امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری


 

 

 

تاريخ انتشار: 14 فروردين 1404 ساعت 23:28:13
یادداشتی از: حجت الاسلام هادی سروش
یک ماه رمضان و یک سال معنویت و همجواری با قرب الهی

سؤال مهم معرفتی را باید به بررسی گذاشت که چگونه یک محدوده زمانی (ماه رمضان) می تواند یک سال اثر بخشی مداوم را بدنبال داشته باشد؟

ظرفیت معنوی ماه رمضان

ماه مبارک رمضان یک ماه بود اما این ظرفیت در اوست که تا یکسال معنویت و همجواری با قرب الهی را رقم زند.

بحکم «سالی که نیکوست از بهارش پیداست» ؛ می توان از یک بهارِ رمضان ؛ یکسال معنویت و قرب الهی را برای خود رقم زند.

تاثیر اعمال ، قرار دادی است و یا واقعی؟

در تأثیر اعمال جای تردید نیست، حتما هر عاملی از عمل خود منتفع یا متضرر می شود، امّا اختلاف اهل حدیث و اهل معقول در این است که آیا تأثیر عمل بر روی عامل­ اش یک تأثیر قراردادی و اعتباری است ؟ تا عمل با عامل نسبت جدی و غیرقابل انفکاک نخواهد داشت.

یا اینکه تأثیر عمل، واقعی است؟ در اینصورت عمل با عامل خود اتّحاد دارد و به تعبیر «حکمت متعالیه ملاصدرا» جزاء عین عمل خواهد بود.

تحقیقات عالمان ژرف اندیش بر این باور قرار گرفت که سخن دوم که تأثیر عمل را در عالم واقع ارزیابی نموده­ اند صحیح است و این نظریه با «قرآن» و «عقل» و «شهود» منطبق است. بزرگانی نظیر امام خمینی (انوار الهدایة ،‌ ج ۱ص۵۵  و صحیفه امام ، ج ۱۶ ص۱۴۰) و علامه طباطبائی (المیزان ، ج۱ص۹۲ و ج ۶ص ۳۷۴) و استادمطهری (مجموعه آثار ، ج ۳ ص ۵۲ و ج ۲ ص ۵۲۸) و استادحسن زاده آملی (عیون مسائل النفس / ۷۸۳) بر این دیدگاه استوار گشته است .

ظاهر آیات قرآن با قول دوم هماهنگ است ، مانند:

«فمن یعمل مثقال ذره خیراً یره»(زلزال/۷)

«جزاءًوفاقاً»(نباء/۲۶)

«ووجدواماعملواحاضراً»کهف/۴۹) و...

در نتیجه، اعمال حقائقی هستند که از حقیقت ما غیرقابل انفکاک بوده و طبعا ما را از وجودشان بهره مند می نماید.

ماه مبارک رمضان ، اول سال سلوکی و عرفانی است

ماه رمضان یک بستر مهم زمانی است که به تصریح حضرت امام صادق (ع) «اول سال» است : "شهر رمضان اول السنه" (التهذیب ، ج ۴ص ۳۳۲)

عارف بزرگ جناب سید بن طاوس اینگونه معنا نموده که اهل معنویت سلوک الهی خود را از این زمان آغاز می کنند(اقبال الاعمال/۳۴)

و از سوی دیگر آن حضرت(ع) در سخنی دیگر فرمودند: "اگر ماه رمضان را مؤمنی به کمال و سلامت به پایان ببرد تمام سال را به سلامت پشت سر خواهد گذاشت، اذا سلم شهر رمضان سلمت السنه". (التهذیب ، ج۴ص۳۳۳)

به اذعان عارفان ماه رمضان آنچنان استعداد و ظرفیتی دارد که می تواند همه نیازهای مهم معنوی انسان را در طول یکسال تأمین کند. (ر.ک: المرقبات / ۱۲۷)

و شاید برای اثبات این مدعا غیر از راهی که در ابتداء این نوشتار به آن اشارت رفت که راه استدلال عقلی بود، بتوان از راه مکتب غنی اهل البیت (ع) نیز بهره گرفت ، مانند ؛ دعای امام صادق(ع) در وداع با ماه رمضان (ر.ک: کافی ج۴ص۱۶۵) و نیز از آن شفاف تر ؛ دعای وداع امام سجاد(ع) با ماه رمضان است. (ر.ک: دعای ۴۵)

حضرات معصومین (ع)‌ برای ماه رمضان حیات قائل هستند

ائمه (ع) برای ماه رمضان حیات و شعور قائل بوده و با او سخن می گویند. پس چنین وجود زنده ای می تواند بر اساس یک سری از شرائط بمدت یکسال با عده ای همراه باشد.

خلاصه، ماه رمضان و اعمال آن یک «امراعتباری» نیست بلکه یک «حقیقت اصیل» است که با «عامل» خود متّحد شده و جان انسان مؤمن را میهمان فیوضات ربّانی خود می گرداند بطوری که تا یکسال یعنی درست ماه رمضان بعدی، میهمان خود را مورد بارش توفیقات معنوی می نماید، همانطوری که یک باران بموقع و بمقدار کافی یک درختی را پر از ثمرهای پی در پی می کند.

تعبیرزیبایی مرحوم مجلسی دارد که از روایات اتخاذ شده که ؛ "یک رمضان گناه نکردن توفیق یکسال گناه نکردن را بدنبال خواهد داشت". (ملاذ الاخیار ،ج۷ص۱۷۷)

ماه رمضان فراتر از یک ماه

سؤال مهم معرفتی را باید به بررسی گذاشت که چگونه یک محدوده زمانی (ماه رمضان) می تواند یک سال اثر بخشی مداوم را بدنبال داشته باشد؟

راه های مختلفی می تواند در مسیر پاسخگویی مطرح شود که برخی قرآنی و برخی حدیثی و برخی دیگر معرفتی است که اجمالاً مورد اشارت قرار می دهیم؛

راه اول با توجه به شب قدر؛

تأثیر محیّر العقول ماه رمضان بر ایام دیگر چه بسا بدین جهت باشد که در این ماه «شب قدر» قرار دارد و بر اساس روایات صحیحه ­ای که از اهل بیت (ع) وارد شد شبی است که امور عالم و آدم برای یک سال مقدّر می شود. پس اگر در شب قدر مقدّرات یکسال رقم می خورد، دور از ذهن نیست که توفیقات یکساله هم معیّن شود. (ر.ک: الوافی ،ج۱۱ص۳۶۱ ـ وسائل الشیعه ،ج۱۰ص۳۶۵ باب ۳۲).

راه دوم باتوجه به استجابت دعا؛

شاید تأثیر مهم این ماه در خصوصیت «استجابت دعا» باشد که خداوند متعال آن را در این ماه قرار داده، پیامبر اعظم (ص) در خطبه شعبانیه فرمود: «یعطیهم اذا سألوه ویستجیب لهم اذا دعوه» (عیون الاخبار الرضا ،ج۱ص۲۲۵)

و پر واضح است که استجابت دعا می تواند محدودیت به زمان خاص و یا زمان کوتاه نداشته باشد، فرد مؤمنی دعائی برای یک سالش بدرگاه احدیت برده باشد و به هدف استجابت نائل آید.

راه سوم با توجه به ضیافت و مهمانی خدا؛

طبق بیان پیامبر خدا (ص) ماه رمضان ماه «میهمانی خدا» می باشد. (امالی صدوق / ۸۴)

«ضیافت رب الارباب» غیر از میهمانی های دیگر است و نه تنها ممکن است بلکه قطعی است که ضیافت الهی پذیرائی محدود به زمان و مکان نیست.(ر.ک: من لا یحضر الفقیه ،ج۲ص۶۰) در آن موطن و موقف میهمانی، همه و همه لطف و عنایت و فضل الهی است : «و ما کان عطاء ربک محظوراً» (اسراء/۲۰)

و به تصریح "ارباب عرفان" گرچه نزول اعطاء خاص الهی در یک لحظه صورت می گیرد امّا اثر آن از سال و قرن و عمر تجاوز می کند و سراسر وجود و شئون آدمی، مقهور آن «فیض اقدس» می شود. (شرح فصوص / ۴۳۲ فص شیثی)

در این «ضیافت الهی» سخن «معلم اول معرفت» یعنی رسول معظم اسلام (ص) سخن از «نظر الهی» است: «اذا کان یوم منه نظر الله الیهم».(امالی طوسی/ ۱۱۰)

و آیا می توانیم «نظر الهی» به یک شخص را به حقیقت معنا درک کنیم؟! همین قدر امام صادق (ع) برای اهل این معارف فرمود: "دراین میهمانی، خدای متعال «جائزه» می دهد و جائزه او مانند جائزه دیگران نیست: «فازوا و ا... بجوائز لیست کجوائز العباد» (ثواب الاعمال / ۸۹)

قامت کوتاه و خمیده این قلم به هیچ عنوان توان دست یابی به این معارف بلند و عمیق مانند ضیافت الهی، اعطاء الهی، نظر الهی، جائزه الهی ندارد و لذا از ادامه ­اش صرف نظر می کنیم!

سه وظیفه مهم برای بعد از رمضان

اگر چه در این ماه اعمال بسیاری از روزه تا دعا و استغفار، قیام و قعود، سجده طولانی و قرائت قرآن و اطعام، در کتاب های حدیثی جمع آمده (ر.ک: وسائل الشیعه ،ج۱۰ص۳۵۰) امّا آنچه حضرات معصومین (ع) تأکید بیشتری بر آن دارند دو امر «ایجابی» و یک امر «سلبی» است؛

دو امر ایجابی که باید ادامه انجام آن همت گماشت؛ یکی تلاوت قرآن و قیام اللیل یعنی شب زنده داری است ، و دیگری رسیدگی به امور مردمان و نیکی به آنان است. (کافی ،ج۴ص۶۶ ـ تهذیب ج۳ص۵۷ـ فقیه ج۲ص۵۷).

و آن امر سلبی و پرهیز کردنی­ که باید به عنوان ارمغانی از رمضان بر آن مراقبت داشت ؛ «ترک معاصی» می باشد.

با انجام و توجه به این سه امر در صورت خلوص و پاکی می توان به ضیافت او نزدیک شد و توشه یکساله ­ای را فراهم آورد.





  تعداد بازديدها: 112


 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
در گفت و گو با جماران؛
فرجی راد: عوض شدن نظر تیم آمریکایی مذاکرات را طولانی می‌کند/ باید صبور بود
غافلگیری بزرگ در راه است؛ ایران برای یک شلیک مهم آماده می‌شود
به نام ایران ولی به کام سایر کشورها از جمله افغانستان
گزارشی ازخانم: نوراحسینی
پایان داستان ۱۳ ساله هزار و یک شهر؛ شهربازی‌ای که جای خود را به ساخت‌وساز می دهد/ روایت یک فرصت‌سوزی در قلب منطقه ۲۲
نماینده نزدیک به سعید جلیلی از امام جمعه تهران شاکی شد/ حرف هایتان هیچ ارزش افزوده ای برای مخاطب نداشت!
زکریا السنوار به برادر شهیدش یحیی السنوار پیوست
دستان نجات بخش رییس جمهور/پزشکیان دوباره به اتاق عمل رفت
امام جمعه اردبیل: بیانات مقتدرانه رهبر انقلاب در برابر بهانه‌جویی‌های آمریکا حساب شده بود
یادداشتی از: رضا غبیشاوی
پاس گل به نتانیاهو
از ارز ترامپ تا میز شام ؛ ۳۹۴ میلیون دلار برای نشستن کنار ترامپ!
گفتگو:
کدام قولنامه‌ها از اعتبار ساقط شدند؟/ پایان کسب درآمدهای هنگفت مشاوران املاک
اینکه در حین خواندن فاتحه، با سنگ به قبر می زنند، دلیلی اسلامی دارد؟
خوش به حال تمام مستاجران شد
پادشاهی که نخستین زائر پیاده سلطان خراسان(ع) شد!
میانگین سن «ازدواج» مردان و زنان ایرانی اعلام شد/ این استان دارای بالاترین میانگین سن ازدواج
اختصاصی:
ان اکرمکم عندالله اتقیکم "با خطاطی آقای محمد مسلم خانی"
پیاده‌روی ژاپنی چیست و چرا کارشناسان آن را معجزه‌ سلامت می‌دانند؟
تاثیر مصرف میوه در شب بر قند خون دیابتی‌ها
آیت‌الله جوادی آملی: آیت‌الله سیستانی فرمودند روایات باید بر قرآن عرضه شود تا اصالت دین حفظ شود
یادداشتی از: حجت الاسلام سید مهدی حسینی دورود
سازگاری فقه و اخلاق

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
اطلاعیه نکوداشت و تسلیت:
حاج علی اکبر محمدی دعوت حق را لبیک گفت
اختصاصی:
وان یکادالذین کفروا ... با خطاطی آقای محمد مسلم خانی
یادداشتی از: حجت الاسلام سید محمود صادقی
ملاقات دو نور
واکنش سید حسن خمینی به اظهارات ترامپ/ ترامپ می‌خواهد در مقابل ما، کسانی را به رخ بکشد که رد خون خاشقچی هنوز از دامن آنها پاک نشده است
مراسم بزرگداشت شهید رئیسی و شهدای پرواز اردیبهشت با سخنرانی رهبر معظم انقلاب
پوستر:
رایحه نور / منتخب آثار هنرمندان ایران
اختصاصی:
انا اعطینا ک الکوثر... "با خطاطی آقای محمد مسلم خانی"
بنر تسلیت هیئت انصارالخمینی به اخوان داغدار هاتفی
در گزارشی ادعا شد
جزئیاتی از نامه پادشاه عربستان به آیت الله خامنه‌ای/ ایفای نقش پشت‌صحنه در مذاکرات ایران و آمریکا
نظر آیت الله سیستانی درباره دعا کردن به فارسی در نماز واجب
سخنان مقام معظم رهبری در دیدار با معلمان
گزارش تصویری:
برگزاری کلاس درس نهج البلاغه در هیئت انصارالخمینی (ره) حسینیه ی آل یاسین (ع) 1404/2/29
اختصاصی:
زخمی به گلِ کهنه ی ما کاشت خداوند ... "با خطاطی آقای محمد مسلم خانی"
یادداشتی از: حجت الاسلام احمد مازنی
حمایت از محرومان و مستضعفان در اندیشه و عمل بنیان‌گذار
اختصاصی:
در کار خیر حاجت هیچ استخاره نیست " با خطاطی آقای محمد مسلم خانی"
در جریان بازدید از نمایشگاه بین‌المللی کتاب؛
عراقچی: ایده‌ای را به صورت مکتوب از طرف آمریکایی دریافت نکردیم/ ایران مایل به ادامه مذاکرات است/ هیچ‌یک از تأسیسات هسته‌ای ایران جمع‌آوری نخواهد شد/ مذاکره مبتنی بر بده‌ و بستان است و اگر کسی فکر می‌کند همه چیز را بگیرد و هیچ چیزی ندهد، امکان پذیر نیست
روش جدید تقسیم ارث بین وراث
یادداشتی از: داود محمدی ورجوشانی
بازار سرمایه در گرداب بی‌ثباتی، راه نجات کجاست؟
یادداشتی از: امید جهانشاهی
راهی جز این نیست: ایران‌گرایی برای توسعه ایران
جزئیات عملیات شکست خورده نیروهای اسرائیلی در جنوب غزه با لباس زنانه


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 1889
تعداد بازدید دیروز: 10450
بازدید کل: 75783629
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.