصی و دولتی و به شدت  افسون‌زده با «کارایی» اقتدارگرایی، در برابر «شکنندگی» دموکراسی، نیاز به آن داشته و دارد که هوشمندترین، اخلاقی‌ترین، متعهدترین و البته کاراترین کنشگران اجتماعی در آن در ارکان قدرت قرار بگیرند. روشن است که معنای این سخن آن نیست که باید «متخصص‌ترین» یا «فناورترین » افراد در این نقاط تصمیم‌گیری باشند، زیرا تخصص بدون اخلاق و عدالت بوده که کار را در بسیاری موارد به فجایع کنونی در جهان رسانده است.    

محلی گرایی به جای نگاه جهانی

   در آنچه گفتیم، این امر قاعدتا بدیهی اما به روشنی غیر‌قابل درک برای اکثریت دست‌اندرکاران و مدیران ما  ولی حتی برای بخشی بزرگ از مردم و نخبگان غیر‌دولتی ما وجود دارد که شرایط ایران را با نوعی «خودمحور‌بینی» باور‌نکردنی زیر نگاه خود گرفته‌اند. این امر هر چند در جناح‌های تندرو بسیار بیشتر است، اما نباید تصور کرد که سایر جناح‌ها و گروه‌های سیاسی و اجتماعی از آن در امان هستند. این پدیده که پیشینه‌ای طولانی در شناخت فرهنگ دارد را ما «محلی‌گرایی» (localism/provincialism) می‌رساند که بر اساس آن ولو در جهان و محافل و نهادهای آن حضوری فیزیکی داشته باشیم، حضوری واقعی و موثر نداریم. و منظور از جهان نیز، هم جهان برون‌مرزی است و هم جهان درون‌مرزی یا جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنیم.

   بنابراین در اینجا نیز می‌توان همچون همیشه فهرستی تکراری از راه‌حل‌هایی داد که می‌توانند به بهبود وضعیت کمک کنند (فهرستی که صدها بار گفته و تکرار کرده‌ایم و هم امروز نیز بسیاری هر روز در همه جا بیان می‌کنند) اما تا زمانی که این پارادایم‌های اساسی در رویکردهای رسمی و غیر‌رسمی نتوانند به خوبی درک شده و  بدل به استراتژی‌های پایدار برای حکمرانی شوند و در مسئولان و دست‌اندرکاران و از آن راه در مردم درونی گردند، ولو آنکه این امر به صورتی آرام و در زمان انجام گیرد، اینکه ما راه به آرمانشهری حتی نسبتا پایدارخواهیم بُرد، توهمی بیش نیست.

   بنابراین باز هم تکرار می کنم، به سادگی می‌توان آنچه ده‌ها و بلکه صدها بار تکرار کرده‌ایم بار دیگر تکرار کنیم: تامین نیازهای  اولیه زندگی مردم در یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان به حد شایسته آن، به حداکثر رساندن همه آزادی‌های اجتماعی و سیاسی و رسانه‌ای و ارتباطی  به بالاترین حد ممکن و کاهش فشارها در این زمینه‌ها تا کمترین حد ممکن؛ تنش‌زدایی با جهان در بیرون و با جامعه خود در درون، از طریق پرهیز سیستماتیک از گفتمان‌های تنش‌آمیز و تندروانه و رادیکالیسم توخالی و البته مبارزه  گسترده با فساد و شاخه‌های بی‌نهایتی که در جامعه ما پیدا کرده است. این‌ها راه‌هایی هستند که بارها و بارها به آن‌ها اشاره شده و در هر بخشی متخصصان همان بخش  برایشان عملکردهایی روشن و قابل اجرا با سرعت و تاثیرگذاری روشن و محسوس، ارائه داده‌اند، اما هیچ یک از این‌ها بدون اراده‌ای، پایه‌ای و ضروری به دلیل نبود باور به پارادایمی که در بالا تلاش کردیم، به جایی نرسیده و به احتمال زیاد نخواهد رسید.

   دور خود چرخیدن‌های بی پایان

  در یک نتیجه‌گیری نهایی باید گفت تقلیل بحث به اینکه ما با دو تمامیت روشن با مرزهای دقیقی روبرو هستیم که در یک سو تندروی و رادیکالیسم قرارگرفته و در سوی دیگر عقلانیت و اخلاق، هرچند در این دوگانه و به صورتی انتزاعی و زبانی، نادرست نیستند، ولی در ترسیم مرزها و عدم درک پیچیدگی‌یی که میان این دو  سویه وجود دارد، به شدت در اشتباه‌ خواهد بود و به همین دلیل نیز حرکاتی که مشاهده می‌کنیم به  دست و پا زدن‌های بی‌حاصل و یا دور خود چرخیدن‌هایی بی‌پایان شباهت دارند که دلیلش نه  اختلاف بر سر راه‌حل‌ها، بلکه عدم باور به ضرورت نیاز مبرم به درک و پذیر‌ش و درونی کردن این موقعیت‌های جدید پیچیدگی و چند‌جهان‌روایی است. 

*استاد انسان شناسی دانشگاه تهران





  تعداد بازديدها: 3


 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
یادداشتی از: دکتر ناصر فکوهی
«رادیکالیسم‌ - تندروی» یا «اعتدال‌ - عقلانیت» در موقعیت بحران عمومی
با خطاطی آقای محمد مسلم خانی
السَّلاَمُ عَلَى حُجَّةِ الْمَعْبُودِ وَ كَلِمَةِ الْمَحْمُودِ "زیارت امام زمان (عج)به نقل از سید ابن طاووس"
یادداشتی از: دکتر يدالله حبيبي
به کجا چنين شتابان؟
یادداشتی از: روزنامه جمهوری اسلامی
کلاه گشاد مجلس بر سر دولت برای رسوب افغان ها در ایران
یادداشتی از: حامد محمدی، استاد دانشگاه ادیان و مذاهب
پزشکیان در گردهمایی مشترک قرارگاه ملی مسجد/ مسجد، پناه همه سلایق جامعه باشد
پایان مکانیسمی که غیرحقوقی و فریبکارانه خلق شد
پیش بینی‌ها از غلبه ایران بر سازوکار اروپاییان
بیانات مقام معظم رهبری در دیدار قهرمانان و مدال‌آوران ورزشی و المپیادهای علمی جهانی
شمخانی از چهره های معتدل بوده و هست/ با نظرات او در شورایعالی امنیت ملی موافق نیستیم اما شکستن حریم خصوصی او را ناپسند می دانیم
گزارشی از رضا حسینی
اندیشکده اروپایی: جنگ ایران و اسرائیل، تهدید بقای اروپا است
روایت علی جنتی از مخالفان برجام/ یکی از مخالفان جاسوس انگلیس از کار درآمد و اعدام شد
قدیمی ترین مسجد ایران را بهتر بشناسید + تصاویر
تقلید جوانان ژاپنی از نیروهای گردان‌های القسام + عکس
مخالفت دولت لبنان با خواسته کاخ‌سفید درباره آینده حزب الله
حمایت ظریف از اقدام کشورهای جهان در اعلام پایان تحریم های ایران/ بند ۸ قطعنامه ۲۲۳۱ (لغو ۲۲۳۱ و تداوم لغو همه قطعنامه‌های قبلی و پایان رسیدگی شورا) عملیاتی شده است
در جلسه عصر امروز هیئت دولت؛
پزشکیان: هر مقرره‌ای که موجب فشار اقتصادی بر زندگی مردم شود، باید سریعا اصلاح شود/ هیچ مسئله‌ای در عرصه حکمرانی، حیاتی‌تر و مهمتر از معیشت مردم نیست
ترامپ: تاسیسات اتمی ایران را بمباران نمی‌کردیم، در غزه آتش‌بس نمی‌‎شد
حکم دادگاه عالی امارات: دریافت سود مرکب (سود روی سود) بر وام‌های بانکی ممنوع است
یادداشتی از: مهرداد خدیر
آنچه وزیر ارتباطات به سحر امامی نگفت: کدام «مردم» منتظر رفع فیلترینگ‌اند؛ اکثریت یا اقلیت صدا وسیما؟!
نقطه سر خط بعد از 10 سال
برجام تمام شد / زنده باد برجام
اختصاصی:
"لطف خدا بیشتر از جرم ماست" مصرعی از غزل شمارهٔ ۲۸۴ لسان الغیب حافظ شیرازی/ با خطاطی آقای محمد مسلم خانی

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
آقای حاج علی اکبری! فقط شما حرف بزنید، بقیه زبان شان را ببندند؟
حمله حاج‌ علی‌اکبری، امام جمعه موقت تهران، به باهنر: بابا این زبانتان را ببندید دیگر / کی هستی که اعلام می کنی نظام دیگر مسئله حجاب را کنار گذاشته
پیام تبریک سید حسن خمینی در پی قهرمانی وزنه برداری ایران در جهان: زنجیره‌ی پیروزی‌های قاطع ورزشکاران رشته‌های مختلف در مسابقات بین المللی، مقوّم حس ملی و پیوند با این آب و خاک در میان مردم، و به خصوص نسل بالنده جوان، است
توهین به مقدسات شیعه در زینبیه دمشق
غلامعلی رجایی مطرح کرد:
جای خالی بسته اقتصادی برای عبور از بحران
سردار تولایی:
موشک های ایران مقر خلبان‌های اسرائیل را هدف قرار داد
خود را دانستی همه را دانستی
مصرعی از دیوان مولانا شمس تبریزی "با خطاطی آقای محمد مسلم خانی
با ۱۵ دقیقه تماشای تلویزیون بیننده می‌شوید
آدرس غلط ندهید، این موفقیت نیست!
روحانی: «نه جنگ» را محقق کنیم/ ما می‌توانیم هم نجنگیم، هم تسلیم نشویم/ مذاکره سخت ولی امکان‌پذیر است/ مردم باید بعد از جنگ ۱۲ روزه اصلاح در امور را ببینند
اختصاصی:
فقط پاییز میفهمد غم یک مرد تنها را... "با خطاطی آقای محمد مسلم خانی"
در دیدار با اعضای دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی؛
سید حسن خمینی: امام یک «عدالتخواه مردمگرا» است/ عدالتخواهی و مردمگرایی نباید با جمهوریت در تعارض باشد/ تفرق‌ها شکننده انقلاب ما است؛ مراقب باشیم شقاق نیندازیم
روایتی از دکتر حسین موسویان در «ایران و آمریکا؛ تعامل یا تقابل»
پیام جان کری به مقام عالی رهبری را مکتوب کردم/ در پایان نوشتم: «استدعا دارم بعد از رویت، این مرقومه را معدوم فرمایید زیرا ...»
فرق بین مسلمان و مومن چیست؟
واکنش تند مقتدی صدر به حضور نخست وزیر عراق در شرم الشیخ
سفر یک روزه علی لاریجانی به روسیه / تحویل پیام رهبری به پوتین
یادداشتی از روزنامه جمهوری اسلامی
اگر آلفرد نوبل زنده بود
هنر تا عرش
نمایشگاه خوشنویسی و هنرهای تجسمی
پزشکیان: در عموم موارد، مقصر مشکلات مردم، تصمیم‌گیران هستند
سید علی خمینی: وفاق اگر به حیطه‌ فکر و اندیشه برسد، خطرناک است/ وقتی نیروهای انقلابی به عرصه سیاست وارد می شوند، برچسب تندرو و سوپرانقلابی می زنند
توضیحات حضرت آیت الله سبحانی در مورد نظریه عند الاستطاعة موضوع مهریه


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 1150
تعداد بازدید دیروز: 9441
بازدید کل: 77083956
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.