امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری


 

 

 

تاريخ انتشار: 08 دي 1403 ساعت 22:08:06
نشست علمی تبیین مکتب امام خمینی(س)؛
آیت‌الله سیدمجتبی نورمفیدی: امام در اوج توانمندی علمی قرار داشتند/ انقلاب و ابعاد سیاسی-اجتماعی، بر بُعد علمی او سایه انداخت/ باید خستگی‌ناپذیر به تلاش‌ها ادامه داد برای اینکه این اندیشه‌ها در علم اصول گنجانده شود و راهگشا و مایه امیدواری مردم باشد

آیت‌الله سیدمجتبی نورمفیدی گفت: امام اندیشمندی است که آراء او همچون صدف در اعماق دریای علم و دانش ایشان، نیازمند صید و پردازش و عرضه است. اندیشمندی که انقلاب و ابعاد سیاسی ـ اجتماعی شخصیت او، بر بُعد علمی او سایه انداخت. البته باید امیدوار بود و نباید ناامید شد. اگرچه عواملی دست به دست هم داده تا این آراء علمی کم‌فروغ‌تر شود. اما باید خستگی‌ناپذیر به این تلاش‌ها ادامه داد، مخصوصاً برای اینکه این اندیشه‌ها در قالب قواعد در علم اصول گنجانده شود و راهگشا باشد و مایه امیدواری جامعه و مردم باشد.

یکی از اساتید حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه امام در اوج توانمندی و صلاحیت علمی قرار داشتند، گفت: امام اندیشمندی است که آراء او همچون صدف در اعماق دریای علم و دانش ایشان، نیازمند صید و پردازش و عرضه است. اندیشمندی که انقلاب و ابعاد سیاسی ـ اجتماعی شخصیت او، بر بُعد علمی او سایه انداخت. البته باید امیدوار بود و نباید ناامید شد. اگرچه عواملی دست به دست هم داده تا این آراء علمی کم‌فروغ‌تر شود. اما باید خستگی‌ناپذیر به این تلاش‌ها ادامه داد، مخصوصاً برای اینکه این اندیشه‌ها در قالب قواعد در علم اصول گنجانده شود و راهگشا باشد و مایه امیدواری جامعه و مردم باشد.

به گزارش خبرنگار جماران، آیت‌الله سیدمجتبی نورمفیدی طی سخنانی در نشست علمی تبیین مکتب امام خمینی(س) با موضوع «مواجهات انتقادی امام خمینی(س) با علم اصول در دوره معاصر»، گفت: ناقد و منتقد باید از حداکثر صلاحیت‌ها و توانمندی‌های علمی برخوردار باشد. بسیاری از ناقدان و منتقدان از چنین صلاحیتی برخوردار نیستند و ما می‌توانیم این ناتوانی را در آثار و سخنان آنان به وضوح ببینیم. امام در اوج توانمندی و صلاحیت علمی قرار داشتند و در هر دانشی به عنوان یک متخصص بزرگ و صاحب‌نظر وارد شدند.

این استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه پنج برجستگی و ویژگی در مواجهه انتقادی امام خمینی قابل ذکر است، تصریح کرد: کلان‌نگری هیچ‌گاه امام را از خردنگری دور نکرده است؛ ما این کلان‌نگری را در بسیاری از اهل دانش نمی‌بینیم. ویژگی دوم این است که امام در مواجهه با علوم و دانش‌ها، پردازش فعالانه دارد؛ خود می‌اندیشد، خود پرسش مطرح می‌کند و خود نتیجه می‌گیرد. نکته بعدی این است که می‌توان انضباط و هماهنگی را در سراسر اندیشه و آراء وی مخصوصاً در بُعد نقد و انتقاد مشاهده کرد.

وی افزود: بسیاری از منتقدان بیشتر به بنا توجه می‌کنند و از مبانی غافل‌اند. امام به زیربناها توجه تام دارد؛ گاهی زیربنای یک رأی را تخریب می‌کند و گاهی مبانی را پی‌ریزی و براساس آن مبانی، ساختمان و بنای جدید می‌سازد. ویژگی پنجم رویکرد انتقادی امام این است که در هر دانشی با توجه به غایت و هدف آن دانش، مسائل را مورد سنجش قرار می‌دهد و وقتی با مسائلی مواجه می‌شود که از هدف و غایت و مقصد آن دانش دور هستند، فاصله می‌گیرد و صاحبان اثر و تألیف را به واسطه پرداختن بیش از حد به آنچه که نباید به آن بپردازند، مؤاخذه می‌کند.

آیت‌الله نورمفیدی یادآور شد: برخی از انتقادات و نقدهای امام ساختاری و برخی دیگر روشی است. مهم‌ترین مواجهه انتقادی امام با علم اصول در وضعیت کنونی این است که علم اصول گرفتار مسائل و مباحثی شده که به غایت از غایت اصول دور هستند. اساتید محترم مستحضر هستند و می‌دانند که امام در مواضع متعدد، در رساله اجتهاد و تقلید و به مناسبت در برخی از مباحث دیگر، تأکید می‌کنند که علم اصول فقه، مقدمه علم فقه و یک علم آلی است، نه استقلالی؛ هدف آن هم کشف قواعد استنباط و فهم احکام شرعی است.

وی تأکید کرد: فقه که به نظر ایشان قانون زندگی دنیا و آخرت است، باید مقصد کشف اصول و قواعد باشد. لذا امام تصریح می‌کند که اگر در علم اصول بحث‌ها کاربردی نباشد و در استنباط فقه اثر نداشته باشد، پرداختن به آن بی‌فایده است. آنچه مورد انکار و انتقاد امام است، ورود زوائد به علم اصول است؛ هیچ کسی با توسعه علم اصول در راستای هدفی که برای آن وجود دارد، مخالف نیست.

این استاد حوزه علمیه قم افزود: واقعاً آیا الان وقت آن نیست که بعضی از این مسائل وارد دانش اصول شود در حالی که این اتفاق نیفتاده و اوقات به برخی از مسائل صرف می‌شود که به تعبیر امام(ره) هیچ نقشی در استنباط ندارد. ما الان با چالش‌های جدی مواجه هستیم؛ چالش‌هایی نه فقط در عرصه پاسخ به مشکلات و معضلات دنیای امروز، بلکه حتی در استفاده از نصوص و منابع دینی برای پاسخ به پرسش‌های گذشته.

وی گفت: الآن یکی از مهم‌ترین چالش‌ها در برداشت از نصوص و متون دینی، همان است که با عنوان هرمنوتیک شهرت پیدا کرده؛ روش‌های تفسیر متن بسیار متفاوت شده؛ سخن از تاریخی بودن تفسیر نصوص است؛ سخن از تأثیر قواعد تاریخی بر متون دینی و نصوص دینی است. ممکن است بخشی از اینها جنبه کلامی داشته باشد ولی قطعاً ابعاد برجسته‌ای از اینها به دانش اصول مربوط است.

آیت‌الله نورمفیدی افزود: برخی از نظریات امام این ظرفیت را دارند که وارد علم اصول شوند و مورد بحث قرار بگیرند. وقتی این عرصه‌ها و روزنه‌ها در مقابل ما قرار دارد، ما به مسائلی بپردازیم که هیچ نقشی در استنباط ندارد؟ مثلاً نظریه زمان و مکان یکی از مهم‌ترین و بدیع‌ترین نظریاتی است که من تصور می‌کنم نه تا به حال درباره آن خوب بحث شده و نه انسجام و انضباط پیدا کرده است.

وی با تأکید بر اینکه نظریه مصلحت واقعا نظریه مهمی است، اظهار داشت: درباره مصلحت، ظرفیت تلاش علمی بسیاری وجود دارد. خود من حدود 70 جلسه راجع‌به قاعده مصلحت بحث داشتم. از کلمات امام هم برمی‌آید که ایشان نه‌تنها مصلحت را در عرصه کشف و استنباط حکم ثانوی یا اجرا و تطبیق حکم ثانوی، بلکه در استنباط حکم اولی هم دخیل می‌داند. این چقدر جای کار دارد؟! علم اصول باید متناسب با این نیازها توسعه پیدا کند.

این استاد حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص محدود کردن دخالت عرف در فهم خطابات شرعی، گفت: کسی در دخالت عرف در فهم خطابات شرعی تردید ندارد؛ هیچ کسی نمی‌گوید ما عرف را کنار بگذاریم و تنها باید روی عقل تکیه کنیم. البته این غیر از محور دوم است که عرض کردم گاهی دقت‌های عقلی راه پیدا کرده حتی در فهم خطابات، این غیر از آن محور است. امام قلمرو نقش عرف در فهم خطابات شرعی را توسعه داد.

وی تصریح کرد: مشهور معتقدند خطابات شرعی به عدد افراد مکلفین منحل می‌شود؛ نظریه انحلال معروف است؛ اما امام با انتقاد از نظریه انحلال خطابات شرعی به عدد افراد مکلفین، نظریه خطاب قانونی را ابداع کردند. ایشان می‌گوید ما دو خطاب داریم؛ یک خطاب شخصی داریم و یک خطاب قانونی. خطاب قانونی همان خطابی است که قانونگذار متوجه جامعه و مردم می‌کند. هدف در خطاب عمومی بعث و تحریک تک‌تک انسان‌ها نیست، بلکه هدف وضع قانون و اراده قانونگذاری است؛ همین که جمعیت قابل توجهی قابلیت انبعاث داشته باشند، برای صحت این خطاب کافی است، ولو یک عده زیادی منبعث نشوند؛ کافر، عاصی، عاجز، این خطاب اصلاً نمی‌تواند متوجه آنها شود.

آیت‌الله نورمفیدی ادامه داد: امام نظریه خطابات قانونی را از عرف اتخاذ کرده‌اند؛ یعنی دقیقاً همان رویه‌ای که عرف در قانون‌گذاری داشته‌اند، مدنظر ایشان بوده و از آنجا که خطابات شرعی را مطابق با محاورات عرفی می‌دانستند، فرمودند که این خطاب شخصی نیست تا بخواهد به عدد افراد مکلف انحلال پیدا کند. آن وقت شما ببینید این چقدر مشکلات را حل کرده است؛ مشکل توجه خطاب به عاجز، عاصی، کافر؛ در مسأله ترتب آن همه بحث‌ها در ترتب صورت گرفته و بزرگان به دست‌وپا افتادند که در مورد توجه خطاب و کنار هم قرار گرفتن امر به اهم و مهم، چه کار کنند. این در عرصه اجتماعی هم آثار مهمی دارد؛ وقتی یک ریشه درست تبیین شود، تا انتها می‌آید و آن آثار را دارد.

وی یادآور شد: در بحث امر به معروف و نهی از منکر یک بحثی است که آیا وجوب امر به معروف و نهی از منکر مشروط و منوط به علم به قدرت است یا نه. امام علم به وجود قدرت را در وجوب امر به معروف و نهی از منکر شرط نمی‌داند. بله، اگر یقین داشته باشد که نمی‌تواند، این بحث دیگری است؛ آقایان می‌گویند در فرض شک در قدرت اصل برائت جاری می‌شود و تکلیف برداشته می‌شود. امام می‌فرماید: نه، تکلیف با شک برداشته نمی‌شود.

این استاد حوزه علمیه قم تأکید کرد: امام اندیشمندی است که آراء او همچون صدف در اعماق دریای علم و دانش ایشان، نیازمند صید و پردازش و عرضه است. اندیشمندی که انقلاب و ابعاد سیاسی ـ اجتماعی شخصیت او، بر بُعد علمی او سایه انداخت. البته باید امیدوار بود و نباید ناامید شد. اگرچه عواملی دست به دست هم داده تا این آراء علمی کم‌فروغ‌تر شود. اما باید خستگی‌ناپذیر به این تلاش‌ها ادامه داد، مخصوصاً برای اینکه این اندیشه‌ها در قالب قواعد در علم اصول گنجانده شود و راهگشا باشد و مایه امیدواری جامعه و مردم باشد.





  تعداد بازديدها: 96


 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
مجتبی خامنه ای ، عکس یک روزنامه داخلی / تهران تایمز : مخالفت قاطع آیت الله خامنه ای با جانشینی فرزندان / ادعاهای واشنگتن پست درباره بیماری آیت الله خامنه ای و انتخاب مجتبی خامنه ای برای جانشینی، بی اساس است
صهیونیست ها برنامه 100 روز اول دولت ترامپ علیه ایران را نوشتند
4 نکته درباره نماینده ای که در مجلس داد می زد: پفیوز!
محمد مهاجری : آقای رئیس‌جمهور ! نگذارید در مجمع تشخیص به سر FATF همان بیاید که بر سر فیلترینگ آمد/ مذاکرات و رای را علنی کنید
نارضایتی شدید رئیس جمهور از محدودیت های پیش آمده برای دو چهره ملی و دستور ویژه به وزرای اطلاعات و دادگستری: قرارمان این نبود
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:
قانون ممیزی کتاب باید اصلاح شود
برگزاری نشست حمایت از تروریستهای سوریه در ریاض
یادداشتی از: حجت الاسلام مسیح مهاجری
فاصله ما با فقه علوی
قصیده ی " پدر " سروده ی علی اکبر پورسلطان(مهاجر)
دوبیتی "روز پدر" سروده ی علی اکبر پورسلطان (مهاجر)
در آستانه ولادت حضرت علی (ع) انجام شد:
رونمایی از نسخه نفیس خطی “شرح دیوان” منسوب به حضرت علی (ع)
یادداشتی از: حجت الاسلام هادی سروش
اهمیت ادعیه ائمه (ع) در نگاه امام خمینی و بلندای معارف دعای رجبیّه در بیان دو استاد بزرگ عرفان
سرگردانی ۲۵ میلیون بشکه نفت ایران در انبارهای چین/ ۴۵۰ میلیون دلار هم باید هزینه انبارداری بدهیم!
آزادی شهروند ایرانی بازداشت شده در ایتالیا
ایران همسایه اتحادیه اروپا می شود؟ / گام ارمنستان برای عضویت در اتحادیه اروپا / عصبانیت روسیه
اطلاعیه هیئت انصارالخمینی(ره):
برگزاری مراسم جشن میلاد حضرت علی (علیه السلام)
در مراسم افتتاحیه بیمارستان آیت الله هاشمی رفسنجانی؛
حجت الاسلام هادی سروش: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی دوست داشت مردم یک زندگی آرام داشته باشند/ گناه بزرگ او از دیدگاه مخالفانش این بود که مردم را درک کرد/ برخی تحریم را به اسم اسلام و مقاومت به خورد مردم می‌دهند
متخصص بیماری‌های عفونی: آنتی بیوتیک باعث طولانی شدن بیماری می‌شود
پزشکیان در زابل: تلاش می‌کنم به هر شکلی شده وضعیت را تغییر دهم
حکم ترامپ صادر شد/ او مشمول زندان، پرداخت جریمه نقدی و یا آزادی مشروط نخواهد شد

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
پوستر و اطلاعیه تسلیت هیئت انصارالخمینی (ره):
مرحوم مغفور (کربلای حسین سلیمانی) عموی گرامی حاج ناصر سلیمانی به دیار معبود شتافت
انتقاد امام جمعه اردبیل از سخنان نامناسب یک مداح علیه الهام علی اف
برگزاری کلاس درس نهج البلاغه توسط استاد حاج بهرام رحیمی با حضور میهمانانی از خادمین حرم امام رضا(ع) در هیئت انصارالخمینی(ره) حسینیه ی آل یاسین (ع) 1403/10/17
نایب رئیس کمیسیون قضایی مجلس: طرح برخی نمایندگان مبنی بر صدور «کارت اقامت موقت» برای اتباع کاملا اشتباه است/ با هر آنچه که حضور تبعه خارجی در ایران را تثبیت کند، مخالف هستیم
سید حسن خمینی: برای‌ ورزش بانوان هیچ وقت مانع دینی وجود نداشت/ ممکن است ذهنیت‌های سنتی برای ورزش بانوان مانع باشد که برداشته شده‌اند
مروری بر دیدگاه‌های امام خمینی(ره) درباره آیت‌الله هاشمی رفسنجانی
هاشمی زنده است، چون نهضت زنده است
جزییات بسته ۲.۵ میلیون تومانی سفر به کربلا
طی سخنانی به مناسبت سالگرد رحلت حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی(ره)؛
خاطرات فرزند آیت‌الله العظمی صانعی از مسائل سال 88 در دفتر ایشان
از تهران تا مکران ؛ سواحل سیستان و بلوچستان پایتخت جدید ایران؟!
دیدار نخست وزیر عراق با رهبر معظم انقلاب اسلامی
در سالروز قیام نوزدهم دی ۱۳۵۶
بیانات مقام معظم رهبری در دیدار مردم قم
پوستر:
مرحوم مغفور (کربلای حسین سلیمانی) عموی گرامی حاج ناصر سلیمانی به دیار معبود شتافت
انصارالله یمن پیشنهاد آمریکا را نپذیرفت ؛ مذاکره نمی کنیم و متوقف نخواهیم شد
یادداشتی از: رضا سلیمانی
تمایز سالگرد امسال آیت الله هاشمی، با سال‌های قبل
خارج کردن تروریستهای چندملیتی از اطراف حرم حضرت زینب(س)
یادداشتی از: حجت الاسلام مسیح مهاجری
جای خالی مرد مدیریت بحران‌ها
در همایش وفاق ملی؛
پزشکیان: وفاق یعنی وحدت و انسجام/ جایگاه فعلی در شان ایران ما نیست/ ما از کشورهای همسایه کمتر نیستیم
موافقت ترامپ با توقف استرداد شهروند ایرانی از ایتالیا
روایت حاج قاسم از گُلی که رزمنده‌ها در کربلای 5 زدند
دادستان زاهدان:
مداح هنجارشکن وحدت شیعه و سنی در قم دستگیر شد


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 16560
تعداد بازدید دیروز: 20545
بازدید کل: 74079862
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.