امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری


 

 

 

تاريخ انتشار: 31 تير 1404 ساعت 23:14:57
یادداشتی از: ابوالفضل فاتح
زیست راهبردی؛ بازخوانی یک حکمت در هندسه نوین قدرت

این نوشتار می‌کوشد مفهومی به نام «زیست راهبردی» را صورت‌بندی کند.

در جهان پرتنش و پیچیده و سریع امروز، حفظ تنوع هویتی و  «چگونه ریشه دواندن» اهمیتی ویژه یافته است. این نوشتار می‌کوشد مفهومی به نام «زیست راهبردی» را صورت‌بندی کند. در این چارچوب، زیست اقلیت‌ها اعم از دینی، قومی و تمدنی در بستر پر گسل جوامع، دیگر صرفاً مسئله‌ای اجتماعی یا فرهنگی نیست، بلکه به مسأله‌ای راهبردی برای بقا و بالندگی بدل شده است.

در شهریور 1391، در یکی از سفرها به عتبات عالیات، و توفیق دیدار با مرجع عالیقدر  حضرت آیت‌الله سیستانی در نجف اشرف، دغدغه هایی در خصوص آینده شیعیان مهاجربه لحاظ استراتژی بلند مدت، و اهتمام به علم و ایمان و اقتصاد  و دیگر مولفه های ماندگاری در غرب مطرح شد. ایشان مضامینی ژرف بیان داشتند که هنوز در ذهن طنین‌انداز است:

ایشان فرمودند: معلوم نیست آینده چه بشود. باید شیعیان مراقب باشند؛

اولاً، هویت خودشان را حفظ کنند،

ثانیاً، سعی کنند که مرتبه و جایگاه مناسبی داشته باشند.باید حرمت شیعه محفوظ بماند.

و ثالثا، بگونه ای زیست کنند تا نتوانند همچون عضوی عاریتی هر وقت خواستند آنها را منقطع کنند.

این بیان راهبردی، در بطن خود حامل حکمتی عمیق و مسئولانه و برگرفته از تجربه، شناخت زمانه و عمق بینش تاریخی، و از رموز ماندگاری تشیع  است: اقلیت‌های دینی و به طور کلی اقلیت های مهاجر، برای تداوم زیست مؤثر و راهبردی در جوامع میزبان، باید «عنصری ضروری و بلکه عضوی حیاتی» باشند نه آن که خدایی ناکرده به «عنصری، مزاحم یا زائد یا مهاجم» تلقی شوند. در منطق زیست راهبردی، این یعنی جایگزینی نیازآفرینی با ترس آفرینی؛ و تبدیل عنصری مصنوعی یا مصرفی با عضوی مولد و حیاتی، یعنی طراحی سلوک و سیره ای که جامعه میزبان را به حفظ و حمایت از حضور آن اقلیت وادارد، نه دفع آن.

با این مقدمه، مفهوم زیست راهبردی در اقلیت بودگی را از چند منظر به بحث می نشینیم.

مسلمانان و شیعیان در غرب:

نخست: در سال‌های اقامتم در غرب، مفهوم اقلیت بودگی را نه در قالب مفهومی انتزاعی که با گوشت و پوست و استخوان حس کرده ام. چرا که نه تنها یک اقلیت ملی، بلکه بخشی از یک اقلیت  بسیار کوچک مذهبی،  قومی به لحاظ عددی بوده ام. به راستی شیوه درست زیستن در چنین محیطی باید از چه مانیفستی تبعیت کند؟ چه در حوزه ی ازدواج و تحصیل فرزندان تا حیات هویتی و تعامل اجتماعی و اقتصادی و سیاسی و فرهنگی. متاسفانه هنوز جامعه ایرانیان، یا مسلمانان و یا شیعیان به رویکرد منسجم و هدفمندی برای آینده و تدبیر نسل های بعد در غرب نرسیده اند، گرچه به طور کلی نسبت به مهاجران از ملیت ها و مذاهب دیگر در موقعیت نگران کننده ای نیستند. شنیده ام جامعه یهودیان برای هر تصمیمی ولو محله ی سکونت، تحصیلات مقدماتی و عالیه فرزندان، اخذ کرسی های علمی و اقتصادی و سیاسی و تعامل با دیگران از یک دکترین منسجم تبعیت می کنند.

 در این میان، هر گاه شاهد اجتماعات یا اعتراضات بزرگ و علنی مسلمانان در قالب مراسم دینی یا تجمعات اعتراضی سیاسی بودم،  این پرسش در ذهنم شکل می‌گرفت که آیا این اجتماعات، در بلندمدت به سود منافع راهبردی مسلمانان یا شیعیان خواهد بود؟ تجربه زیسته‌ام نشان می‌داد که چه بسیار رفتارهای هویتی مسلمانان از جمله بازنمایی علنی پررنگ آداب و مناسک مذهبی یا سیاسی یک اقلیت کوچک اسلامی، در غیاب زمینه سازی و فرم هوشمندنه، می‌تواند در ذهن نهادهای سیاسی یا امنیتی یا افکار عمومی جوامع میزبان به‌مثابه تهدید نرم بازخوانی شود و به‌تدریج میزبان را به سمت تنظیم‌گری‌ و انقباض سوق ‌دهد و عرصه را بر اقلیت مسلمانان مهاجر درمیان اکثریت جامعه مسیحی یا غیر مذ هبی تنگ ‌سازد. وقتی در مرکز لندن یک گروه چند هزار نفری یا بیشتر با شیوه های عربی یا ایرانی اقدام به مراسم یا مناسکی می نمایند، تصوری که در ذهن مخاطب غیر مسلمان مسیحی شکل می گیرد چگونه است؟ آیا آنها تصور تهدید فرهنگی از این حضور می کنند یا نمی کنند؟  بسیاری از ملت ها در غرب کارناوال های متنوع راه اندازی می کند. البته آن کارناوال ها بیشتر از نوع شادی مطلوب جوامع غربی است که با کارناوال  های مناسکی - مذهبی متفاوت است به ویژه که این کارناوال ها از خمیرمایه های ایدئولوژیک و سیاسی نیز برخوردار است.

برای درک بهتر مسئله، تصور کنید تاثیر یک اجتماع سیصد هزار نفری از افغانستانی های مقیم ایران در تهران بر نگرانی های جامعه ایران و نظام سیاسی، حتی جریانات حقوق بشری ایران چه خواهد بود؟ طرفه آن که افغان ها برادران و خواهران مسلمانند و از نظر دینی در جامعه ما در اقلیت نیستند و صرفا یک اقلیت ملی و قومی محسوب می شوند.

به رغم این، نمی توان در یک کلمه نتیجه گرفت که بهترین شیوه ی حضور کدام است یا آنچه جاری است را به کلی نقد و نفی کرد، اما چه بسا ضرورت داشته باشد که شیوه های حضور فردی و جمعی در فضای عمومی غرب چه برمبنای مصلحت بلند مدت چه بر مبنای تقیه فردی، مورد تامل و مرور قرار بگیرد.باید دید چه می توان کرد که راهبرد اصلی، تبدیل جامعه مسلمانان به عنصری حیاتی از نظر علمی، اقتصادی، اخلاقی و فرهنگی در غرب باشد بگونه ای که این جوامع خود را نیازمند به این اقلیت مسلمان و شیعه بدانند. اقلیت هایی که در بالاترین سطوح بدرخشند تا جایی که هیچ ساختار یا سیاستی نتواند حضورشان را انکارپذیر، حذف‌پذیر یا عاریتی تلقی

کند.

اشتباه استراتژیک اسرائیل؛ اقلیت مهاجم

دوم: همین مسئله در سطحی دیگر در خصوص اسرائیل مصداق دارد. یهودیان در جهان یک اقلیت کوچک و در منطقه ی خاورمیانه یک اقلیت کوچکترند. از این رو صرف نظر از موضع شخصی و تنش ها و گذشته های تاریخی، رفتار تهاجمی و جنایت بار اسرائیل صهیونی به عنوان سیستم مدعی یهودیت، نسبت به مسلمانان و کشورهای منطقه از منظر زیست راهبردی برای من تعجب برانگیز بوده است. این که با وجود اقلیت بودگی و ناهمگونی تاریخی و جمعیت جمع آورده  شده از سراسر جهان، رهبران رژیم صهیونیستی کوشیده اند از رهگذر راهبرد هراس افکنی بدون تکیه بر عمق اجتماعی و فرهنگی، سلطه‌ای ناشی از خشونت بی مرز، قدرت تسلیحاتی و نابودگری و نسل کشی بر محیط پیرامون سرزمین های اشغالی برقرار سازند.

روشن است که حفظ سلطه‌ای که فاقد نفوذ فرهنگی و مقبولیت اجتماعی باشد، در بلندمدت محکوم به فرسایش است. آورده ی اسرائیل برای منطقه ای که در آن اقلیت است، چه بوده است؟  تا کی می توان با منطق اشغال، نابودگری و کشتار و با  شکستن دلها و پاره پاره کردن جگر ها به اتکاء قدرتی هزاران مایل دورتر، نسبت به اکثریت اعمال سلطه کرد؟  هیچ قدرتی در تاریخ نتوانسته است اقلیتی کوچک را برای همیشه با ستم پیشگی، بر اکثریتی گسترده تحمیل کند.اسرائیل که بماند، در یک قرن گذشته چندین امپراتوری فرو شکسته اند و در قرن آتی نیز تکرار این تجربه دور از انتظار

نیست. مگر مردم نسل های آینده، نسل کشی های این دوران را فراموش می کنند؟ عجیب است از مراکز تحقیقاتی اسرائیل که می دانند به نسبت جمعیت مسلمانان منطقه تا هزار سال دیگر هم اقلیتی بسیار کوچک خواهند بود و در این حال، شیوه هایی را در تعرض به مردم منطقه به کار می بندند که در تعارض قطعی با ریشه دواندن و زیست راهبردی بوده و نتیجه ای جز بد عاقبتی نخواهد داشت. ولو امروز قدرت نمایی کنند،  سال های دیگر چه؟ آیا تا ابد قدرت مردم مناطق هم جوار در این تراز باقی خواهند ماند؟ آیا تا ابد مقاومت های مردمی را می توان محاصره یا سرکوب کرد؟   اسرائیل که چون عضوی بیگانه در یک جراحی خونبار به منطقه پیوند زده شده، باید برای سازگاری با منطقه طرحی دیگر می ریخت نه آن که در ساحت یک اشغالگر سرزمین های فلسطینی را اشغال و به عناصر اصلی تمدنی منطقه از جمله مصر و ایران و لبنان و سوریه، تهاجم کند!  داستانی که هفتاد سال است بی وقفه ادامه دارد و یک روز لوله ی تفنگ ها خاموش نشده و تنش ها پایان نیافته است. چرا؟ چون رهبران جماعت مهاجر به سرزمین های اشغالی، نرم زیستی و سودمندی برای منطقه را از عناصر حیاتی زیست خود نشناخته اند. آنها «زیست تهاجمی» را برگزیده اند. به عکس اسرائیلی ها، به عنوان مثال،اقلیت ارمنیان مهاجر به ایران در دوره های مختلف هستند. چنان که مشهور است، جامعه ارمنی از ابتدای حضور خود در ایران به عنوان اقلیتی کوچک در قیاس با جمعیت کشور تلاش د اشته از خود جامعه ای سازگار، قابل اعتماد، سودمند و بی حاشیه معرفی کند، که حضوری مولد و موثر و بی تنش و هم افزا در بطن جامعه دارد و از همین روی از جمله با «نرم زیستی» ریشه دوانده است. آنها می دانستند، اقلیت هوشمند، عضو حیاتی واقعیت  امروز و آینده است.

ایران در منطقه و جهان:

سوم: اما درباره ایران؛ ایرانِ مابا همه بزرگی در هندسه  جهان، نیز در موقعیت یک اقلیت البته بزرگ است؛ چه از نظر مذهب در جهان اسلام و چه از نظر رویکرد سیاسی در جهان قدرت. آری از نظر تمدنی تلفیق «نوروز و عاشورا» قدرتی مضاعف و کم رقیب به ایران می بخشد و بسیار مغتنم و «ممد حیات» است، اما با این همه می دانیم و شاهدیم که سرمایه گذاری دیگران بر تفاوت های مذهبی باآسیای میانه و قفقاز و مسائل نژادی – مذهبی غرب آسیا و دیگر رقابت های ژئوپلیتیکی در ناسازگاری یا خنثی کردن این قدرت در منطقه به میدان می آید و جهان صلیبی و غرب نیز بر این گسل خیمه زده و اسب خود را می تازد.

راه حل چیست؟ وفاداری به مولفه های زیست راهبردی از جمله سودمندی و اثبات برادری. البته در منطقه ای که از دور و نزدیک و از هر سو تهدید می بارد، زیست راهبردی بدون «خطرآگاهی» و پایداری محقق نمی شود.   به عنوان یک بازیگر و اقلیت بزرگ در هندسه قدرت منطقه و جهان، نیازمندیافتن راه حلی بینابینی هستیم که از یک سو بتوان تا رسیدن به مرحله بازدارنگی موثر و فراتر از آن قوی شد و در صورت تهاجم به ویژه وجودی، تمام قد ایستاد و پشیمان ساخت و از سوی دیگر، رویکردی در حوزه علم، فرهنگ، تکنولوژی، و اقتصاد و محیط زیست و انرژی و سیاست خارجی اتخاذ نمود که جهان و به ویژه منطقه هر چه بیشتر نیازمند به ایران باشد تا هراسمند از آن.

مسئله ی اصلی غرب به ویژه آمریکا و اسرائیل با ایران، قدرت، منابع، و استقلال ایران است. در این حال، بخش مهمی از هراسی که از ایران در دل منطقه و جهان می افکنند، با بهره برداری از بروز و ظهورها و سیاست ها و اهداف اعلامی کشور برای منطقه و جهان است. در منطق زیست راهبردی، باید مولفه های قدرت را حفظ و پدید آورد و در این حال، صراحت و شفافیت بیش‌ از حد در نمایش دارایی‌های بازدارنده، و حتی بسیاری از مانورهای نظامی و تریبون ها و اظهار نظرها و شعارها و تهدیدها، و اعلان رسمی وابستگی ها و حمایت های گروه های منطقه ای و ... نه‌تنها بر قدرت ایران نمی‌افزاید، بلکه قدرتهای رقیب و معارض را در اقناع افکار عمومی و اتخاذ راهبرد مقابله و وفاق بر آن متحد می سازد. هر روایتی که  شکیب و پایداری و نقش آفرینی متوازن کننده، ثبات آفرین و خیر عمومی و تمدن ساز ایران را منعکس کند درست، و هر روایتی که ایران را تهدیدی سخت و مهاجم برای منطقه و جهان جلوه دهد، نه تنها مبتنی بر زیست راهبردی نیست بلکه بستر ذهنی کنترل یا تهاجم به ایران را تمهید یا تسهیل می کند. علاوه، اگر کسانی این را باور ندارند لابد می دانند که صبر استراتژیک، مصلحت و در جایی تقیه تنها یک تاکتیک موقت نیست؛ بلکه نوعی رویکرد چندلایه به قدرت و زیست راهبردی است. این هنرسیاست سازان و متخصصان سیاست خارجی است که این رویکردها را در ظرف دیپلماسی و راه حلی بینابینی  سنجیده و پیشنهاد دهند.

چهارم: چنان که پیشتر عرض شد، از کوزه همان برون تراود که در اوست. زیست راهبردی در منطقه ، نیازمند وفاداری به مولفه های زیست راهبردی در درون است و این هم متوجه حاکمیت و هم منتقدان و معترضان است.

چنان که می فهمیم، مسئله ی غرب با ایران بر سر نقاط قوت کشور است، و مسئله ی ما با هم بر سر نقاط ضعف کشور و حکمرانی. دعوای ما در درون بر سر آزادی، حق تعیین سرنوشت، کارآمدی، عدالت و اخلاق  و انسانیت و مبارزه با فساد و تمامت خواهی است، اما دعوای غرب با ایران بر سر هسته ای و موشک سازی و سلول های بنیادی و هوا فضا  و نانو و معادن و منابع و دیگر مولفه های قدرت از جمله نفوذ منطقه ای در حوزه ی ایران تمدنی و جهان شیعی. چنان که برای آنها مهم نیست که بشار اسد برود و جولانی بیاید و مردم در هر حالت هیچکاره ی عالم باشند. برای آنها مهم است که دمشق قدرتی نداشته باشد.

در منطق زیست راهبردی درون، اگر بنا باشد هر روز چه از تریبون های حاکمیتی  یا از تریبون منتقدان پیام تهدید یا تضعیف به یکدیگر یا منطقه و جهان صادر شود، دسترسی به نتیجه مطلوب چه در داخل و چه در خارج برای کلیت «ایران به ما هو ایران» بسی دشوار خواهد بود. در تعامل حاکمیت و جریانات سیاسی نیز، پذیرش چند ضلعی بودن جریانات سیاسی و تنوع جامعه یک ضرورت است و رویکرد «یا تسلیم و یا جنگ» بی معناست، چنان که در منطق بیرونی نیز چنین منطقی صرفا از نتانیاهو و ترامپ بر می آید و وجهی ندارد.

در منطق درونی زیست راهبردی، مردم همه کاره اند و رضایت قاطبه ی جمهور نه اقلیتی محدود، «مفرح ذات و ممد حیات» جامعه و حکومت است.  حفظ مردم، اوجب واجبات است و هر جریان یا فردی که مردم را نادیده بگیرد و یا بر توزیع قدرت و فرصت ها و تریبون ها فی مابین حلقه ی بسته ی خود همچنان کودکانه پای بفشارد، و  به نفع مردمی به گستردگی و تنوع ملت ایران پایبند نباشد (چنان که متاسفانه این روزها به رغم وعده های تغییر همچنان شاهدیم و دعا می کنیم که بیدار شوند)، هم خود را در اقلیت قرار داده و هم اقلیتی است که از مولفه های اصلی زیست راهبردی فاصله گرفته است.

ایران ما نیازمند گفت و گو و تعامل و همزیستی انسانی و تکاپوی مصلحت و اصلاح برای صلح درونی است و البته «صلح درون»، ضامن «صلح بیرون» نیز خواهد بود. سخن از بی عملی یا پذیرش انظلام نیست که بی تردید مردود است. سخن از درک متقابل شرایط، کاستن از گسل ها و تنش های کم فایده است. مراقبت کنیم ما که در کلیت منطقه و جهان در اقلیتیم، با قطعه قطعه کردن خود، کوچک نشویم و پیام ضعف به جهان صادر نکنیم و تهدیدات را دست کم نگیریم که «تهاجم زیستان» لحظه ای در بلعیدن ما اگر بتوانند درنگ نخواهند کرد.چنان که در حوادث اخیر، انگیزه های پلید خود را آشکار ساختند و ساده اندیشی است اگر گمان بریم که از برنامه های خطرناک خود دست شسته اند.

در سایه ی معنویت، خرد و کرامت انسانی، و بر بنیاد اصول زیست راهبردی، ایران به عنوان یک کلیت، حاکمیت به عنوان نگهبان تمامیت، اقتدار و پیشرفت ملی، و مخالف و معترض به عنوان اوپوزیسیون وفادار به آینده و یک پارچگی و تعالی ایران، در درون و بیرون چنان عمل کنیم که نه تضعیف شویم و نه تحمیل، بلکه«سودمندی، توازن، تعامل موثر و رشد تمدنی» به جای هر گونه سلطه پذیری یا سلطه گری دلیل وجودیمان باشد.





  تعداد بازديدها: 8


 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
پوستر:
اطلاعیه برگزاری مراسم گرامیداشت چهلمین روز شهادت سرهنگ علی راضی
یادداشتی از: حجت الاسلام هادی سروش
توصیه به بازگشت به "اخلاقِ سجادی" بعد از جنگ ۱۲ روزه
دیدار جمعی از اعضای جبهه اصلاحات ایران:
پزشکیان: مسیر اصلاحات را با صبوری، عقلانیت و انسجام ملی دنبال کنیم/ دستگاه‌های امنیتی نیز به این جمع‌بندی رسیده‌اند که یکی از ترفندهای دشمن، انگ‌زنی به نخبگان و طرد آن‌ها از مسائل کلان کشور است/ امروز حتی آمادگی داریم با اپوزیسیون نیز گفت‌وگو کنیم
یادداشتی از: ابوالفضل فاتح
زیست راهبردی؛ بازخوانی یک حکمت در هندسه نوین قدرت
جنایت بی‌سابقه در اوین: اژه‌ای از جزئیات حمله اسرائیل پرده برداشت
وزیر ارتباطات: فیلترشکن‌ مجانی باعث آلودگی شبکه کشور شده / رضایت مردم مهم است / در سال ۱۴۰۱ محدودیت ایجاد کردیم آیا دسترسی ها محدود شد؟ مگر می شود با فناوری مقابله کور کرد؟
در برنامه تلویزیونی راهبرد؛
سید حسن خمینی: ما یک ملت هستیم/ به حرف فرمانده کل قوا گوش کنیم/ دست بچه‌های موشکی را باید بوسید؛ اگر موشکی نبود انسجام نبود و اگر این انسجام نبود موشکی نبود/ ما هم می توانستیم مراکز هسته ای اسرائیل را بزنیم، اما به خاطر تشعشعات این کار را نکردیم
یادداشتی از: قادر باستانی تبریزی
اصلاح اجتماعی از جام‌جم شروع شود
پشت پرده درخواست اروپا از ایران چیست؟
شرح حدیث/ اثر نماز شب در از بین بردن گناهان
آثار ضربات موشکی ایران بر مراکز مهم صهیونیست‌ها همچنان ادامه دارد
آکسیوس: نتانیاهو از کنترل خارج شده و مثل دیوانه‌ها رفتار می‌کند
نقطه ضعف بمب‌ سنگرشکن آمریکا پیدا شد / سلاحی برای مقابله با «GBU-57»
پس از ایران نوبت به قاهره می‌رسد؟/ آماده‌باش کامل ارتش مصر برای مقابله با اسرائیل
پیش‌بینی سرمقاله ۷۷ سال پیش روزنامه اطلاعات درباره رژیم صهیونیستی
برای افغان‌هایی که از ایران می‌روند اشک تمساح نریزید/ طالبان در ایران جنایت کرد، صداوسیما ساکت بود
انتقاد روزنامه اطلاعات از یک مداح که به حوزه علمیه اهانت کرد
یادداشتی از: خانم معصومه نصیری *
واکاوی مفهوم قدرت از نگاه امام خمینی(س)
چهل حدیث از امام سجاد(ع)
گذرگاه زنگزور؛ نقشه راه 100 میلیارد دلاری آمریکا برای مدیریت ترانزیت در عصر تحریم‌ها

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
یادداشتی از: حجت الاسلام مسیح مهاجری
مذاکره، مسير اعتدال
اطلاعیه تشییع ، مراسم و تسلیت:
پدرهمسرگرامی قاری ارجمند جناب آقای سعید علیزاده به دیدار دوست شتافت
تصاویر:
بیلبوردهای پاکستانی‌ها در همبستگی با ایران با جمله«اسرائیل فقط دشمن فلسطین نیست، دشمن جهان اسلام است»
در درس خارج فقه مطرح کرد؛
درخواست آیت الله سید علی محمد دستغیب از رهبر انقلاب برای آزادی زندانیان و رفع حصر: از این زندانیان خواهش می‌کنم درصورت آزادی حفظ وحدت را در نظر داشته باشند/ خدای تعالی عنایت کرد حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب به‌سلامتی از این وقایع گذشتند
محقق داماد و یک حقوق‌دان دیگر یادآور شدند
رجز خوانی، کوچک شماری خسارات، تحریک به ترور، تابلوی روزشمار و برخی برنامه‌های تلویزیونی خواسته یا ناخواسته به اسراییل سلاح حقوقی داد
در گفت‌وگو با آیت‌الله سیدمحمد غروی بررسی شد:
جنگ تحمیلی ۱۲ روزه؛ دستاوردها، نقاط قوت و ضعف / پروژه تجزیه ایران چگونه شکست خورد؟
بیانات مقام معظم رهبری در دیدار رئیس و مسئولان قوه قضائیه
شمس‌الواعظین:حرف رهبر انقلاب درست از آب درآمد/ ما وقتی سوریه را از دست دادیم مجبور شدیم در تهران با اسرائیل بجنگیم
آیت‌الله هاشمی از پذیرش قطعنامه به وسیله امام چه می‌گوید؟
ترامپ - فغانی؛ فغان از بی‌وطنی!
برنامه ریزی ژنرال‌های آمریکایی برای تجزیه ایران
ظریف: ما باید بفهمیم کاترین شکدم چطوری آمد در کشور ما؟ / رئیس جمهور با اینکه در لیست ترور است ولی فرار نمی‌کند/ باید بدانیم نفوذ از کجا آمده
سیدعلی حسینی، کارشناس ارشد اطلاعات و امنیت
کارشناس امنیتی: در ایران زمینه فعالیت موساد را فراهم کردیم، صدها کارشناس امنیتی از دوره احمدی نژاد خانه‌نشین شدند
خسرو معتضد: رادیو و تلویزیون ما باید برنامه عبری داشته باشد/ ما یک آدم با سر و زبان مثل ظریف در سازمان ملل می‌خواهیم/ سابقه نشان داده وقتی دشمن خارجی به ایران حمله می‌کند، دولت محبوب می‌شود/ جریان اسرائیل باعث شد مردم متحد شوند
قدرت یک "پیرمرد ۹۵ ساله": سرنوشت کابینه نتانیاهو در دست داو لاندو (+عکس)
افشای توطئه موساد در پاکستان/ آصف‌علی زرداری برکنار می‌شود؟
تبدیل کماندو به سرباز در غزه به دلیل کمبود نیرو
یادداشتی از: خانم نیلوفر مولایی
ماجرای نفوذ و نیمروز/ جاسوسان موساد در ایران تا کجا رخنه کرده اند/ نفوذی‌هایی که به اطلاعات حیاتی و سری دسترسی دارند چه مشخصاتی دارند؟
یادداشتی از: دکتر قادر باستانی تبریزی
وقتی نخوانده می‌کوبیم!
دستاورد جدید دانشمندان ژاپنی/ حذف کروموزوم عامل سندرم داون از سلول‌های انسانی


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 50562
تعداد بازدید دیروز: 6483
بازدید کل: 76342216
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.