امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری


 

 

 

تاريخ انتشار: 31 شهريور 1403 ساعت 01:01:40
یادداشتی از: حجت الاسلام هادی سروش
پیامبر رحمةللعالمین (ص) پایه گذارِ برادریِ جهانی، سخن امام علی(ع) از برادری حتی در جنگ

تعبیر امام خمینی(ره) راجع به آیه سوره حجرات "انما المومنون اخوه" این است که گویا تمام شئون مومن و وجود او خلاصه می شود در اینکه برادری داشته باشد.

ما انسان ها و بخصوصه شیعیان در مواجهه با سه گروه و مجموعه از انسانها هستیم ؛ هم کیشانِ مکتبی (اسلام) و مذهبی (شیعه) ، و دینداران به ادیان الهی ،  سوم ؛ هم نوعان انسانی.

آموزه دین در هر سه مورد "برادری" است .

برادری در میان مسلمین‌

اصل آیه دهم حجرات است ؛ «إِنَّمَا ٱلۡمُؤۡمِنُونَ إِخۡوَةࣱ فَأَصۡلِحُواْ بَیۡنَ أَخَوَیۡکُمۡۚ وَٱتَّقُواْ ٱللَّهَ لَعَلَّکُمۡ تُرۡحَمُونَ» در رابطه با برادری با هر مسلمانی، تصریح نهج البلاغه است که فرمود؛ “أخٌ لَکَ فی الدِّینِ ، أو نَظیرٌ لَکَ فی الخَلقِ” (نامه ۵۳)

این بیان امیرالمومنین (ع)‌ در ذیل آموزه های قرآنی است.

معیار اصلِ اسلام به عنوان یک مدار برای برادری معرفی شده و طبیعتا از مدار شیعه بودن توسعه بیشتری پیدا می کند، در نتیجه امروز مسلمانان با بیش از یک میلیارد حکم برادری خواهد داشت.

این روایت را ملاحظه کنید که امام صادق (ع) ملاک برادری را در مسلمان بودن تعریف نموده و فرمود : مسلمان ، برادر مسلمان است و حق مسلمان بر برادر مسلمانش آن است که سیر نشود در حالی که برادرش گرسنه است و سیراب نگردد در حالی که برادرش تشنه است و جامه بر تن نکند در حالی که برادرش برهنه است، پس چه سترگ است حق برادر مسلمان بر برادر مسلمانش ./المسلم اخو المسلم و حق المسلم علی اخیه المسلم ان لایشبع و یجوع اخوه و لایروی و یعطش اخوه ولایکتسی و یعری اخوه، فما اعظم حق المسلم علی اخیه المسلم . (کافی / ۱۷۴)

در روایت دیگری همه برادری را در یک عبارت تجمیع فرمودند : آنچه یک مسلمان برای خود می پسندد برای برادر مسلمان خود هم آن را بپسندد/أَحِبَّ لِأَخِیکَ اَلْمُسْلِمِ مَا تُحِبُّ لِنَفْسِکَ (کافی/ ۴۲۴)

در نتیجه ؛ تعبیر آیه سوره حجرات "انما المومنون اخوه" ؛ مربوط به مسلمین است چون اصطلاح مومن در قران به همان معنای مسلمان با ایمان است و البته این اصطلاح با اصطلاح مومن در روایات فقهی متفاوت است.

اقتضائات برادری

تعبیر امام خمینی راجع به آیه سوره حجرات این است که گویا تمام شئون مومن و وجود او خلاصه می شود در اینکه برادری داشته باشد .

تعبیر علامه طباطبایی در تفسیر المیزان سوره حشر این است که برادری در جامعه را نمی توان از یک محبت خشک انتطار داشت ، بلکه برادری نیاز به یک نیروی قوی درونی دارد و آن ایمان است . یعنی کسی که دارای ایمان است از خودخواهی و خود برتر بینی جدا است و نسبت به دیگران برادری نشان دهد .

ریشه برادری در آموزه های عرفانیِ اهلبیت(ع)

امام صادق (ع)  برای برادران ایمانی یک پدر روحانی و یک مادر معنوی معرفی کرد و فرمود: "خداوند مؤمن را از نور خود آفرید و آنان را در رحمت خود غوطه ور کرد .. مؤمن برادر پدرى و مادرى مؤمن است، پدرش نور است و مادرش رحمت و او با آن نورى که از آن آفریده شده است، مى نگرد. / فالمؤمنُ أخُ المؤمنِ لِأبِیهِ و اُمِّهِ ، أبوهُ النُّورُ و اُمُّهُ الرَّحمَةُ" (بحار ، ج ۶۷ص۴۷)

یعنی؛ مدار در یک انسان والا شخصیت ؛ از آنِ نور و رحمت است ، یعنی آدمی که به تمام معنا اخلاقی و با کمال است و این انسانهای با کمال با هم اخوت و برادری دارند.

برادری در حوزه وسیع جهانی

آنچه که مطرح شد این بود که ما شیعیان ؛ با هم برادریم ، از این بالاتر رفتیم و گفتیم بلکه که هر مسلمانی با مسلمان دیگر برادر است.

اما بالاتر اینکه انسان فارغ از دیدگاه های دینی ،  در حوزه انسانی و اخلاقی با هر انسانی که صاحب منش بزرگواری باشد، برادر است.

این تئوری بر اساس روایت مهمی در کتاب اصول کافی از امام صادق (ع) است که دایره اخوت و برادری را محدود به مذهب و دین نفرمود ، و به انسانیت و اخلاق رساند و چنین فرمودند : "هر کس در معاشرت با مردم به آنان ظلم نکند، دروغ نگوید و خلف وعده ننماید، جوانمردی او کامل است ، عدالتش آشکار بوده و غیبت از او حرام است و برادرى با او واجب است. / مَنْ عامَلَ النّاسَ فَلَمْ یَظْلِمْهُمْ وَ حَدَّثَهُم فَلَمْ یَکْذِبْهُم وَ وَعَدَهُم فَلَمْ یَخْلِفْهُم فَهُوَ مِمَّنْ کَمُلَتْ مُرُوءَتُهُ وَ ظَهَرَتْ عَدالَـتُهُ وَ وَجَبَتْ اُخُوَّتُهُ وَ حَرُمَتْ غَیْبَتُهُ." (کافی / ۴۶۰)

این آموزه امام صادق (ع) مورد توجه رجال علمی اهل سنت قرار گرفت و بمانند جناب فخر رازی در تفسیرش می گوید: "در سوره حجرات خدا فرمود: انما المومنون اخوه ، این 'انما' برای حصر نیست که دائره برادری فقط در میان مسلمین باشد ، بلکه برای تاکید است و هیچگونه انحصارِ برادری را محدود به مسلمین نمی رساند ، بلکه هر کجا و هر شخص  که صداقت و عدالت قراری باشد آنجا برادری هم هست."

استاد معظم آیت الله جوادی آملی بر این نظر هستند ؛ "یک سلسله اُخوت بین شیعه است که عقد اخوت در روز غدیر می خوانند ، یک اُخوت بین مسلمانها و اهل کتاب است و یک اُخوت جهانی است که هر انسانی با انسان دیگر برادر است."

توسعه برادری از نگاه امام علی (ع) تا میان دشمن

نکته مهم در این بحث این است که نگاه توسعه محورِ برادری در میان مسلمین در نهج البلاغه به شکل شگفت آوری مطرح شده است.

امیرالمومنین (ع) در رابطه با پیروان معاویه و جنگ صفین چنین دعا می کند ؛ اصلح ذات بیننا و بینهم. (نهج البلاغه، خطبه ۲۰۶)

روشن است که اصلاح ذات البین در محدود یک خانواده کوچک و یا بزرگ خودی که دارای مشترکاتی هستند متصور است.

شگفت آورتر این است که سخن امیرالمومنین (ع) درباره خوارج است، خوارجی که دشمنان قطعی حضرت بودند و دستشان به خون حضرت آغشته بود و حضرت را کافر معرفی می کردند! اما تعبیر امیرالمومنین در رابطه با آنان برادر است که فرمود ؛  انما اصبحنا نقاتل اخواننا فی الاسلام ! (خطبه؛ ۱۲۲)

و نیز در جای دیگر امیرالمومنین از آنان چنین تعبیر نمود ؛ فانهم اخوان فی الدین. (نامه؛ ۲۶)

این تعبیرات نشان می دهد حتی در جایی که مسلمانی بر مسلمانی شمشیر می کشد و به مقتضای فطرت باید از هجوم دشمن ممانعت کرد و از کیان خود دفاع کرد  ، اما در عین حال نباید به آن رابطه برادری نهفته در خلقتِ آدمی غفلت ورزید . نور فطرت در ضعیف ترین روشنایی می تواند باشد و به حل مشکل منتهی شود.

مشکل جامعه و جهان

مشکلی امروز ما در جامعه و بلکه در جهان با آن مواجهیم در فقدان روحیه برادری است! چرا این واقعیات دور شده ایم‌ ؟! چرا جامعه در رنج بغض و دوری از یکدیگر است ؟! جواب این سوال را امیرالمومنین فرمود ؛ که مشکل از غرور و اخلاق باطنی شماست که در منش های شما ظهور می کند / انتم اخوان و علی دین الله ما فرق بینکم الا خبث السرائر. (خطبه ۱۱۳ نهج البلاغه)

چه زیبا استاد مطهری می گوید : « تصورات دروغ و وهمی از یکدیگر باعث تیرگی روابط جامعه می شود و در میان افراد جامعه شکاف ها به وجود می آورد و ما را به جای اینکه اجتماعی شویم انفرادی می کند! و روحِ اخوت از بین این می برد.»

بازگشت به برادری

راه روشن پیش روی ما بر اساس تمام‌آموزه های دینی و انسانی ؛ برادری است. باید برادری را از شعاع خانواده، به بین هم کیشان مذهبی برد و از آنجا رهسپار به کل جهان و تمامی انسانها کرد.

این دینی و اخلاقی نیست که عده ای بنام ولایتی بودن ؛ از برادری با اهل سنت دلخوش نیستند! وعده ای دیگر که خود را خیلی مسلمان دانسته ؛ از برادری با مسیحیان و دیگر ادیان ، گریبان چاک می زنند! و از همه تند وتیزتر عده ای هستند که فقط خود را آدم میدانند ، از برقراریِ برادری با جهان ، کفن میپوشند!

تا چنین دشمنی در میان فرزندان آدم برقرار است ، باید چشم به راه باشیم ...





  تعداد بازديدها: 143


 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
شفیعی‌کدکنی: لغت‌نامه دهخدا به شکل طبیعی خود بازگشت
تاجگردون: هرچقدر ماشین را گران کنند تعرفه واردات را بیشتر کاهش می‌دهیم
در کره‌جنوبی چه گذشت؟
واکنش مهاجری به موضع گیری پزشکیان درباره قانون عفاف و حجاب / این قانون دست‌ پخت ۷_۸ نفر است
معاون وزارت دادگستری:
۸ هزار زندانی خارجی داریم که اکثر آنها افغانستانی هستند/ تهیه لیست ۵۰۰ نفره برای مرحله اول انتقال به کشورشان
بعد از ظریف نوبت به فرزندان عارف رسید /حمید رسایی: عارف به صراحت قانون دیگر معاون اول نیست!
یادداشتی از: حجت الاسلام والمسلمین مسیح مهاجری
روحانیت و فرهنگ فاطمی
پورمحمدی: چرا یقه‌ کسانی که تحریم روی تحریم اضافه کردند نمی‌گیریم؟
هشدار غرویان درباره بحران زا بودن قانون عفاف و حجاب
یادداشتی از: حجت الاسلام هادی سروش
آبرویی که طالبانیسم از اسلام می برد!
یادداشتی از: یدالله سعدی
یک خاطره از گفت و گوی استاد مطهری با امام در مورد حجاب
عارف: وفاق ملی به این معنا نیست که هر چه حاکمیت گفت مردم بگویند چشم/ وفاق ملی امری دوسویه است/ در انتخابات ۵۰ درصد مردم آگاهانه رای ندادند
برقراری پرواز مشهد-دمام عربستان پس از ۱۴ سال از فردا سه شنبه
اذعان رسانه صهیونیستی به نقض آتش‌بس در لبنان از سوی تل‌آویو
علیرضابیگی: خودروهای شاسی بلند از پارکینگ مجلس و منازل نمایندگان جمع شد /به سرعت به یک سال حبس محکوم شدم
پوستر:
اطلاعیه ی برگزاری مراسم سوگواری سالگرد شهادت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)
یاددداشتی از مهرداد خدیر
قانون حجاب یا یک تیغۀ قیچیِ بُریدن پزشکیان؟
نامه آیت‌الله محقق داماد به مراجع تقلید در مورد قانون حجاب: قوۀ مجریه آن را غیرقابل اجرا و برخلاف مصالح عامه می‌داند/ تصویب این قانون، خلاف منویات و تذکرات مرجعیت است/ از شما استدعا دارم‌ برای حل این معضل اجتماعی عنایت ویژه فرموده تا مساله حل و فصل گردد
یادداشتی از: حجت الاسلام فاضل میبدی:
اگر تصویب کنندگان قانون حجاب اندک آشنایی با اسلام و شرایط روزگار را داشتند چنین قانونی تصویب نمی‌کردند/ آیا با این قوانین دور از عقل و منظق و اخلاق، توقع داریم جوان ایرانی در کشور بماند؟
تاکید رئیس دستگاه قضا بر گسترش آزادی های مشروع سیاسی در قانون اساسی

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
برقراری پرواز مشهد-دمام عربستان پس از ۱۴ سال از فردا سه شنبه
اعضای جدید شورای عالی حوزه انتخاب شدند + اسامی
به بهانه ی درگذشت والد گرامی، حاج حسن پورسلطان
قصیده ی " پدر " سروده ی علی اکبر پورسلطان(مهاجر)
گزارش تصویری:
برگزاری کلاس درس نهج البلاغه توسط استاد حاج بهرام رحیمی در هیئت انصارالخمینی (ره) حسینیه ی آل یاسین (ع) 1403/9/5
بمناسبت فرا رسیدن هفته بسیج
مثنوی "جان به کف" سروده ی علی اکبر پورسلطان(مهاجر) در توصیف بسیجی
عکس: کاشت یک اصله نهال
در پی آسمانی شدن مرحوم مغفور حاج حسن پورسلطان/اقدامی ارزشمند و ماندگار از مهندس سعید رحیمی
به مناسبت هفته‌ی بسیج مستضعفان(۱)
بیانات مقام معظم رهبری در دیدار بسیجیان
پایان جنگ حزب الله لبنان - اسرائیل با میانجیگری امریکا و فرانسه / آتش بس از ساعت 4 بامداد چهارشنبه / متن توافق : عقب نشینی حزب الله از جنوب لبنان / نظارت کمیته آمریکایی بر آتش بس / نتانیاهو : آتش بس را قبول می کنیم تا بر ایران متمرکز شویم
در دیدار اعضای ستاد برگزاری کنگره‌ی ملی شهدای استان اصفهان؛
رهبر معظم انقلاب: از بازی‌های رایانه‌ای برای انتقال پیام دوران دفاع مقدس استفاده کنید/ اگر فداکاری مردم و جوانان نبود، جمهوری اسلامی امکان حیات نداشت/ برای ساخت فیلم درباره شهدا، سراغ بهترین سازندگان بروید
حضرت آیت‌الله جوادی آملی:
بی توجهی به اصول و ارزش‌های دینی ممکن است کشور را به سرنوشت مشابه اندلس دچار کند
اجرای طرح اندیشه‌های رهبر معظم انقلاب در مدارس علمیه
علی مطهری:
مذاکره پیامبر(ص) با ابوسفیان برای مصالح مسلمانان
غزه گورستان بزرگ کودکان / هر 30دقیقه یک کودک شهید می‌شود
شهادت فرمانده مستشاران ایرانی در حلب (+عکس)
به مناسبت هفته‌ی بسیج مستضعفان(۱)
بیانات مقام معظم رهبری در دیدار بسیجیان
عارف : اگر حملات غیرمنصفانه ادامه یابد، به مردم اطلاع خواهیم داد چه تحویل گرفته‌ایم / «آگاهانه» سکوت کرده‌ایم
یادداشتی از: حجت الاسلام هادی سروش
بررسی موضوعیِ خطبه فدکیه
تلاش دولت آینده ترامپ برای متوقف کردن خرید نفت ایران توسط چین
سقوط دستمزد دلاری کارگران ایرانی از ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۳
خاموشی‌ها به پایان رسید؟


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 11368
تعداد بازدید دیروز: 48752
بازدید کل: 72842514
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.