سید حسن خمینی در دیدار با اعضای دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی(حسینیه هنر)، گفت: انقلاب یک هنر بود، چون همه را دور هم جمع کرد؛ و امام یک هنرمند بود، چون توانست در جامعه وحدت به وجود بیاورد. این تجمیع همه اقوام، گروهها، فرقهها، سلایق و قومیتها زیر یک پرچم، هنر است. انقلاب هنر بزرگ امام بود و امام هنرمند بزرگ اجتماعی تاریخ ما است؛ چون وحدت در عین کثرت به وجود آورد و انتثار و پراکندگی را از بین برد.
یادگار امام با تأکید بر اینکه خیلی باید مراقب تفرقها باشیم، گفت: اگر میخواهیم برای امام کار کنیم، باید بدانیم امام یک «عدالتخواه مردمگرا» است؛ فراموش نکنیم که این عدالتخواهی و مردمگرایی نباید با جمهوریت در تعارض باشد.
به گزارش خبرنگار جماران، حجتالاسلام و المسلمین سید حسن خمینی صبح امروز طی سخنانی در دیدار با اعضای دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی(حسینیه هنر) گفت: کار برای امام در مجموع کم شده و حتی در برخی مقاطع تصور میشد عامدانه فتیلهاش را پایین کشدهاند. واقعا امام از حیث علمی هم مظلوم واقع شده؛ سیطره حجاب سیاست بعد علمی ایشان را پنهان کرده و حتی حوزههای علمیه که علاقهمند به امام هستند آن گونه که باید به مبانی ایشان نمیپردازند.
یادگار امام با اشاره به اینکه فرق بسیار لطیفی بین هنر و علم هست، تصریح کرد: در تعریف علم میگویند شما هرچه دقیق بشوید و جزءها را بیشتر ببینید، نگاه شما علمیتر است. اما هنر یک نگاه کلی است؛ یعنی هرقدر شما به اجزاء بیاندیشید، از هنر دور میشوید. مثلا یک فیلم خوب، فیلمی است که همه این اجزاء در پیوند با هم باشند. یک وحدت در عین کثرت است و باید در روح کلی گم شوند. اگر این وحدت بیشتر شکل بگیرد، هنر جلوه بیشتری پیدا میکند.
وی افزود: انقلاب یک هنر بود، چون همه را دور هم جمع کرد؛ و امام یک هنرمند بود، چون توانست در جامعه وحدت به وجود بیاورد. این تجمیع همه اقوام، گروهها، فرقهها، سلایق و قومیتها زیر یک پرچم، هنر است. انقلاب هنر بزرگ امام بود و امام هنرمند بزرگ اجتماعی تاریخ ما است؛ چون وحدت در عین کثرت به وجود آورد و انتثار و پراکندگی را از بین برد.
سید حسن خمینی با تأکید بر اینکه خیلی باید مراقب تفرقها باشیم، اظهار داشت: تفرقها شکننده انقلاب هنری ما است. اصلا شاکله دین ما بر یک مطلب مهم است؛ تنها دینی است که معجزه آن هنر است. یعنی معجزه ادیان دیگر به نوعی علمی است که مرده زنده میکردند یا عصا تبدیل به مار میکردند. اما معجزه پیامبر اسلام(ص) قرآن یعنی هنر و بلاغت است. همه محققان اذعان کردهاند که این کتاب مافوق توان یک بشر عادی است. اینکه امروز اعراب میتوانند به یک زبان مشترک صحبت کنند، به خاطر وجود این کتاب است؛ این هم ریشه دینی ندارد، ریشه هنری و بلاغی دارد و قدرت زبان است.
وی تأکید کرد: انقلاب اسلامی از این حیث یک هنر است، چون همه با هم شدند و هویتش هم به رهبری بوده که این کار بزرگ را انجام داده است. اول از همه باید مراقب باشیم که شقاق نیندازیم و خیلی نسبت به این مراقبت کنیم؛ اختلاف هست ولی باید همدل و همراه باشیم. دوم اینکه هنر وقتی «هنر دینی» است که دارای ابعاد مورد نظر خودش باشد. فارق هنر دینی و غیر دینی در این است که نباید از هر وسیلهای استفاده کنیم؛ مثلا نباید بگوییم چون میخواهیم مردم را بیاوریم، سراغ سنخی از بیانات برویم که شرّ است.
یادگار امام در ادامه سخنان خود اظهار داشت: یکی از دیگر نقاط تمایز بین هنر دینی و غیر دینی بحث «هدف» است. هدف تعالی جامعه، بردن انسانها بر سر سفره پیامبر(ص)، هدایت مردم و کشاندن نسلهای آتی به یک «آرمانشهر دینی» است. در این مسأله خیلی مهم است که همواره خودمان را مراقبت کنیم. مقام معظم رهبری تعبیر زیبایی دارند که می گویند «با دستمال کثیف نمیشود شیشهای را تمیز کرد».
وی با تأکید بر اینکه مراقب باشیم این آرمانشهر را درست بشناسیم و آن را تک بعدی نبینیم، ادامه داد: در گذشته هم گفتهام که مراقب باشید دین را کاریکاتوری نبینید. خیلیها به عشق دین گرفتار نگاههای تک بعدی شدهاند؛ از کسانی که اسلام را مساوق با سوسیالیسم گرفتند، به خاطر عشق به عدالت؛ تا کسانی که اسلام را مسابق با سرمایهداری گرفتند، به عشق پیشرفت.
سید حسن خمینی تأکید کرد: اگر میخواهیم برای امام کار کنیم، باید بدانیم امام یک «عدالتخواه مردمگرا» است؛ فراموش نکنیم که این عدالتخواهی و مردمگرایی نباید با جمهوریت در تعارض باشد. در مسیر عدالتخواهی نباید اکثریت را فراموش کرد و باید همدل با اکثریت بود. این سخن نیز کاملا درست است که اکثریت فقط اطرافیان ما یا قسمت مرفهین کشور نیستند؛ بلکه همه جامعه هستند و همه در سرنوشت خودشان حق دارند.
وی با اشاره به اینکه روح جوان نسبت به عدالتخواهی علاقه دارد، افزود: روح جوان عدالتخواه است و کاملا حرف درستی است که عدالتخواهی موتور محرک هر جامعهای است اما باید مراقب باشیم که عدالتخواهی، به صورت کور معنا نشود. در رابطه با خود حضرت امام، باید مراقبت کنیم که ایشان کاریکاتوری معرفی نشود. بعضیها تعبیر میکنند که اسلام ما هم کاریکاتوری است. چون اگر به شما بگویند العیاذ بالله این فرد حواسش به ناموس مردم نیست، با او رفاقت نمیکنید ولی فردی که غیبت میکند، پشت سرش نماز هم میخوانید.
یادگار امام اظهار داشت: خداوند گفته «الْغِیبَةَ أَشَدُّ مِنَ الزِّنَا»؛ آیا برای من و شما هم اشدّ است؟! آیا دروغ به همان اندازه که شرب خمر هست، برای من و شما مهم است؟! ولی در دید الهی دروغ از شرب خمر مهمتر است. از دید من و شما اگر یک نفر شرب خمر کند فاسق بالاصاله است، اما اگر دروغ بگوید یکی از رفقا میشود!
وی ادامه داد: در مورد امام هم همین است که باید آن را کاریکاتوری ندید و واقعیت را همه جانبه دید. البته این را قبول دارم که گفته شود امروز این بُعد کمتر در جامعه گفته میشود و ما باید آن را جبران کنیم و بیشتر به بخش هایی بپردازیم که گفته نمیشود؛ ولی در شناخت خودمان نسبت به مسأله مراقب باشیم گرفتار این آفت نشویم.
سید حسن خمینی در پایان گفت: اگر میخواهیم برای این دین، جامعه یا امام کار کنیم، بدانیم امام امروز ما چیست؛ یعنی اگر امام امروز بودند، برای این جامعه چه پیامی داشتند. امام یک مکتب است و در گذشته هم گفتهام که باید در مکتب امام اجتهاد کرد. امروز با شرایط جدید اگر امام بودند، آن بافت، نظام و مکتب معرفتی چه نتیجه ای را میتوانست پدید بیاورد.