امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری


 

 

 

تاريخ انتشار: 19 مرداد 1404 ساعت 23:11:51
یادداشتی از: حجت الاسلام والمسلمین هادی سروش
درباره زندگی و سیاست ورزیِ با تعصب وتوهّم، و زندگی وسیاست ورزیِ با تعقل

تعصب و جزم اندیشی های بی دلیل ؛ سختی هایی بر دین و دنیای مردم وارد کرده ! و امروز حل اساسی همه مسائل و مناسبات انسانی در سایه تعقل امکان پذیر است. رفاه جامعه و استمرار زندگی و پویایی سیاست ورزی ؛ خروج از تعصبات به اسم دین ! و خروج از توهّمات به اسم برتر بودن و موفقیت های خیالی و احساسات فاقد پایگاه عقلانی است. ما مفتخریم که اسلام و مکتب اهلبیت (ع) بیشترین مبارزه را چنین عوامل تباه کننده دین و دنیای مردم را داشته است.

دو واژه تعیین کننده در رابطه با انتخاب های اعتقادی یا سیاسی یا اجتماعی داریم و انتخاب و گزینش هر کدام از آنها میتواند نشان از پایگاه فکری و اعتقادی و گرایش های درونی ما باشد.

معنای تعقل و تعصب

تعقل و عقلانیت در واژگان فارسی به "بینشوری" گفته شده و بمعنای پذیرش های توام با اندیشه و در نظر گرفتن معیارهای حق و باطل است.

 تعصب ؛ اصرارِ بر باور و رفتاری پر حرارت و غیر قابل بازگشت است که فاقد هر گونه دلیل قابل قبول باشد.

تعقل و عقلانیت 

اسلام دعوتش به تعقل است. تعقل فقط مصرف دنیایی ندارد تا آدمی برای موفقیت های روزه مره زندگیش به حسابگری بنشیند بلکه اساس انتخاب ها در حوزه دین به "تعقل" قیمت پیدا میکند.

علامه طباطبایی مینویسد ؛ 

"خدا در قرآن، عقل را به نیرویی تعریف کرده که انسان در دینش از آن بهره‌مند شود، و به وسیله آن راه را به سوی حقایق در پیش گیرد."

عناصرِ حیاتیِ تعقل

دو عنصر حیاتی ، تعقل را اداره میکند ؛

اول ؛ "استدلال" است که بر پایه تفکر استوار میباشد. در استدلال متفکرانه ؛ "تجرید" لازم است و آن "برهنگی از مادیات و منافع" است.

آنانیکه موفق میشوند فارق و جدای از هر گونه منافع مادی از قبیل مالی ، عنوانی ، حزبی و .. به فکر بنشینند ، به راستی اهل تعقل هستند.

و عنصر حیاتی دیگرِ تعقل  ؛ "تدبر" است. 

انسان اهل تدبیر ؛ در نظرات استدلالی اش متکی بر "توجه به آینده" و بایدها و نبایدهای آن است ، در نتیجه تصمیم گیرهای او نه متوجه منافع زودگذر است و نه از پایگاه "احساسات" ارائه میشود. 

"تعقل" بدون این دو عنصر حیاتی یعنی ؛ تفکر و تدبر ، در واقع "توهم" است که در توصیه زیبای کتاب آسمانی ماست که شخصیت خود را از توهمات دور سازید ؛《 اجتنبوا کثیرا من الظن 》(حجرات /۱۲)

تعقل و توهم

مهمترین ثمره "تعقل" ، که تمایزش با "توهم" هم میتواند باشد در پیروزی ماندگار انسان است ؛

امیرالمومنین (ع) فرمود: « تنها از راه عقل می‌توان بر زمان و زمانه پیروز شد ؛  لایستعان علی الدهر الابالعقل». 

امروز حل اساسی و نه احساسی در همه مسائل و مناسبات انسانی در سایه تعقل امکان پذیر است. توهمات که افکار تاریک را هدایت میکند ؛ آدمی از  توفیق و پیروزی در زندگی و مسائل پیرامون آن محروم می کند.

تعصب و جزم اندیشی و رفتارهای متصلبانه 

تعصب ؛ آن جزم اندیشی است که فرد متعصب امکان ورود هیچ کسی را بر باورهای کور و جاهلانه خود نمیدهد و  حتی خود فرد متعصب هم امکان نزدیک شدن به حیطه تعصباتش ، را ندارد! این تعصب از مرحله اندیشه به مرحله رفتارهای متصلبانه و غیر قابل توجیه آدمی را می رساند!

بیچاره آدمِ متعصبِ دگم اندیش؛از گفتگو ، شنیدن و اطلاع یافتن از غیر آنچیزی که حق میپندارد ، فراری است.

تعصبات کار را بدانجا سوق میدهد که آدمی انگشت به گوش می کند که مبادا بر خلاف توهمات خود حقیقتی را بشنود ! و این رویه و وصف "کافران قوم نوح" (سوره نوح/۷) و توصیفی از "منافقان"  زمان رسول الله (ص) گشت! (بقره/۱۹)

عناصرحیاتی "تعصب" ؛ میل گرائی ، سنت گرایی ، و شخصیت گرایی

عناصر پدیدآورنده و یا تشکیل دهنده تعصب ؛ ‌میل گرائی ، سنت گرایی ، و شخصیت گرایی است.

در میل گرایی ؛ انسان ، فقط متوجه "لذت" است وآن هم لذتی ازجنس گذشته وراکد وبی خاصیت بودن!

در سُنت گرایی ؛ آدمی محدود به یافته ها و داده هایِ از گذشتگان خود میشود و قهراً با هر گونه تجدد و به روز شدن ، انسان را درگیر میکند !

در شخصیت گرایی ؛ آدمی ، بت پرست می شود اما نه بت از جنس سنگ و چوب ، بلکه بت پرستی از نوع "گوشت پرستی" که انسانی که از گوشت و پوست و استخوان است مورد پرستش باطنی قرار میگیرید گرچه در ظاهر اظهار ارادت است.

مبارزات اسلام ومکتب اهلبیت(ع) با عناصر تشکیل دهنده تعصب

اسلام و خصوصا مکتب اهلبیت(ع) در این سه بخش میل گرایی و سنت گرایی و شخصیت پرستی بشکل جدی و صریح و بالنده و حیرت آور وارد میدان شده است. در حدی که مثلا در مورد تقلید از نیاکان ؛ در ادبیاتِ دینی به "حماقت" تعبیر شده است.

هر مکتبی دوست دارد برای حفظ پرچمداران و هواداران خود ، راه تعقل را بسته و پیروانش را به "قرنطیه ی تعصب" کشانده و زندان کند ، اما اسلام راه هر گونه تعصبی را مسدود ساخته تا جائیکه حتی برای متخلق به اخلاق شدن ، ابتداءاً اجازه تعصب ورزی نمیدهد.

امام علی (ع) فرمود: « پس اگر چاره‌ای جز تعصب‌ورزیدن نباشد، باید تعصب‌‌ورزیدن شما براى خوی‌هاى باارزش و کارهاى پسندیده و کردار نیکو باشد ؛ -  فان کَان لاَ بد من الْعصبیة فلیکن تعصبکم لمکارم الخصال و محامد الافعال ، و محاسن الامور» (نهج‌ ، خ/۱۹۲)

شگفت آورتر و جالب تر اینکه ؛ اسلام ، همت جدی بر نفی "شخصیت گرایی" نهاده و روزنه ای از آن همت والا را در کلمات بزرگان دین ملاحظه کنید؛

امام صادق(ع) فرمود: "بر حذر باش از این که فردی غیر معصوم را نصب العین خویش قرار دهی و هر آنچه را که گفت مورد تایید و تصدیق قرار دهی . ؛  ایاک أن تنصب رجلا دون الحجة فتصدقه فی کل ما قال". (کافی۲۹۸/۲)

امام صادق (ع)فرمود: "هر کس دینش را از دهان افراد و آراء و نظرات آنان بگیرد، همان افراد یا اشخاصی دیگر ، او را از دین اش خارج میکنند، اما آن کس که دین اش را از قرآن و سنت معصوم بگیرد، کوه ها از پا در می آیند اما او در دین و اعتقادش استوار خواهد ماند. ؛ من أخذ دینه من‌ أفواه‌ الرجال‌ أزالته الرجال و من أخذ دینه من الکتاب و السنة زالت الجبال و لم یزل". (تصحیح الاعتقادات شیخ مفید/۷۲)

امیر المؤمنین( ع) فرمود: "ملاک تشخیص در امور دینی آدمها نیستند ، بلکه ملاک در "حق" بودن است ، وقتی اول ، حق را شناخته شود و بعد اشخاصی که به حق و حقیقتند هم شناسایی میشوند ، - ان دین الله لا یعرف بالرجال بل بآیه الحق ، و اعرف الحق تعرف اهله》( امالی مفید /۵)

رفاه و استمرار زندگی و پویایی سیاست ورزی ؛ خروج از تعصبات به اسم دین ! و خروج از توهّمات به اسم برتر بودن و موفقیت های خیالی با ورود به عرصه تعقل و عقلانیت است.





  تعداد بازديدها: 139


 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
اعتراف یک اسیر آزادشده اسرائیلی به رفتار انسانی رزمندگان حماس
سفر یک روزه علی لاریجانی به روسیه / تحویل پیام رهبری به پوتین
پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب در پی درگذشت حسین مهدیان
در دیدار با اعضای دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی؛
سید حسن خمینی: امام یک «عدالتخواه مردمگرا» است/ عدالتخواهی و مردمگرایی نباید با جمهوریت در تعارض باشد/ تفرق‌ها شکننده انقلاب ما است؛ مراقب باشیم شقاق نیندازیم
گزارش مرکز پژوهشی پیو از مردم 25 کشور دربارۀ فناوری مدرن
هوش مصنوعی؛ هم هیجان هم نگران/ مجهول برای دو‌سوم مردم جهان
اختصاصی:
فقط پاییز میفهمد غم یک مرد تنها را... "با خطاطی آقای محمد مسلم خانی"
اندیشکده انگلیسی: اگر ترامپ سهمی برای ایران در نظر نگیرد صلحی پایدار در منطقه نخواهد بود
پزشکیان: از آمریکا و اسرائیل نمی‌ترسم؛ از دعوا و اختلافات داخلی می‌ترسم/ روی طلا خوابیده‌ایم اما گرسنه‌ایم؛ مقصر ما هستیم نه آمریکا
یادداشتی از: مهرداد خدیر
یکی می‌مُرد زِ درد بی‌نوایی/ یکی می‌گفت: خانم! زردک می‌خواهی؟!
دروغ تکراری لاوروف درباره اسنپ بک و استقبال تندروها در ایران/ شرمن: لاوروف نقش محوری در استپ‌بک داشت
واکنش تند مقتدی صدر به حضور نخست وزیر عراق در شرم الشیخ
گزارش تصویری:
برگزاری کلاس درس نهج البلاغه توسط حضرت حجت الاسلام ملا احمدی در هیئت انصارالخمینی (ره) حسینیه ی آل یاسین (ع) 1404/7/21
پاسخ به یک شبهه: حجاب زن حقی الهی است؛ نه حق زن
هشدار روزنامه جمهوری اسلامی: می خواهند قانونی را تصویب کنند که مردان خارجی با صیغه کردن زن در ایران می توانند تابعیت ایرانی بگیرند
نتانیاهو خانه نشین شد/ بی بی به چه بیماری مبتلا است؟
سردار علیرضا افشار درگذشت
موسسه مطالعاتی آمریکایی: ایران قدرت بلامنازع غرب آسیا می‌شود
پزشکیان: در عموم موارد، مقصر مشکلات مردم، تصمیم‌گیران هستند
روحانی: «نه جنگ» را محقق کنیم/ ما می‌توانیم هم نجنگیم، هم تسلیم نشویم/ مذاکره سخت ولی امکان‌پذیر است/ مردم باید بعد از جنگ ۱۲ روزه اصلاح در امور را ببینند
وقتی حضرت امام با پخش تصویر سر بریده و صدای آهنگران، مخالفت کرد

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
آقای حاج علی اکبری! فقط شما حرف بزنید، بقیه زبان شان را ببندند؟
صهیون خونخوار "سروده ی علی اکبر پورسلطان (مهاجر)"
چه شد که امام راهی نوفل لوشاتو شد؟/واکنش فرانسوی‌ها به این امر چه بود؟
گزارش تصویری:
برگزاری کلاس درس نهج البلاغه توسط حضرت حجت الاسلام ملا احمدی در هیئت انصارالخمینی (ره) حسینیه ی آل یاسین (ع) 1404/7/14
اختصاصی:
مقدار یار همنفس چون من نداند هیچ کس "مصرعی از غزل شماره 8 سعدی شیرین سخن" با خطاطی آقای محمد مسلم خانی
در دیدار با رئیس و اعضای هیأت رئیسه کمیته ملی پارالمپیک؛
سید حسن خمینی: سرمایه‌گذاری در حوزه ورزش توان‌یابان اهمیت خیلی زیادی دارد
تکذیب شایعه ترور سردار قآانی
پیام مقام معظم رهبری به سی‌ودومین اجلاس سراسری نماز
حمله حاج‌ علی‌اکبری، امام جمعه موقت تهران، به باهنر: بابا این زبانتان را ببندید دیگر / کی هستی که اعلام می کنی نظام دیگر مسئله حجاب را کنار گذاشته
یک سال و نیم پس از پیروزی انقلاب اسلامی
شهید دکتر باهنر: حجاب در اسلام به صورت ارشادی مطرح شده و به هیچ وجه تحمیل وجود ندارد
پیام تبریک سید حسن خمینی در پی قهرمانی وزنه برداری ایران در جهان: زنجیره‌ی پیروزی‌های قاطع ورزشکاران رشته‌های مختلف در مسابقات بین المللی، مقوّم حس ملی و پیوند با این آب و خاک در میان مردم، و به خصوص نسل بالنده جوان، است
الجزیره: حماس با آزادی تمام اسیران اسرائیلی موافقت کرده است
غلامعلی رجایی مطرح کرد:
جای خالی بسته اقتصادی برای عبور از بحران
توهین به مقدسات شیعه در زینبیه دمشق
سردار تولایی:
موشک های ایران مقر خلبان‌های اسرائیل را هدف قرار داد
ناصر امانی، عضو شورای شهر: اصرار شهرداری برای ساخت مسجد، نتیجه‌اش خالی‌ماندن مساجد است
با ۱۵ دقیقه تماشای تلویزیون بیننده می‌شوید
آدرس غلط ندهید، این موفقیت نیست!
خود را دانستی همه را دانستی
مصرعی از دیوان مولانا شمس تبریزی "با خطاطی آقای محمد مسلم خانی
روایتی از دکتر حسین موسویان در «ایران و آمریکا؛ تعامل یا تقابل»
پیام جان کری به مقام عالی رهبری را مکتوب کردم/ در پایان نوشتم: «استدعا دارم بعد از رویت، این مرقومه را معدوم فرمایید زیرا ...»
روحانی: «نه جنگ» را محقق کنیم/ ما می‌توانیم هم نجنگیم، هم تسلیم نشویم/ مذاکره سخت ولی امکان‌پذیر است/ مردم باید بعد از جنگ ۱۲ روزه اصلاح در امور را ببینند


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 7376
تعداد بازدید دیروز: 8143
بازدید کل: 77069510
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.