امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری


 

 

 

تاريخ انتشار: 09 بهمن 1403 ساعت 10:23:47
نبوت ختمیه چیست؟ / پاسخ امام خمینی (ره) به این پرسش

‌‌امام خمینی (ره) معتقدند که ولایت، باطن نبوت است و این پیوستگی آثار و برکات علمی و عملی بسیاری دارد، آنجا که می فرماید:‌ ما قائل به این هستیم که نور نبوت و نور امامت از صدر خلقت بوده است و تا آخر خواهد بود.

جماران، بیست و هفتم رجب المرجب مصادف با سالروز بعثت نبی مکرم اسلام، حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله و سلم است. این مناسبت ما را بر آن داشت تا بخشی از مقاله جامعیت پیامبر و نظر  امام خمینی(س) را که به قلم حسین صالحی مالستانی است و در مجله حضور شماره ۷۹ به چاپ رسیده، باز نشر کنیم:

جامعیت پیامبر‌‌(ص) و نظر امام خمینی ‌

‌‌از مسائل مهمی که در روایات نیز مطرح شده است، برتری انبیای الهی بر فرشتگان است. این آموزه دینی در آثار امام خمینی نیز به خوبی جلوه کرده است. امام خمینی در کتاب مصباح الهدایه حدیث مفصلی را مطرح می‌ کند. آنگاه به توضیح نکات کلیدی آن در برتری پیامبر بر فرشته‌ ها می‌پردازد. حدیث این است: امیرالمؤمنین(ع) از رسول خدا(ص) روایت می‌فرماید:‌

‌‌«ما خلق الله افضل منّی و لا اکرم علیه منّی». قال علی علیه السلام، فقلت: یا رسول الله، فأنت افضل أم جبرئیل(ع)؟ فقال: یا علی، انّ الله تبارک و تعالی فضّل انبیائه المرسین علی ملائکته المقرّبین و فضّلنی علی جمیع النبیین و المرسلین...»‌‌[عیون اخبار الرضا (ع)، ج1،ص204، ح22]؛ ( مصباح الهدایه، ص72 – 73.)‌‌ ‌‌خداوند مخلوقی برتر از من نیافریده است و کرامت بیشتری از من به او نداده است. به رسول خدا گفتم: آیا شما برتر هستید یا جبرئیل؟ حضرت فرمود: ای علی! خداوند متعال انبیای مرسلین را بر فرشتگان مقرّب فضیلت داد و مرا بر همه انبیا و پیامبران فضیلت بخشیده است».‌

امام خمینی درباره پرسش امیرالمؤمنین(ع) از رسول اکرم(ص) به اینکه آن حضرت افضل است یا جبرئیل؟ می گوید این بیان برای کشف حقایق نسبت به بقیه خلایق است و الّا امیرالمؤمنین(ع) و رسول اکرم(ص) در نشئه عقلی حقایق را از رسول الله دریافته است؛ زیرا هر دو نور واحد هستند. امام خمینی برای رسول خدا(ص) مقام احدیت جمع حقایق غیبیه و شهادتیه را قائل می‌شود و نسبت رسول خدا(ص) با مردم را همانند نسبت اسم اعظم الله به سایر اسماء و صفات الهی می‌ داند همان گونه که اسم اعظم جامع همه اسماء و صفات و محیط بر همه است، پیامبر اکرم (ص)، نیز از چنین جامعیتی برخوردار است.‌‌ (مصباح الهدایه، ص75 – 76)‌‌ ‌

به عقیده امام خمینی برتری پیامبر به فرشتگان و انسانها برتـــری اعتباری، قـــرار دادی و ‌‎‌تشریفاتی نیست، مثل فضیلت سلطان بر رعیت، بلکه یک نوع فضیلت حقیقی و از کمالات وجودی است که ناشی از احاطه کامل و تسلط قیومی آن حضرت است که این احاطه و تسلط، پرتو و سایه‌ای از احاطه اسم اعظم «الله» بر سایر اسما و صفات الهی است. همانگونه که اسم اعظم ‌«الله» محیط شرافتش بر دیگر اسماء، شرافت تشریفاتی و اعتباری نیست، همچنین پیامبر هر عصر و مخصوصاً پیامبر ما (ص) که مربوب امام ائمه اسماء و صفات (اسم اعظم الله) است، ریاست تامه بر همه امت‌های گذشته و آینده از آن اوست و بلکه همه نبوت‌ها از شئون نبوت اوست و نبوت او دائره بزرگی است که بر همه دائره‌های کلی و جزئی و بزرگ و کوچک احاطه دارد.‌‌ (مصباح الهدایه، ص 76 – 77)‌

‌‌ فضیلت پیامبر خاتم(ص) و ائمه(ع)‌

‌‌امام خمینی به توضیح جمله دیگر از حدیث پیامبر می‌ پردازد که هم مرتبه برتر پیامبر خاتم(ص) را می‌رساند و هم اینکه امامان معصوم(ع) از این فضیلت بهره‌مند هستند، همانگونه که پیامبر خاتم(ص) نسبت به سایر انبیای الهی از فضیلت بیشتر برخوردار است و مظهر اسم اعظم «الله» است که اسم جامع الهی و محیط بر سایر اسماء الهی است، حضرت علی(ع) و ائمه اطهار(ع) نیز به خاطر اینکه حقیقت نوری واحدی با پیامبر خاتم(ص) دارند از چنین فضیلتی برخوردار هستند امام خمینی در مصباح الهدایه می فرماید:‌

‌‌قوله(ص): و الفضل بعدی لک و للائمه من بعدک إشاره الی ما ذکرنا من أنّ مرتبه وجوده(ع) و وجود سائر الائمه: بالنسبه إلی النبی(ص) مرتبه الروح من النفس الناطقه الانسانیه؛ و رتبه سائر الانبیاء و الاولیاء رتبه سائر القوی النازله منه... و کل فضیله و کمال و شرف فی المملکه الانسانیه ثابته للمرتبه الروحیه و منها یصل الفیض إلی سائر القوی و المراتب»‌‌ ‌‌(مصباح الهدایه، ص 77) ‌

‌‎‎‌اینکه پیامبر فرمود: پس از من برتری از آنِ تو و امامان بعد از تو است. اشاره به آن است که مرتبه وجودی امیرالمؤمنین و دیگر امامان علیهم السلام نسبت به پیامبر(ص)، مرتبه روح نسبت به نفس ناطقه انسانی است و مرتبه دیگر انبیا و اولیاء نسبت به رسول الله(ص) مرتبه دیگر قوایی است نازل از نفس... و تمامی فضیلت و کمال و شرافت در مملکت وجود انسانی، از آن مرتبه روح است و از روح است که به دیگر قوا و مراتب وجود انسانی، فیض می‌رسد.‌

نکته دیگر راجع به دیگر انبیا و اولیاء است که مرتبه آنان پایین‌تر از مرتبه پیامبر و ائمه اطهار دانسته شده است، که این مسئله قابل توضیح بیشتر است؛ گرچه امام خمینی در ذیل همان مبحث با استناد به فرمایش امام علی(ع):‌

‌‌«کنت مع الانبیاء سرّاً و مع رسول الله جهراً»؛ من با پیامبران در نهان همراه بودم و با رسول خدا در آشکار».‌‌(ر.ک. مصباح الهدایه، ص77)‌

‌‌این معیت و همراهی امام علی(ع) را نسبت به دیگر پیامبران، همراهی «قیّومی» می‌داند و نسبت به رسول خدا، همراهی تقوّمی؛ یعنی امام علی(ع) از نگاه حقیقت نوری و همراهی‌اش با رسول خدا(ص) در این مقام، نسبت به پیامبران احاطه و قیومیت دارد اما نسبت به رسول خدا(ص)، تمکن قوام وجود علی(ع) به حقیقت وجودی پیامبر خاتم(ص) است که او مظهر اسم اعظم الهی است. ‌

‌‌امام درباره فضیلت پیامبر اسلام (ص) نسبت به دیگر انبیا نیز می فرماید:‌‌ «درمیان اسمای الهی اسم «الله» کاملتر است و درمیان مظاهر، انسان کامل و درمیان شرایع، شریعت انسان کامل، کاملترین است، و کمال شریعت انسان کامل به ولایت است... ولذا [ وجود مبارک رسول اکرم (ص)] نبی بود درحالی که آدم بین آب و گل بود؛ بلکه نه آبی بود و نه گلی و[ حضرتش] با آدم و نوح و غیر آن ها از انبیا (ع) بود»‌‌.‌‌(شرح دعاءالسحر، ص 66 – 68)‌

‌‌به هم پیوستن پیامبری و امامت به «ولایت‌‌»‌

‌‌به عقیده امام خمینی ولایت باطن نبوت است.و این پیوستگی آثار و برکات علمی و عملی بسیاری دارد:‌

‎‌«ما قائل به این هستیم که نور نبوت و نور امامت از صدر خلقت بوده است و تا آخر خواهد بود. »‌‌ ‌‌(صحیفه امام، ج20، ص250)‌‌ این سخن امام خمینی تکیه‌گاه روایی دارد و مبتنی بر آموزه‌هایی از متون دین و متکی بر فرمایشات معصومین(ع) است.‌

‌‌امام خمینی همراهی نور نبوت و امامت را در گستره بیشتری نیز بیان می‌نماید و هر دو را در ‌‌‌عالم غیب و شهادت با هم و تجلی یک حقیقت به نام «ولایت» می‌داند و در کلام دیگرش چنین می‌گوید:‌

‌‌«این دو بزرگوار در عوالم غیب با هم بودند، متحد بودند و در شهادت در این عالم، یکی مظهر آن غیب مطلق است در بعثت و یکی مظهر آن غیب مطلق است در امامت؛ «امامت» و «بعثت» دو امر هستند که این‌ها به ظهور آن معنویت بزرگ عام است و آن ولایت است ... و این دو بزرگوار همان طوری که در عالم غیب و غیبِ غیب با هم بودند و متحد بودند. در عالم هم که آمدند ... این ها اخوت داشتند... و یک بودند».‌‌ ‌‌(صحیفه امام، ج20، ص 232- 233)‌

‌‌نکته این است که «ولایت» حقیقتی است که دو مظهر دارد؛ یکی «نبوت» و دیگری «امامت». نعمت «ولایت» که در طول ولایت تامه الهی است،» با بعثت و رسالت، در کسوت نبوت تجلی کرد و امامت ائمه معصومین (ع) نیز ادامه تجلی همان حقیقت الهی است و این دو مظهر حکایت از یک حقیقت دارند.‌

امام خمینی در یک نظم منطقی دیگر بین هر نبی و جانشین او سنخیت و هم طرازی قائل می‌شود؛ یعنی همانگونه که نبوت پیامبر خاتم(ص) جامع همه نبوت‌ها است، امامت که تداوم نبوت اوست نیز از چنین جامعیتی برخوردار است؛ زیرا که میراث‌دار همه کمالات، وظایف و مسئولیت‌های پیامبر خاتم(ص) است.

حضرت امام خمینی در این باره می‌گوید:‌

‌‌«آن که به تمام اسماء و صفات رسیده است، نبوت ختمیه دارد و آن که از طریق صفت محدود و خاصی رسیده است، نبوت محدود پیدا می‌کند و از طریق همان صفتی که از طریق او رسیده، مردم را به حق دعوت می‌کند، مثل حضرت یحیی که از راه خوف رسیده بود و مردم را از راه انذار و تخویف دعوت می‌نمود و حضرت موسی و عیسی که از راه اسمی جامع‌تر از آن رسیده بودند نبوتشان جامع‌تر گردید تا وجود شریف ختمی مرتبت(صلی الله علیه و آله و سلم) که از تمام اوصاف و اسماء رسیده بود، نبوت ختمیه پیدا نمود».‌‌  ‌‌(تقریرات فلسفه امام خمینی (س)، ج 2، ص247)‌

‌‎‎‌از بیان امام خمینی به دست می‌آید که انبیای الهی، هر کدام دارای مرتبه خاصی هستند و این به لحاظ آن است که هر کدام از آن‌ها روی مصلحت الهی و ظرفیت وجودی که دارند، مظهر برخی از اسماء و اوصاف الهی هستند و از منظر همان اسم و وصف الهی به راهنمایی انسان‌ها می‌پردازند، اما خاتم پیامبران تجلی تمامی اسماء و صفات الهی بوده و ما قبلا آوردیم که پیامبر اکرم(ص) مظهر اسم اعظم «الله» است که جامع همه اسمای الهی است، از این رو روشنگری و احاطه او نیز به همان میزان گسترده و تام است و از این جهت است که وصف «خاتم پیامبران» را نصیب خود می‌سازد.‌

‌‌امام خمینی در ادامه به این نکته می‌پردازند که هر پیامبری که نبوت او از جامعیت برخوردار باشد، نیابت از آن نیز باید به همان جامعیت باشد؛ زیرا که ولایت انبیا به تبع پیامبری رسیده که از او نیابت می‌کند لذا ولایت حضرت علی(ع) را که وصی پیامبر خاتم(ص) بوده، ولایت تام و ختمیه می‌داند.‌‌(همان؛ نیز ر.ک: تعلیقات علی شرح فصوص الحکم و مصباح الانس، ص40- 41)‌

‌‌سخن امام خمینی در تقریرات فلسفه اینگونه ادامه پیدا می‌کند:‌‌ «و چون حضرت رسول(صلی الله علیه و آله و سلم) نبوت جامعه داشته و ایشان به صفاتی که انبیای سلف رسیده بودند، با جامعیت دیگری رسیده بود، لذا ولایتی هم که باطن نبوت ایشان بوده، جامع است. پس اگر نبوت ایشان، جامع تمام نبوات سلف بوده، ولایت نبوت ایشان هم جامع جمیع نبوات خواهد بود».‌‌ ‌‌(تقریرات فلسفه،ج2،ص247)‌

‌‌از نظر امام پیامبران الهی طبیب های نفوس و مربیان ارواح‌اند که شاگردان حق را از تاریکی‌ها به نور و از نقص به کمال می رسانند.‌‌ (طلب و اراده، ص 157)‌

‌‌و پیامبر و ائمه، واسطه‌های میان حق و خلق‌اند و روابط فی ما بین حضرت وحدت محض و کثرت تفصیلی هستند. آنان واسطه اصل وجود و مظهر رحمت رحمانیه‌اند که رحمت رحمانیه اصل وجود را افاضه می‌کند بلکه رحمت رحمانی، خود مقام ولایت آن‌ها است و بلکه آنان اسم اعظم الهی هستند که اسم رحمن و رحیم تابع اسم اعظم‌اند.‌‌ (مصباح الهدایه، ترجمه فهری، ص 180 – 192)‌

حضور؛ ج ۷۹، ص ۲۸-۳۱





  تعداد بازديدها: 238


 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
تقلید جوانان ژاپنی از نیروهای گردان‌های القسام + عکس
مخالفت دولت لبنان با خواسته کاخ‌سفید درباره آینده حزب الله
حمایت ظریف از اقدام کشورهای جهان در اعلام پایان تحریم های ایران/ بند ۸ قطعنامه ۲۲۳۱ (لغو ۲۲۳۱ و تداوم لغو همه قطعنامه‌های قبلی و پایان رسیدگی شورا) عملیاتی شده است
در جلسه عصر امروز هیئت دولت؛
پزشکیان: هر مقرره‌ای که موجب فشار اقتصادی بر زندگی مردم شود، باید سریعا اصلاح شود/ هیچ مسئله‌ای در عرصه حکمرانی، حیاتی‌تر و مهمتر از معیشت مردم نیست
ترامپ: تاسیسات اتمی ایران را بمباران نمی‌کردیم، در غزه آتش‌بس نمی‌‎شد
حکم دادگاه عالی امارات: دریافت سود مرکب (سود روی سود) بر وام‌های بانکی ممنوع است
یادداشتی از: مهرداد خدیر
آنچه وزیر ارتباطات به سحر امامی نگفت: کدام «مردم» منتظر رفع فیلترینگ‌اند؛ اکثریت یا اقلیت صدا وسیما؟!
نقطه سر خط بعد از 10 سال
برجام تمام شد / زنده باد برجام
اختصاصی:
"لطف خدا بیشتر از جرم ماست" مصرعی از غزل شمارهٔ ۲۸۴ لسان الغیب حافظ شیرازی/ با خطاطی آقای محمد مسلم خانی
بازسازی چهره شگفت انگیز یعقوب نبی پدر زیبای یوزارسیف، عزیز مصر(یوسف) در موزه مصر توسط هوش مصنوعی+عکس
آیت الله رشاد: اصطلاح «روحانی» از فرهنگ مسیحیت وارد ادبیات ما شد
رسانه‌های معاند چگونه با «ادبیات مذهبی» بی‌ایمانی را ترویج می‌کنند
اتحادیه اروپا: ۹ کشور غیرعضو به تحریم‌ها علیه ایران پیوستند
بازگشت آمریکا به پایگاه هوایی بگرام و واکنش احتمالی ایران، چین و روسیه/چرا تهران نگران است
اعتراف یک اسیر آزادشده اسرائیلی به رفتار انسانی رزمندگان حماس
سفر یک روزه علی لاریجانی به روسیه / تحویل پیام رهبری به پوتین
پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب در پی درگذشت حسین مهدیان
در دیدار با اعضای دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی؛
سید حسن خمینی: امام یک «عدالتخواه مردمگرا» است/ عدالتخواهی و مردمگرایی نباید با جمهوریت در تعارض باشد/ تفرق‌ها شکننده انقلاب ما است؛ مراقب باشیم شقاق نیندازیم
گزارش مرکز پژوهشی پیو از مردم 25 کشور دربارۀ فناوری مدرن
هوش مصنوعی؛ هم هیجان هم نگران/ مجهول برای دو‌سوم مردم جهان
اختصاصی:
فقط پاییز میفهمد غم یک مرد تنها را... "با خطاطی آقای محمد مسلم خانی"

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
آقای حاج علی اکبری! فقط شما حرف بزنید، بقیه زبان شان را ببندند؟
تکذیب شایعه ترور سردار قآانی
یک سال و نیم پس از پیروزی انقلاب اسلامی
شهید دکتر باهنر: حجاب در اسلام به صورت ارشادی مطرح شده و به هیچ وجه تحمیل وجود ندارد
حمله حاج‌ علی‌اکبری، امام جمعه موقت تهران، به باهنر: بابا این زبانتان را ببندید دیگر / کی هستی که اعلام می کنی نظام دیگر مسئله حجاب را کنار گذاشته
پیام مقام معظم رهبری به سی‌ودومین اجلاس سراسری نماز
پیام تبریک سید حسن خمینی در پی قهرمانی وزنه برداری ایران در جهان: زنجیره‌ی پیروزی‌های قاطع ورزشکاران رشته‌های مختلف در مسابقات بین المللی، مقوّم حس ملی و پیوند با این آب و خاک در میان مردم، و به خصوص نسل بالنده جوان، است
توهین به مقدسات شیعه در زینبیه دمشق
غلامعلی رجایی مطرح کرد:
جای خالی بسته اقتصادی برای عبور از بحران
سردار تولایی:
موشک های ایران مقر خلبان‌های اسرائیل را هدف قرار داد
خود را دانستی همه را دانستی
مصرعی از دیوان مولانا شمس تبریزی "با خطاطی آقای محمد مسلم خانی
با ۱۵ دقیقه تماشای تلویزیون بیننده می‌شوید
آدرس غلط ندهید، این موفقیت نیست!
روحانی: «نه جنگ» را محقق کنیم/ ما می‌توانیم هم نجنگیم، هم تسلیم نشویم/ مذاکره سخت ولی امکان‌پذیر است/ مردم باید بعد از جنگ ۱۲ روزه اصلاح در امور را ببینند
روایتی از دکتر حسین موسویان در «ایران و آمریکا؛ تعامل یا تقابل»
پیام جان کری به مقام عالی رهبری را مکتوب کردم/ در پایان نوشتم: «استدعا دارم بعد از رویت، این مرقومه را معدوم فرمایید زیرا ...»
سفر یک روزه علی لاریجانی به روسیه / تحویل پیام رهبری به پوتین
یادداشتی از روزنامه جمهوری اسلامی
اگر آلفرد نوبل زنده بود
هنر تا عرش
نمایشگاه خوشنویسی و هنرهای تجسمی
پزشکیان: در عموم موارد، مقصر مشکلات مردم، تصمیم‌گیران هستند
فرق بین مسلمان و مومن چیست؟
در دیدار با اعضای دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی؛
سید حسن خمینی: امام یک «عدالتخواه مردمگرا» است/ عدالتخواهی و مردمگرایی نباید با جمهوریت در تعارض باشد/ تفرق‌ها شکننده انقلاب ما است؛ مراقب باشیم شقاق نیندازیم
واکنش تند مقتدی صدر به حضور نخست وزیر عراق در شرم الشیخ


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 5760
تعداد بازدید دیروز: 2936
بازدید کل: 77079125
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.