امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری


 

 

 

تاريخ انتشار: 04 خرداد 1404 ساعت 22:14:18
یادداشتی از: خانم مهدیه ملک شیخی
ممنوع روی کاغذ، آزاد در خیابان: فاجعه ای به نام ویپ در ایران

 اسمش سیگار نیست. ویپ است.  ویپی که در میان انگشتان دستشان جا خوش کرده بود، شباهت به یک فلش مموری براق صورتی‌رنگ داشت، با عطر و طعمی که طبق روایت خودشان شیرین‌تر از آدامس بادکنکی است.

   عصر ایران؛ چند روز پیش، در گذر روزمره، دو نوجوان دبیرستانی را دیدم که پشت ایستگاه اتوبوس در حال کشیدن ویپ بودند. دستگاه‌ کوچک و براقی در دستشان برق می‌زد.

   اسمش سیگار نیست. ویپ است.  ویپی که در میان انگشتان دستشان جا خوش کرده بود، شباهت به یک فلش مموری براق صورتی‌رنگ داشت، با عطر و طعمی که طبق روایت خودشان شیرین‌تر از آدامس بادکنکی است.

    از آن لحظه، یک سؤال ذهنم را رها نمی‌کند: چگونه در کشوری که از لحاظ قانونی فروش و واردات سیگارهای الکترونیک ممنوع است، این محصولات ‌چنین راحت در دست نوجوانان می‌چرخد؟

   تصویر کم‌خطر و شیک این دستگاه‌ها سبب شده است دختران و پسران نوجوان در مصرف ویپ از هم پیشی بگیرند. 

  ویپ ها  با طراحی شیک، نورهای رنگی و طعم‌های متنوع، به آن‌ها احساس "متفاوت بودن" و "متعلق بودن به گروه خاص" می‌دهد. مصرف ویپ برای آن‌ها شبیه به اکسسوری و یا استایل است و نه فقط یک عادت نادرست.

   از طرفی برچسب "برای ترک سیگار" بر روی بسته‌های این محصولات دخانی، نقش روانی معکوس ایفا می‌کند.

  آنچه به نظر می آید؛ وابستگی روانی به ویپ در میان نوجوانان در حال افزایش است و اغلب خانواده‌ها از مصرف فرزندان خود بی خبر هستند.

  در ایران، آمار رسمی در این باره وجود ندارد، ولیکن در گزارش سال ۱۴۰۲ جمعیت مبارزه با دخانیات آمده است: مصرف ویپ در نوجوانان ایرانی به‌ طرز نگران‌کننده‌ای در حال افزایش است و جایگزین سیگار سنتی شده است.

   در ایالات متحده آمریکا نیز بیش از ۱۴ درصد از دانش‌آموزان دبیرستانی به‌طور دائم ویپ مصرف می‌کنند.

   اگر نوجوانی در فرهنگ سنتی ما  سیگار بکشد، اطرافیان واکنش نشان می‌دهند؛ بوی آن اغلب دست مصرف کننده نوجوان را رو می‌ کند؛ اما ویپ این سدها را دور زده است. هیچ صدای کلیک فندک، بوی نامطبوع و یا دود آزاردهنده‌ای ندارد. از این رو والدین متوجه نمی‌شوند و همین ویژگی پنهانی‌بودن، آن را  در نظر نوجوان جذاب‌تر می‌کند. بسته‌بندی‌ها نیز بچه گانه، رنگی و فریبنده هستند.

  با یک جست و جوی ساده در فضای مجازی شاهد فروش انواع و اقسام آن در اشکال مختلف همراه با وعده‌های دروغین "بی‌ضرر"،"بدون نیکوتین" و "برای ترک سیگار"خواهید بود.

  ادعای مضحک فروشندگان ویپ این است که چنانچه به جای سیگار کشیدن و استعمال دخانیات از ویپ استفاده کنید؛ ۹۵ درصد، ضرر کمتری به سلامتی خود وارد خواهید کرد. چرا که  بخار مایع یا همان ایجوس فقط حاوی نیکوتین است و هزار ماده سرطان‌زا و خطرناک سیگار را ندارد. 

  از سوی دیگر ادعا می کنند؛ مافیای فروش سیگار در تمام دنیا و مبالغ بالای این تجارت سودآور از بزرگ ترین عوامل ارائه و انتشار اخبار تقلبی و مضر برای دستگاه‌های ویپ و سیگار الکترونیکی هستند.

   کارشان به جایی می رسد که حتی آمار هم ارائه می دهند؛ "طبق اعلام وزارت بهداشت در سال ۲۰۲۰ ویپ‌ها ۹۵ درصد کم ضررتر از سیگار و دخانیات هستند و این موضوع ثابت شده است".

  اگر بخواهیم ویپ را در یک جمله تعریف کنیم، باید بگوییم: ویپ همان سیگار است، در لباسی فریبنده، مدرن و بدون بوی سوختن. ویپ یا سیگار الکترونیکی، دستگاهی است کوچک، سبک و معمولاً بدون ‌بو که با گرم‌کردن مایع نیکوتین‌دار، بخاری تولید می‌کند که فرد آن را استنشاق می‌کند. بخار بی‌دودی که نه مثل سیگار سنتی تند است و نه آشکار. به همین دلیل، بسیاری از نوجوانان تصور می‌کنند بی‌ضرر است؛ در حالی که همین سادگی و نامرئی بودن، یکی از مرگ‌ بارترین جنبه‌های آن است.

  ویپ نه تنها نیکوتین دارد، بلکه نیکوتین آن به‌شکلی طراحی شده که سریع‌تر جذب بدن شود و وابستگی بیشتری ایجاد کند. به‌علاوه، اغلب طعم‌ها و اسانس‌هایی که به آن افزوده می‌شوند؛ از توت‌فرنگی و وانیل گرفته تا نوشابه و آدامس، تنها برای خوشایند کردن مصرف نیستند؛ بلکه برای هدف گرفتن گروه خاصی از جامعه یعنی نوجوانان طراحی شده‌اند.

اما ویپ تنها  جسم را هدف نمی‌گیرد. آسیب اصلی ویپ، زیرپوستی و ذهنی است. این وسیله، آرام ‌آرام مرکز پاداش مغز را مختل می‌کند، تمرکز را کاهش می‌دهد، اضطراب و بی‌قراری ایجاد می‌کند و در نهایت تبدیل به یک نقطه امن خیالی برای فرار از آشفتگی ‌ها و بحران‌های نوجوانی می‌شود.

  سیگارهای الکترونیکی برای اولین بار در سال ۲۰۰۳ در چین توسعه یافتند و بعدها  با هدف کمک به مصرف‌کنندگان سیگار در ترک سیگار، در سایر کشورهای غربی نیز توزیع شدند.

پارادوکس قانونی ویپ در ایران

چرا بازار ویپ در ایران به این شدت رها شده است؟

  در ایران، ویپ از نظر قانونی در وضعیت مبهمی قرار دارد. فروش آن رسمی نیست، اما ممنوعیت جدی و اجرایی هم ندارد. همین خلأ قانونی، فضا را برای گسترش بازار سیاه و فروش آزاد این محصول دخانی فراهم کرده است.

  از آنجا که اغلب دستگاه‌ها با طعم‌های شیرین و طراحی‌های فانتزی فروخته می‌شوند که به طور مستقیم نوجوانان را هدف گرفته‌اند، لذا گروه سنی ۱۴ تا ۱۸ سال طعمه خوبی برای چنین بازار سوداگرانه ای است.

  سیاه‌چاله‌ای به نام "منطقه خاکستری قانونی" سبب ایجاد این تصور شده است که قوانین مرتبط با دخانیات تنها برای سیگار نوشته شده است و نه برای ویپ و امثال آن. همین خلا در قوانین موجود موجب  شده فروشندگان چنین محصولاتی مدعی شوند که این که سیگار نیست، دستگاه بخار است. همین تفسیر ناصحیح، راه را برای دور زدن قانون گشوده است.

   نکته اساسی اینکه؛ در ذهن بسیاری از نوجوانان امروز، ویپ نه به‌عنوان وسیله‌ای برای ترک سیگار، بلکه به‌عنوان لایف‌استایل مدرن تعریف شده است؛ بدون بوی بد، با طعم میوه‌ای و طراحی شیک. 

بنابراین فروشندگان بدون دغدغه از ممنوعیت، سودشان را از این بازار خاموش می‌برند.

وقتی قانون می‌خوابد، بازار بیدار می‌شود

  برای مقابله با ویپ، به قوانینی نیاز داریم که به‌ صراحت نسل جدید محصولات دخانی را هم شامل شود. در حال حاضر ما با پدیده‌ای مواجه هستیم که بین قانون و واقعیت اجتماعی معلق مانده است. ویپ، به‌جای اینکه ابزاری برای ترک سیگار باشد، به ابزار ورود نوجوانان به دنیای اعتیاد بدل شده است.

  تا زمانی‌که شکاف میان کاغذ و کف خیابان ترمیم نشود، باید نگران نسلی باشیم که دود را با طعم انبه و هندوانه می‌بلعد، بدون ‌آنکه بداند هزینه‌اش چه خواهد بود. در واقع، قوانین دخانی کشور که باید حافظ سلامت عمومی باشد، فقط روی کاغذ باقی مانده است. 

  در مقایسه با بسیاری از کشورها، دغدغه‌های سلامت عمومی در ایران در اولویت پایین‌تری قرار دارند. نبود برنامه جدی برای آموزش خانواده‌ها، آگاهی‌بخشی در مدارس و رسانه‌های رسمی، باعث گسترش بیش از پیش این پدیده خواهد شد.

  از اواخر سال ۲۰۲۴ فروش سیگارهای الکترونیکی یک‌بار مصرف در سراسر بریتانیا، بلژیک و فرانسه ممنوع شد. این اقدام در پاسخ به نگرانی‌های فزاینده درباره اعتیاد نوجوانان به نیکوتین و تأثیرات زیست‌محیطی این محصولات صورت گرفته است. 

  در کشورهایی چون استرالیا و نیوزیلند نیز اقداماتی برای محدود کردن و یا ممنوعیت فروش سیگارهای الکترونیکی یک‌بار مصرف انجام داده‌اند، از جمله محدودیت در میزان نیکوتین و ممنوعیت فروش در نزدیکی مدارس.

حال چه باید کرد؟

  پذیرش وجود ویپ و اعتیاد نیکوتینی 

در نظام مدیریتی ایران، یکی از الگوهای رایج، انکار پدیده‌های نوظهور تا مرحله بحران است.

  بنابراین اولین و مهم‌ترین گام، کنار گذاشتن انکار و تابو است. والدین و معلمان باید بدانند ویپ فقط یک بازی و یا مد زودگذر نیست؛ بلکه حامل مواد اعتیادآور است. به‌همین‌خاطر جوانانی که از ویپ استفاده می‌کنند، سه ‌برابر بیشتر از دیگران به‌ سمت سیگارهای عادی می‌روند.

  شاید عده ای هم بگویند که بهترین راهکار استفاده از ویپ هایی است که نیکوتین ندارند؛ اما اینجا نیز به‌ بن‌بست می‌خوریم. زیرا بررسی‌ها نشان داده است که در این ویپ ها هم نیکوتین وجود دارد.

  واقعیت این است که بسیاری از والدین، مربیان و حتی مدیران مدارس، هنوز تصویر ذهنی‌شان از اعتیاد و دخانیات همان سیگار سنتی است. اما اعتیاد امروز با طراحی مینیمال، رنگ‌های فانتزی و به شکل خودکار و ماژیک وارد زندگی نوجوانان شده است. اگر نظام آموزشی، خانواده و رسانه‌ها نتوانند این چهره نو را شناسایی کنند، بازنده خواهند بود.

 ما در زمانه‌ای زندگی می‌کنیم که نوجوانان هر روز خود را با صدها  چهره موفق، زیبا، جسور و جذاب در شبکه‌های اجتماعی مقایسه می‌کنند. آنها الگوریتم‌ها، بدن‌های بی‌نقص، زندگی‌های فیلترشده و خنده‌های از پیش تمرین‌شده را در برابر نوجوانی قرار می‌دهند که هنوز هویت خود را نمی‌شناسد.

  چنانچه اقدام موثری در این زمینه انجام ندهیم، فردا با نسلی مواجه خواهیم بود که وابستگی نیکوتینی‌اش نه از قهوه‌خانه‌ها که از مدارس و خانه ها آغاز شده است ؛ نه با دود سیگار که با رایحه‌ی دلپذیر موز و شکلات.

این مهم را نیز بپذیریم که نوجوانان نسل حاضر برخلاف نسل‌های قبل، مصرف را نه از سر اعتیاد، بلکه از سر بیان خویشتن، جلب توجه و ساخت هویت آغاز می‌کنند.

  از نگاه روان شناختی؛ مسئولان، والدین و معلمان آموزش ندیده‌اند که چگونه با نسل تصویری، واکنشی و چند‌ هویتی امروز ارتباط بگیرند. لذا نه آموزش رسانه‌ای می‌دهند، نه فرصت گفت‌وگو ایجاد می‌کنند و نه سازوکار شنیدن صدای نوجوان را دارند. 

  نتیجه چه می شود؟





  تعداد بازديدها: 49


 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
حضرت امام سختی‌های جنگ را چگونه فرماندهی می‌کردند؟/ روایت شهید صیاد شیرازی
آیت‌الله ایازی: امام حسین(ع) با اهدافی منطقی و عقلایی نهضت خود را آغاز کرد
مراسم عزاداری هیأت جامعه اسلامی ورزشکاران در حسینیه جماران؛
سید محمود علوی: مقاومت ملت ایران، هدایت هوشمندانه رهبری و عزت ملت ایران، ولوله‌ای در دنیا ایجاد کرده که اندازه ندارد/ ضربات کوبنده فرزندان ایران اسلامی تزلزل بر صهیونیست‌ها و ارباب‌های آنها انداخت
اطلاعیه:
برگزاری مراسم سوگواری حضرت ابا عبدالله و حضرت سجاد (علیهما السلام) در هیئت انصارالخمینی(ره)
تصویر کمتر دیده شده از دو شهید موشکی ایران در جوانی روی کشتی؛ شهیدان حاجی‌زاده و طهرانی مقدم
دعوت رئیس‌جمهور کلمبیا برای اقدام بین‌المللی علیه رژیم صهیونیستی
پروژه پدافندی «ایمان» چگونه دشمن را فریب داد؟
یادداشتی از: مهرداد خدیر
با سعید جلیلی مصاحبه کنید تا پزشکیان پاسخ دادن را یاد بگیرد!
هشدار صریح گروه هکری حنظله: عقب نمی‌نشینیم، افشا می‌کنیم
حضور کاترین شکدم به عنوان نفوذی برایمان عبرت نشد/ سرزنش دولت سیزدهم برای فرصت دادن به طالبان برای جاسوسی در ایران
سرویس اطلاعاتی فرانسه: برنامه هسته‌ای ایران حداکثر چندین ماه عقب افتاده است؛ عمده ذخایر اورانیوم دست‌نخورده مانده
سفارت چین در تل آویو: به ایران موشک و پدافند هوایی ندادیم
یادداشتی از: سید عبدالجواد موسوی
معترضان به پزشکیان از سفیر اسرائیل تا حسین شریعتمداری
مشاور فرمانده کل سپاه: اگر دشمن به کشورمان حمله کند آن روز تماشایی خواهد بود/ جبهه مقاومت هم به میدان می‌آید
یادداشتی از: مهرداد خدیر
تفکیک هوش‌مندانۀ نتانیاهو از ترامپ در مصاحبۀ پزشکیان با روزنامه‌نگار آمریکایی/ تندروها از جیب خود هزینه کنند نه از جان مردم
یادداشتی از: حجت الاسلام احمد مازنی
سنت بنیان‌گذار در مورد آتش‌بس و خاتمه جنگ
برچیدن غنی‌سازی، عزت ملی را پامال و باب تحمیل‌های بیشتر را باز می‌کند
صدور گذرنامه زائران اربعین در کمترین زمان ممکن
تحلیلگر یهودی: مردم نمی‌دانند چه بلایی بر سر پایگاه‌های اسرائیل آمده/ سربازان ارتش تا سر حد مرگ ترسیده‌اند/ جنگ ادامه می‌یافت، اسرائیل به فروپاشی کامل می‌رسید
هیل: ایران در مسیر تبدیل‌شدن به بزرگ‌ترین تولیدکننده موشک در جهان است

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
گزارش تصویری:
برگزاری شب نهم مراسم سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در هیئت انصارالخمینی (ره) 1404/4/13
گزارش تصویری:
برگزاری شب هفتم مراسم سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در هیئت انصارالخمینی (ره) 1404/4/11
گزارش تصویری:
برگزاری شب پنجم مراسم سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در هیئت انصارالخمینی (ره) 1404/4/9
آیت الله مسعودی خمینی: به‌عنوان یک طلبه کوچک از مقام معظم رهبری تقاضا دارم که عفو عمومی اعلام بفرمایند
یادداشتی از: زنده یاد حجت الاسلام داود فیرحی
اباعبدالله(س) در آستانه سرنوشت
گزارش تصویری:
برگزاری شب دهم مراسم سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در هیئت انصارالخمینی (ره) 1404/4/14
عملیات سپاه علیه پنج جاسوس رژیم صهیونیستی در خاش
اختصاصی:
3 اثر عاشورایی با خطاطی آقای محمد مسلم خانی
یادداشتی از: مصطفی خورسندی*
وحدت‌آفرینی در هیئت‌ها
گزارش تصویری:
برگزاری شب ششم مراسم سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در هیئت انصارالخمینی (ره) 1404/4/10
اختصاصی:
آزادگان عالم در خیمه حسینند "پوستری عاشورایی از خانم شیرین نوشیروان"
شیخ نعیم قاسم: دفاع از وطن نیاز به اجازه گرفتن ندارد
اختصاصی:
اللهم اجعل محیای محیامحمد و آل محمد "با خطاطی آقای محمد مسلم خانی"
آیا قصاص قبل از جنایت می‌شود کرد؟/علامه جعفری پاسخ داده
گزارش تصویری:
برگزاری مراسم سوگواری شب شام غریبان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در هیئت انصارالخمینی (ره) 1404/4/15
یادداشتی از: حجت الاسلام سید محمود صادقی
هشدارهای پنهان و آشکار زیارت عاشورا
گزارش تصویری:
برگزاری مراسم سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) هیئت انصارالخمینی (ره) در روز عاشورا 1404/4/15
روز عاشورا امام چگونه عزاداری می‌کردند؟
یادداشتی از: حجت الاسلام احمد مازنی
سنت بنیان‌گذار در مورد آتش‌بس و خاتمه جنگ
برگزاری کلاس درس نهج البلاغه در هیئت انصارالخمینی (ره) حسینیه ی آل یاسین (ع) 1404/4/16


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 7811
تعداد بازدید دیروز: 7393
بازدید کل: 76205413
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.