امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری


 

 

 

تاريخ انتشار: 07 شهريور 1403 ساعت 23:59:26
یادداشتی از: مهدی میقانی
خودروسازی ایران در آستانه مستعمره شدن

«خودروسازان چینی به‌طور واضح بازار خودرو ایران را استعمار کرده‌اند. البته همین مقوله در سطح پایین‌تر برای موتورسیکلت اتفاق افتاده است. از آنجایی که در کشور ایران، خودرو یک سرمایه محسوب می‌شود این وابستگی به معنای مستعمره شدن بازار خودرو توسط چین است. می‌توان پیش‌بینی کرد تا ۱۰ سال آینده کشورایران قبرستانی از خودرو‌های بی‌کیفیت چینی خواهد شد که واردات قطعات آن به اندازه‌ای گران تمام می‌شود که مصرف‌کننده تاب تحمل آن را ندارد.»

روزنامه اعتماد:: استعمار و استثمار، سلطه و بهره‌کشی دولتی قوی بر سرزمین یا کشوری دیگر برای بهره‌جویی ظالمانه است. واژه استثمار در اصطلاح سیاسی، به تصاحب و بردن معادن، مخازن، محصولات و اموال ضعیف به دست قوی گفته می‌شود. استعمار به مفهوم «تسلط بر یک کشور و غارت منابع طبیعی آن، اما در ظاهرِ کمک به آبادسازی آن کشور» است. شرایط حکمرانی در جهان و پیدایش سازمان ملل پس از جنگ جهانی دوم، خودبه‌خود سبب پیدایش استعمار مجازی شده و این پدیده در۵ کشور عضو دائم سازمان ملل کاملا مشهود است.

داشتن حق وتو برای ۵ عضو دایمی شورای امنیت سازمان ملل به‌طور مستتر قدرت ایجاد کرده است و همین قدرت سبب خواهد شد که اعضای دایمی با اهرمی به نام استعمار مجازی به دنبال منافع شخصی خویش باشند. متاسفانه اتخاذ سیاست‌های نامتوازن خارجی از سوی حاکمیت، کشور را با سرعت بیشتری به سمت استعمار مجازی سوق داد.

پس از تحریم‌های متوالی کشور از سوی سازمان ملل متحد که اوج آن در دولت‌های نهم و دهم رقم خورد، ؛ به‌رغم درآمدهای رویایی از فروش نفت، ایران در این سیاه‌چاله فرو رفت. با توجه به محدودیت در فروش نفت خام به ناچار برای تامین مخارج و هزینه‌های کشور باید در یک طرف از معادله قدرت قرار می‌گرفتیم، قطب غرب (امریکا، فرانسه، انگلیس) یا قطب شرق (روسیه، چین). به دلیل آنکه قطب اول با شعارها و آرمان‌های حاکمیت در تضاد بود به ناچار قطب دوم انتخاب شد.

هر چند این موضع‌گیری هم با آرمان‌های انقلاب در تضاد بود ولی شاید توجیه‌پذیر به نظر می‌رسید. در ادامه استحکام روابط سیاسی و اقتصادی با رفقای شرق (روسیه و چین) در دستور کار قرار گرفت. در این دسته‌بندی، سیاست با کشور روسیه و اقتصاد با کشور چین تنظیم شد و پیوند خورد. امضای تفاهمنامه‌ها و توافقنامه‌های منطقه‌ای از جمله گروه اوراسیا و پیمان شانگهای و بریکس و… موید این ادعاست.

در حوزه اقتصادی اقدام به امضای قراردادهای سرمایه‌گذاری و فروش مواد خام و نفت و… با کشور چین به عمل آمد. نکته قابل تامل اینکه کشور چین پس از ایالات متحده دومین اقتصاد بزرگ جهان است و تارکت اصلی آن تبدیل شدن به اقتصاد اول دنیاست.

همین استراتژی کشور چین سبب خواهد شد که بیشترین استفاده را از حق وتو ببرد و ابزار استعمار مجازی را در میان متحدان خویش به کار بندد.

در همین راستا سیاست استعمار مجازی در صنعت خودروسازی ایران اتخاذ شده است. طبق آمار گمرک، در سال گذشته مجموع ارزش ریالی صادرات کشور قریب به ۸۷ میلیارد دلار و میزان ارز واردات ۶۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار بوده است؛ از میزان بالغ بر ۶۶ میلیارد دلار واردات صورت گرفته به کشور در سال ۱۴۰۲، حدود ۶ میلیارد دلار مربوط به اجزا و قطعات خودرو، ۷۸۲ میلیون دلار مربوط به اجزا و قطعات موتورسیکلت، ۸۵۰ میلیون دلار مربوط به واردات کشنده (کامیون)، ۲۲۴ میلیون دلار نیز مربوط به واردات و ۱۱ هزار و ۲۳۶ دستگاه خودرو سواری بوده است. در سال ۱۴۰۲ برای واردات قطعات منفصله خودرو در تمامی کد تعرفه‌ها (۶ میلیارد دلار)، اجزا و قطعات موتورسیکلت (۷۸۲ میلیارد دلار)، کشنده (۸۵۰ میلیون دلار)، خودروی سواری نو (۲۲۴ میلیون دلار)، اتوبوس (۲۵ میلیون دلار) و آمبولانس و… مجموعا ۸.۲ میلیارد دلار منابع ارزی کشور صرف شده است.

بزرگ‌ترین مبادی واردات (کشورهای طرف معامله واردات) به ترتیب امارات متحده عربی (۲۰.۸ میلیارد دلار)، چین (۱۸.۵ میلیارد دلار)، ترکیه (۷.۵ میلیارد دلار)، آلمان (۲.۲ میلیارد دلار) و هند (۱.۹ میلیارد دلار) بوده است. این ۵ کشور در مجموع از نظر وزن حدود ۶۵ درصد و از نظر ارزش ۷۷ درصد از کل واردات کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

براساس جدیدترین آمار گمرکات کشور، در دو ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۳، بیش از ۳۱۰۰ خودرو خارجی به ارزش ۶۹.۴ میلیون دلار، وارد کشورمان شده است. معین خودرو، همچنان در صدر شرکت‌های واردکننده ایستاده و کرمان موتور و بهمن موتور نیز به ترتیب، در رتبه‌های دوم و سوم واردات خودرو هستند. طبق بررسی‌های به عمل آمده قریب به ۹۰ درصد از مجموع ۸.۲ میلیارد دلار واردات در حوزه خودرو به‌طور مستقیم از کشور چین وارد شده یا مبدا اصلی آن کشور چین است.

«چینیزه شدنِ» صنعت خودروی کشور، صنعتگران و تولیدکنندگان داخلی را به شدت نگران کرده است؛ به گونه‌ای که دغدغه اصلی امسال تولیدکنندگان، چینی شدن این صنعت وابستگی به چین در صنعت خودرو است که به شکل غیرقابل باوری در حال افزایش است. قطعه‌سازان کشور که از مهم‌ترین حلقه زنجیره تامین و تولید خودرو و از جمله مهم‌ترین صنایع کشور به حساب می‌آیند، چند سالی است که تحت فشار تامین منابع ارزی قرار دارند و گلایه‌مند از «چینی‌زه شدن» مجموعه صنعت خودرو هستند.

بیشترین صادرات نفت خام ایران (به عنوان مواد اولیه) به مقصد چین انجام می‌شود با ارزشی حدود ۳۰ درصد زیر قیمت بازارجهانی! (با همین سند شاید بتوانیم ادعا کنیم که استثمار مجازی رخ داده است) و در مقابل ارزش آن، انواع کالاهای بی‌کیفیت و ارزان به کشور وارد می‌شود. صنعت خودروسازی چین یکی از صنایعی به شمار می‌رود که بیشترین حجم واردات به ایران را دارد.

دلایلی از جمله نیاز بازار خودرو در داخل کشور، قیمت پایین خودروهای چینی، سود سرشار مونتاژکاران و از همه مهم‌تر انتخاب استراتژی وابستگی اقتصادی به کشور چین، سبب شده است تا شرکت‌های مونتاژکار اقدام به واردات خودرو به شکل SKD, CKD (قطعات نیمه کامل یا قطعه قطعه) کنند. شرکت‌های خودروساز چینی در طول یک‌سال به‌طور متوسط بین دو تا چهار Fase جدید (رونمایی محصول جدید) به بازار ارائه می‌کنند.

تنوع برندهای گمنام خودروسازی چین در طول یک دهه گذشته و تغییر فیس‌های متوالی سبب شده است که در تامین قطعات وابستگی شدیدی به کمپانی‌های سازنده ایجاد شود. یک خودرو از هزاران قطعه تشکیل شده است و گاهی تا ۶ هزار قطعه می‌رسد. همه این عوامل باعث شده که مصرف‌کننده نهایی برای تامین قطعات، حتی قطعات مصرفی دچار مشکل شود و برای تامین آن زمان و هزینه مالی بالایی را پرداخت کند.

به دلیل کیفیت پایین خودروهای چینی طول عمر قطعات بسیار کوتاه است و استهلاک قطعات زودتر از انتظار اتفاق می‌افتد. حوادث رانندگی غیر قابل پیش‌بینی است، خودروهای چینی که بر اثر تصادف دچار آسیب شده‌اند جهت تهیه قطعات بدنه باید مدت‌ها انتظار بکشند تا این قطعه وارد شود و هزینه هنگفتی پرداخت کنند. قیمت قطعات بدنه و موتوری خودروهای چینی به دلیل وابستگی و نبود تولیدکننده داخلی گاهی از چند ده میلیون تومان و تا صد میلیون تومان هزینه دارد.

تنوع محصولات، عدم انتقال تکنولوژی ساخت، نداشتن شرکت‌های قطعه‌ساز چابک، عدم حمایت از قطعه‌ساز داخلی و نبود تکنولوژی نوین نیز مجال ساخت قطعه را از سوی شرکت‌های قطعه‌ساز داخلی گرفته است. با دلایل ذکر شده می‌توان ادعا کرد در صنعت خودروسازی کشور استعمار مجازی اتفاق افتاده است و خودروسازان چینی به‌طور واضح بازار خودرو ایران را استعمار کرده‌اند. البته همین مقوله در سطح پایین‌تر برای موتورسیکلت اتفاق افتاده است.

از آنجایی که در کشور ایران، خودرو یک سرمایه محسوب می‌شود این وابستگی به معنای مستعمره شدن بازار خودرو توسط چین است. می‌توان پیش‌بینی کرد تا ۱۰ سال آینده کشورایران قبرستانی از خودروهای بی‌کیفیت چینی خواهد شد که واردات قطعات آن به اندازه‌ای گران تمام می‌شود که مصرف‌کننده تاب تحمل آن را ندارد.

از طرفی چنانچه روابط و مناسب‌های ایران و چین دچار چالش شود همین وابستگی، ابزار و اهرمی برای چین به حساب خواهد آمد. چین به دنبال آن است که اقتصاد اول جهان باشد و طی این مسیر هر وسیله‌ای هدف را توجیه می‌کند. به عنوان نمونه تایید اخیر ادعای کذب مالکیت امارات متحده عربی بر جزایر سه‌گانه ایران است.

بلومبرگ فارسی طی یادداشت اخیر مطلب زیر را عنوان می‌کند: این تصویر تا حدود زیادی بازگو می‌کند که چرا ایران در برابر کشوری که آشکارا تمامیت ارضی ما را زیر سوال می‌برد، ساکت است. تهدیدی که تا به حال حتی امریکا و اسراییل نکرده‌اند. این نمودار بخشی از مصیبت سیاسی و اقتصادی است که به دلیل سیاست نامتوازن خارجی کشور در پنج سال گذشته بر سر ایران آمده است. دستاوردی جهادی، به نام نگاه به شرق و بریکس و… (بلومبرگ فارسی)





  تعداد بازديدها: 169


 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
وزیر اطلاعات: ‌50 سرویس اطلاعاتی به اسرائیل برای حمله به ایران کمک کردند‌/ اعتمادی به مذاکره با آمریکا نداریم
پزشکیان: بنزین که ۱۵۰۰ تومان نمی‌شود، اصلا آب را به این قیمت می‌دهند؟
توضیحات مهم محسنی اژه‌ای درباره پرونده کرسنت/ تخلف اشخاصی که در انعقاد یا اجرای اولیه قرارداد نقش داشته‌اند، بررسی شده است
مناظره ابوالفضل اقبالی، مدافع حجاب و محمد مهاجری با محور قانون و وضعیت حجاب
تصویری از حضرت حجت الاسلام حاج سید جلال محبی/ با یادداشتی از حاج حیدر سوری
حجاب با دعوا و گشت ارشاد و زندان جواب نمی‌دهد؛ تنش و حاشیه برای کشور درست نکنیم
واکنش جدید سخنگوی دولت به بحث بازگشت گشت ارشاد: با زور نمی‌توانیم حجاب را به ایرانیان برگردانیم/ هیچ بودجه‌ای اختصاص پیدا نکرده است
پزشکیان قانون الحاق دولت به CFT را ابلاغ کرد
زیاده عرضی نیست!
آقای چمران! کمی هم برای خودتان باشید/ ممنون که به خاطر ما ریاست را «تحمل» می کنید
یادداشتی از: مهرداد خدیر
نان و اُکتان و لشکر 80 هزار نفره امر به معروف!/ 10 نکته دربارۀ شرط علی مطهری برای موفقیت مدعیان خیابان
بهترین لحظه برای زن وقتی است که از نگاه نامحرم دور بماند/ جزئیات سخنرانی در حرم حضرت معصومه(س) درباره موضوع حجاب
عکس: سنگ نوشته مزار رئیس جمهور فقید
هفته‌ای یک استاد، دانشگاه شریف را ترک می‌کند
گزارشی از: خانم مینا حیدری
قیمت نان پیشکش؛ نانواهایی که با جان مردم بازی می‌کنند
واکنش دفتر روحانی به پخش فیلم عروسی دختر شمخانی!
گزارش تصویری:
برگزاری کلاس درس نهج البلاغه توسط حضرت حجت الاسلام ملا احمدی در هیئت انصارالخمینی (ره) حسینیه ی آل یاسین (ع) 1404/7/28
یادداشتی از: دکتر ناصر فکوهی
«رادیکالیسم‌ - تندروی» یا «اعتدال‌ - عقلانیت» در موقعیت بحران عمومی
با خطاطی آقای محمد مسلم خانی
السَّلاَمُ عَلَى حُجَّةِ الْمَعْبُودِ وَ كَلِمَةِ الْمَحْمُودِ "زیارت امام زمان (عج)به نقل از سید ابن طاووس"
یادداشتی از: دکتر يدالله حبيبي
به کجا چنين شتابان؟
یادداشتی از: روزنامه جمهوری اسلامی
کلاه گشاد مجلس بر سر دولت برای رسوب افغان ها در ایران

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
خود را دانستی همه را دانستی
مصرعی از دیوان مولانا شمس تبریزی "با خطاطی آقای محمد مسلم خانی
روحانی: «نه جنگ» را محقق کنیم/ ما می‌توانیم هم نجنگیم، هم تسلیم نشویم/ مذاکره سخت ولی امکان‌پذیر است/ مردم باید بعد از جنگ ۱۲ روزه اصلاح در امور را ببینند
در دیدار با اعضای دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی؛
سید حسن خمینی: امام یک «عدالتخواه مردمگرا» است/ عدالتخواهی و مردمگرایی نباید با جمهوریت در تعارض باشد/ تفرق‌ها شکننده انقلاب ما است؛ مراقب باشیم شقاق نیندازیم
روایتی از دکتر حسین موسویان در «ایران و آمریکا؛ تعامل یا تقابل»
پیام جان کری به مقام عالی رهبری را مکتوب کردم/ در پایان نوشتم: «استدعا دارم بعد از رویت، این مرقومه را معدوم فرمایید زیرا ...»
سفر یک روزه علی لاریجانی به روسیه / تحویل پیام رهبری به پوتین
هنر تا عرش
نمایشگاه خوشنویسی و هنرهای تجسمی
پزشکیان: در عموم موارد، مقصر مشکلات مردم، تصمیم‌گیران هستند
اختصاصی:
فقط پاییز میفهمد غم یک مرد تنها را... "با خطاطی آقای محمد مسلم خانی"
فرق بین مسلمان و مومن چیست؟
واکنش تند مقتدی صدر به حضور نخست وزیر عراق در شرم الشیخ
سید علی خمینی: وفاق اگر به حیطه‌ فکر و اندیشه برسد، خطرناک است/ وقتی نیروهای انقلابی به عرصه سیاست وارد می شوند، برچسب تندرو و سوپرانقلابی می زنند
گزارش تصویری:
برگزاری کلاس درس نهج البلاغه توسط حضرت حجت الاسلام ملا احمدی در هیئت انصارالخمینی (ره) حسینیه ی آل یاسین (ع) 1404/7/21
پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب در پی درگذشت حسین مهدیان
آمریکا خطاب به چین: بازداشت رهبران کلیسای صهیون را محکوم می کنیم/ دست از دشمنی با مسیحیت بردارید!
توضیحات حضرت آیت الله سبحانی در مورد نظریه عند الاستطاعة موضوع مهریه
یادداشت مشترک محمد مهاجری و محمد قوچانی
آقای رئیس جمهور فرصت شرم الشیخ را از دست ندهید
سردار علیرضا افشار درگذشت
پزشکیان: از آمریکا و اسرائیل نمی‌ترسم؛ از دعوا و اختلافات داخلی می‌ترسم/ روی طلا خوابیده‌ایم اما گرسنه‌ایم؛ مقصر ما هستیم نه آمریکا
اعتراض رسمی ایران به عمان/ وزارت خارجه: حادثه هیچ ربطی به آب آشامیدنی منسوب به شرکت ایرانی نداشته
هشدار روزنامه جمهوری اسلامی: می خواهند قانونی را تصویب کنند که مردان خارجی با صیغه کردن زن در ایران می توانند تابعیت ایرانی بگیرند


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 507
تعداد بازدید دیروز: 4116
بازدید کل: 77092029
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.