امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری


 

 

 

تاريخ انتشار: 11 آذر 1403 ساعت 23:31:36
یادداشتی از: حجت الاسلام هادی سروش
بررسی موضوعیِ خطبه فدکیه

تبیینِ ارزش این خطبه در فرصت جداگانه ای باید باشد ، اما بصورت اجمالی باید دانسته شود که این خطبه یک دوره کامل ولی کوتاه و اشاره گونه در خداشناسی ، پیامبر شناسی ، امام شناسی ، دشمن شناسی ، فرصت شناسی و نیز معاد است.

یکی از نقدهای مخاطبان ما در محافل دینی عدم غنای محتوایی سخنرانی های مذهبی است .

"خطبه فدکیه" از بهترین و مناسبترین موضوعاتی است که در "هنگامه فاطمیه" باید به شکل های مختلف مورد بررسی و ارائه به مخاطبان در هر سال قرار گیرد تا پاسخ مناسب به نقدهای دلسوزانه مخاطبان باشد.

تبیینِ ارزش این خطبه در فرصت جداگانه ای باید باشد، اما بصورت اجمالی باید دانسته شود که این خطبه یک دوره کامل ولی کوتاه و اشاره گونه در خداشناسی ، پیامبر شناسی ، امام شناسی ، دشمن شناسی ، فرصت شناسی و نیز معاد است.

توصیه استاد بزرگ آیت الله جوادی آملی این است که ؛ "خطبه فدکیه، عقل و علم است و تفسیر است ، جزء متن دین ماست آن را باید حفظ کنیم ، باید تدریس شود!

در این نوشتار به عناوین این خطبه توجه شده که عبارتِ عربی هر بخش را تقدیم میکنیم.

 *مخاطب حضرت فاطمه* 

نقطه توجه حضرت زهرای اطهر به دو نقطه متمرکز است :

به حاضران در مسجد که یک جمعیت انبوهی است ؛ "انتم عبادالله .. یا ایها الناس .. ایها المسلمون ... یا معشر الفتیه"

 خطاب به خصوص خلیفه ؛ "یابن ابی قحافه(ابوبکر) افی کتاب الله .."

 *دین شناسی* 

محوریت کلام حضرت در بخش شروع خطبه ؛ "دین شناسی" است.

 *خداشناسی با بهترین عبارت* در ثنایِ الهی و توحیدگرایی ، مانند این عبارات؛

"لااله الاالله کلمه جعل الاخلاص تاویلها .." ؛ توحید ما را موظف نموده به رسیدن به مرحله اخلاص و آن این است در فضای فکر هیچ شبهه ای و در فضای قلب هیچ ریا و دوگانگی نداشته باشیم، تا بتوانیم به این حقیقت برسیم که ؛ "ضمن القلوب موصولها... " ؛ دل موظف است به این حقیقت برسد.

 *بخش دوم نبوت پیامبر اسلام* است که حضرت فاطمه (س) به وجود نوری پیامبر  (ص) و نبوت او قبل از همه انبیاء و دوران نبوتش اشاره دارد ؛ مانند این عبارت ؛ " ان الله ابی عبده و رسوله اختاره و انتجبه قبل ان ارسله ..  واصطفاه قبل ان ابتعثه .."

 *در مورد امامت* به بیان دو ثمره حیاتی آن برای بشریت اشاره نموده که عبارت است از نظامند شدنِ جامعه و دوری از تفرقه که چنین فرمود : "طاعتنا نظاما للمله ، امامتنا امانا من الفرقه"

 *درباره معرفتِ دینی* ؛ دیگر از موضوعات این خطبه شریف است که غایت احکام اسلام مانند نماز و روزه و .. تا صله رحم را تبیین میفرماید ؛ "فَجَعَلَ اللَّهُ الْإِیمَانَ تَطْهِیراً لَکُمْ مِنَ الشِّرْکِ وَ الصَّلَاةَ تَنْزِیهاً لَکُمْ عَنِ الْکِبْرِ وَ الزَّکَاةَ تَزْکِیَةً لِلنَّفْسِ و .. الْعَدْلَ تَنْسِیقاً لِلْقُلُوبِ"

 *درباره قرآن؛* از سفارشات موکد حضرت زهرای اطهر "قرآن" است ، ایشان قرآن را به عنوان نور هدایت دربردارنده احکام و معارف معرفی میکند؛ "عَلَیْکُمْ کِتَابُ اللَّهِ النَّاطِقُ وَ الْقُرْآنُ الصَّادِقُ وَ النُّورُ السَّاطِعُ وَ الضِّیَاءُ اللَّامِعُ بَیِّنَةٌ بَصَائِرُهُ.."

  *تکریم شخصیت امام علی* 

بخش مهم دیگری که در این خطبه به آن اختصاص یافته در رابطه با شخصیت امام علی (ع) است . حضرت (س) در این بخش به شخصیت ایمانی و مبارزاتی و سوابق جانفشانی وی جملات مهمی دارد.

در زمینه شخصیت معنوی امام علی (ع) فرمود : "مَکْدُوداً فِی ذَاتِ اللَّهِ مُجْتَهِداً فِی أَمْرِ اللَّهِ قَرِیباً مِنْ رَسُولِ اللَّهِ ..." ، و درباره مجاهدات و شجاعت و فداکاری امیرالمومنین فرمود : "کُلَّما أَوْقَدُوا ناراً لِلْحَرْبِ أَطْفَأَهَا اللَّهُ .. وَ یُخْمِدَ لَهَبَهَا بِسَیْفِهِ."

 *دگرگونی جامعه بعد از پیامبر* 

بخش دیگر خطبه دررابطه چگونگی جامعه دینی بعد از رحلت پیامبر (ص) است . در اینجا حضرت فاطمه ، اکثریت قاطع را به سه گروه تقسیم میکند ؛

گروه اول ؛ کسانی که همواره در انتظار شکست رسول الله (ص) و اهلبیت (ع) بوده اند؛ اینان همان منافقان هستند. "یا مَعْشَرَ النَّقیبَةِ .. ما هذِهِ الْغَمیزَةُ(بی تفاوتی) فی حَقّی وَ السِّنَةُ عَنْ ظُلامَتی؟"

گروه دوم ؛ کسانی که بی تفاوت بودند و برایشان مهم نبود که در جامعه چه حق کُشی هایی میشود و با دینِ خدا چه ها میکنند! چنین فرمود: "اخلدتم بالدعه -راحتی- انتم فی رفاهیه العیش"

گروه سوم ؛ کسانی بودند که در وقت خطر ، مخفی شدند و خبری از آنان در دسترس نبود. این گروه همان فرصت طلبانی هستند که منتظر سُفره آماده هستند تا بنشینند و تا بلغتِ الحقلوم بخورند! ؛ "نَطَقَ کَاظِمُ الْغَاوِینَ‌ وَ نَبَغَ خَامِلُ الْأَقَلِّینَ وَ هَدَرَ فَنِیقُ الْمُبْطِلِینَ‌ – فَخَطَر فِی عَرَصَاتِکُمْ‌ - ساکتین به میدان آمدند و ناشناخته ها بیرون آمدند و بر زندگی تان سوار شدند.."

 *اعتراض به غصب خلافت* 

حضرت اعتراض خود را با تبیین شرائط جامعه و مردمان آن به تصویر می کشد و علت آن را در انحرافاتِ ذیل معرفی میکند؛

اول ؛ نفاق ،

دوم ؛ کهنه شدنِ لباس دین ،

سوم ؛ زبان بازکردنِ منحرفانی که تا دیروز ساکت بودند،

چهارم ؛ ظاهر شدنِ گمنامانی در صحنه های اجتماعی و سیاسی که هیچ شناسنامه مشخصی نداشتند.

پنجم ؛ حضور کفار و مشرکین در اطاق فکر و برنامه ریزی های جامعه .

ششم ؛ که نتیجه موارد فوق است ، تعیین خلیفه مسلمین درحالیکه این تعیین به عُهده انان نبوده و پای از گلیم خود درازتر کردند!

مجموعه این عناوین را در عبارات زیر میخوانیم ؛ "ظهرت فیکم حسیکه النفاق و سمل جلباب الدین ... اوردتم غیر شربکم"

 *ادعای فتنه و ضرورت اقدام به مصلحت* 

برنامه حساب شده دشمنان اهلبیت (ع) ادعای ایجاد فتنه بود تا با این حربه دورغین بتوانند منویات خود را به عنوان اقداماتی در جهت مصلحت جامعه اسلامی طرح کنند!

حضرت بخوبی این نقشه را دریافت کرد و ان را خنثی نمود و فرمود:"ابتدارا زعمتم خوف الفتنه الا فی الفتنه سقطوا و ان جهنملمحیطه بالکافرین فهیهات منکم.."

 *پشت به قرآن و خاموشی انوار دین* 

بعد از تبیین گروه های مختلف در جامعه و رنگ باختن دین در میان آنان به نتیجه آن که در ظاهر بدست گرفتنِ قدرت بود ، و در باطن؛ پشت کردن به قرآن و خاموش کردن انوار دین بود؛ "قد خلفتموه وراء ظهورکم .. اطفاء انوار الدین الجلی.."

*در کمین تخریب شخصیت و تضییع حقوق اهلبیت (ع) بودید!* 

سنت پیامبر و اهلبیت او با یک فریبکاری با ظاهرسازی و حق بجانب بودن از بین بردند و این چیزی بود که همیشه در کمین بودند تا روزی به آن دست یابند؛ "اخماد سنن النبی الصفی و تسرونحسوا فی ارتغاء و تمشون لاهله و ولده فی الخمر و الضراء"

 *دادخواهی فدک* 

فاطمه اطهر در مبانه خطبه به احقاقِ حق خود وارد میشود و تا هم دادخواه حق خود باشد و هم حاکمیت را به ظلم و تعدی به حقوق اشخاص و افراد معرفی کند.

گرچه فدک بدون جنگ و خونریزی به پیامبر (ص) مناقل شد و از اموال شخصی آن حضرت بود و ایشان به امر خدا در آیه ؛ " آتِ ذَا الْقُرْبی حَقَّهُ»(اسراء ۲۶) به حضرت فاطمه واگذار نمود و کارگرانی که سالها در آن کار میکردند از حضرت زهرا حقوق میگرفتند. اما بخاطر اینکه سخن خلیفه که استدلال کرد که این فدک از اموال رسول الله بوده و الان از آنِ حکومت است! را باطل کند ، احتجاج به "ارث" بودن نمود و فرمود : "چطور تو از پدرت ارث میبری ولی من نبرم؟! یَا ابْنَ أَبِی قُحَافَةَ أَ فِی کِتَابِ اللَّهِ تَرِثُ أَبَاکَ وَ لَا أَرِثُ أَبِی لَقَدْ جِئْتَ‌ شَیْئاً فَرِیًّا أَ فَعَلَى عَمْدٍ تَرَکْتُمْ کِتَابَ اللَّهِ وَ نَبَذْتُمُوهُ.."

در اینجا خلیفه استدلال به حدیث جعلی از قول پیامبر نمود که هیچ کسی از پیامبر نشنیده بود!(ر.ک؛ شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید ج ۱۶ ص ۲۲۱)

 *اعتراض به سکوت و مُردگی شهر* 

در بخش دیگری از خطبه ، وقتی حضرت (س) دید خلیفه مسلمین به هیچ عنوان زیر بار حق نمیرود و صدای حمایت هم از کسی برنمی خیزد ، بر مُردگی شهر و سکوت مرگ بارشان نهیب زد ؛ "أَیُّهَا النّاسُ، ما هذِهِ الرِّعَةُ، وَ مَعَ کُلِّ قالَةٍ أُمْنِیَّةٌ؟أَیْنَ کانَتْ هذِهِ الاْمانِىُّ فى عَهْدِ نَبِیِّکُمْ؟"

*از میوه تلخ غصب زعامت و خلافت خواهید خورد!* 

پایان خطبه بی نظیر حضرت به بیان تلخی میوه غصب خلافت بود که به خلیفه و کارگزارانش فرمود : "روز قیامتی هست و با خدا و حکم او و پیامبر مواجه خواهید شد؛ "تلقاک یوم حشرک فنعم الحکم الله و الزعیم محمد(ص) و الموعد القیامه" و نه تنها به قیامت آنان اشاره نمودید ، بلکه از عدم موفقیتِ دنیوی آن پرده برداشت و فرمود : " منتظر باشید ؛ خلافت ، این شتر سرگش که بر پشت خود زخم دارد و سواره خود بر زمین میکوبد.. ؛ فاحتَقِبوها دبِره الظهر..باقیه العار موسومه بغضب الله"

و حضرت فاطمه (س) سپس مردمانی که با سکوت مرگبارشان این حادثه تلخ را رقم زدند ، 

فرمود: "میتوانستید اقدام کنید و نکردید ! جای حرفی باقی نمانده .. ؛ انتم بمرای منی و مسمع و منتدی و مجمع تلبسکم الدعوه و تشملکم الخیره.."

این سکوت مرگبار بخاطر اباحه گری ، تنبلی و رهاشدن از محدودیت دین بود که گریان شما را گرفت ؛ "الا قد اری اخلدتم الی الخفض و ابعدتم من هو احق بالبسط و القبض و خلوتم بالدعه .."

 *فاطمه مظلومه ، ظالم را به خدا واگذار کرد* 

وقتی حضرت زهرا (س) تنهای تنها شد و هیچ دفاعی از مسلمین نشنید ، حاکمِ مدعی را به "خدا واگذار کرد!" و چقدر واگذار کردن حکم نهایی بخدا سخت و بد عاقبت برای ظالم و غاصب است ؛ چنین فرمود: "فَدُونَکَهَا مَخْطُومَةً مَرْحُولَةً تَلْقَاکَ یَوْمَ حَشْرِکَ فَنِعْمَ الْحَکَمُ اللَّهُ وَ الزَّعِیمُ مُحَمَّدٌ وَ الْمَوْعِدُ الْقِیَامَةُ وَ عِنْدَ السَّاعَةِ یَخْسَرُ الْمُبْطِلُونَ‌ وَ لَا یَنْفَعُکُمْ إِذْ تَنْدَمُونَ"

 *محور برنامه ما ؛ صبر است ..* 

حضرت بعد بیان حق و دادخواهی خود و تبان اینکه آنچه گفتم ؛ جوشش دل اندوهگین، و بیرون ریختن خشم و غضب و اتمام حجت بود.

و اکنون ، مانند که قبلا که دشمنی شما را میدیدم ؛ برنامه ما "صبر است" . نصبر منکم علی حزالمدی..."

*پایان خطبه ؛ منتظر اراده خدا میمانیم..* 

پایان خطبه حضرت زهرا (س) به زیبایی طلیعه و شروع آن است که بدون گلایه ، با قدم استوار و قلبی سرشار از توحید و معرفت الله میگوید : 

"آنچه مى‌‌کنید در برابر چشم بیناى خداوند قرار داشته، و آنانکه ستم کردند به زودى مى‌‌دانند که به کدام بازگشتگاهى بازخواهند گشت، و من دختر کسى هستم که شما را از عذاب دردناک الهى که در پیش دارید خبر داد، پس هرچه خواهید بکنید و ما هم کارخود را مى‌‌کنیم، و شما منتظر بمانید و ما هم در انتظار بسر مى‌‌بریم.

فَبِعَیْنِ اللَّهِ ما تَفْعَلُونَ، وَ سَیَعْلَمُ الَّذینَ ظَلَمُوا اَىَّ مُنْقَلَبٍ یَنْقَلِبُونَ، وَ اَنَا اِبْنَةُ نَذیرٍ لَکُمْ بَیْنَ یَدَىْ عَذابٌ شَدیدٌ، فَاعْمَلُوا اِنَّا عامِلُونَ، وَ انْتَظِرُوا اِنَّا مُنْتَظِرُونَ"

خداوند توفیق حفظ و حراست از خطبه غرا و تفسیر و تبیین آن را برای شیعیان و تمام عدالت خواهان عالَم به همه سفیران هدایت و مُبلّغان نور قرآن و عترت (ع) بیش از پیش کرامت فرماید. آمین.

*جماران





  تعداد بازديدها: 284


 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب «همسفر آتش و برف»
یادداشتی از: محمود خاقانی
در غیاب ایران، سودآوری شرکت های نفتی در حوزه دریای کاسپین - خزر
نماینده دائم ایران در آژانس اتمی: ایران قطعا عکس‌العمل لازم را به تصویب قطعنامه آژانس نشان خواهد داد
سید حسن خمینی به کاظم صدیقی تسلیت گفت
قطعنامه علیه ایران در آژانس تصویب شد: درخواست دسترسی فوری بازرسان به مراکز بمباران شده
یادداشتی از: مهرداد خدیر
وزیر نفت تنها نیست، بقیه هم کم اختیارند!
پیام تسلیت مقام معظم رهبری درپی درگذشت فرزند حجت‌الاسلام صدیقی
همه ایرانی‌ها بسیجی‌اند جز این دو گروه | دنیا متحیر قدرت، آمادگی و فناوری ایران شد
بیانیه وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران راجع به قطعنامه شورای امنیت در مورد غزه
اظهارات مهم خطیب زاده درباره احتمال جنگ مجدد میان ایران و اسرائیل
شرط و شروط بن‌سلمان برای پذیرش غنی‌سازی در ایران
توقیف ۱۵۰۰ کیلوگرم گوشت مخلوط اسب و گاو در این شهر جنوبی
آماده باشید همه چیز به نقطه صفر برگردد | پشت پرده سکوت گروسی در برابر حمله به تأسیسات ایران
ادعای گستاخانه نتانیاهو درباره حمله به ایران/ جنگ را در تمام جبهه‌ها ادامه می دهیم
در جلسه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی؛
پزشکیان: رعایت قوانین عفاف و حجاب باید از سوی مدیران و کارکنان دستگاه‌ها آغاز شود
پاسخ تند دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی به رئیس جمهور لبنان: آن‌چه در مورد محتوای دیدار دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران با رئیس‌جمهور لبنان منتشر شده کاملاً کذب و فاقد صحت است/ ریاست‌جمهوری لبنان دارای فایل کامل تصویری این دیدار است و کافیست منتشرش کند
استقبال ترامپ از بن سلمان با تشریفات کامل / پرواز جنگنده های اف 35 و شلیک توپ / وعده سرمایه گذاری 1000میلیارد دلاری در آمریکا / ترامپ: توافق با ایران خوب است / بن سلمان: همه تلاش مان را برای توافق ایران - امریکا انجام می دهیم
ادعای رسانه آمریکایی: محموله ویژه موشک از چین به بندرعباس ارسال شد
بنیاد شهید و امور ایثارگران:
دروغ مهندسی شده «صدور کارت صلیب سرخ و کهنه سربازان برای آزادگان»/ ایثارگران هوشیار باشند
واکنش تند مهاجری به استعفای فیاض زاهد/ اگر دنبال مشاور ساکت و ماله‌کش هستند، مبارکشان باشد اما...

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
آیت الله حیدری نماینده خوزستان در خبرگان: حادثه‌ای که برای جوان اهوازی اتفاق افتاد باید به صورت ریشه‌ای بررسی شود/ برخورد چماقی با اهداف انقلاب و اخلاق اسلامی سازگاری ندارد/ مهم‌ترین هدف انقلاب اسلامی و نظام اسلامی، توجه به محرومان بود
در دیدار مدیران و کارکنان نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور؛
واکنش سید حسن خمینی به انتخاب شهردار جدید نیویورک
«تقریظ» چیست و امام بر کدام کتاب آیت الله سبحانی تقریظ نوشتند؟
وزیر دفاع اسرائیل به دنبال تعطیلی رادیو ارتش / نارضایتی از انتقاد از کابینه نتانیاهو
ابراز تأسف استاد انصاریان از وضعیت حجاب در سطح جامعه
اجلاس بین‌المللی پیرغلامان و خادمان حسینی (ع) در مشهد آغاز شد
فردا برگزار می‌شود؛
رونمایی از کتاب «سیره صحیح امام امیرالمومنین علی(ع)»
جمعه ۲۳ آبان، اگر پیام هشدار گرفتید، نترسید!
وحشت اسراییل از تصمیم جدید ایران
سید حسن خمینی به احمد مروی تسلیت گفت
آیت الله سید محمدعلی ایازی رابطه میان بلایای طبیعی و گناه را بررسی کرد
نیامدن باران به دلیل گناه است یا مدیریت غلط؟ / آیا انسان می‌تواند مشکل طبیعت را با دعا حل کند؟
گزارشی از: رسول سلیمی:
چگونه آنکارا جایگزین نفوذ اقتصادی و امنیتی ایران در بغداد و دمشق شد؟ / نفوذ فزاینده ترکیه در عراق و سوریه علیه پ‌ک‌ک و داعش
در گفت‌وگو با عليرضا مجيدي انتخابات عراق
ماراتن شیعیان در عراق
بررسی مناظره جنجالی پیرامون فیلترینگ «تلگرام»
رفع فیلترینگ مطالبه مردم
دستور آیت‌الله سیستانی درباره هدایای خانواده انصاری/ فرش‌های اهدایی به حرم امام حسین (ع) را جمع کنید
یادداشتی از: آیت الله سيد محمد علی ایاذی
رابطه میان بلایای طبیعی و گناه
انتخابات عراق: مشارکت 56 درصدی/ فهرست نخست وزیر در صدر
محل دقیق شهادت سرلشکر سلامی و سردار حاجی‌زاده مشخص شد
همزمان با سالروز شهادت حضرت زهرا(س)؛
مراسم تشییع 300 شهید گمنام برگزار می شود
دستور مستقیم پزشکیان برای برداشتن فیلتر اینترنت؟/ قائم‌پناه معاون اجرایی رئیس جمهور پاسخ داد


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 12269
تعداد بازدید دیروز: 16188
بازدید کل: 77415083
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.